f.v.b schreef op maandag 20 juli 2015 @ 12:36:
[...]
Welkom terug op het forum. Leuk dat je mee wilt discussiëren over Chinese tablets.
Ik heb geprobeerd om mijn Chuwi Vi8 te backuppen met Acronis. Dat is me uiteindelijk niet gelukt omdat ik niet gevonden kreeg hou ik Acronis op een UEFI USB stick kon krijgen. Had jij hetzelfde probleem en lukte het met Macrium Reflect uiteindelijk wel?
[...]
Dat ziet er uit als een
vage webshop die niet meer doet dan wat Chinese producten doorverkopen. Opereert ook onder de naam
Mijn Gadgets.
we hadden de tab van een bedrijf gekregen om uit te testen en later bleek dat er niet de juiste windows versie op zat. Vandaar dat ik hem dus ook opnieuw moest installeren.
De CPU was zo kon ik in het bios aflezen 64BIT, dus dat zou in preciepe gewoon moeten lukken met een x64 windows dvd. echter het booten vanaf de dvd wilde niet. ook niet op legacy modus. hierna heb ik de dvd als iso gemaakt en deze op usb stick gezet met Rufus, een programma waarmee je bootable usb sticks kan maken op:
1 MBR For BIOS or UEFI computer
2 MBR For UEFI computer
3 GPT For UEFI computer
alle drie de opties hierboven werkte met een 64BIT iso niet. Hierna heb ik ditzelfde geprobeerd met een x86 windows iso. dit werkte wel, de tab starte de windows installatie en ik kon windows installeren, ook kon ik via dvd nu opstarten. het leekt er dus op dat de tab een 64BIT CPU had maar een (lijk me raar) x68 bios versie heeft, waardoor je dus geen x64 kan installeren. ik heb de tab toen geïnstalleerd met een GPT For UEFI computer bootable usb stick.
na dit te hebben uitgezocht ben ik aan de slag gegaan met Acronis, we hadden een windows image die nog niet alle drivers had (belangrijke Geluidsdriver mist nog steeds) maar omdat we voor geinstalleerde windowes 8.1 tabs uiteindelijk geleverd krijgen was het zoeken naar een backup mogelijkheid belangrijker.
Acronis heeft een optie om zelf een bootable usb stick te maken met de software die je nodig hebt voor het maken van een image. ik heb deze gemaakt maar de tab zag in het bios geen usb stick en wilde hiervan dus ook niet booten. daarna heb ik een iso gemaakt van de bestanden die nodig zijn om een bootable acronis usb stick te maken, deze heb ik getest met rufus op alle drie de manieren zoals hierboven. nog niks.. (later toegevoegd na veel testen, een Acronis ultimate/premium pakket schijnt WinPE images te kunnen maken waarmee je kan booten)
het schijnt te liggen aan bepaalde linux instellingen met betrekking tot x86 en x64, maar helemaal zeker weet ik dit niet.
een collega van me kwam later met een aantal linkjes die ik heb doorgenomen, wij waren gelukkig niet de enige met dit probleem, op een van de forum site's stond een programma in genaamd Macrium Reflect. hiermee kun je een WinPE iso maken of gelijk een bootable usb stick maken. allereerst heb ik een iso met GPT UEFI indeling gemaakt en hierna kon ik booten. maar later bleek dat ik ook kon booten met de usb image die het programma kan maken, deze heb ik later ook gebruikt.
nadat ik kon booten met Macrium en een image wilde maken kreeg ik deze foutmelding:
Backup aborted! - Volume Bitmap is NULL
het bleek dat windows na de installatie bitlocker geactiveerd had maar hij stond nog niet actief (je hebt twee mogelheden met dit programma) om dit uit te krijgen moet je hem eerst (inschakelen) en activeren herstarten en weer deactiveren tot het icoontje bij de schijf weg is. hierna was deze foutmelding ook weg en kon ik een image maken van de tab
leuke optie is voor je de image gaat beginnen even op advanced opties te klikken en te kiezen voor een exact copy of the partition'(s) te klikken. scheelde in mijn geval anderhalve gigabyte aan ruimte meer kwijt, maar weet ik zeker dat hij alles meegenomen heeft.
zo word een kort simpel antwoord een heel verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt, hoe heb je nu gebackupt dan? mijn bios lijkt trouwens gewoon een stock American Megatrends te zijn, je kan veel aanvinken of afvinken. maar je kan er niet veel meer uithalen dan dat ik nu doe. heeft die tab die jij hebt ook een volledige usb poort?
om nog even terug te komen op de webwinkel, er is denk ik niks mis met een doorgeef luik voor Chinese producten alleen zou hij betrouwbaar zijn om een china-tab te bestellen? op die manier zit je ook niet met invoerrechten.