Hier de ervaringen van iemand die van een stock OPO over is gegaan naar LOS 16
Heb gisteren Lineage geïnstalleerd. Had mijn OPO (daily driver) nog draaien op CyanogenOS 12 (? i.i.g. Android 6.0). Was de eerste keer een custom ROM installeren, dus even uitzoeken maar de stapsgewijze uitleg van Lineage was echter gewoon heel helder, prima te volgen voor iemand die nog geen ervaring had met het installeren van nieuwe ROM's. Ook de Google-applicaties staan erop (via MindTheGapps)
Na wat instellen valt me het volgende op in positieve zin:
- Snelheid is prima. Met sommige animaties merk je dat de telefoon wat trager is, maar apps draaien vlot genoeg. Opstarten (weliswaar van encrypted naar nu (nog) non-encrypted) van 5 minuten naar 26 seconden!
- Er is ineens weer ontzettend veel ruimte vrij (eerst met moeite +- 5GB, nu weer 35GB)
- Qua afwerking voelt Android wat volwassener.
- Batterijmanagement kan weer worden ingesteld (Instellingen liep steeds vast bij 6.0)
- De gallerij-app is niet meer zo buggy.
De volgende dingen werken nog niet:
- De notificatie-LED (ook niet bij opladen)
- Bluetooth wil nog niet verbinden met mijn MacBook, wel met audio-apparatuur
- Casten van het scherm naar de televisie (dan ziet hij helemaal geen apparatuur) of naar de versterker met ingebouwde Chromecast Audio (wel herkennen van de versterker, maar geen geluid)
- Sommige apps in de Google Play Store worden niet weergegeven, omdat hij de OPO nog steeds herkent als max. Android 6.0. Los downloaden en installeren van APK's werkt wel gewoon.
Dan nog wat overige punten:
- NFC moet ik nog testen.
- Locatievoorzieningen kunnen alleen aan of uit. Bij Cyanogen kon je nog kiezen tussen uit, accubesparing (alleen WiFi), alleen apparaat (GPS only) en nauwkeurig (Wifi + GPS).