Wanneer is een religie een religie?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-05 11:19
Lordy79 schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 22:52:
[...]

Waarom zou dat een downgrade zijn? :) Ik zie het Jodendom als levenswijze met een daarbij horend dieet, wat rituelen, een dag per waarop de versnelling een paar tandjes terug wordt gezet en een rechtssysteem.
Omdat je privileges zou verliezen. Neem het voorbeeld dat thewizard aanhaalt. Die vlieger gaat dan niet meer op:
thewizard2006 schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 07:55:
[...]

Was er pas niet een man die zijn ID niet bij zich had en een boete hiervoor had gekregen. Hier is hij van vrijgesproken omdat de wet dat je een ID bij je moet dragen tegen de grondwet van vrijheid van godsdienst in gaat (natuurlijk absurd maarja....)

Ah hier
http://www.refdag.nl/nieu...joden_met_sabbat_1_623930
Als vrijheid van godsdienst niet meegespeeld had (en als naast Islam niet ook het Jodendom er last van gehad had) was ritueel slachten imo ook verboden nav. het wetsvoorstel van de PvdD.
Lordy79 schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 22:52:

Overigens: het openen van bijzonder onderwijs is niet voorbehouden aan religies. Je hebt volgens mij ook 'vrije scholen' die gestoeld zijn op antroposofie. Antroposofie is geen religie.
Over antroposofie kunnen we twisten, maar ik vermoed dat Montessori-scholen etc. ook "bijzonder" zijn. Ik vermoed echter, dat zonder de rol die religie in onze samenleving speelde er nooit een provisie voor bijzonder onderwijs was gekomen enkel om zaken als Montessori-onderwijs mogelijk te maken. Ook vraag ik mij af of niet-religieuze bijzondere scholen het voorrecht hebben om bijv. homo's te discrimineren.
Wat betreft inschrijvingsrecht op een bijzondere school is het wel interessant naar België te kijken. In Antwerpen heb je 'jongensscholen' en 'meisjesscholen' (Joodse) maar heeft een school de wettelijke plicht om kinderen die aangemeld worden bij een school te accepteren. Een jaar geleden ofzo was er een mafketel die zijn zoon/zonen op de meisjesschool wilde aanmelden en uiteindelijk bij de rechter gelijk kreeg. Ik vind dat wel mooi, dat de democratie dan wint van religie. Gevolg was wel dat een groot deel van de kinderen uit de klas waar die zoon/zonen in kwamen te zitten van school werden gehaald... ik vind het ook mooi dat ouders de keuze hebben om hun kind op te voeden zoals zij het juist achten (uiteraard de extremen uitgezonderd)
Dat is inderdaad wel een interessante anecdote. Ik ben het volledig met je eerste stelling eens. En eigenlijk ook wel met de tweede, met een mits. Ik vind de vrijheid van ouders om hun kinderen op te voeden zoals ze willen een groot goed. Echter, dat moeten ze, vind ik, in hun eigen tijd doen. Op school dient een standaard-curiculum gevolgd te worden, zonder extra invloed van de eigen levenbeschouwelijke stroming. En eigenlijk zou ik liefst ook hebben dat ouders geen invloed hebben op of ze hun kinderen liever naar een zwarte of witte school sturen. (Misschien dat ik mij met mijn eigen kind in de toekomst dan weer volledig hypocriet op zou stellen, hoewel ik hoop van niet).

Ik maak mij zelf meer zorgen om Britse toestanden, waar Faith Schools wel vaak in hun admissions discrimineren. Onder gelovige voorwendselen lijkt die discriminatie vaak gericht jegens kinderen uit arme gezinnen en immigranten

Dit is geen fossiel van de Victoriaanse tijd. Dit soort scholen zijn recentelijk onder Blair's Labour enorm gestimuleerd en dat lijkt een van de weinige policies van Labour waar de Tories gewoon mee doorgaan. Zelfs in recente wetten worden uitzonderingsposities voor ze geschapen:
Faith schools may give priority to applicants who are of the faith of the school, and specific exemptions from Section 85 of the Equality Act 2010 enable them to do that.[1][2]
bron.

Een heel andere situatie dan die in Belgie dus. En ik vermoed een situatie meer parallel aan de onze dan de Belgische situatie.

[ Voor 6% gewijzigd door Spheroid op 30-07-2014 09:53 ]

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 18:30

Lordy79

Vastberaden

Spheroid schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 09:48:
[...]

Als vrijheid van godsdienst niet meegespeeld had (en als naast Islam niet ook het Jodendom er last van gehad had) was ritueel slachten imo ook verboden nav. het wetsvoorstel van de PvdD.
Dat zou best eens kunnen. Maar volgens mij is het een weging van (vermeend) extra dierenleed vs vrijheid van godsdienst en ik denk dat het verbod op koshere slacht sowieso niet stand had gehouden bij de rechter. Maar goed, hier is in de zin/onzin van religie al veel over gesproken.
Ik vind de vrijheid van ouders om hun kinderen op te voeden zoals ze willen een groot goed. Echter, dat moeten ze, vind ik, in hun eigen tijd doen. Op school dient een standaard-curiculum gevolgd te worden, zonder extra invloed van de eigen levenbeschouwelijke stroming.
Nou, dat is ook wel interessant: in België heb je twee soorten scholen. Met en zonder subsidie.

De scholen met subsidie moeten het hele curiculum (spelvoud?) volgen van de Belgische overheid. Daarnaast kunnen ze ook onderwijs geven in de religie/levensbeschouwing. Op 'openbare' (niet religieuze) scholen kunnen kinderen ook kiezen voor christelijke, islamitische, joodse of wat dan ook voor les en een vriend van mij geeft ook les op een niet-Joodse school en waar heeft hij dus slechts 1 leerling die toevallig Joodse les wilde. DAT is keuzevrijheid!

De tweede soort school is een niet gesubsidieerde school. Daar hoeft het lesprogramma dus niet gevolgd te worden en het is eigenlijk een soort van georganiseerde 'homeschooling' (homeschooling is toegestaan in België). Wel heb ik begrepen dat de overheid iets wil doen tegen scholen die kinderen afleveren die een onaanvaardbaar laag niveau kennis hebben van algemene vakken zoals rekenen, taal, aardrijkskunde, etc.

Zelf ben ik niet voor die niet gesubsidieerde school maar sommige Joodse mensen vinden het juist fantastisch.
En eigenlijk zou ik liefst ook hebben dat ouders geen invloed hebben op of ze hun kinderen liever naar een zwarte of witte school sturen. (Misschien dat ik mij met mijn eigen kind in de toekomst dan weer volledig hypocriet op zou stellen, hoewel ik hoop van niet).
Ik ben benieuwd... Femke Halsema is er ook op teruggekomen... hihi...
Een heel andere situatie dan die in Belgie dus. En ik vermoed een situatie meer parallel aan de onze dan de Belgische situatie.
Ja, ik vind het Belgische systeem wel erg goed. Maar er zijn dus zeikerds die dan jongens op een meisjesschool willen doen of omgekeerd. Soms moet je je m.i. afvragen of je wel gebruik moet willen maken van je 'recht'.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
Lordy79 schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 23:31:
[...]

Dat zou best eens kunnen. Maar volgens mij is het een weging van (vermeend) extra dierenleed vs vrijheid van godsdienst en ik denk dat het verbod op koshere slacht sowieso niet stand had gehouden bij de rechter.
Maar als je godsdienst, zoals je eerder stelde, ziet als een filosofie dan is het een weging van dierenleed en een filosofie. Ik denk dat een rechter (en het parlement) niet snel dierenmishandeling uit naam van het structuralisme zal billijken.

Ik zou zo'n situatie graag verwekelijkt zien (zeker in gevallen waar er goede alternatieven zijn voor de religieuze privileges). Maar ik denk dat jij (en andere gelovigen) die situatie dus zullen ervaren als een downgrade tov. de huidige situatie.
De tweede soort school is een niet gesubsidieerde school. Daar hoeft het lesprogramma dus niet gevolgd te worden en het is eigenlijk een soort van georganiseerde 'homeschooling' (homeschooling is toegestaan in België). Wel heb ik begrepen dat de overheid iets wil doen tegen scholen die kinderen afleveren die een onaanvaardbaar laag niveau kennis hebben van algemene vakken zoals rekenen, taal, aardrijkskunde, etc.

Zelf ben ik niet voor die niet gesubsidieerde school maar sommige Joodse mensen vinden het juist fantastisch.
Ik denk dat homeschooling ook in Nederland toegestaan is, maar dat weet ik niet zeker.

Op dit soort ongesubsidieerde scholen ben ik eigenlijk op niet-religieuze gronden tegen. Door dit soort onderwijs kunnen kinderen van rijke ouders voordelen behalen die voor kinderen van arme ouders onbereikbaar zullen blijven. Neem de Engelse situatie met de "public schools" als Eton en Harrow, waarvan oud-leerlingen het leeuwendeel van kabinetsposities bezetten.

Ik denk dat, als dit soort scholen bestaan, je tenminste van ze mag eisen dat kinderen afgeleverd worden met een niveau waarbij ze het landelijk examen/Cito-toets/toelatingsexamens voor vervolgopleidingen kunnen afleggen. Ook denk ik dat er iets van toezicht moet zijn op indoctrinatie, want zoals nu in het VK blijkt zijn faith schools gemakkelijk te infiltreren door extremisten.
Ik ben benieuwd... Femke Halsema is er ook op teruggekomen... hihi...
Niets menselijks....

Het probleem is dat ouders, denkend dat ze in het belang van hun kind handelen, zo hun eigen stereotypen mee helpen vereeuwigen. Dat is voor de have's niet zo erg, maar voor de have-nots blijft de weg naar de bourgeoisie zo geplaveid met hindernissen. Daardoor heb je imo sneller jongeren die criminaliseren en/of extremiseren. Voor de maatschappij als geheel, maar ook voor kinderen van de Halsema's is het dus beter om aan die situatie een einde te maken.

Het probleem is wel dat je als ideologische minderheid misschien wel de leerprestaties van je kind opoffert aan je eigen idealen, en daarmee dus hetzelfde doet als de wannabe-elitairen die zwarte scholen mijden.

Oftewel, ik heb ook geen pasklare oplossing voor de situatie :/ .

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-05 12:07

boner

misantropisch altruïst

Topicstarter

Dit is in mijn ogen een gruwel. In Nederland zijn de laatste tijd een aantal gevallen bekend geworden van (Islamitische) scholen waar het onderwijs van schandalig laag niveau is. Die scholen zijn (te laat, de Inspectie heeft jaren op haar handen gezeten en het door laten woekeren) nu onder verscherpt toezicht zijn gezet of gesloten. Als ze de kans hadden gekregen was er een soort onderlaag gekweekt van mensen die geen enkele waarde voor zichzelf en voor de maatschappij hebben. Wel weten ze heel erg veel van (delen van) de gebedsboeken en kunnen daar geen weerwoord aan geven, de Verlichting is bijvoorbeeld nooit tot hen doorgedrongen.

Mischien Off topic (ik ben de TS) maar ik wil het wel even kwijt.
Misschien ben ik cynisch maar ik denk dat hier door de kand heel groot is dat ze dan maar één doel in hun leven hebben en dat is hun leven geven voor de strijd van de fundamentalisten. In heel europa is een groep (jonge) mensen naar Syrie afgereist als 'vrijheidsstrijder' voor ISIL en soortgelijke nobele instellingen. Meisjes uit die scholen worden een soort legbatterij. "The womb is a biological weapon". Maar deze discussie (over vrijheidsstrijders en wapens) is een heel andere discussie. Maar het toont wel aan dat scholen uit de hand van geloofs-idioten moet blijven.
=======================

Dat gezegd hebbende weet ik van kennisen die op 'zwarte scholen' les geven dat zelfs daar Verlichting onder is gesneeuwd en de tweede wereldoorlog (Anne Frank met name) niet wordt onderwezen. Om 'gedoe en onrust' te voorkomen. :(

Dus in Nederland woekert het onkruid al, en de overheid staat min of meer buitenspel. Die inspecteert nauwelijks. En als ze al inspecteert is het op statistische gegevens over rekenen, taal en aardrijkskunde. Niet over de softe vakken. Laatst kwam ik een internet filmpje tegen over een paar kinderen die niet het besef hadden wie de auteur was van het dagboek van Anne Frank 8)7

Een leraar vertelde mij dat hij (tegen de wil van de school in) wel 40 - 45 aansneed. De hele klas vond Hitler een toffe peer want hij had wel veel joden gedood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-05 22:41

Mx. Alba

hen/die/zij

Maar aan de andere kant worden ook gedegen onderzoeken onder de mat geschoven omdat ze niet stroken met de algemene tendens van het moment. Zo begon men in de jaren '80 met een onderzoek naar minderheden en criminaliteit. Dat onderzoek is recent afgerond en de conclusie was: gecorrigeerd naar leefomstandigheden en woonomgeving is er geen verschil in criminaliteit tussen welke bevolkingsgroep dan ook. Een Nederlandse jongere in een achterstandswijk met baldadige vriendjes is net zo crimineel als een Marokkaanse, Turkse, Surinaamse, Poolse, Roemeense of van welke achtergrond dan ook jongere in een vergelijkbare wijk met vergelijkbare vriendjes. De reden waarom we wel de indruk hebben dat minderheden crimineler zijn, is dat die minderheden gemiddeld meer in achterstandswijken wonen. Alleen dat past niet in de huidige tijdsgeest waarin we "het Marokkanenprobleem moeten kunnen benoemen" en dus lees je er niets over.

Maar ja, dat is nogal off topic.

Wat maakt een religie tot een religie? Dat is net zo'n vraag als wat maakt een land een land. Hong Kong bijvoorbeeld lijkt heel erg op een land (met een eigen regering, eigen geld, eigen wetten, etc.) maar is geen onafhankelijk land want het hoort bij China. Vaticaanstad lijkt nauwelijks op een land maar is dat wel. Palestina, Transnistrië, West-Papoea zijn geen landen maar Tibet, Taiwan en Zuid-Soedan wel. Het verschil? Consensus. En zo is dat bij religies ook. En jurisprudentie. Iets is geen religie totdat een (hoge) rechter oordeelt dat het wel dusdanig behandeld moet worden.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Er zijn natuurlijk wel redenen dat een bepaalde consensus zou ontstaan, of een rechter een bepaald oordeel zou vellen. Die zaken zijn eerder gevolg dan oorzaak, dus je zou kunnen onderzoeken waarom een consensus ontstaat of een rechter een bepaald oordeel velt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
Mx. Alba schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 11:17:
Maar aan de andere kant worden ook gedegen onderzoeken onder de mat geschoven omdat ze niet stroken met de algemene tendens van het moment. Zo begon men in de jaren '80 met een onderzoek naar minderheden en criminaliteit. Dat onderzoek is recent afgerond en de conclusie was: gecorrigeerd naar leefomstandigheden en woonomgeving is er geen verschil in criminaliteit tussen welke bevolkingsgroep dan ook. Een Nederlandse jongere in een achterstandswijk met baldadige vriendjes is net zo crimineel als een Marokkaanse, Turkse, Surinaamse, Poolse, Roemeense of van welke achtergrond dan ook jongere in een vergelijkbare wijk met vergelijkbare vriendjes. De reden waarom we wel de indruk hebben dat minderheden crimineler zijn, is dat die minderheden gemiddeld meer in achterstandswijken wonen. Alleen dat past niet in de huidige tijdsgeest waarin we "het Marokkanenprobleem moeten kunnen benoemen" en dus lees je er niets over.
Dat is inderdaad waar. De vraag is echter imo of dat verergerd kan worden door bijvoorbeeld toelatingsbeleid van bijzonder onderwijs. Net als in het VK mochten bijzondere scholen in Nederland leerlingen weigeren op basis van hun signatuur (ik weet niet of dat nog steeds zo is, maar vrees van wel). Dat soort privileges lijken in het VK, zoals ik eerder postte bewust of onderbewust te leiden tot minder toelatingen van mensen met arme(re) ouders. In Nederland zijn over soortgelijke onderwerpen in het verleden kamervragen gesteld, dus ik vermoed dat het eender werkt.

Hierdoor komen kinderen met een minder bevoorrechte socio-economische achtergrond meer bij elkaar op school. Daardoor is het voor minderheden makkelijker om baldadige vriendjes op te doen enzenzenz. De vraag is dan het toekennen van dat soort voorrechten aan religies (waarvan, zoals je zelf ook post geen eenduidige definitie te geven is) niet maatschappij-ontwrichtend werkt en bestreden zou moeten worden.
En zo is dat bij religies ook. En jurisprudentie. Iets is geen religie totdat een (hoge) rechter oordeelt dat het wel dusdanig behandeld moet worden.
Uiteindelijk dus willekeur. Zouden we de status aparte dan niet beter afschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

begintmeta schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 11:35:
Er zijn natuurlijk wel redenen dat een bepaalde consensus zou ontstaan, of een rechter een bepaald oordeel zou vellen. Die zaken zijn eerder gevolg dan oorzaak, dus je zou kunnen onderzoeken waarom een consensus ontstaat of een rechter een bepaald oordeel velt.
Het probleem is vooral dat met welke harde regels je ook opstelt, er altijd een groot grijs gebied zal zijn. Religies als jediïsme en pastafarianisme zijn overduidelijk niet serieus bedoeld en het blijkt dat rechters daar moeite mee hebben omdat ze geen standaardcriteria hebben waaraan ze kunnen toetsen of een religie wel echt een religie is. Dus behoefte aan regels is er wel. Maar ik geef het je te doen om ze op te stellen, dat is monnikenwerk en zal nooit (helemaal) goed zijn...
Spheroid schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 11:40:
Uiteindelijk dus willekeur. Zouden we de status aparte dan niet beter afschaffen?
Ja, daar ben ik zeker voor. Het was immers Jezus zelf die zei dat men aan Caesar moet geven wat hem toekomt - met andere woorden, dat je netjes je belastingen moet betalen. Een kerkgemeenschap zou dan niet anders zijn dan elke andere vereniging, met officieel gedeponeerde statuten; en ook geen gedoe meer met of iemand nou wel of niet lid van een kerkgemeenschap is want net als elke andere vereniging heeft een kerkgemeenschap ook een ledenregister. Waaruit je je ook eenvoudig kunt laten uitschrijven als je dat wil.

Vervolgens kom je terecht bij zaken waarop mensen op grond van geloofsovertuiging uitzonderingen op de regels kunnen krijgen. Uitzonderingen zouden altijd mogelijk moeten zijn want geen enkele regel kan alles afdekken, dus dat zou dan op nog steeds op individuele basis mogelijk moeten zijn. Stap naar de rechter en bepleit waarom jij een uitzondering vormt op welke regel dan ook om een ontheffing te krijgen.

Dan nog kledingsvoorschriften... Ik zie niet in wat de wetgever überhaupt daarin te zoeken zou hebben. Wat maakt het de overheid uit hoe ik me kleed? Al wil ik een vuilniszak dragen, dat is mijn keuze en die gaat alleen mij aan. Klauwen af.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
Spheroid schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 09:48:
Inderdaad nog zo'n uitzonderingssituatie voor een religie. Wat mij betreft gaan ze hier ook voor optreden. Omdat je denkbeeldige vriend zegt dat het mag moet het maar geaccepteerd worden?
Maar inderdaad wellicht beter om hier niet verder op in te gaan in dit topic :)

[ Voor 7% gewijzigd door thewizard2006 op 31-07-2014 14:00 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

thewizard2006 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 13:57:
Inderdaad nog zo'n uitzonderingssituatie voor een religie. Wat mij betreft gaan ze hier ook voor optreden. Omdat je denkbeeldige vriend zegt dat het mag moet het maar geaccepteerd worden?
Dan nog zou je het op een culturele uitzondering kunnen gooien. Zo zijn er wel meer uitzonderingen, zoals de Inuit die nog op zeehonden mogen jagen en Faeröers die nog op grienden mogen jagen omdat dat onderdeel van hun cultuur is. Zo zouden moslims en joden ook zonder die uitzonderingssituatie voor religie kunnen bepleiten dat het bij hun cultuur hoort - en dat zou trouwens ook een stuk correcter zijn, want bijvoorbeeld de feestelijkheden rond het islamitische offerfeest zijn niet echt religieus ingegeven (de Koran schrijft niet voor dat je dat feest moet vieren) maar eerder cultureel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
Mx. Alba schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 14:02:
[...]

Dan nog zou je het op een culturele uitzondering kunnen gooien. Zo zijn er wel meer uitzonderingen, zoals de Inuit die nog op zeehonden mogen jagen en Faeröers die nog op grienden mogen jagen omdat dat onderdeel van hun cultuur is. Zo zouden moslims en joden ook zonder die uitzonderingssituatie voor religie kunnen bepleiten dat het bij hun cultuur hoort - en dat zou trouwens ook een stuk correcter zijn, want bijvoorbeeld de feestelijkheden rond het islamitische offerfeest zijn niet echt religieus ingegeven (de Koran schrijft niet voor dat je dat feest moet vieren) maar eerder cultureel.
Dan zijn natuurlijk ook veel christelijke gebruiken eerder cultureel dan religieus (denk aan bedevaartstochten, sacramenten, etc., daarover staat niets in de bijbel. Sterker nog: de organisatie van veel christelijke stromingen lijkt niet op de bijbel gebaseerd). Veel gelovigen zullen die gebruiken toch echt als onderdeel van hun religie zien.

Ik denk dat qua privileges culturen soms even sterk staan als religies. Echter, de situatie verandert als een cultuur in een gebied een minderheid vertegenwoordigt. Zo zullen wij culturele gebruiken als stierenvechten in Nederland niet snel legaliseren, terwijl ritueel slachten bijvoorbeeld wel mag. Ik denk dus dat het voor minderheidsgroepen productiever is om te proberen zaken als godsdienstig uitgezonderd te proberen te krijgen, dan als cultureel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Spheroid schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 14:08:
[...]

Dan zijn natuurlijk ook veel christelijke gebruiken eerder cultureel dan religieus (denk aan bedevaartstochten, sacramenten, etc., daarover staat niets in de bijbel. Sterker nog: de organisatie van veel christelijke stromingen lijkt niet op de bijbel gebaseerd). Veel gelovigen zullen die gebruiken toch echt als onderdeel van hun religie zien.
Dat klopt. Maar iets vinden betekent nog niet dat het waar is. ;)
Ik denk dat qua privileges culturen soms even sterk staan als religies. Echter, de situatie verandert als een cultuur in een gebied een minderheid vertegenwoordigt. Zo zullen wij culturele gebruiken als stierenvechten in Nederland niet snel legaliseren, terwijl ritueel slachten bijvoorbeeld wel mag. Ik denk dus dat het voor minderheidsgroepen productiever is om te proberen zaken als godsdienstig uitgezonderd te proberen te krijgen, dan als cultureel.
Juist wanneer een bepaalde cultuur in de minderheid is moet deze cultuur beschermd worden. En er is ook een verschil tussen iets nieuws dat door een nieuw binnengekomen cultuur wordt geïntroduceerd toestaan, of iets wat al heel lang door minderheden werd gedaan juist gaan verbieden. Dus stel dat moslims nu pas voor het eerst in Nederland zouden komen gaan wonen, dan zou de Voedsel- en Warenautoriteit kunnen zeggen "sorry, maar dat ritueel slachten dat mag hier dus niet". De eerste moslims kwamen hier echter toen wij nog geen enkel probleem hadden met die manier van slachten; ondertussen zijn onze standpunten veranderd en willen we het gaan verbieden, logisch dat men daar niet van gediend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Spheroid schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 14:08:
De gedachte dat het niet bij het geloof hoort als het niet in het heilige boek voorkomt is wel erg Calvinistisch. Katholicisme is al een stuk breder dan alleen de inhoud van de bijbel, ook de traditie en zelfs het religieus gezag (de Paus) is onderdeel van het geloof, en soortgelijke zaken gelden voor andere religies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Spheroid schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 09:40:

Maar als je godsdienst, zoals je eerder stelde, ziet als een filosofie dan is het een weging van dierenleed en een filosofie. Ik denk dat een rechter (en het parlement) niet snel dierenmishandeling uit naam van het structuralisme zal billijken.
Je hebt gelijk. Welke goede alternatieven zijn er trouwens in dit geval? Want verdoving is niet mogelijk; sojavlees eten wel.
Ik denk dat homeschooling ook in Nederland toegestaan is, maar dat weet ik niet zeker.
Ik weet dat het niet is toegestaan tenzij er expliciet toestemming wordt gegeven. En dat vind ik zeer verstandig.
Door dit soort onderwijs kunnen kinderen van rijke ouders voordelen behalen die voor kinderen van arme ouders onbereikbaar zullen blijven.
Rijke ouders kunnen sowieso voordelen behalen t.o.v. arme ouders door privéles na school. Maar goed, dat is een andere discussie waarbij ik alleen nog wil zeggen dat ik vind dat het onderwijs voor iedereen zeer goed moet zijn en ik steun D66 in weinig, maar wel in hun focus op goed onderwijs.
Verder zijn we het wel eens over een minimaal niveau en dat is ook redelijk goed meetbaar door de CITO toets. Wat mij betreft mogen ze daar zeer streng over zijn.
Ik ben ook tegen indoctrinatie op school (heb even de definitie opgezocht en daar staat 'kritiekloos' als kernwoord en daar ben ik erg op tegen)
Mx. Alba schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 12:10:

Dan nog kledingsvoorschriften... Ik zie niet in wat de wetgever überhaupt daarin te zoeken zou hebben. Wat maakt het de overheid uit hoe ik me kleed? Al wil ik een vuilniszak dragen, dat is mijn keuze en die gaat alleen mij aan. Klauwen af.
Dat vind ik dus ook. Een keppel, hoofddoek, hijab of zo'n gewaad wat islamitische vrouwen dragen, of een spaghetti vergiet :) zou m.i. nooit verboden mogen worden. Joodse vrouwen hebben het makkelijk want die mogen een pruik dragen als hoofdbedekking maar desalniettemin zal ik pleiten vóór de hoofddoek.

En eerlijk gezegd, als ik soms zie wat er over straat loopt aan regenboogkleuren, asymmetrische kapsels (linkerkant van hoofd geschoren en rechterkant lang haar) of van die dingen in het oor (zo'n groot gat in een oor met daarin een 'kurk') en ik krijg wel eens kritiek op mijn orthodoxe kleding, dan denk ik: wie loopt er nou raar bij? 8) Overigens vind ik het fantastisch dat dat allemaal mogelijk is hoor!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Lordy79 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 17:47:
Dat vind ik dus ook. Een keppel, hoofddoek, hijab of zo'n gewaad wat islamitische vrouwen dragen, of een spaghetti vergiet :) zou m.i. nooit verboden mogen worden. Joodse vrouwen hebben het makkelijk want die mogen een pruik dragen als hoofdbedekking maar desalniettemin zal ik pleiten vóór de hoofddoek.
Even voor de duidelijkheid: ik neem aan dat je bedoeld dat je zal pleiten voor het toestaan van de hoofddoek, niet voor het verplicht stellen van de hoofddoek? :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Mx. Alba schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 14:02:
[...]

Nee waarom zouden we dat doen? Dat is hetzelfde verpakken in een ander hempje. Er zal per situatie bepaald moeten worden of het wenselijk is of niet. Hier heeft cultuur of religie helemaal niets aan te doen. Dat er mensen op hun tenen getrapt zullen worden of dat er andere visies op nagehouden worden is dan het tweede punt. Vrouwen besnijdenis is ook een cultureel iets maar dat keuren we dan wel weer af (en terecht, net zoals baby jongetjes besnijdenis afgeschaft dient te worden).
Mx. Alba schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 14:13:
Juist wanneer een bepaalde cultuur in de minderheid is moet deze cultuur beschermd worden.
Uh nee. De Calimero kaart. Je zegt nu dat je ze moet beschermen, ondanks dat ze iets foutiefs doen, omdat ze in de minderheid zijn? Ik hoop niet dat dit er door komt want dan krijg je nogal wat gedrochten in de maatschappij zeg.
En waarom dan wel weer een uitzondering voor moslims/joden/christenen en niet voor pastafarians? En wat dan van de mormonen en scientologisten?
En er is ook een verschil tussen iets nieuws dat door een nieuw binnengekomen cultuur wordt geïntroduceerd toestaan, of iets wat al heel lang door minderheden werd gedaan juist gaan verbieden. Dus stel dat moslims nu pas voor het eerst in Nederland zouden komen gaan wonen, dan zou de Voedsel- en Warenautoriteit kunnen zeggen "sorry, maar dat ritueel slachten dat mag hier dus niet". De eerste moslims kwamen hier echter toen wij nog geen enkel probleem hadden met die manier van slachten; ondertussen zijn onze standpunten veranderd en willen we het gaan verbieden, logisch dat men daar niet van gediend is.
Ja en wat is je punt? Dat ze er niet van gediend zijn is heel jammer. Ik ben niet gediend van ritueel slachten maar dat is dan niet belangrijk? Voortschrijdend inzicht is hier een term die hier nogal op van toepassing is. Zo kan je alles wel goedpraten he. Er zijn ook vast nog wel gekleurde mensen die hier kwamen wonen toen slavernij nog niet verboden was. Dat ook maar weer terughalen? O-)
[...]

Je hebt gelijk. Welke goede alternatieven zijn er trouwens in dit geval? Want verdoving is niet mogelijk; sojavlees eten wel.
Even daargelaten dat het niet mogen verdoven Juist hetgeen is waar het nu over gaat. De kronkel in religie. Er is een ultieme macht die heeft verboden om het dier dat je gaat eten pijnloos te laten sterven. What a guy.
Maar goed, het alternatief is geen vlees eten/op een andere manier je god vereren zonder iets te slachten

En eerlijk gezegd, als ik soms zie wat er over straat loopt aan regenboogkleuren, asymmetrische kapsels (linkerkant van hoofd geschoren en rechterkant lang haar) of van die dingen in het oor (zo'n groot gat in een oor met daarin een 'kurk') en ik krijg wel eens kritiek op mijn orthodoxe kleding, dan denk ik: wie loopt er nou raar bij? 8) Overigens vind ik het fantastisch dat dat allemaal mogelijk is hoor!!
Dat is ook niet de discussie. Het gaat erom dat je herkenbaar bent. Een van de redenen dat je ook niet met je helm het tankstation/supermarkt in mag (dan sta je niet mooi op de camera). Wat mij betreft geldt hetzelfde voor de boerka.
Een hoofddoek/keppeltje or whatever dragen als dit niet de veiligheid van jezelf of andere in gevaar brengt is ook niet ter discussie (behalve wellicht bij Wilders....)
Is trouwens ook wat te zeggen van die gothics die van die grote spikes op hun halsband hebben })

Maar, dit gaat wel erg op het zin en onzin religie topic lijken zo O-)

[ Voor 66% gewijzigd door thewizard2006 op 31-07-2014 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
oeps dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door thewizard2006 op 31-07-2014 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

gambieter schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 17:58:
[...]

Even voor de duidelijkheid: ik neem aan dat je bedoeld dat je zal pleiten voor het toestaan van de hoofddoek, niet voor het verplicht stellen van de hoofddoek? :)
Je hebt gelijk, ik drukte het niet duidelijk uit. Wat ik bedoel is dat wanneer de hoofddoek bedreigd lijkt te worden, zal trachten dit te voorkomen (niet dat ik veel invloed heb :P ) ondanks dat er voor Joodse vrouwen geen probleem is omdat ze dan een pruik op kunnen zetten. (Er zijn stromingen binnen het Jodendom die bij voorkeur geen pruik dragen)
Ik ga verder niet in op de koshere slacht; daar hebben we eerder over gesproken in het (on)zin topic.
Dat is ook niet de discussie. Het gaat erom dat je herkenbaar bent.
Zoals je zelf zegt, behalve bij Wilders... en dat is wel grofweg 1/6e van de zetels in het parlement.
Maar, dit gaat wel erg op het zin en onzin religie topic lijken zo O-)
Precies, daarom niet te diep ingaan op al die zaken, dat is herkauwen }:O

Ik vind het wel een lastig topic maar kom sowieso maar met argumenten tegen the flying spaghetti monster (het boek dan) want eigenlijk is dat waar dit topic om draait: waarom FSM niet en de bekende wereldreligies wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Lordy79 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 20:05:
... eigenlijk is dat waar dit topic om draait: waarom FSM niet en de bekende wereldreligies wel?
En waarom antroposofie niet is ook nog de vraag natuurlijk. In eerdere topics is al eens gepoogd tot een definitie of overzicht van kenmerken van religie te komen, dat is men meen ik niet tot een consensus gekomen.

[ Voor 22% gewijzigd door begintmeta op 31-07-2014 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Lordy79 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 20:05:
Ik vind het wel een lastig topic maar kom sowieso maar met argumenten tegen the flying spaghetti monster (het boek dan) want eigenlijk is dat waar dit topic om draait: waarom FSM niet en de bekende wereldreligies wel?
Ik heb geen argumenten tegen FSM. Dat is toch jou kant? :)

De vraag die ik dus heb is " waarom FSM/Jedeisme" niet en waarom Christendom/Jodendom wel. Waarom Mormonisme/Scientology wel en waarom de Griekse en Egyptische goden/religies niet. Wat mij betreft zijn het allemaal religies. Allen zullen ze geen voordelen moeten krijgen (zeker niet tov van andere). Voor een moslim is buddhisme net zo onzinnig als voor een mormoon scientology is. Maar toch hangen er andere gewichten aan (oa door aantallen, cultuur en gewenning).

Een religie voor mij is het geloof in het irrationele zonder goede onderbouwing. Of dit nu een opperwezen, een onmeetbare energie, iets bovennatuurlijks, een afterlife of iets in die zin is maakt dan niet uit. Dit is echter nogal vaag en kan je uiteraard veel kanten op als je zou willen.
Het lastige is dat de een echt rationeel (in zijn ogen) overtuigd is dat zijn god de echte is. Dan kan je als " echte" rationalist wel zeggen dat die persoon ongelijk heeft. Je kan bewijzen aanbrengen die je wil maar die ander persoon zal dat niet accepteren. Hier zijn dan uiteraard weer de nodige analogien opgemaakt (die ene van Sam Harris met de water druppels of die van de duif die gaat schaken).

[ Voor 14% gewijzigd door thewizard2006 op 01-08-2014 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

thewizard2006 schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 12:16:
De vraag die ik dus heb is " waarom FSM/Jedeisme" niet en waarom Christendom/Jodendom wel. Waarom Mormonisme/Scientology wel en waarom de Griekse en Egyptische goden/religies niet. Wat mij betreft zijn het allemaal religies. Allen zullen ze geen voordelen moeten krijgen (zeker niet tov van andere). Voor een moslim is buddhisme net zo onzinnig als voor een mormoon scientology is. Maar toch hangen er andere gewichten aan (oa door aantallen, cultuur en gewenning).
Er zijn wel degelijk moderne religieuze stromingen die de klassieke Goden van de Romeinen, de Grieken, de Egyptenaren, de Noormannen, de Germanen en de Kelten doen herleven. Wicca bijvoorbeeld baseert zich op Keltische mythologie (Cernunnos aka Herne, Cerridwen, Brighid, Morrigan, Scathach, etc.) en Asatro op de Noordse (met Thor, Loki, Freyr, Freya, etc.). Voor zo ver ik weet worden die groepen ook "gewoon" als geloofsgemeenschappen gezien.
Een religie voor mij is het geloof in het irrationele zonder goede onderbouwing. Of dit nu een opperwezen, een onmeetbare energie, iets bovennatuurlijks, een afterlife of iets in die zin is maakt dan niet uit. Dit is echter nogal vaag en kan je uiteraard veel kanten op als je zou willen.
Het lastige is dat de een echt rationeel (in zijn ogen) overtuigd is dat zijn god de echte is. Dan kan je als " echte" rationalist wel zeggen dat die persoon ongelijk heeft. Je kan bewijzen aanbrengen die je wil maar die ander persoon zal dat niet accepteren. Hier zijn dan uiteraard weer de nodige analogien opgemaakt (die ene van Sam Harris met de water druppels of die van de duif die gaat schaken).
"Zonder goede onderbouwing" volgens jou. ;)

Het enige wat eigenlijk van belang is voor het bepalen of iets echt een geloof is of niet, is of de volgers het ook daadwerkelijk geloven. Je kunt mij niet wijsmaken dat pastafari daadwerkelijk in het spaghettimonster geloven. Maar toch, als er werkelijk iemand is die er echt in gelooft, dan is het dus zijn/haar religie.

Het probleem is natuurlijk dat deze maatstaf niet meetbaar is... Want hoe bepaal je of iemand iets echt gelooft of maar doet alsof? Hoeveel procent van de dogma's van een religie moet je geloven om als gelovige aangemerkt te worden? Hoeveel procent van de volgelingen mag eigenlijk ongelovig zijn voordat een geloofsgemeenschap zijn status als religie verliest? Het blijft allemaal in het subjectieve - onmeetbaar - en daardoor is het onmogelijk om regels op te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
[...]

Vis, ongewervelden, etc. vallen niet onder de wet en zijn best gezond. Vegetarisch is natuurlijk het allerbest. (Zeker omdat Joden en Islamieten geen varken eten en dus meer rund en schaap eten, die veel meer bijdragen aan de opwarming van de aarde).
Rijke ouders kunnen sowieso voordelen behalen t.o.v. arme ouders door privéles na school. Maar goed, dat is een andere discussie waarbij ik alleen nog wil zeggen dat ik vind dat het onderwijs voor iedereen zeer goed moet zijn en ik steun D66 in weinig, maar wel in hun focus op goed onderwijs.
Verder zijn we het wel eens over een minimaal niveau en dat is ook redelijk goed meetbaar door de CITO toets. Wat mij betreft mogen ze daar zeer streng over zijn.
Ik ben ook tegen indoctrinatie op school (heb even de definitie opgezocht en daar staat 'kritiekloos' als kernwoord en daar ben ik erg op tegen).
We zijn het eens :) .
thewizard2006 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 18:17:
[...]

Ja en wat is je punt? Dat ze er niet van gediend zijn is heel jammer. Ik ben niet gediend van ritueel slachten maar dat is dan niet belangrijk? Voortschrijdend inzicht is hier een term die hier nogal op van toepassing is. Zo kan je alles wel goedpraten he. Er zijn ook vast nog wel gekleurde mensen die hier kwamen wonen toen slavernij nog niet verboden was. Dat ook maar weer terughalen?
Ik vermoed dat het in de praktijk neerkomt op gewoonterecht. Neem polygamie, of stierenvechten, die dingen zijn hier nooit toegestaan geweest, en komen nu ook niet gemakkelijk binnen.

Dierenmishandeling is pas recent een onderwerp van wetgeving. Dan is het afschaffen van iets als ritueel slachten ineens veel moeilijker. Net als bijv. weigerambtenaren. Of Zwarte Piet.

Het feit dat een gebruik oud is lijkt er extra gewicht aan te geven, waardoor discussies ineens veel meer gekleurd worden en je als tegenstander zelfs met sterke argumenten vaak geen voet aan de grond krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Om dan even het zijstapje te maken naar onderwijs:

1) Er is de afgelopen decennia verschrikkelijk veel gesneden in het onderwijs.
2) Mede daardoor zijn de klassen veel groter geworden.
3) Leerkrachten kunnen daardoor minder individuele aandacht aan leerlingen geven.
4) Terwijl er steeds meer leerlingen in de klas zitten die juist meer individuele aandacht nodig hebben ("rugzakje").
5) De CITO test alleen de basisvaardigheden op een aantal gebieden.
6) De school wordt (indirect) afgerekend op de gemiddelde CITO-score.

1+2+3+4+5+6 = scholen concentreren zich vooral op CITO-vaardigheden want voor andere zaken hebben ze geen tijd/geld meer.

[edit]

En wat betreft dat iets wat al lang bestaat kennelijk meer rechten heeft - dat zie je overal.

Als alcohol en tabak nu uitgevonden zouden worden dan zou het direct ten strengste verboden worden. In Frankrijk noemen ze dat "droits d'ancienneté", leeftijdsrecht als het ware. Naar mate iets langer bestaat heeft het meer bestaansrecht. Gewoonterecht dekt de strekking niet helemaal...

[ Voor 23% gewijzigd door Mx. Alba op 01-08-2014 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
Mx. Alba schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 12:55:
Om dan even het zijstapje te maken naar onderwijs:

1) Er is de afgelopen decennia verschrikkelijk veel gesneden in het onderwijs.
2) Mede daardoor zijn de klassen veel groter geworden.
3) Leerkrachten kunnen daardoor minder individuele aandacht aan leerlingen geven.
4) Terwijl er steeds meer leerlingen in de klas zitten die juist meer individuele aandacht nodig hebben ("rugzakje").
5) De CITO test alleen de basisvaardigheden op een aantal gebieden.
6) De school wordt (indirect) afgerekend op de gemiddelde CITO-score.

1+2+3+4+5+6 = scholen concentreren zich vooral op CITO-vaardigheden want voor andere zaken hebben ze geen tijd/geld meer.
Maar ik denk dat dat niet per se negatief is. Dingen als muziek, tekenen of met Lego spelen dat leer je thuis wel. Voor lezen, schrijven, rekenen, etc. is dat stukken minder vanzelfsprekend. En dat is toch echt wat iedereen in zijn volwassen leven nodig heeft.

Het probleem is imo dat sommige scholen liever op nuttige zaken als gymnastiek en zwemmen bezuinigen dan op bijv. godsdienstonderwijs of muziekonderwijs. Terwijl godsdienst imo nu bij uitstek iets is dat zich in de vrije tijd dient af te spelen en niet op school.
En wat betreft dat iets wat al lang bestaat kennelijk meer rechten heeft - dat zie je overal.

Als alcohol en tabak nu uitgevonden zouden worden dan zou het direct ten strengste verboden worden. In Frankrijk noemen ze dat "droits d'ancienneté", leeftijdsrecht als het ware. Naar mate iets langer bestaat heeft het meer bestaansrecht. Gewoonterecht dekt de strekking niet helemaal...
Maar je ziet dat het schadelijk kan zijn, dus moeten we iets aan dat verschijnsel doen.

Neem Zwarte Piet. Er zijn geen rationele argumenten voor, behalve dat het een oud gebruik is (en eigenlijk is zelfs dat niet waar, want het is maar een jaar of 150 oud). Dus zou je eigenlijk maar een miniem sterk tegenargument nodig hoeven hebben om het gebruik te beëindigen. Zelfs de indruk dat het racistisch is zou al voldoende moeten zijn (en er zit echt wel wat meer achter).

Maar wat gebeurt er? Doodsbedreigingen, geschreeuw, gedoe, alsof de Nederlandse cultuur met regenboogpieten in het hart getroffen wordt :F .

Hetzelfde geldt voor religies. Het feit dat het christendom een geloof is en men meer moeite heeft met antroposofie, of scientology is in ieder geval deels door de ouderdom van de organisatie.

[ Voor 31% gewijzigd door Spheroid op 01-08-2014 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Spheroid schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 13:00:
[...]
Maar ik denk dat dat niet per se negatief is. Dingen als muziek, tekenen of met Lego spelen dat leer je thuis wel. Voor lezen, schrijven, rekenen, etc. is dat stukken minder vanzelfsprekend. En dat is toch echt wat iedereen in zijn volwassen leven nodig heeft.
Denk je dat? Ik denk dat volop kinderen thuis niet of nauwelijks met muziek of tekenen te maken krijgen. Een radio die aanstaat is nu eenmaal niet hetzelfde als muziekles.
Het probleem is imo dat sommige scholen liever op nuttige zaken als gymnastiek en zwemmen bezuinigen dan op bijv. godsdienstonderwijs of muziekonderwijs. Terwijl godsdienst imo nu bij uitstek iets is dat zich in de vrije tijd dient af te spelen en niet op school.
Waarom is muziekonderwijs niet nuttig en gymnastiek wel? Kinderen gaan toch wel rennen en voetballen. Dat ene uurtje gymnastiek per week voegt daar weinig aan toe.

Ik vraag me gewoon af wie bepaalt wat nuttig is. Muziek en tekenen klinken voor mij nuttiger dan een uurtje rennen met een bal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

We gaan nu wel ver off topic natuurlijk, maar muziek is wel degelijk zeer nuttig. Kinderen die een muziekinstrument bespelen zijn gemiddeld beter in wiskunde (CITO-vaardigheid) en talen (CITO-vaardigheid) en ontwikkelen een beter gehoor, betere timing en betere fijne motoriek (gewoon algemeen goed)... Bovendien is muziek een belangrijk onderdeel van elke cultuur en via muziek uit andere culturen kan je ook veel leren over die andere culturen.

Kinderen komen thuis volop in aanraking met muziek? Mijn kind wel, ze heeft dwarsfluitles gehad en zit nu op zangles. Maar de kinderen van het gemiddelde Nederlandse gezien? Lidmaatschappen bij muziekverenigingen blijven kelderen... De Nederlandse "fanfarecultuur" wordt met uitsterven bedreigd helaas. Dat is heel jammer want de samenstellingen van de Nederlandse fanfare- en harmonie-orkesten is uniek in de wereld. Fanfares in Duitsland hebben een andere bezetting. Brass bands in Amerika ook. Om van symfonische (blaas)orkesten nog maar niet te spreken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Spheroid schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 13:00:
Ik denk dat onderwijs over religies en levensbeschouwingen heel nuttig is en zeker niet bezuinigingswaardig, zo kan men begrip kweken en kennis verkrijgen ipv de propaganda van de fundamentalisten aangeleerd te krijgen. Onderwijzen van religie (dwz het aanleren van de dogma's van een enkele religie) hoort imo echter niet in het onderwijs thuis.

[ Voor 8% gewijzigd door gambieter op 01-08-2014 13:15 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Niet in het openbare onderwijs, nee. De manier waarop in Nederland het christelijke basisonderwijs is georganiseerd is toch best goed te noemen. Wat kan erop tegen zijn om ook op die manier islamitsch of boeddhistisch of pastafarisch basisonderwijs te geven?

Dat islamitische scholen slecht presteren ligt niet aan het feit dat het islamitische scholen zijn, maar aan het feit dat (het beheer van) die scholen gewoon niet goed is/zijn - met de islamitische identiteit heeft dat niets te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:29

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

thewizard2006 schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 12:16:
[...]

Zelf ga ik er vanuit dat er niets bovennatuurlijk kan zijn en toch geloof ik dat er een Bron is.
Dan kom ik uit dat de Natuur in totaal, universeel, die Bron is. Met alle natuurwetten, ook die we nu nog niet kennen.
Is dat dan ook een religie?
We ondervinden de Natuur en de wetten ervan dagelijks. Meer overtuiging kan haast niet.
Die wetten gewoon verder onderzoeken en ook naar die we nog niet kennen.

Gelukkig zijn daar geen bijzondere regels voor nodig zoals kleding- en/of eet- voorschriften. ;)

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mx. Alba schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 13:21:
Niet in het openbare onderwijs, nee. De manier waarop in Nederland het christelijke basisonderwijs is georganiseerd is toch best goed te noemen.
Nou nee, dat is imo dus juist niet goed. Op de strenge scholen leert men niet over religies en komt zelfs het gewone onderwijs met een koppelverkoop, en wil men allerlei restricties op vacatures.
Wat kan erop tegen zijn om ook op die manier islamitsch of boeddhistisch of pastafarisch basisonderwijs te geven?
Doordat je dan een soort van ideologische ghetto's/enclaves krijgt, waar men niets leert of alleen foute dingen leert over andersdenkenden, andersseksuelen, etc.

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 01-08-2014 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Mx. Alba schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 12:48:
Er zijn wel degelijk moderne religieuze stromingen die de klassieke Goden van de Romeinen, de Grieken, de Egyptenaren, de Noormannen, de Germanen en de Kelten doen herleven. Wicca bijvoorbeeld baseert zich op Keltische mythologie (Cernunnos aka Herne, Cerridwen, Brighid, Morrigan, Scathach, etc.) en Asatro op de Noordse (met Thor, Loki, Freyr, Freya, etc.). Voor zo ver ik weet worden die groepen ook "gewoon" als geloofsgemeenschappen gezien.
Dit wordt vaak meer gezien als sekte of cult. Maar wat mij betreft zijn het inderdaad allemaal religies. Ik ben niet degene die het onderscheid maakt :)
"Zonder goede onderbouwing" volgens jou. ;)
Precies het punt dat ik maak ja (zie het schuine onderstreepte) en daarna de voorbeeld van de water uitspraak van Sam Harris. Je kan ook besluiten om niet te geloven in zwaartekracht als je wil en dit voor jezelf rationaliseren :)
Het enige wat eigenlijk van belang is voor het bepalen of iets echt een geloof is of niet, is of de volgers het ook daadwerkelijk geloven. Je kunt mij niet wijsmaken dat pastafari daadwerkelijk in het spaghettimonster geloven. Maar toch, als er werkelijk iemand is die er echt in gelooft, dan is het dus zijn/haar religie.
Tja dan maak je dus zelf al het onderscheid. Jij kan je niet voorstellen dat iemand dat gelooft. Waar de ander zich dat weer heel goed kan voorstellen. Ik denk dus dat het wat lastiger is dan alleen geloven maar uiteindelijk speelt dat natuurlijk wel mee. Maar dat geef je hieronder zelf ook al aan
Het probleem is natuurlijk dat deze maatstaf niet meetbaar is... Want hoe bepaal je of iemand iets echt gelooft of maar doet alsof? Hoeveel procent van de dogma's van een religie moet je geloven om als gelovige aangemerkt te worden? Hoeveel procent van de volgelingen mag eigenlijk ongelovig zijn voordat een geloofsgemeenschap zijn status als religie verliest? Het blijft allemaal in het subjectieve - onmeetbaar - en daardoor is het onmogelijk om regels op te stellen.
Precies dus waarom maken we onderscheid? Wat mij betreft dus de speciale privileges afschaffen en gelijk behandelen als mensen zonder religie (of met een afwijkende)
Spheroid schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 12:51:
Ik vermoed dat het in de praktijk neerkomt op gewoonterecht. Neem polygamie, of stierenvechten, die dingen zijn hier nooit toegestaan geweest, en komen nu ook niet gemakkelijk binnen.

Dierenmishandeling is pas recent een onderwerp van wetgeving. Dan is het afschaffen van iets als ritueel slachten ineens veel moeilijker. Net als bijv. weigerambtenaren. Of Zwarte Piet.

Het feit dat een gebruik oud is lijkt er extra gewicht aan te geven, waardoor discussies ineens veel meer gekleurd worden en je als tegenstander zelfs met sterke argumenten vaak geen voet aan de grond krijgt.
Tuurlijk is het gewoonterecht een hele grote factor. En elke situatie zal afgewogen moeten worden. Sommige zaken zijn makkelijker (dierenleed) en andere zaken minder (Zwarte Piet) makkelijk te bepalen. Het is uiteindelijk naast dat het religieus is een onderdeel van de cultuur geworden. En dat wijzig je niet zomaar. Maar laat dit ons niet stoppen om toch verbeterpunten geleidelijk door te voeren :)
KroontjesPen schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 17:34:
Zelf ga ik er vanuit dat er niets bovennatuurlijk kan zijn en toch geloof ik dat er een Bron is.
Dan kom ik uit dat de Natuur in totaal, universeel, die Bron is. Met alle natuurwetten, ook die we nu nog niet kennen.
Is dat dan ook een religie?
Dat is jou persoonlijke geloof. Als er maar genoeg mensen dat geloven dan wordt het vanzelf een religie. Maar laten we nu niet elke brainfart als geloof bestempelen ;) Ik zie ook niet in wat er mis is. Behalve dan wanneer jij vanuit jou geloof in de Natuur bepaalde privileges claimt.
We ondervinden de Natuur en de wetten ervan dagelijks. Meer overtuiging kan haast niet.
Die wetten gewoon verder onderzoeken en ook naar die we nog niet kennen.

Gelukkig zijn daar geen bijzondere regels voor nodig zoals kleding- en/of eet- voorschriften. ;)
Tja we vallen ook elke avond in slaap. Bewijs van Klaas Vaak? We wisselen tanden. De tanden fee? We zien de zon, Zonnegod? Of misschien zijn al die losse zaken (zwaartekracht, wind, zon) lossen "krachten" en noemen zijn ze Natuur en is Natuur ansich niets :)

[ Voor 33% gewijzigd door thewizard2006 op 01-08-2014 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

gambieter schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 17:41:

Doordat je dan een soort van ideologische ghetto's/enclaves krijgt, waar men niets leert of alleen foute dingen leert over andersdenkenden, andersseksuelen, etc.
Ja want alle "geloofsscholen" doen dat? Mijn dochter zit op een christelijke school en daar leren ze vooral respect. Er zitten trouwens ook veel kinderen uit moslimgezinnen en niet gelovige gezinnen op die school want het is gewoon een heel goede school. Wij hadden die school ook niet gekozen omdat het een christelijke school is maar omdat het een goede school is.
thewizard2006 schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 18:44:
[...]

Dit wordt vaak meer gezien als sekte of cult. Maar wat mij betreft zijn het inderdaad allemaal religies. Ik ben niet degene die het onderscheid maakt :)
Sektes worden geleid door één persoon dus eigenlijk is bijvoorbeeld het katholicisme een (heel grote) sekte. Religies als Wicca en Asatro zijn ongeorganiseerd. Er zijn wel kleine geloofsgemeenschappen maar die zijn niet vaak groter dan 13 personen. (13 was in de tijd voor het Christendom juist een heilig getal...)
Tja dan maak je dus zelf al het onderscheid. Jij kan je niet voorstellen dat iemand dat gelooft. Waar de ander zich dat weer heel goed kan voorstellen. Ik denk dus dat het wat lastiger is dan alleen geloven maar uiteindelijk speelt dat natuurlijk wel mee. Maar dat geef je hieronder zelf ook al aan
Ik zeg: ik kan het me niet voorstellen maar als dat voor sommigen toch zo is dan is het voor hun dus daadwerkelijk een religie. Namelijk hun religie, hun geloof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mx. Alba schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 18:57:
Ja want alle "geloofsscholen" doen dat? Mijn dochter zit op een christelijke school en daar leren ze vooral respect. Er zitten trouwens ook veel kinderen uit moslimgezinnen en niet gelovige gezinnen op die school want het is gewoon een heel goede school. Wij hadden die school ook niet gekozen omdat het een christelijke school is maar omdat het een goede school is.
Gelukkig zijn er ook gematigde scholen, maar waarom moet je een systeem in stand houden waar die gematigde scholen de positieve uitzondering zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Waarom alle "geloofsscholen" verbieden alleen omdat er een paar rotte appels zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je verbied de scholen niet, ze krijgen alleen niet de kans om rotte appels te worden of onder de radar toch een aantal van de slechte gedragingen te tonen (zoals bij vacatures voor leerkrachten). Ze worden gewone scholen zonder speciale voorrechten. Uberhaupt iets wat religies imo nooit moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
thewizard2006 schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 18:44:
[...]

Tuurlijk is het gewoonterecht een hele grote factor. En elke situatie zal afgewogen moeten worden. Sommige zaken zijn makkelijker (dierenleed) en andere zaken minder (Zwarte Piet) makkelijk te bepalen. Het is uiteindelijk naast dat het religieus is een onderdeel van de cultuur geworden. En dat wijzig je niet zomaar. Maar laat dit ons niet stoppen om toch verbeterpunten geleidelijk door te voeren :)
Dat leidt tot een andere versie van hetzelfde probleem: Wat is cultuur, wanneer is een gewoonte cultureel? En zouden daar voorrechten aan verbonden moeten worden.

In mijn veld wordt "cultureel gedrag" meestal gedefinieerd als al het gedrag dat sociaal getransfereerd is. Dus al het gedrag dat niet genetisch bepaald is, en niet geleerd is door individual learning. Volgens die definitie zijn niet alleen wij, maar ook chimpansees, dolfijnen, sommige ratten, sommige vogels, etc. cultuurdragers. (Probleem daarmee is dat het meeste menselijke gedrag het gevolg is van een combinatie van genetische invloed, individueel leren en sociale transmissie).

Als je zo'n brede definitie neemt, dan is heel veel gedrag cultureel en is dat niet automatisch een reden dat gedrag te beschermen.

In het dagelijks spraalgebruik lijkt er impliciet sprake van een andere definitie. Sommige dingen worden als karakteristiek voor onze cultuur gezien. Maar sommige van die zaken zijn helemaal niet gebruikelijk in het dagelijks leven. Neem het dragen van klompen, of de regel dat je op visite maar 1 koekje bij de koffie zou krijgen. (Of kennis van het volkslied, hoeveel procent van de volwassenen kent uberhaupt het eerste couplet, laat staan het zesde?).

Toch zijn sommige van die zaken blijkbaar beschermenswaardig, met als toppunten natuurlijk Zwarte Piet het bloemencorso van Zundert ;) . Maar waarom is dat zo? Of neem het gehamer in sommige kringen op het belang van de Nederlandse taal. Dat is een middel tot een doel: communicatie. In sommige omstandigheden is communicatie in het Nederlands zeer onhandig, neem bijvoorbeeld de wetenschap. Vandaar dat er grote voordelen voor onze wetenschappers en dus misschien wel onze kenniseconomie te behalen zijn als we al het hoger onderwijs in het Engels uitvoeren. Toch is daar weerstand tegen.

Sterker nog, misschien is het wel te verkiezen om al onze communicatie voortaan in het Engels te doen, tenslotte hebben we als klein land veel baat bij soepele communicatie in het buitenland. En het steenkolenengels dat ik soms van studenten hoor is toch echt om je voor te schamen. Echter, een groot deel van het volk zal dan in het geweer komen. Want Nederlands is de kwintessens van onze cultuur. Maar is je kwaliteit van leven minder, of Engelse of Duitse culturele gebruiken hebt, dat lijkt me eigenlijk niet het geval. Culturele gebruiken zijn arbitraire symbolen die handig zijn om de mensheid op te delen in "wij" en "zij". Welke symbolen je daarvoor gebruikt lijkt me iets waar je, als je het slim doet, veel grotere compabiliteit met anderen zou kunnen bereiken, wat bijv. om te zetten is in economische winst, een afname van xenofobie, etc.

Ik zou dus graag zien dat we, net als bij religie, veel flexibeler om zouden gaan met cultureel dogma.
Mx. Alba schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 20:15:
Waarom alle "geloofsscholen" verbieden alleen omdat er een paar rotte appels zijn?
Waarom niet? Als je je kind in het geloof wil onderwijzen zijn er Zondagsscholen, Jesus Camps, etc. Het wordt dus helemaal niet moeilijker om je kind religieus te onderrichten. Het wordt alleen niet langer gesubsidieerd.

Natuurlijk zijn er goede christelijke scholen en slechte openbare scholen, etc. De christelijke scholen zijn imo niet goed doordat het christelijke scholen zijn, net zoals de slechtheid van sommige openbare scholen niet per se door het openbaar-zijn veroorzaakt wordt (het feit dat religieuze scholen kunnen selecteren bij toelating is natuurlijk een oorzaak van beiden, maar selectie is niet religie-eigen). Het wordt je met het veranderen van de regeling dus ook niet onmogelijk gemaakt om een goede school voor je kind uit te zoeken.

Win-win toch? :)

[ Voor 77% gewijzigd door Spheroid op 03-08-2014 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Maar waarom zou je de keuzevrijheid van ouders willen beperken? Als scholen met een geloofsidentiteit afgeschaft zouden worden dan zou dat, mijns inziens, weer een mooi voorbeeld zijn van betutteling door de staat. Druist het ook niet in tegen de vrijheid van religie? Waarom zou atheïsme door de staat worden onderwezen middels het verplichte openbare onderwijssysteem? Als ik mijn kind naar een christelijke, een boeddhistische of een islamitische school wil sturen dan moet ik daar toch vrij in zijn om dat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je maakt nu een essentiele denkfout, Albert. Openbare scholen onderwijzen geen atheisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
Mx. Alba schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 12:04:
Maar waarom zou je de keuzevrijheid van ouders willen beperken? Als scholen met een geloofsidentiteit afgeschaft zouden worden dan zou dat, mijns inziens, weer een mooi voorbeeld zijn van betutteling door de staat.
Als je invloed van buitenaf op de organisatie van het onderwijs als betutteling ziet, soit. Die is er echter altijd. Er is dus hoogstens sprake van het inwisselen van betutteling door dominees/schoolhoofden/de geloofsgemeenschap door betutteling van de overheid.

Onderwijs is sowieso een gebied waar de staat een grote invloed heeft en moet hebben. Of je dat betuttelend vindt is semantiek denk ik. In het verleden was de invoering van de leerplicht bijvoorbeeld een heet hangijzer. Toch is daarvan aantoonbaar dat het in het belang van het algemeen is.

Zaken als landelijke toetsen/examens om te controleren of men de stof beheert die door de overheid als noodzakelijke kennis voor het afsluiten van de lagere/middelbare school gezien wordt kun je ook als betuttelend ervaren, maar het is niet moeilijk om het nut ervan te onderbouwen.

De financiering van bijzonder onderwijs leidt niet tot onoverkomelijke problemen, maar dat betekent niet noodzakelijkerwijs dat het een positieve invloed op de samenleving heeft. Het feit dat scholen het recht hebben om leerlingen niet toe te laten als de grondslag van de school niet door de ouders onderschreven wordt is een van de middelen waardoor een scheiding tussen witte en zwarte scholen kan ontstaan. Daarnaast zijn er zaken waarbij je denk ik het enthousiasme van religieuzen om hun eigen levensbeschouwelijke ideeen te onderwijzen wat moet intomen. Neem biologie:
De evolutietheorie komt aan bod, naast de behandeling van het creationisme (scheppingsverhaal, red.). Wij spreken niet zo makkelijk over miljoenen jaren. In onze boeken wordt gemeld dat de theorieën hierover niet bewezen zijn.”
Voor het vak biologie zijn de scholen afgestapt van een eigen methode, die tien jaar lang op reformatorische scholen is gebruikt. Ze waren er niet zo tevreden over. Bovendien heeft uitgeverij Wolters-Noordhoff inmiddels een aangepaste (christelijke) editie van de biologiemethode op de markt gebracht. Daarin wordt het hoofdstuk over voortplanting en seksualiteit terughoudender geschreven en getoond.
bron.
Hierbij werd (in de nieuwe methode niet meer?) een onwaarheid onderwezen. Het feit dat de aarde miljarden jaren oud is is namelijk prima bewezen.

Daarbij is "terughoudendheid" bij onderwerpen als voortplanting ook niet altijd toe te juichen. Ik ben niet precies bekend met de Nederlandse situatie, maar in de VS blijkt dat leermethoden die de nadruk op "abstinence" leggen soms averechtse gevolgen hebben. Zwangerschappen (zeker ongewenste), SOA's, etc. hebben potentieel een enorme invloed op het leven van kinderen en jongvolwassenen. Het lijkt me best te billijken ouders/dominee's wat voor het hoofd te stoten als het in het belang van het kind is.
Waarom zou atheïsme door de staat worden onderwezen middels het verplichte openbare onderwijssysteem?
Er wordt geen atheisme onderwezen op de openbare school. Er wordt alleen ook geen christendom onderwezen.

[ Voor 7% gewijzigd door Spheroid op 03-08-2014 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Spheroid schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 12:59:
...
Onderwijs is sowieso een gebied waar de staat een grote invloed heeft en moet hebben.
...
Is dat zo? IMHO zou de invloed van een staat die bijvoorbeeld geen onderwijs wil voor vrouwen juist wat kleiner mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
begintmeta schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 13:00:
[...]

Is dat zo? IMHO zou de invloed van een staat die bijvoorbeeld geen onderwijs wil voor vrouwen juist wat kleiner mogen.
Dat is waar. De staat zou moeten proberen onderwijs ideologie-vrij mogelijk te organiseren, inhoudelijk, maar ook logistiek.

Echter, inhoudelijk goed onderwijs is imo een universeel recht. Dus moet het door de staat uit algemene middelen gefinancierd worden. Daarbij moet de inhoud kinderen ook in staat stellen om zich later zo ongehinderd mogelijk te ontplooien in de maatschappij. Dus moet de staat ook toezien op de inhoud van het onderwijs en het niveau van de afgeleverde leerlingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Spheroid schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 13:06:
[...]
De staat zou moeten proberen onderwijs ideologie-vrij mogelijk te organiseren, inhoudelijk, maar ook logistiek.
...
Lijkt me vrij utopisch, zeker als vakken zoals geschiedenis, economie etc aan bod zouden komen. Daarnaast kan het dan mogelijk al snel te complex zou worden voor de gemiddelde leraar en leerling. Wenselijk lijkt het op het eerste gezicht zeker, maar ik vermoed dat het nergens ter wereld ook maar bij benadering zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Om het niet alleen over onderwijs te laten gaan, dit is ook een goed voorbeeld waarom je religies/religieuze tradities geen uitzonderingssituaties moet toestaan: Herpes-infectie babies bij rituele besnijdenis. Je kunt al sterk twijfels hebben bij besnijdenis van jongens, maar als je het toestaat, dan onder de moderne condities en niet de geclaimde condities van duizenden jaren terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Spheroid schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 11:32:
Ik zou dus graag zien dat we, net als bij religie, veel flexibeler om zouden gaan met cultureel dogma.
Dat is wat ik dus zei/bedoelde :) Je zal per situatie moeten afwegen of het gerechtvaardigd is. Dat dit niet zo 123 op te lossen is zullen we het allemaal mee eens zijn
begintmeta schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 13:24:
Lijkt me vrij utopisch, zeker als vakken zoals geschiedenis, economie etc aan bod zouden komen. Daarnaast kan het dan mogelijk al snel te complex zou worden voor de gemiddelde leraar en leerling. Wenselijk lijkt het op het eerste gezicht zeker, maar ik vermoed dat het nergens ter wereld ook maar bij benadering zo is.
Dus omdat het utopisch/te moeilijk lijkt moet men er maar gelijk van af zien of niet eens proberen?

anyways, wanneer is een religie een religie :)

[ Voor 43% gewijzigd door thewizard2006 op 04-08-2014 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

gambieter schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 13:50:
Je kunt al sterk twijfels hebben bij besnijdenis van jongens, maar als je het toestaat, dan onder de moderne condities en niet de geclaimde condities van duizenden jaren terug.
Indien het binnen de religieuze wet valt zou dat inderdaad moeten en in dit geval is het zeker mogelijk. Ik vind het schandalig dat na de vorige keer (nog niet zo lang geleden) dit nu wéér voorkomt. Ze zouden een mohel (degene die de besnijdenis doet) op zijn minst regulier kunnen laten testen op herpes maar nog beter zouden ze het 'opzuigen van het bloed' kunnen opschorten omdat het geen essentieel onderdeel is van het besnijdenisritueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Lordy79 schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 18:47:
Indien het binnen de religieuze wet valt zou dat inderdaad moeten
Ik denk niet dat dit een reden is om het niet te verplichten. De religieuze wet dient ondergeschikt te zijn aan de algemene wetten, zonder uitzonderingen. Dat is nu juist waar deze discussie over gaat :)

Een mohel zou minimaal een medische training moeten krijgen, examens moeten afleggen voor certificering, en regelmatig getest moeten worden of deze nog in staat is de actie uit te voeren.

[ Voor 19% gewijzigd door gambieter op 04-08-2014 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

gambieter schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 18:49:

Ik denk niet dat dit een reden is om het niet te verplichten. De religieuze wet dient ondergeschikt te zijn aan de algemene wetten, zonder uitzonderingen. Dat is nu juist waar deze discussie over gaat :)
Ja, en daar ben ik het niet mee eens. De religieuze wet is superieur aan de burgerlijke wet en laatstgenoemde dient ondergeschikt te zijn aan de religieuze wet. Maar goed, ons verschil van mening hierover is bekend en genoeg behandeld in het (on)zin topic.
Een mohel zou minimaal een medische training moeten krijgen, examens moeten afleggen voor certificering, en regelmatig getest moeten worden of deze nog in staat is de actie uit te voeren.
Nou, een mohel krijgt zeker medische training naast religieuze training. Er zijn heel veel regels en op een paar zeer extreem ultra-orthodoxen na laten ze zich ook onderwijzen door een 'medicus' / arts. En in wat meer liberale kring voert een mohel een besnijdenis uit in een ziekenhuis waar ook artsen aanwezig zijn mocht er iets misgaan.
Maar zoals gezegd: in de procedure zou dus op zijn minst zo'n herpes test moeten worden opgenomen worden en zelfs die extreem ultra-orthodoxe club zou daar vóór moeten zijn omdat de religieuze wet ook voorschrijft dat ziekten e.d. ook moeten worden voorkomen als dat nodig is.

[ Voor 41% gewijzigd door Lordy79 op 04-08-2014 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Lordy79 schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 18:47:
... Ik vind het schandalig dat na de vorige keer (nog niet zo lang geleden) dit nu wéér voorkomt. ...

Had je niet verwacht dat het weer zou voorkomen?

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 04-08-2014 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

begintmeta schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 18:56:
Had je niet verwacht dat het weer zou voorkomen?
Eerlijk gezegd had ik wel verwacht dat er niet meteen ingegrepen zou worden en ik vind dat dit nu alsnog moet gebeuren en hopelijk gebeurt dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Lordy79 schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 18:51:
...De religieuze wet is superieur aan de burgerlijke wet en laatstgenoemde dient ondergeschikt te zijn aan de religieuze wet....
Heb je het dan eigenlijk over een specifieke religieuze wet of, zoals je het formuleert, over religieuze wet in het algemeen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ja, en daar ben ik het niet mee eens. De religieuze wet is superieur aan de burgerlijke wet en laatstgenoemde dient ondergeschikt te zijn aan de religieuze wet. Maar goed, ons verschil van mening hierover is bekend en genoeg behandeld in het (on)zin topic.
Het punt is dat je jezelf dan buiten de maatschappij plaatst. Elk excuus kan dan onder religie vallen, alles kan verzonnen worden want religieuze regels gaan dan boven de algemene wet. Dan kun je ook gaan claimen dat anderen zich aan die religieuze wet moeten aanpassen, ook degenen die de religie niet aanhangen. Dat is nu juist de reden dat die religieuze wet niet leidend kan zijn, en we zien helaas teveel voorbeelden waar religieuze uitzonderingen tot wantoestanden leiden.

En heel simpel: welke religie is leidend als er wetten uit twee verschillende religies botsen?
Nou, een mohel krijgt zeker medische training naast religieuze training. Er zijn heel veel regels en op een paar zeer extreem ultra-orthodoxen na laten ze zich ook onderwijzen door een 'medicus' / arts. En in wat meer liberale kring voert een mohel een besnijdenis uit in een ziekenhuis waar ook artsen aanwezig zijn mocht er iets misgaan.
Maar zoals gezegd: in de procedure zou dus op zijn minst zo'n herpes test moeten worden opgenomen worden en zelfs die extreem ultra-orthodoxe club zou daar vóór moeten zijn omdat de religieuze wet ook voorschrijft dat ziekten e.d. ook moeten worden voorkomen als dat nodig is.
Maar wat doe je met een ultra-orthodoxe mohel die zeg 75 jaar oud is, staar heeft en een zeer trillende hand. Maar wel iemand met veel aanzien en de vader wil dat die mohel het doet, want die heeft hem, zijn vader etc besneden. Is het zelf-certificering? Wie beslist of een mohel nog in staat is te functioneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
[...]

Maar als je nu een hippie bent en je kinderen bijvoorbeeld met alle geweld homeopathisch wil laten behandelen voor een dodelijke kwaal (zoals een mislukte besnijdenis ;) )? Zou je dat recht dan moeten hebben? Of ben je dan een gevaar voor jezelf (of aan het solliciteren naar euthanasie)? We komen telkens terug bij het beginpunt van de discussie: Welke wetten zijn superieur en wanneer?

Dat je je eigen wetten niet im frage stelt is natuurlijk te verwachten, dat zal vrijwel niemand doen. Maar hoe zit het met andermans wetten?

(Mijn voorbeeld klinkt misschien vreemd, maar is dat imo niet. Hier in Zuid Afrika zijn er dit jaar bij initiatieriten weer tientallen jongens na besnijdenis overleden en nog meer zijn gemutileerd. Een groot probleem is dat men vaak geen medische hulp zoekt als er problemen zijn, maar hoogstens naar de Sangoma gaat. De rol van dit soort "witch doctors" is een spirituele, maar hun geloven en gebruiken zijn niet zo expliciet gecodificeerd als bijv. Torah of Koran.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Spheroid schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 18:59:
Maar als je nu een hippie bent en je kinderen bijvoorbeeld met alle geweld homeopathisch wil laten behandelen voor een dodelijke kwaal (zoals een mislukte besnijdenis ;) ? Zou je dat recht dan moeten hebben? Of ben je dan een gevaar voor jezelf (of aan het solliciteren naar euthanasie? We komen telkens terug bij het beginpunt van de discussie: Welke wetten zijn superieur en wanneer?
Vaccinatie tegen polio is een mooi lokaal voorbeeld. Of het weigeren van een bloedtransfusie. Is het niet willen vaccineren van je kinderen een recht? Is het wel vaccineren een plicht?

In een maatschappij kun je nooit eisen dat alles aan je aangepast wordt, en zullen compromissen moeten worden gesloten.

[ Voor 8% gewijzigd door gambieter op 04-08-2014 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

begintmeta schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 18:58:
[...]

Heb je het dan eigenlijk over een specifieke religieuze wet of, zoals je het formuleert, over religieuze wet in het algemeen? ;)
Zie het (on)zin topic. Het gaat echt te ver offtopic en het is ook vrij zinloos om de discussie over te doen. Al kan ik er begrip voor opbrengen als je niet dat hele topic wilt doorspitten. 8)7
gambieter schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 18:59:

Het punt is dat je jezelf dan buiten de maatschappij plaatst.
Of jij (ik neem aan dat je je niet onderwerpt aan de religieuze wet) plaatst jezelf buiten de realiteit... we hebben een verschillende opvatting over wat realiteit is. En misschien is dat weer wat meer ontopic: naar mijn mening zou de wereld beter zijn als iedereen volgens de 7 noachidische wetten zou leven. Naar jouw mening niet en jij vindt bijvoorbeeld (wil je niks in de mond leggen) dat je het beste tot een goed normen en waarden stelsel komt door daar als mensheid samen over te spreken en te stemmen.
Elk excuus kan dan onder religie vallen, alles kan verzonnen worden want religieuze regels gaan dan boven de algemene wet. Dan kun je ook gaan claimen dat anderen zich aan die religieuze wet moeten aanpassen, ook degenen die de religie niet aanhangen. Dat is nu juist de reden dat die religieuze wet niet leidend kan zijn, en we zien helaas teveel voorbeelden waar religieuze uitzonderingen tot wantoestanden leiden.
Ik ben het met je eens dat dat erg ingewikkeld wordt, zeker als er een groep is die hun (religieuze) wetten willen opleggen aan mensen buiten hun groep en het wordt ook lastig als er conflicterende regels zijn.
Maar wat doe je met een ultra-orthodoxe mohel die zeg 75 jaar oud is, staar heeft en een zeer trillende hand. Maar wel iemand met veel aanzien en de vader wil dat die mohel het doet, want die heeft hem, zijn vader etc besneden. Is het zelf-certificering? Wie beslist of een mohel nog in staat is te functioneren?
Het beit-din (rechtbank), dus de Joodse rechtbank kan iemand 'certificeren' tot mohel en die certificering ook weer intrekken, net zoals er stempels op kosher eten staan.
Dit neemt (helaas) niet weg dat vader nog steeds de mohel kan vragen om de besnijdenis te doen.

Overigens vraag ik me af of iemand (bijv. de moeder!) bij de (niet joodse) rechtbank met succes een proces kan starten tegen die mohel (en vader) omdat de mohel duidelijk niet in staat was de besnijdenis uit te voeren.
Wellicht, maar dan ga je als maatschappij waar kerk -en-staat gescheiden zijn wel een drempel over, zou je in de wet kunnen vastleggen dat alleen een bepaalde instantie (dus een groepje Joodse experts) certificaten mag uitgeven aan mohaliem (mv van mohel) en dat alleen gecertificeerde mohaliem de besnijdenis mogen uitvoeren.

Gambieters voorbeeld van polio is misschien het mooist en nog redelijk actueel helaas. Ik vind dat erg moeilijk te accepteren en ben blij dat 'mijn' religie voor bloedtransfusie en inentingen is en sowieso alle regels overboord gegooid moeten worden als dat mogelijk een leven redt.

[ Voor 4% gewijzigd door Lordy79 op 04-08-2014 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Lordy79 schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 19:24:

Zie het (on)zin topic. Het gaat echt te ver offtopic en het is ook vrij zinloos om de discussie over te doen. Al kan ik er begrip voor opbrengen als je niet dat hele topic wilt doorspitten. ...
Op zich ben ik wel redelijk op de hoogte van de topics hier. Het leek me een aardig bruggetje naar terug-on-topic, als religieuze wetten voorgaan moet je kunnen bepalen wat religieuze wetten zijn, om dat te kunnen is het handig om te weten wanneer een religie een religie is. Wat zeggen de jou bekende religieuze regels daar bijvoorbeeld over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

begintmeta schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 20:31:

Wat zeggen de jou bekende religieuze regels daar bijvoorbeeld over?
Er is geen definitie van religie.

Mijn levenswijze (Jodendom) kent 'afgoderij' en dat is verboden. Afgoderij pleeg je wanneer je (met intentie van verafgoding) buigt voor iets of een gebed richt op iets anders dan de Schepper van hemel en aarde.
Moslims zijn dus geen afgoderijdienaars aangezien ze hun gebed richten op de Schepper van hemel en aarde.
Christenen zijn volgends deze definitie wel afgoderijdienaars aangezien ze hun gebed o.a. richten op Jezus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Net schreef je dat religieuze wetten superieur zijn, wat bedoel je daarmee? Wat maakt de ene wet religieus en de andere niet?

[ Voor 38% gewijzigd door begintmeta op 04-08-2014 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner

boner

misantropisch altruïst

Topicstarter
[...]

stel je voor dat je in een land woont waar jouw geloof rede is, voor de daar geldende dominante godsdienst, om je te vermoorden of in de cel te gooien. Hoe zou je dan reageren op de stelling dat aardse wetten altijd ondergeschikt zijn aan religieuze? Er is een kalifaat dat precies dit doet.

Of zeg je dat jouw godsdienst per definitie zo hoog verheven is dat deze de enige is. Dus een soort ubermensch geloof.

Ik weet dat ik het zwaar aanzet, maar dat is wel de strekking van jouw eigen woorden.

[ Voor 28% gewijzigd door boner op 04-08-2014 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

boner schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 20:45:
stel je voor dat je in een land woont waar jouw geloof rede is, voor de daar geldende dominante godsdienst, om je te vermoorden of in de cel te gooien. Hoe zou je dan reageren op de stelling dat aardse wetten altijd ondergeschikt zijn aan religieuze? Er is een kalifaat dat precies dit doet.
Ik denk dat je op moet passen dat je het niet zwaarder maakt dan het is. Neem de dienstweigeraar als voorbeeld. Dat is iemand die zijn levensovertuiging (en soms, in het geval van Jehova's, zijn religie) boven de wet stelt stelde. Zeker in het geval van totaalweigeraars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner

boner

misantropisch altruïst

Topicstarter
downtime schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 20:59:
[...]

Ik denk dat je op moet passen dat je het niet zwaarder maakt dan het is. Neem de dienstweigeraar als voorbeeld. Dat is iemand die zijn levensovertuiging (en soms, in het geval van Jehova's, zijn religie) boven de wet stelt stelde. Zeker in het geval van totaalweigeraars.
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar heb er een hard hoofd in. In mijn belevingswereld is het een gruwel. Dienstweigeren is in Nederland niet al te zwaarwegend, maar hoe zit het met trouwambtenaren? Of de volgende stap homohaters? Of jodenhaters? Zie wat er in Den Haag (zetel van het vredespaleis notabene) is geroepen. Kleine stapjes, maar o zo belangrijk!

Zodra je ook maar overwéégt om de landswetten ondergeschikt aan geloofswetten te maken, sta je met een voet in het graf van de vrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

downtime schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 20:59:
Maar die komen er niet ongestraft vanaf. Zeker in oorlogstijd was een dienstweigeraar geen populair persoon.
Lordy79 schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 19:24:
naar mijn mening zou de wereld beter zijn als iedereen volgens de 7 noachidische wetten zou leven. Naar jouw mening niet en jij vindt bijvoorbeeld (wil je niks in de mond leggen) dat je het beste tot een goed normen en waarden stelsel komt door daar als mensheid samen over te spreken en te stemmen.
Het verschil is dat ik je geen regels wil opleggen, alleen gezamenlijk afgesproken grenzen aangeef waar je je binnen kunt bewegen. Heel veel bewegingsvrijheid vs heel beperkte interpretaties.
Overigens vraag ik me af of iemand (bijv. de moeder!) bij de (niet joodse) rechtbank met succes een proces kan starten tegen die mohel (en vader) omdat de mohel duidelijk niet in staat was de besnijdenis uit te voeren.
Er was een tijdje terug een topic in W&L van iemand die het als een zionistisch exces toonde, waarbij de Israelische moeder in een echtscheiding ligt en weigert de zoon te laten besnijden. Stompzinnig genoeg wil men dit door een religieuze rechtbank laten afhandelen, waarbij je al weet dat er geen neutraal oordeel uit kan komen.
Wellicht, maar dan ga je als maatschappij waar kerk -en-staat gescheiden zijn wel een drempel over, zou je in de wet kunnen vastleggen dat alleen een bepaalde instantie (dus een groepje Joodse experts) certificaten mag uitgeven aan mohaliem (mv van mohel) en dat alleen gecertificeerde mohaliem de besnijdenis mogen uitvoeren.
Nee, want dat lost niet het probleem op dat de persoon niet beslissingsbekwaam is, en er een onomkeerbare operatie wordt uitgevoerd, In zo'n groep moeten dan ook zeker zoveel onafhankelijke personen zitten die hun oordeel objectief kunnen geven (dwz niet-religieus).
Gambieters voorbeeld van polio is misschien het mooist en nog redelijk actueel helaas. Ik vind dat erg moeilijk te accepteren en ben blij dat 'mijn' religie voor bloedtransfusie en inentingen is en sowieso alle regels overboord gegooid moeten worden als dat mogelijk een leven redt.
Maar als de religieuze regels niet ondergeschikt zijn, dan doen de mensen die hun kind tot polio of mazelen veroordelen niets fout. Zolang ze maar religieuze redenen claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

begintmeta schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 20:41:
Net schreef je dat religieuze wetten superieur zijn, wat bedoel je daarmee?
Daarmee bedoel ik dat ze voorrang hebben op burgerlijke wetten. Net zoals onze grondwet voorrang heeft op 'gewone' wetten.
boner schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 20:45:
Tja, daar heeft het Joodse volk al vaak te maken mee gehad. Dat zou heel vervelend is.
Of zeg je dat jouw godsdienst per definitie zo hoog verheven is dat deze de enige is. Dus een soort ubermensch geloof.

Ik weet dat ik het zwaar aanzet, maar dat is wel de strekking van jouw eigen woorden.
Übermensch heeft inderdaad een zware lading maar dat zie je zelf dus ook wel in.

Maar ik denk dat een de meeste (of alle?) religies een set regels heeft die ze belangrijker achten dan de burgerlijke regels. Dus misschien is dat een van de antwoorden op de vraag die TS heeft gesteld.
gambieter schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 21:29:

Het verschil is dat ik je geen regels wil opleggen, alleen gezamenlijk afgesproken grenzen aangeef waar je je binnen kunt bewegen. Heel veel bewegingsvrijheid vs heel beperkte interpretaties.
Dat is waar. Hoewel het in mijn specifieke geval niet zo is dat 'mijn' religie andere mensen regels wil opleggen, komt dat bij veel religies wel voor.
Stompzinnig genoeg wil men dit door een religieuze rechtbank laten afhandelen, waarbij je al weet dat er geen neutraal oordeel uit kan komen.
Nou ja, welk recht wil je laten toetsen. Als je het naar Joods (religieus) recht doet, dan zal het een korte zitting zijn inderdaad. De vraag is: wie bepaalt dat het door een religieuze rechtbank afgehandeld moet worden en waarom is dat zo? Blijkbaar is er in dat land (ik neem aan Israël) geen scheiding tussen staat en synagoge en men zou in Israël kunnen discussiëren of dat gewenst is of niet.
Nee, want dat lost niet het probleem op dat de persoon niet beslissingsbekwaam is, en er een onomkeerbare operatie wordt uitgevoerd, In zo'n groep moeten dan ook zeker zoveel onafhankelijke personen zitten die hun oordeel objectief kunnen geven (dwz niet-religieus).
Ook hier geldt, naar welk recht wil je het laten toetsen. En vervolgens zoek je experts op het gebied van dát rechtssysteem.
Maar als de religieuze regels niet ondergeschikt zijn, dan doen de mensen die hun kind tot polio of mazelen veroordelen niets fout. Zolang ze maar religieuze redenen claimen.
Zo is het helaas. Maar ja, hun religieuze regels zijn ook fout :+ (Ik ken de implicaties van deze zin vandaar de :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

gambieter schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 21:29:
Maar die komen er niet ongestraft vanaf. Zeker in oorlogstijd was een dienstweigeraar geen populair persoon.
Dat is juist wat ik bedoelde. Zij stellen religie/levensovertuiging boven burgerlijke wetgeving maar accepteren in ruil daarvoor een straf. Daar wordt de samenleving niet veel slechter van.
De persoonlijke keuze dat religie/levensovertuiging boven burgerlijke wetgeving gaat hoeft niet perse vertaalt te worden naar een algemene keuze over hoe we de samenleving inrichten. Dat doen we ook niet. Vrijwel elke gelovige meent dat religieuze regels boven burgerlijke wetten gaan. Toch leidt dat in de praktijk niet tot veel problemen.

Je komt pas in de problemen als je op grote schaal wetgeving gaat bedenken die voor religieuze groepen niet uitvoerbaar is. Op een gegeven moment krijg je dan met verzet te maken. Daarom is het gewoon slim om rekening met religieuze gevoelens te houden.
boner schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 21:11:
Zodra je ook maar overwéégt om de landswetten ondergeschikt aan geloofswetten te maken, sta je met een voet in het graf van de vrijheid.
In het extreme misschien wel. Maar dat geldt ook in de andere richting. Als jij leeft in een land waar immorele wetgeving bestaat, ben je dan goed bezig door je aan die wetten te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

downtime schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 21:45:

Je komt pas in de problemen als je op grote schaal wetgeving gaat bedenken die voor religieuze groepen niet uitvoerbaar is. Op een gegeven moment krijg je dan met verzet te maken. Daarom is het gewoon slim om rekening met religieuze gevoelens te houden.
Ja, maar er zijn natuurlijk grenzen. Stel dat er een pedo-kerk wordt opgericht. Of denk aan het polio voorbeeld. Vrouwenbesnijdenis. In hoeverre is de seculiere staat bereid om religieuzen vrijheid te geven en in hoeverre heeft de seculiere staat de plicht om zwakkeren te beschermen tegen excessen binnen religie. Dat is een moeilijke balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat is juist wat ik bedoelde. Zij stellen religie/levensovertuiging boven burgerlijke wetgeving maar accepteren in ruil daarvoor een straf. Daar wordt de samenleving niet veel slechter van.
Ah, duidelijk :)
Rekening houden met en in vreemde bochten wringen om naar de zin te maken zijn wel verschillend. Het eerste is OK, het tweede wordt uit de meer fundamentalistische kringen verwacht.

Om de weigerambtenaar aan te halen: die wil wel de uitzondering (zeg de dienstweigeraar), maar wil het alleen ten koste van andere mensen laten gaan. Dat is van twee walletjes eten: het eigen geweten hoog houden maar niet de prijs ervoor betalen. Daar heb ik 0,0 respect voor en met die religieuze mensen wil ik dan ook geen rekening houden. De maatschappij is beter af zonder die mensen.
Lordy79 schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 21:51:
Ja, maar er zijn natuurlijk grenzen. Stel dat er een pedo-kerk wordt opgericht. Of denk aan het polio voorbeeld. Vrouwenbesnijdenis. In hoeverre is de seculiere staat bereid om religieuzen vrijheid te geven en in hoeverre heeft de seculiere staat de plicht om zwakkeren te beschermen tegen excessen binnen religie. Dat is een moeilijke balans.
Yep. Een goed uitgangspunt is imo dan om de zwakkere partij te beschermen, en verplichtingen/restricties ondergeschikt te maken aan keuzevrijheid, dwz dat de persoon zelf de keuze heeft ipv maatregelen opgelegd te krijgen.

[ Voor 22% gewijzigd door gambieter op 04-08-2014 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner

boner

misantropisch altruïst

Topicstarter
[...]

In het extreme misschien wel. Maar dat geldt ook in de andere richting. Als jij leeft in een land waar immorele wetgeving bestaat, ben je dan goed bezig door je aan die wetten te houden?
Je gaat toch niet zeggen dat niet religieuze wetten immoreel zijn? Religie is absoluut niet de bedenker van moraliteit of morele superioriteit. In Japan slecht men toch elkaar niet af. In Australie leefden/leven de Aborgininals volgens de hoogste morele waarden en normen. En hun religies lijken in niets op de jouwe of andere westerse religies. Dus is de conclusie gerechtvaardigd (dunkt mij) die twee los van elkaar gezien kunnen worden. Misschien is het andersom wel het geval, en kan religie niet om hoge morele waarden om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

boner schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 23:02:
Je gaat toch niet zeggen dat niet religieuze wetten immoreel zijn?
Dat is niet wat ik bedoel. Je suggereerde dat "landswetten" per definitie boven religieuze/levensovertuigelijke opvattingen moet staan:
In mijn ogen is dat niet per definitie zo. In sommige gevallen moét je persoonlijke opvattingen boven de wet stellen, ook wanneer je die persoonlijke opvattingen aan je geloof ontleent.

De voorbeelden die ik kan bedenken komen erop neer dat niet iedereen in een vriendelijk liberaal landje aan de Noordzee woont met de vriendelijke wetten die je daar verwacht. Er zijn veel minder aangename landen met veel minder vriendelijke wetten. Moet ik daar altijd de "burgerlijke" wet boven mijn persoonlijke opvattingen plaatsen? Daarmee kun je namelijk de meest vreselijke misdrijven rechtvaardigen alleen maar omdat het nu eenmaal volgens de wet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Lordy79 schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 21:38:
...
Daarmee bedoel ik dat ze voorrang hebben op burgerlijke wetten. Net zoals onze grondwet voorrang heeft op 'gewone' wetten.
...
Mijn vraag is dus ook wat 'ze' zijn en hoe je dat vaststelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner

boner

misantropisch altruïst

Topicstarter
downtime schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 23:26:
[...]

Dat is niet wat ik bedoel. Je suggereerde dat "landswetten" per definitie boven religieuze/levensovertuigelijke opvattingen moet staan:
Ja ik vind dat zeker. Landswetten kunnen veranderen en bijgeslepen worden door de bevolking. Geloofswetten niet. Die liggen in beton (of operkament) gegoten.
[...]

In mijn ogen is dat niet per definitie zo. In sommige gevallen moét je persoonlijke opvattingen boven de wet stellen, ook wanneer je die persoonlijke opvattingen aan je geloof ontleent.

De voorbeelden die ik kan bedenken komen erop neer dat niet iedereen in een vriendelijk liberaal landje aan de Noordzee woont met de vriendelijke wetten die je daar verwacht. Er zijn veel minder aangename landen met veel minder vriendelijke wetten. Moet ik daar altijd de "burgerlijke" wet boven mijn persoonlijke opvattingen plaatsen? Daarmee kun je namelijk de meest vreselijke misdrijven rechtvaardigen alleen maar omdat het nu eenmaal volgens de wet is.
En als je in een vriendelijk landje aan de perzische golf woont?

Kijk naar een leuk land als Turkije. Daar was een tijdje geleden een groot denker aan de macht. Ene Atatürk. Wat hij voor ogen had was groots. Turkijke een normaal land maken. Weg met het juk van het geloof, weg met het schrift van het geloof. Mee in de vaart der volken. Daar is Turkije enorm door opgebloeid. Nu staat er een of andere malloot aan de macht en die sloopt echt alles wat er in de afgelopen 100 jaar is opgebouwd. Turkije rent weer terug naar de middeleeuwen. De vicce-premier heeft zelfs met droge ogen verkondigd dat vrouwen niet in het openbaar zouden mogen lachen omdat dit niet des islams zou zijn.

Nu weet ik ook wel dat jij niet zo streng bent als mensen als Erdogan en dat je een gematigde kerkelijke tucht zou willen. Maar blijft dat zo? Als straks de bijbel belangrijker zou worden, moeten dan de condooms uit de schappen? Moeten vrouwen in jurken naar het strand? Moeten dan alle winkels op zondag dicht en de auto's aan de kant? Ik wil je er nog wel even aan herinneren dat 6 jaar geleden mensen bezwaar maakten tegen lingerie reclame in Utrecht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-05 21:00
De religieuze wet is superieur aan de burgerlijke wet en laatstgenoemde dient ondergeschikt te zijn aan de religieuze wet.
DE religieuze wet. Welke bedoel je? Er zijn nogal veel religies met veel wetten. Die elkaar ook nog eens tegenspreken. Sterker nog, soms is er zelfs sprake van tegenspraak binnen 1 religie.

En om de hoofdvraag er weer bij te halen: wanneer is een religie een religie? Dus met welke geloven moeten we allemaal rekening houden... enkel de door de staat erkende geloven (ohnee, dat kan niet, want wat de staat zegt telt voor jou niet).

Je roept wel wat, maar als er wordt doorgevraagd blink je uit in ontwijkende antwoorden.

Ik hou het wel bij de Nederlandse wet, ben ik ook niet helemaal blij mee, maar alles beter dan een aantal kortzichtige wetten die geen grond hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
downtime schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 23:26:

Je hebt natuurlijk altijd een dilemma als wetten immoreel zijn. Doe je dan aan geweldloos verzet en aanvaard je de consequenties? En wat als, zoals bijv. bij het ANC in haar vroege jaren, de geweldloze aanpak niet werkt? Wanneer gewapend verzet dan te billijken?

Toen de Duitsers Nederland veroverden waren er mensen die gewapend verzet pleegden. In hindsight vinden wij dat een juiste keuze, die maar door een zeer klein gedeelte van de bevolking gemaakt werd. In de tachtigjarige oorlog was een van de aanleidingen om als Geus verzet te plegen religieuze onderdrukking. In hindsight vinden we dat ook een juiste keuze (hoewel hierbij natuurlijk meer nog dan bij de tweede wereldoorlog mythologisering een grote rol speelt).

Maar wat als nu Wilders aan de macht komt en Tony Abbott-achtige praktijken op (boot)vluchtelingen loslaat. Is gewapend verzet dan te billijken? Ik zou denken van niet, maar op de zaken die Australie met vluchtelingen uithaalt zijn imo toch erg op het randje.

Het afschaffen van gesubsidieerd religie-onderwijs, of het legaliseren van het homo-huwelijk kun je imo niet als onderdrukking zien. Tenslotte is er nog gewoon een zondagsschool. hoeven christelijke homo's niet te trouwen als ze dat niet willen, enz. Het afschaffen van ritueel slachten zou imo ook nog niet echt een probleem moeten zijn. Tenslotte is een vegetarisch dieet gezond en ook, als je het goed doet, best lekker.

Het verbieden van besnijdenis, of het dwingen te vaccineren zou je wel als onderdrukking, of iig als het opleggen van de eigen moraal kunnen zien. De enige reden waarom dat imo te billijken is is omdat het hier een beslissing betreft die ouders voor hun kind nemen. Als volwassenen zelf besluiten geen bloedtransfusies te nemen of liever naar Jomanda gaan dan naar het ziekenhuis, en je wil ze dat verbieden, dan zou je dat wel onderdrukking kunnen noemen imo.

Als je op een gegeven moment daadwerkelijk zondagscholen, heilige boeken, of religieuze kledij (op de openbare weg, ik denk dat in functie je er wel eisen aan mag stellen) gaat verbieden dan ben je imo echt bezig aan onderdrukking en zou je, als gelovige inderdaad misschien beter de wet kunnen negeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Spheroid op 05-08-2014 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-03 22:16
Wanneer is een religie een religie?
In mijn ogen is een religie gewoon een sekte met heel veel volgers.

Het is een groep mensen die een bepaald geloofssysteem met bijhorende regels en rituelen aanhangt.
Dus eigenlijk zou ik zeggen dat wanneer een sekte genoeg aanhangers heeft en maatschappelijk geaccepteerd wordt dat het dan een religie is.

Het is een beetje als alcohol, alcohol is maatschappelijk geaccepteerd (in de westerse maatschappij) en wordt daarom door bijna niemand als een drug gezien, want het woord drugs heeft een negatieve klank (net als sekte), maar het is natuurlijk wel gewoon een drug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

boner schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 09:01:
Nu weet ik ook wel dat jij niet zo streng bent als mensen als Erdogan en dat je een gematigde kerkelijke tucht zou willen.
Ik zou een gematigde kerkelijke tucht willen? Ik geloof niet en ga niet naar een kerk. Overduidelijk mis jij mijn punt volledig. Maar ik hoef niet gelovig te zijn om toch te begrijpen dat persoonlijke moraal soms boven de wet gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Spheroid schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 10:16:
Je hebt natuurlijk altijd een dilemma als wetten immoreel zijn. Doe je dan aan geweldloos verzet en aanvaard je de consequenties? En wat als, zoals bijv. bij het ANC in haar vroege jaren, de geweldloze aanpak niet werkt? Wanneer gewapend verzet dan te billijken?
Als je op een gegeven moment daadwerkelijk zondagscholen, heilige boeken, of religieuze kledij (op de openbare weg, ik denk dat in functie je er wel eisen aan mag stellen) gaat verbieden dan ben je imo echt bezig aan onderdrukking en zou je, als gelovige inderdaad misschien beter de wet kunnen negeren.
Dat is inderdaad wat ik bedoelde. Het zijn natuurlijk extreme scenario's, die je in Nederland niet snel tegen zult komen, maar ik kan het billijken dat persoonlijke morele opvattingen soms boven de wet gaan. Simpelweg omdat de wet soms gewoon niet deugt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

downtime schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 13:54:
Dat is inderdaad wat ik bedoelde. Het zijn natuurlijk extreme scenario's, die je in Nederland niet snel tegen zult komen, maar ik kan het billijken dat persoonlijke morele opvattingen soms boven de wet gaan. Simpelweg omdat de wet soms gewoon niet deugt.
Maar dan heb je twee keuzes: de wet respecteren en hem proberen te veranderen, of bij willekeur vinden dat deze niet opgaat voor die specifieke situatie. Ik zou zeggen dat de eerste keuze toch echt de correcte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

gambieter schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 14:33:
Ik zou zeggen dat de eerste keuze toch echt de correcte is.
Waar mogelijk wel. Waar dat niet mogelijk is zullen mensen daar persoonlijke keuzes in moeten maken.

Terugkerend naar het eerdere voorbeeld: Moet een gewetensbezwaarde dienstweigeraar proberen om de wet te veranderen, en in de tussentijd toch zijn dienstplicht vervullen, of moet hij een persoonlijke keuze maken en daar de eventuele consequenties van accepteren?
Denk aan een land als Israel waar dienstplicht niet alleen maar 24 maanden verveling in een kazerne is maar daadwerkelijk betekent dat je gedwongen kunt worden om geweld te gebruiken.

http://nos.nl/op3/artikel...n-probleem-in-israel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je moet altijd doen wat je juist vindt lijkt me. Dat de consequenties onaangenaam kunnen zijn kan je uiteraard in die afweging meewegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner

boner

misantropisch altruïst

Topicstarter
downtime schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:29:
[...]

Waar mogelijk wel. Waar dat niet mogelijk is zullen mensen daar persoonlijke keuzes in moeten maken.

Terugkerend naar het eerdere voorbeeld: Moet een gewetensbezwaarde dienstweigeraar proberen om de wet te veranderen, en in de tussentijd toch zijn dienstplicht vervullen, of moet hij een persoonlijke keuze maken en daar de eventuele consequenties van accepteren?
Denk aan een land als Israel waar dienstplicht niet alleen maar 24 maanden verveling in een kazerne is maar daadwerkelijk betekent dat je gedwongen kunt worden om geweld te gebruiken.

http://nos.nl/op3/artikel...n-probleem-in-israel.html
Je kunt het ook omkeren. Je kunt ook een mening hebben dat jouw geloof niet toestaat dat anderen bezittingen hebben waarvan jij vindt dat ze niet aan hen toekomen. Je hebt dat 2 keuzen. Of je steelt het en loopt de kans op de wettelijke straf, of je laat het zo. De genoemde jongen in het Israelische filmpje heeft ook een keuze. Hij kan doen wat ie nu doet, en dus de bak in draaien, of hij kan er voor kiezen om wel het leger in te gaan en stertk aan te dringen op een niet gevechts-opdracht. reparaties uitvoeren, kazernes schoonmaken en zo.

Het voorbeeld is wel een beetje vreemd gekozen. Israel is een land dat al sinds haar oprichting voortdurend in oorlog is met haar omringende landen. Niet verdedigen is opheffen van de staat. Maar laten we Israel nu even laten voor wat het is. Daar is vast een ander forum prima geschikt voor. En dan zie ik je daar wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

begintmeta schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 23:47:

Mijn vraag is dus ook wat 'ze' zijn en hoe je dat vaststelt.
Dat is voor elke religie verschillend. Het hele probleem is natuurlijk dat iedereen morgen een religie kan verzinnen met bijgehorende religieuze regels. als dat bijvoorbeeld de anti-taks god is die verbiedt belasting te betalen... tja...
Spheroid schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 10:16:
[...]

Het afschaffen van gesubsidieerd religie-onderwijs, of het legaliseren van het homo-huwelijk kun je imo niet als onderdrukking zien.
Tja, imo wel... en daar krijg je dus weer het probleem. Ik wil niet dat mijn kind geindoctrineerd wordt met niet-Joodse normen en waarden. Ik zie het dus als 'onderdrukking' (wel een ferme uitdrukking voor zoiets) als ik verplicht wordt mijn kind hier wel aan bloot te stellen.
Het afschaffen van ritueel slachten zou imo ook nog niet echt een probleem moeten zijn. Tenslotte is een vegetarisch dieet gezond en ook, als je het goed doet, best lekker.
Joden zijn in principe verplicht vlees te eten op Shabbat, feestdagen en bepaalde andere gelegenheden. Opnieuw onderdrukking. Verder ga ik er maar niet op in omdat we dan weer offtopic raken en de discussie van het (on)zin topic opnieuw doen.

Maar goed... je geeft jouw mening en een ander denkt daar weer anders over. De vraag is wat juist is. Zoals gezegd, mij interesseert het niet want ik doe het toch of ik doe het toch niet :) Of ik emigreer. Maar het zou de 'verlichte' 'liberale' maatschappij sieren om minderheden zo min mogelijk te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Lordy79 schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 17:02:
...

Dat is voor elke religie verschillend. Het hele probleem is natuurlijk dat iedereen morgen een religie kan verzinnen met bijgehorende religieuze regels. als dat bijvoorbeeld de anti-taks god is die verbiedt belasting te betalen... tja...
...
De vraag wat religieuze regels zijn en wat niet, wat religie is en wat niet is kennelijk niet te beantwoorden. En hoe moeten eventueel conflicterende (religieuze) regels gecoördineerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner

boner

misantropisch altruïst

Topicstarter
[...]

Daarom ook mijn topic: Wanneer is een religie een religie...
Volgens mij als overtuigd Atheist is het aanbidden van een opperwezen dat zich in meer dan 2000 jaar niet meer heeft gemanifesteerd en is beschreven in een boek net zo ongeloofwaardig als iemand die de anti-taks god aanbidt.
[...]

Tja, imo wel... en daar krijg je dus weer het probleem. Ik wil niet dat mijn kind geindoctrineerd wordt met niet-Joodse normen en waarden. Ik zie het dus als 'onderdrukking' (wel een ferme uitdrukking voor zoiets) als ik verplicht wordt mijn kind hier wel aan bloot te stellen.
Als jij vanaf de geboorte van je kind(eren) ze dag in dag uit vertelt dat er een god is, dat je hem elke dag moet bedanken en dat er zeer binnenkort een messias komt (die de volgende dag er toch weer niet bleek te zijn gekomen) Is dat geen indoctrinatie. Volgens mijn woordenboek is dat de definitie van indoctrinatie. En als je dan ook nog je kinderen verbiedt om te luisteren naar andere denkbeelden dan de jouwe en die dan indoctrinatie noemt, dan zijn we het zo niet eens dat we net zo goed op kunnen houden.
[...]

Joden zijn in principe verplicht vlees te eten op Shabbat, feestdagen en bepaalde andere gelegenheden. Opnieuw onderdrukking. Verder ga ik er maar niet op in omdat we dan weer offtopic raken en de discussie van het (on)zin topic opnieuw doen.

Maar goed... je geeft jouw mening en een ander denkt daar weer anders over. De vraag is wat juist is. Zoals gezegd, mij interesseert het niet want ik doe het toch of ik doe het toch niet :) Of ik emigreer. Maar het zou de 'verlichte' 'liberale' maatschappij sieren om minderheden zo min mogelijk te beperken.
In hoeverre voel jij je dan beperkt in de uitvoering van je geloof? Is er iemand die je verplicht om op zaterdag te werken? is er iemand die jou verplicht om niet kosjer vlees te eten (naar mijn mening is na lang wikken en wegen het verbod op kosjer slachten niet doorgegaan)? mag jij niet met een keppeltje over straat? Het enige dat ik ter discussie stel is waar de grens licht en wat je wel en geen religie mag noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

boner schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 17:50:

Volgens mij als overtuigd Atheist is het aanbidden van een opperwezen dat zich in meer dan 2000 jaar niet meer heeft gemanifesteerd en is beschreven in een boek net zo ongeloofwaardig als iemand die de anti-taks god aanbidt.
Tja, mijn G'd manifesteert zich dagelijks. Sterker nog, als G'd zou besluiten zich niet meer te manifesteren dan zou de wereld ophouden te bestaan, zoals een lamp ophoudt te branden als er geen elektriciteit meer is. (Alleen zou de lamp niet alleen doven, maar verdwijnen en er nooit geweest zijn)
dan zijn we het zo niet eens dat we net zo goed op kunnen houden.
Prima. Alles op zijn tijd. Net zoals bij andere onderwerpen moet je bepaalde zaken m.i. pas aansnijden als een kind er aan toe is.
In hoeverre voel jij je dan beperkt in de uitvoering van je geloof?
Gelukkig nauwelijks. Het enige waar de overheid in tekort schiet is een veilige maatschappij waar iedereen veilig op straat kan lopen zonder uitgescholden te worden, of erger. Maar aangezien dat ook verschrikkelijk moeilijk en kostbaar is, heb ik daar wel begrip voor. Ik bedank Nederland (en België, want daar woon ik nu) enorm voor de vrijheden die ik heb omdat ik weet uit het heden maar ook zeker het verleden dat die niet vanzelfsprekend zijn.

@ begintmeta
De vraag wat religieuze regels zijn en wat niet, wat religie is en wat niet is kennelijk niet te beantwoorden. En hoe moeten eventueel conflicterende (religieuze) regels gecoördineerd worden?
Ik denk inderdaad dat het niet te beantwoorden is.
Hoe de regels gecoördineerd moeten worden zal de rechter moeten doen, voor zover dat mogelijk is en dat doet de rechter ook in geval van weigerambtenaren of een Jood die op zaterdag zijn ID-bewijs niet bij zich draagt, om maar twee voorbeelden te noemen.

[ Voor 16% gewijzigd door Lordy79 op 05-08-2014 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Maar het zou de 'verlichte' 'liberale' maatschappij sieren om minderheden zo min mogelijk te beperken.
Ik denk dat dit niet alleen iets is wat de verlichte liberale maatschappij moet doen. De geschiedenis laat zien dat religies over het algemeen veel meer de neiging hebben repressief en inperkend te zijn naar andersdenkenden, juist door het dogmatische dat een standaard onderdeel is van religies. Het gezegde "behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden" wordt nogal snel vergeten vanuit religies. De weigerambtenaren zijn ook daar een goed voorbeeld, die een minderheid wat willen onthouden maar zich dan zelf als de onderdrukte minderheid gaan zien.

De houding "dit is de grens, tot aan die grens heb je volledige vrijheid van invulling" is beter dan "het moet zo en niet anders".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
@lordy79 waarom zou je dan zeggen dat religieuze regels superieur zijn/hoe zou je die uitspraak op een zinvolle manier kunnen begrijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

gambieter schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 18:14:

De houding "dit is de grens, tot aan die grens heb je volledige vrijheid van invulling" is beter dan "het moet zo en niet anders".
Helemaal mee eens.
begintmeta schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 18:21:
@lordy79 waarom zou je dan zeggen dat religieuze regels superieur zijn/
Omdat de G'ddelijk zijn. Maar ook hier stuiten we op de muur van de definitie van religie. Wat maakt een religie een religie? Misschien kun je een religie definieren als een groep mensen die een gezamenlijke normen&waarden set hebben die zij als superieur achten en deze als door een opperwezen gegeven zien.
Die normen&waarden kunnen de meest extreme ideeën bevatten en ook de interactie met mensen buiten die groep worden vaak geregeld door die normen&waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner

boner

misantropisch altruïst

Topicstarter
Lordy79 schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 18:06:
[...]

Tja, mijn G'd manifesteert zich dagelijks. Sterker nog, als G'd zou besluiten zich niet meer te manifesteren dan zou de wereld ophouden te bestaan, zoals een lamp ophoudt te branden als er geen elektriciteit meer is. (Alleen zou de lamp niet alleen doven, maar verdwijnen en er nooit geweest zijn)
Doet Allah, of Jezus, niet elke dag precies hetzelfde dan? Hoe weet je dat het "jouw" god is, en waarom gelden dan de oud-testamentaire wetten dan en niet nieuwe testamentaire of koran wetten? Zou 'het lampje uitgaan' als je niet elke dag god bedankt?

God was toch een almachtich opperwezen? dan heeft ie dat geaanbid helemaal niet nodig, schat ik zo maar in.
[...]

Prima. Alles op zijn tijd. Net zoals bij andere onderwerpen moet je bepaalde zaken m.i. pas aansnijden als een kind er aan toe is.
Maar de geschiedenis wijst uit dat een kind er dan niet meer in KAN geloven en zijn jeugd-lessen nooit meer afwijst, op een enkeling na. Ik denk dat kinderen uit een streng gelovig gezin geen schijn van kans maken op een goddeloos leven, of ookmaar een eigen mening daaromtrent.
[...]

Gelukkig nauwelijks. Het enige waar de overheid in tekort schiet is een veilige maatschappij waar iedereen veilig op straat kan lopen zonder uitgescholden te worden, of erger. Maar aangezien dat ook verschrikkelijk moeilijk en kostbaar is, heb ik daar wel begrip voor. Ik bedank Nederland (en België, want daar woon ik nu) enorm voor de vrijheden die ik heb omdat ik weet uit het heden maar ook zeker het verleden dat die niet vanzelfsprekend zijn.
Maar er is een zeer sterke overeenkomst tussen antisemmitisme en Islam. Moeten we dan de Islam gaan verbieden om christenen en joden te beschermen? Beetje dubbele moraal. Kijk naar landen als Saoudi Arabie, Qatar en Iran (in SA staat zelfs in de grondwet dat het voor joden verboden is). Daar hebben Joden en Christenen geen leven. In de denkwereld van ISIS aanhangers al helemaal niet en dienen ze slechts om een "rivier van bloed" te vullen.

Neen ik ben geen PVV/Wilders aanhanger, maar heb wel zo mijn bedenkingen tegenover strenge islamitische zeden en gewoonten.
@ begintmeta

[...]

Ik denk inderdaad dat het niet te beantwoorden is.
Hoe de regels gecoördineerd moeten worden zal de rechter moeten doen, voor zover dat mogelijk is en dat doet de rechter ook in geval van weigerambtenaren of een Jood die op zaterdag zijn ID-bewijs niet bij zich draagt, om maar twee voorbeelden te noemen.
In Nederland is het niet verplicht je op straat te identificeren. Slechts bij het plegen van een misdrijf of misdaad, of sterke vermoedens daaromtrent, mag een agent naar een persoonsbewijs vragen. Dus hoeft geen enkele jood, of welk ander geloof dan ook, zich op straat van een ID kaart te bedienen. Het is dus geen geloofsvrijheid, zoals door velen gedacht, maar een eenvoudige wet die dat voorschrijft.
http://www.rijksoverheid....I6z4O_a_L8CFSgFwwodkp4Avw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:29

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

[...]

Dit is voor mij nu typisch religie.
De mens bedenkt iets en werkt dat zo uit dat dit bedenksel voor waar wordt gezien en het niet meer ongedaan kan gemaakt worden. Zelfs niet door het bedenksel.

Inhoudelijk zou ik het goed vinden als jouw G'd zich niet meer manifesteerde.
Daar komen dan toch niet achter of dat is gebeurd of niet.
Zo ja, einde dus van de manifestatie, dan weten we daar iets meer van omdat dan ook wij niet meer bestaan.
Zo nee, alles blijft zo als het is. Ook met die onzekerheid van wel of niet manifestatie.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

boner schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 20:07:

Doet Allah, of Jezus, niet elke dag precies hetzelfde dan? Hoe weet je dat het "jouw" god is, en waarom gelden dan de oud-testamentaire wetten dan en niet nieuwe testamentaire of koran wetten?
Zie het (on)zin topic.

[quote[ Zou 'het lampje uitgaan' als je niet elke dag god bedankt?[/quote]
Nee hoor, G'd heeft het inderdaad niet nodig zoals je zegt. Alle regels die G'd heeft opgelegd zijn er voor de mens en niet voor G'd. Hij kan prima zonder.
Maar de geschiedenis wijst uit dat een kind er dan niet meer in KAN geloven en zijn jeugd-lessen nooit meer afwijst, op een enkeling na
Hoe is Nederland dan geseculariseerd? :)
Maar er is een zeer sterke overeenkomst tussen antisemmitisme en Islam. Moeten we dan de Islam gaan verbieden om christenen en joden te beschermen?
Dat is aan de politiek. Tot nu toe worden Joden nog voldoende beschermd. Christenen zullen m.i. het volgende doelwit zijn en daarna de seculiere mensch. Maar goed, dat is weer een andere discussie.
In Nederland is het niet verplicht je op straat te identificeren.
Wel als de politie daar om vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door thewizard2006 op 06-08-2014 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner

boner

misantropisch altruïst

Topicstarter
Lordy79 schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 00:04:
[...]

Zie het (on)zin topic.

Nee hoor, G'd heeft het inderdaad niet nodig zoals je zegt. Alle regels die G'd heeft opgelegd zijn er voor de mens en niet voor G'd. Hij kan prima zonder.
Waarom doe je het dan en waarom leggen gelovigen het anderen dan op? Waarom mag een bakker in Huizen niet op zondag brood verkopen? Waarom mag een niet gelovige op shabat niet door jerusalem en rijden en wordt de auto met stenen bekogeld (was dat geen arbeid verrichten dan)?
[...]

Hoe is Nederland dan geseculariseerd? :)
Nee dat is niet wat ik zeg. Wat ik zeg is dat door de door jou gekozen opvoeding van indoctrinatie van jongs af aan, jouw kinderen geen kans hebben om zich te bezinnen op het geleerde.
[...]

Dat is aan de politiek. Tot nu toe worden Joden nog voldoende beschermd. Christenen zullen m.i. het volgende doelwit zijn en daarna de seculiere mensch. Maar goed, dat is weer een andere discussie.
Dat mag ik hopen. maareh, lees je de kranten wel? Lees je dan niet dat veel joden uit Amsterdam hun mezoeza van de deuren halen om 'problemen' te voorkomen? Als de meerderheid van de bevolking ervoor kiest om de sharia in te voeren is dat ook in Nederland mogelijk.
[...]

Wel als de politie daar om vraagt.
Neen. Dan moeten er zwaarwegende aanwijzingen zijn. Ook een agent, juist een agent, mag niet aan willekeur doen. Als een jood, of elke andere voetganger, alleen maar loopt is dat geen zwaarwegende rede! Dus als de advokaat er voor had gekozen om die verdediging te kiezen, had hij meer betekent voor zijn client dan de strategie die hij nu heeft gevolgd. Nu is het een Orweliaanse uitsrpaak geworden. All animals are equal but pigs more equal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

boner schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 11:41:
Als de meerderheid van de bevolking ervoor kiest om de sharia in te voeren is dat ook in Nederland mogelijk.
Dat lijkt me niet het grootste gevaar waar Joden in Nederland vandaag rekening mee moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
[...]

Heb je ooit stilgestaan bij de vraag waarom een oppermachtig alwetende entiteit (god dus) die er evident waarde aan hecht dat wij in zijn bestaan geloven (hij straft ons als wij het niet doen en beloont ons als wij het wel doen) niet wat beter zijn best doet om mensen te overtuigen van zijn bestaan? Ja sommige mensen zien hem in zonsopgang maar dat zegt helemaal niets, god zien in een volkomen verklaarbaar natuurlijk fenomeen is natuurlijk geen bewijs. Waarom niet? Omdat we snappen hoe het werkt, zonder daar een almachtige entiteit bij in het leven te hoeven roepen.

Waarom zou hij niet bijvoorbeeld iedere zondag even op een voor de wetenschap onverklaarbare manier met een grote toeter naar beneden roepen "Hey ik besta, kom a.u.b. even naar de kerk om te bidden", ik noem maar een voorbeeld. Het zou een koud kunstje moeten zijn voor een almachtig alles kunnend wezen om iedereen op aarde te overtuigen en dat is waar hij tenslotte waarde aan hecht.

In plaats daarvan hebben we enkel een boekje van een paar duizend jaar geleden, gebaseerd op verhalen opgeschreven tientallen jaren na de gebeurtenissen zelf en vol met tegenstrijdigheden. En daarnaast heeft ie ook nog eens toegestaan dat er duizenden andere geloven zijn die er enorm op lijken maar weer net wat anders zijn, om het nog even extra ingewikkeld te maken!

Voeg daaraan toe dat hij omnipotent is en er alsnog voor kiest om mensen op de aarde te zetten waarvan hij van te voren al weet dat zij niet zullen geloven en dus volgens hem naar de hel gaan? Dat is gewoon vreselijk.

Ik snap niet hoe je zoiets kunt geloven anders dan dat je gewoon het rationele gedeelte van je hersenen tijdelijk uitschakelt en dat is iets waar de menselijke hersenen toe in staat zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Rixos op 06-08-2014 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Gaat deze discussie eigenlijk niet hoe langer hoe meer over in een die eigenlijk thuishoort in het andere topic "Zin en onzin van religie"? In ieder geval gaat dit al lang niet meer over de startvraag, maar worden de onderwerpen die in het andere topic al ruimschoots bediscussieerd zijn aldoor herhaald. In ieder geval is bovenstaande opmerking daar een heel duidelijk voorbeeld van. Zo kunnen we nog jaren doorgaan, gewoon even een andere titel en we beginnen vrolijk opnieuw. Telkens maar weer etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zo gaat het ook al jaren, zoals ik eerder al aangaf is ook de vraag uit de TS al (herhaaldelijk) langsgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
Excuses, ik ben inderdaad enigszins uit de bocht gevlogen zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Ivm offtopic zal ik ook niet uitgebreid reageren. Wel wil ik zeggen dat het verkeerd is om stenen te gooien naar auto's, of het nu Shabbat is of niet. Dit is ook zo volgens de Joodse religieuze wetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Lordy79 schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 22:15:
Ivm offtopic zal ik ook niet uitgebreid reageren. Wel wil ik zeggen dat het verkeerd is om stenen te gooien naar auto's, of het nu Shabbat is of niet. Dit is ook zo volgens de Joodse religieuze wetten.
En je hebt een religie nodig om je dat te vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

thewizard2006 schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 07:42:

En je hebt een religie nodig om je dat te vertellen?
Nee, het was ter informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-05 21:00
Lordy79 schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 18:06:Gelukkig nauwelijks. Het enige waar de overheid in tekort schiet is een veilige maatschappij waar iedereen veilig op straat kan lopen zonder uitgescholden te worden, of erger. Maar aangezien dat ook verschrikkelijk moeilijk en kostbaar is, heb ik daar wel begrip voor. Ik bedank Nederland (en België, want daar woon ik nu) enorm voor de vrijheden die ik heb omdat ik weet uit het heden maar ook zeker het verleden dat die niet vanzelfsprekend zijn.
En wie scheldt jou uit... andere gelovigen? Maar voor hun geldt dan toch ook dat hun wetten boven de wetten van de overheid staan. Of geldt dat alleen voor jouw wetten?

En om weer terug te komen op het topic: wat maakt jouw religie een religie, en de mening van anderen slechts een mening en geen religie?

[ Voor 8% gewijzigd door Pat911 op 08-08-2014 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Pat911,
Lordy79 schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 20:38:
...
Er is geen definitie van religie.
...
(er zijn natuurlijk diverse definities van religie, maar kennelijk geen in Lordy79s religie)

[ Voor 24% gewijzigd door begintmeta op 08-08-2014 12:23 ]

Pagina: 1 2 Laatste