Het nut van een DAC in eenvoudige hifi sets (<sub 1500 euro)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-06 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Ik lees de laatste tijd steeds meer mensen die een losse DA converter (DAC) kopen en zie in bijna elk topic wel advies terug van iemand die zegt "je moet absoluut een goeie dac hebben". Zelfs bij pc's die op een wat betere pc speakerset worden aangesloten is het al iets dat geroepen wordt.

Waar komt dit vandaan? Ik heb zelf een beetje het gevoel dat het de nieuwe hype is. Verschillen tussen DAC's zijn zo ongelooflijk klein. In blinde tests worden ze in elk geval niet goed waargenomen. Hoe kan het dan dat er zoveel mensen zijn die het wel absoluut aanraden? Of moeten we het vergelijken met het kopen van goede kabels? Daar heb je de zogenaamde "believers Vs unbelievers". Is dit met een DAC ook zo? Of is hiervan al onomstotelijk aangetoond dat het bij gemiddelde sets iets significant bijdraagt?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:19
Van een vriendje had ik ooit wat geleend. Versterker, cd speler en speakers.
Daarna een pc gekocht om films en muziek te luisteren. pc via 3,5 mm jack (jack, tulp kabel) aangesloten op de versterker.
Hier op Tweakers een externe DAC besteld van een mede Tweaker. Toen ik deze binnenhad, DAC tussen pc en versterker gezet.
Ik vond het meteen een flinke vooruitgang. Muziek klonk echt beduidend beter. Heb ik dit blind getest? Nee. Later bij een andere vriend de DAC ook aangesloten en we hoorde weinig verschil (ps3 - versterker was zijn setup).
Je moet het gewoon zelf even proberen. Vriendje van wie ik m'n eerste setup geleend had, gebruikte de squeezebox als DAC. Daarna mijn DAC geleend die hij beter vond klinken. Later heeft hij de Metrum Octave gehaald en daar is hij helemaal lyrisch over. Heel kort beide vergeleken en de Metrum klonk idd helderder. Ik zou het er niet voor over hebben 100 Euro vs 1000 Euro. Maar hij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:11
Wordt het aanschaffen van een externe DAC niet vooral aangeraden bij mensen die een laptop of PC met built-in geluidskaart gebruiken? Daar is het gewoon een zinnige optie.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-06 19:23
Het is zeker geen nieuwe hype, een nieuwe hype is belachelijk dure (imho zinloze) usb/netwerkkabels voor audio.

Een DAC is een belangrijke schakel, de omzetting van nullen en enen naar een analoog signaal, best belangrijk dus. Er zijn talloze apparaten waar een prima DAC in zit, maar het kan vaak beter. Maar, duur hoeft zeker niet beter te zijn. Ik heb zelf een goedkoop DACje van ongeveer 60 dollar, en presteert zeer goed. Ik heb een Muse 4 x TDA1573: http://www.amazon.com/Mus...43-Parallel/dp/B008YCBN02

En met wat simpele aanpassingen schijnt de Muse nog wat beter te kunnen presteren, daar is genoeg over geschreven.

[ Voor 9% gewijzigd door Romius op 25-04-2014 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-06 22:34
Ik had deze link gisteren in een ander topic ook even geplaatst en is het bekijken wel waard:

http://www.tomshardware.co.uk/high-end-pc-audio,review-32894.html

Het is een vergelijking van dac's mbt high end pc audio.

Uiteindelijke conclusie:

With all of that said, we simply could not tell the little codec's sound quality apart from other, much more expensive devices. For a component that costs 1/1000 of our highest-end contender, that's an impressive-enough feat to earn Smart Buy honors. It also encourages a broader re-evaluation of how integrated audio is reviewed.

Er zit wel wat DBT in maar het aantal deelnemers is erg laag.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:24

TTLCrazy

Listen to Frankie

Elke uitspraak hierover heeft weinig zin zonder een blinde test te doen. En dan nog, als jij iets beter vindt klinken hoeft niet te zeggen dat het daadwerkelijk beter is. Ze kunnen het signaal best wel iets veranderen in de dac op zo'n manier dat jij het beter vindt klinken. Wil niet zeggen dat het ook zo is. Uiteindelijk moet je er zelf tevreden over zijn en of dat nu een dac van 60 EUR is of eentje van 1000 EUR. Of zelfs de dac van de pc zelf.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

Ja dat is een mooi stuk. Onderschrijft dat goede techniek helemaal niet duur hoeft. Een DAC met alle laatste technieken erbij kost in chipvorm waarschijnlijk <1 dollar.

Ik denk dat bij dit onderwerp ook een hoop "gevoel" komt kijken. Er lijkt ineens explosief veel aandacht voor externe DACs, je bent niet meer hip als je er niet een hebt :P. En het voelt niet goed om de interne geluidskaart te gebruiken, en veel beter om daar een standalone apparaat voor te hebben staan. Nou ben ik ook een voorstander van zoveel mogelijk audio apparatuur :+, maar voor de audiokwaliteit koop je er weinig voor. Fabrikanten springen hier maar al te graag op in, kost niks om te maken en je kan er veel geld voor vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

http://hifimediy.com/inde...ct/product&product_id=123

Die heb ik gehaald. En het geluid is overduidelijk veel beter, punt. Ik heb geen dubbelblinde test nodig om dat te horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

En toch zou je dat eens moeten doen. Niets is subjectiever dan het gehoor van een mens. Zelfs een niveau verschil kan al betekenen dat mensen ineens de ene bron beter vinden klinker dan de andere. Alleen een blinde test kan uitsluitsel geven. Al het andere is wat mij betreft subjectief gepraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:47

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Inderdaad. Als je een groep mensen twee keer naar dezelfde dac laat luisteren en je zegt de tweede keer dat het een apparaat van 1000 euro is dan zal een deel het geluid toch beter vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

461943

TTLCrazy schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 10:52:
En toch zou je dat eens moeten doen. Niets is subjectiever dan het gehoor van een mens. Zelfs een niveu verschil kan al betekenen dat mensen ineens de ene bron beter vinden klinker dan de andere. Alleen een blinde test kan uitsluitsel geven. Al het andere is wat mij betreft subjectief gepraat.
Dan hou ik het lekker bij subjectief gepraat ;) Dit is mijn regel: wanneer ik iets beter vind klinken klinkt het ook echt beter, want ik beleef er dan namelijk meer luisterplezier aan. En of dat nou een placebo-effect is of niet, waarom zou ik me daar druk over maken? Zolang de luisterervaring er maar beter op word. Je luistert ten slotte voor je plezier, niet om specificaties te kunnen vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Daar ben ik het ook helemaal mee eens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j-phone
Totdat je nietsvermoedende mensen gaat aanraden dat een externe dac absoluut benodigd is om beter geluid te krijgen.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

j-phone schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 10:58:
Totdat je nietsvermoedende mensen gaat aanraden dat een externe dac absoluut benodigd is om beter geluid te krijgen.
Maar als je ervaring is dat het geluid daardoor beter word ( dat is mijn ervaring dus, en ik hoor geen dingen die er niet zijn) dan is dat toch ook gewoon zo? Nogmaals, al zou het een placebo-effect zijn, als voor je gevoel het geluid erop vooruit gaat dan is dat toch ook zo? Luisteren naar muziek is een en al gevoel, meer niet.

En ik zeg niet dat het absoluut nodig is: ik zeg dat het zeker helpt wanneer je beter geluid wil en wanneer je meer uit je bestaande systeem wil halen. En dat is ook zeker mijn ervaring. Sowieso zal je toe moeten geven dat de DAC op een moederbord niet de beste zal zijn.

My two cents :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Sowieso zal je toe moeten geven dat de DAC op een moederbord niet de beste zal zijn.
Wanneer je dat uit een goed opgezette DBT haalt zal ik dat toegeven. Zie ook mijn link naar dat artikel van tomshardware.com, daar komt een heel andere conclusie uit. Wanneer je namelijk echt gaat luisteren en andere omgevings factoren uitschakelt blijkt ineens dat het niet anders klinkt maar dat je het anders ervaart.

Wanneer je dat erkent hoeft luisteren naar muziek dus niet eens zo duur en ingewikkeld te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

j-phone schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 11:09:
[...]

Wanneer je dat uit een goed opgezette DBT haalt zal ik dat toegeven. Zie ook mijn link naar dat artikel van tomshardware.com, daar komt een heel andere conclusie uit. Wanneer je namelijk echt gaat luisteren en andere omgevings factoren uitschakelt blijkt ineens dat het niet anders klinkt maar dat je het anders ervaart.

Wanneer je dat erkent hoeft luisteren naar muziek dus niet eens zo duur en ingewikkeld te zijn.
TL;DR. Ik ga denk ik maar eens een lekker nummer opzetten en genieten van mijn systeem met DAC :P Want de enige reden dat we muziek luisteren is om ervan te genieten. En dat lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Dat betwijfel ik ook niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

On-board audio van laptops laten vaak te wensen over: bij mijn vorige laptops (P4 era) hoorde je brom in de audio als de HDD aansloeg, waarschijnlijk deelden de geluidskaart en HDD dezelfde stroombron. In mijn huidige laptops hoor ik dit niet meer, maar dat kan ook komen door de SSD ipv HDD.

Als je dat soort 'symptonen' hebt ik je audio, ja, dan is een DAC of externe geluidskaart een logische stap.

Echter, bij systemen rond een AV Receiver lijkt een DAC me geen toegevoegde waarde meer hebben: de receiver beschikt over een goede (ingebouwde) DAC. Zo goed als een externe van €100 tot €1000? Ik weet het niet, maar ik denk niet dat ik het verschil horen kan. Scheelt een smak geld én weer een apparaat, met extra bekabeling, stroomverbruik etc. Je PC/laptop moet je dan natuurlijk digitaal aansluiten op je receiver.

[ Voor 4% gewijzigd door noes op 25-04-2014 11:32 ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-02 15:12
Heb zelf geen DAC, maar heb wel een geluidskaart in mijn huidige PC. Daar merk ik wel een behoorlijk verschil in, vooral na het fijn afstellen met referentie materiaal CD's zoals Dire Straits, en vooral Eros Ramasoti en een stuk Paul Simon.

Vooral aan stemmen en bass-gitaren kun je goed horen hoe 'strak' ze wel niet zijn.
Dat vergeleken met de chipset onboard die ik maar 'Dof' vond en en geen dynamiek in de muziek bracht.

Je hebt maar 1 stel oren, en blind testen ben ik geen voorstander van, ik ben meer van lange termijn testen. Probeer het eens, kijk of je het bevalt, begin met een klein budget en ga echt 'luisteren' naar je muziek. Probeer de referentie te vinden waarvan je weet dat het geluid zo moet zijn.

Geluid is persoonlijk, maar verschil is er zeker wel.

Ik ben begonnen met een goede geluidskaart , X-Fi Fatality Pro en verschil is er zeker wel.
Uiteindelijk ga je genoeg experimenteren met setups dat je uiteindelijk wel iets vind wat bij jou past, zij het dac, zij het met een geluidskaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
radium6969 schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 11:53:
Je hebt maar 1 stel oren, en blind testen ben ik geen voorstander van,
Uhuh.

In de DAC zelf zullen waarschijnlijk niet al teveel verschillen zitten. Het is meer dat je bij een stand-alone DAC zeker bent dat je geen overspraak uit andere bronnen krijgt. Maar of dat iets uitmaakt hangt af van wat je nu hebt.

Op mijn werk PC kan ik bijvoorbeeld horen hoeveel stroom vooral USB, maar ook de graka trekt, via de koptelefoon uitgang. Dat is uiteraard dus niet lekker ontworpen. Maar zodra zulk soort overspraak eruit is moet het allemaal weinig uitmaken, dat chipje dat de daadwerkelijke DAC vormt kost niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Voor de mensen die geinteresseerd zijn in de hoorbare verschillen, twee mooie luistertests:

Eentje waarbij een signaal een extra keer door een ADC en DAC is gestuurd: klik

En eentje waarbij dat 24x gedaan is: klik

Bij de laatste wordt duidelijk dat een analoog naar digitaal en weer terug conversie, ruis toegvoegt. En dat dat ook hoorbaar wordt als je het maar ver genoeg overdrijft. Maar zoals iemand mooi samenvat als antwoord op de vraag hoeveel een goede DAC moet kosten:
Every DAC ever made or that will be ever made can be counted on to add noise and distortion.

However, that is not the relevant question.

The relevant question is what does it take in the way of DACs to be sonically transparent or free of audible noise and distortion as actually used to listen to music, etc..

The fact of the matter is that the DACs in a Sansa Clip+ are sonically transparent, and they are components of a Computer SOC (System on a Chip) that sells for $10 or less.

The answer to your question is < $1. For example there are 8 channel 24/192 DACs that have 105 dB dynamic range and are used on the outputs of the DSPs in AVRs. Less than $3. Each DAC costs about 3/8 of a dollar or $0.375.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
@Jag, voor je eerste link moet je geregistreerd zijn. Heb je een samenvatting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
461943 schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 11:04:
[...]

Maar als je ervaring is dat het geluid daardoor beter word ( dat is mijn ervaring dus, en ik hoor geen dingen die er niet zijn) dan is dat toch ook gewoon zo? Nogmaals, al zou het een placebo-effect zijn, als voor je gevoel het geluid erop vooruit gaat dan is dat toch ook zo? Luisteren naar muziek is een en al gevoel, meer niet.
Ja het is jouw gevoel. Er zijn ook heel veel mensen die het geluid of beeld beduidend beter vinden worden als je houten blokjes onder je speakerkabel zetten of als ze HDMI kabels van 500 euro gebruiken . Als die dat als absolute must gaan aanraden aan mensen met eenvoudige setjes dan is dat wat mij betreft niet goed. Zo ook met DAC's.

(jouw reactie in het topic over 'hifi voor beginners' waarin je een statement maakt dat een dac echt nodig is, was voor mij directe aanleiding om dit topic te openen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat topic is ook niet voor niks gesloten ;)

Sowieso, met de hedendaagse geluidsdragers zit er in vrijwel ieder digitaal audioapparaat een DAC. En die DAC die er in zit, past meestal bij de prijs van het apparaat. En dat geldt ook voor de analoge uitgang; goedkoop apparaat is over het algemeen een goedkopere analoge uitgang.

Feit is dat je er alleen iets aan een losse DAC kunt hebben als de DA omzetting kwalitatief beter is dan de in je versterker of receiver gebouwde DAC. En zelfs dan is nog maar de vraag of je het hoort over je speakers.

Dat gezegd hebbende: echt slechte ingebouwde DAC's zie je tegenwoordig zelden meer. Het verschil tussen een dure of realtief goede kwaliteit DAC zal hem meer zitten in de bandbreedte van het digitale signaal dat ze aankunnen (24bits vs 16 bits audio) dan in andere zaken. Want zelfs een simpel MP3 spelertje heeft als een DAC aan boord die 16bits audio in stereo kan omzetten - en dat is CD kwaliteit.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Laatst online: 17:18

SED

Voor al die DBT fanaten hier. Muziek is emotie en dat hoor je met je oren je lichaam en je gevoel. Als jij een beter gevoel krijgt van een product dan is daar niks mis mee.
Dat er producten zijn met idiote claims voor belachelijke prijzen is verwerpelijk. Maar als iemand het ervoor over heeft en zijn muziek echt fijner ervaart dan is daar niks mis mee.
Respect voor elkaar in dit soort eindeloze topics is vaak een vergeten onderdeel van een discussie.
Een Dac kan iets toevoegen en volgens sommigen is dat hetgene wat je mist in de weergave van een opname en voor anderen is dat iets wat er niet thuishoort.
Kies zelf en veel belangrijker luister zelf!

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Dit is tweakers :). Daar mag je verwachten dat discussies ook wat inhoudelijker zijn en dat apparaten niet alleen op gevoel maar ook op daadwerkelijke prestaties worden uitgekozen. En zeker als iets aan anderen aangeraden wordt!

@j-phone: drie audio fragmenten waren beschikaar, eentje origineel en eentje door een ADC/DAC gehaald van een Behringer UltraCurve (die neutraal stond). De laatste was de onbekende. Mensen waren niet zo happig om mee te doen, resultaten waren redelijk gelijk verspreid over: X was A, X was B en ik weet het niet. Maar het is vooral leuk om zelf een keer te horen / ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
SED schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 17:21:
Voor al die DBT fanaten hier. Muziek is emotie en dat hoor je met je oren je lichaam en je gevoel. Als jij een beter gevoel krijgt van een product dan is daar niks mis mee.
Dat er producten zijn met idiote claims voor belachelijke prijzen is verwerpelijk. Maar als iemand het ervoor over heeft en zijn muziek echt fijner ervaart dan is daar niks mis mee.
Respect voor elkaar in dit soort eindeloze topics is vaak een vergeten onderdeel van een discussie.
Een Dac kan iets toevoegen en volgens sommigen is dat hetgene wat je mist in de weergave van een opname en voor anderen is dat iets wat er niet thuishoort.
Kies zelf en veel belangrijker luister zelf!
Hier ben ik het zeker mee eens. Maar waar ik moeite mee heb, is dat mensen aangeven dat het voor hun een goed gevoel levert, negeren of niet geloven dat het in tests niet gehoord wordt, maar het wél aan anderen gaan aanraden als absolute must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Tsja, dat krijg je met die reclame die T.net tegenwoordig maakt. Trekt een hoop ongewenste zaken aan. Als iemand heel stellig en eigenwijs in een discussie gaat zitten...dat discussiert niet lekker :/

Voeg daarbij de invloed van reclame en andere marketingtermen en de ellende is compleet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Jag schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 17:33:
Dit is tweakers :). Daar mag je verwachten dat discussies ook wat inhoudelijker zijn en dat apparaten niet alleen op gevoel maar ook op daadwerkelijke prestaties worden uitgekozen. En zeker als iets aan anderen aangeraden wordt!

@j-phone: drie audio fragmenten waren beschikaar, eentje origineel en eentje door een ADC/DAC gehaald van een Behringer UltraCurve (die neutraal stond). De laatste was de onbekende. Mensen waren niet zo happig om mee te doen, resultaten waren redelijk gelijk verspreid over: X was A, X was B en ik weet het niet. Maar het is vooral leuk om zelf een keer te horen / ervaren.
Dank je.

@SED, dat gevoel meespeelt bij de muziekbeleving is zeker waar. Wanneer je muziek luisterd kan dat de ene dag anders klinken dan de andere zonder dat er iets aan de apparatuur veranderd is. Ligt dit dan aan de apparatuur of de luisteraar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

JvS schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 16:59:
[...]

Ja het is jouw gevoel. Er zijn ook heel veel mensen die het geluid of beeld beduidend beter vinden worden als je houten blokjes onder je speakerkabel zetten of als ze HDMI kabels van 500 euro gebruiken . Als die dat als absolute must gaan aanraden aan mensen met eenvoudige setjes dan is dat wat mij betreft niet goed. Zo ook met DAC's.

(jouw reactie in het topic over 'hifi voor beginners' waarin je een statement maakt dat een dac echt nodig is, was voor mij directe aanleiding om dit topic te openen)
Tja, whatever. Ik kan het verschil horen, dus ik gebruik het. Het is je goed recht om het daar niet mee eens te zijn, maar ik ga er verder niets aan veranderen en zal anderen ook aanraden om een DAC te halen wanneer ze vanaf een PC spelen. Waarom? Omdat ik ervaar dat het geluid beter maak en dat anderen ook gun. Ik heb geen aandelen bij een DAC-fabrikant of iets dergelijks.
The Eagle schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 18:07:
Tsja, dat krijg je met die reclame die T.net tegenwoordig maakt. Trekt een hoop ongewenste zaken aan. Als iemand heel stellig en eigenwijs in een discussie gaat zitten...dat discussiert niet lekker :/

Voeg daarbij de invloed van reclame en andere marketingtermen en de ellende is compleet.
Ik zou het waarderen als ik in mijn waarde gelaten werd. Ik heb mijn mening gegeven, meer niet. Als het je niet bevalt, dan negeer je mijn mening toch ;) Sowieso, ik probeer ook alleen maar mensen te helpen en nuttig te zijn- en ondertussen er zelf ook nog plezier aan te beleven en nut van te hebben. De manier waarop jij mij neerzet draagt daar niet aan bij, dus misschien moet je je eens af gaan vragen of je zelf niet een beetje "ongewenst" verdrag vertoont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Uiteraard laat ik je in je waarde. Ik reageerde op de post van JvS boven mij namelijk :)
Wat ik bedoel is dat ik er ook niet van hou als mensen hun eigen waarheid aan anderen opdringen als DE waarheid, zonder de ruimte te laten voor discussie. Daarom zei ik ook "ongewenste zaken". Dat was zeker niet op de man gespeeld bedoeld, dus mocht je dat zo ervaren hebben dan betreur ik dat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

The Eagle schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 20:18:
Uiteraard laat ik je in je waarde. Ik reageerde op de post van JvS boven mij namelijk :)
Wat ik bedoel is dat ik er ook niet van hou als mensen hun eigen waarheid aan anderen opdringen als DE waarheid, zonder de ruimte te laten voor discussie. Daarom zei ik ook "ongewenste zaken". Dat was zeker niet op de man gespeeld bedoeld, dus mocht je dat zo ervaren hebben dan betreur ik dat :)
Hm, op die fiets. Ik had het idee dat je met "ongewenste zaken" naar mij refereerde. Nou op zich heeft JVS een punt, maar ook weer niet. Natuurlijk moet je je mening niet opdringen aan een ander- als hij het er niet mee eens is, het zij zo. Maar aan de andere kant snap ik het dan ook niet. Want ik hoor toch echt dat mijn geluid beter word met een DAC. Dat, plus het feit dat ik geen dingen hoor die er niet zijn, zorgt ervoor dat ik weet dat een DAC mijn geluid beter maakt.

Nou kan ik me voorstellen dat wanneer je een high-end CD-speler met een high-end versterker hebt dat je geen DAC nodig hebt- ze zijn alletwee ten slotte gemaakt om geluid goed af te spelen. Maar wanneer je zoals ik vanaf een PC muziek speel, dan is mijn mobo er echt niet voor gemaakt om geluid af te spelen ( het is het meest goedkope budget-ding dat er een aantal jaar geleden was.) Dan is het toch echt niet zo moeilijk te geloven dat het beter klinkt met een externe DAC, zeker omdat hij geen last heeft van interferentie van de rest van de onderdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

461943 schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 20:33:
[...]

Hm, op die fiets. Ik had het idee dat je met "ongewenste zaken" naar mij refereerde. Nou op zich heeft JVS een punt, maar ook weer niet. Natuurlijk moet je je mening niet opdringen aan een ander- als hij het er niet mee eens is, het zij zo. Maar aan de andere kant snap ik het dan ook niet. Want ik hoor toch echt dat mijn geluid beter word met een DAC. Dat, plus het feit dat ik geen dingen hoor die er niet zijn, zorgt ervoor dat ik weet dat een DAC mijn geluid beter maakt.
Horen is subjectief. Wat jij hoort hoort een ander niet, en omgekeerd. Als jij zegt dat je geen dingen hoort die er niet zijn, dan zeg je dus impliciet dat er ook best onhoorbare zaken zouden kunnen zijn die je niet gehoord zou kunnen hebben. Want jouw waarneming is net zo subjectief als die van ieder ander.
Dus een DAC geeft jou geeft dat de indruk dat het geluid beter wordt. Dat is prima - voor jou. Maar dat wil niet zeggen dat een ander dat ook hoort. Zolang je het niet objectief meet, kun je het dus niet als feit stellen. En dus ook niet aan iemand voorleggen als zijnde de universele waarheid :)
Nou kan ik me voorstellen dat wanneer je een high-end CD-speler met een high-end versterker hebt dat je geen DAC nodig hebt- ze zijn alletwee ten slotte gemaakt om geluid goed af te spelen. Maar wanneer je zoals ik vanaf een PC muziek speel, dan is mijn mobo er echt niet voor gemaakt om geluid af te spelen ( het is het meest goedkope budget-ding dat er een aantal jaar geleden was.) Dan is het toch echt niet zo moeilijk te geloven dat het beter klinkt met een externe DAC, zeker omdat hij geen last heeft van interferentie van de rest van de onderdelen?
Dat je PC geen denderende DAC aan boord heeft, soit. Dan kun je een externe DAC kopen. Of gewoon een digitale kabel naar een receiver met een redelijke DAC leggen. Of voor 50 a 100 euro een extra geluidskaart bij kopen. En zo is voor iedere situatie en iedere beurs een oplossing. En die oplossing kan goed, beter of best zijn - en dat is dat ook weer persoonsafhankelijk
Dus ook hier weer, je gaat bij het stellen uit van je eigen situatie. N=1. En das geen representatief onderzoek, maar slechts een mening danwel een interpretatie. En dat mag prima - zolang je het jezelf maar gewoon realiseert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

The Eagle schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 21:30:
[...]

Horen is subjectief. Wat jij hoort hoort een ander niet, en omgekeerd. Als jij zegt dat je geen dingen hoort die er niet zijn, dan zeg je dus impliciet dat er ook best onhoorbare zaken zouden kunnen zijn die je niet gehoord zou kunnen hebben. Want jouw waarneming is net zo subjectief als die van ieder ander.
Dus een DAC geeft jou geeft dat de indruk dat het geluid beter wordt. Dat is prima - voor jou. Maar dat wil niet zeggen dat een ander dat ook hoort. Zolang je het niet objectief meet, kun je het dus niet als feit stellen. En dus ook niet aan iemand voorleggen als zijnde de universele waarheid :)

[...]
Iets wat onhoorbaar is hoor je meestal niet he ;) Gelukkig leg ik mijn mening ook niet neer als universele waarheid. Ik zeg simpelweg dat het mijn geluid beter heeft gemaakt- naar mijn mening. Als jij het daar niet mee eens bent mag dat ( wel wat lastig aangezien jij niet hier mee luistert, maar goed.)
Dat je PC geen denderende DAC aan boord heeft, soit. Dan kun je een externe DAC kopen. Of gewoon een digitale kabel naar een receiver met een redelijke DAC leggen. Of voor 50 a 100 euro een extra geluidskaart bij kopen. En zo is voor iedere situatie en iedere beurs een oplossing. En die oplossing kan goed, beter of best zijn - en dat is dat ook weer persoonsafhankelijk
Dus ook hier weer, je gaat bij het stellen uit van je eigen situatie. N=1. En das geen representatief onderzoek, maar slechts een mening danwel een interpretatie. En dat mag prima - zolang je het jezelf maar gewoon realiseert :)
Als mijn versterker een digitale ingang gehad had had ik zeker een kabeltje gelegd ;) Maar dit was een goedkopere oplossing, en ik kan die DAC ook nog op een ander systeem gebruiken zonder dat dit systeem nutteloos word- in tegenstelling tot wanneer ik een nieuwe versterker gekocht had. Het enige wat ik dan ook ooit beweerd heb is dat een DAC vanuit een PC een goede oplossing is- wat het meestal ook is. En ja, voor anderen is een nieuwe versterker beter. Maar die mogen dat voor zichzelf uitzoeken, ik gaf alleen my two cents ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
461943 schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 20:01:
[...]

Tja, whatever. Ik kan het verschil horen, dus ik gebruik het. Het is je goed recht om het daar niet mee eens te zijn,
Ik ben het niet oneens met het feit dat jij verschil hoort
maar ik ga er verder niets aan veranderen en zal anderen ook aanraden om een DAC te halen wanneer ze vanaf een PC spelen. Waarom? Omdat ik ervaar dat het geluid beter maak en dat anderen ook gun. Ik heb geen aandelen bij een DAC-fabrikant of iets dergelijks.
Dan zou ik het waarderen als je in je advies aangeeft dat jij er verschil mee hoort, maar dit minder stellig als een absolute must-have zou neerzetten. Want het is nu gewoon een ervaring die jij als een feit neerzet. Hierbij negeer je compleet de observatie-bias die hierbij mogelijk is.
461943 schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 21:38:
[...]

Iets wat onhoorbaar is hoor je meestal niet he ;)
Nee, dat is niet waar. Daar zit het misverstand. Iets wat onhoorbaar is, kan je door suggestie dus wél horen. Ik hoop dat je je niet aangevallen voelt, maar de enige manier om iets echt goed te testen, is het blind testen. Als de verschillen zo groot zijn dat een DAC echt een must have is, dan zou je die verschillen er zo uit moeten kunnen halen. Het punt is dat dit in goed opgezette testen dus niet gebeurt. (net als verschillen tussen cd spelers, mp3's boven de 320kbps, kabels, en (in mindere mate) versterkers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

JvS schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 23:32:
[...]
Ik ben het niet oneens met het feit dat jij verschil hoort
[...]

Dan zou ik het waarderen als je in je advies aangeeft dat jij er verschil mee hoort, maar dit minder stellig als een absolute must-have zou neerzetten. Want het is nu gewoon een ervaring die jij als een feit neerzet. Hierbij negeer je compleet de observatie-bias die hierbij mogelijk is.
[...]
Daar heb je een punt: dat zal ik zeker doen :)
Nee, dat is niet waar. Daar zit het misverstand. Iets wat onhoorbaar is, kan je door suggestie dus wél horen. Ik hoop dat je je niet aangevallen voelt, maar de enige manier om iets echt goed te testen, is het blind testen. Als de verschillen zo groot zijn dat een DAC echt een must have is, dan zou je die verschillen er zo uit moeten kunnen halen. Het punt is dat dit in goed opgezette testen dus niet gebeurt. (net als verschillen tussen cd spelers, mp3's boven de 320kbps, kabels, en (in mindere mate) versterkers).
Hm. Het zou natuurlijk kunnen, maar het lijkt me onwaarschijnlijk. En nogmaals, zelfs al is het zo, al klinkt het alleen maar in je hoofd beter, dan beleef je dus nog steeds je muziek met meer plezier. En dan doet zo'n "gimmick" ( zij het een DAC, houten blokjes, spikes, kabels) toch zijn werk? Niet direct, maar wel indirect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
461943 schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 10:11:
[...]

Daar heb je een punt: dat zal ik zeker doen :)

[...]

Hm. Het zou natuurlijk kunnen, maar het lijkt me onwaarschijnlijk. En nogmaals, zelfs al is het zo, al klinkt het alleen maar in je hoofd beter, dan beleef je dus nog steeds je muziek met meer plezier. En dan doet zo'n "gimmick" ( zij het een DAC, houten blokjes, spikes, kabels) toch zijn werk? Niet direct, maar wel indirect.
Ja ben ik het mee eens. Als je er plezier aan beleeft en er een betere ervaring door krijgt, doet het zijn werk. Al moet ik zeggen dat ik het meer wetenschappelijk/technisch benader en ik ervan overtuigd ben dat ik hiermee beter geluid krijg (en meer plezier beleef) aan de muziek.

De verbeteringen die ik (en vele met mij) doe, zijn ook allemaal meetbaar en aantoonbaar. Aangezien je hier op een technisch forum zit, is het neerzetten van gevoelsmatige verbeteringen als feit of absolute aanrader iets wat op wat weerstand stuit (zie topic elfen en maanlicht :)).

Pagina: 1