Dat leidt tot een andere versie van hetzelfde probleem: Wat is cultuur, wanneer is een gewoonte cultureel? En zouden daar voorrechten aan verbonden moeten worden.thewizard2006 schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 18:44:
[...]
Tuurlijk is het gewoonterecht een hele grote factor. En elke situatie zal afgewogen moeten worden. Sommige zaken zijn makkelijker (dierenleed) en andere zaken minder (Zwarte Piet) makkelijk te bepalen. Het is uiteindelijk naast dat het religieus is een onderdeel van de cultuur geworden. En dat wijzig je niet zomaar. Maar laat dit ons niet stoppen om toch verbeterpunten geleidelijk door te voeren
In mijn veld wordt "cultureel gedrag" meestal gedefinieerd als al het gedrag dat sociaal getransfereerd is. Dus al het gedrag dat niet genetisch bepaald is, en niet geleerd is door individual learning. Volgens die definitie zijn niet alleen wij, maar ook chimpansees, dolfijnen, sommige ratten, sommige vogels, etc. cultuurdragers. (Probleem daarmee is dat het meeste menselijke gedrag het gevolg is van een combinatie van genetische invloed, individueel leren en sociale transmissie).
Als je zo'n brede definitie neemt, dan is heel veel gedrag cultureel en is dat niet automatisch een reden dat gedrag te beschermen.
In het dagelijks spraalgebruik lijkt er impliciet sprake van een andere definitie. Sommige dingen worden als karakteristiek voor onze cultuur gezien. Maar sommige van die zaken zijn helemaal niet gebruikelijk in het dagelijks leven. Neem het dragen van klompen, of de regel dat je op visite maar 1 koekje bij de koffie zou krijgen. (Of kennis van het volkslied, hoeveel procent van de volwassenen kent uberhaupt het eerste couplet, laat staan het zesde?).
Toch zijn sommige van die zaken blijkbaar beschermenswaardig, met als toppunten natuurlijk Zwarte Piet het bloemencorso van Zundert
Sterker nog, misschien is het wel te verkiezen om al onze communicatie voortaan in het Engels te doen, tenslotte hebben we als klein land veel baat bij soepele communicatie in het buitenland. En het steenkolenengels dat ik soms van studenten hoor is toch echt om je voor te schamen. Echter, een groot deel van het volk zal dan in het geweer komen. Want Nederlands is de kwintessens van onze cultuur. Maar is je kwaliteit van leven minder, of Engelse of Duitse culturele gebruiken hebt, dat lijkt me eigenlijk niet het geval. Culturele gebruiken zijn arbitraire symbolen die handig zijn om de mensheid op te delen in "wij" en "zij". Welke symbolen je daarvoor gebruikt lijkt me iets waar je, als je het slim doet, veel grotere compabiliteit met anderen zou kunnen bereiken, wat bijv. om te zetten is in economische winst, een afname van xenofobie, etc.
Ik zou dus graag zien dat we, net als bij religie, veel flexibeler om zouden gaan met cultureel dogma.
Waarom niet? Als je je kind in het geloof wil onderwijzen zijn er Zondagsscholen, Jesus Camps, etc. Het wordt dus helemaal niet moeilijker om je kind religieus te onderrichten. Het wordt alleen niet langer gesubsidieerd.Mx. Alba schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 20:15:
Waarom alle "geloofsscholen" verbieden alleen omdat er een paar rotte appels zijn?
Natuurlijk zijn er goede christelijke scholen en slechte openbare scholen, etc. De christelijke scholen zijn imo niet goed doordat het christelijke scholen zijn, net zoals de slechtheid van sommige openbare scholen niet per se door het openbaar-zijn veroorzaakt wordt (het feit dat religieuze scholen kunnen selecteren bij toelating is natuurlijk een oorzaak van beiden, maar selectie is niet religie-eigen). Het wordt je met het veranderen van de regeling dus ook niet onmogelijk gemaakt om een goede school voor je kind uit te zoeken.
Win-win toch?
[ Voor 77% gewijzigd door Spheroid op 03-08-2014 12:20 ]
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France