Yep, maar daarom ben ik tegen zo ongeveer alle heilige boeken (die bevatten namelijk allemaal zo ongeveer dezelfde typen teksten)
- Ben je het mij eens dat het boek zich leent voor misinterpretatie, wat we terug zien in moslimextremismereligie-extremisme / religie-misbruik?
Wederom yep, alleen wederom de kanttekening dat mijn yep gaat over alle heilige boeken.
- Volgens welke standaarden bepaal jij dat moslim extremisten de koran verkeerd interpreteren? Hoe bepaal je dat gematigde Moslims de koran niet verkeerd interpreteren?
En hier komt de grote clou naar boven, ik bekijk religie-aanhangers niet enkel op mijn interpretatie van dat heilige boek, maar ik bekijk religieuzen op hun invulling van hun religie.
Tweaklol heeft hier al een aantal keer aangegeven dat je moet kijken naar wat de religie leert, dat heb ik in mijn leven bij meerdere relgiies getracht te doen alleen niet door met tunnelvisie en vooringenomenheid naar het heilige boek van die religie te gaan kijken en dan te schreeuwen : Dit leert die relgie (zoals jij en tweaklol graag doen). Maar gewoon door simpelweg over de hele wereld naar religieuze bijeenkomsten te gaan en te kijken wat daar geleerd wordt.
En als je het op mijn manier doet dan zal je zien dat het extremisme slechts een fractie is van het totale geloof.
De misrepresentatie die jij en tweaklol voorstaan kan je voor elke religie maken, Jezus heeft in het NT ook gezegd dat hij niet de oude regels zou vervangen, Jezus heeft ook opgeroepen het zwaard te heffen etc. etc., in het OT staat ook dat Gods woord onveranderlijk is dus Jezus kan in het NT nog niet eens nieuwe regels maken (een van de grootste redenen waarom je joden en christenen hebt). Voor zo goed als geen enkele christen is het OT vervangen door het NT (want waar staan bijv de 10 geboden?).
Ik zou jou en tweaklol toch graag eens vragen om eens echt te gaan bekijken wat religies in de praktijk leren ipv te blijven herhalen wat ze volgens jullie zouden moeten leren. Jij en tweaklol hebben een beeld van moslims in jullie hoofd zitten, maar in de praktijk voldoet niemand daaraan (ook niet de meest extremistische ISIS-strijder) en daarna gaan jullie zeggen : Jij noemt jezelf moslim dus moet jij voldoen aan mijn beeld en dus ben jij fout. Ga gewoon eens in de echte wereld kijken...
Rixos schreef op zondag 07 september 2014 @ 01:05:
[...]
Ook al zet je er een miljoen imams tegenover, alsnog heb je dan enkel de interpretatie van mensen, je hebt geen objectieve standaard om vast te stellen dat zij de tekst verkeerd interpreteren.
Tja, zie hier de slechte staat van ons onderwijssysteem denk ik dan maar...
Als je een miljoen imams tegenover 20 imams kan zetten dan gaat het niet meer om tekst interpreteren (dat is leuk als het 51 om 49 zijn oid), dan gaat het om wat er daadwerkelijk in de praktijk geleerd wordt en dat is met 1 miljoen vs 20 iets totaal anders als wat jij claimt.
En ik vind het heel logisch dat ik de veronderstelling maak dat dit boek een bron van ellende kan zijn
Totaal nietszeggend iets, elk boek
kan een bron van ellende zijn. Daar hoef ik geen veronderstelling over te maken, dat is gewoon een feit.
Welke randvoorwaarden heb je het over dan? Welke randvoorwaarden zouden het ooit oké kunnen maken om dit soort dingen te schrijven over andersdenkenden? Die zijn er niet. Ook al gaat het volgens jou maar om een fractie van een boek, die fractie zou er niet in moeten zitten. Als het een boek zou zijn wat echt vrede op aarde zou moeten brengen dan zouden dit soort dingen er niet in staan.
Wow, een kleuter kan nog beter redeneren dan dit...
Volgens deze logica is elk wetboek per definitie fout als het claimt te staan voor rust en vrede en er straffen instaan.
Een vredesmissie van het leger van het leger met bewapende manschappen, totaal ondenkbaar.
Ik heb het hier enkel over het boek zelf, gematigde Moslims die ervoor kiezen om dit soort verzen te negeren heb ik geen enkel probleem mee
En niemand accepteert het boek 100%, oftewel je ageert tegen denkbeeldige windmolens... Zelfs de meest extremistische gek die accepteert het boek niet 100% dus daar zal je ook geen enkel probleem mee moeten hebben (of waar leg je anders de grens)
Het is net zoiets als ageren tegen NL'ers door te verwijzen naar gestoorde wetten en daarna te zeggen dat NL'ers zich aan de wet moeten houden dus dat NL'ers gestoord zijn om daarna te gaan zeggen : Maar als je je niet aan de gestoorde wetten houdt dan je niet gestoord.
En 1 van die gestoorde wetten is dus ook dat elke NL'er geacht wordt de wet te kennen, en daaraan voldoet zo ongeveer grofweg geschat 0% van de NL'ers, maar jij wilt blijven beweren dat NL'ers gestoord zijn want wetten etc...
En inderdaad staat er in de wet dat elke NL'er de wet hoort te kennen, maar dat is nooit bedoeld om te interpreteren als : Iedere NL'er moet 100% van elke wettekst zo 1-2-3 uit zijn hoofd op dreunen.
Maar als je niet naar de Nederlanders zelf kijkt maar enkel naar de wetteksten en daar de slechtste interpretatie van pakt tja dan kan je tot conclusie komen dat NL'ers gestoord zijn...