Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike
Voor zover ik het begrijp zijn de distortions inherent aan het ontwerp van AB klasse versterkers (zie eerdere wiki link). Jouw suggestie is dus dat high end audio deze vervormingen expres introduceert om een bepaalde klank te krijgen terwijl low end audio dit altijd perfect corrigeert?Brad Pitt schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 09:26:
Omdat die dure esoterische relatief onbetaalbare versterkers het geluid kleurden blijkbaar.
Tja, ik denk dat als je twee dezelfde auto's neemt en in één daarvan een andere motor van een ander merk legt, het gros van de mensen het ook niet zal merken bij een blinde test. Zelfs als de max vermogens en koppels verschillen denk ik niet dat veel mensen dit zullen merken. Terwijl zelfs bij gelijk vermogen en koppel de motoren heel goed en meetbaar van elkaar kunnen verschillen in bv brandstofverbruik, transient response, geluid.Omdat dat blijkbaar niet zo is: DBT tussen een consumenten "audio" geval en een wél goed klinkende "hifi" versterker dan please. Alles wordt al tijden getest en met elkaar vergeleken, zullen dus vast wel legio "goed" uitgevoerde tests zijn waar men een dure high-end versterker er 10 van de 10 keer tussenuit pikt.
Ik heb meegemaakt dat mensen een vermogensreductie hadden van 25% wegens één of andere fout en dat het niet eens opgemerkt werd, zelfs in bergachtig gebied.
Zelfs bij twee dezelfde motoren (van het zelfde merk, type, etc) zal de output over het algemeen licht verschillen. Niet merkbaar voor de bestuurder waarschijnlijk, maar er zullen wel verschillen zijn.
Nee, een goede versterker moet gewoon versterken, punt. Vandaar dat er ook geen verschil is/zou moeten zijn. Een output van 30W op apparaat X is dan ook gelijk aan 30W van apparaat Y. Indien er een klankverschil is is het niet meer puur versterken maar geluid veranderen, en da's crap.henkie196 schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 11:16:
Voor zover ik het begrijp zijn de distortions inherent aan het ontwerp van AB klasse versterkers (zie eerdere wiki link). Jouw suggestie is dus dat high end audio deze vervormingen expres introduceert om een bepaalde klank te krijgen terwijl low end audio dit altijd perfect corrigeert?
Als de verschillen zo groot zijn als de kenners/believers beweren (veel meer diepte, meer laag, betere spreiding, meer druk, betere plaatsing, meer rust, etc. etc.) met een auto pik ik auto X 10 van de 10 keer uit een test waarbij je niet weet in welke auto je zit. Die verschillen zijn er niet/zo miniem dat al die wollige woorden pure onzin zijn. Da's allemaal confirmation bias. In een blinde test is het allemaal opeens niet meer (zo makkelijk) te constateren. Wonderlijk, vind ik dat.Tja, ik denk dat als je twee dezelfde auto's neemt en in één daarvan een andere motor van een ander merk legt, het gros van de mensen het ook niet zal merken bij een blinde test. Zelfs als de max vermogens en koppels verschillen denk ik niet dat veel mensen dit zullen merken. Terwijl zelfs bij gelijk vermogen en koppel de motoren heel goed en meetbaar van elkaar kunnen verschillen in bv brandstofverbruik, transient response, geluid.
Nickname does not reflect reality
Nee dat is ook niet zo dat ze exact dezelfde output hebben. Er zitten vast wel kleine meettechnische verschillen tussen versterkers. Ze zullen vast niet allemaal dezelfde ruisvloer hebben of exact dezelfde harmonische vervorming, maar het punt is dat het zo goed is (zo lang binnen de specs gebruikt) dat het onhoorbare verschillen zijn.henkie196 schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 07:39:
Ik geloof daar echter niks van. Als ingenieur heb ik moeite met geloven dat een daadwerkelijke implementatie van deze types precies dezelfde output levert.
Net als met DACs, waar nu voor mijn gevoel ook ineens veel aandacht voor gekomen is. Ook meetbare maar geen hoorbare verschillen. Laatst nog leuke test geluisterd, 24x door een DAC / ADC geloopt. Klinkt nog prima. Het verschil met het orgineel was hoorbaar, maar alleen vanwege de ruis (moest je het al heel hard voor zetten om te horen
Het is heel ontnuchterend allemaal en daarom wellicht niet aantrekkelijk voor veel mensen.
Wat ik wel merk is dat die scheiding links/rechts zoals hierboven aangehaald werd minder aanwezig is op de AVR, ik stoor me hier niet aan maar dat verschil merk ik wel. Dit wordt dan weer beter in de Pure Direct modus maar dan verlies ik mijn bassmanagement waar ik net zo tevreden over ben.
Aangezien er een DSP-stand geselecteerd is. Want...Benga schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 14:05:
Wat ik wel merk is dat die scheiding links/rechts zoals hierboven aangehaald werd minder aanwezig is op de AVR, ik stoor me hier niet aan maar dat verschil merk ik wel.
...in die stand wordt er geen gebruik gemaakt van audio-foefjes en zal deze receiver dezelfde kanaalscheiding (hoorbaar, meettechnisch vast wel een miniem verschil) hebben als je vertrouwde stereo versterker.Dit wordt dan weer beter in de Pure Direct modus maar dan verlies ik mijn bassmanagement waar ik net zo tevreden over ben.
Luister zelf muziek ook zo "puur" mogelijk maar met filmpjes mag de DSP heus wel wat signaal naar de Heights gooien en zo, is/vind ik allemaal wat minder kritisch dan. En dat zijn dingen die op een stereo versterker weer vrij lastig zijn
Meetbaar maar niet hoorbaar, dat klinkt al veel aannemelijker.Jag schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 12:22:
Nee dat is ook niet zo dat ze exact dezelfde output hebben. Er zitten vast wel kleine meettechnische verschillen tussen versterkers. Ze zullen vast niet allemaal dezelfde ruisvloer hebben of exact dezelfde harmonische vervorming, maar het punt is dat het zo goed is (zo lang binnen de specs gebruikt) dat het onhoorbare verschillen zijn.
Net als met DACs, waar nu voor mijn gevoel ook ineens veel aandacht voor gekomen is. Ook meetbare maar geen hoorbare verschillen. Laatst nog leuke test geluisterd, 24x door een DAC / ADC geloopt. Klinkt nog prima. Het verschil met het orgineel was hoorbaar, maar alleen vanwege de ruis (moest je het al heel hard voor zetten om te horen).
Het is heel ontnuchterend allemaal en daarom wellicht niet aantrekkelijk voor veel mensen.
Maar als dat zo is, is het inderdaad wat ontnuchterend. Mijn ervaring is namelijk:
- NAD DAC + NAD amp klinkt bij bijvoorbeeld iets als een Ghost Division van Sabaton wat schel in mijn oren.
- Zelfde liedje met NAD DAC + AVM amp klinkt niet schel, wat vlakker en neutraler.
- Zelfde liedje met Oppo DAC + NAD amp klinkt ook niet schel, maar wat warm.
Het echte ontnuchterende van het verhaal is dat dit me duidelijker opvalt dan bijvoorbeeld de bekkens in Whispers in the Dark van Skillet. Om dat te horen moet ik echt goed luisteren en bij een luistersessie tussen verschillende luidsprekers (zelfde bron) hoor ik het ook niet bij alle luidsprekers. Ik dacht dus altijd dat niet alle luidsprekers hetzelfde detail in het hoog weer konden geven, maar als bovenstaande waar is, verbeeld ik het me wellicht ook wel gewoon. Dat verschil is immers voor mij een stuk minder duidelijk hoorbaar.
En wellicht verbeeld ik me ook wel dat ik klankverschillen hoor tussen luidsprekers. Het is immers voor mij niet te onderscheiden of ik het me verbeeld of dat het er werkelijk is. Dan klinken die Focals helemaal niet schel en ook die B&Ws zijn helemaal niet warm. Het verschil lijkt duidelijker tussen dat van verschillende versterkers, maar ja, confirmation bias. Misschien klinken alle luidsprekers wel hetzelfde en verbeeld ik me de verschillen.
"Maybe they couldn't figure out what to make chicken taste like, which is why chicken tastes like everything."
Het is een beetje gechargeerd, maar als ik de logica volg, kan ik inderdaad geen onderscheid maken tussen Focals en B&Ws qua klank. Ben benieuwd of mensen die er in een double blind test uit halen. Ik gok dat de resultaten tegenvallend zullen zijn.
Overigens lijk in je verhaal over de DA-AD conversie te lezen dat je denkt dat de ene of de andere DAC niks uit maakt voor het geluid? Als dat zo is, luister je dan ook alles gewoon via de analoge line-out van je PC direct op versterker? Want dat moet dan toch hetzelfde klinken als een duurdere DAC?
Dit is wel een mooi draadje over het onderwerp van DACs, met de eerder genoemde DAC / ADC test met een 24x geloopt signaal, van ktf overigenshenkie196 schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 18:49:
[...]
Meetbaar maar niet hoorbaar, dat klinkt al veel aannemelijker.
Maar als dat zo is, is het inderdaad wat ontnuchterend. Mijn ervaring is namelijk:
Toevallig luister ik via s/p dif vanaf mijn pc. Dat is primair vanwege de mogelijkheid van AC3/dts, maar daarnaast willen pc analoge outputs ook nog wel eens noisy zijn. Verder heb ik ooit wel eens een luistertest gedaan met de analoge en digitale output, en kon ik het verschil blind niet horen
Daarnaast heb je gelijk dat je strikt genomen ook verschillen tussen luidsprekers zou moeten ABXen. Maar het is natuurlijk wel zo dat de meetbare verschillen tussen luidsprekers van een hele andere orde zijn. Alleen wat betreft on axis frequency respons kunnen er gerust 5dB afwijkingen zijn. In room ook makkelijk 30dB+ dalen als gevolg van staande golven. En harmonische vervorming komt ook niet zelden boven de 1% uit.
Ik snap niet wat daar nu getest of bewezen wordt. De vervormingen van de DA-AD conversie die versterkt moeten worden door de conversie meerdere malen te doen? Ik begrijp dat de DA conversie gedaan wordt door een creative x-fi, maar hoe wordt de AD conversie dan weer gedaan? Concluderen we daaruit dat er weinig vervormingen worden geïntroduceerd door de DA conversie, of dat de AD conversie weinig vervormingen introduceert, of dat de vervormingen van beide elkaar opheffen, of dat de signal-to-noise ratio slechter wordt van de DA-AD conversie?Jag schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 19:24:
Dit is wel een mooi draadje over het onderwerp van DACs, met de eerder genoemde DAC / ADC test met een 24x geloopt signaal, van ktf overigens.
Over wat verderop in het draadje staat dat de meeste DAC chips (ook die in high end audio gebruikt worden) over het algemeen max $5 kosten en regelmatig zelfs < $1, dat wist ik, maar ik geloof dat we al eerder vastgesteld hadden dat veel audio overpriced is.
Double blind testen zijn trouwens ook niet de end-all-be-all.
Als ik lees dat in een test van medicijnen (DBT, kennelijk) het medicijn een significante verbetering geeft t.o.v. het placebo, omdat het medicijn voor 70% van de mensen werkt en het placebo voor 60% van de mensen, dan denk ik maar dat ze uitstekend de bias van de testpersonen geëlimineerd hebben. /sarcasme
Precies! De vervormingen zijn namelijk te klein om na 1x te horen, zelfs na 24x zijn ze bijzonder klein.henkie196 schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 20:38:
Ik snap niet wat daar nu getest of bewezen wordt. De vervormingen van de DA-AD conversie die versterkt moeten worden door de conversie meerdere malen te doen?
De AD werd door hetzelfde apparaat gedaan, maar dat vervormingen elkaar opheffen lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.Ik begrijp dat de DA conversie gedaan wordt door een creative x-fi, maar hoe wordt de AD conversie dan weer gedaan? Concluderen we daaruit dat er weinig vervormingen worden geïntroduceerd door de DA conversie, of dat de AD conversie weinig vervormingen introduceert, of dat de vervormingen van beide elkaar opheffen, of dat de signal-to-noise ratio slechter wordt van de DA-AD conversie?
In pure direct klinkt het geluid minder opgepompt en helderder en de bass is strakker. Was toch verbaasd over het verschil hierin. Overigens vraag ik me af of een extra versterker voor stereo de moeite waard gaat zijn.
Ieder waarneming van ons mensen is subjectief. Dus ja, een versterker KAN anders klinken voor verschillende mensen.
Ga je objectief meten (dus met een dB meter en een frequentiebereik enzo) dan zijn de verschillen op een zelfde set speakers en dito opstelling vermoedelijk al minder. Neemt niet weg dat ze aanwezig KUNNEN zijn.
Echter: wat al aangegeven is, wij mensen gaan naarmate we ouder worden steeds minder horen. En wat we dan minder horen zijn niet alleen de hoge tonen, maar ook andere tonen. Laten we voor het gemak even aannemen dat het gehoor over het hele bereik langzaam minder wordt.
Dat minder worden verschilt OOK van persoon tot persoon. Zo kan het zijn dat de ene persoon een verschil wel, en de andere het niet hoort. Ook speelt een zekere training van het gehoor mee; als je hersenen gewend zijn om de details op te zoeken, dan zullen ze verschillen sneller oppikken - maar het geheel aan geluidsspectrum wat minder snel van verschil betichten.
Last but not least: een versterker levert een bepaald vermogen aan de speaker. Dat gaat volgens bepaalde electrische wetmatigheden. Zo kan het zijn dat een bepaalde versterker wat meer vermogen levert waardoor in theorie, bepaalde tonen wat beter doorgegeven kunnen worden. Meten is weten in dat geval, want horen hoeft niet perse; zie namelijk mijn eerste opmerking over het verschillen van gehoor van persoon tot persoon. Ons gehoor is echter wel in staat om kleine verschilllen op te pikken. Dus het KAN zijn dat het extra vermogen dermate voldoende is, dat het door een verhoogde geluidsdruk voor veel mensen een verschil hoorbaar maakt. Zie het een beetje als een spijker in hout slaan: met een kleine hamer gaat ie er lang niet zo makkelijk in als met een grote
TL;DR: Het hoorbare verschil is eigenlijk simpelweg het kunnen overbruggen van een bepaalde marge, door combinatie van versterkimngsvermogen in de amp, danwel de gevoeligheid voor frequenties van het individuele menselijke oor .
Is een stereoversterker per definitie beter in staat om luidsprekers aan te sturen en dus beter te laten klinken: dat kan, maar dat hoeft geenszins het geval te zijn. Door de bank genomen is het meestal wel het geval, maar dat ligt meer aan de componenten die voor een bepaald budget versterking gebruikt worden.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Dat is ook zo, en niet iedereen heeft hetzelfde gehoor. Je kant het ook prima trainen, gewoon op een andere manier leren luisteren. Een muzikant, een HiFi hobbyist of een audio techneut luisteren allemaal heel anders. Maar als niemand een verschil hoort in een goede luistertest, dan kan je daar wel conclusies uit trekkenThe Eagle schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 23:52:
De een zegt: ik hoor het wel, de ander: ik hoor het niet.
Blijf het ook wonderlijk vinden dat er binnen audio zoveel aandacht is voor zaken die weinig tot niets uitmaken, terwijl er zoveel uitdagingen zijn bij audio weergave! Misschien is het wel zo omdat er niet zoveel ontwikkeling is geweest binnen de HiFi de afgelopen 20 jaar, dat er dan iets nieuws bedacht moet worden

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Anoniem: 159816
Niet helemaal waar wat je daar zegt. Hij zorgde ervoor dat ze hetzelfde klonken, en dat heeft echt helemaal niets te maken met het wattage (hell in dat Wikipedia artikel geven ze zelfs aan dat de ontwerpen van Carver vaak nog meer vermogen leverde). Daarnaast maakte Carver geen echte budget versterkers (en dat doet hij nog steeds niet)....Als je onder de 500,- wilt gaan zitten heb je aan een surround bak echt helemaal niets als je een luidspreker hebt die wat vermogen lust. Carver liet zien dat je voor $1000 een versterker kan maken die met een versterker van $10000 me kan....maar waarom kon hij dat dan niet voor $100? Je hebt gewoon een minimum niveau aan materiaal nodig.Brad Pitt schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 01:25:
Ook deze klinken, op normale luidsprekers, op normale volumes, gewoon identiek aan de hierboven genoemde merken. Een Levinson op 20W klinkt hetzelfde als een Sony op 20W. Zie bijv. ook hier wat leuks over klank.
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 12-03-2014 17:14 ]
Anoniem: 175233
M.a.w. het was niet voldoende gewoon een goede versterker te bouwen, want dan zaten er wel degelijk verschillen in de versterker charakteristieken, die hoorbaar waren. Hij voegde extra distortie toe, om zo tot met veel finetuning tot een compleet gelijke klank te komen.Bob Carver used "distortion pots" to introduce amplifier characteristics, fine-tuned to null-out any sound differences
Is dus gewoon een bewijs dat versterkers niet exact hetzelfde klinken.
Hij bewees ook dat die tienduizend euro dure versterkers ook met een fractie van de prijs gemaakt konden worden. Maar dat is een andere kwestie.
ZoietsThe Eagle schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 16:59:
De enige mogelijkheid die ik als "nieuw" zou bestempelen, is als men een plug in het oor zou kunnen steken waardoor het perfecte omgevingegeluid buiten het trommelvlies om rechtstreeks op de hoorzenuw wordt gecreeerd. Maar dat is een utopie denk ik - nog even los van het aspect dat dat vermoedelijk niet omkeerbaar zal zijn

Ik denk alleen dat het in dit geval niet voor die specifieke versterkers spreekt. Ik denk dat niemand zou beweren dat er geen verschillen bestaan tussen versterkers. Wel dat het geen rocket science betreft om een goede te maken. Er zijn dan ook genoeg luistertests gedaan waaruit geen verschillen tussen versterkers waargenomen konden worden.Anoniem: 175233 schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 17:35:
Het verhaal van Carver bewijst juist dat er wél verschillen tussen versterkers zijn!
Zoiets ja. Maar dan bij voorkeur met een groter frequentiebereik dan 20-20KHz en bij voorkeur met een spdif aansluitingJag schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 19:26:
[...]
Zoiets? Ik doelde zelf meer op marketing trucs zoals bijv "hoge-resolutie" audio, zoals bijv de Pono of DTS-HD, wat volgens mij onder andere gebruik maakt van het bitdiepte = resolutie en het zaagtand misverstand. En het lijkt ook een beetje op de mega-pixel race, uit de categorie hoe hoger het cijfer hoe beter
. Maar daarnaast heeft zich ook een soort religie ontwikkeld, die zich richt op kabels, inspelen, speciale tegels, enz.
[...]
Kijk, dit soort kwalificaties vind ik dan een beetje jammer en die overheersen helaas in dat andere topic. Neil Young biedt echt een hogere resolutie media speler aan. Lijkt mij niets mis mee. De kwaliteit van MP3's is sterk afhankelijk,uiteraard, van de gebruikte bit rate. En sommige muziek is nog wel te pruimen op 128kb, maar bij muziek waar er wat meer aandacht is besteed aan de productie is het niet voldoende. en over kabels en inspelen valt zeer zinnig te discuseren.Jag schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 19:26:
[...]
Zoiets? Ik doelde zelf meer op marketing trucs zoals bijv "hoge-resolutie" audio, zoals bijv de Pono of DTS-HD, wat volgens mij onder andere gebruik maakt van het bitdiepte = resolutie en het zaagtand misverstand. En het lijkt ook een beetje op de mega-pixel race, uit de categorie hoe hoger het cijfer hoe beter
. Maar daarnaast heeft zich ook een soort religie ontwikkeld, die zich richt op kabels, inspelen, speciale tegels, enz.
Ik heb genoeg ABX testen gelezen waaruit blijkt dat men wel het verschil kan horen tussen versterkers, CD spelers e.d.. Let op, er hoeft helemaal geen 100% score te zijn. Als al slechts 1 persoon in zo'n test 1 versterker consequent goed indentificeert is dat voldoende. En bij sommige muziek zijn de verschillen wellicht een stuk minder duidelijk.[...]
Ik denk alleen dat het in dit geval niet voor die specifieke versterkers spreekt. Ik denk dat niemand zou beweren dat er geen verschillen bestaan tussen versterkers. Wel dat het geen rocket science betreft om een goede te maken. Er zijn dan ook genoeg luistertests gedaan waaruit geen verschillen tussen versterkers waargenomen konden worden.
In de tijd dat ik nog actief vergeleek, ik ben tevreden over mijn set alleen mijn versterker verdiend een upgrade maar dat valt nu even buiten mijn budget, gebruikte ik in principe altijd klassieke (want in principe niet of weinig gemanipuleerd) muziek om te vergelijken. Sommige electronische muziek klinkt al fantastisch op een set van <1000 euro. In 1 van die ABX testen wordt dat ook als manco genoemd dat een bepaalde drum intro lastig is te vergelijken op twee sets. Net zoals dat bevoorbeeld vervormde muziek slecht te beoordelen valt. Zo'n test bewijst dus lang niet altijd iets.
Uit dat linkje naar het onderzoek naar kabels komen interessante dingen naar voren, zeker ook in combinatie met twee verschillende versterkers!
In je linkje wordt dat spaanse onderzoek weer eens genoemd; Ik interpreteer de cijfers zo, 24 van de 38 hoorde verschil tussen set a en b...Test geslaagt lijkt me toch?
https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection
Inspelen is religie? Jij hebt nog nooit in-ears gehad, neem ik aan?Jag schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 19:26:
Maar daarnaast heeft zich ook een soort religie ontwikkeld, die zich richt op kabels, inspelen, speciale tegels, enz.
Link(s)?Saab schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 01:20:
[...]
Ik heb genoeg ABX testen gelezen waaruit blijkt dat men wel het verschil kan horen tussen versterkers, CD spelers e.d..
Notabene in die link die hiervoor is genoemd...
https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection
Dan moet je eens een paar pagina's terug bladeren.... er zijn er stapels hier.Jag schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 19:26:
[...]
Ik denk dat niemand zou beweren dat er geen verschillen bestaan tussen versterkers.
Maar die zijn nu heel erg stil.
Zie geen links van verschillen in CD-spelers en dergelijke. Kan er ook zo een twee drie zelf weinig vinden. Hetgeen mij niet verrast want de verschillen tussen dit soort apparaten (en versterkers ook) is dubbelblind vrijwel niet met grote zekerheid (10 van de 10 goed lijkt mij een eitje met de verschillen die de believers zeggen/menen te horen) vast te stellen zo blijkt wel. Merendeel is gewoon een verschil hopen te horen.Saab schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 09:53:
Notabene in die link die hiervoor is genoemd...
Toen ik een nieuwe DVD speler kocht, die naar mijn analoge versterker ging, ging ik er ook vanuit dat er nauwelijks verschil zou zijn. Maar het tegendeel bleek het geval. Het verschil was juist gigantisch groot! De meeste mainstream DVD spelers hebben gewoon een onacceptabel slechte analog audio uitgang. Ik heb er heel veel geluister, voordat ik eindelijk iets had dat goed was. (En dat helaas dan ook weer gelijk duur was)
Ik kan daarbij trouwens ook gewoon verschil horen tussen mijn DVD speler en mijn CD speler. Beide leveren heel hoge kwaliteit, maar de CD speler heeft ietsje minder bass. Welke van de twee correcter is, is lastig aan te geven... Ik denk dat in dit geval de CD speler iets te weinig bass weergeeft.
Ik heb een Denon set (AVR2311, DCD520) en die hebben beiden een goede DAC aan boord. Echter die van de AVR is iets beter. Ik merkte duidelijk dat ik toen ik de boel analoog aansloot, er wat geluid te kort kwam. Kan zijn dat dat aan het ingangsniveau via de analoge links heeft gelegen, maar het verschil was hoorbaar. Verder vond ik bij gebruik van de AVR voor de DA omzetting het hoog wat helderder, dus digitaal aangesloten op de receiver en die lekker zijn werk laten doen
Overigens hoop ik na het weekend een nog betere CD speler te hebben. Er zit namelijk een Pioneer PD7700 in de pijplijn
Nog een keer de vraag: heb je dat blind getest of heb je je gehoor de kans gegeven je te bedriegen?Anoniem: 175233 schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 16:44:
Integendeel, er zit juist een verrassend groot verschil tussen de audio kwaliteit van bijvoorbeeld dvd spelers.
Eerder in dit topic werd al gelinkt naar een Hydrogenaudio thread waar ik een testje online heb geplaatst dat een loopbacktest doet met een DAC uit een interface die nog geen 50 euro kostte. Op basis van dat en uitgebreide tests die ik gedaan heb kom ik tot de conclusie dat de verschillen verwaarloosbaar klein zijn, naar alle waarschijnlijkheid onhoorbaar klein. Er zitten er helaas wel wat slechte tussen, maar daar is vaak geen sprake van algehele degradatie maar van specifieke artefacten zoals aliasing, ringing of simpelweg storing/brom.
Je laat jezelf gewoon bedotten door je eigen gehoor. Waarom gelooft haast iedereen dat je ogen je wel eens bedriegen als ze het onderstaande plaatje zien, maar zijn sommige mensen hier absoluut niet te overtuigen dat hun gehoor misschien wel iets soortgelijks doet?The Eagle schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 17:01:
en die hebben beiden een goede DAC aan boord. Echter die van de AVR is iets beter

Ik blijf erbij dat een op gehoor perfecte versterker (eentje waar je het verschil met theoretische perfectie niet kan horen) niet meer dan 30 euro per kanaal hoeft te kosten. Dat dure versterkers speciaal vervorming toevoegen (zoals bij buizenversterkers) doet daar niets aan af, en ook niet dat er voor dat geld ook rommel te koop is. Het is echter m.i. onzin om te stellen dat een versterker van Marantz duidelijk anders klinkt dan een van Denon, of een van Onkyo.
Wat wil je dan, dat ik als een SIWOTI-zealot blijf commentaren op dit topic?
Laat ik voorop stellen dat ik geen voorstander ben van lage bitrate mp3 en een pleidooi voor afdoende bitrate of lossless encoding lijkt me te billijkenSaab schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 01:20:
Kijk, dit soort kwalificaties vind ik dan een beetje jammer en die overheersen helaas in dat andere topic. Neil Young biedt echt een hogere resolutie media speler aan. Lijkt mij niets mis mee. De kwaliteit van MP3's is sterk afhankelijk,uiteraard, van de gebruikte bit rate. En sommige muziek is nog wel te pruimen op 128kb, maar bij muziek waar er wat meer aandacht is besteed aan de productie is het niet voldoende. en over kabels en inspelen valt zeer zinnig te discuseren.
Eens met beide statements, alleen niet als het 1 vd 100 is. Tenminste, moet je die ene wel opnieuw testen natuurlijk. Maar mee eens dat je de test voorwaarden wel optimaal moet maken.Ik heb genoeg ABX testen gelezen waaruit blijkt dat men wel het verschil kan horen tussen versterkers, CD spelers e.d.. Let op, er hoeft helemaal geen 100% score te zijn. Als al slechts 1 persoon in zo'n test 1 versterker consequent goed indentificeert is dat voldoende. En bij sommige muziek zijn de verschillen wellicht een stuk minder duidelijk.
Hier abx data van de eerste orde. Ook aan te raden als je wil weten hoe websites in de jaren 90 er ook al weer uitzagen
Nou ik ben ook van mening dat een goede versterker niet duur hoeft te zijn en dat veel versterkers tegenwoordig goed zijn. Ik denk niet dat daar de winst te behalen is. Luidsprekers daarentegen, en zeker ook de interactie tussen luidspreker en ruimte, is een groot compromis. Ik snap niet dat daar niet (nog) meer aandacht voor is. Te complex?Anoniem: 175233 schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 10:39:
[...]
Dan moet je eens een paar pagina's terug bladeren.... er zijn er stapels hier.
Maar die zijn nu heel erg stil.
Wat betreft DACs vond ik laatst die test van ktf wel informatief waarbij audio meerdere keren door een DAC/ADC geloopt was. Je begint af en toe toch te twijfelen he
Blijf het een bijzonder gebeuren vinden dat we in de audio zoveel met onhoorbare zaken bezig zijn
Tuurlijk gelooft iedereen wel dat je oren je kunnen bedriegen. Het hele idee achter compressie zoals voor een mp3 is daarop gebaseerd.ktf schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 17:55:
Je laat jezelf gewoon bedotten door je eigen gehoor. Waarom gelooft haast iedereen dat je ogen je wel eens bedriegen als ze het onderstaande plaatje zien, maar zijn sommige mensen hier absoluut niet te overtuigen dat hun gehoor misschien wel iets soortgelijks doet?
Je lijkt veel links te kennen van ABX tests. Heb je misschien ook links naar ABX testen voor luidsprekers? Ik vraag me serieus af hoeveel daarvan een duidelijk verschil laten horen.
Ik proef een hoog gehalte van 'je hoort niet wat je denkt te horen' in jouw posts. Kan best zijn, maar kom dan maar eens met wetenschappelijk bewijs dat verschillende luidsprekers ook echt verschillend klinken. Misschien bedriegen je oren je daar ook wel.
Met melkpakjes heb je zelfs dat niet nodig.Ik blijf erbij dat een op gehoor perfecte versterker (eentje waar je het verschil met theoretische perfectie niet kan horen) niet meer dan 30 euro per kanaal hoeft te kosten.
Ik heb een Marantz receiver staan die 450 euro kostte. Gewoon stereo. Maar als jij denkt dat die precies hetzelfde moet klinken op m'n boekenplank luidsprekers als m'n NAD stereo versterker, dan moet je maar eens komen luisteren. Gewoon op normaal luistervolume, normale 8 Ohm impedantie luidsprekers. Dat verlies aan detail is vast puur onze verbeelding.
Ongeveer netzo als dat een 250 euro 12" sub de bas van de muziek niet meer kan volgen ook vast gevolg is van m'n verbeelding. Dat die 8" sub het wel kan volgen is vast alleen maar te danken aan het feit dat ik denk dat een kleinere sub beter snelle bas moet kunnen volgen.
Daar zullen er niet zoveel van zijn, hier wel eentjehenkie196 schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 18:44:
Kan best zijn, maar kom dan maar eens met wetenschappelijk bewijs dat verschillende luidsprekers ook echt verschillend klinken. Misschien bedriegen je oren je daar ook wel.
Ik denk dat een belangrijk verschil wel is dat de meetbare verschillen ook fors zijn over het algemeen bij luidsprekers, in tegenstelling tot bijv versterkers die doorgaans bijzonder lineair zijn in hun gedrag
Neem dan bijv de inroom respons die ik lang geleden heb gemeten:

Ik heb dat blind getest. En ik ging er vanuit dat er nauwelijks verschil zou zijn, en wilde ook helemaal niet veel geld uitgeven.ktf schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 17:55:
[...]
Nog een keer de vraag: heb je dat blind getest of heb je je gehoor de kans gegeven je te bedriegen?
Maar het verschil was gewoon verschrikkelijk groot. De spreekwoordelijke zingende zaag.
Je moet anderen geen woorden in de mond leggen. Je zult mij nergens horen beweren dat je oren je niet kunnen bedotten. Integendeel! Je zult mij echter ook niet horen beweren dat alles altijd hetzelfde klinkt. Er zijn gewoon genoeg situaties waarbij er wel degelijk objectief verschil te horen is.Je laat jezelf gewoon bedotten door je eigen gehoor. Waarom gelooft haast iedereen dat je ogen je wel eens bedriegen als ze het onderstaande plaatje zien, maar zijn sommige mensen hier absoluut niet te overtuigen dat hun gehoor misschien wel iets soortgelijks doet?
Het is jammer dat de ontkenners daarvan net zo religieus fanatiek zijn als de audiofielen. Dat maakt het lastig om zinvol te discussieren.
Wat betreft gehoor en zicht is het trouwens wel degelijk zo dat er veel meer 'interpretatie' van je hersenen achter je ogen dan achter je oren zit. Daardoor dat er veel meer optische dan audio illusies zijn, en mensen zich daarom er ook meer bewust van zijn.
Inroom response lijkt meer op de akoestiek van de kamer dan die van de luidspreker, als ik dit zo zie.Jag schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 19:28:
Daar zullen er niet zoveel van zijn, hier wel eentje.
Ik denk dat een belangrijk verschil wel is dat de meetbare verschillen ook fors zijn over het algemeen bij luidsprekers, in tegenstelling tot bijv versterkers die doorgaans bijzonder lineair zijn in hun gedrag.
Neem dan bijv de inroom respons die ik lang geleden heb gemeten:
[afbeelding]
Maar als luidsprekers wel hoorbaar zijn en versterkers niet, waar ligt dan de grens? Wanneer is iets hoorbaar en wanneer niet? Onder welke omstandigheden? Door welke mensen?
Kleine nuances kunnen onhoorbaar zijn voor sommige mensen, maar anderen kunnen het wel horen. Zeker in het geval dat we er aan gewend zijn geraakt. Zo kunnen de meeste mensen wel aan de stem van hun partner of kind horen of er iets mis is of niet, terwijl de meeste mensen dat niet zullen horen. Het zal uit een blinde test waarschijnlijk niet als significant komen.
Wat betreft het wel of niet kunnen horen. Natuurlijk, de meeste luister test die mensen zelf doen, hebben allerhande bias problemen. Ik doe altijd blinde tests tesamen met mijn broer. Het ideaal is uiteraard de dubbelblinde luistertest. Maar dat opzichzelf is niet voldoende! Ook bij dubbelblinde test kun je jezelf bedotten... maar dan de andere kant op. Op internet zie je veel (dubbel) blinde tests die slecht zijn uitgevoerd. Juist omdat ze geen rekening houden met de problemen van menselijk gehoor.
Het is bijvoorbeeld bekend dat wanneer je tweemaal naar hetzelfde luistert, het de tweede keer beter klinkt. Je hoort dan meer. Dat komt omdat je weet wat er komt, en daar dan gerichter naar kan luisteren. Dat is ook geen illusie, je hoort daadwerkelijk meer, omdat je oor de rest beter kan uitfilteren. En dat effect stop natuurlijk niet na twee keer luisteren, een derde keer haal je er weer een ander detail uit. Een simpele ABX test, waarbij je eerste A, dan B, en dan X laat horen, zal dus niet werken! Simpelweg omdat je tegen dit probleem aanloopt. Het effect dat je de tweede (derde) keer meer hoort, zal de keuze van X nadelig beinvloeden. Dit effect kan een daadwerkelijk verschil tussen de componenten maskeren.
Dubbelblind testen is dus heel lastig, en vergt dat de luisteraar heel veel moet kunnen wisselen om dit "tweede keer luisteren" probleem te vereffenen. En dat betekent weer dat het een heel langdurige bezigheid wordt, en heel lastig is om met veel mensen uit te voeren.
Zeker, dat was het punt ook een beetje. Laagweergave is een van de grote uitdagingen van hifi in een kleine ruimte wat mij betreft, met enorme afwijkingen die ontstaan door staande golven patronen. In een ruimte ben je wat betreft het laag vaak meer naar de ruimte dan naar de speaker aan het luisteren. Relatief weinig aandacht voor dit probleem. Te abstract? Te ingewikkeld, ik weet het niethenkie196 schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 20:01:
[...]
Inroom response lijkt meer op de akoestiek van de kamer dan die van de luidspreker, als ik dit zo zie.
Nou dat is natuurlijk wel zo. Een goede test uitvoeren is niet zo makkelijk. Alleen al om de gain van twee apparaten exact hetzelfde te krijgen is lastig (kleine gain verschillen hoor je niet als zijnde een gain verschil, maar als kwalitatief beter heb ik zelf ook al wel eens ondervondenAnoniem: 175233 schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 09:51:
Dubbelblind testen is dus heel lastig, en vergt dat de luisteraar heel veel moet kunnen wisselen om dit "tweede keer luisteren" probleem te vereffenen. En dat betekent weer dat het een heel langdurige bezigheid wordt, en heel lastig is om met veel mensen uit te voeren.
Maar het helpt denk ik om een poging te doen het wetenschappelijk te benaderen. In de pro audio wordt dat veel meer gedaan en heeft dat ook veel ontwikkeling opgeleverd. HiFi blijft toch een beetje achter. Aan de andere kant is het ook een persoonlijk ding en als het goed voelt is het goed natuurlijk. Maar voor de algemene ontwikkeling zou wat meer wetenschap geen kwaad kunnen denk ik
Mijn advies aan de TS is om te luisteren naar verschillende versterkers en zelf te horen of hij verschil hoort. Immers heeft iedereen heeft zijn of haar eigen referentiekader wat betreft geluid en smaak.
Heb thuis een buizenversterker staan en dat hoor je zeer zeker. Maat van me roept telkens dat een buis vervormd. Boeien, het klinkt wel stukken lekkerder.
Waarom kopen mensen power kabels van >1000e of allerhande vage tweaks? Het feit dat er markt voor is wil nog niet zoveel zeggen. En een klasse D versterker klinkt hetzelfde als een klasse AB als ie goed ontworpen is idd. Een versterker doet binnen het hoorbare bereik op lineaire wijze het signaal naar een hoger niveau tillen en ook als er een lage impedantie aanhangt, is heel do-able met moderne technieken en bepaald geen rocket scienceDaMarcus schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 12:40:
Als er geen verschil te horen is tussen versterkers, waarom kopen we dan met z'n allen een Denon AVR-X2000 of X3000 in plaats van een X500?
Doet ie alRussel88 schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 13:23:
TS moet gewoon vragen of hij geld terugkrijgt binnen 7 dagen na aankoop. Zoja, kopen en thuis vergelijken.
Tot een bepaald volume zal het inderdaad niets uitmaken. De X500 moet echter buiten zijn werkbare gebied treden om deze zeer lastige luidsprekers goed aan te sturen en dát gaat uiteraard niet. Echter versterker X die daar geen moeite mee heeft én goed is ontworpen klinkt eender aan versterker Y met dezelfde criteria.DaMarcus schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 17:09:
Dus een X-500 stuurt met hetzelfde gemak een set B&W Diamond 802 als een X-4000? Hmm, tempting
Jammer alleen dan dat die ABX testen redelijk soft science zijn. Er zijn zoveel manieren om het fout te doen. Er zijn bijvoorbeeld behoorlijk wat papers in de medische sector die niks anders doen dan oude onderzoeken te bekijken en te analyseren of ze goed uitgevoerd zijn en dan de resultaten van de goed uitgevoerde onderzoeken nogmaals te analyseren danwel samen te voegen.Jag schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 12:15:
Maar het helpt denk ik om een poging te doen het wetenschappelijk te benaderen. In de pro audio wordt dat veel meer gedaan en heeft dat ook veel ontwikkeling opgeleverd. HiFi blijft toch een beetje achter. Aan de andere kant is het ook een persoonlijk ding en als het goed voelt is het goed natuurlijk. Maar voor de algemene ontwikkeling zou wat meer wetenschap geen kwaad kunnen denk ik.
Meet de input en output van meerdere versterkers (en het liefst ook meerdere versterkers van ieder type om onderlinge spreiding op te vangen) en vergelijk dat direct met elkaar. Lijkt me wat betrouwbaarder, minder dingen die je verkeerd kunt doen. Kun je daarna nog wat soft science erop los laten om te bepalen of die verschillen ook hoorbaar zijn of niet. Mits de test goed uitgevoerd wordt, uiteraard.
In de winkel klonken ze redelijk eender. Thuis was er een behoorlijk verschil. In combinatie met de bij mij gebruikte apparatuur, akoestiek e.d., is de kland van de NAD stukken beter dan van de Peachtree audio.
Beiden maken gebruik van een klasse D versterking; de Peachtree heeft nog een analoog buisje in de voortrap (ziet er best kek uit hoor).
Mijn advies: ondanks dat je het niet hoort, hoor je het toch. Dus ga gewoon thuis luisteren, tot je tevreden bent. En zoek een prettige Hifi ondernemer waar dit kan.
Homo sapiens non urinat in ventum
Anoniem: 159816
Soms is het zo slecht dat je echt niet blind hoeft te testen. Ik heb DVD-spelers gehoord waarbij je gewoon geen lage tonen had (en nee dat stond niet uit). Voornamelijk instap modelletjes die het gewoon aflegden tegen cd-spelers van ~200-400,-, wat echt niet de hoofdprijs is. Het analoge gedeelte van de DVD-spelers was gewoon enorm brak. Digitaal uitsturen naar een receiver leverde een identiek geluid op, wat natuurlijk niet meer dan normaal is.ktf schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 17:55:
[...]
Nog een keer de vraag: heb je dat blind getest of heb je je gehoor de kans gegeven je te bedriegen?
[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 16-03-2014 23:24 ]
Dat mensen verschil horen geloof ik direct. Mensen worden ook beter van homeopatische middelen.Jan Smit schreef op zondag 16 maart 2014 @ 22:18:
Mijn advies: ondanks dat je het niet hoort, hoor je het toch. Dus ga gewoon thuis luisteren, tot je tevreden bent. En zoek een prettige Hifi ondernemer waar dit kan.
Dat mensen geen verschil horen geloof ik direct. Mensen worden ook beter van homeopatische middelen.Brad Pitt schreef op maandag 17 maart 2014 @ 10:26:
Dat mensen verschil horen geloof ik direct. Mensen worden ook beter van homeopatische middelen.
De opmerking over homeopathische middelen kan op beide stellingen betrekking hebben
Geen verschil horen of een medicijn dat niet werkt is wat makkelijker aan te tonen. Met de omschrijvingen die ik vaak lees over het overduidelijke verschil moet een 10 uit 10 score gewoon makkelijk haalbaar zijn. Echter is dat bij een test opeens veel lastiger. Het hoe en waarom is mij niet duidelijk.*henkie196 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 10:40:
[...]
Dat mensen geen verschil horen geloof ik direct. Mensen worden ook beter van homeopatische middelen.
De opmerking over homeopathische middelen kan op beide stellingen betrekking hebben
*nou ja, wel natuurlijk, aangezien dat verschil er niet is/way kleiner is
Nofi dus.
Heb je beide apparaten ook nog vergeleken met je receiver?Jan Smit schreef op zondag 16 maart 2014 @ 22:18:
Hier TS.... Ik heb afgelopen week de NAD D7050 geluisterd (thuis, uiteraard). En de Peachtree audio Decco.
In de winkel klonken ze redelijk eender. Thuis was er een behoorlijk verschil. In combinatie met de bij mij gebruikte apparatuur, akoestiek e.d., is de kland van de NAD stukken beter dan van de Peachtree audio.
Beiden maken gebruik van een klasse D versterking; de Peachtree heeft nog een analoog buisje in de voortrap (ziet er best kek uit hoor).
Niets wat audio forums meer verdeeld dan believers vs non believers discussies. Zijn van alle tijden/plaatsen en universeel toepasbaarServor schreef op maandag 17 maart 2014 @ 12:50:
Met alle respect, maar nav dit soort topics (en het 'kabels gesmeed door gouden elfjes' (oid) topic) weet ik nooit zo goed wat ik vermoeiender vind: audiofielen of mensen die het schijnbaar hun levenswerk hebben gemaakt 'de audiofiele mythe' (wat dit ook moge zijn) te bestrijden.
Nofi dus.
Uiteindelijk gaat het erom dat je tevreden bent met je spulletjes natuurlijk zoals de TS nu. Maar persoonlijk vind ik het wel jammer dat ook hier op GoT de discussies niet wat rationeler/nuchterder verlopen (wel iets
Hoezo precies soft science? Ik snap je vergelijking met het medische niet helemaal. De gerandomiseerde geblindeerde placebo gecontroleerde trials zijn behoorlijk ingeburgerd. Die lijken qua opzet redelijk op ABX testen.henkie196 schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 17:27:
[...]
Jammer alleen dan dat die ABX testen redelijk soft science zijn. Er zijn zoveel manieren om het fout te doen. Er zijn bijvoorbeeld behoorlijk wat papers in de medische sector die niks anders doen dan oude onderzoeken te bekijken en te analyseren of ze goed uitgevoerd zijn en dan de resultaten van de goed uitgevoerde onderzoeken nogmaals te analyseren danwel samen te voegen.
Meet de input en output van meerdere versterkers (en het liefst ook meerdere versterkers van ieder type om onderlinge spreiding op te vangen) en vergelijk dat direct met elkaar. Lijkt me wat betrouwbaarder, minder dingen die je verkeerd kunt doen. Kun je daarna nog wat soft science erop los laten om te bepalen of die verschillen ook hoorbaar zijn of niet. Mits de test goed uitgevoerd wordt, uiteraard.
Maar eens met wat je zegt hoor, meten is ook heel relevant en een mooie manier om de prestaties van een audio apparaat te objectiveren in afwijkingen in freq respons, harmonische vervoming (THD, IMD), noise levels en fouten in het tijddomein (jitter). Ben zelf geen ingenieur dus laat metingen graag aan anderen over, maar versterkers en DACs presteren daarin wel zeer goed met hele lage vervormingscijfers, zeer vlakke freq respons en lage ruis vloer. De uitkomst van de luistertests laat zich dan ook wel raden.
Uiteraard. Mijlengroot verschil. Er is zeker een verschil en ik vind het ten voordele van de NAD. Het klinkt nu zoals het zou moeten klinken en niet alsof ik plastic bekertjes op mijn oren heb....Russel88 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 13:46:
[...]
Heb je beide apparaten ook nog vergeleken met je receiver?
Mooi zo.Jan Smit schreef op maandag 17 maart 2014 @ 22:02:
[...]
Uiteraard. Mijlengroot verschil. Er is zeker een verschil en ik vind het ten voordele van de NAD. Het klinkt nu zoals het zou moeten klinken en niet alsof ik plastic bekertjes op mijn oren heb....
Volgende stap wordt een buizenversterker met externe DAC?
Tegenvaller zeg, bonkig geluid, niet sprankelend.
Ik ben nu erg blij met mijn uitstekende NAD D7050.
Om nu antwoord te geven op mijn eigen vraag: ja, je hoort het verschil, en niet zo'n beetje ook. Mocht je dus iets willen kopen: altijd thuis proberen.
Als een apparaat van 700 Euro bonkig klinkt klopt er iets niet imho. Geen enkele versterker, die goed functioneert, zal op normale volumes bonkig klinken. Tenzij je dat wilt horen, dan kan dat best.Jan Smit schreef op zondag 06 april 2014 @ 23:36:
Tegenvaller zeg, bonkig geluid, niet sprankelend.
Wederom: brakke apparatuur. Een versterker klinkt niet alsof je plastic bekertjes hebt, tenzij er iets niet goed is. Ook niet een instap Sony receiver van 199 Euro. Mijlengroot verschil = drastisch overdreven, imho.Jan Smit schreef op maandag 17 maart 2014 @ 22:02:
Uiteraard. Mijlengroot verschil. Er is zeker een verschil en ik vind het ten voordele van de NAD. Het klinkt nu zoals het zou moeten klinken en niet alsof ik plastic bekertjes op mijn oren heb....
In mijn familie is er iemand die regelmatig events bij hem thuis organiseert en blinde testen doet met verschillende versterkers(Nadat ze zijn afgesteld op juiste volume) en kabels. We hebben het hier over apparatuur van een eurotje of 50 tot een eurotje van 8000. NIEMAND die het verschil hoort en kan zeggen welke versterker bij welk geluid hoort.
Het verschil is pas merkbaar wanneer je hard gaat draaien, maar lang daarvoor zal je bij de meeste versterkers een gehoorbeschadiging oplopen voordat je het verschil hoort.
Je kunt zaken als verschillen in uitgangsimpedantie ook gewoon meten. Verder is een luidspreker geen simpele lineaire belasting (weerstand) , maar een complexe impedantie van hogere orde. Het overwinnen van de zelf-inductie vergt kortstondige maar hoge vermogens, die sommige versterkers simpelweg niet kunnen leveren, ondanks dat ze niet overbelast zijn in de normale zin van het woord. (Dus niet loeiend hard, geen gehoordbeschadiging.)
Je kunt dan claimen dat dat óók overbelasting is, om je gelijk te halen, maar dat betekent dan gewoon dat in normale situaties vrijwel alle versterkers af en toe overbelast zijn... Conclusie blijft dat er in normale situaties soms wel degelijk verschil te horen is.
Nog daargelaten dat sommige versterkers vermoedelijk bewust een niet-lineariteit hebben ingebouwd, omdat sommige consumenten warmer geluid nou eenmaal mooier vinden, ondanks dat het geen correcte versterking is.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 175233 op 08-04-2014 11:26 ]
Versterker X, die dat (die bewuste luidsprekers op dat bewuste volume) wel makkelijk aan kan zal dan ook gelijk klinken aan versterker Y, die dat ook makkelijk aan kan. Of 'ie nu 1000 of 25.000 Euro kost of 100 dan wel 500 Watt per kanaal levert. Tenzij één van de twee het geluid kleurt, zoals je later ook zei. Da's echter geen pure versterking maar tevens geluidsaanpassing. Dan zal je inderdaad misschien verschil horen.Anoniem: 175233 schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 11:24:
Het overwinnen van de zelf-inductie vergt kortstondige maar hoge vermogens, die sommige versterkers simpelweg niet kunnen leveren, ondanks dat ze niet overbelast zijn in de normale zin van het woord.
Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike
- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker
Als één van de twee brak is inderdaad wel ja. Logisch. Over het algemeen wil men het geluid zo natuurlijk mogelijk horen. Sommige mensen niet, en kiezen voor een apparaat dat het geluid kleurt/aanpast.Masterkale1 schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 11:50:
Kortom je hoort verschil.
Neutrale versterker X klinkt als neutrale versterker Y.
Ja, dat denk je, da's uiteraard goed mogelijk. Anders zou het ook zonde zijn de van de uitgegeven centjes. Jammer dat een merk als Marantz blijkbaar ook in dié klasse geen neutrale apparaten kan/wil maken.Masterkale1 schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 12:00:
Er zit al verschil tussen mijn originele versterker en getunde versie. Dit is in direct mode... haha klaar ...
Je schrijft dus zelf dat er verschil zit tussen de versterkers in klank. Ik vraag me dan af waar de discussie over gaat?Brad Pitt schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 16:46:
[...]
Als één van de twee brak is inderdaad wel ja. Logisch. Over het algemeen wil men het geluid zo natuurlijk mogelijk horen. Sommige mensen niet, en kiezen voor een apparaat dat het geluid kleurt/aanpast.
Neutrale versterker X klinkt als neutrale versterker Y.
[...]
Ja, dat denk je, da's uiteraard goed mogelijk. Anders zou het ook zonde zijn de van de uitgegeven centjes. Jammer dat een merk als Marantz blijkbaar ook in dié klasse geen neutrale apparaten kan/wil maken.
Kan je dit eens toelichten?Anoniem: 175233 schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 11:24:
Het overwinnen van de zelf-inductie vergt kortstondige maar hoge vermogens
Sorry maar mijn bullshit alert gaat af bij je eerste alinea.Anoniem: 175233 schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 11:24:
Leuke bla bla, maar er zijn ook voldoende blinde tests waar men wél verschil hoort. En daarmee is die absolute uitspraak dat het allemaal exact gelijk is, en er geen discussie over mogelijk is, dus verworpen.
Je kunt zaken als verschillen in uitgangsimpedantie ook gewoon meten. Verder is een luidspreker geen simpele lineaire belasting (weerstand) , maar een complexe impedantie van hogere orde. Het overwinnen van de zelf-inductie vergt kortstondige maar hoge vermogens, die sommige versterkers simpelweg niet kunnen leveren, ondanks dat ze niet overbelast zijn in de normale zin van het woord. (Dus niet loeiend hard, geen gehoordbeschadiging.)
Je kunt dan claimen dat dat óók overbelasting is, om je gelijk te halen, maar dat betekent dan gewoon dat in normale situaties vrijwel alle versterkers af en toe overbelast zijn... Conclusie blijft dat er in normale situaties soms wel degelijk verschil te horen is.
Nog daargelaten dat sommige versterkers vermoedelijk bewust een niet-lineariteit hebben ingebouwd, omdat sommige consumenten warmer geluid nou eenmaal mooier vinden, ondanks dat het geen correcte versterking is.
Voor de rest van je verhaal gaat op dat je de gaps aan het opzoeken bent. Scenario's waar in je mogelijk verschil kan horen. Die scenario komt alleen maar voor als de versterker niet "sterk" genoeg is om de speakers aan te sturen.
Het gaat erom dat er bij normale versterkers, in direct mode, geen hoorbare verschillen zijn of ze nou 200 euro of 20000 euro kosten. Pas wanneer je gaat knoeien met het signaal, ja dan krijg je een ander geluid.Masterkale1 schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 17:47:
[...]
Je schrijft dus zelf dat er verschil zit tussen de versterkers in klank. Ik vraag me dan af waar de discussie over gaat?
[ Voor 14% gewijzigd door Bejit op 08-04-2014 22:36 ]
Op de 1 of andere manier klonk het niet overtuigend, ondanks wat gepruts aan de instellingen (bas, treble).
Voor de grap toch maar de vintage Denon 480 versterker van de zolder gehaald en aangesloten,
Ondanks dat ik ook overtuigd was dat een versterker een versterker zou moeten zijn, zolang het vermogen niet overvraagd zou worden, was het echt een wereld van verschil.
Veel helderder en voller.
Het zal wel met klankkleur te maken hebben, maar ook in direct mode was het verschil fors. Ik kijk er nu wat genuanceerder tegen aan.
Nou is het hier appels met peren vergelijken ( een microsetje tegen een versterker), maar binnenkort moet de Denon 480 pma wijken voor een receiver en ik hoop echt dat de klank dan niet tegenvalt...
Als het zover is, zal ik mijn mening hier nog eens posten.
Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120
Dat gezegd hebbende bestaat er natuurlijk wel goedkoop spul, en wordt er maar al te graag op voedingen bespaard omdat die vol met koper zitten, daarnaast zijn flinke elco's ook best een kostenpost. Toch, even de casus van de TS als voorbeeld. Hij heeft gewoon een adequate versterker, en als hij niet tevreden is met het geluid zijn er veel grotere factoren die een rol spelen. Al genoemd uiteraard, maar ik doe het nog een keer.
1 De ruimte en de plaatsing van de speakers.
2 De speakers zelf, met hun inherente non-lineaire gedrag dat die van de versterker doet verbleken.
Ruimte, plaatsing en speakers bepalen gewoon 95% van de klank, met als randvoorwaarden: geen DSP, geen buizenbakken en binnen het maximale vermogen (met genoeg headroom voor de bassen)
http://matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htmMasterkale1 schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 23:19:
Bejit. Zit jij met een kijkshop versterkertje thuis?
Geloof me ik heb high end versterkers gehoord van Harman Kardon(Jaren 80 spul a 10.000 gulden), Arcam, Bryston(a 10.000 euro, incl. voorsterker en DAC) etc., er is geen hoorbaar verschil. Ken ook wat eigenaren van dit spul die dit onderhand toegeven na een blinde test
Maar joh, als jij denkt van wel, smijt er lekker duizenden euro's er tegen aan. Succes ermee
In leken termen: Een luidspreaker is gewoon een grote spoel. Een spoel is een inductief element. Als je daar een wisselende stroom doorheen stuurt (zoals gebeurt in audio) dan creert het een tegengestelde spanning die de stroom tegengaat: zelf-inductie. Wikipedia: Zelfinductie
Die extra spanning moet de versterker overwinnen om nog steeds dezelfde stroom uit te sturen. Spanning maal stroom is vermogen. Een wisselende stroom door een spoel sturen vergt daardoor een versterker met veel hoger vermogen dan dezelfde stroom door een weerstand te sturen.
Om de effecten correct op te schrijven, moet je de de stroom beschrijven met complexe getallen, en dan kijken naar de fasedraaiing die de spoel tot gevolg heeft. Dat gaat een beetje te ver voor hier.
Is dat niet gewoon het principe wat de stijgende impedantie van een spoel verklaart?Anoniem: 175233 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 12:12:
[...]
In leken termen: Een luidspreaker is gewoon een grote spoel. Een spoel is een inductief element. Als je daar een wisselende stroom doorheen stuurt (zoals gebeurt in audio) dan creert het een tegengestelde spanning die de stroom tegengaat: zelf-inductie. Wikipedia: Zelfinductie
Een versterker gedraagt zich als spanningsbron. De stijgende impedantie als gevolg van de toenemende inductie van de spoel zorgt voor een dalende repons naarmate de frequentie stijgt. Dat is niet op te lossen met een "sterkere" versterker maar hier moet wel rekening gehouden worden in het speaker ontwerp lijkt meDie extra spanning moet de versterker overwinnen om nog steeds dezelfde stroom uit te sturen. Spanning maal stroom is vermogen. Een wisselende stroom door een spoel sturen vergt daardoor een versterker met veel hoger vermogen dan dezelfde stroom door een weerstand te sturen.
Mwah, moeilijk aanstuurbare luidsprekers zoals ik heb krijg ik niet fatsoenlijk geluid uit met een goedkope versterker. Zijn dan ook wel 4 ohms. Maar zelfs de boekenplankluidsprekers die ik heb worden niet goed door een microsetje aangestuurd, daar is wel een wat dikkere versterker voor nodig. En die boekenplankluidsprekers zijn wel gewoon 8 ohms volgens de spec en dat microsetje zou ook 2x 50W uit moeten kunnen sturen volgens de spec en ik zet de muziek ook niet zo hard dat ik die 50W nodig zou hebben. En het microsetje is niet wat ik goedkoop noem (meer dan 2x jouw Onkyo).Bejit schreef op donderdag 10 april 2014 @ 20:07:
Maar joh, als jij denkt van wel, smijt er lekker duizenden euro's er tegen aan. Succes ermee. Dan pruts ik met mijn versterker van Onkyo(a 200 euro) en Sony V7700(a 50 euro) lekker verder aan!
Hmm, dat is dus de impedantie van een luidspreker? Opgewekte weerstand door zelfinductie? De wiki pagina lijkt dit te bevestigen, maar ik zou liegen als ik zei dat ik het goed begrijp wat daar allemaal staat.Anoniem: 175233 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 12:12:
Die extra spanning moet de versterker overwinnen om nog steeds dezelfde stroom uit te sturen. Spanning maal stroom is vermogen. Een wisselende stroom door een spoel sturen vergt daardoor een versterker met veel hoger vermogen dan dezelfde stroom door een weerstand te sturen.
Een versterker zou dus niet alleen een signaal moeten kunnen versterken, maar ook een stabiel signaal moeten kunnen uit blijven sturen bij een wisselende weerstand (met fase verschuiving) door zelfinductie, als ik het goed begrijp? Is dat wat sommige luidsprekers makkelijker aan te sturen maakt dan anderen?
Hahah... nou ik heb genoeg blinde testen gedaan met diverse versterkers/voorversterkers en ze klinken allemaal anders.Bejit schreef op donderdag 10 april 2014 @ 20:07:
[...]
http://matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm
Geloof me ik heb high end versterkers gehoord van Harman Kardon(Jaren 80 spul a 10.000 gulden), Arcam, Bryston(a 10.000 euro, incl. voorsterker en DAC) etc., er is geen hoorbaar verschil. Ken ook wat eigenaren van dit spul die dit onderhand toegeven na een blinde test.
Maar joh, als jij denkt van wel, smijt er lekker duizenden euro's er tegen aan. Succes ermee. Dan pruts ik met mijn versterker van Onkyo(a 200 euro) en Sony V7700(a 50 euro) lekker verder aan!
Maar ieder zijn ding.
Waarin uit zich dat dan?henkie196 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 13:07:
[...]
Maar zelfs de boekenplankluidsprekers die ik heb worden niet goed door een microsetje aangestuurd, daar is wel een wat dikkere versterker voor nodig.
Hoe heb je deze blinde tests uitgevoerdMasterkale1 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 17:01:
[...]
Hahah... nou ik heb genoeg blinde testen gedaan met diverse versterkers/voorversterkers en ze klinken allemaal anders.
Heb je wel eens een sub gehoord die een stukje muziek met snelle bas niet bij kan houden? Beetje dat idee. Het klinkt een beetje als een rommeltje, alsof de versterker/luidsprekers de muziek niet meer bij kunnen houden. Er is niet zoveel detail aanwezig en het is een stuk minder strak als met een goede stereo versterker.Jag schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 17:34:
Waarin uit zich dat dan?
Bij diverse audiowinkels/tunersJag schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 17:34:
[...]
Waarin uit zich dat dan?
[...]
Hoe heb je deze blinde tests uitgevoerd?
Ik heb overigens al diverse receivers thuis gehad. Ze klinken allemaal in 1 woord Saai! Morgen krijg ik mijn getunde spullen binnen en ja ik hoor verschil en behoorlijk wat ook.
Dat zullen vast geen gestandaardiseerde tests geweest zijn plus zijn dat soort mensen, tenzij het barmhartige samaritanen zijn, meestal op (je) centjes uit. Dus sja, zegt allemaal niet zo veel imho.Masterkale1 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 23:38:
Bij diverse audiowinkels/tuners
Dat denk je te horen of hoor je door de verkeerde testmethodiek. Maar fijn toch, jij blij én (vooral) zij blijMorgen krijg ik mijn getunde spullen binnen en ja ik hoor verschil en behoorlijk wat ook.
Kortom je hebt geen blinde test gedaan. Een blinde test betekent dat je niet weet welke versterker op welk moment de speakers aan sturen. Ik betwijfel of de versterkers op dezelfde volume(Qua decibels) stonden en je wel steeds dezelfde bron te horen kreeg. Zo'n setup heb je niet binnen 10 minuten klaar staan.Masterkale1 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 23:38:
[...]
Bij diverse audiowinkels/tuners
Ik heb overigens al diverse receivers thuis gehad. Ze klinken allemaal in 1 woord Saai! Morgen krijg ik mijn getunde spullen binnen en ja ik hoor verschil en behoorlijk wat ook.
Daarnaast ga je zo'n test niet in de winkel doen of bij tuners die juist economisch voordeel hebben bij modificeren van je versterker. Verder heeft het pimpen van je versterker weinig nut, tenzij die defect is.

Meer details, betere stereo scheiding en veel meer power. Duidelijk hoorbaar en ook gewoon op laag volume. Natuurlijk op pure-direct, dus zonder DSP ertussen.
Als je echter in een blinde test 300 euro receivers van verschillende merken gaat vergelijken dan zal je het verschil moeilijk kunnen horen. Gooi je er een 1000 euro model tussen dan is die er zo uit te pikken. Voor 300 euro kan je gewoon niet teveel verwachten, simpel.
Voorwaarde is wel dat je een beetje normale speakers hebt staan, geen melkpakjes of andere kleine boxjes. Als je die hebt staan. zou ik me niet druk maken over welke type versterker en lekker de goedkoopste nemen.
5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X
Subs die de muziek niet "bij kunnen houden", heeft mijns inziens te maken met resonantie door staande golven in een ruimte of ongeljikmatige respons (door room gain bijv). Versterkers geven dit soort effecten niet.henkie196 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 19:00:
[...]
Heb je wel eens een sub gehoord die een stukje muziek met snelle bas niet bij kan houden? Beetje dat idee. Het klinkt een beetje als een rommeltje, alsof de versterker/luidsprekers de muziek niet meer bij kunnen houden. Er is niet zoveel detail aanwezig en het is een stuk minder strak als met een goede stereo versterker.
Die verwachting is nou juist het probleem. Daarom moet je niet op basis van je verwachtingen luisteren, maar alleen met je oren. En dat betekent dat je niet moet weten waar je naar luistert. En dan blijken dingen nog wel eens anders dan je vooraf verwachtteInfinityG35 schreef op zondag 13 april 2014 @ 14:14:
Voor 300 euro kan je gewoon niet teveel verwachten, simpel.
Zelfde kamer, zelfde muziek, andere sub. De ene klinkt als een basdrum die bediend wordt door een snelle voet, de andere klinkt alsof er buiten een vrachtwagen over een putdeksel rijdt. Of klinkt een goedkoop melkpakje ook alleen maar slechter dan een goede boekenplankluidspreker door de kamer akoestiek?Jag schreef op zondag 13 april 2014 @ 15:21:
Subs die de muziek niet "bij kunnen houden", heeft mijns inziens te maken met resonantie door staande golven in een ruimte of ongeljikmatige respons (door room gain bijv). Versterkers geven dit soort effecten niet.
Je hoeft me niet te geloven, ga vooral eens zelf luisteren. Confirmation bias kan echter ook twee kanten op werken. Je denkt geen verschil te horen, dus hoor je geen verschil.
[ Voor 12% gewijzigd door henkie196 op 13-04-2014 15:49 ]
Ik denk idd dat verschillen tussen speakers zeker kleiner zijn wanneer je ze in een anechoische kamer zou beluisteren omdat de invloed van de power respons wegvalt. Maar dan blijven er nog grote verschillen over.henkie196 schreef op zondag 13 april 2014 @ 15:43:
[...]
Zelfde kamer, zelfde muziek, andere sub. De ene klinkt als een basdrum die bediend wordt door een snelle voet, de andere klinkt alsof er buiten een vrachtwagen over een putdeksel rijdt. Of klinkt een goedkoop melkpakje ook alleen maar slechter dan een goede boekenplankluidspreker door de kamer akoestiek?
Je hoeft me niet te geloven, ga vooral eens zelf luisteren. Confirmation bias kan echter ook twee kanten op werken. Je denkt geen verschil te horen, dus hoor je geen verschil.
Tussen subwoofers ook, alleen is het met laag nog meer het geval dat je voor een belangrijk aandeel naar de ruimte aan het luisteren bent en niet alleen naar de sub. Wil niet zeggen dat er dan uberhaupt geen verschillen meer zijn. Het staat ook niet los van elkaar. Een BR sub loopt vaak lineair door tot heel laag, dat kan met room gain enorm veel diep sublaag geven wat lekker klinkt met films maar "traag" met muziek. Als je dan een sub hoort die minder diep gaat, gesloten bijvoorbeeld, dan kan het in die ruimte veel beter kloppen en klinkt het sneller. In mijn ervaring tenminste
Anoniem: 169949
Anoniem: 169949
Op een linn /naim (klasse D) stereo streamer bijv klinkt t al bijna helemaal werkelijk of de artiest voor je staat. Daar hangt dan ook een ander prijskaartje aan
Dus al die verschillen die jij nu opnoemt gaan niet op, al is ook lang niet iedereen het er over eens of DACs erg veel verschillen.
Of er nou wel of geen verschil tussen versterkers zit, zal ik me maar niet over uitlaten. Ik ben prima tevreden met wat ik heb staan, en hoop aan de ene kant van harte dat als ik iets duurders ga kopen, ik het verschil ook kan horen. Maar tot nu toe is het altijd leuk om te lezen dat er genoeg tests zijn die uitwijzen dat mijn huidige versterker niet minder zou moeten klinken dan een 10x zo dure tegenhanger
- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker
Jij durft het dus aan om voor bijv. 100 Euro 10 versterkers (9x€300, 1x€1000) op laag volume te laten spelen (waarbij het volume van elke versterker precies identiek is) en dan die ene van 1000 er uit te pikken?InfinityG35 schreef op zondag 13 april 2014 @ 14:14:
Als je echter in een blinde test 300 euro receivers van verschillende merken gaat vergelijken dan zal je het verschil moeilijk kunnen horen. Gooi je er een 1000 euro model tussen dan is die er zo uit te pikken. Voor 300 euro kan je gewoon niet teveel verwachten, simpel.
Iedereen heeft zijn eigen manier om muziek weergave te beschrijven. Wat hij zegt van "de muziek niet kunnen bijhouden", zullen anderen als een "strakke bas" omschrijven. Maar ik herken wat hij bedoeld.Jag schreef op zondag 13 april 2014 @ 15:21:
[...]
Subs die de muziek niet "bij kunnen houden", heeft mijns inziens te maken met resonantie door staande golven in een ruimte of ongeljikmatige respons (door room gain bijv). Versterkers geven dit soort effecten niet.
En dat is inderdaad iets dat bij subwoofers gigantisch afhankelijk is van de versterker. Meer vermogen zorgt er bij een (sub)woofer typisch voor dat de cone beter in bedwang wordt gehouden, hetgeen zich uit in een strakke gecontroleerde bas. Is de versterker te licht, dan gaat de cone een eigen leven leiden, en wordt de bas "rommelig".
Als je het nuchter gaan bekijken: deze Arcam heeft een loopwerkje van Sony van een paar euro en een DAC chip van BurrBrown van nog geen 50 cent. Laat staat wat Arcam er voor betaalt in bulk.
Het verschil tussen deze setup (Arcam Alpha 7SE/ Rotel RA995) en mijn HT setup (Denon AVR2310/Denon BDP2010) is IMHO onbestaande.
En daar gaat het dus over: het is niet moeilijk om een 'perfecte' versterker of DAC te maken. En aan onderdelen kost dit in wezen ook niets, maar mensen willen nu graag eenmaal geloven dat een stereo-amp van 900 euro meer kwaliteit biedt dan een ht-receiver van 900 euro. Ergens is het een begrijpelijke redenering.
In praktijk helaas zijn de verschillen niet groot (lees:onbestaande)
Hoeveel controle een versterker heeft over een woofer wordt bepaald door de dempingsfactor van de versterker, niet door het vermogen. Een dempingsfactor van 50 is hoog genoeg.
[ Voor 19% gewijzigd door TBTL op 20-04-2014 21:14 ]
Wat het geval zou kunnen zijn bij verschillen tussen een versterker en een receiver van hetzelfde merk en eventueel bouwjaar is het feit dat bij gelijke kostprijs er betere onderdelen in de versteker zitten dan in de 5.1, 7.1, 9.2 receiver. Alle toeters en bellen en effecten plus voeding zouden zomaar ten koste kunnen gaan van de gelijkwaardigheid der apparaten.In theorie moet het dan hetzelfde klinken...
Zou kunnen, het hoeft niet.
Gewoon op lage tot normaal volume (-50 tot -60db) is dat zeker merkbaar, op hoge volumes (< -30db) helemaal.Brad Pitt schreef op maandag 14 april 2014 @ 09:24:
[...]
Jij durft het dus aan om voor bijv. 100 Euro 10 versterkers (9x€300, 1x€1000) op laag volume te laten spelen (waarbij het volume van elke versterker precies identiek is) en dan die ene van 1000 er uit te pikken?
Ik ben overgestapt van een instapper Yamaha (300 euro) naar een mid-range model en dat verschil was duidelijk te horen. Meer power, strakkere bass, maar vooral veel meer details. Dat zeg ik niet omdat ik een verkoper ben ofzo, maar dat was gewoon duidelijk merkbaar.
Zoals ik eerder zei, met melkpakjes maakt het natuurlijk niets uit wat voor receiver eraan hangt. Heb je echter een degelijke set staan dan merk je het verschil zeker.
5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X
Eerder mensen die een reeks aan setups hebben geluisterd in diverse ruimten, in alle prijscatogorien,Jag schreef op zondag 20 april 2014 @ 18:06:
Audio kenner =! dure apparatuur bezitten
Losse componenten hebben vergeleken noem het maar op.
Mensen praten hier over redelijk budget spul. Niet verkeerd, maar goedkope (vaak kwalitatief mindere) speakers/versterkers laten gewoon minder horen dan betere speakers/versterkers (over het algemeen ook duurder).
Ik zeg ook niet dat duurder altijd beter is. Versterkers van 20000 euro gaan nergens over.
Ik heb zelf een reeks van receivers gehad, ik moet zeggen dat ik zelf nooit tevreden ben geweest met alle modellen die ik in het verleden heb gehad. Waarom niet? Ze missen gewoon detail, plaatsing, dynamiek. Totaal niet boeiend om naar te luisteren. Prima voor achtergrondmuziek dat wel, maar niet om even voor te zitten.
[ Voor 6% gewijzigd door Masterkale1 op 21-04-2014 07:52 ]
Allemaal weer standaard blabla. Waarom kent iedereen de standaard grapjes waarbij je ogen voor de gek gehouden worden, maar zijn er toch zoveel mensen die niet geloven dat je oren op dezelfde manier beïnvloed worden door de omgeving.Masterkale1 schreef op maandag 21 april 2014 @ 07:50:
Waarom niet? Ze missen gewoon detail, plaatsing, dynamiek. Totaal niet boeiend om naar te luisteren.
Sure, als jij "peace of mind" hebt doordat je een dure versterker hebt en daarmee 'zeker weet' dat alles goed zit, prima. Ik ben echter ondertussen van mening dat goedkoop lang niet altijd duurkoop is, en dat er ook bij zaken die aardig aan de prijs zijn rotzooi zit. Er is geen verband tussen prijs en kwaliteit. Een Onkyo receiver kan beter klinken dan een versterker van > 10000 euro van een of ander obscuur merk.
Mijn standpunt: goede elektronica maken is niet per se duur, het vraagt om een goed doordacht ontwerp en ruim testen. Dat kun je prima in massa maken voor 200 euro. Er is wat mij betreft geen reden om aan te nemen dat een goedkope, massa-geproduceerde receiver/versterker inferieur is aan een duurder "handgemaakt" ontwerp. Van de laatste wordt nog wel eens gezegd dat ze gemaakt worden uit ervaring, met onderdelen waarvan bij het publiek het gevoel leeft dat ze superieur zijn, zoals discrete transistors, ringkerntrafo's, filmcondensatoren etc., terwijl dat helemaal niet per definitie beter is. Een goed IC is, met zorg gemaakt, beter dan een discreet ontwerp ooit kan zijn.
Een luidspreker wordt ontworpen om op een spanningsbron aangesloten te worden. Een perfecte spanningsbron bestaat niet: in de praktijk krijg je iets wat equivalent is aan een spanningsbron met een weerstand in serie. Die serieweerstand moet zo klein mogelijk zijn. Hij bestaat uit de uitgangsimpedantie van de versterker + de weerstand van de luidsprekerkabels + de weerstand van de connectoren.henkie196 schreef op zondag 20 april 2014 @ 21:29:
Waardoor wordt een dempingsfactor dan bepaald?
Dempingsfactor = nominale impedantie luidspreker / serieweerstand
In de handleiding van een versterker wordt alleen de uitgangsimpedantie van de versterker meegerekend als serieweerstand.
Op een gelijk volume (gemeten tot op een halve decibel of zo) zonder gebruik te maken van welke soort van audio foefjes/calibratie technieken dan ook dubbelblind getest ja? Chapeau, in dat geval.InfinityG35 schreef op zondag 20 april 2014 @ 22:15:
Ik ben overgestapt van een instapper Yamaha (300 euro) naar een mid-range model en dat verschil was duidelijk te horen. Meer power, strakkere bass, maar vooral veel meer details. Dat zeg ik niet omdat ik een verkoper ben ofzo, maar dat was gewoon duidelijk merkbaar.
Ik heb naar versterkers/speakers in alle prijsklasse's geluisterd, varierend van 100 EUR per speaker tot speakers van 150.000 EUR per stuk (ik heb 3 jaar bij een van de grootste high end importeurs van ons land gewerkt). En ja de laatste speakers klonken erg goed, maar niet beter dan het prijsverschil kan rechtvaardigen. Idem dito met versterkers. Ik kan het uiteraard alleen vanuit mijn eigen optiek bekijken, dus wellicht heb ik geen "superoortjes" ,maar voor mij is het het niet waard om een dure stereo set neer te zetten.Masterkale1 schreef op maandag 21 april 2014 @ 07:50:
[...]
Eerder mensen die een reeks aan setups hebben geluisterd in diverse ruimten, in alle prijscatogorien,
Losse componenten hebben vergeleken noem het maar op.
Mensen praten hier over redelijk budget spul. Niet verkeerd, maar goedkope (vaak kwalitatief mindere) speakers/versterkers laten gewoon minder horen dan betere speakers/versterkers (over het algemeen ook duurder).
Ik zeg ook niet dat duurder altijd beter is. Versterkers van 20000 euro gaan nergens over.
Ik heb zelf een reeks van receivers gehad, ik moet zeggen dat ik zelf nooit tevreden ben geweest met alle modellen die ik in het verleden heb gehad. Waarom niet? Ze missen gewoon detail, plaatsing, dynamiek. Totaal niet boeiend om naar te luisteren. Prima voor achtergrondmuziek dat wel, maar niet om even voor te zitten.
Ik vind de discussie eromheen wel interessant want er wordt een heleboel onzin verteld en er is maar heel weinig objectiviteit te bespeuren. Zo was er een apparaatje welke cd's demagnetiseert, link, blokjes hout welke je onder je apparatuur moet zetten om resonanties tegen te gaan, etc. Als je zelf logisch nadenkt en gewoon een goede set neerzet met logische aansluitingen ben je in mijn optiek veel slimmer bezig. Luister zelf naar alles wat je wilt gaan kopen, als JIJ het goed vind klinken is alles prima, want je moet er zelf naar luisteren. Andere meningen zijn niet belangrijk en kan je alleen als leidraad gebruiken. Probeer altijd een blinde test te doen waar mogelijk, want dat is de enige manier om apparatuur van elkaar te onderscheiden.
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
Nope. Het enige dat daar echt invloed op heeft is de dempingsfactor van een versterker. En die is in essentie onafhankelijk van het geleverde vermogen.Zeropaid schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 08:28:
Zorgt meer power niet voor een betere aansturing van de speakers en dus een beter laag? dan zou het verschil dus wel te merken zijn en juist in directmode, of je bv een instap ht receiver neemt of een duurdere stereoversterker.
Het enige moment waarop meer power verschil maakt is als de versterker met minder power te hard moet werken en gaat oversturen, maar dat komt niet zo gek snel voor.
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!