Kun je het verschil horen tussen versterker en een receiver?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Bejit schreef op donderdag 10 april 2014 @ 20:07:
Maar joh, als jij denkt van wel, smijt er lekker duizenden euro's er tegen aan. Succes ermee d:)b. Dan pruts ik met mijn versterker van Onkyo(a 200 euro) en Sony V7700(a 50 euro) lekker verder aan!
Mwah, moeilijk aanstuurbare luidsprekers zoals ik heb krijg ik niet fatsoenlijk geluid uit met een goedkope versterker. Zijn dan ook wel 4 ohms. Maar zelfs de boekenplankluidsprekers die ik heb worden niet goed door een microsetje aangestuurd, daar is wel een wat dikkere versterker voor nodig. En die boekenplankluidsprekers zijn wel gewoon 8 ohms volgens de spec en dat microsetje zou ook 2x 50W uit moeten kunnen sturen volgens de spec en ik zet de muziek ook niet zo hard dat ik die 50W nodig zou hebben. En het microsetje is niet wat ik goedkoop noem (meer dan 2x jouw Onkyo).
Verwijderd schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 12:12:
In leken termen: Een luidspreaker is gewoon een grote spoel. Een spoel is een inductief element. Als je daar een wisselende stroom doorheen stuurt (zoals gebeurt in audio) dan creert het een tegengestelde spanning die de stroom tegengaat: zelf-inductie. Wikipedia: Zelfinductie

Die extra spanning moet de versterker overwinnen om nog steeds dezelfde stroom uit te sturen. Spanning maal stroom is vermogen. Een wisselende stroom door een spoel sturen vergt daardoor een versterker met veel hoger vermogen dan dezelfde stroom door een weerstand te sturen.
Hmm, dat is dus de impedantie van een luidspreker? Opgewekte weerstand door zelfinductie? De wiki pagina lijkt dit te bevestigen, maar ik zou liegen als ik zei dat ik het goed begrijp wat daar allemaal staat.

Een versterker zou dus niet alleen een signaal moeten kunnen versterken, maar ook een stabiel signaal moeten kunnen uit blijven sturen bij een wisselende weerstand (met fase verschuiving) door zelfinductie, als ik het goed begrijp? Is dat wat sommige luidsprekers makkelijker aan te sturen maakt dan anderen?

• Masterkale1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-12 18:52
Bejit schreef op donderdag 10 april 2014 @ 20:07:
[...]

http://matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm

Geloof me ik heb high end versterkers gehoord van Harman Kardon(Jaren 80 spul a 10.000 gulden), Arcam, Bryston(a 10.000 euro, incl. voorsterker en DAC) etc., er is geen hoorbaar verschil. Ken ook wat eigenaren van dit spul die dit onderhand toegeven na een blinde test ;).

Maar joh, als jij denkt van wel, smijt er lekker duizenden euro's er tegen aan. Succes ermee d:)b. Dan pruts ik met mijn versterker van Onkyo(a 200 euro) en Sony V7700(a 50 euro) lekker verder aan!
Hahah... nou ik heb genoeg blinde testen gedaan met diverse versterkers/voorversterkers en ze klinken allemaal anders.
Maar ieder zijn ding.

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:01

Jag

henkie196 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 13:07:
[...]
Maar zelfs de boekenplankluidsprekers die ik heb worden niet goed door een microsetje aangestuurd, daar is wel een wat dikkere versterker voor nodig.
Waarin uit zich dat dan?
Masterkale1 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 17:01:
[...]

Hahah... nou ik heb genoeg blinde testen gedaan met diverse versterkers/voorversterkers en ze klinken allemaal anders.
Hoe heb je deze blinde tests uitgevoerd :) ?

• henkie196
  • Niet online
Heb je wel eens een sub gehoord die een stukje muziek met snelle bas niet bij kan houden? Beetje dat idee. Het klinkt een beetje als een rommeltje, alsof de versterker/luidsprekers de muziek niet meer bij kunnen houden. Er is niet zoveel detail aanwezig en het is een stuk minder strak als met een goede stereo versterker.

• Masterkale1
Jag schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 17:34:
[...]

Waarin uit zich dat dan?
[...]

Hoe heb je deze blinde tests uitgevoerd :) ?
Bij diverse audiowinkels/tuners

Ik heb overigens al diverse receivers thuis gehad. Ze klinken allemaal in 1 woord Saai! Morgen krijg ik mijn getunde spullen binnen en ja ik hoor verschil en behoorlijk wat ook.

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-12 11:40
Dat zullen vast geen gestandaardiseerde tests geweest zijn plus zijn dat soort mensen, tenzij het barmhartige samaritanen zijn, meestal op (je) centjes uit. Dus sja, zegt allemaal niet zo veel imho.
Morgen krijg ik mijn getunde spullen binnen en ja ik hoor verschil en behoorlijk wat ook.
Dat denk je te horen of hoor je door de verkeerde testmethodiek. Maar fijn toch, jij blij én (vooral) zij blij d:)b

Nickname does not reflect reality

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-12 11:27

Bejit

Svenska Faderland

Masterkale1 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 23:38:
[...]

Bij diverse audiowinkels/tuners

Ik heb overigens al diverse receivers thuis gehad. Ze klinken allemaal in 1 woord Saai! Morgen krijg ik mijn getunde spullen binnen en ja ik hoor verschil en behoorlijk wat ook.
Kortom je hebt geen blinde test gedaan. Een blinde test betekent dat je niet weet welke versterker op welk moment de speakers aan sturen. Ik betwijfel of de versterkers op dezelfde volume(Qua decibels) stonden en je wel steeds dezelfde bron te horen kreeg. Zo'n setup heb je niet binnen 10 minuten klaar staan.

Daarnaast ga je zo'n test niet in de winkel doen of bij tuners die juist economisch voordeel hebben bij modificeren van je versterker. Verder heeft het pimpen van je versterker weinig nut, tenzij die defect is. :F

Systeempje

• InfinityG35
  • Laatst online: 21-12 09:41
Verschil tussen versterkers is zeker wel te horen. Zelf gemerkt van een instap Yamaha naar een middenklasse model.

Meer details, betere stereo scheiding en veel meer power. Duidelijk hoorbaar en ook gewoon op laag volume. Natuurlijk op pure-direct, dus zonder DSP ertussen.

Als je echter in een blinde test 300 euro receivers van verschillende merken gaat vergelijken dan zal je het verschil moeilijk kunnen horen. Gooi je er een 1000 euro model tussen dan is die er zo uit te pikken. Voor 300 euro kan je gewoon niet teveel verwachten, simpel.

Voorwaarde is wel dat je een beetje normale speakers hebt staan, geen melkpakjes of andere kleine boxjes. Als je die hebt staan. zou ik me niet druk maken over welke type versterker en lekker de goedkoopste nemen.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• Jag

Jag

henkie196 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 19:00:
[...]

Heb je wel eens een sub gehoord die een stukje muziek met snelle bas niet bij kan houden? Beetje dat idee. Het klinkt een beetje als een rommeltje, alsof de versterker/luidsprekers de muziek niet meer bij kunnen houden. Er is niet zoveel detail aanwezig en het is een stuk minder strak als met een goede stereo versterker.
Subs die de muziek niet "bij kunnen houden", heeft mijns inziens te maken met resonantie door staande golven in een ruimte of ongeljikmatige respons (door room gain bijv). Versterkers geven dit soort effecten niet.
InfinityG35 schreef op zondag 13 april 2014 @ 14:14:
Voor 300 euro kan je gewoon niet teveel verwachten, simpel.
Die verwachting is nou juist het probleem. Daarom moet je niet op basis van je verwachtingen luisteren, maar alleen met je oren. En dat betekent dat je niet moet weten waar je naar luistert. En dan blijken dingen nog wel eens anders dan je vooraf verwachtte :).

• henkie196
  • Niet online
Jag schreef op zondag 13 april 2014 @ 15:21:
Subs die de muziek niet "bij kunnen houden", heeft mijns inziens te maken met resonantie door staande golven in een ruimte of ongeljikmatige respons (door room gain bijv). Versterkers geven dit soort effecten niet.
Zelfde kamer, zelfde muziek, andere sub. De ene klinkt als een basdrum die bediend wordt door een snelle voet, de andere klinkt alsof er buiten een vrachtwagen over een putdeksel rijdt. Of klinkt een goedkoop melkpakje ook alleen maar slechter dan een goede boekenplankluidspreker door de kamer akoestiek?

Je hoeft me niet te geloven, ga vooral eens zelf luisteren. Confirmation bias kan echter ook twee kanten op werken. Je denkt geen verschil te horen, dus hoor je geen verschil.

[ Voor 12% gewijzigd door henkie196 op 13-04-2014 15:49 ]

• Jag

Jag

henkie196 schreef op zondag 13 april 2014 @ 15:43:
[...]

Zelfde kamer, zelfde muziek, andere sub. De ene klinkt als een basdrum die bediend wordt door een snelle voet, de andere klinkt alsof er buiten een vrachtwagen over een putdeksel rijdt. Of klinkt een goedkoop melkpakje ook alleen maar slechter dan een goede boekenplankluidspreker door de kamer akoestiek?

Je hoeft me niet te geloven, ga vooral eens zelf luisteren. Confirmation bias kan echter ook twee kanten op werken. Je denkt geen verschil te horen, dus hoor je geen verschil.
Ik denk idd dat verschillen tussen speakers zeker kleiner zijn wanneer je ze in een anechoische kamer zou beluisteren omdat de invloed van de power respons wegvalt. Maar dan blijven er nog grote verschillen over.

Tussen subwoofers ook, alleen is het met laag nog meer het geval dat je voor een belangrijk aandeel naar de ruimte aan het luisteren bent en niet alleen naar de sub. Wil niet zeggen dat er dan uberhaupt geen verschillen meer zijn. Het staat ook niet los van elkaar. Een BR sub loopt vaak lineair door tot heel laag, dat kan met room gain enorm veel diep sublaag geven wat lekker klinkt met films maar "traag" met muziek. Als je dan een sub hoort die minder diep gaat, gesloten bijvoorbeeld, dan kan het in die ruimte veel beter kloppen en klinkt het sneller. In mijn ervaring tenminste :).

Verwijderd

Er is voor mij geen enkele twijfel! Er is terdege verschil. Twee versterkers die hetzelfde vermogen uitgeven kunnen toch anders klinken. In het middenklasse segment zijn Denon/Marantz/Onkyo/Pioneer/HK/Yamaha daar goede voorbeelden van waarbij meestal de modellen van Marantz het beste klinken van de hele groep. overigens heb ik juist niet audiofielen dus niet zoals ikzelf blind laten testen en ze simpelweg gevraagd wat ze het beste vonden klinken. 5 verschillende versterkers gepakt en de rest gelijk gelaten (kabel/speakers) vijf keer dezelfde track. Je kan een klasse A versterker niet vergelijken met een klasse A/B versterker laat staan met een klasse D of klasse G/H versterker. Ook vesterkers met buizen klinken simpelweg anders. Laat staan de DAC de ene Dac trekt simpelweg het geluid beter uit elkaar dan de ander (hoog/midden/laagmidden/bas. Dit geldt uiteraard ook voor speakers. Je kan een speaker met een Berillium tweeter niet vergelijken met een speaker met een meer gestandaardizeerde titanium tweater of simpeler. Zelfde vermogen of niet. Daarentegen is het uiteraard zo dat sommige speakers exorbitant hoge bedragen hebben die ze op geen enkele manier waard zijn.

Verwijderd

Overigens nog een punt Uiteraard is er in dit geval een behoorlijk verschil in versterker en receiver alleen al doordat de receiver meestal intern een dac heeft. Wederom de lijst Denon/Marantz/Onkyo/Pioneer/HK/Yamaha komen dan naar voren. Daar zitten geen echt bijzondere dacs in alhoewel ik wederom de marantz toch echt beter vindt klinken. Yamaha en Pioneer gebruiken in hun duurdere modellen ESS/Sabre maar die klinken alleen echt goed met buizen versterkers.Marantz/Denon/Onkyo gebruiken niet zo bekende dacs in hun receiver met standaaard geintegreerde voor/eindversterker. Qua geluid is dat niet te vergelijken met een High(er)end dac van Cyrus/Burrbrown/Wolfson. Een flac afspelen op een Arcam of een marantz receiver met de zelfde wattages klinkt toch echt beter (gedetailleerder al iets meer richting: de artiest staat naast me te spelen zingen) op de Arcam. Je betaald dan ook voor de arcam ongeveer 2.5 keer zoveel!

Op een linn /naim (klasse D) stereo streamer bijv klinkt t al bijna helemaal werkelijk of de artiest voor je staat. Daar hangt dan ook een ander prijskaartje aan

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:33

Moofnor

King of my castle

Volgens mij gaat dit topic over de verschillen tussen versterkers.
Dus al die verschillen die jij nu opnoemt gaan niet op, al is ook lang niet iedereen het er over eens of DACs erg veel verschillen.
Of er nou wel of geen verschil tussen versterkers zit, zal ik me maar niet over uitlaten. Ik ben prima tevreden met wat ik heb staan, en hoop aan de ene kant van harte dat als ik iets duurders ga kopen, ik het verschil ook kan horen. Maar tot nu toe is het altijd leuk om te lezen dat er genoeg tests zijn die uitwijzen dat mijn huidige versterker niet minder zou moeten klinken dan een 10x zo dure tegenhanger ;)

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

• Brad Pitt
InfinityG35 schreef op zondag 13 april 2014 @ 14:14:
Als je echter in een blinde test 300 euro receivers van verschillende merken gaat vergelijken dan zal je het verschil moeilijk kunnen horen. Gooi je er een 1000 euro model tussen dan is die er zo uit te pikken. Voor 300 euro kan je gewoon niet teveel verwachten, simpel.
Jij durft het dus aan om voor bijv. 100 Euro 10 versterkers (9x€300, 1x€1000) op laag volume te laten spelen (waarbij het volume van elke versterker precies identiek is) en dan die ene van 1000 er uit te pikken?

Verwijderd

Jag schreef op zondag 13 april 2014 @ 15:21:
[...]

Iedereen heeft zijn eigen manier om muziek weergave te beschrijven. Wat hij zegt van "de muziek niet kunnen bijhouden", zullen anderen als een "strakke bas" omschrijven. Maar ik herken wat hij bedoeld.

En dat is inderdaad iets dat bij subwoofers gigantisch afhankelijk is van de versterker. Meer vermogen zorgt er bij een (sub)woofer typisch voor dat de cone beter in bedwang wordt gehouden, hetgeen zich uit in een strakke gecontroleerde bas. Is de versterker te licht, dan gaat de cone een eigen leven leiden, en wordt de bas "rommelig".

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-12 20:03
mickeyburnfield: ik zal je direct maar een illusie armer maken: mijn Arcam Alpha 7SE CD speler, van nu toch al een 10-tal jaar oud met een BurrBrown-chip werd ook de hemel ingeprezen (kostprijs destijds 700,- Britse pond) met zijn muzikaal karakter

Als je het nuchter gaan bekijken: deze Arcam heeft een loopwerkje van Sony van een paar euro en een DAC chip van BurrBrown van nog geen 50 cent. Laat staat wat Arcam er voor betaalt in bulk.

Het verschil tussen deze setup (Arcam Alpha 7SE/ Rotel RA995) en mijn HT setup (Denon AVR2310/Denon BDP2010) is IMHO onbestaande.

En daar gaat het dus over: het is niet moeilijk om een 'perfecte' versterker of DAC te maken. En aan onderdelen kost dit in wezen ook niets, maar mensen willen nu graag eenmaal geloven dat een stereo-amp van 900 euro meer kwaliteit biedt dan een ht-receiver van 900 euro. Ergens is het een begrijpelijke redenering.

In praktijk helaas zijn de verschillen niet groot (lees:onbestaande)

• Masterkale1
Het verbaast mij echt hoeveel niet audio kenners hier uitspraken doen op het tweakers forum

• Jag

Jag

Audio kenner =! dure apparatuur bezitten

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Dat een de versterker van een minisetje anders klinkt dan een gewone versterker kan prima, het kan zijn dat er een niet-instelbare equalizer zit ingebakken om de bijbehorende speakers wat beter te laten klinken. De diepere bas kan bijvoorbeeld wat opgekrikt zijn, wat dreunerig klinkt. Verder zitten er soms verouderde versterkerchips in die een hoorbaar vervormen.

Hoeveel controle een versterker heeft over een woofer wordt bepaald door de dempingsfactor van de versterker, niet door het vermogen. Een dempingsfactor van 50 is hoog genoeg.

[ Voor 19% gewijzigd door TBTL op 20-04-2014 21:14 ]

• henkie196
  • Niet online
Waardoor wordt een dempingsfactor dan bepaald?

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
In theorie moet het dan hetzelfde klinken...
Wat het geval zou kunnen zijn bij verschillen tussen een versterker en een receiver van hetzelfde merk en eventueel bouwjaar is het feit dat bij gelijke kostprijs er betere onderdelen in de versteker zitten dan in de 5.1, 7.1, 9.2 receiver. Alle toeters en bellen en effecten plus voeding zouden zomaar ten koste kunnen gaan van de gelijkwaardigheid der apparaten.

Zou kunnen, het hoeft niet.

• InfinityG35
  • Laatst online: 21-12 09:41
Brad Pitt schreef op maandag 14 april 2014 @ 09:24:
[...]

Jij durft het dus aan om voor bijv. 100 Euro 10 versterkers (9x€300, 1x€1000) op laag volume te laten spelen (waarbij het volume van elke versterker precies identiek is) en dan die ene van 1000 er uit te pikken?
Gewoon op lage tot normaal volume (-50 tot -60db) is dat zeker merkbaar, op hoge volumes (< -30db) helemaal.

Ik ben overgestapt van een instapper Yamaha (300 euro) naar een mid-range model en dat verschil was duidelijk te horen. Meer power, strakkere bass, maar vooral veel meer details. Dat zeg ik niet omdat ik een verkoper ben ofzo, maar dat was gewoon duidelijk merkbaar.

Zoals ik eerder zei, met melkpakjes maakt het natuurlijk niets uit wat voor receiver eraan hangt. Heb je echter een degelijke set staan dan merk je het verschil zeker.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• Masterkale1
Jag schreef op zondag 20 april 2014 @ 18:06:
Audio kenner =! dure apparatuur bezitten
Eerder mensen die een reeks aan setups hebben geluisterd in diverse ruimten, in alle prijscatogorien,
Losse componenten hebben vergeleken noem het maar op.

Mensen praten hier over redelijk budget spul. Niet verkeerd, maar goedkope (vaak kwalitatief mindere) speakers/versterkers laten gewoon minder horen dan betere speakers/versterkers (over het algemeen ook duurder).

Ik zeg ook niet dat duurder altijd beter is. Versterkers van 20000 euro gaan nergens over.

Ik heb zelf een reeks van receivers gehad, ik moet zeggen dat ik zelf nooit tevreden ben geweest met alle modellen die ik in het verleden heb gehad. Waarom niet? Ze missen gewoon detail, plaatsing, dynamiek. Totaal niet boeiend om naar te luisteren. Prima voor achtergrondmuziek dat wel, maar niet om even voor te zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Masterkale1 op 21-04-2014 07:52 ]

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-12 22:27

ktf

Masterkale1 schreef op maandag 21 april 2014 @ 07:50:
Waarom niet? Ze missen gewoon detail, plaatsing, dynamiek. Totaal niet boeiend om naar te luisteren.
Allemaal weer standaard blabla. Waarom kent iedereen de standaard grapjes waarbij je ogen voor de gek gehouden worden, maar zijn er toch zoveel mensen die niet geloven dat je oren op dezelfde manier beïnvloed worden door de omgeving.

Sure, als jij "peace of mind" hebt doordat je een dure versterker hebt en daarmee 'zeker weet' dat alles goed zit, prima. Ik ben echter ondertussen van mening dat goedkoop lang niet altijd duurkoop is, en dat er ook bij zaken die aardig aan de prijs zijn rotzooi zit. Er is geen verband tussen prijs en kwaliteit. Een Onkyo receiver kan beter klinken dan een versterker van > 10000 euro van een of ander obscuur merk.

Mijn standpunt: goede elektronica maken is niet per se duur, het vraagt om een goed doordacht ontwerp en ruim testen. Dat kun je prima in massa maken voor 200 euro. Er is wat mij betreft geen reden om aan te nemen dat een goedkope, massa-geproduceerde receiver/versterker inferieur is aan een duurder "handgemaakt" ontwerp. Van de laatste wordt nog wel eens gezegd dat ze gemaakt worden uit ervaring, met onderdelen waarvan bij het publiek het gevoel leeft dat ze superieur zijn, zoals discrete transistors, ringkerntrafo's, filmcondensatoren etc., terwijl dat helemaal niet per definitie beter is. Een goed IC is, met zorg gemaakt, beter dan een discreet ontwerp ooit kan zijn.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
henkie196 schreef op zondag 20 april 2014 @ 21:29:
Waardoor wordt een dempingsfactor dan bepaald?
Een luidspreker wordt ontworpen om op een spanningsbron aangesloten te worden. Een perfecte spanningsbron bestaat niet: in de praktijk krijg je iets wat equivalent is aan een spanningsbron met een weerstand in serie. Die serieweerstand moet zo klein mogelijk zijn. Hij bestaat uit de uitgangsimpedantie van de versterker + de weerstand van de luidsprekerkabels + de weerstand van de connectoren.

Dempingsfactor = nominale impedantie luidspreker / serieweerstand

In de handleiding van een versterker wordt alleen de uitgangsimpedantie van de versterker meegerekend als serieweerstand.

• Brad Pitt
InfinityG35 schreef op zondag 20 april 2014 @ 22:15:
Ik ben overgestapt van een instapper Yamaha (300 euro) naar een mid-range model en dat verschil was duidelijk te horen. Meer power, strakkere bass, maar vooral veel meer details. Dat zeg ik niet omdat ik een verkoper ben ofzo, maar dat was gewoon duidelijk merkbaar.
Op een gelijk volume (gemeten tot op een halve decibel of zo) zonder gebruik te maken van welke soort van audio foefjes/calibratie technieken dan ook dubbelblind getest ja? Chapeau, in dat geval.

• Zeropaid
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Zorgt meer power niet voor een betere aansturing van de speakers en dus een beter laag? dan zou het verschil dus wel te merken zijn en juist in directmode, of je bv een instap ht receiver neemt of een duurdere stereoversterker.

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:58

TTLCrazy

Listen to Frankie

Masterkale1 schreef op maandag 21 april 2014 @ 07:50:
[...]

Eerder mensen die een reeks aan setups hebben geluisterd in diverse ruimten, in alle prijscatogorien,
Losse componenten hebben vergeleken noem het maar op.

Mensen praten hier over redelijk budget spul. Niet verkeerd, maar goedkope (vaak kwalitatief mindere) speakers/versterkers laten gewoon minder horen dan betere speakers/versterkers (over het algemeen ook duurder).

Ik zeg ook niet dat duurder altijd beter is. Versterkers van 20000 euro gaan nergens over.

Ik heb zelf een reeks van receivers gehad, ik moet zeggen dat ik zelf nooit tevreden ben geweest met alle modellen die ik in het verleden heb gehad. Waarom niet? Ze missen gewoon detail, plaatsing, dynamiek. Totaal niet boeiend om naar te luisteren. Prima voor achtergrondmuziek dat wel, maar niet om even voor te zitten.
Ik heb naar versterkers/speakers in alle prijsklasse's geluisterd, varierend van 100 EUR per speaker tot speakers van 150.000 EUR per stuk (ik heb 3 jaar bij een van de grootste high end importeurs van ons land gewerkt). En ja de laatste speakers klonken erg goed, maar niet beter dan het prijsverschil kan rechtvaardigen. Idem dito met versterkers. Ik kan het uiteraard alleen vanuit mijn eigen optiek bekijken, dus wellicht heb ik geen "superoortjes" ,maar voor mij is het het niet waard om een dure stereo set neer te zetten.

Ik vind de discussie eromheen wel interessant want er wordt een heleboel onzin verteld en er is maar heel weinig objectiviteit te bespeuren. Zo was er een apparaatje welke cd's demagnetiseert, link, blokjes hout welke je onder je apparatuur moet zetten om resonanties tegen te gaan, etc. Als je zelf logisch nadenkt en gewoon een goede set neerzet met logische aansluitingen ben je in mijn optiek veel slimmer bezig. Luister zelf naar alles wat je wilt gaan kopen, als JIJ het goed vind klinken is alles prima, want je moet er zelf naar luisteren. Andere meningen zijn niet belangrijk en kan je alleen als leidraad gebruiken. Probeer altijd een blinde test te doen waar mogelijk, want dat is de enige manier om apparatuur van elkaar te onderscheiden.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Zeropaid schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 08:28:
Zorgt meer power niet voor een betere aansturing van de speakers en dus een beter laag? dan zou het verschil dus wel te merken zijn en juist in directmode, of je bv een instap ht receiver neemt of een duurdere stereoversterker.
Nope. Het enige dat daar echt invloed op heeft is de dempingsfactor van een versterker. En die is in essentie onafhankelijk van het geleverde vermogen.

Het enige moment waarop meer power verschil maakt is als de versterker met minder power te hard moet werken en gaat oversturen, maar dat komt niet zo gek snel voor.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Pagina: 1 2 Laatste