First-world probleem: Welke geluidsoplossing?

Pagina: 1
Acties:

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:43
Op dit moment heb ik een prima stereo versterker van Marantz (PM4001) met Wharfedale Diamond 10.1 boxjes. Mac mini en playstation 3 zijn hierop aangesloten. Geeft prima geluid. Grofweg wordt de versterker 30% gebruikt voor films/series, 20% voor games en de resterende 50% voor muziek. Nu heb ik een Playstation 4 gekocht en deze heeft geen analoge geluidsuitgang. Ik wil dus "iets" nieuws kopen waar ik weer alles netjes mee kan aansluiten. Nu zijn er volgens mij grofweg de volgende keuzes.

1: Een losse dac kopen waar ik alles op aansluit. Bijvoorbeeld een Beresford. Een belangrijk nadeel is echter dat dit betekent dat er nog een apparaat bij komt.

2: Een surround receiver zoals de AVR-X4000 of AVR-X3000. Deze hebben alle opties en mogelijkheden om netjes alles op aan te sluiten. Groot voordeel is ook dat deze apparaten vaak Spotify aan boord hebben (wat heel veel gebruikt wordt). Ik ben echter nog niet van plan om direct meer dan 2 boxen aan te sluiten en ik ben bang dat ik er erg op achteruit ga kwa stereo muziek weergave. Alle reviews die ik heb gelezen gaan eigenlijk alleen in op surround geluidskwaliteit.
Wat denken jullie? Valt het mee met de teruggang in geluidskwaliteit? Of moet ik echt bij stereogeluid blijven?
En meer in het algemeen, hoe zouden jullie dit " first-world" probleem oplossen?

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-01 14:37
Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, maar de meeste moderne receivers hebben een 'stereo-modus'. Als je deze inschakelt dan krijg je stereo geluid door de twee speakers die links- en rechtsvoor zijn aangesloten.

Wat je zou kunnen proberen, is naar een audio zaak gaan en je probleem voorleggen. Bij een beetje winkel mag je de receiver wel thuis testen, als je daarbij de garantie geeft dat wanneer het bevalt je de receiver ook daadwerkelijk bij die winkel koopt. Of je kunt natuurlijk in die winkel zelf gaan luisteren... ;)

Persoonlijk denk ik dat je qua geluidskwaliteit er niet op achteruit zult gaan, wellicht ga je er zelfs op vooruit. Ik zou je probleem oplossen door een nieuwe receiver te kopen, de twee die je noemt zijn beide goed. Je zou nog kunnen kijken naar een Marantz in dezelfde prijsklasse, maar dat zal qua prestaties niet veel uitmaken.

Bijkomend voordeel van de nieuwe receiver is dat je mogelijk in de toekomst eens kunt gaan nadenken over een 5.0 of een 5.1 setup. Ook als je die setup hebt kun je zoals gezegd nog steeds genieten van stereo geluid...

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Een PM4001 is natuurlijk op stereo wel een goede versterker en als je dat gaat vervangen voor een instap receiver, dan ga je er wel op achteruit. Of je het verschil gaat horen is echter de vraag ;)

Je kan natuurlijk ook een iets oudere Marantz receiver pakken zoals een SR7000 of een SR5600. Die hebben geen HDMI, maar wel een aantal digitale geluidsingangen. Ze gaan wel voor een paar tientjes op marktplaats en je hebt dan toch qua versterking een iets luxere receiver.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 18:05

FeaR

In GoT we trust

DjVe schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 08:50:
Een PM4001 is natuurlijk op stereo wel een goede versterker en als je dat gaat vervangen voor een instap receiver, dan ga je er wel op achteruit. Of je het verschil gaat horen is echter de vraag ;)
De AVR-X4000 noem ik niet een instapreceiver. Overigens betwijfel ik met je mee of je überhaupt verschil gaat horen. Waarbij ik zelf nooit een receiver van dat soort bedragen aan zou sluiten op relatief simpele speakers als de Wharfedale. Als het puur om het hebben van HDMI gaat zou ik eerder iets van marktplaats halen, receivers met HDMI 1.3 haal je nu voor niet te veel geld in huis. Of je moet per se 3D willen en Spotify, dan kom je op wat nieuwere receivers uit.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• giantgiantus
Dank. De AVR-x4000 is niet zo gek duur meer. Het klinkt aantrekkelijk maar voelt toch een beetje vreemd om de meeste kanalen uit zo'n dure receiver helemaal niet te gebruiken.

Overigens, onderschat niet de kwaliteit van die wharfedale boxen. Ik vind ze beter klinken dan je van de prijs zou mogen verwachten. Op termijn zou ik overigens graag de kef ls50 boxen kopen..

• king_dude
  • Niet online
Absoluut voor een DAC gaan en je huidge versterker/speakers houden.
Met een losse dac blijf je flexibel, en krijg je meer waar voor je geld (lees: betere kwaliteit DAC ipv mindere kwaliteit aan meer functionaliteit)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:58

Jag

DIt gaat waarschijnlijk uitlopen op deze en deze discussie :)

• giantgiantus
Jag schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 10:58:
DIt gaat waarschijnlijk uitlopen op deze en deze discussie :)
Ik hoop het niet. Ik moet er wel bij bekennen dat ik ooit een budgetreceiver heb gekocht, aangesloten en direct teruggebracht naar de winkel. Verschrikkelijk geluid...

Zou een sonos systeem (playbar+sub+play1) wellicht een alternatieve oplossing zijn? Hoe verhoudt dit zich tot een stereo systeempje?
Moet dan wel een splitter kopen wan t mijn tv heeft geen dd passthrough..

• Jag

Jag

Je bent nogal van de ingrijpende oplossingen geloof ik :P. Het enige probleem is dat je een digitale bron hebt. Als je tevreden bent over wat je nu hebt staan, dan zou ik me daar op richten. Een optisch naar analoog converter kan je voor <10$ krijgen op ebay.

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 17:25

xAn52

Whatever...

Inderdaad. Zo zou ik het oplossen. Of je moet te weinig analoge aansluitpunten hebben.
Oh en je output op 2.0 of stereo zetten, anders hoor je niks :)

[ Voor 12% gewijzigd door xAn52 op 21-08-2014 12:26 ]

• Jag

Jag

Ja dat is wel belangrijk, de PS4 moet wel een stereo PCM signaal kunnen geven. Met een AC3 signaal kan zo'n converter niks, snapt ie niet :P. Het kan op Ebay een stuk goedkoper overigens klik

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Jag schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 12:34:
Ja dat is wel belangrijk, de PS4 moet wel een stereo PCM signaal kunnen geven. Met een AC3 signaal kan zo'n converter niks, snapt ie niet :P. Het kan op Ebay een stuk goedkoper overigens klik
Wou er net ook eentje linken je was me net voor, was al aan het zoeken.
overigs kan je beter deze nemen van mijn link die heeft een eu stekker:
http://www.ebay.nl/itm/Ne...ash=item4d1f4a3e53&_uhb=1

Zo ben je het goedkoopst uit, of die goed klinkt daar moet je zelf maar achter ziend te komen.
om nou een hele nieuwe versterker te kopen alleen maar omdat je een digitale ingang mist is ook weer zonde van het geld.

Mocht je nou een goede dac willen hebben dan kan je ik je deze aanbevelen heb hem zelf ben er uitermate tevreden over.
http://www.receiverstore....wM5cUyBkpg0_TDxoCOZvw_wcB

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

• Jag

Jag

michael3 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 12:42:
[...]

Wou er net ook eentje linken je was me net voor, was al aan het zoeken.
overigs kan je beter deze nemen van mijn link die heeft een eu stekker:
http://www.ebay.nl/itm/Ne...ash=item4d1f4a3e53&_uhb=1
Ja hele goede ik had het gezien maar ik was te lui om verder te zoeken :+

• giantgiantus
Dank. Ik ga denk ik toch over op een nieuw set. Denk aan een krachtige MRX310 ICM kef LS50 boxen.
Pagina: 1