Die eerste 2 zinnen kan ik me in vinden, maar dat Marantz moedwillig electronica toevoegt om het warmer te laten klinken in vergelijking met Denon, lijkt me dan weer sterk. Voor zover ik begreep zat het kwaliteitsverschil vooral in de kwaliteit van de voeding en daaraan gekoppeld de garanties die gegeven worden voor de output bij een bepaald Wattage (vandaar dat "Marantz-watts" meestal bescheidener zijn dan "Denon-watts" in specificaties, de Marantz levert dan een meer continu vermogen met minder dippen, of garandeert dat in elk geval, en de variabele weerstand van de speaker zou dan minder effect moeten hebben).
Geluid "warm" laten klinken kan maar op 1 manier, en dat is door een toename van bepaalde frequenties (zal wel ergens in het midlaag liggen) in het spectrum te veroorzaken. Een betere versterker zal doorgaans een eerlijkere reproductie van het ingangssignaal leveren, dus of Marantz zou daar een equalizer tussenzetten, of ze zouden slechtere versterkerchips gebruiken, beide lijkt mij sterk. Maar het zou te meten zijn, dus ik zou wel heel benieuwd zijn naar die meetresultaten.
Een Marantz op B&W klinkt echt kut.
Nu ben je me toch echt kwijt, want hier zeg je dat alle Marantz-versterkers en alle B&W-speakers exact dezelfde eigenschappen hebben, wat mij sterk lijkt. Maar ook dat is weer te meten....
Je zegt hier in feite, even ervan uitgaande dat versterker en speaker elektronisch binnen elkaars specificaties vallen: alle Marantz-versterkers hebben een vervorming in een bepaald gebied van het frequentiespectrum en B&W ook, en de combinatie daarvan versterkt het effect". Vertel mij nu eens wat daar precies aan de hand is.
dan zul je begrijpen wat sommige GoT users wel begrijpen
Ik erger me groen en geel aan termen als "het klinkt dynamisch, open, met een breed stereobeeld, het komt los van de speaker". In de Rotels van deze wereld zitten namelijk geen magische elfjes die het geluid op wonderlijke wijze beter maken. Een goede versterker bevat gewoon componenten die ten eerste een rechte frequentiekarakteristiek van het geluid reproduceren, en die de verschillende electronische obstakels overwinnen die komen kijken bij het bewegen van een stuk papier/plastic/keramiek/kevlar door een spoel te magnetiseren. Lukt dat 100%, dan heb je een 100% 1:1 weergave van de originele opname. Lukt dat niet 100%, dan krijg je op een bepaalde manier vervorming. Al die dingen zijn gewoon te meten.
Nu geloof ik wel dat een Rotel van 3000 euro beter in de buurt komt van die 100% dan een Denon van 300 euro. Maar dat verschil zou heel eenvoudig aan te wijzen moeten zijn door de gebruikte componenten, en de doorwerking van het gebruik van mindere componenten op de electrische eigenschappen van zo'n apparaat. Ik zou dan ook
juist op Tweakers verwachten dat men versterkers zou beoordelen op dat soort eigenschappen, bijvoorbeeld "Leuk ding die Denon, maar hij levert maar 28W bij 85dB continu in plaats van de beloofde 35W" of "Hij heeft een dip in het frequentiespectrum rond de 400Hz van +/- x dB" in plaats van "het geluid komt los van de speaker".
Dan nog zou ik metingen willen zien, trouwens. Wie weet vinden Rotel-liefhebbers het juist wel uiterst plezant als er ergens een piekje in het frequentiespectrum zit die het extra warm laat klinken en is dat de kracht van Rotel. Feit is dat de natuurkundig "beste" versterker als het ware verdwijnt omdat hij geen enkele invloed uitoefent op de weergave van een opname. Dat lijkt me nou niet echt een verkooppraatje: "ja onze versterker is zo goed, je hoort niet eens dat ie er is". Dus het zou me niets verbazen als sommige fabrikanten inderdaad expres het karakter van hun versterkers veranderen, zelfs in het hogere segment.
Nog zo'n dingetje is bijv. "een buizenversterker is beter dan een transistorversterker". Een buizenversterker kleurt het signaal, die kleuring vinden sommige mensen prettig, dus zou je kunnen zeggen dat dat "mooier klinkt", maar in feite is het gewoon een tekortkoming van de versterker. Om over LP's nog maar te zwijgen, maar het begint al een beetje te escaleren in dit topic
[
Voor 4% gewijzigd door
Solarsparc op 27-08-2014 16:46
]