Macbook voor fotobewerking en soms gamen. Goede keus?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dop33
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-11-2023
Hi allen,

Ben mijzelf momenteel helemaal suf aan het lezen/vergelijken/videos bekijken etc, of ik nou een Macbook Pro 15" moet kopen of niet en ik kom er echt niet uit (mede dankzij mijn eigen onkunde/gebrek aan kennis).

Ik doe veel aan foto bewerking, af en toe een game (echt af en toe, GW2, CSS bijvoorbeeld) muziek en films downloaden (torrents) en mijn vriendin voornamelijk internet, office programma's ivm werk en vakanties scoren...

Momenteel hebben wij een BTO 13cl58 laptopje (i7 4700QM, 16GB, 256GB SSD en GTX765 2GB video en een IPS scherm). zie V&A :)

De laptop volstaat in principe, maar veel mensen om ons heen zweren bij Apple. Mensen die werken in muziek/video/foto industrie gebruiken het allemaal en dat zal niet zonder reden zijn, toch? Nu zijn wij ons aan het orienteren op een MBP retina 13 of 15 inch.

Wat zou voor ons een wijze keuze zijn? Ik zou iets soortgelijks als de huidige laptop willen, dan kom je al gauw op de mbp retina 15 uit met 16gb en de 750 videokaart. Vrouwlief moet de laptop wel eens meeslepen, maar qua gewicht is deze volgens mij nog lichter dan de huidige laptop, enkel iets groter.

De volgende punten waar ik tegenaan loop (en ik weet niet of ik dat hier hardop mag zeggen/vragen) zijn;

- ik download films (middels torrents), kan dit op een macbook ook?
- zelfde geldt voor software (photoshop lightroom etc)?
- hoe gaat het in zijn werk met alle word/excel bestanden die mijn vriendin nu voor haar werk heeft, zijn die nog bruikbaar?
- is een macbook pro 13/15 qua scherm echt zoveel mooier/beter etc dan het IPS scherm welke wij nu hebben?

Kortom, wij zouden eigenlijk aan de hand genomen willen worden door mensen die hier WEL verstand van hebben en eea uitgelegd willen krijgen alvorens wij heel veel geld uitgeven.

En ook of 13" afdoende zou zijn, met 8gb i5 en 256gb of toch de 15 inch?

Alvast bedankt voor de reacties!!! Ik zal later vast met nog meer vragen komen, wij zijn niet heel erg thuis op dit vakgebied :)

Groetjes Dominique

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:05

Rannasha

Does not compute.

dop33 schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 11:24:
Ja.
Verschilt per softwarepakket natuurlijk. Lightroom heeft een Mac versie. Sommige andere software die je gebruikt misschien ook. Of niet. En dan zijn er wel / geen alternatieven die beter / net zo goed / toch wat minder werken. Valt weinig over te zeggen zonder te weten om welke software het gaat.
- hoe gaat het in zijn werk met alle word/excel bestanden die mijn vriendin nu voor haar werk heeft, zijn die nog bruikbaar?
Microsoft maakt ook Mac versies van Office. Dus die kun je gebruiken. Daarnaast zijn er natuurlijk andere office-pakketen, maar daarmee loop je mogelijk tegen compatibiliteitsissues aan met bestanden die in MS Office zyijn gemaakt.
- is een macbook pro 13/15 qua scherm echt zoveel mooier/beter etc dan het IPS scherm welke wij nu hebben?
Geen idee. Ik ken geen van beide schermen.
Kortom, wij zouden eigenlijk aan de hand genomen willen worden door mensen die hier WEL verstand van hebben en eea uitgelegd willen krijgen alvorens wij heel veel geld uitgeven.

En ook of 13" afdoende zou zijn, met 8gb i5 en 256gb of toch de 15 inch?
Je oude laptop lijkt vrij nieuw en high-end, dus het is misschien goed om eerst aan te geven wat je allemaal mist bij het oude apparaat en wat je dus wil verbeteren. Pas dan is het mogelijk om goed aan te geven welk apparaat een geschikte vervanging zou zijn.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:46

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

• Ja. Je heb bijv. gewoon uTorrent voor Mac. Transmission is ook een torrent-client op Mac, die vind ik nog wat fijner.
  • Zeker. Wel moet software specifiek voor de Mac gemaakt zijn. Je kunt dus geen Windows-programma installeren op je Mac. Ook heb je in de App Store veel mooie apps (die relatief goedkoop zijn).
  • Daarvoor moet je Office voor Mac installeren. Dan heb je gewoon Word, Excel en Powerpoint op je Mac.
  • Dat durf ik niet te zeggen. Ik zie dat die BTO-laptop ook al een hoge-resolutiescherm heeft (wat Apple Retina noemt). Wellicht zijb de kleuren op de MacBook nog beter? Misschien zou je zo'n MacBook eens in een winkel moeten bekijken, evt. met je eigen laptop ernaast. Bij een Apple Store, APR, Dixons, MyCom of MediaMarkt moet dit wel kunnen.
Verder ben ik het met Rannasha eens dat je huidige laptop er ook nog goed uitziet. Wel kan het OS (Mac OS X) natuurlijk een reden zijn om over te stappen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ulster Seedling op 19-08-2014 11:39 ]

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-10 14:16
In vogelvlucht wat antwoorden, van een jarenlange gebruiker van zowel OS X (als ontwerper van interactieve zaken) als Windows (als manager van interactieve zaken) ;)
Geen enkel probleem :) uTorrent werkt prima op een Mac, evenals Plex om films af te spelen. Houdt er wel rekening mee dat je het enkel voor legale films doet, he? ;)
De gehele Adobe Creative Suite is beschikbaar voor zowel OS X als Windows. Er zit onderling geen verschil tussen. Let er alleen wel op dat als je al een licentie hebt voor Windows, je deze (voor zover ik weet) niet zomaar kunt overzetten naar OS X. Je zult hem dan opnieuw moeten aanschaffen of gaan voor een Creative Cloud licentie. Je kunt ook eventueel overstappen naar een alternatief, zoals Pixelmator. Die vind ik persoonlijk minder fijn werken dan Photoshop, maar anderen zweren er weer bij. Je kunt ook nog uitwijken naar Aperture of iPhoto, al zijn die qua bewerkingen wel een stuk minder.
Office is ook beschikbaar voor OS X, maar die is in vergelijking tot de versie op Windows stukken slechter. Alle bestanden van nu, kun je openen op OS X. Maar, wederom, je licentie voor Windows kun je niet zomaar overzetten naar OS X. Microsoft heeft al wel aangegeven een vernieuwde versie van Office te ontwikkelen voor OS X, laten we hopen dat die een stuk beter is dan de huidige.

Je hebt tevens Pages en Numbers, wat de equivalenten van Apple zijn voor respectievelijk Word en Excel, maar als je het mij vraagt zijn die een stuk minder praktisch voor de power user.

Als je voornamelijk Office zaken gaat doen, dan blijf ik zweren bij Windows + de office pakketten.
Geen flauw idee. :) Maar in alle eerlijkheid: ik zou het zeker niet laten hangen op een scherm, gezien die eenvoudig te verlengen is met een extern scherm.

Je hebt nu nog een redelijk goede laptop, zoals ik het lees. De hamvragen die je eigenlijk moet beantwoorden:

- Wat is je doel met je laptop?
- Kun je nu je doel bereiken?
- Indien nee: wat mis je dan nu aan je laptop om je doel te bereiken?

Het is leuk dat mensen om je heen bij zweren bij Apple, maar dat betekent niet dat het voor jou ook een optie is. Als je nu al je doelen al kunt bereiken met je laptop, dan zou ik gewoon die laptop lekker houden en het geld in iets anders steken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:42

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

En vergeet niet dat je op een Macbook (middels Bootcamp of Parallels) óók Windows kunt draaien. Heb je uiteraard wel een licentie voor nodig, maar dan kun je ook Windows-only programma's gebruiken.
Andersom gaat dat niet, tenzij je voor een hackintosh-oplossing wilt gaan maar dat is lang niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:46

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Misha schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 11:39:
Je kunt ook nog uitwijken naar Aperture of iPhoto, al zijn die qua bewerkingen wel een stuk minder.
Aperture en iPhoto worden begin volgend jaar opgevolgd door Foto's. Misschien is dat een reden om even te wachten met het opbouwen van je fotobibliotheek op Mac?
Je hebt tevens Pages en Numbers, wat de equivalenten van Apple zijn voor respectievelijk Word en Excel, maar als je het mij vraagt zijn die een stuk minder praktisch voor de power user.

Als je voornamelijk Office zaken gaat doen, dan blijf ik zweren bij Windows + de office pakketten.
Apple heeft ook nog Keynote, hun Powerpoint-tegenhanger. Deze drie apps (samen iWork genoemd) zijn overigens gratis als je een nieuwe Mac koopt. Voor optimale compatibiliteit met Windows-gebruikers zou ik echter wel aanraden om ook de gewone Office (voor Mac) te installeren.

Persoonlijk gebruik ik Office enkel met bestanden die ik van anderen ontvang. Als ik zelf een document wil maken gebruik ik daar iWork voor. Vind ik prettiger werken (al is het inderdaad minder uitgebreid dan Office).

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:41

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

De allerbelangrijkste vragen die je jezelf moet stellen voordat je een Mac koopt:

1. Ben ik ontevreden met het OS dat ik nu gebruik?
2. Ben ik bereid om alle gewoontes die ik heb te laten varen en te leren hoe het op een Mac moet?

Als het antwoord op minimaal 1 van deze vragen 'nee' is, houd dan lekker je geld op zak. Macs zijn niet goedkoop, en investeren in een Mac omdat je vrienden zeggen dat het geweldig is, of omdat er een Apple logo op staat, is simpelweg een slechte investering.

Overstappen naar OSX is niet lastig, maar kan voor sommige mensen bijzonder frustrerend zijn. Dit heeft vaak te maken met het niet los willen of kunnen laten van aangeleerde gewoontes. Sneltoetsen zijn anders op een Mac (alt+F4 sluit geen applicatie af), window management is anders, en Apple neemt je iets meer 'bij de hand'.

Ben je echter ontevreden over Windows en ben je bereid om e.e.a. simpelweg opnieuw te leren, kan je zeker eens naar een Mac kijken. Zelf heb ik dat 10 jaar geleden gedaan, en ook ik heb me even gestoord aan het niet hebben van 'alt+tab', het niet kunnen maximaliseren, en het simpelweg niet snappen hoe ik een applicatie moest installeren (waar is setup.exe ?)

En toen ontdekte ik:
- dat cmd+tab doet wat ik wil
- dat maximaliseren onnodig is. Waarom moet een window groter zijn dan de content van dat window?
Dit was overigens onder OSX 10.3. Tegenwoordig kan je wel apps fullscreen draaien, en ook maximaliseren is (met een extra tooltje) mogelijk.
- dat je simpelweg een app installeert door hem naar je applications map te slepen :F

Er zijn veel voordelen te bedenken van OSX versus Windows, maar of iets absoluut beter is is afhankelijk van de gebruiker. Voor mij is OSX een stuk logischer dan Windows. Voor mij zijn design keuzes die Apple gemaakt heeft zinniger dan keuzes van Microsoft. Maar dat kan voor jou helemaal anders zijn.

Kijk ook even naar :
Het grote Windows naar Mac switchers topic - deel 2
Onmisbare tools & software voor Mac OS X - Deel 7
[Macbook Pro] Ervaringen & Discussie - deel 21

En voor een kijkje in de toekomst (over een paar maanden komt OSX Yosemite uit, en net als Mavericks is Yosemite gratis ) : http://www.apple.com/nl/osx/preview/

[ Voor 3% gewijzigd door Whieee op 19-08-2014 12:16 ]

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:39
[quote]Ulster Seedling schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 12:05:
[...]

Aperture en iPhoto worden begin volgend jaar opgevolgd door Foto's. Misschien is dat een reden om even te wachten met het opbouwen van je fotobibliotheek op Mac?

[...]

Waarom wachten? Je kan gewoon je Aperture/ iPhoto fotobibliotheek importeren in Photos/ Foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dop33
De enige ervaring van Apple die ik op het moment heb is een ipad en phone...ipad gedwongen door werkgever om de agenda mee te gebruiken, wat bij Android (we dwalen af) weer NIET werkte.

Als het eenmaal (samen)werkt was het wel fijn, maar we hebben simpelweg geen ervaring met OS op een macbook.

Whiee geeft aan dat de keuzes die Apple heeft gemaakt, logischer zijn. Is dit ook een reden dat veel mensen die in de grafische branche werken, een Apple gebruiken tov Windows??

Uiteraard ben ik bereid als mijn huidige kennis te laten varen en me opnieuw te verdiepen in wat anders. Ben ik ontevreden met de huidige OS, nee. Maar het zou wel gemakkelijker kunnen denk ik. Dan doel ik op malware/virussen//bsod's/alles weer opnieuw installeren...Zijn dit dingen die bij Apple ook voorkomen? Installeer een programma en je moet goed kijken wat je aan/-uit vinkt, anders heb je gelijk een heleboel meuk op je laptop staan....is dit bij Apple ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:17

Ypho

Allround Nerd

dop33 schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 13:00:
De enige ervaring van Apple die ik op het moment heb is een ipad en phone...ipad gedwongen door werkgever om de agenda mee te gebruiken, wat bij Android (we dwalen af) weer NIET werkte.

Als het eenmaal (samen)werkt was het wel fijn, maar we hebben simpelweg geen ervaring met OS op een macbook.

Whiee geeft aan dat de keuzes die Apple heeft gemaakt, logischer zijn. Is dit ook een reden dat veel mensen die in de grafische branche werken, een Apple gebruiken tov Windows??

Uiteraard ben ik bereid als mijn huidige kennis te laten varen en me opnieuw te verdiepen in wat anders. Ben ik ontevreden met de huidige OS, nee. Maar het zou wel gemakkelijker kunnen denk ik. Dan doel ik op malware/virussen//bsod's/alles weer opnieuw installeren...Zijn dit dingen die bij Apple ook voorkomen? Installeer een programma en je moet goed kijken wat je aan/-uit vinkt, anders heb je gelijk een heleboel meuk op je laptop staan....is dit bij Apple ook zo?
Ik meen me te herinneren dat de vroegere system van Apple veel beter geschikt waren voor zware fotobewerkingstaken, nu is er weinig verschil tussen Apple en andere fabrikanten.

Voor Apple zie je geen/amper virussen, BSOD of andere malware. Maar of dit zo blijft? Naarmate de userbase groter wordt, wordt het interessanter om virussen voor OSX te gaan schrijven.

Ik ben zelf 1,5 jaar geleden overgestapt van Windows naar OSX, en heb er geen seconde spijt van gehad. Alleen al om het feit dat de accu over het algemeen veel langer meegaat als je OSX draait dan wanneer je Windows draait (zelf getest op XP en 7). Nu draai ik wel Win7 via Bootcamp, maar dit is alleen om Skyrim te kunnen spelen. Veel software draait niet (of niet volledig) op Mac, daarvoor zou je alternatieven kunnen zoeken, maar het is net wat nodig is. Ik doe aan internet (Chrome/FF naar Chrome/FF), office taken (van Excel/Word naar Numbers/Pages), kijk video (VLC naar VLC) en doe wat software ontwikkeling (phpDesigner naar Eclipse) en af en toe Photoshop.

Het is net wat je zelf wilt, voor alles is wel een oplossing te vinden. De aanschaf is erg hoog (ik heb gewacht tot er een BTW actie was bij Media Markt, dit scheelde 17%), maar de restwaarde is ook hoog. Over een paar jaar kun je er nog wel wat leuks voor vangen. Verder vind ik zelf het ontwerp erg mooi, de trackpad werkt super en de toetsen typen lekker. Ik heb zelf geen retina scherm, dus heb geen vergelijkingsmateriaal.

Qua integratie/communicatie/samenwerking (2x iPhone, iPad, 2x AppleTV) ben ik ook zeer tevreden.

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:41

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

dop33 schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 13:00:

Nee, dat is meer een historische keuze. Jaren geleden was Apple eigenlijk de enige logische keuze voor grafisch werk. De toepassingen voor grafisch werk waren beter op een Mac, of soms zelfs uberhaupt niet beschikbaar op iets anders. Daarnaast was color-management jarenlang een drama op Windows, terwijl het op de Mac goed geregeld was.

Zou je op dit moment een keuze moeten maken tussen Windows en Mac voor grafisch werk dan is het zelfs prima mogelijk dat je op Windows (iets) meer performance krijgt. Echter, omdat veel mensen die in de grafische industrie (of zeg maar gerust de media industrie) werken gewend zijn aan de Mac of er een 'positief onderbuikgevoel' bij hebben, zie je nog steeds erg veel Macs in die sector. En het is nog steeds een prima keuze.
Installers met 'embedded toolbar/troep' installers heb ik op OSX nog niet gezien. Dus op dat front gaat OSX het zeker winnen van je ervaringen met Windows ;) Malware en virussen zijn vrijwel nonexistent op OSX. Zo hier en daar duikt er wel eens een trojan op of een stukje malware, maar op dit moment heb je het daar ook wel mee gehad. Persoonlijk draai ik gewoon een virusscanner op mijn Mac, al is het maar om Windows-troep af te vangen. Echter, als een gedownload plaatje om je wachtwoord gaat vragen, ben je zelf waarschijnlijk wel intelligent genoeg om te begrijpen dat dat waarschijnlijk een goed moment is om je wachtwoord niet in te typen ;)

Voor wat betreft BSoD's: ik heb op Windows al jaren geen BSoD gezien eigenlijk. Ook kernel panics op de Mac kom ik eigenlijk alleen tegen in geval van hardware falen (of op mijn hackintosh als ik iets verkloot heb). Echter heeft Apple wel wat nette functionaliteit gebouwd met recovery mode en internet recovery. Je Mac opnieuw installeren hoeft niet extreem veel werk te zijn.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:51
Ik ben een jaar geleden ongeveer omgegaan van Windows naar OSX, en waar ik geen seconde spijt van heb gehad. Maar alles wat ik doe op mijn mac kan ook op Windows, het is een fabeltje dat Mac beter is voor designer spul. Waarom veel mensen in deze business op Mac zitten is ook deels een fashion ding. Wat zeker is, is dat je werk niet ineens beter wordt doordat je op een Mac werkt.

Vergeet ook niet dat veel mensen vaak afkomen van een mid of budget level windows laptop en dan overgaan op een Macbook die vele male duurder is. Natuurlijk is die ervaring dan een stuk beter.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 11:55

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Vrijwel alles gaat prima op beide systemen.
Persoonlijk vind ik de overstap naar OS X wel een enorme verbetering. Zelf kom ik van high-end Windows systemen maar toen de iMac (2011) en nu de rMBP (late 2013) hebben mij totaal Windows laten vergeten. Het enige waar ik het nog voor gebruik is Civilization IV BTS met een paar mods, die hebben .dll nodig :).

Wat ik door de jaren heen gemerkt heb, is dat OS X voor mij persoonlijk allemaal net wat handiger is waardoor ik gewoon veel tijd bespaar. Alleen al bij een herinstallatie. OS X: Internet Recovery: 45 minuten en volledig up to date systeem. Windows: 30 minuten installatie en 6 uur patches downloaden en updaten (vanaf officiele DVD).

Maargoed, iedereen heeft persoonlijke wensen en eisen en voor de ene is het een beter en voor de andere het ander. Wat ik wel merk is dat alle mensen die ik een Mac heb aangesmeerd nauwelijks meer bellen voor systeemproblemen, terwijl ik geregeld platgebeld werd toen ze nog Windows draaien. Zelfde voor de bedrijven van m'n ouders waar ik ze nu 6 mnd geleden heb overgezet naar Mac.

Zelf hoef ik niet meer terug naar Windows als we de huidige stand van OS X en Windows naast elkaar leggen maar misschien wordt dat in de toekomst wel anders.

Overigens zijn MacBooks wel de beste laptops voor Windows he ;)

[ Voor 5% gewijzigd door ankhie op 19-08-2014 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dop33
lijkt er wel op dat iedereen die GEEN Apple heeft, niet beter weet en lekker bij Windows blijft en de mensen die de overstap wel aangedurfd hebben, er spijt van hebben dat ze die keuze niet jaren eerder gedaan hebben.

Dat neigt er toch wel naar dat het "beter"/prettiger is, toch?

Stel ik zou de overweging nemen (gamen is geen must), wat zou voor fotobewerking (cs6 momenteel en lightroom) dan ideaal zijn qua specs? Is 8GB geheugen voldoende? is de 13"rMBP groot genoeg en de i5 processor vlug genoeg? Of moet ik gezien mijn huidige laptop toch die hele dure 15" met quadcore, 512 gb en videokaart kopen? Of is dit weer overkill?

Ben erg ongeduldig als het op uitvoeren aankomt, dus wanneer ik de pc een opdracht geef moet het snel af zijn. Maar als het bij de 13"met i5 dualcore 30 seconden duurt en bij de 15" i7 quadcore 32 seconden, is dat geen drama! Is dit verschil enorm (1 minuut om 10 seconden bij wijze van) dat is dat voor mij de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap.
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:38
Ik meld mij maar even in dit topic aangezien ik met een soortgelijke vraag zit en het onnodig vind een apart topic er voor aan te maken.

Mijn huidige laptop is op termijn aan vervanging toe en ik wil gaan overstappen naar een MacBook, maar ik ben ook vrij onbekend op dit terrein.

Ik wil vanwege mobiliteitsredenen graag een 13 inch, zoveel is zeker. Qua gebruik zal er voornamelijk office werkzaamheden, browsen/mail en daarnaast mag ik graag wat tijd stoppen in Football Manager en Fifa.

De eerste vraag waarmee ik zit is: Air of Pro? Gevolgd door: wat heb ik precies minimaal/recommended nodig om deze taken te kunnen doen.

Alvast bedankt indien mensen de tijd en moeite nemen om te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho

Ypho

Allround Nerd

dop33 schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 14:42:
lijkt er wel op dat iedereen die GEEN Apple heeft, niet beter weet en lekker bij Windows blijft en de mensen die de overstap wel aangedurfd hebben, er spijt van hebben dat ze die keuze niet jaren eerder gedaan hebben.

Stel ik zou de overweging nemen (gamen is geen must), wat zou voor fotobewerking (cs6 momenteel en lightroom) dan ideaal zijn qua specs? Is 8GB geheugen voldoende? is de 13"rMBP groot genoeg en de i5 processor vlug genoeg? Of moet ik gezien mijn huidige laptop toch die hele dure 15" met quadcore, 512 gb en videokaart kopen? Of is dit weer overkill?

Ben erg ongeduldig als het op uitvoeren aankomt, dus wanneer ik de pc een opdracht geef moet het snel af zijn. Maar als het bij de 13"met i5 dualcore 30 seconden duurt en bij de 15" i7 quadcore 32 seconden, is dat geen drama! Is dit verschil enorm (1 minuut om 10 seconden bij wijze van) dat is dat voor mij de moeite waard.
Qua opstarttijd van een programma heb je het meeste voordeel van een SSD ipv gewone HD volgens mij in plaats van een i5 of i7. Nu ben ik daar verder geen expert in hoor. Ik draai (uit m'n hoofd) CS4 of CS5, en qua opstarten van Photoshop heb ik niets te klagen. (Wat ik bewerk in Photoshop zijn bestandjes van max 5-8MB, geen idee hoe snel/traag het is bij ~25MB)

Ik heb overigens wel zelf 16GB DDR3 geplaatst ipv de standaard 4GB, dit kon in mijn model nog, in de nieuwere modellen kan dit niet meer, hou daar rekening mee!
JapieTalent schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 14:44:
Ik meld mij maar even in dit topic aangezien ik met een soortgelijke vraag zit en het onnodig vind een apart topic er voor aan te maken.

Mijn huidige laptop is op termijn aan vervanging toe en ik wil gaan overstappen naar een MacBook, maar ik ben ook vrij onbekend op dit terrein.

Ik wil vanwege mobiliteitsredenen graag een 13 inch, zoveel is zeker. Qua gebruik zal er voornamelijk office werkzaamheden, browsen/mail en daarnaast mag ik graag wat tijd stoppen in Football Manager en Fifa.

De eerste vraag waarmee ik zit is: Air of Pro? Gevolgd door: wat heb ik precies minimaal/recommended nodig om deze taken te kunnen doen.

Alvast bedankt indien mensen de tijd en moeite nemen om te reageren.
Als je voor de mobiliteit wil gaan, zou ik kiezen voor de Air. Deze is qua specs wel minder, maar heeft als voor deel iets dunner en lichter (~10%) te zijn, en een accu te hebben die langer mee gaat.

[ Voor 24% gewijzigd door Ypho op 19-08-2014 14:53 ]

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-10 16:18

Saven

Administrator

Ik heb eigenlijk sinds mijn macbook 15" uit 2011 gezegd dat mijn volgende laptop ook weer een macbook wordt (de touchpad en guestures zijn heilig). Maar ik kan de prijs voor mezelf nu niet meer verantwoorden. Hardware is gewoon matig, op het retinascherm na. Als je een beetje fatsoenlijke config wil ben je 2500 euro kwijt. Is mij het niet waard voor een apparaat waar ik ongeveer 3 a 4 jaar mee doe.

Overigens werkt Photoshop minder praktisch op een Mac dan een Windows bak. Gedoe met vensters en dropdown menu's waar je niet snel doorheen kunt. Zoomen en werken is ook een bitch. Inb4 allemaal mensen die dit goed proberen te praten

[ Voor 27% gewijzigd door Saven op 19-08-2014 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Je post staat in de Apple Talk sectie, daar zullen mensen die Windows kiezen boven MacOS niet zo snel rondhangen. Maar ik ben een uitzondering daarop :) Mijn vrouw heeft nu bijna een jaar een MBP (non-retina, helaas) van haar werk en hoewel ze wel wat voordelen ziet aan MacOS zal de volgende laptop gewoon weer een Windows laptop zijn (en af en toe roept ze dat ze direct een andere wil hebben). Die loopt dus tegen genoeg verschillen aan die, zelfs na een flinke gewenningsperiode, toch niet zo bevallen.
Het is ontzettend subjectief. En het lastige is dat je je niet echt een goed beeld kunt vormen zonder het OS langere tijd te gebruiken en je over de gewenningsperiode heen bent.
Stel ik zou de overweging nemen (gamen is geen must), wat zou voor fotobewerking (cs6 momenteel en lightroom) dan ideaal zijn qua specs? Is 8GB geheugen voldoende?
Ja. Maar als je veel met grote bestanden gaat werken in Photoshop dan kan meer RAM soms wel handig zijn. Als je enkel wat kleine tweaks uitvoert in PS dan heb je niets aan meer dan 8 GB. Hangt van je gebruikspatroon af.
is de 13"rMBP groot genoeg en de i5 processor vlug genoeg? Of moet ik gezien mijn huidige laptop toch die hele dure 15" met quadcore, 512 gb en videokaart kopen? Of is dit weer overkill?
De grootte van het scherm is een kwestie van smaak. In hoeverre is draagbaarheid en compactheid belangrijker dan schermoppervlak?

Wat rekenkracht betreft, de i5 is prima voor alledaagse dingen. Ga je echter grote batch-processen draaien die flink wat tijd kosten, dan zul je het verschil wel merken. Dit is onafhankelijk van het OS uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:37

Nee hoor. Ik werk nu al weer jaren op een Apple, nadat ik 1 keer terug ben gegaan van een (toentertijd) Powerbook 15" naar een Windows systeem. Ik heb bij-wijze-van tranen met tuiten gehuild, maar dat is heel persoonlijk. Ik ben vervolgens teruggekomen naar een MacBook Pro 13", en ben een maand geleden overgestapt naar een 15". IK wil niet meer terug, maar ik kan me goed voorstellen dat anderen dat echt anders zien ;)
Volgens mij kom je prima eruit met die 13" retina. Als je gaat gamen, dan kan ik je niet goed voorlichten: ik heb zelf de 15" gekocht omdat ik verslaafd ben aan S.T.A.L.K.E.R.. Dit spel draai ik via Bootcamp op Windows 8, en werkt perfect. De 15" heeft een GeForce, en de laatste modellen een Iris Pro GPU (waarvan ik niet kan aangeven of dit goed genoeg is)
Een opdracht tot wat? Ik start hier als test Word op, en in 3 seconden vraagt hij wat ik wil doen. Photoshop heb ik hier niet, en opdrachten daarbij kan ik niet geven...
JapieTalent schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 14:44:

Ik denk dat het handiger is als je bij Windows blijft als je Office zakelijk gebruikt. Office voor de Mac werkt, maar echt niet zo goed als die voor Windows. Pages /werkte/ perfect, maar is sinds de laatste versie :|
Gebruik je Office echter voor een briefje, en Excel voor een kleine berekening, dan voldoen Pages en Numbers prima.

Klinkt voor jou als een Dell, of MacBook air. Football Manager en Fifa ken ik niet...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho

Ypho

Allround Nerd

Saven schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 14:53:
Ik heb eigenlijk sinds mijn macbook 15" uit 2011 gezegd dat mijn volgende laptop ook weer een macbook wordt. Maar ik kan de prijs voor mezelf nu niet meer verantwoorden. Hardware is gewoon matig, op het retinascherm na. Als je een beetje fatsoenlijke config wil ben je 2500 euro kwijt. Is mij het niet waard voor een apparaat waar ik ongeveer 3 a 4 jaar mee doe.

Overigens werkt Photoshop minder praktisch op een Mac dan een Windows bak. Gedoe met vensters en dropdown menu's waar je niet snel doorheen kunt. Zoomen en werken is ook een bitch. Inb4 allemaal mensen die dit goed proberen te praten
Ik weet niet wat voor config jou Macbook 2011 heeft. Maar als ik in de V&A kijk zie ik dat ze nog verkocht worden tussen de 800-1100 euro (tweedehands). Iets wat met een andere laptop uit 2011 niet zo snel lukt. Als je de restwaarde eraf haalt, valt de prijs van een Macbook best wel mee (vind ik dan). Sowieso is die 2500 euro (ik heb incl korting niet meer dan 1500 uitgegeven) niet alleen de hardware, maar ook het gemak, de eenvoud etc (mijn mening) wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dop33
Met een opdracht doelde ik op een foto bewerken (wat overigens het meest veeleisende programma zal zijn welke ik gebruik icm andere fotobewerkingsprogramma's).

Begrijp dat een SSD van grote invloed is op de snelheid van opstarten e.d. maar als ik inderdaad een foto bewerk en vervolgens op "uitvoeren" klik, is dit dan in 10 seconden verwerkt of in een minuut.

Het is allemaal hobby-matig, geen werk! Bewerk RAW bestandjes van tussen de 50-100MB (Sony RX1 en Nikon D800 oa). Heb wel gemerkt dat bij een eenvoudigere laptop (met windows) het daadwerkelijk uitvoeren van een taak (foto bewerken) enorm tijdrovend kan zijn. Dus kocht ik maar een laptop met ssd en 16gb ram en videokaart. Had geen zin om per avond 2 foto's te doen, dat zou een meerjarenplan worden dan (3300 foto's bij laatste vakantie). Maar weet niet of de snelheid door de processor, geheugen of videokaart komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie

ankhie

De processor neemt daar wel een hoop voor z'n rekening. Photoshop bijvoorbeeld heeft dan ook ondersteuning voor videokaarten om de GPU ook nog dingen te laten doen. De Iris (Pro) gaat ondersteund worden (dacht dat ze daar nog mee bezig waren, correct me if I'm wrong) en de GT750m wordt reeds ondersteund. Werkgeheugen is ook een belangrijke factor, alhoewel het met SSDs minder veel scheelt dan vroeger omdat de swap met SSD nu natuurlijk ook sneller gaat als je te weinig geheugen hebt.
Zou sowieso toch minimaal 8 GB aanraden.

Wat is een beetje jouw budget? Want er zit nog wel een redelijk gat tussen de 13" en de 15" qua geld. De 15" heeft overigens een Iris Pro (met Crystalwell, 128MB extra EDRAM) en is wel een flink stuk sneller dan de Iris in de 13". Dit zal je in Photoshop gaan merken en mogelijk Lightroom ook (wanneer de Iris ondersteund wordt door Adobe). Meer dan 2 foto's per avond moet je sowieso op alle MacBooks wel redden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- Reactie Verwijderd -

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2014 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinalar
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-10-2022
Het ergste wat je kan doen is een mac kopen als je zelf niet overtuigd bent dat je een mac wil en openstaat om wat dingen opnieuw aan te leren. Overgaan op mac omwille van vrienden vind ik een slechte reden. Wat je wel kan vragen is dat je vrienden je snel is rondleiden in OSX en ze jou oprecht de voor en nadelen die ze zelf ondervinden daarbij vertellen. Want ze zullen er beide zijn. Macs zijn ook niet goedkoop, dus voor jezelf ook uitmaken of je meerwaarde ziet in die meerprijs ten opzichte van een windows laptop.

Zelf werk ik nu sinds 2007 op imacs en ik wil niet terug. Heb familieleden waarbij ik al moeten gaan helpen bij voor hun Windows 8 omdat ze dingen niet vinden, geef mij dan maar OSX, als dit de weg is die windows is ingeslaan. Al besef ik ook goed dat het duur zal worden als ik ooit uit dit ecosysteem ga willen stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Verwijderd schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 15:31:
- Dure hardware; Restwaarde is interessant wanneer je je oude laptop verkoopt na een tijdje; Als je em verkoopt ;-)
Ben het eens met je andere punten, maar dit is regelrechte BS. Ook al eerder besproken in bijvoorbeeld reviews: De nieuwe Mac Pro: cilindrisch vernuft. Ja: hardware is duur. Nee, dit is niet duurder dan anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Nee duur niet denk ik. Je spullen blijven langer hun waarde houden.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- Reactie Verwijderd -

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2014 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:00
Ik werk zelf zowel op een MacBook als een Windows PC. Thuis zit ik vooral achter de PC, als ik op locatie werk dan gebruik ik mijn MB. Ik vind mijn MacBook absoluut mooier dan mijn PC, OSX ziet er gelikter uit en alles "werkt" gewoon. Maar... ik heb mijn MB sinds 2011 en merk dat ik, waarschijnlijk doordat ik hem niet fulltime gebruik, nog steeds niet helemaal gewend ben aan OSX. Voor de gemiddelde gebruiker is het verschil niet zo groot, maar als je bijvoorbeeld gewend bent om allerlei dingen met keyboard-shortcuts te doen, of als je heel veel in Windows Explorer werkt, dan merk je dat het best een overgang is. Ik vind Finder bijvoorbeeld nog steeds 10x onhandiger dan Windows Explorer. En dat kan ik niet onderbouwen, dat is puur gebaseerd op gewenning.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Verwijderd schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 15:38:
[...]

Ik vind vooral de hardware 'upgrades' die Apple bied aan de prijzige kant. Ik wilde de standaard 4gb geheugen die in mijn Mac mini zat verdubbelen, wanneer ik een kit bij Apple zou aanschaffen was ik veel duurder uit dan dat ik even in de pricewatch dook.
Helaas ben ik het daar weer volledig met je eens. Apple lijkt hier ook voor een vendor-lockin te gaan. Mijn MBP 15" heeft een 256 GB SSD. Ik kan die niet zelf vervangen door een willekeurig merk. Dit is wel een van mijn grootste frustraties bij Apple: koop direct je spullen goed (of frustreer je voor de rest)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 15:31:
Con's Mac:
- Is echt niet sneller dan Windows, dit is afhankelijk van hardware. Kan meer bang voor buck krijgen wanneer je niet een Apple product heb.
Hier wil ik toch graag een kanttekening bij plaatsen. Hardware is een factor, maar niet dé factor. De reden dat ik persoonlijk erg gecharmeerd ben van MacBooks is omdat hardware en software zo goed op elkaar zijn afgestemd. Door die nauwe integratie kan Apple erg goed optimaliseren en daardoor worden er onder OSX vaak betere prestaties gehaald. Dit moet je niet zien als benchmarks die een hogere score noteren onder OSX (want dat is niet zo), maar zaken die meer betrekking hebben op de algehele ervaring.

Een metric waar dit bijvoorbeeld erg duidelijk naar voren komt is de werktijd op de accu. Een ander voorbeeld is de soepelheid waarmee het trackpad werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- Reactie Verwijderd -

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2014 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Verwijderd schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:25:
[...]

Ik heb hier geen uitgebreide ervaring mee maar wanneer er gebruik gemaakt wordt van bijvoorbeeld Photoshop dan zijn de hardware specs van een machine toch een van de belangrijkste factoren? OSX of Window maakt hier toch weinig verschil?
Het hangt inderdaad af van waar je naar kijkt. Bij dingen als hoe soepel de UI aanvoelt, kan het OS zeker uitmaken. Daar telt niet alleen de optimalisatie voor de gebruikte hardware, maar ook slim gebruik van animaties en overgangen. Als het openen van een venster/menu/enz... een soepele animatie laat zien kan op de achtergrond het rekenwerk voor het openen gebeuren. Dat voelt een stuk soepeler in gebruik dan een UI die geen animatie vertoont en het venster/menu direct opent wanneer het rekenwerk klaar is, ondanks dat de daadwerkelijke tijd van knop indrukken tot venster/menu open hetzelfde is.

Als je taken uitvoert die vooral uit veel rekenwerk bestaan, dan zal de invloed van het OS snel minder worden. Denk aan Photoshop filters of video rendering. Hier telt (vrijwel) alleen de hardware en hoe goed het specifieke software product (bv Photoshop) met deze hardware om kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dop33
Is de gt750 een pré voor fotobewerking of kan ik ook uit de voeten met de iris pro die in de 15inch zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

dop33 schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 12:51:
Is de gt750 een pré voor fotobewerking of kan ik ook uit de voeten met de iris pro die in de 15inch zit?
Sommige filtertjes en bewerkingen kunnen baat hebben bij GPU-acceleratie, maar in de praktijk maakt het niet uit door wat voor een chip de pixels worden gemaakt. Daarnaast is het zo dat de Iris Pro voor een IGP behoorlijk krachtig is, dus daarmee moet het allemaal prima lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik je huidige laptop bekijk dan kan daar weinig mis mee zijn, gebruik die nog maar een paar jaartjes.

Daarnaast
Mensen die werken in muziek/video/foto industrie gebruiken het allemaal en dat zal niet zonder reden zijn, toch?
Lekker boeiend, heel veel managers rijden in een BMW, Mercedes of Audi maar worden ze daar ook betere managers door dan de manager die in een Skoda Superb rijdt? Ik, ja ik, als jarenlang fervent Apple gebruiker kan niet direct zeggen dat ik op OSX beter kan werken dan op b.v. Windows. Het is voor mij meer de geliktheid van Apple hard- en software die mij trekt, want ik hou van mooie spullen :)

Conclusie; funtioneel gaat een MBP je niet heel veel winst opleveren. Wil je met mooi spul werken dan kan ik het zeker aanraden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dop33
maar ik hou ook van mooie dingen ;) vandaar de vraag in eerste instantie. Het scherm oogt "mooier" en helderder dan wat ik nu heb. Dat is fijn met fotobewerking.

Alleen met onboard gpu, als ik een foto wil bewerken, duurt het dan een uur voordat het is voltooid of heeft dat niets met de Iris pro te maken en meer met cpu/geheugen? Zoals eerder gezegd, ben redelijk ongeduldig.

Paar seconden verschil, ok. Maar als op mijn huidige laptop iets 10 seconden duurt, moet het niet op een rmbp een minuut duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ooit ergens gelezen (lekker vaag ja, ik lijk de Telegraaf wel) dat Photoshop meer baat heeft bij een goede multicore processor en veel RAM dan een snelle GPU.
Mijn gevoel zegt mij dan ook dat je met een i5 en 8/16Gb RAM prima uit de voeten komt ook al werk je op een integrated GPU.
Sommige filtertjes en bewerkingen kunnen baat hebben bij GPU-acceleratie, maar in de praktijk maakt het niet uit door wat voor een chip de pixels worden gemaakt. Daarnaast is het zo dat de Iris Pro voor een IGP behoorlijk krachtig is, dus daarmee moet het allemaal prima lukken.
dit dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dop33
ok ok....

Laatste vraagje;

wat is het verschil tussen deze 2?

http://www.mediamarkt.nl/...3,1150141.html?langId=-11

http://www.mediamarkt.nl/...3,1429381.html?langId=-11

De 2de link is € 200,- goedkoper, maar heeft een snellere processor en verders is deze identiek (in mijn ogen) Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Zonder al te veel in detail te gaan, zou ik, gegeven de kwaliteit van de laptop die je al hebt geen nieuwe laptop kopen. De oude, dan wel op Windows en niet op MAC OSX zou prima moeten volstaan voor alles wat je doet en wil doen. Gamen gaat waarschijnlijk zelfs beter.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakedTea
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-08 22:46
@Dop33

De onderste link is van het nieuwe model, de bovenste is van het Late 2013 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dop33
zit daar nog verschil tussen? Nieuwe is op papier sneller en goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakedTea
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-08 22:46
De nieuwe 15'' Retina heeft nu standaard 16GB RAM i.p.v 8GB RAM, Processor is van 2,0 GHz naar 2,2GHz gegaan. Dit laatste is niet heel bijzonder, die 16GB RAM is lekker meegenomen, gewoon voor de onderste link/MacBook gaan en dan zit je goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie

ankhie

Om nog even terug te komen op het scherm, had in eerste instantie over het hoofd gezien dat je een BTO laptop hebt. Ja het scherm op de 15" MacBook is beter, zeker als je in retina mode gaat werken. Vriend van me heeft een BTO IPS scherm en paar weken geleden stonden ze naast elkaar.
Hij heeft hem voor de games gekocht en is verder een technologische nul (hij kijkt nog TV op een goedkope CRT TV) maar hem viel meteen het scherm op dat die toch wel veel mooier is dan zijn scherm.

Denk dat je dat met elk scherm wel hebt dat non-retina vs retina is overigens ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:27
ankhie schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 21:49:
Om nog even terug te komen op het scherm, had in eerste instantie over het hoofd gezien dat je een BTO laptop hebt. Ja het scherm op de 15" MacBook is beter, zeker als je in retina mode gaat werken. Vriend van me heeft een BTO IPS scherm en paar weken geleden stonden ze naast elkaar.
Hij heeft hem voor de games gekocht en is verder een technologische nul (hij kijkt nog TV op een goedkope CRT TV) maar hem viel meteen het scherm op dat die toch wel veel mooier is dan zijn scherm.

Denk dat je dat met elk scherm wel hebt dat non-retina vs retina is overigens ...
En daar komt bij dat de MBP ook gewoon een IPS scherm heeft.

It's All In The "Mix"

Pagina: 1