Teclast 98X 3G 32Gb
Voordien nog nooit met Android of ook tablets gewerkt. Wel met vele winversies 1 t/m 7.
Nu na ongeveer gebruik van 8 weken. Wel behoorlijk intensief, want door een mislukt experiment met een Huawei MiFi en een Choozze abo werd de 3G functie erg actueel in het zicht van een meerdere maanden geplande Europese vacantie reis. Van het rustig alles eens gaan bekijken en uitproberen, uit het Chinees halen e.d, kwam dus weinig terecht. Maar het lukte toch aardig in 2 dagen.
Als eerste iets over het Win 8.1 gedeelte : Microsoft vertoont een imperiaal gedrag, je poging om mijn mail te configureren van Opera,via de metro interface. Als je niet bij MS geregistreerd bent kom je alleen weer uit de vicieuze cirkel via reboot. Zelfde voor Skype en de App shop, daar gaat het nog violenter toe, je plaatselijke hoofdaccount word gedwongen veranderd door MS. Slavernij op z'n MS ! Zal wel zijn omdat deze Win versie (bijna) gratis is. Ik heb de meeste tegels dan ook weggepoetst en vervangen door mijn eigen programmas. De hele win app-shop heb je ook niet nodig, de eerste die ik daar uitprobeerde, lukte voor geen meter goed te werken, (een hotspot voor windows) Wel later via gewone downloads een prima werkende hotspot gevonden. Echter maar 1 keer , daarna deed de Broadcom adapter het niet meer en was na uren en dagen proberen niet meer "aan" te krijgen , ook in Android niet meer.
Alleen met een volledige restore weer werkzaam gekregen. Maar dan waren ook vele geinstalleerde programa's foetsie. Dus weer opnieuw installeren.
Windows werkt nog steeds het beste met muis en extra keyboard. En een extra Shell programma voor de oude start weer te herleven. Dat USB keyboard ingebouwd in de cover, is bij Banggood meebesteld, ca. 11 Euro.
Maar als je hem gebruikt met Android, krijg je Google, weer met andere verplichtingen. Daar werkt echter de eigen hotspot meteen. Tot nu toe meer op windows gewerkt. Android lijkt alles al te kunnen zonder extra dingen er bij te moeten zetten, zoals Skype. een andere Browser, enz.
De 3 G was een enkele vreugde: Sim erin , 2 regeltjes text in tikken , Werkt! Met een Choozze abo en 2Gb Europabundel.Zowel voor Android en Win. Ook WiFi werkt perfect voor beide.
Nog niet uitgevonden hoe de basis APN echt als basis te gebruiken. De allereerste apn zoals gevonden door de Mobile 3 G verbinding kan ik maar niet weg krijgen....De apn editor is wat simpel en beperkt. Al velen hebben daar over geklaagd.
Uberhaupt is het een zootje voor wat betreft de vele instellingen die versnipperd zijn tussen het conventionele control panel, de zgn. "charms" en nog de metro interface. Je blijft zoeken!
De bijbestelde SD (32GB) deed het niet. Een nieuwe Samson 10 in NL gekocht, geen enkel probleem nu. De leverancier (Banggood) heeft na wat ping-pong mails, het aankoop bedrag van dit item teruggestort. (15 Euro).
Ik probeer nu elk nieuwe programma in dit 32 GB kaartje te plaatsen, daar van het 15 GB windows geheugen nog maar 6 GB over is. De meeste programma's lukt wel, met virus scanner(s) lukt dat (nog) niet, willen altijd op C: gezet worden. Wel 8 geprobeerd.
Geen verschil in snelheid tussen eigen werkgeheugen en SD card bemerkt. Ik denk dat door (al heel vele) updates langzaam het geheugen opgevuld is. Zou je na gebruik moeten kunnen weggooien, maar hoe ?
Inmiddels na veel er over gelezen te hebben, wel aardig wat ruimte op "C" teruggewonnen. Er zit echter nog veel achtergebleven installatie resten van vele programma's op "C" waaronder een begonnen "Office" installatie. Dit stopte nadat de internet verbinding onderbroken werd.
Ik ben nog niet met de Refesh/Reset optie van Win8.1 bezig geweest. Al aardig wat gelezen over daardoor ontstane "Bricks", met van alle soorten Win 8.1 tablets , over Teclast nog niets gezien.
De meegeleverde lader kan het nauwelijks bijbenen, werkend en ladend gaat toch het batterij nivo naar beneden.
Inmiddels een wat sterkere lader besteld. Maar ook de USB kabeltjes hebben al verliezen. Via zo'n simpel OTG ding kan gelijktijdig geladen en gewerkt worden met de USB aansluitingen, in mijn geval, muis, keyboard en USB stick. De SD card zit er voor mij "vast" in.
Ik vind het jammer dat er geen extra power aansluiting is. De benodigde stroom om te werken is al ongeveer 2A bij 5 volt.
Dan blijft er nauwelijks iets over voor de accu te laden. Afgezien daarvan lijkt mij de micro USB connectoren wel zo ongeveer op hun maximum met 2 A. Ik maak in elk geval een verbinding alleen zonder een stroomvoerend connector. Met een extra power aansluiting zou je ook geen last hebben van dat OTG gedoe.
De 1e OTG adapter(langwerpig met schakelaar) deed het 2 weken, de 2e (spin) had op 1 uitgang al meteen een slecht contact, zat zelfs los in het gegoten plastic blokje. Zie foto,links. De kwaliteit van het Tablet zelf, lijkt uitmuntend.
Overschakelen van android naar win en omgekeerd heb ik nu onder de knie. Je moet bij het afsluiten van de een of de ander dit doen via het ingedrukt houden van de aan/uit knop voor wel 20 seconden. Dan werkt het kiezen daarna met volume+ en on/off perfect.
Anders krijg je vaak tussentijdse plaatjes van de batterij stand en andere..Kennelijk niet een totale reboot situatie dan.
Een keer kreeg ik een soort keuze menu in het chinees met 3 keuzes, kennelijk de bios. Maar de keuze met pijlen genomen..
Conclusie: een goed werkend en hoogwaardig apparaat!
Kennelijk werkt een foto toevoegen niet meteen....
Nog een naschrift: Dat win8.1 met Bing hetzelfde is dan de standard 8.1 is een fabel.
Ook vakjournalisten copieren vaak maar wat. Eigen onderzoek had al lang aangetoond dat er behoorlijk wat restricties in ieder geval in de via China vertuurde versie zitten.....
[
Voor 2% gewijzigd door
Verwijderd op 01-07-2015 10:10
. Reden: Met Bing restriecties ]