Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornax
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-03 13:16
Beste Tweakers,

graag had ik jullie expertise geraadpleegd om te weten te komen wat er mis is met mijn systeem. Een paar weken terug had ik op DAA advies gevraagd om de beste prijs/kwaliteit gaming PC samen te stellen voor om en bij de 700 euro. We zijn gezamelijk tot een bepaalde set-up gekomen, die ik dan ook heb gekocht. Mijn huidige build ziet er dan dus ook als volgt uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 169,98€ 169,98
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 73,-€ 73,-
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 176,50€ 176,50
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 45,91€ 45,91
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 31,53€ 31,53
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 27,95€ 27,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 71,-€ 71,-
1Seasonic M12II Evo 520W€ 59,90€ 59,90
1Crucial MX100 256GB€ 90,75€ 90,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 746,52

Deze verschilt echter in één zaak van de build in mijn DAA-topic, namelijk de PSU. Men had mij een Seasonic S12II 520W aangeraden, maar destijds kon ik die nergens in snelle levertijd kopen, daar waar de modulaire versie die ik nu in mijn lijst heb staan wel goed beschikbaar was en maar voor 2 euro meer.

Het was de eerste PC die ik zelf gebouwd heb en buiten 1 ding is dat allemaal goed meegevallen. Overal valt namelijk te lezen dat dit Sniper B5 moederbord van ATX-vorm is, maar toen ik de standoff screws installeerde in de case voor een ATX mobo, kwamen er maar 6 van de 9 screws overeen. Sterker nog, het mobo heeft maar 7 gaten voor standoff screws, in deze volgorde:

O O
O O O
O O

Wat dus als gevolg heeft dat ik de rechterzijde van het mobo helemaal niet kan vast bevestigen aan de case, het "zweeft" er een beetje naast, als het ware.

Dat probleem terzijde had al van in het begin problemen met de PC. Bij het voor het eerst booten sloot ik mijn monitor zijn HDMI kabel aan op de HDMI poort van het mobo, ik had niet eens gezien dat er ook eentje was aan de GPU. Bij het booten had ik Windows 8.1 geïnstalleerd. Op dat moment waren er nog geen problemen. Een dag erna merkte ik dus dat er een HDMI poort was aan mijn GPU en besloot om mijn HDMI kabel daarop aan te sluiten, denkend dat ik dan betere graphic fidelity zou hebben, want GPU >>>> onboard graphics van de processor. Dat leverde enkel geen beeld toen ik de PC opnieuw opstartte.

Dan kwam ik op het idee om in de bios de "use integrated graphics" te disablen, zodat het misschien wel dan zou forceren dat de GPU mijn main display werd. Probleem echter, door mijn SSD en Windows 8 startte de pc altijd te snel op waardoor ik nooit op tijd de bios-key kon duwen. Vanuit Windows 8 kon ik ook niet via dat tile-based menu naar de bios, want daarvoor heb je UEFI nodig en mijn schijven en bios stonden ingesteld op legacy mode. Ik deed dus vanuit Windows 8.1 de Windows Fresh Install/Reset om UEFI ook te kunnen instellen op mijn SSD en HDD, maar bij het rebooten zonder OS (op dit moment zat de HDMI kabel in de poort van de mobo) kreeg ik ook op deze poort geen beeld.

Hierop besloot ik dan om de CMOS te resetten, en raar maar waar, ik probeerde erna dan nog eens de HDMI kabel in de poort van de GPU te steken, en dit werkte ineens. Ik kreeg de melding dat de BIOS settings gereset werden, en koos er dan voor om naar mijn bootable usb stick te gaan. Ik was echter vergeten om mijn Win8 iso nu UEFI te maken via de Rufus tool, dus ik zette de PC prompt af om dat te doen via een andere computer. Toen mijn usb stick opnieuw klaar was na een halfuurtje, kreeg ik opeens wéér geen beeld meer via de HDMI kabel in de GPU. 8)7

Versteken naar de HDMI poort van het mobo gaf toen ook geen beeld weer, dus besloot ik nog eens de CMOS te clearen. Dan kreeg ik soms beeld via de HDMI van het mobo, maar dus nooit als ik het in de HDMI poort van de GPU steek, terwijl het dus één keer daar voor ooit wel gelukt is en dan na een tijdje magisch niet meer. Toen ik in de bios geraakte met de HDMI kabel in het mobo, probeerde ik die integrated graphics te disablen, maar dan kreeg ik bij het rebooten een error geluidje van het mobo zijn speakertje, een lange biep gevolgd door 2/3 korte bieps. Wanneer dit gebeurde, kreeg ik opnieuw koste wat kost geen beeld meer, ook niet via de HDMI poort van het mobo. Ik zag bij die situatie dan opnieuw geen andere oplossing dan de CMOS te clearen.

Toen werkte alles goed via HDMI met mobo-poort, en ik herinstalleerde de nodige drivers voor mijn HD7950. Hierna had ik wel beeld via de HDMI van de GPU.

Sinds dan heb ik allerhande problemen voor:
*Windows shutdown: randapparatuur gaat uit maar PC blijft draaien
*Windows restart: PC blijft in limbo in het midden van de restart
*Windows sleep mode: bij het ontwaken gaat de PC en alle randapparatuur aan maar beeld blijft weg.
*Windows restart into UEFI firmware: PC "restart" maar ik krijg nooit een beeld te zien van de bios.
*PC booten: soms (dit gebeurt bij HDMI poort van mobo èn van GPU) krijg ik geen beeld te zien en wacht ik even, dan restart de PC automatisch. Soms krijg ik dan wel beeld te zien, maar andere keren restart de PC nog 2 of 3x vooraleer ik beeld krijg.
*Wanneer ik wel beeld heb en dingen aan het doen ben op de PC, test ik soms of ik terug beeld heb door mijn monitor af te zetten en terug aan te zetten. Het is al gebeurd dat ik dan plots weer geen beeld meer heb. :? Het is ook al gebeurd dat mijn monitor af- en terug opzetten een automatische restart van mijn PC heeft veroorzaakt...
*Ik heb al eens een paar keer voorgehad dat gewoon mijn HDMI kabel uittrekken terwijl de PC nog aanstaat een reboot veroorzaakt. Sinds dat ik dat 3 of 4 keer heb voorgehad, versteek ik nu altijd de beeldkabel met de PC uit.
*Soms krijg ik wel meteen beeld bij het booten maar dat Windows dan melding geeft van dat het verkeerd werd afgesloten. Ik heb al verscheidene keren een clean install, refresh en reset van Windows gedaan (met dan opnieuw ellenlange tijd drivers zoeken en installeren), maar de problemen blijven terugkomen.
*... Er zijn waarschijnlijk nog problemen, er zijn er te veel om ze allemaal op te noemen en ik ben er waarschijnlijk al wat vergeten.

Ik heb de volgende fixes al geprobeerd:
*Windows volledig herinstalleren/refreshen/resetten. Leek heel even te helpen maar doet toch niets.
*Bios re-flashen. De huidig laatst nieuwe Bios op de site van Gigabyte is F8. Deze kwam al out of the box op mijn 1.1 mobo (ik vroeg gratis bios update aan afuture voor mijn mobo omwille van incompatibiliteit met de CPU als dit niet zou gebeuren), maar ik heb het toch eens gereflashed om zeker te zijn. Hielp niet.
*Bios instellingen aanpassen. Soms lijkt dit te helpen, maar uiteindelijk heb ik toch weer dezelfde problemen.
*Kabels goed nakijken. Ik heb ondertussen al denk ik 3x mijn pc (buiten het mobo en de voeding) gere-assembled. Alle kabels zitten perfect en goed vast, nergens slecht contact ofzo.
*RAM nagekeken. De RAM wordt altijd perfect weergegeven (qua geheugen en specs), die memtest86 geeft ook geen fouten weer.
*Ubuntu Live USB geprobeerd. Dezelfde problemen.
*Allerhande combinaties van andere monitors en beeldkabels (voornamelijk DVI en VGA) geprobeerd. Even leek de combinatie oud scherm + DVI/HDMI (elk langs een kant van de kabel) te lukken, met HDMI in de GPU, maar mijn hoop was van korte duur.
*Oudere GPU geprobeerd. Ik heb uit een oude PC die niet meer gebruikt wordt een NVIDIA GT 9500 kunnen recupereren. Als ik deze in het mobo steek op exact hetzelfde slot als de HD7950, werkt nagenoeg alles perfect.
*Zonder HD7950 werken. Ik heb enkele dagen perfect op de PC kunnen werken zonder enige GPU in de build. Geen rebootproblemen, scherm werkte perfect, ... Maar ja, daar zit je dan zonder GPU!

Wat ik nog zou kunnen doen:
*Andere (zwaardere) voeding proberen. Helaas is de voeding in deze build de sterkste in huis, al de anderen zouden de onderdelen niet kunnen trekken denk ik, voedingen van om en bij de 300W. Ik heb ook niet echt een kennis die me zo'n voeding zou kunnen lenen, en er eentje kopen om te testen lijkt me wat te ver gaan.
*HD7950 proberen in andere PC. Alle andere PC's in huis (buiten m'n laptop waarop ik nu typ) zijn prehistorische modellen, ik denk niet dat hun mobo's compatible zijn met deze kaart.
*Andere mobo proberen. Zelfde verhaal als met de voeding, nergens kan ik eentje lenen, kopen is te duur, en het is ook een hele klus om nu mijn mobo te vervangen met een andere als ik niet zeker ben dat het dat is.

Ook ben ik een week geleden bij Alternate (waar ik de GPU kocht) geweest om mijn GPU te laten nakijken, met de klacht dat ik geen beeld kreeg via diens HDMI poort. Ze gaven aan dat het in hun test-PC perfect werkte en dat het misschien aan mijn mobo zou liggen. Ze hebben me de HD7950 gewoon terug meegegeven.

De status deze ochtend was als volgt:
ik kreeg geen beeld, noch via mobo HDMI noch via GPU HDMI, bij het booten van de PC. Een CMOS clear hielp ook niets, net zoals de PCI-E kabels afkomstig van de voeding uit de grafische kaart halen, niets op het beeld. Ik heb nu dan maar weer die GPU vervangen met m'n oudere Nvidia GT 9500. Na 1 keer geen beeld te hebben; rebootte die perfect met HDMI in de verouderde GPU. Ik heb momenteel alles grondig nagetest, en alles werkt perfect (met beide HDMI-poorten, GPU en mobo) buiten 1 ding: als ik via Windows 8 tile naar de uefi firmware settings wil rebooten met de HDMI kabel in het mobo, krijg ik bij de reboot geen beeld te zien, niks van bios te zien. Als ik de HDMI kabel in de GPU steek, krijg ik wel perfect het bios te zien met de reboot into uefi setting van Win8. Voor de rest lukt alles perfect van sleep mode / reboot / boot proces.

Wie het waagt om deze roman volledig te lezen en wat tijd over heeft, kan dus zien dat er heel wat problemen in een complexe combinatie zijn met mijn PC. Altijd wanneer ik denk te weten waar het probleem aan ligt, komt er één tegenvoorbeeld tevoorschijn waardoor ik altijd mijn theorie moet wegwerpen. Wat zou het toch kunnen zijn? Defectje aan mobo? Kapotte GPU? Underpowered of defecte voeding? RAM? Monitor (al lijkt me dit uitgesloten, monitor werkt perfect met PS3 via HDMI)? Of toch iets met de software/OS/drivers/bios settings? Ik kom er niet aan uit, hopelijk kan iemand van jullie experts (:P) me helpen. Want ik vind het helemaal niet fijn dat de beste PC die ik ooit gehad heb, zich nu eigenlijk gedraagt als de slechtste die ik ooit gehad heb.

Dank bij voorbaat om deze huge wall of text te lezen,
Jornax

Edit: de reden waarom ik het in dit subfora zet, is omdat ik misschien eerder denk dat het aan de GPU ligt, ook al zijn er aanwijzingen voor zowel de voeding als het moederbord (denk ik). Waarom zou anders alles nagenoeg perfect werken met de oudere GPU? En waarom werkte de HD7950 wel bij Alternate? Of is het een samenspeling van verscheidene onderdelen die voor de crappy problemen zorgen? ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Ik heb je hele roman gelezen, en ik denk dat het aan de GPU ligt. In het begin deed je PC het via de iGPU, wat normaal niet zou werken zodra een dedicated GPU aangesloten is. Verder, aangezien een andere GPU het wel doet, kunnen we het MoBo en PSU ook uitsluiten. De M12ii 520W is praktisch hetzelfde dan de S12ii die we aangeraden hadden, behalve dan modulair. Kwalitatief is die PSU ook prima in orde. Om er zeker van te zijn dat het aan de GPU ligt, zul je het nog eens moeten proberen in een andere PC. Als hij het daar ook niet doet, is het 300% zeker aan de GPU. Wel een paar keer proberen, ik denk dat hij bij Alternate net een momentje heeft gehad waarop hij gied werkte.

Dat dat de bios niet werkte via de iGPU op het MoBo i.c.m de GT 9500, omdat (als het goed is) de iGPU zichzelf uitschakelde als er een GPU is aangesloten.

Verder, steek eens het meegeleverde speakertje in het MoBo. Hoor je een piepje, dan zouden alle componenten prima moeten werken en ligt het probleem softwarematig.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornax
Hartelijk bedankt voor je advies. Het speakertje heb ik al van in het begin aangesloten gelaten: ik heb bij ieder opstartproces van de PC een normale, enkele, korte piep gehoord behalve bij 1 specifieke situatie. Dit is wanneer de HDMI kabel in de HD7950 steekt (of andere beeldkabel), ik bij de vorige keer dat de computer aanstond in het bios de "use integrated graphics" had afgezet, en dan dus de PC opstart. Dan is het één lange piep gevolgd door 2 of 3 snelle korte pieps achter elkaar (ik kan niet goed uitmaken of het er nu 2 of 3 zijn omdat mijn gehoor niet zo goed is en ze echt met heel korte tussenpauze achtereen volgen, maar ik denk eerder 3). Deze error piepcode komt voor ongeacht of er nu drivers van de HD7950 geïnstalleerd zijn of niet. Bij de verouderde GPU heb ik dit niet voor als de HDMI kabel daarin steekt en ik de igfx afzet.

Ik heb intussen al kunnen regelen dat ik bij een vriend die een afstandje van mij woont eens mijn HD7950 in zijn PC kan testen, vermoedelijk is dat dinsdag of woensdag. Voor een keer hoop ik dan dat het daar ook niet werkt :P
Hoor je een piepje, dan zouden alle componenten prima moeten werken en ligt het probleem softwarematig.
Op de sommige momenten dat ik wel al beeld heb gehad via de HD7950 zijn HDMI-poort, was het een "normale" korte biep. Maar zoals ik hierboven beschrijf is dat dus niet altijd. Is het dan softwarematig of denk je toch de GPU?

Alleszins enorm bedankt al. Als er andere mensen zijn die ook hun mening willen delen, doe gerust :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Beep geluidjes kan je hier vinden.

2 beepjes zijn GPU
3 beepjes zijn AGP (accelerated grapics port). Dit is echter in 2006 vervangen door PCI, waar je je GPU ook hebt ingestoken (kan het dus niet zijn, aangezien AGP niet meer bestaat).

Ik denk dus dat het de GPU is. Dit kan ik wel zeker zeggen vanwege de volgende redens:
-Als de GPU werkt, heb je één normaal biepje, wat betekend dat hij werkt.
-Als de GPU niet werkt, heb je 2 biepjes, wat een error in de GPU betekend.
-Een andere GPU werkt ook

Ik kan nu dus met 99% zekerheid zeggen dat het de GPU is. Zodra je het bij een vriend getest hebt, en daar werkt hij ook niet, dan kan ik met 100% zekerheid zeggen dat het de GPU is.

[ Voor 3% gewijzigd door MK_ op 09-08-2014 20:54 ]

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornax
Oké, dankjewel. Ik heb daarstraks trouwens eens de CMOS batterij van mijn moederbord vervangen door een nieuwe (ik dacht: je weet nooit of het aan zoiets stoms kan liggen, och ja, tegenwoordig probeer ik ieder stom idee :P).

Deze maal kon ik van de eerste keer beeld verkrijgen via mijn mobo zijn HDMI-poort. Alles van ATI/AMD eraf gegooid en opnieuw de officiële nieuwste drivers geinstalleerd voor de duizendste keer. Na reboot voor de drivers te finaliseren PC afgezet en HDMI in GPU gestoken.

Aanvankelijk had ik bij de eerste boot die erop volgde meteen beeld (weliswaar met underscan maar bon, dat is geen probleem). Meteen bij de eerste keer dat ik Windows Restart klikte al prijs: computer reboot wel (hoor nieuwe post beep) maar krijg geen beeld. Dan maar met de knop afgezet. De boot die hierop volgde, moest PC weer 1 keer van zichzelf herstarten vooraleer ik beeld had.
Dan maar Windows Shutdown geprobeerd. Ook hier problemen: randapparatuur gaat allemaal uit maar PC blijft aanstaan. Ook maar weer met de knop uitgezet.

Wat me wel opvalt, het varieert soms hoe ik de PC moet uitzetten: ofwel moet ik de powerknop gewoon één keer kort induwen voor de PC om uit te gaan, ofwel moet ik hem toch een 5tal seconden ingedrukt houden vooraleer hij uitvalt. Ik weet niet of dit echt uitmaakt voor de probleembepaling, maar ik dacht ik zal het toch eens vermelden.

De rest van mijn troubleshooting-experimenten (sleep mode, scherm uit- en aanzetten, Windows boot into UEFI, ...) wil ik nu zelfs niet eens meer proberen, die gaan toch waarschijnlijk ook niet werken. Voor een keer hoop ik echt eens dat het onderdeel gewoon een defect heeft, dan weet ik tenminste de oorzaak van mijn problemen na al die tijd. Here's hoping dat hij ook problemen bij m'n kennis geeft :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Here's hoping dat hij ook problemen bij m'n kennis geeft :D
Sjoow, das voor het eerst dat ik dat hoor :)

Anyway, ik denk dat je gelijk hebt, dat het niet werkt bij je kennis zodat je zeker bent dat het aan de GPU ligt.

Houd ons op de hoogte, misschien heeft iemand in de toekomst hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornax
Terwijl ik wacht tot mijn kennis me contacteert om bij hem mijn GPU te gaan testen, wil ik toch nog even melden dat er zonder GPU ook wel een paar problemen zijn. Vaarwel, GPU-theorie?

Sinds gisteren werk ik dus al zonder dedicated GPU in mijn systeem, maar pas vanochtend heb ik dat deftig kunnen testen. Booten, restarten, sleepmode, shutdown (hybride en knop op case en full windows shutdown), restart into UEFI, gaan allemaal prima.

De miserie begon echter wanneer ik wat wou prutsen met mijn monitor. Ik zette m'n scherm af en onmiddelijk terug op, maar ik had min of meer de indruk dat het beeld van mijn bureaublad er wat langer over deed om te verschijnen dan anders. Ik zette m'n monitor opnieuw af en terug aan, en deze keer duurde het nog wat langer om een beeld te voorschijn te toveren. Toen dat uiteindelijk kwam, werd ik begroet door deze boodschap in de rechteronderhoek: http://puu.sh/aNCAl/f0ba14d6d1.png

Het grote probleem moet echter nog komen: Toen ik hierna dan voor de derde maal mijn monitor uit- en aangezet had, kreeg ik ineens helemaal geen beeld meer! De monitor gaf aan geen signaal te ontvangen. Wanhopig probeerde ik dan de monitor een vierde keer uit- en aan te zetten, maar ook nu weer geen beeld. Ik wachtte nog een tiental seconden, en dan gebeurde het weer: mijn PC herstartte van zichzelf automatisch. Na die verdomde automatische restart had ik natuurlijk wel opnieuw beeld.

Dus ja, ook al zijn bovenstaand beschreven problemen niets vergeleken met de problemen die ik had met m'n GPU geinstalleerd in mijn systeem, maak ik me toch zorgen over wat er nu nog gebeurd is... Dit heeft toch helemaal niets meer met de HD7950 te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Dit heeft inderdaad niks met de HD7950 te maken... nu lijkt me dit ook weer geen probleem met het moederbord. Heb je nu de drivers van zowel de HD7950 als de Intel Grapics HD erop staan? Dat zou namelijk wel eens problemen willen geven. Heb je verder ook de laatste versie van de drivers? Anders zou je ze hier kunnen downloaden.

Mooie achtergrond trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornax
Mooie achtergrond trouwens :)
Dankje :p

Ik heb eens in apparaatbeheer gekeken, daar stond toch geen Radeon HD7900 Series meer bij Display Adapter, maar ik heb in alle zekerheid toch Driver Fusion eens laten runnen om alle AMD-gerelateerde drivers te verwijderen. Achteraf heb ik nog eigenhandig alle folders van ATI/AMD/Sapphire uit m'n C-schijf verwijderd en gereboot.

Wanneer ik de exe run die ik kan vinden via jouw link voor de Intel HD Graphics Driver, krijg ik na een initiële setup dit te zien: http://i61.tinypic.com/2uiuibs.png

Nu ik even nadenk kan ik me wel herinneren dat ik deze boodschap al meermaals gehad heb bij de talloze keren dat ik Windows reinstalled heb en alle drivers zocht van allerhande onderdelen. Ik heb deze boodschap echter altijd maar zo gelaten, misschien had ik dat beter niet gedaan. Hoe kan ik dit fixen dat de driver wel geïnstalleerd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik geloof dat ATI drivers vereisen dat je .net framework 4.5 geïnstalleerd hebt. Heb je alle Windows updates geïnstalleerd?:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornax
stin00 schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 13:06:
Ik geloof dat ATI drivers vereisen dat je .net framework 4.5 geïnstalleerd hebt. Heb je alle Windows updates geïnstalleerd?:)
Zit framework 4.5.1 al niet standaard bij Windows 8.1?

Edit: ik heb voor de zekerheid maar Framework 4.5.2 gedownload en geïnstalleerd.

Daarenboven heb ik deze link https://downloadcenter.in...3885&lang=eng&ProdId=3720 gevonden om ook drivers voor mijn iGFX te downloaden, die zijn inmiddels geïnstalleerd. Deze download en install ging zonder problemen in tegenstelling tot die rare errorboodschap die ik krijg met de link van MK1998NL, terwijl die eigenlijk ook in orde zou moeten zijn. Ik merk wel op dat via deze link de versienummer van de driver 15.33.22.64.3621 is, terwijl ik nu na installatie daarvan een versienummer van 10.18.10.3621 heb staan in Apparaatbeheer...

Edit 2: Na mezelf ervan te verzekeren dat alle drivers van mijn dedicated GPU weg zijn, en de driver van bovenstaande link te hebben gedownload, heb ik nog steeds hetzelfde probleemproces zoals beschreven in Jornax in "Geen beeld met combinatie HD7950 + Gigabyte Sniper B5" , in verband met mijn monitor uit- en aanzetten.

[ Voor 67% gewijzigd door Jornax op 11-08-2014 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Tsja, er klopt nu vanalles en nog wat niet. Trouwens raar dat het versienummer niet klopt. Allemaal kleine dingetjes die samen een probleem veroorzaken.

Misschien toch even wachten totdat je je GPU getest hebt bij de kennis van je? Als hij het daar ook niet doet, zal je een nieuwe moeten krijgen en hoef je nooit meer te kijken naar de iGPU. Ik weet dat het niet leuk is, nu heb je eindelijk een nieuwe PC, kun je hem nog niet gebruiken. Even een paar daagjes doorbijten en dan ben je er vanaf. Doet hij het toch bij je kennis? Tsja, dan lijkt het erop dat er een nieuw MoBo onderweg is.

Over het MoBo gesproken:
*Welke rev. versie?
*Welke bios versie?

Qua bios heb je minimaal versie F6 nodig op rev 1.0, als je rev 1.1 of 1.2 hebt heb je sowieso minimaal F6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornax
Ik heb rev 1.1 met out of the box F8, had dat aangevraagd toen ik het mobo kocht bij Afuture. Is tevens de laatst nieuwe versie op de support site van Gigabyte. Het is nu inderdaad afwachten tot ik m'n gpu kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luk3
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-04 10:12
Beste Jornax,

Wij hebben inmiddels een uitgebreide chat history over bovenstaand probleem.
Zoals je weet had ik ook grote problemen met deze combi (G1.Sniper.B5 Rev1.1 (F6) icm Sapphire 7950 3GB OC

Inmiddels heb ik de handdoek de ring in gegooid en heb ik een andere MoBo gehaald (MSI H97 Gamer 3)
Sinds dien draait het werkelijk alles als een zonnetje

Geen crashende Catalyst drivers meer, altijd beeld, etc
Ik denk nog steeds dat er compatibiliteit problemen zijn tussen deze 2 stukken hardware. Helaas kan ik bij de fabrikanten er niets over vinden

Verder heb ik het idee dat 'ons' type processor (i5 4590 Haswell-R) een stuk vlotter draait op het nieuwe MoBo. Het lijkt wel of de machine continue error messages aan het verwerken was o.i.d.

Ik hoop dat jij snel geholpen wordt middels een ander MoBo of anere GPU

Ik herken jouw issues in ieder geval 100%! Op internet zijn er inmiddels nog een aantal gevallen bekend waarbij er ondefinieerbare issues zijn...

Je hebt er niet veel aan maar het toont in ieder geval aan dat je niet de enige bent

Succes ermee!

Luke

• Jornax
@luk3 Bedankt voor je mededeling. Jouw oplossing is inderdaad ook een manier om het te fixen, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn (waaronder ik ook :p) die er liever zo weinig mogelijk extra geld aan uitgeven om het probleem op te lossen.

---

Ik heb dus gisteren uitvoerig al mijn PC-onderdelen kunnen testen bij een vriend. Hier zijn mijn bevindingen:

Het probleem dat ik had in verband met het crashen van de driver van mijn intel HD graphics driver (zie post Jornax in "Geen beeld met combinatie HD7950 + Gigabyte Sniper B5" ) wanneer er geen GPU aangesloten is op mijn systeem, had ik niet toen ik mijn maat zijn HDD met Windows 7 als System Disk aansloot op mijn PC in plaats van mijn SSD met Windows 8.1. Het is dus bijgevolg enkel een Win8-driver gerelateerd probleem vermoed ik.

Toen ik mijn vriend zijn GPU in mijn PC stak, had ik geen problemen (zelfde lane/slot waarop ik anders mijn HD7950 zou aansluiten). Alles liep perfect (op zijn Win 7, en mijn Win 8 via de HDMI poort van deze GPU, ook een AMD maar ik ben vergeten welk type. Het was wel een GPU zonder PCI-E kabels vanuit de PSU dus een PSU-gerelateerd probleem leek ons nog niet uitgesloten.

Mijn GPU gestoken in een oude PC van hem met een PSU van maar 350W. De HD7950 werkte perfect hierop...

GPU dan maar in mijn PC opnieuw gestoken, werkte niet. Geen beeld via HDMI poort van GPU en ook niet via HDMI van mobo. Op een ander monitor juist hetzelfde probleem. Na CMOS reset hadden we wel beeld op de mobo poort.

Getest of er wel power geleverd werd uit de 2 PCI-E kabels die uit de PSU komen. Multimeter op deze kabeltjes gezet, ieder paar van 2 connectors (de pinnetjes aan het uiteinde van een PCI-E kabel, excuseer de noobtermen) gaf toch iets boven de 12V uit dus we dachten niet dat er iets mis was met deze kabels.

Andere adapterkabels gevonden waardoor we de PCI-E kabels naar de GPU konden laten lopen via de bovenste rij van de modulaire PSU (stak oorspronkelijk in de onderste rij). Zelfde problemen.

De vriend zijn voeding geprobeerd en van hieruit de PCI-E kabels ook laten lopen naar mijn GPU. De voeding was een Zalman ZM500-GS van 500W geloof ik. Zelfde problemen.

Dus, we zagen niets meer om te case testen... Mijn GPU werkt in een andere PC, een andere GPU werkt in mijn PC op hetzelfde slot, problemen bij mij zijn hetzelfde ongeacht welke voeding er gebruikt wordt...
Teneinde raad zijn we nog maar eens in de bios gekropen om eens te kijken naar de opties...
Wat dingen veranderd van Legacy Only naar UEFI, enzovoorts, maar niets hielp... Tot we in deze tab kwamen:
http://puu.sh/aS38E/b48d2e7669.jpg

In de Miscellaneous-tab stond er een optie waarbij de uitleg zeer interessant leek, namelijk bij "PCIe Slot Configuration". Het stond standaard ingesteld op Auto, maar je kon nog kiezen tussen Gen1, Gen2, en Gen3. De uitleg was iets gelijkaardig aan dit: "Choose Gen3 if you have a Gen3 card to allow maximum bandwith. Certain Gen3 cards with OC options may choose Gen2 for better performance". Dit is ruwweg wat ik me er ongeveer van kan herinneren, maar in grote lijnen is de exacte uitleg hetzelfde. (Ik kan het straks opzoeken en hier posten, maar momenteel ben ik dit bericht aan het typen op dezelfde PC dus ik kan het niet even checken in de Bios :p).
Na wat opzoekwerk dachten we dat we een Gen3 kaart hadden met de HD7950, dus hebben we deze bios setting veranderd van Auto naar Gen3. Reboot om settings te saven, PC uit gezet, HDMI kabel in GPU gestoken, PC geboot, zelfde problemen. Dan maar opnieuw de kabel in de HDMI kabel in het moederbord gestoken en weer naar de bios gegaan. Bij het lezen van die uitleg bij de PCIe Slot Configuration, daagde me iets in mij op: de kaart die ik heb is officieel een HD7950 with Boost edition, dus zou die misschien standaard wat overclocked staan? En dat Gen2 dus eigenlijk beter is?

Bijgevolg hebben we dus eens Gen2 aangeklikt, Save & Exit gedaan. Bij de reboot (HDMI nog steeds in mobo) gebeurde er nu iets merkwaardig: ook hier geen beeld! Dan hebben we de PC maar afgezet, HDMI kabel in de GPU gestoken, en computer terug opgestart. Ineens was er nu wel een POST screen via de GPU! Hierna laadde Windows ook, maar in plaats van de gebruikelijke Windows 8 Start Screen te zien, was er een scherm dat volledig groen was zonder iets anders op, hetzelfde groen als de hoofdkleur die ik als user gekozen had bij de Personalize settings van Windows 8. Na een manuele reboot kwam de Start Screen echter perfect.

Nu, nog steeds wat achterdochtig na al die uren, dagen, weken, dingen te proberen, testte ik onmiddellijk weer al mijn troubleshoot opties: (Hybrid) Shutdown, Full Shutdown, Restart, met de knop afzetten, sleep mode, restart into UEFI (die Win8 tile), scherm herhaaldelijk af- en aanzetten, ... En alles werkt nog altijd perfect tot op dit moment. Als ik de HDMI kabel in de mobo steek, heb ik hier geen beeld mee, dus het lijkt alsof die Gen2 optie eigenlijk ook integrated graphics disabled heeft?

Het lijkt dus alsof ik met deze éne luttele setting, die in Godsnaam nog onder MISCELLANEOUS stond, alles gefixt heb? Hoe the F is dat eigenlijk mogelijk? Ookal lijkt mijn PC gefixt te zijn nu, blijf ik toch nog met wat vragen over:
Hoe is het überhaupt mogelijk dat deze domme setting al mijn problemen lijkt op te lossen met power, automatische restarts, geen beeld, crashende drivers, ...?
Waarom werkt de GPU ineens wel als ik Gen2 gebruik, terwijl Gen3 of Auto dat niet doet, en mijn kaart wel effectief Gen3 is?
Gebruik ik nu wel de volle kracht van mijn GPU als ik een game ga spelen, met een Gen lager in te stellen dan die eigenlijk kan gaan?
Is deze "fix" eigenlijk een teken dat er toch ergens aan een onderdeel, zij het het moederbord of de GPU, een klein defect aan is? Ik vermoed dat op een PC waar alle onderdelen perfect werken, je wel effectief Gen3 kan kiezen voor een Gen3 kaart. De voeding lijkt me trouwens intussen uitgesloten denk ik.

Genoeg nu :p
Iedereen die dit leest, bedankt om de moeite te doen, en laat het gerust hier maar weten als je antwoorden, advies, commentaar hebt op alles wat er gaande is. Je kan er mij en anderen die toekomstig dezelfde problemen zouden hebben, misschien wel mee kunnen helpen.

Ik hoop ook dat ik met deze sleazy fix andere mensen kan helpen die ooit nog deze topic zoeken, als ze gelijkaardige problemen hebben. :)

• MK_
  • Niet online

MK_

Certain Gen3 cards with OC options may choose Gen2 for better performance
Misschien is dit de oorzaak? Je hebt wel een Gen3 kaart, maar met zeer grote OC mogelijkheid. In auto pakte hij dan waarschijnlijk ook Gen3, terwijl hij beter zou werken op Gen2.

Verder zie ik eigenlijk niet wat een andere oorzaak zou moeten zijn. Staat wel een beetje verborgen :)

Anyway, het is nu opgelost en kan je eindelijk genieten. Veel plezier met je nieuwe PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peertje1010
  • Laatst online: 13-07 20:49
Ik heb afgelopen week precies hetzelfde systeem in elkaar gezet. Over een paar dagen zet ik het besturingssysteem er op. Ik zal kijken of ik dezelfde problemen ondervind :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-08 21:39

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Performance verschil tussen gen2 en gen3 zal op jouw kaart indien je een 16 lanes slot gebruikt tussen de 0 en 1 procent zijn. Dus maak je je daar maar geen zorgen over :P.
Pas bij crossfire zou het invloed kunnen hebben afhankelijk van het aantal beschikbare lanes op je mobo icm cf. Sommige moederborden gaan dan bijvoorbeeld over op 2x 8 ipv 16x. Ik denk dat alleen in het geval van een 290(x) in cf dat je het gaat merken mede doordat deze geen cf bridge meer gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citizenkane
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-04-2018
Beste tweakers! Alvast mijn excuses voor het bumpen van deze (inmiddels) best oude topic. Ik bedank ook alvast Jornax voor het hebben gehad van hetzelfde probleem( :+ ). Ik heb (excl. extra koeler en ipv 4590 een 4440 processor) echt exact hetzelfde probleem als Jornax. Overigens erg toevallig(maar ook best te verwachten aangezien hij 24/7 op dit forum zit) dat MK1998NL hierop heeft gereageerd.

Ik heb het hele topic zojuist doorgelezen en ik heb inderdaad de laatste paar dagen (bijna alle) dezelfde stappen ondernomen die Jornax heeft ondernomen. Ik ga nu proberen via BIOS om op Gen2 te draaien.. reactie volgt snel(tenzij ik weer de dreaded CMOS-actie moet ondernemen) Ben van 8.1 64b naar w7 gegaan (uit wanhoop vanwege mijn probleem)

Wish me luck...

EDIT: Niet gelukt.. ook andere Gen's geprobeerd. :(

[ Voor 3% gewijzigd door citizenkane op 01-10-2014 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citizenkane
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-04-2018
Iemand? Ben ten einde raad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazydogfighter
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-07 13:00
Vervelend dat Jornax dat heeft, Ik heb een R9 280 op dat moederbord en het draait als een zonnetje. Ik heb trouwens bij booten maar 1 piep.
Pagina: 1