Hoe veel jaar gaat een MacBook gemiddeld mee?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelteV
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 16:29
Zelf zit ik er aan te denken om een Macbook pro aan te schaffen.

Mijn ervaring met Windows laptops doet mij echter twijfelen of de hoge aanschafprijs gerechtvaardigd is.
Mijn huidige Windows laptop (HP, I7 8GB) is nu zo'n 2 jaar oud en begint langzaam aan "op" te raken. Ik gebruik deze laptop dagelijks. Vooral voor Office, Visual Studio en een beetje surfen.

Bij normaal gebruik, hoeveel jaar doen jullie gemiddeld met een MacBook voordat je een nieuwer type koopt?

[ Voor 0% gewijzigd door JelteV op 02-09-2014 12:47 . Reden: geen hoe veel, maar hoeveel .... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:20
Als ik zie wat jij er mee doet (dus niet hardcore gamen) dan lijk je wel op mij qua gebruik. Ik heb in februari 2011 een MacBook Pro gekocht en ben er nog heel erg tevreden over. Het voelt nog steeds allemaal lekker snel. Het enige dat ik misschien zou willen doen is een nieuwe SSD erin, omdat de 120GB die ik nu heb wat krap is.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-04 15:22

markvt

Peppi Cola

Waarom raakt die Windows Laptop "op"?

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:27

Chiron

Moderator Discord
Hangt er helemaal vanaf wat je ermee doet. Ik heb eind vorig jaar mijn Early 2008 15" mbp vervangen door een 13" retina macbook.
De oude heeft mn vrouw nu in gebruik, en voor 'normaal' gebruik (mailen, surfen) werkt dat allemaal nog prima. Ik heb wel de harde schijf vervangen door een SSD, maar dan hebben we het dus over een apparaat wat nu z'n zesde/zevende jaar in gaat :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-03 10:49
Wij hebben een late 2008 macbook, die doet het nog steeds. Accu is wel al vervangen en alweer aan vervanging toe, maar hij werkt nog goed voor internetten, xbmc, lightroom ed. Het is geen beest, maar doet wat ie moet doen.

We zitten wel aan vervanging te denken inmiddels.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Ik vind 2 jaar ook aardig snel. Maar dat is wel afhankelijk van het leven dat je laptop heeft gehad, de kwaliteit van de laptop en een klein beetje geluk.

Mijn oude laptop is ruim een jaar geleden vervangen na 4 jaar dienst. Hij draait nu nog vrolijk door als laptop van mijn ouders. Alleen een ssd upgrade gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:49
Ook ik heb recentelijk mijn late 2008 vervangen omdat die rare kuren kreeg doordat de batterij opgezet was. Waarschijnlijk was hij nog wel 2 jaar meegegaan als dit niet was gebeurt.
Ook mijn 2008 was voorzien van een SSD en RAM update (256Gb SSD en 4Gb ram) en dat werkt voor normaal gebruik prima

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelteV
waarom de laptop op is?
Hij voelt traag, al is dat waarschijnlijk wel op te lossen met een herinstallatie en SSD.
Schermresolutie irriteert me, 1366/768.
zo'n 2x per week een spontane reboot / blauw scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-02 10:04
De prijs is hoog van een macbook, maar de restwaarde (zelfs na 7 jaar) blijft ook altijd hoog. Mijn visie is dan ook dat de prijs prima te rechtvaardigen is. Zolang je zuinig doet met je spullen!

https://www.youtube.com/@droommotor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-04 13:18
Gebruik nog steeds regelmatig mijn MBP 15inch uit mid 2010. Op een opgezette batterij na(100% opgeladen en 3 maanden niet gebruikt) begin 2014 nog nooit problemen mee gehad. Heb vorig jaar wel de hdd vervangen door een SSD en loopt weer zoals dag 1. Draai ook al vanaf dag 1 een dual boott.

Die van mij is dus al zeker 4 jaar oud en werkt nog uitstekend. 4 Jaar moet je er zeker wel mee redden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
JelteV schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 12:56:
waarom de laptop op is?
Hij voelt traag, al is dat waarschijnlijk wel op te lossen met een herinstallatie en SSD.
- Herinstallatie en een SSD is inderdaad de oplossing voor een sneller systeem
- Scherm resolutie is inderdaad aan de lage kant, lastig op te lossen. Wellicht een paneel dat te vervangen is?
- BSOD's en spontane reboots kunnen heel veel oorzaken hebben. Begin eens met het uitsluiten van de software en herinstalleer het zaakje.

Verder moet een degelijke laptop echt wel 4 jaar mee!

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:41

thof

FP ProMod
(...)
(...)
Doet mij vermoeden dat de installatie niet helemaal lekker meer is / vervuild is. Laptop hoeft dan ook niet perse op te zijn. Een bluescreen is gewoon foute boel, enig idee waar die vandaan komt?

Traag voelen kan ook komen doordat een fan verstopt is met stof. De luchtstroom neemt af waardoor de processor vervolgens warmer wordt. Omdat deze dan weer tegen zijn limieten aanloopt gaat deze omlaag klokken en dus een langzamer systeem. Ook de bluescreen kan een gevolg zijn van bijvoorbeeld oververhitting van de GPU, of een driver issue.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:42

Mavamaarten

Omdat het kan!

waarom de laptop op is?
De reboots, BSOD's en traagheid zijn waarschijnlijk op te lossen met een herinstallatie. Een SSD erbij en hij is sneller dan ooit tevoren. Het resolutieprobleem kan ik best begrijpen, maar is het de aanschaf van een nieuwe laptop wel waard?

Ik zou eerst en vooral proberen deze laptop "in ere te herstellen" door hem eens goed op te frissen. Dan kan je er waarschijnlijk nog wel een jaar mee door.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:14

Fiber

Beaches are for storming.

waarom de laptop op is?
Inderdaad, schone installatie en SSD doen wonderen.
Daar heb je destijds zelf voor gekozen. Heeft niets met 'op' te maken. Toen waren er ook al laptops met HD (ready) schermen.
Herinstallatie en wellicht ook een keertje fysiek schoonmaken van binnen.

Deze Windows laptop kan dus ook nog jaren mee, maar een nieuwe macbook is ook altijd leuk en kan minimaal vier jaar mee, als het niet het dubbele is.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04 14:58

zwik

randomized

Mijn 17" MBP uit mid 2009 werk ik dagelijks op en werkt allemaal nog als een zonnetje :) . En ik gebruik 'm behoorlijk intensief, dat is coden, foto bewerken, gamen, filmpjes kijken, briefjes typen, alles eigenlijk :) .

Hoewel ik wel graag wat meer power zou willen hebben, voornamelijk bij het foto bewerken, mis ik verder eigenlijk niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:42
Had 1 uit 2008, en dit jaar vervangen door een nieuw model. Die van 2008 is mijn vader nu blij mee :)

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-04 11:32
Macbook uit 2009. Helaas is nu wel of mijn SSD of de kabel ernaar toe overleden. Zodra ik dat eenvoudig zelf gerepareerd heb, kan hij zeker nog wel een jaar of 2 mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:01
gebruik prive ook een macbook pro (model eind 2010) en draait nog steeds prima. Hooguit een keer de hd vervangen voor een ssd maar voor dagelijk sgebruik voldoet het prima. Werk er nu 4 jaar mee en kan niet echt zeggen dat deze veel "langzamer" is geworden dan een windows laptop van die tijd.

Op z'n tijd een keer het geheugen upgraden (bij de wat oudere modellen kan dat nog gemakkelijk) en een keer je schijf vervangen door een ssd en dan kan je er zo 4-6 jaar mee werken. Het is ook maar net hoe je er zelf mee omgaat...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Gemiddeld is natuurlijk moeilijk te zeggen, maar ik vermoed dat mijn 2008 C2D MBP nog prima mee zou kunnen als werkmachine als ik hem niet (moest) vervangen. Sterker nog, ik heb nu een 2010 model unibody en ik mis het 2008 model nog altijd. Even tussentijds geheugen uitbreiden en de staat van de accu in de gaten houden (evt. vervangen als je vaak op weg bent) en 5 á 6 jaar moet geen probleem zijn, mits er geen baanbrekende technologieën worden toegepast.

[ Voor 6% gewijzigd door Oyster op 02-09-2014 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

Mijn Macbook white uit 2006 loopt nog perfect. Afgelopen jaar wel de accu vervangen, een SSD ingebouwd en de CPU pasta vervangen omdat hij behoorlijk heet liep. (oude spul was letterlijk stof/steen geworden) In principe doe ik alles op deze machine zowel prive als werk; office, sql, filmpje kijken, browsen, mailen, soms wat gamen (WC3, wat indy games van Steam (paper please, stick rpg 2...) en zelfs WoW trekt ie nog heel minimaal ;) )

Wat mij betreft is hij nog lang niet 'op', maar ik heb mezelf voorgenomen om bij de 10 jaar een nieuwe te kopen en deze met pensioen te sturen. Heb er trouwens helemaal geen twijfel over of hij de 10 jaar gaat halen, beestje loopt nog net zo mooi als op dag 1. (net zoals mijn even oude iMac trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-04 20:34
Ik heb een early 2007 MacBook Pro 15" met de bekende 8600M GT van Nvidia, hij staat dag en nacht aan.
Nooit uitgevallen, zelfs de originele accu gaat nog ruim 2 uur mee.

Af en toe even schoonmaken, geheugen uitbreiden en een SSD heeft de levensduur aanzienlijk verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-04 11:21

eagle00789

Est. November 2005

Mijn laat 2008 model leeft vandaag de dag nog steeds (na een upgrade van SSD, Ram en Batterij. De batterij ging niet langer mee dan 10 min en was echt op. SSD en Ram waren gewoon upgrades. 8gb ram en SSD van 256 Gb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:51
Macbook Air 2009 is defect gegaan omdat het ram op het board kapot gegaan was ( zit vastgesoldeerd :S )

Macbook unibody 2008 met SSD en 4GB ram staat 24uur aan.

Macbook white 2007 C2D 4GB ram en SSD staat 24 uur aan ( accu wel een keer vervangen al en topcase met garantie )

Als ik iets kan zeggen is het wel dat Macbooks erg degelijk zijn maar verder net zoals elke andere fabrikant blijf je kans hebben op elektronische problemen.

Ik zou dan ook nooit twijfelen om een nieuwe te kopen als ze helemaal op zijn, wat ik niet gauw verwacht ze draaien allemaal 10.10 ( net als mijn iMac ) en heb niet het idee alsof de C2D langzamer is dan de i5.
Met normaal gedrag als internetten etc.

Met natuurlijk uitzondering van Gamen / Video bewerken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:52
Hier 2007 en 2010 MacBooks white, draaien allebei nog als een zonnetje. de 2007 is nog wel vlotter te maken met een SSD, 2010 heeft een SSD... Speel overigens wel met de gedachte om de 2007 te 'bewaren' en de 2010 door te schuiven en dan een 2014 rMBP te kopen binnenkort. Maar als dat pas over 1 jaartje wordt is dat ook geen probleem...

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Laatst online: 24-04 08:38
een MBP 13 in september 2009 gekocht (in Santa Monica).
Momenteel merk ik wel dat mijn accu slechter wordt sinds afgelopen jaar, na ca 2 uur internetten geeft ie batterij signaleringen.
Verder gewoon een keer zelf de harddisk vergroot naar 500Gb (van 160Gb), en geheugen van 2 naar 4 Gb geupgrade.
Tot op heden geen probleem. Vervangen van de accu staat op planning maar ach... nu red ik het ook gewoon.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:21
Ja, maar we kaarten nu allemaal (terecht) aan dat die oudere macs fantastisch lang mee gaan omdat je zo gemakkelijk geheugen, ssd etc. zelf kon plaatsen/vervangen.

Mektheb kaart dus een goed punt aan: de air uit 2009 die dus sterft omdat de boel vast zit en niet vervangen kan worden. Zelf vind ik dat best een afweging nu, met de nieuwere modellen. Koop ook vooral toekomst proof als je denkt 'm over x jaar nog leuk te kunnen verkopen, want ik denk dat een nieuwe nu die bijvoorbeeld nog geen ssd heeft, over 5 jaar niet veel meer waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsbenik
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Hier ook een MBP uit 2009, Alleen een SSD ingezet en geheugen naar 8GB vergroot.
Binnenkort eens schoonmaken van stof, maar hij doet het voor de rest prima.

De batterij is echter al in 2011 vervangen (garantie gelukkig), Maar ik vind dat de accu losstaat van de levensduur van een laptop.

Ik gebruik hem nu voor een heel klein beetje coderen op mobile devices en microprocessoren, web browsen en muziek luisteren

En om in te haken op de reactie van dcl! Dit is ook voor mij een afweegpunt bij de eventuele aanschaf van nieuwe

[ Voor 12% gewijzigd door fritsbenik op 03-09-2014 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 12:51
dcl! schreef op woensdag 03 september 2014 @ 13:59:
Ja, maar we kaarten nu allemaal (terecht) aan dat die oudere macs fantastisch lang mee gaan omdat je zo gemakkelijk geheugen, ssd etc. zelf kon plaatsen/vervangen.

Mektheb kaart dus een goed punt aan: de air uit 2009 die dus sterft omdat de boel vast zit en niet vervangen kan worden. Zelf vind ik dat best een afweging nu, met de nieuwere modellen. Koop ook vooral toekomst proof als je denkt 'm over x jaar nog leuk te kunnen verkopen, want ik denk dat een nieuwe nu die bijvoorbeeld nog geen ssd heeft, over 5 jaar niet veel meer waard is.
Exact, kan er niet bij met me hoofd dat ze dat verzonnen hebben op de drawing board.

Maar goed dat doen ze nu ook een beetje met de Retina's dat je dus de harddisk niet kan vervangen ? ( dacht ik hoor )
Verder echt dol op de machine's maar ze zijn zeker niet onsterfelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dcl! schreef op woensdag 03 september 2014 @ 13:59:

Dan stop je er voor een paar tientjes zelf een SSD in
Mektheb schreef op woensdag 03 september 2014 @ 14:51:
[...]

Exact, kan er niet bij met me hoofd dat ze dat verzonnen hebben op de drawing board.
Ik wel, er zijn vast heul veul mensen die keiharde dollars neerleggen voor die vastgesoldeerde opties.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 93248 op 03-09-2014 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelteV
De nieuwe macs zullen dus een kortere levensduur hebben omdat deze niet op te waarderen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-04 22:51
JelteV schreef op woensdag 03 september 2014 @ 16:35:
De nieuwe macs zullen dus een kortere levensduur hebben omdat deze niet op te waarderen zijn.
Dat geld enkel wanneer je voor het basis model gaat. Indien je de MacBook koop met een aantal jaren gebruik in het achterhoofd kun je beter een iets uitgebreider model kiezen, en dan gaat hij wel gewoon jaren mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
ThomasG schreef op woensdag 03 september 2014 @ 16:38:
[...]
Dat geld enkel wanneer je voor het basis model gaat. Indien je de MacBook koop met een aantal jaren gebruik in het achterhoofd kun je beter een iets uitgebreider model kiezen, en dan gaat hij wel gewoon jaren mee.
beide modellen kunnen even lang meegaan. Het hangt er alleen vanaf wat je op den duur met de macbook wilt gaan doen. Een basis model kan prima 5 jaar zijn werk doen. Een uitgebreidere versie van de macbook ook.

Alleen als je gaat praten over snelheid en performance dan kan een upgrade van het geheugen na een aantal jaar wonderen doen. Stop je dat geheugen er nu al bij dan merk je over 2-3 jaar die boost niet.
Kort gezegd blas je de macbook eigenlijk een nieuw leven in als je er een ssd in plaats en het geheugen upgrade. Nu heeft apple besloten dat bijna niet meer te faciliteren maar alleen bij de aanschaf van het product meer keuze vrijheid te geven.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxPoweR
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:16

MaxPoweR

-=StopTech=-

Ik zit hier nog steeds met een Macbook Pro 13" uit 2009, inmiddels voorzien van een SSD en 8GB interne geheugen, dat ding doet het nog steeds goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Earl Grey
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-02 09:09

Sir Earl Grey

Koekje erbij?

Ik ben ook vrolijk aan het typen op een Unibody Macbook uit 2008. Wel een SSD geplaatst en 4GB ram. Loopt als een trein en zolang dit beestje nog mee kan met de nieuwe Osx versies, dan blijft ie nog lang bij me 8)

13" MacBook Pro | iPhone Xr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekbezoer
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11-2024
Macbook White 2006 hier — 3GB RAM, SSD, originele accu. In 8 jaar nog nooit een reïnstall hoeven doen. Wordt gebruikt voor wat eenvoudig programmeerwerk, filmpjes en browsen. Hij functioneert nog steeds goed, kan nog 3 uur op een lading doen, maar niet alle websites houden nog rekening met computers van 8 jaar oud :)

Op m'n werk heb ik overigens een iMac met alle toeters en bellen van nog geen twee jaar oud (8GB RAM, SSD). Het lijkt me sterk dat een laptop van twee jaar oud is afgeschreven. Ik zou eens met je OS aan de slag gaan om je performance problemen op te lossen.

Aan de andere kant is een overstap van Windows naar OS X altijd aan te raden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:07

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Sir Earl Grey schreef op woensdag 03 september 2014 @ 19:04:
Ik ben ook vrolijk aan het typen op een Unibody Macbook uit 2008. Wel een SSD geplaatst en 4GB ram. Loopt als een trein en zolang dit beestje nog mee kan met de nieuwe Osx versies, dan blijft ie nog lang bij me 8)
idem dito. Alleen dan met een 7200rpm 500GB schijf. Hij gaat pas weg als hij het licht uitblaast (of de laatste OSX er niet meer op wil installeren). Besef me eigenlijk dat ik nooit eerder 6 jaar met 1 hardware platform gedaan heb.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Laatst online: 14:18

Saven

Administrator

JelteV schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 12:38:
Zelf zit ik er aan te denken om een Macbook pro aan te schaffen.

Mijn ervaring met Windows laptops doet mij echter twijfelen of de hoge aanschafprijs gerechtvaardigd is.
Mijn huidige Windows laptop (HP, I7 8GB) is nu zo'n 2 jaar oud en begint langzaam aan "op" te raken. Ik gebruik deze laptop dagelijks. Vooral voor Office, Visual Studio en een beetje surfen.

Bij normaal gebruik, hoeveel jaar doen jullie gemiddeld met een MacBook voordat je een nieuwer type koopt?
Dat ligt echt aan jezelf denk ik, teveel rommel etc.Vriendin had 4 jaar geleden ongeveer een goedkope Dell laptop aangeschaft. Doet het nog even "slecht" :') als toen. Nee lol, doet het op zich prima. Is zeker niet langzamer of zo dan toentertijd.

Mijn Macbook Pro 15" late 2011 daarentegen is wel een stuk trager dan 2 jaar terug... Heb er een zooi muziek op ivm werk, maar verder niet zo veel bijzonders. Gebruik hem verder voor school (doc's) en webdevelopment (design / programming) als ik niet thuis ben.

Dus nee een Macbook gaat je levensduur niet verlengen. Maar slechts 2 jaar met je laptop doen is ook wel aan de lompe kant. Een laptop van 600+ euro kan Prima 3 jaar mee (onder dat bedrag dus blijkbaar ook nog tegenwoordig). En 4 jaar ben ik toch wel van plan met mijn Macbook te doen. Ga er een SSD in gooien. En zodra je die er in hebt kun je er misschien wel 5 of 6 jaar mee doen mits je het niet te gek maakt.
Mektheb schreef op woensdag 03 september 2014 @ 14:51:
[...]

Maar goed dat doen ze nu ook een beetje met de Retina's dat je dus de harddisk niet kan vervangen ? ( dacht ik hoor )
Verder echt dol op de machine's maar ze zijn zeker niet onsterfelijk.
Klopt helemaal, daarom wordt mijn volgende laptop zeker geen Apple meer helaas.

[ Voor 14% gewijzigd door Saven op 03-09-2014 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:57
Macbook 4.1 early 2008 (3e gebruiker). Op wat kleine beschadigingen aan de behuizing na werk ik hier al vele jaren met groot plezier op. Accu is wel aan vervanging toe en optische drive heeft het begeven (maar die zit in de nieuwe modellen al niet meer).

Keuze voor een apple maak je echter niet alleen op basis van levensduur en prijs.... Mijn ervaring is dat ik veel minder tijd kwijt ben aan het oplossen van allerlei probleempjes sinds ik overgestapt van Windows naar MacOS waardoor een hogere aanschafprijs voor mij alleen aal gerechtvaardigd (en meerdere malen terugverdiend) zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-04 09:15

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik heb laatst een 2010 Macbook (Wit, nonpro) uitgestoft, die doet het weer. Er ligt een 2007 Pro op de werktafel die na reparatie weer prima door kan. De early 2011 generatie gaan allemaal binnen 3 a 4 jaar kapot. Er zijn mensen die nog steeds tevreden werken op een Macbook Pro G4 die al 10 jaar oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-12-2024
Voordat ik mijn 13" Retina kocht werkte ik op een 15" Late 2008 Pro. Echt een mooie machine en werkte ook nog erg goed, maar ik had de kans om goedkoop te upgraden naar een 5 jaar nieuwer model dus heb ik dat (natuurlijk) gedaan. Als ik die kans niet had was ik sowieso nog twee jaar lang doorgewerkt met deze laptop. Want zo'n poweruser ben ik nou ook weer niet (beetje coden en Photoshoppen + de standaard taken) en de Late 2008 voldeed met SSD en 8GB ram ook nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Laatst online: 14:18

Saven

Administrator

Enige waar ik zelf nog niet helemaal over uit ben is de afweging of het afschrijftechnisch gezien niet beter is om een macbook na 3 jaar te verkopen en dan een nieuwe te halen, ipv 6 jaar en dan er bijna niks meer voor vangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Zou ik me ook niet te druk over maken. Een machine moet je houden tot hij voor jou niet meer relevant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Hier nog een exemplaar van begin 2008. Ding ziet er nog netjes uit en draait prima. Ik heb er in al die jaren een paar kleine dingen aan gewijzigd: HDD -> SSD, Accu -> nieuwe accu en 2GB RAM -> 8GB RAM. Ik moet eerlijk zeggen dat deze laptop van mij nog niet weg hoeft. Als die zo blijft doorgaan dan kan ik er nog wel 5 jaar mee. Ding draait nu nog netjes op Mavericks, wat denk ik het laatste OS wordt wat deze zal gaan doen (heb me nog niet verdiept in de reqs van Yosemite).

Dan te bedenken dat deze MacBook de laatste 4 jaar iedere dag in mijn tas zit en mee gaat naar mijn school en werk. Er wordt dus ook nog aardig mee gesleept, al doe ik er dan nog steeds voorzichtig mee.

Toch staat deze machine wél op de nominatie om vervangen te worden door een MacBook Air, juist vanwege het gewicht. De verdere specs kunnen me niet zo veel boeien, heb geen zware taken voor deze machine.

Tjoekbezoer schreef op woensdag 03 september 2014 @ 19:04:
Macbook White 2006 hier — 3GB RAM, SSD, originele accu. In 8 jaar nog nooit een reïnstall hoeven doen. Wordt gebruikt voor wat eenvoudig programmeerwerk, filmpjes en browsen. Hij functioneert nog steeds goed, kan nog 3 uur op een lading doen, maar niet alle websites houden nog rekening met computers van 8 jaar oud :)
Ik ken dat gevoel met die websites, sommige paginas lopen echt als stront of de macbook begint te loeien :)
Voor de rest ook nog steeds geen klachten, draait nu op Snow Leopard (ooit geleverd met Tiger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 712308

Ik heb begrepen dat je uit mag gaan van een gemiddelde levensduur van 6 jaar. Mijn early 2011 MBP ging idd alle mogelijke gebreken vertonen. Blijkt een inmiddels erkende fabrieksfout te zijn van het moederbord/videokaart. Valt onder voorwaarden tot februari 2016 onder garantie. Mssch een handige weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:04
Anoniem: 712308 schreef op maandag 30 november 2015 @ 13:51:
Ik heb begrepen dat je uit mag gaan van een gemiddelde levensduur van 6 jaar. Mijn early 2011 MBP ging idd alle mogelijke gebreken vertonen. Blijkt een inmiddels erkende fabrieksfout te zijn van het moederbord/videokaart. Valt onder voorwaarden tot februari 2016 onder garantie. Mssch een handige weet.
En hoe is dit opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 712308

Was niet simpel aan te tonen. Apple check leverde geen foutmelding op. Heb foto's gemaakt van streepjesscherm en logboek bijgehouden. Moederbord inmiddels door Apple onder garantie vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:48

Ypho

Allround Nerd

Wij hadden thuis een 2006 model staan. Deze heb ik laatst verkocht omdat we nu allebei een nieuw model hebben. Maar met een 4GB RAM upgrade heeft deze het 9 jaar volgehouden. Oke, wel vooral alleen voor internet en administratie, maar afhankelijk van wat je wilt, kan zo'n apparaat best lang meegaan.

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: ⭐️ My Graded cards ::: 👀 TCG Codex Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-04 08:56
Mijn 'mid-2013' Air voelt nog altijd als nieuw aan en ga dan ook nog lang niet voor een nieuwe kijken. Maar wat hierboven al gezegd is, is het nog maar afwachten of de huidige MacBooks nog wel zo'n lang leven hebben.

Waar iedereen met een SSD en RAM upgrade heel wat jaartjes extra kon doen met zijn MacBook zal dat nu minder zijn. Het feit dat de SSD nauwelijks is te upgraden, en het ram al helemaal niet zorgt dat ervoor dat je niet na 4 jaar er een sloot geheugen en opslag tegenaan kan gooien om het te moderniseren.

Dus moet je vooral bij aanschaf investeren (niet bijv, een 128gb model) zodat je er lang mee kan doen.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

MenN schreef op maandag 30 november 2015 @ 17:01:
Mijn 'mid-2013' Air voelt nog altijd als nieuw aan en ga dan ook nog lang niet voor een nieuwe kijken. Maar wat hierboven al gezegd is, is het nog maar afwachten of de huidige MacBooks nog wel zo'n lang leven hebben.

Waar iedereen met een SSD en RAM upgrade heel wat jaartjes extra kon doen met zijn MacBook zal dat nu minder zijn. Het feit dat de SSD nauwelijks is te upgraden, en het ram al helemaal niet zorgt dat ervoor dat je niet na 4 jaar er een sloot geheugen en opslag tegenaan kan gooien om het te moderniseren.

Dus moet je vooral bij aanschaf investeren (niet bijv, een 128gb model) zodat je er lang mee kan doen.
Mwoah de vooruitgang is ook niet zo groot meer he, in hardware. Mijn 2010 iMac (inmiddels verkocht) had ik qua snelheid nog jaren kunnen gebruiken.

De enige bottleneck in de meeste machines is de harddisk. Daarom was het ook zo'n leuke upgrade voor de C2Duo en i5 laptops, die kregen inderdaad een extra boost. De Retina macbooks zijn al zo snel in de basis dat ze het echt wel even uithouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeroCode
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-04 00:27

ZeroCode

Woopie

Vergeet niet dat een Macbook Pro slecht werkt met windows, en dan bedoel ik dat windows prima te installeren is maar dat de gpu enorm veel warmte veroorzaakt. Ik werk nu op een MacBook Pro Retina maar wil juist overstappen naar een Dell XPS.

In de startpost lees ik dat je visual studio gebruikt dus ik neem aan dat je windows op de macbook wil gaan installeren. Houd dan echt in je achterhoofd dat je je echt gaat irriteren aan een warme laptop op je schoot als je een keer een compile in Visual studio geeft. Gruwelijk irritant dat ze geen oplossing hebben voor het uitzetten van de Nvidia kaart.

Daarnaast vreet het je batterij in no time leeg.

Even ter verduidelijking: ik heb het puur over windows via bootcamp installeren. Niet over geritualiseerd windows draaien op je mac d.m.v. parallels. Dat werkt gewoon niet goed voor visual studio....

De hardware is subliem, zelfs na 3 jaar werkt hij super snel. Onder Mac OSX is het een ideale laptop. Maar onder Windows is het echt slecht.

[ Voor 7% gewijzigd door ZeroCode op 30-11-2015 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:26
markvt schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 12:44:
Waarom raakt die Windows Laptop "op"?
Omdat ze dat in de regel allemaal doen vanwege de manier waarop de bestandsindexering plaatsvindt binnen Windows. Dat is gewoon klote maar leek beter te worden sinds Windows 8.1. Windows 10 heb ik geen ervaring mee qua traagheid (te kort geleden pas geïnstalleerd), en Windows 7 schreeuwde elke 6 maanden om een reinstall. Dat was op een ASUS i7-3*** nog wat, 8GB en zelfingebouwde Samsung Pro SSD 256GB.
Ging als een speer overigens als hij snel was maar standaard na 5-7 maanden merkte je weer dat het begon tegen te vallen (dagelijkse gebruik en 8 uur per dag).

Dat geeft bij mensen het gevoel dat hij opraakt ook al is dat niet daadwerkelijk zo. Mijn oude ASUS beestje functioneert nu al 4 jaar prima waarvan het laatste jaar bij mijn zusje. De MBP mid 2012 van mijn vriendin en mijn eigen MBP Retina mid 2014 draaien echter zonder clean install al al die jaren als een zonnetje rond. En die worden regelmatig gebruikt voor (lichte: GoPro) videobewerking.

Mag van mij zo blijven _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
ik zelf heb een macbook die inmiddels al 5 jaar (model eind 2010, 13 inch)meedraait. Eerst als studie laptop en de laatste jaren als laptop voor thuis (beetje surfen, wat typen en zo nu en dan een filmpje).
Met een ssd schijf er in verwacht ik dat de laptop nog wel een jaartje of 1-2 mee kan. Zorg gewoon dat je genoeg werkgeheugen hebt voor de toekomst en een ssd. Dan kun je daar de komende jaren wel mee vooruit.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshoon
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-04 12:00

Joshoon

Hardstyle DJ, ICT'er

Heb een Macbook Pro Retina uit 2013 en werkt nog steeds als nieuw.
Ook een collega heeft een Macbook uit 2012 en werkt ook nog als nieuw, en ook hij is er nog zeer tevreden over.

Ik ken zelfs iemand die een Macbook uit 2006 nog dagelijks gebruikt (Zo'n witte met plastic behuizing), en dat werkte voor hem nog prima met schoolwerk etc. (Documenten tikken, inventariseren etc)

Dus met een Macbook kan je bijna niet mis gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Joshoon op 03-12-2015 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:50

iMars

Full time prutser

MBP uit 2007, doet het nog steeds, traag, OS X 10.7.5 omdat hoger niet gesupport wordt...
Omdat mijn MBP uit 2011 is overleden (grafische kaart probleem)... dus tja je moet denk ook een beetje geluk hebben...
Anoniem: 712308 schreef op maandag 30 november 2015 @ 13:51:
Dit wil ik ook wel heel erg graag weten....

[ Voor 52% gewijzigd door iMars op 03-12-2015 11:52 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:45

HaterFrame

Well... Poo came out!

Ff mee lang een certified apple reseller, die kunnen het zo nakijken.
Mijn Macbook pro ret 15" early 2013 valt er ook onder en ik ga er volgend jaar ook even mee langs. Ik heb het idee dat het probleem bij zo af en toe ook de kop steekt.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
ZeroCode schreef op maandag 30 november 2015 @ 22:43:
Even ter verduidelijking: ik heb het puur over windows via bootcamp installeren. Niet over geritualiseerd windows draaien op je mac d.m.v. parallels. Dat werkt gewoon niet goed voor visual studio....
Ik heb zelf een Macbook Pro Retina uit late 2014, de duurste config.

Gebruik hem voor Rails/iOS ontwikkeling, maar ook Microsoft Dynamics NAV/Visual Studio ontwikkeling. Omdat ik super veel switch tussen mijn 'petten' draai ik Windows via Parallels. Werkt echt super goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroCode
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-04 00:27

ZeroCode

Woopie

Ryur schreef op donderdag 03 december 2015 @ 12:07:
[...]

Ik heb zelf een Macbook Pro Retina uit late 2014, de duurste config.

Gebruik hem voor Rails/iOS ontwikkeling, maar ook Microsoft Dynamics NAV/Visual Studio ontwikkeling. Omdat ik super veel switch tussen mijn 'petten' draai ik Windows via Parallels. Werkt echt super goed!
Ik heb het vorig jaar nog geprobeerd maar het liep zo slecht dat ik daar ook vanaf ben gestapt. Ik zal het vanavond nog eens installeren met de laatste versie. Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Ik upgrade gemiddeld 1 keer per 3 jaar. Niet omdat mijn laptops dan dood zijn, maar omdat ik dan nog een goede restwaarde kan krijgen en een upgrade daardoor relatief betaalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeku13
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-09-2023
Is een nieuwe macbook dan een minder goede 'investering'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:22
Mwoch, het is volgens mij ook heel erg afhankelijk van wat je ermee doet hoor. Ik heb nog een Toshiba Satellite uit 2010, midranger van destijds € 750,-.
Nu met W10 erop loopt-ie als een zonnetje; ik merk geen verschil met 3-4 jaar terug.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartie89
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik heb een macbook pro mid 2009 model toen het duurste model tot 3 maanden terug gebruikt. Hij heeft mijn studietijd doorlopen en is daarin heel veel gebruikt en vervoerd. De batterij was ondertussen aan vervanging toe, de oplader was ook kapot en de scharnieren waren een beetje lam geworden, toen besloten om er niet meer in te investeren.

Ondertussen ben ik in het bezit van een MBP Retina mid 2015 en dit bevalt me weer prima. Maar ik weet bijna zeker dat als ik in de oude een SSD had geplaatst en het werkgeheugen had geupgrade ik nog dezelfde user experience had gehad als dat ik nu heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Same here, tot een maand of drie terug een 15" MBP uit 2009 gebruikt (als enige computer). Tussentijds heb ik er wel een keer extra geheugen en een SSD ingestopt. De MBP zag er nog als nieuw uit, vrijwel geen gebruikssporen te zien. Snelheid was an sich gewoon prima, eigenlijk was alleen de accu wat minder. Normaal wil ik wel snel de nieuwste gadgets, maar deze MBP heb ik bijna 6 jaar gehad... want echt een reden om te upgraden had ik nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.lautan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-03 11:11
Verhaal van Tom sluit ik me bij aan. Maar het begint wel te kriebelen om een keer een nieuwe te halen :). Jammer dat de huidige 15" geen USB-C, etc. heeft. Dan maar tot volgend jaar wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Typhone schreef op donderdag 03 december 2015 @ 07:33:
[...]

Omdat ze dat in de regel allemaal doen vanwege de manier waarop de bestandsindexering plaatsvindt binnen Windows. Dat is gewoon klote maar leek beter te worden sinds Windows 8.1. Windows 10 heb ik geen ervaring mee qua traagheid (te kort geleden pas geïnstalleerd), en Windows 7 schreeuwde elke 6 maanden om een reinstall. Dat was op een ASUS i7-3*** nog wat, 8GB en zelfingebouwde Samsung Pro SSD 256GB.
Ging als een speer overigens als hij snel was maar standaard na 5-7 maanden merkte je weer dat het begon tegen te vallen (dagelijkse gebruik en 8 uur per dag).
Totale 100% bullshit. Ik heb nog nooit een Windows 7 moeten herinstalleren omdat het traag werd. Doe eens een msconfig en kijk wat voor troep en services je allemaal geinstalleerd hebt wat allemaal op de achtergrond draait... Meestal is het zo dat Windows laptops met een partij bloatware komen waardoor hij vanaf het begin al langzaam is. Eerste wat je met een nieuwe laptop moet doen is een OEM installatieschijf van het internet halen en er een kale Windows opzetten.

Meer on-topic; ik heb hier een MBP begin 2011 met Windows er op (ja, company policy om macbooks te verplichten, maar de software die ik nodig heb werkt allemaal niet onder OSX 8)7 ).
Werkt nog perfect, misschien beetje langzaam als dagelijks workstation maar voor onderweg werken en presentaties etc. werkt het voor mij nog prima. Accu doet het nog 3 uur. Bijna 5 jaar oude hardware en Windows installatie dus.

Dus, ik zou zeggen: 5 jaar. Minder zou ik ook 'belachelijk' vinden voor zulke dure hardware.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:26
Anoniem: 147126 schreef op donderdag 03 december 2015 @ 16:07:
[...]

Totale 100% bullshit. Ik heb nog nooit een Windows 7 moeten herinstalleren omdat het traag werd. Doe eens een msconfig en kijk wat voor troep en services je allemaal geinstalleerd hebt wat allemaal op de achtergrond draait... Meestal is het zo dat Windows laptops met een partij bloatware komen waardoor hij vanaf het begin al langzaam is. Eerste wat je met een nieuwe laptop moet doen is een OEM installatieschijf van het internet halen en er een kale Windows opzetten.

Meer on-topic; ik heb hier een MBP begin 2011 met Windows er op (ja, company policy om macbooks te verplichten, maar de software die ik nodig heb werkt allemaal niet onder OSX 8)7 ).
Werkt nog perfect, misschien beetje langzaam als dagelijks workstation maar voor onderweg werken en presentaties etc. werkt het voor mij nog prima. Accu doet het nog 3 uur. Bijna 5 jaar oude hardware en Windows installatie dus.

Dus, ik zou zeggen: 5 jaar. Minder zou ik ook 'belachelijk' vinden voor zulke dure hardware.
Dat is met een normale HDD absoluut geen bullshit. Maak je geen zorgen over alle andere zaken die je noemt want ik heb nog nooit een notebook out-of-the-box in gebruik genomen. Tante Trees van 50 zou van die opmerking wijzer worden, van professionals mag dat als 'normaal' aangenomen worden. Sterker nog, kijk eens naar de manier waarop de indexering plaatsvindt binnen Windows met de geavanceerde opties aangevinkt. Wijs mij de computer aan, waarop dagelijks gewerkt wordt binnen Office mét Windows 7 ZONDER SSD die na 3 jaar gebruik nog net zo snel (marge van 5% gun ik je, in seconden gemeten) is als de dag waarop de clean install van Windows plaatsvond. Ik wacht met alle plezier.

Dit is gewoon weer zo'n reactie van 'another one of them' maar helaas voor jou zit ik in beide kampen. Zakelijk op zeer krachtige systemen en privé zelfs een mix van Surface 2/Surface 3/Surface 4 (Pro's) en een Lenovo X1 Carbon. En zoals gezegd in Windows 8.1 ben ik dergelijke problemen nog niet tegengekomen i.c.m. een SSD.

Die laatste zin zegt natuurlijk alweer genoeg voor de rest van de comment en de waarde die je daarmee automatisch weghaalt bij de rest van je argumenten. Probeer mij verder niet meer te overtuigen want ik heb ook Windows hardware van 3K en daar is niks mee. Ik gebruik echter de Windows machines nooit langer dan 1-1,5 jaar dus ik kan je niet zeggen hoe dat vanaf sept-2015 gemeten gaat zijn. De MBP's daarentegen gebruik ik iets langer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjolk
  • Laatst online: 13:22
Is het niet gewoon zo dat alles wat je in het prijzensegment van een MPB vind, wel 5+ jaar meegaat? Zoals ik al schreef; zelfs met een midranger uit 2010 kan ik me voor alledaags werk nog prima vermaken. En dan heb ik toch gewoon Workbench, Offce, Netbeans enkele browsers en zo nog wat programma's draaien.
Hele zware toepassingen is wellicht een ander verhaal; maar die heb ik nooit nodig.
Voor een ~ € 1500,- mag je toch verwachten dat je wel een jaar of 5 mee kan. En ben je echt een power user, dan wil je toch iedere 2-3 jaar weer een nieuwe, ongeacht of het nu een Apple of een MSI is lijkt me.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronnimo87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:45
Voor mij makkelijk 5-6 jaar: heb een mbp 13' in 2009 aangekocht en die heeft het uitgezongen tot april 2015, en eerlijk? Ik wilde gewoon een mooier scherm en ben daarom overgegaan naar een mbp 13 retina. Ik had een upgrade naar 10 gb ram en een ssd voor het model 2009 en dat werkte meer dan prima. Ook heel fijn dat ik nog 480 euro's kreeg voor het oude apparaat. Al bij al, eens je zuinig bent is 5 jaar zelfs realistisch!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:40

matroosoft

Lone Christian

Uit de startpost blijkt duidelijk dat de TS tijdens aanschaf van de laptop heeft bezuinigd op een aantal belangrijke specificaties. Lees: hij is minder snel omdat er geen SSD in zit, het scherm is niet scherp omdat de TS niet heeft gekozen voor een laptop met een beter scherm. Het is niet te voorkomen dat je dat gaat terug zien in de gevoelsmatige en in veel gevallen ook de technische levensduur.

Dat probleem los je niet op door een Apple laptop te kopen, maar te letten op de juiste specificaties. Er zijn zat laptops met een Core i7 met een aanschafprijs ver boven gemiddeld, die ik aan niemand zou willen aanraden. Fabrikanten maken hier handig gebruik van: "CORE I7!!! 8GB GEHEUGEN!!! NU MAAR €1000!!! (harde schijf / 1366 x 768 resolutie / tn paneel / helderheid 150 cd/m²)" :)

Zie bijvoorbeeld deze laptop, Core i7, 8GB geheugen, 1366 x 768, 1TB 5400rpm HDD. Laagste prijs in PW: €1077. |:(

En vergelijk met deze: Core i7, 8GB geheugen, 1920 x 1080, 256 GB SSD. (ook nog eens alu behuizing!) Laagste prijs in PW: €930.

[ Voor 65% gewijzigd door matroosoft op 03-12-2015 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:05
matroosoft schreef op donderdag 03 december 2015 @ 17:58:
Uit de startpost blijkt duidelijk dat de TS tijdens aanschaf van de laptop heeft bezuinigd op een aantal belangrijke specificaties. Lees: hij is minder snel omdat er geen SSD in zit, het scherm is niet scherp omdat de TS niet heeft gekozen voor een laptop met een beter scherm. Het is niet te voorkomen dat je dat gaat terug zien in de gevoelsmatige en in veel gevallen ook de technische levensduur.

Dat probleem los je niet op door een Apple laptop te kopen, maar te letten op de juiste specificaties.
Eindelijk eens iemand die nadenkt :) Zonder Apple de hemel in te prijzen.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idutchman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-04 10:02
Een MacBook gaat indien je er zuinig mee omgaat lang mee. Uiteraard is het belangrijk om naar de specificaties te kijken.

Zo kan je met een 13" MacBook Air of Pro niet misgaan maar moet je bij een hagelnieuwe 21.5" iMac uitkijken dat je niet voor het instapmodel met 1TB 5400RPM schijf kiest. Want ja, die vindt je over 2 jaar al verschrikkelijk.

Ik ken veel mensen (en heb zelf ook veel modellen gehad) die MacBooks/iMacs gebruiken van 5-6 jaar oud met groot gemak. Die machines ogen 2 jaar oud.

In mijn optiek zijn dit de meeste 'future proof' machines. Daarmee bedoel ik dat, met deze specificaties, de machine soepel blijft lopen voor 5-6 jaar:

1. 13" MacBook Pro Retina (eind 2013 of nieuwer model). Deze hebben vrijwel allemaal 8GB (eind 2013 evt 4GB) RAM en een snelle SSD (PCI-e connectie).

Dit is idem dito voor de 15" modellen.

2. 27" iMac. Dit is een model die in z'n algemeenheid lang meegaat. Veel mensen gebruiken zelfs nog mooie 27" iMac modellen van 2009 (met een C2D en 4GB) en hebben nog geen last. Deze zijn al 6 jaar oud. Zeker de huidige modellen gaat met gemak 6-7 jaar mee!

3. 13" MacBook Air van 2012 of nieuwer. Deze lopen ook uiterst soepel. Met een nieuwe Air of een mid 2013/early 2014 model (dezelfde videokaart etc) kan je nog járen vooruit.
Maar als je nu nog een 2011 27" iMac koopt kan je er nog met gemak 3-4 jaar mee doen (stop er er meer dan 4GB ram in)

[ Voor 6% gewijzigd door Idutchman op 03-12-2015 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graficon
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-04 10:12
Ik had een 2.2Ghz MBP 15" Late 2011 met discrete graphics, 16gb ram ingeprikt en een SSD ingehangen.
Ik zou heb niet hebben verkocht eerder dit jaar als ik er niet een enorm bedrag voor kreeg.

Ding ging als een tierelier!

ps: ja, nog veel voor gekregen dus en bijgevolg ook verkocht.

+4 jaar is dus no issue als je:
- genoeg ram er in hebt zitten
- een ssd er in hebt
- er discrete graphics in zitten

Dan kom je wel ineens bij de dure modellen, maar zo is het spel nu eenmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kram Nelook
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16-03-2023
Mijn MBPro late 2008 heb ik tot november 2012 mee gedaan.
Reden vervanging, van boven naar beneden van de trap af gebutst en total loss verklaard door gescheurd scherm en mailboard. Altijd mijn foto's mee bewerkt.

Toen direct een 13 inch air gekocht voor tethering en een 2012 i7 Mini, beide nog top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyb
  • Laatst online: 23-04 20:00
Ik type dit op een Macbook Pro 15" uit Late-2008 met daarop het laatste OS van Apple.

Wel ooit even een SSD erin gezet, dat was nodig.

Prestaties: prima. Maar verwacht geen wonderen meer qua gaming etc.

Tip: koop je garantie bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:51
Je kunt tegenwoordig natuurlijk ook naar de Microsoft Surface (Pro/Book) reeks kijken. Heb zelf tot heden nog geen spijt van de aanschaf van mijn Surface Pro 2 (8 gb ram, 512 gb). Grootste voordeel is dat het "gewoon" Windows is en je dus al je software kan blijven gebruiken. Zelf ga ik nog een stapje verder door veel data in dropbox te delen (denk aan mijn documenten) zodat je op je laptop direct verder kunt waar je op je desktop was gebleven. Ingebouwde digitizer kan ook handig zijn (aantekeningen).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macsylver
  • Laatst online: 15:07
Zwarte MacBook 13" (Midden 2007) nog steeds werkend intensief gebruikt tot 2011 (4jaar)
MacBook Pro 15" (midden 2007) nog steeds werkend en tevens intensief gebruikt tot 2011 (4jaar)
MacBook Pro 13" (midden 2011) nog steeds werkend en tevens intensief gebruikt tot 2015 (4jaar)
MacBook Pro 15" (2015) nu in gebruik.

Kortom met zeer intensief gebruik buiten de deur on the road halen ze bij mij zeker 4 jaar intensief gebruik waarin het laatste 1,5 jaar toch wel vaak wat traag worden voor mijn gebruik photoshop / lightroom /premiere. Maar nog steeds erg goed bruikbaar zijn voor andere dingen, zelf in die tijd geen problemen gehad met welk type dan ook.

The Centrifuge Camera & Micrograph Stories & Imaginarium of Tears

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilItSelf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik heb een MacBook Air (Mid-2011) 4Gb 1.7GHz en die doet het nog steeds prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik denk dat de MacBook net zo lang mee gaat, als je er zelf tevreden mee bent :)

Zelf werk ik op een PC uit 2007 en een laptop uit 2009, - beiden onder de 350 euro en dat werkt gewoon goed (Photoshop, highres video-editing, app / web-development, etc...).

Al met al ligt het aan jou wat je er mee weet te bereiken, niet aan de hardware of software...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:22
Ik heb hier Lenovo laptops, HP Probook's en Dells staan, tussen de 2005 en 2010 en... Ze doen het allemaal nog prima!
Tja. Dat zegt natuurlijk lang niet alles. Een goede Windows laptop gaat in principe net zo lang mee. Maar dan moet je niet beginnen met een Plastic Fantastic laptopje van 500 euro met de dikste specs, dan moet je iets meer investeren in bouwkwaliteit en dergelijke.

Geef je laptop een SSD en herinstalleer de boel. Of koop gewoon een HP Spectre ofzo, die Skylake-generatie notebooks. Scheelt dik 200 euro en je hebt een nieuwer, sneller systeem wat minstens zo lang mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik heb hier een eind 2013 macbook pro retina, en ik heb nog steeds het gevoel alsof ik 'm gister heb gekocht. (ook qua snelheid) Deze gaat met gemakt nog 3-4 jaar mee als ik het zo bekijk. Daarvoor had ik een Sony Vaio die ook 5 jaar is meegegaan (met maar 1 re-install geloof ik!), dus wat dat betreft ligt het er ook aan wat je investering is. Er zijn ook windows laptops die een lange levensduur hebt, zolang je ze er maar een beetje op uit kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik typ dit op een Macbook (eind 2009, 4 GB RAM, 320 GB HDD) die zowat zes jaar oud is. Buiten de accu - die nog maar ongeveer de helft van de capaciteit heeft en waarover een onderhoudsmelding wordt gegeven - is deze technisch nog volledig in orde en komt over het algemeen nog goed mee.

Het enige dat niet altijd helemaal goed gaat is het afspelen van online video, maar ik denk eerder dat daar softwarematig iets fout gaat dan dat er echt sprake is van een performance-probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8n
  • Laatst online: 23-04 00:24

n8n

Hier een MacBook pro 13" uit 2010 en 2011 in huis. Beide werken nog volledig, de MacBook uit 2010 kreeg onder garantie een nieuwe accu, de accu uit 2011 zit op 78% met 1300 cycli.

De 2011 MacBook is recent vervangen (moet nog op marktplaats) omdat ik een retina scherm wilde.

Anoniem: 633493

MacBook Pro 17" Late 2011 (dus nu 5j oud), bij aankoop direct 8Gb Ram in gepropt (wat heel veel was in die tijd), maar ben ook wel een poweruser die veel en vaak zware apps tegelijk heb open staan.

Altijd open
  • Safari
  • Google Chrome
  • Terminal
  • XCode
  • Sequel Pro
  • Atom
  • Mail
  • Preview
Meestal open
  • iCal
  • iMessage
  • Graphic Converter
  • Skitch
  • Sketch
Af en toe ook nog open
  • Firefox
  • Pages of Numbers
  • Parallels (running Windows 7 en/of 7 en/of 10 en/of Snow Leopard)
ergens rond 2013 RAM geüpdate naar 16Gb (niet officieel ondersteund maar werkt perfect) en begin 2015 de harde schijf vervangen door een SSD van 1Tb

Op dat moment overweegde ik om een nieuwe laptop te kopen omdat ik heb soms traag begon te vinden. Ik dacht dat een SSD niet zo veel zou uitmaken in zo'n oud toestel. Wat mij vooral tegenhield was dat de SSD's in de nieuwe MacBooks relatief klein waren (256Gb of 512Gb) of onbetaalbaar (1Tb). En ook dat ze bij Apple geen 17" laptops meer maken.
Gelukkig kwam ik iemand tegen met een Macbook die nog 2 jaar ouder was als de mijne maar ooooozoooo snel. Bleek dat die toestellen dus toch wel enorm veel baat hebben aan een SSD dus dat toen maar gedaan.

Nu bijna 2 jaar verder voelt dit toestel nog steeds razendsnel aan maar.... vorige maand gaf de grafische kaart de geest, en aangezien die op het moederbord zit... Mr. Google leerde mij echter dat dit een veel voorkomend probleem was en er een verlengd garantieprogramma bestond. Een bezoekje aan de Genius bar en een dagje of 5 later was mijn moederbord gratis vervangen (kost normaal €600).

Draait weer als een zonnetje en als het aan mij ligt nog zeker voor ettelijke jaren. Batterij nog goed voor 1u30 a 3u00 afhankelijk van wat ik er mee doe.

• maddog03
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-04 23:15
Ik heb zelf een MBP 13" 8gb en een SSD Loopt nog als een zonnetje. Helaas worden niet alle functionaliteiten ondersteunt zoals: airplay, unlock via apple watch. Accu is nog 1.5 uur tot 3 uur. Lader heb ik al wel gerepareerd, deze begon afgelopen jaar te slijten. Ik ga eind dit jaar een nieuwe macbook aanschaffen, maar het is niet nodig als je hem alleen voor mailen en surfen gebruikt. :)

@Maddog: raar ik kan met mijn MB 17 uit 2011 wel Airplay gebruiken op mijn Apple TV. Unlock via Apple watch niet al was het maar doordat ik geen Apple watch heb ;)
Lader is ook 1x vervangen

• double_V
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-03 14:28
Ik heb een MBP mid 2012. i7 8Gb en zelf 750G SSD toegevoegd
Werkt elke dag nog als een zonnetje

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-04 13:11

HeatWave

Back to my tweakersroots!

MacOS Sierra kan je installeren op machines van eind 2009, dus zolang krijg je ongeveer support op je machine ;).

Voordeel van de wat oudere was dat je makkelijk meer RAM en een SSD kon toevoegen, de nieuwere koop je en dan is het ook waar je het mee moet doen, uitbreiden kan bijna niet.

Maar koop je nu een redelijk krachtige kan je er volgens verwachting makkelijk een jaar of 5 meer voort voor hij niet meer het nieuwste OS kan draaien (kan uiteraard veranderen).

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog03
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-04 23:15
Ik kan inderdaad wel via quicktime mijn media streamen, maar scherm weergave 1 op 1 of beeldscherm uitbreiding werkt weer niet 8)7. Wat jij zegt kan wel kloppen. Vereisten voor airplay volgens apple: MacBook Pro (begin 2011 of nieuwer)
Anoniem: 633493 schreef op donderdag 22 september 2016 @ 14:53:
@Maddog: raar ik kan met mijn MB 17 uit 2011 wel Airplay gebruiken op mijn Apple TV. Unlock via Apple watch niet al was het maar doordat ik geen Apple watch heb ;)
Lader is ook 1x vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
HeatWave schreef op donderdag 22 september 2016 @ 15:09:
MacOS Sierra kan je installeren op machines van eind 2009, dus zolang krijg je ongeveer support op je machine ;).
Nuance hierin is dat mijn MacBook uit 2008 (voor de alu unibodybehuizing serie) niet meer officieel ondersteund werd vanaf OSX Mountain Lion. Dat was 2012 al. Geen garanties dus, enkel indicaties.

[ Voor 7% gewijzigd door SirLenncelot op 23-09-2016 11:56 ]

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-04 13:11

HeatWave

Back to my tweakersroots!

SirLenncelot schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 11:52:
[...]

Nuance hierin is dat mijn MacBook uit 2008 (voor de alu unibodybehuizing serie) niet meer officieel ondersteund werd vanaf OSX Mountain Lion. Dat was 2012 al. Geen garanties dus, enkel indicaties.
True, het is ook niet helemaal zaligmakend.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:50

iMars

Full time prutser

Graficon schreef op donderdag 03 december 2015 @ 19:52:
Ik had een 2.2Ghz MBP 15" Late 2011 met discrete graphics, 16gb ram ingeprikt en een SSD ingehangen.
Ik zou heb niet hebben verkocht eerder dit jaar als ik er niet een enorm bedrag voor kreeg.

Ding ging als een tierelier!

ps: ja, nog veel voor gekregen dus en bijgevolg ook verkocht.

+4 jaar is dus no issue als je:
- genoeg ram er in hebt zitten
- een ssd er in hebt
- er discrete graphics in zitten

Dan kom je wel ineens bij de dure modellen, maar zo is het spel nu eenmaal.
Heb ik ook, en werkt nog steeds prima! Tuurlijk wil ik een mooiere dunnere, snellere, betere, etc MBP. Maar het voldoet! Heb nu 16GB ram en 1TB SSD erin. Als het werkt, werkt het (En het werkt nog steeds super vlot!). Dit jaar overigens wel moederbord vervangen (Apple garantie) door de productiefout met grafischekaart O-)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasmeer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-04 11:41
Mijn Macbook Pro 13,3" uit mid 2009 (unibody, 2,26Ghz, 4GB ram) heb ik 7 jaar van genoten. Hij deed het nog steeds, maar ik wilde toch écht een keer een nieuwe kopen. En met Sierra die niet meer mijn Macbook zou ondersteunen was het een mooi moment om een nieuwe te kopen. Ik ben erg onder de indruk van de levensduur van deze laptop.

Ik heb hem afgelopen zondag vervangen met een nieuwe Macbook Pro 13,3" Retina die ik voor een redelijke prijs nieuw kon kopen. Heerlijk zo'n SSD schijf en Retina scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@iMars : jij dus ook moederbord vervangen ik ook, blijkbaar heel vaak vooorkomend probleem maar toch super netjes van Apple dat ze dit gratis doen op een computer van meer dan 5j oud!

@Maddog had fout gelezen je hebt een 13" MBPro ik dacht een MBPro uit 2013. Ik kan idd full screen streamen en zo zelfs 3 schermen aansturen: intern 17", via display port (thunderbolt) mijn HP 32" en via airplay op mijn Apple TV mijn full HD TV. Alles draait nog supersoepel op deze oude krachtpatser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:02
EvilItSelf schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 00:31:
Hier precies hetzelfde.

Ik gebruik de MBA enkel voor beetje internetten, mailen en wat huishoudelijke zaken. Kom behalve opslag geheugen nog niet echt wat tekort in dagelijks gebruik. De MBA zelf werkt ook nog prima.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Gizzy schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 12:47:
Wij hebben een late 2008 macbook, die doet het nog steeds. Accu is wel al vervangen en alweer aan vervanging toe, maar hij werkt nog goed voor internetten, video bewerken, multitrack audio opnemen e.d.. Het is geen beest, maar doet wat ie moet doen.

We zitten wel aan vervanging te denken inmiddels.
(quote lichtjes aangepast) Exact dit, maar dan 2 jaar later. Ik zit nog steeds op mijn 2008 model te werken. Deze ziet er ook nog eens piekfijn uit waardoor weinig mensen geloven dat die 8 jaar oud is. Ik wacht de Apple keynote in oktober af om te zien wat voor nieuws er gaat komen. Aan de hand daarvan ga ik kijken wat voor nieuws er gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Laatst online: 13:15
Hier nog volop tikkend op een macbook pro 15" uit 2009.

- Geheugen upgrade naar 8Gb
- 128Gb SSD (Samsung)
- 500Gb Hdd op de Superdrive plek, en de superdrive in een externe case.

Nog steeds heel tevreden mee, en doet het prima waar ik het voor gebruik. Accu begint nu wel wat minder te worden. Na 2 uurtjes max. is de pret er wel vanaf. Dus accu nog eens vervangen.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:08
Ik werk nog dagelijks met mijn "13 early 2011. Heb er alleen 8GB RAM en een 500GB SSD ingepropt. Zelf draai ik dan ook op de achtergrond een Windows7 VM mee om Visio en Project fatsoenlijk te kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-04 10:37
EvilItSelf schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 00:31:
Same. Gekocht in maart 2012 uit m'n hoofd. Batterij 80% max capacity. Ik baal enkel van de waardeloze geintegreerde graphics. Is tegenwoordig wel een stuk beter .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-04 15:20
Ik gebruik ook nog steeds mijn MacBook Air uit mid 2011 (basis specs) voor surfen op de bank. Voldoet prima, kan niet inzien waarom ik hem de komende tijd zou moeten upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Mijn Macbook Pro uit mid 2009 gaat ook nog steeds mee :-)
Twee jaar geleden een kleine upgrade gegeven in werkgeheugen en een SSD en draait nog als een zonnetje.
Het enige wat jammer is dat hij sinds vorig jaar (dus na 7 jaar) niet de nieuwste Mac OS meer kan draaien :(.

Ik denk/hoop dat ik volgend jaar een nieuwe ga/kan aanschaffen. Dan is mijn huidige macbook 9 jaar en heb ik wel een nieuwe verdient :+

Kleine aanvulling: de (originele) accu werkt niet goed meer (hooguit een uurtje), maar met een investering van € 80/90 zou dat ook geen probleem meer hoeven te zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Backpacker op 14-02-2017 12:14 ]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Pagina: 1 2 Laatste