Omdat je privileges zou verliezen. Neem het voorbeeld dat thewizard aanhaalt. Die vlieger gaat dan niet meer op:Lordy79 schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 22:52:
[...]
Waarom zou dat een downgrade zijn?Ik zie het Jodendom als levenswijze met een daarbij horend dieet, wat rituelen, een dag per waarop de versnelling een paar tandjes terug wordt gezet en een rechtssysteem.
Als vrijheid van godsdienst niet meegespeeld had (en als naast Islam niet ook het Jodendom er last van gehad had) was ritueel slachten imo ook verboden nav. het wetsvoorstel van de PvdD.thewizard2006 schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 07:55:
[...]
Was er pas niet een man die zijn ID niet bij zich had en een boete hiervoor had gekregen. Hier is hij van vrijgesproken omdat de wet dat je een ID bij je moet dragen tegen de grondwet van vrijheid van godsdienst in gaat (natuurlijk absurd maarja....)
Ah hier
http://www.refdag.nl/nieu...joden_met_sabbat_1_623930
Over antroposofie kunnen we twisten, maar ik vermoed dat Montessori-scholen etc. ook "bijzonder" zijn. Ik vermoed echter, dat zonder de rol die religie in onze samenleving speelde er nooit een provisie voor bijzonder onderwijs was gekomen enkel om zaken als Montessori-onderwijs mogelijk te maken. Ook vraag ik mij af of niet-religieuze bijzondere scholen het voorrecht hebben om bijv. homo's te discrimineren.Lordy79 schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 22:52:
Overigens: het openen van bijzonder onderwijs is niet voorbehouden aan religies. Je hebt volgens mij ook 'vrije scholen' die gestoeld zijn op antroposofie. Antroposofie is geen religie.
Dat is inderdaad wel een interessante anecdote. Ik ben het volledig met je eerste stelling eens. En eigenlijk ook wel met de tweede, met een mits. Ik vind de vrijheid van ouders om hun kinderen op te voeden zoals ze willen een groot goed. Echter, dat moeten ze, vind ik, in hun eigen tijd doen. Op school dient een standaard-curiculum gevolgd te worden, zonder extra invloed van de eigen levenbeschouwelijke stroming. En eigenlijk zou ik liefst ook hebben dat ouders geen invloed hebben op of ze hun kinderen liever naar een zwarte of witte school sturen. (Misschien dat ik mij met mijn eigen kind in de toekomst dan weer volledig hypocriet op zou stellen, hoewel ik hoop van niet).Wat betreft inschrijvingsrecht op een bijzondere school is het wel interessant naar België te kijken. In Antwerpen heb je 'jongensscholen' en 'meisjesscholen' (Joodse) maar heeft een school de wettelijke plicht om kinderen die aangemeld worden bij een school te accepteren. Een jaar geleden ofzo was er een mafketel die zijn zoon/zonen op de meisjesschool wilde aanmelden en uiteindelijk bij de rechter gelijk kreeg. Ik vind dat wel mooi, dat de democratie dan wint van religie. Gevolg was wel dat een groot deel van de kinderen uit de klas waar die zoon/zonen in kwamen te zitten van school werden gehaald... ik vind het ook mooi dat ouders de keuze hebben om hun kind op te voeden zoals zij het juist achten (uiteraard de extremen uitgezonderd)
Ik maak mij zelf meer zorgen om Britse toestanden, waar Faith Schools wel vaak in hun admissions discrimineren. Onder gelovige voorwendselen lijkt die discriminatie vaak gericht jegens kinderen uit arme gezinnen en immigranten
Dit is geen fossiel van de Victoriaanse tijd. Dit soort scholen zijn recentelijk onder Blair's Labour enorm gestimuleerd en dat lijkt een van de weinige policies van Labour waar de Tories gewoon mee doorgaan. Zelfs in recente wetten worden uitzonderingsposities voor ze geschapen:
bron.Faith schools may give priority to applicants who are of the faith of the school, and specific exemptions from Section 85 of the Equality Act 2010 enable them to do that.[1][2]
Een heel andere situatie dan die in Belgie dus. En ik vermoed een situatie meer parallel aan de onze dan de Belgische situatie.
[ Voor 6% gewijzigd door Spheroid op 30-07-2014 09:53 ]
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France