Freee!! schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 13:41:
[...]
En hoe zou jij ertegenover staan als iemand met terminale kanker besluit iets eerder eruit te stappen om minder te lijden
In geval je het nog niet wist: Een echte depressie is een geestelijk lijden dat een stuk erger is dan het lichamelijk lijden bij terminale kanker
en er komt geen eind aan.
Zoals hierboven al gezegd, een beetje een kromme vergelijking, mensen zien iemand met terminaal kanker zichtbaar lijden. Bij mensen met een zware depressie en zelfmoord lees je altijd dat de meest naaste mensen het vaak niet zagen aankomen, of het ging juist zo goed, etc. Inleven is dan toch echt een heel ander verhaal. Daarbij geef je al aan, terminaal. De mens met depressie is niet terminaal vanuit een fysiologisch perspectief. Maar goed de vergelijking is dus krom.
En waar baseer jij dit op? Ervaringsdeskundige, of lijd je zelf aan een zware depressie? Anders heb ik geen idee hoe je zo een zware stelling zomaar kunt poneren over iets waar de meeste mensen weinig tot niets vanaf weten.
Verder doet dat niets af aan mijn opmerking dat ik liever zie dat vanuit de 'gezonde normale' mens geredeneerd wordt, om enig startpunt te bereiken waar een ander zich mee kan identificeren.
Ja dat is wellicht ook wel zo, maar ik snap best dat mensen dat snel roepen. Daarbij vind ik het dus nog korter door de bocht (in mijn eerste post) om te roepen dat het egoïstisch is als je iemand met een depressie wil laten leven. Overigens is mijn mening dat de mens ALTIJD egoïstisch is tot op zekere hoogte, uiteindelijk leeft iedereen zijn eigen leven en bekommert zich vooral om zijn eigen zaken, danwel die van gezin, naaste familie en bekenden.
[
Voor 22% gewijzigd door
Verwijderd op 13-08-2014 14:02
. Reden: aanvulling ]