Een MacBook gaat indien je er zuinig mee omgaat lang mee. Uiteraard is het belangrijk om naar de specificaties te kijken.
Zo kan je met een 13" MacBook Air of Pro niet misgaan maar moet je bij een hagelnieuwe 21.5" iMac uitkijken dat je niet voor het instapmodel met 1TB 5400RPM schijf kiest. Want ja, die vindt je over 2 jaar al verschrikkelijk.
Ik ken veel mensen (en heb zelf ook veel modellen gehad) die MacBooks/iMacs gebruiken van 5-6 jaar oud met groot gemak. Die machines ogen 2 jaar oud.
In mijn optiek zijn dit de meeste 'future proof' machines. Daarmee bedoel ik dat, met deze specificaties, de machine soepel blijft lopen voor 5-6 jaar:
1. 13" MacBook Pro Retina (eind 2013 of nieuwer model). Deze hebben vrijwel allemaal 8GB (eind 2013 evt 4GB) RAM en een snelle SSD (PCI-e connectie).
Dit is idem dito voor de 15" modellen.
2. 27" iMac. Dit is een model die in z'n algemeenheid lang meegaat. Veel mensen gebruiken zelfs nog mooie 27" iMac modellen van 2009 (met een C2D en 4GB) en hebben nog geen last. Deze zijn al 6 jaar oud. Zeker de huidige modellen gaat met gemak 6-7 jaar mee!
3. 13" MacBook Air van 2012 of nieuwer. Deze lopen ook uiterst soepel. Met een nieuwe Air of een mid 2013/early 2014 model (dezelfde videokaart etc) kan je nog járen vooruit.
Maar als je nu nog een 2011 27" iMac koopt kan je er nog met gemak 3-4 jaar mee doen (stop er er meer dan 4GB ram in)
[
Voor 6% gewijzigd door
Idutchman op 03-12-2015 18:56
]