Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Brainfart] Zonne energie >accu > 230v > lamp/laptop oid?

Pagina: 1
Acties:

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:12
Disclaimer: Ik ben wbt energie een leek - Googlen en tweakers helpt mij niet in de juiste richting helaas

Op de bekende chineze websites kom je ze genoeg tegen, cheap ass zonnepanelen.
Aangezien ik dit jaar lekker heb kunnen besparen op mijn gas en energie vind ik het leuk om te kijken hoe ver ik kan gaan.

Aangezien ik een flatje huur, en geen 2k 'over heb' voor dure panelen vroeg ik mij het volgende af.

Is het mogelijk om dmv zonnepaneeltjes een accu op te laten (bijv een auto accu), dit om te vormen naar 230 op bijvoorbeeld lampen te laten branden of een laptop op te laden? Dat het bij wijze van een week duurt om die accu vol te krijgen is het punt niet, ik vraag me meer af of het technisch en kosten winnen haalbaar is.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:03
Ja dat kan, maar het is een dure hobby en energetisch niet erg efficient.

Waarom sluit je niet gewoon 1 paneel aan? Dat kan ook met een micro-omvormertje. Is een stuk goedkoper en je bespaart er veel meer mee.

Bijvoorbeeld deze:
http://www.sun-solar.nl/i...2-5-5-wp-voor-3-3-5-euro/

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-11 20:04

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

Ja, dit kan, en ben een soortgelijk projectje bezig voor mijn tuinhuis. Momenteel kan je mooie setjes verzamelen voor ongeveer € 100 voor een paneeltje, € 100 voor een goeie accu, ongeveer € 35 voor een (druppel)lader, en een omvormer zal ook zoiets zijn.

Meh!

• Frontysco
Kijk dat is nou is leuke info! Er moet alleen nog een emmer bij om die energie op te vangen. Hoe gaat dat in zijn werk? Ik namelijk dat er een 'speciale' stekker aan het paneel zit.

@ hierboven, kun je me wat meer details verstrekken?

[ Voor 59% gewijzigd door Frontysco op 04-08-2014 12:06 ]

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:52
Gezien de set van Paul C omzet tot 230V, is het dan niet handiger een UPS te scoren waarmee je de energie op slaat?

Ik lees meerdere mensen welke auto accu's icm een UPS werkend hebben, geen idee hoe dat zit met veiligheden etc.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:33

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Of de accu gewoon weglaten en je meter terug laten draaien.

Veel eenvoudiger, goedkoper, minder onderhoudsgevoelig.

Paneel->Omvormer->stekker in stopcontact.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:48
Proton_ schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 12:12:
Of de accu gewoon weglaten en je meter terug laten draaien.

Veel eenvoudiger, goedkoper, minder onderhoudsgevoelig.

Paneel->Omvormer->stekker in stopcontact.
dit is toch alleen mogelijk met een ouderwetse Ferrarismeter zonder er extra aparatuur tussen te plaatsen.

[ Voor 6% gewijzigd door RenaldoN op 04-08-2014 12:16 ]

• Frontysco
Dat durf ik niet te zeggen, ik heb wel een dubbeltarief digitaal ding.
Liefst zoek ik iets wat niet al te groot is, niet gekoppeld zit aan de meterkast (ivm kosten) en leuk is om te hobby'n

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:48
Frontysco schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 12:18:
Dat durf ik niet te zeggen, ik heb wel een dubbeltarief digitaal ding.
Liefst zoek ik iets wat niet al te groot is, niet gekoppeld zit aan de meterkast (ivm kosten) en leuk is om te hobby'n
hans,

http://www.zonenco.nl/particulier/is-mijn-meter-geschikt/

kan je kijken wat voor meter je heb en of het mogelijk is.

• Frontysco
'Hij' staat er niet bij :-)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:42
Kijk hier eens: Off-Grid - Is 12V de betere optie? Een experiment.

In jouw geval voeg je nog een 12V > 230V inverter toe (of bouw een oude UPS om) en je bent klaar.

• Frontysco
ThinkPadd schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 12:39:
Kijk hier eens: Off-Grid - Is 12V de betere optie? Een experiment.

In jouw geval voeg je nog een 12V > 230V inverter toe (of bouw een oude UPS om) en je bent klaar.
Thnx, interessant leesvoer!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
een week je geleden stonde op markt plaats nog pv panelen voor 75 euro van 185Wp.
als je die 3 op een steca 500 zet. (180 euro)
en je kunt die vrijwel optimaal ophangen dan doet dat 450kWh per jaar of bijna 100 euro.
(met wat rond zoeken vind je het gewoon in nederland)

voor een steca500 heb je geen aparte groep nodig dus plug je zo in het stopcontact.

doet de meter niet registreren of terug draaien, bel je boos de netbeheerder. (wel een beetje lief tegen ze zijn)
en dan word gratis de meter vervangen.

het hoeft geen drol te kosten, je hebt alleen de wil en doorzettings-vermogen nodig.

de opbrengst van de steca is dan misschien genoeg om je computer op te laten draaien. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
@ts:

Wat jij wilt is prima te realiseren, kost je echter wel een goede investering.
In jou geval zou ik kijken naar een 150 watt paneel, 2 agm accus's, 20 ampere laadregelaar (pwm of mppt). En een laptoplader voor in de auto...

Op die manier kun je je laptop voeden op zonne energie,

Ik heb zelf een groot deel van mijn verlichting thuis op zonne energie draaien, samen met nog een aantal apparaten waar normaal een 12 v adapter voor nodig is,

Het bespaart mij momenteel 20 euro per maand aan energiekosten

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-11 17:07
@shure-fan, wat heb je er dan wel niet op aangesloten? En draait het dan nog wel goed in de winter?

Ik zou echter niet gaan voor een 12V setup, maar het inderdaad voor een 500W of 600W setje wat je zo in een stopcontact kan doen met een kleinere investering dan een grote PV set.

Met een accu systeem kan allemaal prima, echter financieel gezien is een PV setje op 230V gewoon veel beter.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:33

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

:? Voor €20 per maand besparen heb je 800 kWh per jaar nodig. Dan heb je het wel over iets meer dan alleen verlichting en adapters. Of de adapters zijn wel heel beroerd...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
ik heb gereageerd in het 12volt offgrid topic, vooral om niet dit topic te kapen, en omdat het om offgrid gaat, ik wil niks ongrid hebben

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Pagina: 1