[Prijsfout?] Tom Tom GO 400 voor 99,99

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BUwe
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-08 16:31
Op zondag 20 juli heeft op Bol.com een tijdje de Tom Tom Go 400 EU 45 pricewatch: TomTom GO 400 (2013) (Europa) gestaan voor de aantrekkelijke prijs van 99,99. Deze is op maandag geannuleerd omdat het zou gaan om een kennelijke vergissing.

Momenteel wordt hij weer op Bol.com aangeboden voor 104,95, via een externe verkoper.

Ik heb bezwaar ingediend middels de volgende mail:
Geachte heer, mevrouw,

Ik maak ernstig bezwaar tegen deze annulering. U claimt dat het hier om een kennelijke vergissing gaat, maar ten onrechte. Het product is bij concurrenten voor ongeveer 60 euro meer te koop, en is in januari van dit jaar al voor 150 euro te koop geweest (bron: Tweakers Pricewatch). Dan is 100 euro ruim een half jaar later bij een navigatiesysteem (waarvan prijzen zoals bij veel electronica relatief snel zakken) niet een dusdanig lage prijs dat ik als consument had kunnen weten dat het hier om een fout ging.

Wat het verhaal wat mij betreft afmaakt is dat uw site exact hetzelfde product op dit moment (screenshot beschikbaar indien gewenst) aanbiedt voor 104,95. Weliswaar via een andere aanbieder, maar dit staaft wel mijn stelling dat de prijs zeker niet onrealistisch laag was.

Ik heb een nieuwe bestelling geplaatst voor de nieuwe prijs. Hierbij ben ik er dus 7,46 bij ingeschoten (kortingscode van 2,50 werkte niet meer). Ik verwacht van u dat u dit corrigeert middels een terugboeking van dat bedrag (en niet via een cadeaubon).

Vriendelijke groet,
Bieuwe Geertsema
Leek me handig een apart topic te beginnen voordat de mods in het Centraal aanbiedingen topic met de snoeischaar aan de slag moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:38
Dat een ander hem voor ongeveer die prijs verkoopt lijkt me een zwak argment. Ze hebben geen inkijk in de toko van een ander en daarmee geen idee hoe of wat die aan zo'n prijs komen.

Verder is 60 euro minder niet echt een onrealistische prijsverlaging op dat bedrag. Denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Afhandeling van dergelijke conflicten doen we in het Shopping Forum, dus een schopje opzij:

AK >> SF

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02:54
bol heeft aangegeven dat het een fout is en dat de prijs wel klopte, echter dat ze hem niet meer kunnen leveren.

Geachte heer ,

Hartelijk dank voor uw e-mail van 21 juli 2014.

Vandaag hebben wij geprobeerd telefonisch contact met u op te nemen op het nummer over uw vraag aan bol.com Klantenservice. Helaas konden wij u niet bereiken. Uw vraag beantwoorden wij graag in deze e-mail.

U heeft contact opgenomen met bol.com Klantenservice omdat uw bestelling geannuleerd is wegens een verkeerde prijsstelling. U geeft aan dat u het hier niet mee eens bent, aangezien de prijs voor dit artikel bij andere verkopers ongeveer gelijk is.

Wij hebben dit voor u nagekeken. Helaas blijkt dat er bij de annulatie van deze bestelling door een storing een verkeerde reden tot annulatie is doorgegeven. De prijs voor dit artikel is inderdaad correct, bol.com kan het artikel echter niet meer leveren omdat dit artikel uit ons assortiment is gehaald. Onze welgemeende excuses voor dit ongemak.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fezoj
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-06 12:42
Vreemd.....

http://www.bol.com/nl/p/t...-scherm/9200000014630433/ Deze zal vast nog wel te leveren zijn... Lijkt me broodje aap dan!

Zeggen wat je denkt is zilver, weten wat het uitwerkt is goud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
fezoj schreef op maandag 21 juli 2014 @ 13:47:
Vreemd.....

http://www.bol.com/nl/p/t...-scherm/9200000014630433/ Deze zal vast nog wel te leveren zijn... Lijkt me broodje aap dan!
dat heb ik ze ook gevraagd nu, wat het verschil is tussen beide aangeboden tomtoms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 00:38
Levering 5 tot 7 dagen. Gaan dus aangeven dat ze hem niet op voorraad hebben en dan gaan ze er achter komen dat hij helemaal niet leverbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 13:42
Daar gaan we weer met Bol.com: HP ProBook 6465B bij Bol.com.

Daarvoor in het verleden:
HP Probook voor 92,99 bij Bol.com
HP Probook wederom goedkoop bij Bol.com

Het gebeurt wel vaak bij Bol.com, ongeacht wat nu de reden is.

[ Voor 59% gewijzigd door Jumpman op 21-07-2014 14:16 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Guusverschuren heeft hem op de eigen site staan voor bijn 160 euro en bij central point kan ik hem niet eens vinden. Ben benieuwd of je het via hen wel krijgt....

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BUwe
Mijn tweede bestelling (via Amasyn.nl) is ook geannuleerd. Nog maar eens bij Guus proberen. Wat een grap. Als je het echt niet voor elkaar krijgt, trek dat hele artikel dan van je website, prutsers.

Als je de Tom Tom Go op de site van TomTom zelf opzoekt kun je een winkel zoeken en zie je dat hij bij Bol.com ook niet op voorraad is. Het model staat ook niet tussen het standaard lijstje op die website, je kunt er alleen via omwegen bij komen.

[ Voor 36% gewijzigd door BUwe op 21-07-2014 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:58
Had hem ook besteld, maar vanmiddag ook een mailtje gekregen met de prijsfout. Wist tijdens het bestellen al dat de kans groot was dat het om een prijsfout zou gaan.
Het was de proberen moeite waard :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjiwa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09 15:16
Een kennelijke prijsfout gaat hier niet op,

Je ziet vaker elektronica voor een paar tientjes goedkoper dan de concurrent. Dat is hier ook het geval, ik heb geen moment gedacht dat het om een prijsfout betrof.

Dat Bol.com opeens de artikel uit voorraad zet, om dan de zelfde artikel een nieuwe pagina en prijs te geven, en beweert dat de originele artikel niet meer op voorraad komt, lijkt me niet een normale gang van zaken.

Daarnaast, de Go 400 staat standaard niet meer op de website van tomtom, dus ik ging er van uit dat deze tomtom EOL was, en daardoor goedkoper werd.

Ik denk dat de klanten die het besteld hebben, best sterk staan.

PSN/XBL: DarkTaufu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-03 19:17
Juridisch mogen ze een gekocht product niet annuleren. Mits het prijsverschil onrealistisch hoog is. Maar ja...

EDIT: Heb over de daadwerkelijke reden van annulering heen gelezen.

[ Voor 43% gewijzigd door LocK_Out op 22-07-2014 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Laatst online: 20:06
screenshot van vanochtend mocht iemand het nodig hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 18:15
De vraag is even wat je wilt en wat je daarvoor wilt doen. Je kunt de verkoper aangegeven dat je het product toch binnen 14 dagen geleverd wenst te zien en je jezelf anders gebruik maakt van je bevoegdheid om elders een dekkingskoop te sluiten en het verschil te verhalen op Bol.com. Als ze niet mee werken dan kun je een incassotraject in, de geschillencommissie in schakelen of naar de rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:45
Jeetje mina, voor een paar tientjes gaan we nu ook al naar de geschillencommissie? Je bekijkt zelf de Pricewatch en daardoor weet je eigenlijk best wel dat het gaat om een foutje, Bol.com regelt altijd alles prima als het eens misgaat. Het is nou eenmaal een probleem met webshops dat dit soort dingen gebeuren, niet leuk, maar hou toch eens op met altijd alles eruit te schrapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:19

OmeJoyo

This is me

Het is wel vreemd, maar de 400 is end of life en wordt niet meer gemaakt. Succes

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BUwe
Er zijn nog twee extra verkopers bijgekomen, ook net iets boven de 100 euro. Allemaal prijsfouten?

Verder zitten we hier (net als in andere 'kennelijke vergissing'-topics) niet te wachten op een morele discussie over of mensen hun best zouden moeten doen om hun deal door te laten gaan. Het gaat hier enkel om informatie aangaande de aannemelijkheid van de claims van bol.com, correspondentie, en afhandeling van de orders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
NotSoSteady schreef op maandag 21 juli 2014 @ 23:02:
Jeetje mina, voor een paar tientjes gaan we nu ook al naar de geschillencommissie? Je bekijkt zelf de Pricewatch en daardoor weet je eigenlijk best wel dat het gaat om een foutje, Bol.com regelt altijd alles prima als het eens misgaat. Het is nou eenmaal een probleem met webshops dat dit soort dingen gebeuren, niet leuk, maar hou toch eens op met altijd alles eruit te schrapen.
Nou er van uitgaande dat je in de winkel ook het bedrag betaald wat er op het prijskaartje staat.
Mag je er toch van uit gaan dat een gerenommeerd bedrijf als bol ook de goede prijzen hanteert.
Jij en ik gaan toch ook niet eerst aan de kassa vragen of het om de juiste prijs gaat.
En zeker niet als er met groooooote letters summer sale bij staat.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Modbreak:Goed, blijkbaar moet ik het ook hier uitleggen. Geen morele discussie, maar ook geen aannemen van een slachtofferrol. Als ik zie dat mensen zich gaan voordoen als onwetend tegenover de boze webshop dan gaat het topic onherroepelijk dicht.

Oftewel: realisme.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Onwetend? In welke zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bol.com heeft in een hier aangehaalde communicatie al laten weten dat het niet om een prijsfout ging. Hoe kan het dat hier toch nog mensen op dat argument ingaan? Simpel, er wordt gewoon niet gelezen, want mensen vinden ook in topics die over rechten gaan dat ze gewoon maar het eerste moeten roepen wat in ze opkomt...

Bol geeft aan dat zij het artikel niet meer kunnen leveren. Desalniettemin was er al wel een overeenkomst voor gesloten, en is het artikel blijkbaar elders voor een niet heel andere prijs beschikbaar. Met het aangaan van een overeenkomst, kan Bol zich er niet zó makkelijk van af maken. Een overeenkomst schept eenmaal verplichtingen.

De stelling van koper hier, dat Bol met het onrechtmatig ontbinden van de overeenkomst gehouden is het prijsverschil te vergoeden is dan ook prima verdedigbaar. Er is aangegeven dat het niet om een prijsfout gaat, en het artikel is elders beschikbaar.

Jammer is dat de communicatie van Bol niet op dat punt in lijkt te gaan. Ik denk dan ook dat het handig is even te reageren op die e-mail;
Ook het annuleren van de bestelling op basis van beschikbaarheid, terwijl hetzelfde artikel elders eenvoudig beschikbaar is, is geen geldige grond. Daarom heb ik al eerder verzocht het prijsverschil te vergoeden, hetgeen ook niet onredelijk kan worden geacht (mits jij hem inderdaad ergens geleverd krijgt...)

http://www.wetrecht.nl/sc...men-van-een-overeenkomst/
Let wel: voor overmach moet je dat ook letterlijk nemen: het is buiten machte van partij om na te komen. Gezien het elders gewoon beschikbaar is, is dat hier niet houdbaar. Overmacht is meer dan geen standaard inkoopkanaal hebben, en is meestal zeer serieus van aard (aardbeving, overstroming, etc)

Echter, koper geeft aan dat ook de 2e poging elders geannuleerd is. Dat kan toch een indicatie zijn dat de apparaten niet eenvoudig in te kopen zijn. Het simpelweg niet meer geproduceerd worden en dat de voorraden overal op zijn is weer wel overmacht. Je zal hem dus wel ergens nog geleverd moeten gaan krijgen - van een niet al te aparte plek.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2014 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Hier was geen beroep gedaan op overmacht. Maar als dat wel gebeurt dan kan verwezen worden naar deze uitspraak van de Hoge Raad.
quote: HR, 5 september 2008, C07/052HR, ECLI:NL:PHR:2008:BD2984
16. Bij de "loutere" resultaatsverbintenis neemt de partij die die verbintenis aangaat, het risico van het uitblijven van het resultaat in aanzienlijke mate voor haar rekening, terwijl de "loutere" inspanningsverbintenis ertoe pleegt te strekken dat het risico dat de inspanningen het beoogde resultaat niet opleveren, geheel of grotendeels bij de crediteur blijft(8).

17. In beide gevallen is er echter zelden of nooit sprake van een volledige toedeling van risico aan één partij, maar slechts van een "wat meer of wat minder".
Wie zich verplicht een bepaalde zaak op een bepaald ogenblik te leveren, aanvaardt naar algemeen wordt aangenomen een resultaatsverbintenis(9); maar het is bepaald uitzonderlijk dat daarmee beoogd wordt ook alle varianten van een beroep op "overmacht" volledig uit te sluiten, en daarmee het risico voor het niet-bewerkstelligen van het beoogde resultaat volledig bij de debiteur te leggen. Meestal blijft er ook bij een resultaatsverbintenis ruimte voor een beroep op overmacht in het geval van werkelijke "acts of God".
Verwijderd schreef op maandag 21 juli 2014 @ 23:41:
Echter, koper geeft aan dat ook de 2e poging elders geannuleerd is. Dat kan toch een indicatie zijn dat de apparaten niet eenvoudig in te kopen zijn. Het simpelweg niet meer geproduceerd worden en dat de voorraden overal op zijn is weer wel overmacht. Je zal hem dus wel ergens nog geleverd moeten gaan krijgen - van een niet al te aparte plek.
Zo eenvoudig is het niet. Om van overmacht ex art. 6:75 BW te kunnen spreken moet er spraken zijn van een situatie waaraan je geen schuld hebt en die niet "krachtens wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen" voor de rekening van de schuldenaar komen.

Op het moment dat je producten verkoopt die niet op voorraad hebt dan maak je een keuze om risico te nemen. En dat een bepaald model op een gegeven moment niet meer verkregen kunnen worden is een gegeven. Dat moet dan ook ingecalculeerd worden. Het betreft hier geen act of God.

[ Voor 27% gewijzigd door alfatrion op 22-07-2014 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat klopt, maar in realiteit komt het er op neer: als iets totaal uitverkocht is, overal, en niet meer geproduceerd wordt dan is het er niet meer. Het wordt dan onmogelijk te leveren, van waar dan ook. Van hetzelfde kan sprake zijn bij een winkel die wel voorraad houdt, maar een voorraadfout in het systeem heeft.
Je zou in uitzonderlijke gevallen een zaak kunnen maken van schade, maar bij consumentenzaken, zeker bij een navigatiesysteem gaat dat moeilijk worden.

Blijft over ontbinding. In dit geval kan je aanvoeren dat deze uitleg als 'in het verkeer geldende opvatting' kan worden verdedigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BUwe
De soap gaat door. Zonder blikken of blozen wordt een nieuwe, en mijns inziens vrij ridicule reden aangehaald om te ontbinden:
Hartelijk dank voor uw e-mail van 21 juli 2014.

U heeft contact opgenomen met de klantenservice van bol.com omdat u een bestelling geplaatst heeft die geannuleerd is. U wilt nu het verschil in prijs terug ontvangen op uw rekening.

Het is helaas niet mogelijk om u het bedrag terug te storten. De bestelling die u geplaatst heeft is geannuleerd omdat de levernacier heeft laten weten niet voor die prijs aan bol.com te kunnen leveren. De voorraad die wij te koop aanboden was helaas net uitverkocht op het moment dat u de bestellig plaatste. Daarom kunt u deze op dit moment alleen via de externe verkopers bestellen.

Onze welgemeende excuses voor het ongemak. Wij hebben de kortingcode van euro 2.50 opnieuw aangemaakt onder uw account als cadeaubon, hiervan kunt u bij een volgende bestelling gebruik maken.

Met vriendelijke groet,
Ze suggereren dus ook dat een deel van de systemen wel is uitgeleverd voor deze prijs. Bijzonder. Gelijk maar geantwoord:
Dank voor je bericht. Ik ben ook blij dat jullie toegeven dat het geen kennelijke vergissing betreft.

Erg vervelend dat jullie voorraadsysteem niet goed werkt, waardoor koopovereenkomsten worden aangegaan terwijl een bepaalde batch als is verkocht. Dat is mijns inziens een intern probleem van bol.com en ik hoop dat jullie dat snel kunnen oplossen.

Ik zie dat jullie nog steeds het product verkopen (http://www.bol.com/nl/p/t...-scherm/9200000014630433/) voor een andere prijs. Ik concludeer daaruit dat jullie nog voorraad hebben.

Kortom: er is een geldige overeenkomst, de prijs is niet een kennelijke vergissing, en er is voorraad. Er is dus geen reden om de overeenkomst te ontbinden. Een fout in het voorraadsysteem, of interne batches met gekoppelde inkoopprijzen heb ik als klant niets mee te maken en is ook geen rechtsgeldige reden voor ontbinding van een koopovereenkomst. Sterker nog: het opnieuw aanbieden van het navigatiesysteem onder een ander artikelnummer terwijl mijn order geannuleerd is, is in wezen een verkapte prijsverhoging die in strijd is met Artikel 11 van jullie Algemene Voorwaarden.

Ik verwacht dus nog steeds dat bol.com zijn plicht nakomt, en tot levering overgaat. Om het probleem te voorkomen dat de voorraad uitverkoopt zonder dat er een exemplaar voor mij beschikbaar blijk, waardoor we alsnog achter het net zouden vissen, heb ik een bestelling gedaan voor de hogere prijs. Met een creditering kan het dan alsnog betrekkelijk soepel worden afgehandeld.
Wordt een leuk creditcardafschrift, zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo-rist
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-09 15:27
had de tomtom vanmorgen bij bol.com via een andere verkoper (24megastore, Eur 106,80) betseld, hij stond ook op de site van 24megastore gennoemd als leverbaar (wel voor een andere prijs).
Order is zojuist ook door bol.com geannuleerd. Jammer, was proberen waard, vooral omdat hij op de site van 24megastore als op voorraad stond.

EDIT link: http://www.24megastore.nl...ie/tomtom-go-400-eu-45-t/

[ Voor 15% gewijzigd door flo-rist op 22-07-2014 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BUwe
Het lijkt erop dat er twee versies in omloop zijn in de voorraadsystemen: de goedkope wordt in diverse winkels voor vergelijkbare prijs aangeboden (103-106 euro) en overal geannuleerd, en de dure is overal op voorraad en wordt bij ongeveer evenveel winkels aangeboden voor 165-180 euro.

Ik richt mijn pijlen op Bol omdat ik van hen het meest verwacht op het gebied van naleven van de overeenkomst en op het gebied van customer service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Verwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 08:50:
Dat klopt, maar in realiteit komt het er op neer: als iets totaal uitverkocht is, overal, en niet meer geproduceerd wordt dan is het er niet meer. Het wordt dan onmogelijk te leveren, van waar dan ook. (...) Blijft over ontbinding. In dit geval kan je aanvoeren dat deze uitleg als 'in het verkeer geldende opvatting' kan worden verdedigd.
Je kunt alles aanvoeren dat je wilt, maar zou ik geen hoop hebben dat een beroep op overmacht gehonoreerd wordt. Dat is het namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Bol.com staat er zo langzamerhand om bekend dat ze zeer regelmatig bestellingen annuleren vanwege de onbenulligste redenen. Ik heb het zelf een keer aan de hand gehad en getwijfeld of ik er een zaak van zou maken. Uiteindelijk niet gedaan vanwege persoonlijke omstandigheden.

Maar o, wat zou ik graag zien dat dit een keer wél doorgezet wordt.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-09 12:22
U geeft aan dat de bestelling geannuleerd is. Dat vinden wij vervelend om te horen.

Uit onze gegevens blijkt dat wij de bestelling geannuleerd hebben omdat de prijs helaas niet goed op de site vermeld stond. Wij hebben dan het recht om de bestelling te annuleren. U krijgt uiteraard het geld terug op uw rekening. Wij kunnen helaas deze tomtom niet meer leveren omdat wij hem niet meer in ons assortiment hebben. De tomtom is wel te bestellen bij een externe verkoper van ons.

Heeft bol.com het recht om de bestelling te annuleren? De tomtom is ook nog gewoon nog leverbaar op de site, dus het is niet waar dat ze de tomtom niet in het assortiment hebben. Het is toch hun ondernemersrisico dat ze een product voor de verkeerde prijs aanbieden, die voor de consument aannemelijk is. Mijns inziens moeten ze gewoon leveren en kunnen niet zomaar alles annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heb 'm gisteren ook besteld voor 104 euro. Zou als het goed is morgen moeten worden geleverd. Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alfatrion schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 12:11:
[...]

Je kunt alles aanvoeren dat je wilt, maar zou ik geen hoop hebben dat een beroep op overmacht gehonoreerd wordt. Dat is het namelijk niet.
Dat is grappig, maar ik geef aan dat het eindresultaat hetzelfde is. Al ga je naar de rechter, dan kan je niet meer dan ontbinding verwachten als het product simpelweg niet meer bestaat. Ik ben er volledig voorstander van dat dingen goed omschreven worden, maar we hebben hier te maken met een praktijk-case en niet de theoretische discussie.

Het eindresultaat als iets werkelijk niet meer verkrijgbaar is en niet meer gaat zijn, is ontbinding, met de overweging dat het simpelweg niet langer mogelijk is voor verkoper om aan de overeenkomst te voldoen. In de volksmond ook wel 'niet langer bij machte' ofwel zoals je dat dan inderdaad mag aanvoeren als een vorm van overmacht die is ontstaan. Die had welliswaar vooraf voorkomen kunnen worden (en technisch geldt dat voor vrijwel alle vormen van overmacht), maar zolang daar geen intentie of reële schade uit vloeit blijft het bij ontbinding. Dat volgens het wetboek de definitie van overmacht anders is, doet niets af aan het eindresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:34

zerocool82

Ignorance causes chaos

Bij mij is de bestelling ook zojuist geannuleerd. In de e-mail verwijzen ze naar artikel 5 in de Algemene Verkoopvoorwaarden:
Overeenkomst:
Conform de Algemene Verkoopvoorwaarden, Artikel 5, is bol.com gerechtigd bestellingen te weigeren dan wel bepaalde voorwaarden aan de levering te verbinden, tenzij uitdrukkelijk anders bepaald.
Maar artikel 5 in de Algemene Verkoopwaarden stelt ten aanzien van weigering door bol.com enkel:
De ondernemer kan zich binnen wettelijke kaders – op de hoogte stellen of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
Oftewel, enkel annulering indien er twijfels zijn over o.a. de betalingsverplichtingen. Waarbij bol.com op basis van onderzoek dit dient te motiveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BUwe schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 11:23:

Ik richt mijn pijlen op Bol omdat ik van hen het meest verwacht op het gebied van naleven van de overeenkomst en op het gebied van customer service
Ik vrees dat je teveel verwacht gezien eerdere ervaringen met Bol bij andere fouten op hun website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BUwe
Nou, de soap is wel zo'n beetje klaar. Ik kreeg de volgende mail:
U geeft aan dat het artikel 'TomTom GO 400 - Europa 45 landen - 4.3 inch scherm ' leverbaar op de website vermeld staat terwijl wij aangegeven dat het artikel niet leverbaar is.

Wij willen u erop attenderen dat het artikel niet leverbaar is uit ons eigen assortiment. Een externe verkoper (een bedrijf die hun eigen producten kan aanbieden op onze website) biedt het artikel momenteel aan voor een prijs van 177.05 euro. Wij hebben geen invloed op de prijzen en leverbaarheid van artikelen die door externe verkopers op de website geplaatst worden.

Even op de website gecheckt en inderdaad, momenteel verwijst de bestelling in mijn bestelstatus-overzicht naar een artikel bij een derde verkoper. Pissige mail terug en ik ben er wel weer klaar mee.
U suggereert nu dat ik dingen verkeerd heb gelezen of gezien. Op het moment van mijn vorige schrijven dacht ik een bestelling bij Bol.com te hebben gedaan, niet bij een andere verkoper via Bol.com. Ik heb even een screenshots meegestuurd en aangegeven door welk specifiek schermelement ik op dit idee was gekomen. Bovendien is de bevestigingsmail ook anders opgesteld bij mijn laatste bestelling. (Het zinnetje Besteld via bol.com bij een andere verkoper: is in de laatste bevestigingsmail anders, namelijk Besteld bij bol.com:. Er klopt dus niks van uw verhaal:

- Eerst kreeg ik te horen dat het om een kennelijke vergissing t.a.v. de prijs ging, terwijl in de volgende mail wordt gezegd dat dit niet het geval was.
- Toen was het namelijk een voorraad die op was, maar ik kon op de website zien dat u het product nog aanboodt.
- En nu wordt onder het artikelnummer ineens een product van een derde bedrijf in uw webshop geplaats, en krijg ik te verstaan gekregen dat ík het niet goed heb begrepen.

In mijn bestelstatus staat nog steeds een bestelling bij Bol.com (geen andere verkoper). Het zal wel weer een annulering worden, dan. Wat me meer steekt, is de manier waarop u communiceert. Het verhaal verandert steeds, en klopt nooit. Ik hoop dat u lessen trekt uit deze ervaring. Ik in elk geval wel.
(Screenshot toont product met vier levensgrote, felrode pijlen naar het zinnetje "Verkoop en levering door bol.com.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Verwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 13:22:
Dat is grappig, maar ik geef aan dat het eindresultaat hetzelfde is. Al ga je naar de rechter, dan kan je niet meer dan ontbinding verwachten als het product simpelweg niet meer bestaat. Ik ben er volledig voorstander van dat dingen goed omschreven worden, maar we hebben hier te maken met een praktijk-case en niet de theoretische discussie.
Misschien is het product nog wel op sommige plekken nog te krijgen, alleen dan duurder. En misschien kan iets nog wel gemaakt worden, alleen kost het dan meer. Maar die mogelijkheid sla je door door het begrip overmacht te misbruiken. Daarnaast loop je het risico dat als hier geen mogelijkheden zijn deze foute interpretatie elders gebruikt worden terwijl daar wel mogelijkheden zijn.
Heel leuk, maar als we hebben het hier over een juridische casus. Dan heb je niet te maken met het volk maar met de rechter, niet met het volk. Als jij met het richten op hoe bepaalde zaken in de praktijk worden toegepast doelt op hoe bepaalde groepen deze toepast (zoals verkopers) dan ben je mijn inziens fout bezig omdat je daarmee mensen kunt benadelen of erger. Ten slotte kunnen ze dan door jouw "praktische benadering" afzien van hun rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BUwe
Korte update: ben weer een aantal mails verder. Nadat eerder werd beweerd dat het om een uitverkochte batch ging, werd later weer de kennelijke prijsfout van stal gehaald. Opvallend is dat mijn bestelling bij bol.com zelf voor de 'versie' van 179 euro vooralsnog gewoon wordt uitgeleverd. Ik heb in een laatste mail de zaken op een rij gezet:
LS,

Ok. Goed dat we hebben vastgesteld dat die dus in principe geleverd kan worden.

Even alle punten op een rij:

1. Er was een overeenkomst om het artikel te leveren voor 97,49.
2. Deze is geannuleerd, omdat bol.com zich beroept op een kennelijke vergissing.
3. Later heeft bol.com aangegeven dat er wel een aantal artikelen verkocht is voor die prijs, maar dat ik net te laat heb besteld. Er is dus verteld dat het niet een foutieve prijs betrof, maar een voorraadtekort.
4. We hebben vastgesteld dat bol.com toch zelf het product wel wil leveren, maar alleen voor de prijs van 179.

Ik blijf dan bij mijn eerdere stelling dat de eerste overeenkomst nooit geannuleerd had mogen worden.
- Er kan geen sprake zijn van een kennelijke vergissing. Daarvoor had ik als klant moeten kunnen weten dat de prijs te laag was. De prijs van concurrenten (die bijvoorbeeld via bol.com verkopen) ligt echter maar een paar procent hoger dan de afgesproken verkoopprijs. Daaruit had ik als consument niet kunnen opmaken dat deze prijs te laag was. Bovendien betreft het een EOL-product dat uit het assortiment van TomTom is gehaald. Het is gebruikelijk dat prijzen dan dalen.
- Er is voorraad aanwezig bij bol.com. Daar is wellicht een andere prijs bij inkoop voor betaald, maar dat is ondernemersrisico.

U bent een overeenkomst met mij aangegaan. Alleen bij hoge uitzondering mag u die ontbinden. Omdat zowel kennelijke vergissing als niet leverbaarheid niet van toepassing zijn, is hier geen sprake van een dergelijke uitzonderingssituatie.

Mocht u niet verder juridisch in willen gaan op deze argumenten, dan zie ik geen andere mogelijkheid dan mij te wenden tot Thuiswinkel Waarborg en daar een klacht in te dienen.
Ronduit idioot hoe bol.com zich van de domme houdt, net doet alsof ze niet weten hoe het juridisch in elkaar zit en maar wat roept om klanten af te schepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:43
BUwe schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 09:31:
Korte update: ben weer een aantal mails verder. Nadat eerder werd beweerd dat het om een uitverkochte batch ging, werd later weer de kennelijke prijsfout van stal gehaald. Opvallend is dat mijn bestelling bij bol.com zelf voor de 'versie' van 179 euro vooralsnog gewoon wordt uitgeleverd. Ik heb in een laatste mail de zaken op een rij gezet:

[...]

Ronduit idioot hoe bol.com zich van de domme houdt, net doet alsof ze niet weten hoe het juridisch in elkaar zit en maar wat roept om klanten af te schepen.
Dien een klacht in bij Thuiswinkel.org.
Kan het ineens wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lilboogs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 08:07
Ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen. De duurdere versie betreft waarschijnlijk de TomTom Go 400 EU 45 T, dit is wel degelijk een andere versie. Niet erg verrassend dat ook dit niet duidelijk op de website vermeld staat.

Daarentegen is de manier waarop en de reacties van bol.com te belachelijk voor woorden. Al vaker het idee gehad dat als je 5 verschillende mensen belt/mailt je 5 verschillende verhalen krijgt, wat hier wederom bevestigd wordt.
BUwe schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 09:31:

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BUwe
lilboogs schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 10:21:
[...]De duurdere versie betreft waarschijnlijk de TomTom Go 400 EU 45 T, dit is wel degelijk een andere versie. Niet erg verrassend dat ook dit niet duidelijk op de website vermeld staat.
Ze hebben allebei het EAN nummer 0636926066389, wat volgens mij verwijst naar de normale. Maar wat is het verschil dan tussen beide versies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lilboogs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 08:07
Voor zover ik kan vinden zijn er geen noemenswaardige verschillen, misschien een kleine "interne" wijziging?

De T uitvoering heeft ean 0636926063012 volgens bol.com, hoewel die ook tussentijds gewijzigd kan zijn natuurlijk. Ook het artikelnummer is anders. Zowel de ean als artikelnummer komen niet bij de specificaties in de pricewatch voor.

Dit veranderd niks aan het feit dat de informatievoorziening van bol.com gewoonweg slecht is. En de reacties van de klantenservice veranderen hier weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

Zojuist onderstaande 'uitleg' ontvangen....
De verkoper heeft de bestelling geannuleerd omdat de prijsstelling van dit artikel niet correct was. De bestelbevestiging is geen koopovereenkomst en de verkoper heeft deze bestelling niet geaccepteerd. Als u het hier niet mee eens bent kunt u direct contact opnemen met de verkoper via uw account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
hoppa. ook een annulering, maar wel met een andere reden:
nderstaand artikel is uit het assortiment van de fabrikant en daardoor helaas niet meer leverbaar. Wij begrijpen dat dit vervelend voor u is. Onze excuses voor het ongemak. Wij hebben het artikel uit deze order voor u geannuleerd.

1 x 209873 TomTom TomTom GO 400 EU 45 (1EN4.002.00)

De order zal worden geannuleerd en verwerkt in de administratie van bol.com. Indien u de betaling reeds heeft voldaan, zal deze door bol.com worden terugbetaald. U ontvangt hiervan een bevestiging van bol.com.
Deze versie is echter nog gewoon leverbaar, ook bij Bol.com, dus ze gaan het maar regelen.

En bij navragen een 2de reactie:
Goedemiddag,

Het betrof een ander artikel, namelijk de tom tom 20. Helaas stond de koppeling van Bol.com naar onze website verkeerd waardoor het leek alsof dit de TomTom 400 betrof. Inmiddels is Bol.com hier ook van op de hoogte en zij hebben het product met de verkeerde koppeling inmiddels verwijderd. De TomTom 400 zit niet in ons assortiment, wij kunnen deze dus ook niet leveren.

Nogmaals excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groet,
Central Point

[ Voor 28% gewijzigd door Gumball op 24-07-2014 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

Bol.com verwijst mij naar de leverancier. Zojuist naar de leverancier een e-mail gestuurd, met het verzoek het product te leveren. Zo niet, dan ga ik maar eens met mijn rechtsbijstandverzekering schakelen. Als het duidelijk is dat het een prijsfout is dan hebben ze inderdaad een punt, maar een product wat normaal rond de 150 euro kost en in de aanbieding 106 euro (en tevens uit het assortiment wordt genomen) wijst niet op een prijsfout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

zerocool82 schreef op zondag 27 juli 2014 @ 11:51:
Bol.com verwijst mij naar de leverancier. Zojuist naar de leverancier een e-mail gestuurd, met het verzoek het product te leveren. Zo niet, dan ga ik maar eens met mijn rechtsbijstandverzekering schakelen. Als het duidelijk is dat het een prijsfout is dan hebben ze inderdaad een punt, maar een product wat normaal rond de 150 euro kost en in de aanbieding 106 euro (en tevens uit het assortiment wordt genomen) wijst niet op een prijsfout.
Jouw opgelopen schade zal wel beneden het 'eigen risico'/minimaal schadebedrag zijn van de rechtsbijstand. Bij mijn verzekering is dat b.v. tegenwoordig 75,- uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BUwe
Gisteren mijn 179 euro versie verzonden. Definitief bewijs dus dat er wel voorraad was. Ik zit nog te dubben of ik een klacht ga indienen. Veel moeite en ik verwacht er niet veel van. Bovendien moet ik deze binnen 30 dagen terugsturen, anders zit ik eraan vast. Uitspraak van Thuiswinkel komt natuurlijk na die termijn, en als die negatief is zit ik er lekker mee.

Stel dat 50 euro toch als een te groot verschil wordt gezien, dan is de cruciale vraag of blijkbaar ook foutieve prijzen bij een aantal andere winkels door de klant kunnen worden gezien als correct, waardoor de kennelijke vergissing wegvalt. M.a.w. moet ik als klant eerst onderzoeken of andere webwinkels hun product ook daadwerkelijk verkopen voor die prijs, of alleen maar op de website hebben staan, alvorens ik de conclusie mag trekken dat dat een realistische prijs is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02:48
Ik kreeg zonet via de mail een kortingscode van 30 euro voor dit model: http://www.bol.com/nl/p/t...tis-tas/9200000029872548/

Daarmee zou die dus 149 euro kosten. Verwacht wel dat iedereen die de Go 400 voor 99 euro had besteld deze code krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
Trishul schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 11:21:
Ik kreeg zonet via de mail een kortingscode van 30 euro voor dit model: http://www.bol.com/nl/p/t...tis-tas/9200000029872548/

Daarmee zou die dus 149 euro kosten. Verwacht wel dat iedereen die de Go 400 voor 99 euro had besteld deze code krijgt.
2 keer de tomtom besteld 2x de code gekregen. code is stapelbaar.
benieuwd of ze mijn bestelling nu opnieuw gaan annuleren _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02:48
RenaldoN schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 11:26:
[...]

2 keer de tomtom besteld 2x de code gekregen. code is stapelbaar.
benieuwd of ze mijn bestelling nu opnieuw gaan annuleren _/-\o_
Hahaha dan heb je wel even geluk. De tomtom go 50 dan voor 119 euro :*)
Ik zit nog te twijfelen. 149 euro is toch anderhalf keer zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
Trishul schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 11:30:
[...]

Hahaha dan heb je wel even geluk. De tomtom go 50 dan voor 119 euro :*)
Ik zit nog te twijfelen. 149 euro is toch anderhalf keer zo veel.
de mijne is gisteren binnengekomen maar wat een drama zeg. de bevestiging naar het raam zit niet helemaal strak waardoor het scherm van de tomtom de hele tijd aan het trillen is. waarschijnlijk gaat de tomtom dus weer netjes retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-09 12:22
Ik weet niet of de code accountgebonden is, maar als iemand mijn kortingscode voor de tomtom nog wil gebruiken.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

TwiSteD1 schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 23:57:
Ik weet niet of de code accountgebonden is, maar als iemand mijn kortingscode voor de tomtom nog wil gebruiken.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Is account gebonden, net even gecontroleerd en krijg de melding:
We wijzen u graag op het volgende: De door u ingevulde cadeauboncode is al gekoppeld aan het het account van iemand anders.
Pagina: 1