Triple screen (5760*1080) Simracing PC

Pagina: 1
Acties:

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-02 12:25
Ik heb m'n Rotax Max racekart verkocht (Teveel variabele kosten en plaatsgebrek in verband met aankoop huis.) maar zou toch graag een uitlaatklep behouden waardoor ik niet te gek doe op de openbare weg.

De eerste stap daarvoor is gezet door een Fanatec CSR Elite stuurtje met Clubsport pedalen te kopen, en eens de verhuis gebeurd is zal daar wel een basic simrig bijkomen. In eerste instantie zal ik gewoon Forza spelen op de Xbox 360, maar met Asseto en project Cars die er zo goed uitzien ben ik er toch ook aan het denken om hiervoor ook een PC samen te stellen.
Aangezien ik de laatste jaren enkel en alleen media-center PC's en energiezuinige builds gedaan heb ben ik echter totaal niet meer mee met wat voor componenten ik nodig heb om alles een beetje vlotjes te kunnen draaien.
Zijn er hier mensen met een beetje expertise die me op weg kunnen helpen wat ik nodig heb om Asseto en Project Cars te kunnen draaien met een acceptabele framerate en de graphics op een hoge setting op een tripple screen setup (3x 1920x1080).

Ik spreek dan over CPU + Ram + Graka('s). Een SSD, Mobo, voeding en case uitkiezen zal nog net zelf lukken.)

Dank bij voorbaat.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Asseto Corsa en Project Cars kunnen draaien met een acceptabele framerate en de graphics op een hoge setting op een tripple screen setup (3x 1920x1080) aan stabiel meer dan 30fps.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Wat nodig is, maar ik houd het natuurlijk liever beschaafd. Als ik 2 graka's van €400 per stuk nodig heb stel ik de aankoop nog wel uit.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Deze PC heeft maar één doel, het spelen van 2 of 3 racesims. Een kleine SSD (128GB) is dus voldoende. Het is ook niet het doel om bij aankoop al bepaalde componenten gaan te overdimensioneren met het oog op toekomstige upgrades. Vandaar denk ik dus gewoon aan:
- CPU
- Mobo
- Ram
- Graka
- Onboard geluid
- SSD
- Voeding
- Benodigde koeling

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Neen, goedkoopste setup wint, uitzicht van de case is niet belangrijk.

Ga je overklokken?
Enkel binnen de grenzen van luchtkoeling indien nodig. Ik ga geen hardware modden.

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 13:55

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Volgens mij zit je zowiso minimaal aan bijvoorbeeld een 290x, maar mischien is een crosfire setup met twee stuks 290 ook nog wel een idee. Verder ken ik project cars niet dus die Crossfire ondersteuning moet wel snor zitten want anders zit je met een dure setup en werkt het spul nog niet naar behoren.

Voor overclocken kun je ook kijken naar een AIO, alleen denk ik dat dat niet echt nodig is. Mocht je avontuurlijk zijn en dat laatste beetje FPS uit de kan trekken kan dit natuurlijk altijd mits het budget het toelaat.

Verder is het zo dat je normaal zelf met een setup komt, fouten maken is niet erg. Inzet tonen zien de meeste hier graag.

Dus dingetjes tweakers geralateerd.
Handleiding Pricewatch
[Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen

reviews van Grakas, CPUs, moederborden, SSDs, en andere meuk

www.tweakers.net (herp)
http://www.anandtech.com/
www.tomshardware.com

Ben ook nog zo vriendelijk geweest iets van Project Cars op te zoeken.

http://www.pcgameshardwar...rks-Grafikkarten-1106410/

maar volgens mij is de game nog in beta. dus de framerate zou door optimalizaties nog kunnen veranderen.

Toch denk ik dat je aan 2 kaarten moet denken met eventueel een hoog geclockte CPU (De A.I in het spel moet tamelijk zwaar zijn voor de CPU)

al met al zal je budget denk ik exclusief monitoren rond de 1200-1500 moeten liggen.

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-03 09:03
Ik speel de beta van Pcars op een 290x met tripple screen (5760x1080) en moet de settings verlagen naar low/medium met ds2x(2xaa) en haal rond de 30-50fps met 15x ai. Dit is ook afhankelijk van het weer. Als je in de regen rijdt dan drop de fps nog lager. Met no AA, haal je wel gem. 60fps maar dat ziet er niet uit.
Pcars draait beter op een Nvidia nu en zal als het uitkomt ook beter draaien op een Nvidia. Dan praat ik over een gtx 780 en hoger. De 780 zal denk ik ong. 10-15% hoger halen dan wat ik nu haal.
Met assetto corsa draai ik gemiddeld 50fps (fps limiter) op high settings.
Ik zou dus Pcars als reference nemen, want als Pcars goed draait dan draait assetto zeker ook goed.

Qua cpu draaide ik de 2600k op stock en nu overgeklokt naar 4.2ghz maar dat maakte qua fps in Pcars niet zoveel uit.

Een voorbeeld, 780ti sli op high/ultra haal je gem. 60fps (tripple screen), wat ik zo lees op de member forum van pcars.

[ Voor 18% gewijzigd door Bullus op 29-08-2014 11:52 ]

|2600k|Asus 290|

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-02 12:25
Ok, dan zal ik ivm. budget eerst maar wat verder op de consoles blijven spelen.

Ik had gehoopt met een config als deze rond te komen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 173,89€ 173,89
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 73,40€ 73,40
1Club3D Radeon R9 290 royalAce€ 335,50€ 335,50
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 31,53€ 31,53
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 67,59€ 67,59
1Corsair CS550M€ 64,78€ 64,78
1Sandisk Solid State Drive 128GB€ 52,50€ 52,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 799,19

Daarop had ik dan nog eens +/- €100 willen besparen door de R290 tweedehands aan te schaffen, en eventueel nog goedkoper te gaan door voor een AMD CPU te gaan.

Als echter blijkt dat ik voor een crossfire of SLI opstelling zal moeten gaan valt het me voorlopig te duur uit.

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 13:55

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Het is wel zo teminste als ik sommige forums mag geloven dat er nog heel weinig aan optimalizatie is gedaan. Wanneer komt het spel eigenlijk uit?

Hoogstwaarschijnlijk zal er nog wat performance uit optimalizaties komen. Maar volgens mij is het zo'n beetje met elk spel dat op 3 schermen wordt gespeeld zo dat je richting de crosfire/SLI gaat.

Eventueel even wachten en kijken hoe twee 280x het er dadelijk een tijdje na launch het spel laten lopen.

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-03 09:03
De laatste paar weken/maanden hebben ze wel wat optimalisatie gedaan , waardoor amd/nvidia kaarten zo'n 20-30% beter presteren.

In november komt Pcars uit.

[ Voor 10% gewijzigd door Bullus op 29-08-2014 16:20 ]

|2600k|Asus 290|

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:16
Ik denk dat dit ongeveer de meest kosteneffectieve manier is om je doel te halen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 155,85€ 155,85
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,45€ 66,45
2Club3D Radeon R9 290 royalAce€ 347,26€ 694,52
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,50€ 30,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,85€ 67,85
1XFX PRO850W€ 78,-€ 78,-
1Crucial MX100 128GB€ 59,79€ 59,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.152,96

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Vlikoe
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-11-2022
Hoezo een 850w watt PSU.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:22

SeatRider

Hips don't lie

Even out of the box denken, is 3x full HD noodzakelijk? Volgens mij kun je met een 46" full HD (of die philips 50" 21:9) ook prima racen, toch?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:16
Hij is toevalligerwijs goedkoper dan de goede, goedkope 750W PSU's (XFX 750W)

Een grote 21:9 TV is inderdaad ook best een idee als het vooral om wide gaat, maar ik denk dat hij ze onder een hoek t.o.v. elkaar wil.

[ Voor 25% gewijzigd door Makkelijk op 30-08-2014 09:07 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Verwijderd

Makkelijk schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 09:05:
[...]

Hij is toevalligerwijs goedkoper dan de goede, goedkope 750W PSU's (XFX 750W)

Een grote 21:9 TV is inderdaad ook best een idee als het vooral om wide gaat, maar ik denk dat hij ze onder een hoek t.o.v. elkaar wil.
Een brede TV of monitor is in principe een mooie start, maar de setup met drie schermen zou inderdaad bedoeld zijn om ze onder een hoek te plaatsen, en zo dichter bij het gezichtsveld te komen dat je in het echt ook vanuit je racezitje hebt.

Aangezien de PC die ik nodig heb om dit aan te sturen een stuk boven het budget zit dat ik er aan wil uitgeven kijk ik nu naar andere opties. Momenteel gaat m'n voorkeur uit naar gewoon een 26-32" scherm of TV vlak achter het stuurtje, en dan binnenkort een Oculus Rift erbij voor volledige immersie.

• Gruwel84
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-02 21:53
Toevallig heb ik gisteren dezelfde vraag gesteld, over een gamesysteem. Een R9 290 zal echt het minimale zijn wat je nodig gaat hebben. Project cars gaat je GPU nu eenmaal aftrappen op 3 schermen. Ik zelf ga even wachten tot het spel uitkomt, zoals eerder gezegd zal de game verder geoptimaliseerd worden, dan kun je je systeem samenstellen.
Voor de setup met 3 schermen is iracing trouwens het beste geoptimaliseerd. Je kunt de hoek van je schermen en afstand tot het scherm instellen, dit zorgt ervoor dat de 3 schermen dan op de juiste FOV gerenderd worden.
Als je serieus met racen bezig bent, is iracing zeer zeker de moeite waard. De hardware eisen zijn niet zo zwaar als pcars, maar physics en niveau van racen is ongeevenaard!

Offtopic: hier op tweakers is een enthousiaste groep racers actief waar wekelijks leuke combi's gereden worden in iracing!

iRacing: 2014 Seizoen 1 t/m 4

Daarnaast is het natuurlijk nooit een slecht idee om Pcars als maatstaaf te gebruiken. Dan zit je bij games als AC, iracing rfactor enz altijd goed!

[ Voor 11% gewijzigd door Gruwel84 op 31-08-2014 02:17 ]

iRacing Profiel

Pagina: 1