Nu niet, maar straks wel.
Nee, nooit. Dat gaat gewoon niet.
Een responsive design moet globaal gemaakt worden, fine-tunen per OS om een native experience te brengen is gewoon *niet* mogelijk.
Ook vanwege een aantal beveiligingen gaat dat niet.
Responsive kan *nooit* een app vervangen, net als dat een app eigenlijk nooit een gehele website kan vervangen... Al zal een app dat wel sneller kunnen dan andersom.
Er is meer dan Android en iOS.
I know, maar die zijn marginaal.
Dat wil niet zeggen dat ze geen app verdienen, in tegendeel.
Maar daar kan ik het wel beter van begrijpen.
Je blijft dus altijd achter de feiten aanlopen met apps
Nee, niet als je het goed ontwerpt.
Dit alles in tegenstelling tot een website. één keer bouwen. één keer releasen en iedereen ziet exact op jouw gewenste moment wat jij wilt zien.
En een slechte ervaring als gevolg omdat het compatible moet zijn met alle apparaten en niet specifiek gericht is op native experience van het OS waarmee je bezoekt.

Op een computer boeit dat heel weinig, soms nog wel eens browser afhankelijk, maar op een smartphone/tablet brengt dat een extreme wereld van verschil.
Misschien werkt nu niet alles even lekker, maar is er geen reden dat de responsive website niet net zo gebruikersvriendelijk zou kunnen zijn als een app.
Jawel. Je kan functionaliteiten van het OS niet inbouwen in het responsive design. En daar gaat het mis.
wat is er dan precies kut aan het comment systeem?
Zo'n beetje alles.
Het scrollt voor geen meter omdat er een feedback zit als je een comment aanraakt, het leest niet prettig, dat schuiven wordt je knettergek van, toetsenborden in een browser werken gewoon een stuk minder dan in de app, submitten gaat niet altijd lekker, et cetera.
Daarnaast is het ook gewoon lelijk, maar dat terzijde.
Dat krijg je snel met dit soort ontwerpen.
En daarom is native zo extreem superieur aan een browser schermpje met een site die gebouwd is naar een uniforme standaard; maar een standaard die er niet op gericht is feilloos te werken specifiek gericht op het operating system waarmee gewerkt wordt.
Maar het is niet enkel het comment systeem, het is vooral ook gewoon het lezen van artikelen. Dat werkt een stuk minder prettig, je doet er langer over, de site is vele malen trager dan de app, de navigatie is driewerf ***; en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Op de computer werkt het *perfect*. Het design is niet mijn smaak, maar dat boeit niet: het werkt. Maar op een smartphone werkt het responsive design gewoon voor geen hol. Traag, lelijk, vervelend: walgelijk.
Ik zat van de week eens te kijken naar het dan maar zelf bouwen van een mini-appje om tenminste de artikelen te kunnen binnenhalen zonder gelazer; zodat ik toch gewoon fijn Tweakers kan lezen op m'n smartphone. Want dat doe ik graag. Dat je dan niet kan commenten: jammer dan, dan maar geen comments meer hier; of een stuk minder...
... Helaas bied het RSS systeem enkel wat headers aan (via een beetje vage partij) en op geen enkele wijze volledige artikels.
Dat levert wat extra werk op, maar ale; uiteindelijk rollt er hopelijk wel een appje uit die ik gewoon kan gebruiken zonder alle rotzooi van het responsive design erbij.
Het trieste is enkel dat de huidige Tweakers app gewoon perfect is, maar dat Tweakers het de nek omdraait omwille van vage redenen en een kennelijk bar slecht design van de achterliggende API. Dat is zonde van de code van de app die *wel* werkt.
Tweakers heeft het steeds over de API, maar als die API zo brak is dat ze de app niet eens enkel artikelen kunnen laten serven: dan is er wel iets heel erg bizar grondig mis. Ik gok dus toch op extra redenen die hier niet vermeld worden.
Zoals ik het begrijp is de API die gebruikt wordt voor de app gewoon brak
Dat was mij ook opgevallen, vandaar dat ik ook mijn ongenoegen uitte dat een techwebsite zo kan hebben geblunderd met het ontwerp. Normaal gesproken heb je echt niet zoveel werk aan het updaten van een paar API calls hoor.
Als ik jou was zou ik gewoon inhoudelijke feedback geven over de responsive website zodat t.net deze kan beoordelen en eventueel kijken of ze toegepast kunnen worden als ze iets toevoegen.
Vaak gedaan, heeft echt totaal geen functie. Nul komma nul.
Maar het punt is ook meer dat ze weinig kunnen doen om het fijn te laten werken; puur en alleen omdat een responsive design nooit zo fijn en prettig zal werken als een app...
En ik wil ook gewoon m'n browser niet hoeven te gebruiken voor dit soort sites, is dat nou echt zo moeilijk te begrijpen?

Responsive designs zuigen. Browsers vreten meer resources. Het is trager. Het werkt minder prettig. Et cetera. Kan je je design wel verbeteren, maar het inherente achterliggende probleem blijft.
Het oude design van Tweakers werkte naar mijn idee dan zelfs nog een heel stuk fijner dan het huidige responsive design; wat wel frappant is omdat dit zogenaamd beter zou moeten werken. Niet dus.
De ervaring met het responsive design wordt niet verbeterd, en ik wil ook gewoon helemaal niet naar die meuk toe; Tweakers bezoek ik met m'n telefoon via de app, that's it. Geen app, geen tweakers.
(Dus, nu als ik hier op een goede manier zonder super slechte ervaring wil lezen moet ik zelf maar een app in elkaar gaan zetten, omdat Tweakers hun goede app wegflikkert.)
Naast de app moet je een responsive website hebben voor mensen die de app niet hebben en een link naar ons tegenkomen en geen app willen instaleren
Daar ben ik het eigenlijk niet zo mee eens.
Responsive designs worden even hard gehyped als "de cloud, oh my godddd de cloud!!", maar stellen in principe weinig voor en hebben eigenlijk ook negen van de tien keer totaal geen betere ervaring: eerder grotere irritaties.
Ik hoor van veel mensen dat het responsive gedeelte, mits de website dat uberhaupt aanbied (Tweakers doet dat gelukkig), gewoon wordt uitgeschakeld en men "desktop modus" forceert, omdat de mobiele versies gewoon nog slechter werken dan de grote versie van de site. Hoe groter het scherm van de smartphone, hoe vaker dat voorkomt.
Misschien dat op een iPhone 4S ofzo een mobiel design vereist is omdat het scherm zo super klein is; maar op een beetje moderne smartphone van 4"+ is het een mega irritatie factor.
Heb je dus echt responsive nodig...?
Nee, jullie hadden tweakers.mobi al voor dat soort mini schermpjes.
Makkelijk zat.

Een app installeer je niet heel erg snel, die moet je opzoeken, wachtwoord invoeren, permissies geven en downloaden, dat is een beperkte groep bezoekers die dat doen; sterker nog hele grote groepen mensen instaleren vrijwel geen apps meer.
Ach kom nou.
Op iOS moet je inderdaad veels te vaak je wachtwoord intikken, akkoord.
Maar dat houdt mensen echt niet tegen om apps te installeren.
Op Android heb je geen moeite met wachtwoorden zolang de app gratis is.
En dat permissies geven is ook geen probleem... Je klikt op "download", hij zegt wat de app nodig heeft, KLAAR. Niets moeilijks aan.
Dat een hele grote groep mensen geen apps meer installeren is pure onzin.
Dat artikel zegt ook helemaal niet dat mensen geen apps meer installeren...
Het zegt enkel dat ondanks de wildgroei aan apps, mensen niet al die apps installeren. (Duh.)
Maar als 10.000 van jullie bezoekers de Tweakers app al hadden, dan blijven ze die ook installeren: en nieuwe bezoekers die jullie site erg leuk vinden zullen de app ook gewoon installeren.
Dat gebruikers niet opeens honderden apps op hun telefoon hebben staan puur en alleen omdat Sjakie de 12 jaar oude computernerd tegenwoordig ook een totaal nutteloos appje kan maken zegt niets over het normale gebruik van apps die *wel* een functie hebben...
Zoals de Tweakers app.
Apps zijn gewoon een belangrijk onderdeel van een total experience.
Dat kan je ontkennen, maar is gewoon een feit.
Het artikel dat je zelf linkt (digiday) geeft zelf ook al aan: mobiele apps zijn vele malen populairder dan mobiele websites!
Ze geven enkel in dat artikel aan dat als je een beginnende website bent of nu een compleet nieuwe app wil gaan lanceren: dan heb je kans dat het faalt; of dat je niet moet rekenen op de miljoenen downloads die youtube heeft (goh!!).
Maar *nergens* in dat artikel staat dat mensen apps massaal dumpen, of dat ze dit zouden moeten doen; in tegendeel: het stelt juist dat het merendeel van de traffic door mobiele apps komt, en dat mobiele apps het mobiele gebruik "driven"; en niet andersom.
Ik denk niet dat je een programmeur zal vinden die je vertelt dat zijn code de komende 1000 jaar blijft werken.
Nee, maar je kan als het goed in elkaar zit wel een stuk makkelijker code aanpassen/functies wijzigen/toevoegen zonder dat niets meer werkt of dat alles maar geheel herschreven moet worden...

Ik begrijp niet zo goed waarom Whatsapphack maar blijft ranten en ranten. De onsamenhangende argumenten komen telkens op hetzelfde neer en wat er ook gezegd wordt, er blijft op dezelfde manier worden doorgezaagd.
Och ja, excuses dat ik even mijn ongenoegen uit over het afschieten van een goede app.
Onsamenhangend ben ik echter niet geweest; als je dus vragen had omdat iets onduidelijk is of je mijn gedachtengang niet snapt: vraag het dan gewoon.
Niet mijn schuld als je het niet begrijpt.
En dat doorzagen gebeurt van twee kanten.

We weten simpel gezegd niet op wat voor manier een app écht toegevoegde waarde kan bieden voor Tweakers en een investering en lange termijn commitment verantwoord. En nee, feature x en feature y zijn niet van genoeg toegevoegde waarde om jaarlijks tientallen duizenden euro's stuk te slaan op de ontwikkeling, onderhouden en promotie van talloze contentsilo's (en dus de ontwikkeling van de website, onze kernactiviteit, stop te zetten).
Nou, als je het verschil in gemak, snelheid en goede werking tussen een native app en een responsive design niet kan zien of bestempeld als "niet van toegevoegde waarde", dan ben je sowieso niet erg van de apps gok ik; of is het nooit uitgebreid getest...
Je hebt al een app. Als daar tienduizenden euro's per jaar op stukgeslagen moeten worden om het werkend te houden, dan is er iets mis met het design van de app of de back-end.
En dat is een heel ander verhaal... Dan moet je het ecosysteem van apps niet de schuld geven, maar het eigen slechte design.
Klinkt hard hoor, ik snap dat het niet leuk is om dat te horen.
Maar om nou apps de schuld te geven omdat er kennelijk een app geschreven is die extreem veel onderhoud nodig heeft in tegenstelling tot wat kleine patches eens per jaar oid: dat ligt toch echt aan de manier waarop de app en/of de back-end is geschreven; dat ligt helemaal niet aan apps.
Als een app eenmaal geheel geschreven is, heeft deze voor een site als Tweakers normaal gesproken nog maar heel weinig onderhoud nodig.
Ja als je je hele API vervangt: dan heb je weer wat te doen. Maar volgens mij vervangen jullie die niet meerdere malen per jaar in zijn totaliteit...
De minachtende manier waarop Whatsapphack over het team praat, vind ik ronduit belachelijk en onacceptabel. Voor ieder lid van het team die hij van 'onkunde' beticht heb ik bizar veel respect en zijn stuk voor stuk mensen met een gigantisch hart voor de zaak, die dag in dag uit, ook 's avonds en in het weekend, werken aan Tweakers.net om het zo aangenaam en leuk mogelijk te houden. Dit soort berichten verdienen ze niet.
Ja toppie.
Ik had wel verwacht dat ik iemand zou beledigen of een trots zou krenken, maar dit is hoe ik het zie; en dan kan ik er wel een buttload aan suiker en slagroom overheen spuiten: maar de kern blijft zuur; en als de slagroom dat probeert op te hemelen terwijl er niets is dat op te hemelen valt: dan schiet niemand daar iets mee op. Open, eerlijk en recht voor z'n raap werkt dan volgens mij beter dan dat ik hier een potje ga slijmen over hoe geweldig ik het responsive design vind, terwijl ik het gewoon driewerf *** vind... Maar misschien zie jij dat anders.
Er worden naar excuses gegrepen die, zelfs jij, vervolgens eigenlijk in een ander licht gooit door te zeggen dat de vork eigenlijk heel anders in de steel zit.
Daarnaast ben ik niet werkelijk minachtend over het team.
Ik heb al vaak complimenten gegeven aan het team als dat verdiend was, en ook het harde werk stel ik natuurlijk op prijs.
Ook heb ik, zelfs in dit topic nog, aangegeven dat ik het design hartstikke goed vind werken op een computer. Heel weinig mis mee, en goed werk.
... Dat mag wel, maar vervolgens een rant houden over hoe extreem brak ik het systeem op mobieltjes vind werken, en dat ik het belachelijk vind dat een techsite kennelijk zo'n slecht product heeft geschreven in eerdere jaren waardoor nu die app geheel afgestoten moet worden; dat is opeens onacceptabel? En kritiek is dan niet verdiend...?
Lovende recenties moet je verdienen, en kan je verdienen; en krijg je ook als je het verdient.
Maar kritiek... Ja, dat kan je ook verdienen. En soms kan dat er hard aan toe gaan als iemand een keer zonder suiker een berichtje post...
Sorry hoor, maar ik vind het nergens op slaan dat dit onacceptabel zou zijn.
Je kan het niet eens zijn met de manier waarop ik m'n ongenoegen uit, maar het is overduidelijk toch een deel te danken aan de manier waarop er geprogrammeerd is (in het verleden.). En daar mag best wat over gezegd worden, of je het nou leuk vindt of niet.
Nogmaals, puur voor op de PC:
Goed werk, Tweakers team. Het design werkt op de computer, het ziet er fris uit; en er zitten wat leuke features in.
M'n mening over hoe het op de mobiel werkt zal ik echter maar niet herhalen, want kritiek is kennelijk onacceptabel...

Enkel loven mag.
Ik merk dat m'n bijdragen hier worden gezien als doorblijven zagen omdat ik m'n mening niet aanpas naar wat men graag hoort; en derhalve hier ongewenst ben.
Dan hou ik hierna m'n mond wel. Maar doe dan niet net alsof je zo graag feedback wilt totdat iemand het niet met je eens is...
Ik heb m'n feedback gegeven; de app eruit halen is een grove fout en schandalig triest. Jammer dat het responsive design, wat helemaal niet fijn werkt op mobieltjes, door je strot wordt gepropt vanuit alle mogelijke fronten.
Heb je het topic wel gelezen?
Voor notifications zijn ook andere oplossingen te bedenken, die juist veel breder toepasbaar zijn. Met behulp van bijvoorbeeld PushBullet of Pushover (iOS, Android) of Pushalot (Windows en Windows Phone) zou Tweakers ook best notificaties kunnen sturen zonder verder een app nodig te hebben. En laat het implementeren van die API's net even wat minder voeten in de aarde hebben dan 3 of meer verschillende apps onderhouden.

Als je écht die notificaties mist zou je een feature request kunnen indienen voor het ondersteunen van dergelijke push-services. Of in het geval van Pushalot kun je zelfs zonder verdere ondersteuning daarmee overweg omdat die ook een mailbox voor je maakt die elk mailtje dat daarop binnenkomt vertaalt in een notificatie.
Ja volgens mij heb je het zelf dan ook niet gelezen.

Hierboven proberen je collega's met man en macht me wijs te maken dat zogenaamd niemand nog apps wil installeren, en dat apps daarom overbodig zijn voor Tweakers; en vervolgens kom jij aan met "Ja maar, voor die functie kan je een app installeren hoor!!".
Ja maarrrr niemanddd wilddeee tochhh eeeennn appp installeeerreeehhhh?
Wat is het nou?
Push is trouwens niet zo boeiend naar mijn mening.
Als jullie je huidige app zo zouden aanpassen dat enkel de nieuws artikelen getoond zouden worden, al dan niet met mogelijkheid te reageren (liefst wel, maar goed.) dan zou er al een wereld van verschil zijn.
Maar kennelijk zit het zo slecht in elkaar, dat jullie de app niet eens kunnen aanpassen om enkel nog artikelen te tonen.
En ja, daar baal ik extreem hard van.
Ik zou liever de artikelen lezen, dan een push notificatie krijgen dat ik naar de site moet.

Kan je net zo goed een RSS readertje gebruiken ja...
Voor bestaande gebruikers van die push diensten is het toppie als Tweakers het gaat ondersteunen ja.
Jammer alleen dat de app niet ff gestript kan worden om tenminste nog artikelen te tonen.
Anyway, i'll back out now.
Persona non grata vertrekt uit 't topic, iedereen weer blij.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)