Toon posts:

Aanschaf NAS

Pagina: 1
Acties:
  • 332 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste medewerkers,

Ik probeer me een beetje te verdiepen in het grote NAS topic, nu is het best moeilijk gezien er veel meningen zijn. Wat vooral mijn " probleem " is.. Wat heb ik nu eigenlijk nodig..??

Ik zal even schetsen hoe het er inhuis uitziet (gelukkig niet complex)
1keer vaste PC (zelfbouw natuurlijk)
1keer MacBook pro retina 15,3" late 2013
2keer Ipad air
2keer iphone 5s
2keer mede8er (woonkamer en slaapkamer).

Nu is mijn vriendin veel bezig met haar hobby fotografie en is haar mbpr (512gb SSD) al aardig vol,. Zelf download ik wel aardig wat en vind ik het fijn films/series te kunnen bewaren..

Wat zou ik willen?
Nou best simpel denk ik..
De foto's van haar moeten vanuit MacBook makkelijk op de NAS kunnen worden gezet.
En het liefst ook benaderbaar zijn vanuit bijvoorbeeld de Ipad op een andere locatie dan thuis.
Ik zelf wil m'n film kunnen opslaan op de NAS en deze kunnen afspelen op mijn tv via de mede8er.

Natuurlijk weet ik dat het kan, maar de vraag is meer wat moet ik hebben? Er is zoveel te krijgen.. Dat ik het even niet meer zie..
Inhuis is alles bedraad aangesloten (UTP) behalve de MacBook en Ipad en iphone ;)

Ik heb niet ech nagedacht over een budget, gezien de prijzen erg verschillend zijn..
Natuurlijk moet het wel een NAS zijn die lekker snel is ;)

Als jullie nig iets willen weten of ik iets vergeten ben. Let me know!

Bedankt alvast voor jullie reacties!
Gr Raz3r

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:51
Het grote ZFS topic
Het grote zuinige server topic
Het grote DIY RAID NAS topic deel 3
Zuinige ESXi Server

In al deze topics worden regelmatig vragen gesteld over de geschiktheid van componenten. Lees dus eens wat andere tweakers kiezen aan onderdelen en stel dezelfde vraag voor je eigen suggestie.

Lees je daarnaast eens in over hard- en software raid en over windows of linux/freebsd mogelijkheden voor data opslag. Ook daar bieden deze topics voldoende aanknopingspunten voor.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 04-08-2014 00:32 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-01 16:15
Kijk zeker ook naar een kant en klare oplossing: synology bijvoorbeeld.

android since G1.

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-01 11:05
Wat is jouw invulling van lekker snel?
Ik heb een dlink nas die voor wat ik ermee wil doen snel zat is. Die kostte me slechts 75 euro, en met een hdd erbij was ik totaal 125 euro kwijt.

Verwijderd

Topicstarter
Lekker snel, tja het zijn full HD films die ik heb, dus wil dat ze ook lekker vlot streamen zonder buffer tijden. :)

Verwijderd

Topicstarter
coredalae schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 00:37:
Kijk zeker ook naar een kant en klare oplossing: synology bijvoorbeeld.
Aan welke modellen moet ik dan denken?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 01:12:
Aan welke modellen moet ik dan denken?
Dat hangt af van je budget en hoeveel opslagruimte je nodig hebt, en wat voor netwerk je hebt. Maar begin eens zelf je in te lezen op wat de verschillende Synology NAS kunnen, en wat de voordelen en nadelen zijn. Het is wel de bedoeling dat je zelf aan de slag gaat :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-01 02:06
Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 00:24:...
Wat zou ik willen?
Nou best simpel denk ik..
De foto's van haar moeten vanuit MacBook makkelijk op de NAS kunnen worden gezet.
En het liefst ook benaderbaar zijn vanuit bijvoorbeeld de Ipad op een andere locatie dan thuis.
Ik zelf wil m'n film kunnen opslaan op de NAS en deze kunnen afspelen op mijn tv via de mede8er.
...
Ik heb niet ech nagedacht over een budget, gezien de prijzen erg verschillend zijn..
Natuurlijk moet het wel een NAS zijn die lekker snel is ;)
...
Wat is het je waard? Dan weet je je budget. Als je er €2.000,- voor over hebt bijvoorbeeld zul je heel andere oplossingen kunnen realiseren dan wanneer je met €200,- alles wilt bereiken.

Houd wel even in gedachten dat als je je opslagcappaciteit vergroot, je waarschijnlijk ook je backup ruimte moet vergroten.

Over Full HD steamen; zolang je een mediaspeler (hardware of software is even niet belangrijk) hebt die het decoderen of transcoderen doet, is zo'n beetje elke NAS van Synology geschikt.

Wat linkjes zodat je jezelf een beetje in de mogelijkheden van een Synology NAS kunt inlezen en wat uitproberen:
http://www.synology.com/en-global/dsm/index/mobile
http://www.synology.com/en-global/dsm/index/features
http://www.synology.com/en-global/products/dsm_livedemo

Ik heb zelf een DS110j en ben er blij mee, zeker de continue verbetering en uitbreiding van de software. Dat kastje is intussen behoorlijk verouderd, maar kan eigenlijk al wat jij wilt. De snelheid is iets waar nog wat te wensen valt, maar dat is meer met wegschrijven naar de trage HDD dan responsiveness. Let wel, ik gebruik het ding eigenlijk alleen als backup doel, iSCSI server en bovenal de Synology variant van dropbox (Cloud Station). Zaken die CPU intensief zijn doe ik niet. Lees Plex Media Server, Transcoding e.d.

Addicted to silent computing

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je toch al twee medi8ors hebt staan, kun je die (en ook de macbook) zo de gedeelde mappen op de Synology of andere NAS laten benaderen. Die streamen dat echt wel - zorg alleen wel voor een bekabeld netwerk in huis, via wireless gaat hem (zeker HD) streamen sowieso niet worden namelijk ;)

En verder: idd, lees je eens in. Synology is imho verreweg het meest intuitie, gebruiksvriendelijk, etc. Met 2x$TB schijven doe je al veel.
Als je een richting wilt: DS214.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Hoi Raz3r,

Er valt veel informatie op dit forum te vinden over NAS systemen; zowel kant en klaar als zelfbouw.

Je vraagstelling in je startpost is enorm breed en ik heb niet het idee dat je veel eigen onderzoek hebt gedaan. Ik wil je verzoeken je eerst eens goed in te lezen en dan pas een topic aan te maken. Daarbij hoort ook een specifieke vraagstelling waar 'wij' wat mee kunnen. Het vooronderzoek van oriënteren is echt iets wat je zelf dient te doen. Mocht je na gedegen onderzoek vragen hebben dan ben je van harte welkom.

Vriendelijke groet,
CiPHER
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.