Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 314063

Topicstarter
Hoi,

Ben momenteel in gesprek met een aantal partijen omtrent nieuwe job. Ik las in arbeidsovereenkomst van één partij het volgende: "Medewerker zal vooralsnog geen eigen bijdragen hoeven te betalen voor het privégebruik van de leaseauto". Dit houdt vanzelfsprekend in dat ik, bij gebruik lease auto privé, geen bijdragen hoef te betalen. Wat mijn nu dwars zat is waarom dit bv niet het geval is bij de wat grote bedrijven zoals Cap, Sogeti, Ordina, enz. i.e. wat zegt dit over de lease auto, een fiat panda? Iemand ervaring hiermee?

Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-06 11:52

InFamous

excommunicado

Zou dat niet gewoon inhouden dat je geen bijtelling hoeft te betalen en zodoende maar 500 prive kilometers hebt.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank,

Als ik het dus goed begrijp is bij +500 km privé rijden dus wel eigen bijdrage. Met andere woorden de 500 privé geen bijbetaling dat is standaard en wordt ook (naar mijn weten) gehanteerd door de wat grotere bedrijven.

Ben qua lease auto aan het kijken naar de Peugeot 508 Hybrid met 14% bijtelling. Nieuwprijs is 45050: http://www.peugeot.nl/med.../media/86/8654-fcad37.pdf Stel dat ik een budget van 500 euro krijg. Wat moet ik dan nog bij betalen indien ik privé wil rijden?

Dank/Gr,
Kek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-06 11:52

InFamous

excommunicado

Bij een bedrijfsauto heb je inderdaad 500KM prive, alles daarboven valt onder de bijtelling. Hoe en wat weet ik zo niet precies uit mijn hoofd. Misschien dat iemand anders daar nog wat zinnigs over kan zeggen.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:10
Dit topic, is een goede start: Keuze leaseauto

Let wel, met eigen bijdrage bedoelen ze vaak niet de bijtelling. Voor een (globale) berekening, zou je eens op Directlease.nl kunnen kijken, kun je ook zien wat je evt. maandlasten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-06 13:12
Dit betekent dat je een auto krijgt, met privekilometers, zonder dat je daarvoor een eigen bijdrage hoeft te betalen aan je baas.

Natuurlijk betaal je net als iedereen wel belasting over dit loon in natura (privegebruik auto van de zaak=loon in natura). Dat wordt geregeld via de bijtelling. De enige manier om daar onder vandaan te komen is om af te zien van het loon: niet prive rijden en dat aantonen met km-registratie.

De waarde van deze arbeidsvoorwaarde hangt enorm af van twee factoren: wat voor auto in je leasebudget past en hoeveel je rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hey dank voor de reacties en links.

Is me nu helemaal duidelijk. Ik snap nog steeds niet hoe het leasen nu helemaal werkt: Je hebt een leasebudget, wat houdt dit in? Stel dat de 508 1100 euro per maand kost en ik een lease budget heb van 500 euro. Houdt dit dan simpelweg in dat ik 600 euro moet betalen of moet ik dit anders zien?

Iemand hier van Cap of een ander groot IT bedrijf? Wat zou een 508 hybrid van 40000 euro in lease kosten per maand betekenen? Dit met een 3 jarige contract en 35000km per jaar?

Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Anoniem: 314063 schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 21:15:
Is me nu helemaal duidelijk. Ik snap nog steeds niet hoe het leasen nu helemaal werkt: Je hebt een leasebudget, wat houdt dit in? Stel dat de 508 1100 euro per maand kost en ik een lease budget heb van 500 euro. Houdt dit dan simpelweg in dat ik 600 euro moet betalen of moet ik dit anders zien?
Dat zal van het bedrijf afhangen.
in veel bedrijven is het model auto gekoppeld aan een bepaalde functie en zullen ze er niet happig op zijn dat een 'lage' functie een 'dure' auto gaat rijden.
Andere bedrijven zullen hier wellicht makkelijker mee omgaan wat dan inderdaad zal neerkomen op een akoordje waarbij jij zelf een deel van de leasekosten op je neemt

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:05

Cheezus

Luiaard

Op bijvoorbeeld leaseplandirect kun je een inschatting maken van de leasekosten. Jouw voorgestelde auto/looptijd komt dan bijvoorbeeld op bijna €1000 (ex. brandstof). Bij de meeste bedrijven mag je wel iets boven het budget zitten en dit met een eigen bijdrage aanvullen, het leasebedrag verdubbelen is in de meeste gevallen niet toegestaan.
Naast je eventuele eigen bijdrage moet je bijtelling betalen als je de auto ook privé gebruikt. Die peugeot uit je voorbeeld telt dan 14%*€40.000 = €5600 per jaar bij. Dit betekend dat de belastingdienst vind dat jij 5600 euro extra hebt verdient (de auto is verkapte loon) en hier moet je belasting over betalen. Dit komt netto op 2350 per jaar uit (uitgaande van 42% belastingschaal).

"Medewerker zal vooralsnog geen eigen bijdragen hoeven te betalen voor het privégebruik van de leaseauto"

Dit staat los van bovenstaand verhaal maar betekend dat je werkgever (los van belastingdienst of eigen bijdrages) eventueel in de toekomst een vergoeding kan gaan vragen voor privé gebruik van de auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105569

Iemand hier van Cap of een ander groot IT bedrijf? Wat zou een 508 hybrid van 40000 euro in lease kosten per maand betekenen? Dit met een 3 jarige contract en 35000km per jaar?

Gr.
Wat wil je nu precies? Dit kun je zo op leaseplandirect uitrekenen. Komt ongeveer op 800 EUR ex brandstof. Het gaat er om wat je budget is. Het hangt ook niet zozeer van het bedrijf af wat een auto kost. Ook of je zelf het budget op mag rekken is aan je toekomstige werkgever. Bij ons mag het niet, bij veel andere bedrijven mag je 25%/30% zelf bijbetalen.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 105569 op 11-07-2014 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Hey dank voor de reacties en links.

Gr.
Auto van 40k, 14% = 5600 loonwaarde. Maar in jouw geval betaal je 600 per maand = 7200 per jaar zelf. Je eigen bijdrage is in dit geval groter dan het voordeel van privegebruik dus je hebt geen bijtelling. Netto kosten is in dit geval een maandelijkse looninhouding van 600 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heren veel dank. Weet zo voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-06 18:44
Volgens mij weet je nog steeds niks..

Je vraag: Waarom grotere bedrijven zoals Cap, Ordina enz een eigen bijdragen vragen voor een lease auto..
En waarom kleinere bedrijven dat niet doen..

Dit bedrag komt dus boven op je bijtelling. Je baas wilt een vergoeding voor het rijden in zijn auto mits je privé er mee rijd.

Dus je lease een auto die kost jou aan bijtelling 150 euro.. daarboven op vraagt jouw werkgever nog eens 100 euro voor privé gebruik.. je betaald dan 250 euro aan de auto.. 150 aan de belasting en 100 terug aan je werkgever. Je kan daarvan nog wel een deel terug halen bij de belasting dienst..

Andere bedrijven zoals mijn werkgever hanteert het volgende.. ik werk en maak voldoende omzet, mij lease auto wordt al door de opdracht gever betaald door mijn uurloon. mijn baas wilt mij te vreden houden en geeft dus aan dat ik vrij ben om met de auto te rijden.. zonder bij betaling aan de auto..

CAP en Ordina willen zoveel mogelijk verdienen. Ook hebben deze bedrijven vaak voor de startende werknemers vaak net wat minder goede secondaire arbeids voorwaarden. Terwijl de kleinere bedrijven juist voor die groep wat betere arbeidsvoorwaarden hebben..

Over je leasebudget heen gaan kan soms wel.. Ik zou dat nooit doen.. Je betaald dan en belasting en nog eens extra bijdragen aan de lease maatschappij..

[ Voor 11% gewijzigd door To_Tall op 12-07-2014 17:44 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:43

vectormatic

Warlock of the doorlock

To_Tall schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 17:41:
Je vraag: Waarom grotere bedrijven zoals Cap, Ordina enz een eigen bijdragen vragen voor een lease auto..
Ordina doet dit 100% zeker ook niet, alleen als je een auto boven je budget kiest betaal je eigen bijdrage, en die staat los van wel of geen privegebruik

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als je privé rijdt met de auto van de zaak dan kost dat meer als wanneer je er alleen zakelijk mee rijdt. Niks vreemds dat je werkgever daarom vraagt om een eigen bijdrage.

Als je geen eigen bijdrage hoeft te betalen betekend alleen maar dat deze bijdrage verrekend is als secundaire arbeidsvoorwaarde.

Overigens wordt de eigen bijdrage in mindering gebracht van je bijtelling.

@TS: volgens mij kan je het beste informatie inwinnen door te googlen naar "bijtelling en eigen bijdrage", want er staan wat onwaarheden in de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG550
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-06 14:42
vectormatic schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 18:41:
[...]

Ordina doet dit 100% zeker ook niet, alleen als je een auto boven je budget kiest betaal je eigen bijdrage, en die staat los van wel of geen privegebruik
Ik denk dat dit inderdaad het geval is.

Indien je bij een kleine organisatie gaat werken en deze hebben al een bepaalde selectie aan leaseauto's zullen ze een van deze ook aan jou ter beschikking stellen. Als ze uit hun (kleine) pool nu ook toevallig net alleen de "luxere auto's" beschikbaar hebben belasten ze het verschil tussen jouw leasebudget en de hogere leaseprijs niet door aan jou.

Waarom het bij grote organisaties vaak niet erbij staat is dat je daar zelf een auto mag uitzoeken en bestellen en dus de keuze hebt of je binnen je budget blijft en de rest cash erbij krijgt of dat je bij moet betalen omdat leaseprijs > leasebudget.

Bij privé gebruik betaal je hier wel gewoon bijtelling over, want dat is iets tussen jou en de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:47

P_Tingen

omdat het KAN

Bij ons werkt dat ook vaak zo. Als iemand in dienst komt, krijgt hij eerst een "voorloopauto". Dit is een auto die ofwel nog bij het bedrijf staat van een vertrokken medewerker of een auto die voor een korte tijd geleased wordt. In beide gevallen heb je niks te vertellen over kleur, formaat, merk en accessoires. Andere kant van de medaille is dus dat je geen eigen bijdrage hoeft te betalen, alleen bijtelling aan de fiscus als je prive rijdt. Als je een tijdje in dienst bent (bij ons volgens mij 6 maanden) wordt gekeken of je zelf een auto kan uitkiezen.

Als je geluk hebt staat er een reteluxe auto waar je een tijdje in kan rijden, en als je pech hebt rij je een tijdje in een kale VW Fox.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Je kan de vraag ook omdraaien. Waarom zou je als je ervoor kiest je auto niet prive te gebruiken en de werkgever daardoor met minder kosten opzadelt je daar niets voor terug zien?

Eigenlijk vind ik die eigenbijdrage wel logisch dus. Het maakt de keuze tussen wel of niet prive gebruiken realistisch.
Meestal kun je idd wel ervoor kiezen om (iets) boven budget te leasen. De regels die daarvoor gelden zijn echter vaak erg onaantrekkelijk, zeker als je voortijdig het contract zou willen beeindigen (ontslag nemen wordt dan heel duur)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:44
t_captain schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 21:54:
[...]

Auto van 40k, 14% = 5600 loonwaarde. Maar in jouw geval betaal je 600 per maand = 7200 per jaar zelf. Je eigen bijdrage is in dit geval groter dan het voordeel van privegebruik dus je hebt geen bijtelling. Netto kosten is in dit geval een maandelijkse looninhouding van 600 euro.
bijdrage privégebruik is niet hetzelfde als budgetoverschrijding. Dit is recentelijk dicht getimmerd.
Dus als je er zelf voor kiest om boven budget te leasen kan je het volgens mij niet meer verrekenen met de bijtelling. Los daarvan is een overschrijding van meer dan 25% zeer ongebruikelijk.

Als het goed is, dan staat er een leasecategorie in je contract. maar met 500 euro zou ik eerder rekenen op een 208 i.p.v. 508.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Belatingtechnisch is het als volgt: kosten die de werknemer maakt en in relatie staan tot privegebruik van de auto, mogen met bijtelling worden verrekend.

Daaronder valt in ieder geval een eigen bijdrage privegebruik.

Een eigen bijdrage voor boven budget leasen, zou je formeel moeten verdelen naar het prive- en een zakelijk gebruik van de auto.
-> het "prive" deel van de bijdrage moet worden opgevat als kosten i.r.t. privegebruik
-> het "zakelijk" deel is in feite een bijdage die de werknemer doet aan zijn werkplek en valt dus eigenlijk onder beroepskosten. Een werkgever heeft de mogelijkheid om buiten de loonbelasting om een werkplek voor zijn werknemers te betalen, en zou dus ook de mogelijkheid hebben om deze zakelijke besteding op zich te nemen, al dan niet in ruil tegen een stukje brutoloon.
In welk geval de financiele gevolgen voor de werknemr hetzelfde zijn: EB betalen "uit bruto".

Nu is dat allemaal best ingewikkeld. Dus hebben alle bedrijven met een beetje wagenpark een overeenkomst met de belastinginspecteur dat de volledige EB onder de regels van een EB privegebruik.

Ik ben niet bekend met recente wijzigingen op dit gebied. De helft van het W&I forum rijdt leaseauto's, in een flink aantal gevallen ook met bijdrage voor budgetoverschrijding. Als er een wijziging in de fiscale behandeling zat, zou je toch wat topics verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
PROnline schreef op maandag 14 juli 2014 @ 14:22:
[...]
bijdrage privégebruik is niet hetzelfde als budgetoverschrijding. Dit is recentelijk dicht getimmerd.
Dus als je er zelf voor kiest om boven budget te leasen kan je het volgens mij niet meer verrekenen met de bijtelling. Los daarvan is een overschrijding van meer dan 25% zeer ongebruikelijk.
Heb je daar een bron voor? Want zover ik weet is dat nog wel degelijk gewoon mogelijk. En op zich ook logisch. Het zou gek zijn als je zelf extra bijtbetaald, en dan over die duurdere auto ook nog inkomstenbelasting moet betalen. Hoewel ik zel fniet boven mijn leasebudget zit, zou ik zeker wat van mijn collega's gehoord hebben als hier recentelijk wat aan gewijzigd zou zijn.

@TS:
Al met al zijn de kosten gewoon heel erg afhankelijk van het leaseregelement, en de afspraken die er met de leasemaatschappij gemaakt worden. Als ik jou was zou ik gewoon eens een voorbeeldberekening vragen aan het bedrijf waar je solliciteerd. Je moet daarbij inderdaad rekening houden met zowel de eigen bijdrage als de bijtelling. Vraag verder ook nog na wat de regels zijn omtrent het aantal prive km's dat je mag maken, en of je ook in het buitenland mag tanken. Ook zijn er steeds meer bedrijven waar nog een extra bijdrage gevraagd wordt als je "veel" brandstof verbruikt, zeker met de auto's met een laag bijtellingspercentage kan dat nog wel eens nadelig uitvallen voor de berijder aangezien de fabrieksopgave's bijna niet te halen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Woy op 14-07-2014 14:55 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:54
Woy schreef op maandag 14 juli 2014 @ 14:52:
[...]

Heb je daar een bron voor? Want zover ik weet is dat nog wel degelijk gewoon mogelijk. En op zich ook logisch. Het zou gek zijn als je zelf extra bijtbetaald, en dan over die duurdere auto ook nog inkomstenbelasting moet betalen. Hoewel ik zel fniet boven mijn leasebudget zit, zou ik zeker wat van mijn collega's gehoord hebben als hier recentelijk wat aan gewijzigd zou zijn.
Als je strikt de info van de belastingdienst leest, is het te vaag om er iets over te zeggen en kun je je sterk afvragen of dit echt controleerbaar is.

Maar volgens mij geeft deze uitspraak van de Hoge Raad meer informatie hierover. Daarin wordt aangegeven dat het slechts gedeeltelijk aftrekbaar zou zijn op basis van de gereden privé kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Ankona schreef op maandag 14 juli 2014 @ 10:48:
Je kan de vraag ook omdraaien. Waarom zou je als je ervoor kiest je auto niet prive te gebruiken en de werkgever daardoor met minder kosten opzadelt je daar niets voor terug zien?

Eigenlijk vind ik die eigenbijdrage wel logisch dus. Het maakt de keuze tussen wel of niet prive gebruiken realistisch.
Meestal kun je idd wel ervoor kiezen om (iets) boven budget te leasen. De regels die daarvoor gelden zijn echter vaak erg onaantrekkelijk, zeker als je voortijdig het contract zou willen beeindigen (ontslag nemen wordt dan heel duur)
Eigen bijdragen vind ik persoonlijk niet logisch!!

Ik werkt 40 uur in de week.. En breng behoorlijk wat geld in het laadje.. die 2 tanken diesel kan mijn werkgever die ik per maand of sterker nog 1 Tank Diesel best wel eens betalen!! eigen bijdragen is beetje van de zotten. 1 dag werken en ik heb mn lease auto al terug betaald..

Daarnaast de auto wordt betaald door de opdracht gever indirect.. dat wordt gewoon bij je kosten opgeteld en niet mee gerekend met je omzet die je maakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En toch is een evt bijdrage best logisch. Bij privegebruik kan een bedrijf niet alle BTW terugvorderen namelijk. Mijn werkgever vordert dat dan terug van de berijder. Ben ik niet blij mee, maar is wel logisch - anders zou je mensen die niet prive rijden benadelen en da's ook niet de bedoeling natuurlijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
The Eagle schreef op maandag 14 juli 2014 @ 17:58:
En toch is een evt bijdrage best logisch. Bij privegebruik kan een bedrijf niet alle BTW terugvorderen namelijk. Mijn werkgever vordert dat dan terug van de berijder. Ben ik niet blij mee, maar is wel logisch - anders zou je mensen die niet prive rijden benadelen en da's ook niet de bedoeling natuurlijk :)
Dat is onzin..

Werkgever kan gewoon benzine en diesel declareren bij de belasting dienst, ongeacht dat de auto ook privé wordt geleased..

De auto wordt als loon gezien dus alle kosten op de auto zijn voor de werkgever af te halen van de belasting. Werknemer betaald immers extra belastingen over de auto.. Wel is er wettelijk een grens van geloof ik 20.000 privé kilometers..

Daarnaast werk jij om in die auto te kunnen rijden. Waarom zou een werkgever iemand benadelen die zijn auto niet privé rijd? Jij kan immers de eigen bijdragen in mindering nemen op je bij telling.. Netto is dat dus 0 euro extra betalen aan je auto. je houd zo dus alleen maar je zelf in de maling :+ de persoon die niet privé rijd met zijn auto betaald gewoon niet voor de auto.. Maar betaald daarnaast misschien nog wel een privé auto.. die is per definitie gewoon weg meer kwijt om te rijden mits gelijkwaardige auto betreft :+ Maar ik rij niet graag met 4 man een weekendje weg in een fiat secetento :+

Beetje werknemer haalt dat nimmer privé, tenzij hij/zij wekelijks naar spanje rijd. Daarom houd ik ook grof een kilometer standen bij.. die ook te verklaren zijn..

Eigen bijdragen kan daarom ook deels van je bijtelling worden gehaald omdat je deels ook betaald voor je auto om privé te rijden.

Eigen bijdragen is alleen aftrekbaar indien dit via de loonadministratie wordt afgewikkeld.. Somige bedrijven hebben een houtje van om dit onderhands af te handelen.

[ Voor 19% gewijzigd door To_Tall op 14-07-2014 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
The Realone schreef op maandag 14 juli 2014 @ 15:13:
[...]

Als je strikt de info van de belastingdienst leest, is het te vaag om er iets over te zeggen en kun je je sterk afvragen of dit echt controleerbaar is.

Maar volgens mij geeft deze uitspraak van de Hoge Raad meer informatie hierover. Daarin wordt aangegeven dat het slechts gedeeltelijk aftrekbaar zou zijn op basis van de gereden privé kilometers.
Ja dat klopt natuurlijk theoretisch, maar zoals t_captain al aangeeft zou het gedeelte wat niet prive is onder de zakelijke kosten vallen, en dus sowieso al bruto betaald kunnen worden. Daardoor hebben bijna alle bedrijven wel met de BD afgesproken het gewoon volledig als eigen bijdrage prive gebruik te tellen om het administratief eenvoudiger te houden.
To_Tall schreef op maandag 14 juli 2014 @ 20:29:
[...]

Dat is onzin..

Werkgever kan gewoon benzine en diesel declareren bij de belasting dienst, ongeacht dat de auto ook privé wordt geleased..
Nee daar zit wel degelijk een kern van waarheid in, zoek maar eens op "BTW Correctie".

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Laatst online: 22:05

Cheezus

Luiaard

To_Tall schreef op maandag 14 juli 2014 @ 20:29:
[...]
Wel is er wettelijk een grens van geloof ik 20.000 privé kilometers..

...

Beetje werknemer haalt dat nimmer privé, tenzij hij/zij wekelijks naar spanje rijd.
Oh, ik kom daar wel aan:
- beetje rondtouren door europa in de zomervakantie: 5K
- Wintersport: 2,5K
- Familiebezoeken (wonen door het hele land): 10K
- Korte tripjes, weekendjes weg etc. komt ook wel op 2,5K

Zo extreem vind ik dat allemaal niet dus er zullen genoeg mensen over de 20K gaan met gewoon privé verkeer.
Dat een werkgever een vergoeding wenst voor ~80 euro extra brandstof + onderhoudskosten en extra afschrijving kan ik me goed voorstellen en lijkt me ook niet zo vreemd.

Volgens jouw redenering zijn mensen die weinig privé rijden ook benadeeld t.o.v. mensen die hun auto veel meer privé gebruiken (en dus meer van hun auto profiteren) en daar niets extra voor hoeven te betalen?

P.S. NOFI maar zou je je posts een keertje door willen lezen voordat je ze verstuurt? Ik moet vaak zinnen meerdere keren lezen voordat ik snap wat je wil zeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Woy schreef op maandag 14 juli 2014 @ 20:37:
[...]

Ja dat klopt natuurlijk theoretisch, maar zoals t_captain al aangeeft zou het gedeelte wat niet prive is onder de zakelijke kosten vallen, en dus sowieso al bruto betaald kunnen worden. Daardoor hebben bijna alle bedrijven wel met de BD afgesproken het gewoon volledig als eigen bijdrage prive gebruik te tellen om het administratief eenvoudiger te houden.

[...]

Nee daar zit wel degelijk een kern van waarheid in, zoek maar eens op "BTW Correctie".
Yup, helaas wel.
http://www.belastingdiens...egebruik_auto_van_de_zaak

2,7% van de cataloguswaarde per jaar mag dus doorbelast worden aan de werknemer, aangezien voor privegebruik meestal geen rittenregistratie is.

Overigens kun je dat bedrag als werknemer weer aftrekken natuurlijk, maar kost je bij een auto van 45k alsnog 5 a 700 euro, afhankelijk van je belastingpercentage :/

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
To_Tall schreef op maandag 14 juli 2014 @ 17:48:
[...]

Eigen bijdragen vind ik persoonlijk niet logisch!!

Ik werkt 40 uur in de week.. En breng behoorlijk wat geld in het laadje.. die 2 tanken diesel kan mijn werkgever die ik per maand of sterker nog 1 Tank Diesel best wel eens betalen!! eigen bijdragen is beetje van de zotten. 1 dag werken en ik heb mn lease auto al terug betaald..

Daarnaast de auto wordt betaald door de opdracht gever indirect.. dat wordt gewoon bij je kosten opgeteld en niet mee gerekend met je omzet die je maakt..
Of je rijdt spotgoedkoop, of je tarief ligt >€100 per uur als je met 1 dag werken je leaseauto al hebt verdiend.

Ik hoef ook geen eigen bijdrage te betalen, bij mn vorige werkgever wel en dat vond ik ook niet heel vreemd eigenlijk. Maar in de huidige situatie klaag ik niet, scheelt toch weer aan het einde van de maand :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Woy schreef op maandag 14 juli 2014 @ 20:37:
[...]

Goede samenvatting :)
[...]

Bedrijven maken inderdaad extra kosten als werknemers prive rijden. Meer brandstofkosten, verrekening meer of minder gereden km's in leasecontract en last but not least de BTW correctie.

Die eerste twee uitgaven gaan een beetje "op de grote hoop". De derde is natuurlijk heel zichtbaar. Werknemer gaat prive rijden, 1:1 gevolg voor de maandelijkse aanslag BTW. Een typische leaseauto van 25.000 euro cataloguswaarde staat voor een BTW correctie 56 euro per maand. Misschien is het geen toeval dat bedrijven die een EB privegrbuik hanteren vaak tussen de 50 en 80 euro per maand zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb ondertussen een aanbod binnen wat mij goed bevalt. Wat het leasen betreft: € 750,00 per maand (14%/DIESEL/40.000KM). Waar moet ik opletten bij zo`n leasebudget? Houdt 750 in dat ik een auto kan leasen tot en met 750 per maand (wat daarover zit betaal je zelf?). Iemand enig idee waar die 40.000km trouwens voor staat? Is dat privé of privé en zakelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Waarom vraag je het niet aan de gene die het je aanbied? Of wil je slim overkomen?

Om je vraag te beantwoorden: zoek op toplease.nl / directlease.nl een diesel die met 40k p/j minder kost als 750 euro. Dit staat los van je bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Veel werkgevers belasten de BTW correctie door. Die zit niet in de leaseprijs die je op toplease etc ziet. Is tyisch een euro of 50, je kunt dus winkelen tot 700.

Is je budget incl of excl brandstofvoorschot? Inclusief -> clio dci, misschien een 308 HDi. Exclusief -> V40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Anoniem: 314063 schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 19:53:
Ik heb ondertussen een aanbod binnen wat mij goed bevalt. Wat het leasen betreft: € 750,00 per maand (14%/DIESEL/40.000KM). Waar moet ik opletten bij zo`n leasebudget? Houdt 750 in dat ik een auto kan leasen tot en met 750 per maand (wat daarover zit betaal je zelf?). Iemand enig idee waar die 40.000km trouwens voor staat? Is dat privé of privé en zakelijk?
Die 40k is wat de auto per jaar "mag" rijden. Daar is het leasebedrag op gebaseerd. Bij meer km moet er een toeslag per km betaald worden meestal. Je kan dus op je klompen aanvoelen dat het niet alleen privékm zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@deavon Vraag heb ik al uitstaan.. @Cap Thanks. Vraag omtrent brandstof heb ik ook uitstaan. @Oogje dank.

40K lijkt mij redelijk zelfs indien dit werk en privé is, niet? Als je voor werk dagelijks 100km maakt dan kom je jaarlijks op zo`n 24000 km uit. Ruim 16000 privé per jaar is niet slecht?

Heb even op directlease gekeken voor een 508. Ik kom daaruit:
BL Executive LIMITED HYbrid4 2.0 HDi (4d) 200pk €902 € 1.033 incl. brandstof voorschot excl. BTW

Wat houdt dit precies in? Dat ik 202/333 euro bij moet betalen? Ja ik weet dat deze een hybrid/diesel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Klopt helemaal, als je werkgever het toestaat ten minste. Let op dat er de kans is dat je deze eigen bijdrage x resterende maanden mag neerleggen als je eerder uit dienst gaat.

Deze eigen bijdrage mag je aftrekken van je bijtelling. Dit kan je uitrekenen op directlease.nl onder het kopje "prive lasten" wanneer je een auto aan het configureren bent.

Interessante (oftewel 14% bijtelling) mauto's om naar te kijken zijn:
- Volvo v40, 190 pk
- Skoda Octavia (combi), Beste bang for buck
- Seat Leon (ST), compromie tussen ruim en sportief
- Peugeot 308 (sw) luxere opties als de Ouders ctavia

Neem anders een kijkje hier: Keuze leaseauto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Anoniem: 314063 schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 21:20:

Wat houdt dit precies in? Dat ik 202/333 euro bij moet betalen? Ja ik weet dat deze een hybrid/diesel is.
Ligt aan de werkgever. Bij mijn werkgever zou het antwoord zijn dat ik een andere auto moet uitkiezen omdat deze 202 euro boven mijn budget is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Bij de meeste werkgevers wel denk ik. TS heeft een bedrag voor een junior te pakken (warvan ook nog niet eens duidelijk is of die 750 in of ex brandstof is), en ik ken maar weinig werkgevers die werknemers een flink grote auto laten rijden.

Dat gezegd hebbend: je zou het verschil in leaseprijs bij moeten lappen, en ook nog eens 14% bijtelling over een bedrag van bijna 39k moeten betalen. Dat is ca 191 euro per maand op basis van 42% belastingschaal. Dan ben je dus dik 400 euro van je netto salaris kwijt aan je auto. Geloof niet dat je daar op zit te wachten.
Je leaseklasse is meer Ibiza / Polo / C3. Ik zou daar even naar gaan kijken als ik jou was voordat je jezelf rijk rekent ;)

[ Voor 27% gewijzigd door The Eagle op 20-07-2014 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-06 17:07

Bolletje

Moderator Harde Waren
Anoniem: 314063 schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 21:20:
@deavon Vraag heb ik al uitstaan.. @Cap Thanks. Vraag omtrent brandstof heb ik ook uitstaan. @Oogje dank.

40K lijkt mij redelijk zelfs indien dit werk en privé is, niet? Als je voor werk dagelijks 100km maakt dan kom je jaarlijks op zo`n 24000 km uit. Ruim 16000 privé per jaar is niet slecht?
Volgens mij is het niet per se zo dat alle kilometers die 'overblijven', in jouw geval bijv. die 16k, gelijk privé mogen worden gereden. Bij die grote dienstverleners zit er volgens mij een limiet op circa 12k tot 15k privé. Dat staat in de vervoersregeling. Die 40k is iets tussen de werkgever en de leasemaatschappij, omdat het invloed heeft op de maandelijkse prijs van de auto.

Tenminste, dat is volgens de regels zo. Het is moeilijk te controleren.

En nog even over de eigen bijdrage: soms is het ook mogelijk dat je geen eigen bijdrage hoeft te betalen indien je onder je normleasebedrag een auto leased.
CAP en Ordina willen zoveel mogelijk verdienen. Ook hebben deze bedrijven vaak voor de startende werknemers vaak net wat minder goede secondaire arbeids voorwaarden. Terwijl de kleinere bedrijven juist voor die groep wat betere arbeidsvoorwaarden hebben..
Mwa, hoeft niet per se en dat verschilt natuurlijk. Als starter kan je ook instromen in een salarisschaal waaraan een redelijk leasebudget is gekoppeld. Als je sowieso van plan was privé een auto te gaan rijden dan kan een leaseauto als starter best interessant zijn. Je hebt bijvoorbeeld geen omkijken naar onderhoud en vaak wordt de brandstof ook betaald. Bij grote dienstverleners komt deze secundaire arbeidsvoorwaarde misschien wel vaker voor dan bij kleine toko's.
Deveon schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 22:45:
Interessante (oftewel 14% bijtelling) mauto's om naar te kijken zijn:
- Volvo v40, 190 pk
- Skoda Octavia (combi), Beste bang for buck
- Seat Leon (ST), compromie tussen ruim en sportief
- Peugeot 308 (sw) luxere opties als de Ouders ctavia

Neem anders een kijkje hier: Keuze leaseauto
Volvo V40 is inderdaad een mooie auto.
The Eagle schreef op zondag 20 juli 2014 @ 00:52:
Je leaseklasse is meer Ibiza / Polo / C3. Ik zou daar even naar gaan kijken als ik jou was voordat je jezelf rijk rekent ;)
€700 / €750, ook al is het inclusief brandstof, is toch wel meer dan een standaard VW Polo?

[ Voor 55% gewijzigd door Bolletje op 20-07-2014 03:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heren dank voor de reacties. Ik ga mij goed laten informeren door de werkgever. Wellicht kan er nog worden onderhandeld omtrent de lease. Wat houdt inclusief brandstof in wat de prijs betreft/wat zijn de gevolgen indien het incl/exc brandstof is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Pak een willekeurige site zoals directlease.nl en je ziet meteen het verschil tussen leaseprijs met of zonder brandstofvoorschot.

Als de brandstof ook uit de 750 euro betaalt moet worden, moet je aan het B segment denken (Polo, Ibiza, Clio etc). Als het budget exclusief brandstof is, kom je in de middenklasse (Golf, misschien net een A3, instapmodelletje 1-serie, V40). In beide gevallen zal een 508 ver boven budget zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:31
InFamous schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 20:23:
Zou dat niet gewoon inhouden dat je geen bijtelling hoeft te betalen en zodoende maar 500 prive kilometers hebt.
Nee, bijtelling heeft niets te maken met een eigen bijdrage, dat zijn los van elkaar staande termen.

Bijtelling is de loonbelasting die je moet betalen omdat de auto wordt gezien als loon in natura.
Een eigen bijdrage is als je baas wil dat je ook zelf wat geld bijlegt voor het privilege om de auto naast zakelijk ook prive te mogen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-06 17:42
Anoniem: 314063 schreef op zondag 20 juli 2014 @ 04:00:
Heren dank voor de reacties. Ik ga mij goed laten informeren door de werkgever. Wellicht kan er nog worden onderhandeld omtrent de lease. Wat houdt inclusief brandstof in wat de prijs betreft/wat zijn de gevolgen indien het incl/exc brandstof is?
De vraag is of je wel moet willen onderhandelen over je lease budget. Vaak is een auto of een noodzaak voor het werk, of een extraatje voor de werknemer. In beide gevallen rijd je in een nieuwe auto waar je alleen de bijtelling over hoeft te betalen mits je deze privé ook gebruikt.

Indien je kiest voor privé gebruik, rijd je relatief goedkoop een nieuwe auto en verder heb je geen kosten. Onderhoud, brandstof, alles zit er bij in.
Kies je voor niet privé gebruik, dan heb je m.i. helemaal niet te zeuren, je hebt een auto die je van huis / kantoor naar je werkplek brengt en hebt daar met een beetje geluk ook zelf nog wat in te kiezen.

Overigens vind ik in beide gevallen, dat je nooit een eigen bijdrage moet betalen. Je baas heeft immers besloten dat je uit hoofde van de functie danwel vanwege je mooie blauwe ogen een auto mag rijden, dan moet hij die privé kilometers die je rijd ook maar uit eigen zak betalen. Of je bewust moet kiezen om over je lease bedrag heen te gaan en het verschil bij te leggen, is een andere vraag.
M.i. moet je hier niet voor kiezen, alleen al om de doodeenvoudige reden dat als je ontslag neemt, je het verschil voor de gehele looptijd vaak in 1x op moet hoesten, om zo de meerprijs af te kopen. Of het moet mogelijk zijn om dit leasecontract mee te nemen naar een volgende werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-05 22:22

Dit bedrag komt dus boven op je bijtelling. Je baas wilt een vergoeding voor het rijden in zijn auto mits je privé er mee rijd.
Er kan sprake zijn van drie vaste kosten-componenten voor de leaserijder: (afgezien van schades en boetes):

1) bijtelling, opgelegd door de belastingdienst: iedereen die meer dan 500 km per jaar prive rijdt krijgt een bijtelling op z'n salaris. De hoogte is afhankelijk van de cataloguswaarde en het bijtellingspercentage, wat weer direct gekoppeld is aan de 'zuinigheid' van de auto in zijn klasse. (zuinigheid is een heel rekbaar begrip). Als je de bijtelling wilt ontlopen zul je een waterdichte administratie MOETEN bijhouden van ELKE rit. Datum, tijd, km stand, vertrek adres, aankomst adres. Voor elke rit... steeds... maar... weer.

2) eigen bijdrage prive-gebruik, soms opgelegd door de werkgever. De werkgever kan vinden dat hij niet hoeft op te draaien voor jouw prive-kilometers en kan verwachten dat je een deel of alles daarvan zelf betaalt. De hoogte is iets dat geheel tussen werknemer en werkgever wordt afgesproken. Pas hiermee goed op, want zeker in combinatie met de bijtelling kan een leaseauto al snel niet meer interessant zijn, zeker als de bijtelling en de eigen bijdrage erg hoog zijn en je keuze voor de lease auto beperkt zijn (bv: je MOET een bestelbus rijden van je baas).

3) de 'meerkosten' wanneer je over je leasebudget heen gaat. Als jij 750 per maand 'nat' mag verleasen (dus de rekening van de leasehut mag per maand inclusief brandstofvoorschot niet meer dan 750 euro zijn) en je neemt een auto van 1000 euro per maand (wat veel bazen al niet leuk zullen vinden om 'scheef-leasen' te voorkomen) dan kost je dit dus netto 250 euro van je salaris.

Stel dat je 75 euro per maand aan je baas af moet tikken voor privegebruik, je 250 euro over je budget heen gaat en je een bijtelling van 200 euro per maand krijgt dan kost de auto jou netto dus 525 euro. Dat is 6300 euro op jaarbasis. Aan de ene kant is dat een fors bedrag, aan de andere kant moet je je afvragen of je voor dat geld een nieuwe luxe prive auto kan rijden inclusief alle variabele kosten EN zonder enig financieel risico op onverwacht groot onderhoud (want dit is inclusief in je leasecontract). Alleen als je schade rijdt heb je een financieel risico en dat is vaak gemaximeerd op iets van 150 tot 300 euro per incident, zelfs als je je auto totaal in de prak rijdt.

Echter, het wordt al weer totaal anders als jij een busje oid MOET rijden en het kreng je toch 525 euro per maand gaat kosten, dan moet je je toch eens goed afvragen of dat zinvol is :)

Ik heb al heel wat leaseauto's gereden en inmiddels ben ik zover dat ik het ding beschouw als een vervoersmiddel van A naar B. Ik kies dus een relatief goedkope auto om de bijtelling laag te houden, zal zeker niet over mn budget heen gaan omdat ik niet zelf wil bijdragen en kies ook nog eens een auto met de laagst mogelijke bijtelling. Nu is dat een Ampera en rij ik dus gratis, maar dat is een eenmalige luxe die we nooit meer terug krijgen. Maar reken er maar op dat mijn volgende auto er weer een uit de lage bijtellingscatagorie zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-Hyper
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-05-2023
Ik werk bij Sogeti en kan dus met enige zekerheid stellen dat je daar geen bijdrage eigen gebruik betaalt. Een bijdrage eigen gebruik staat los van de bijtelling die je aan de belastingdienst betaalt. Het is een bedrag dat je aan de werkgever betaald voor het prive gebruik van het bedrijfsmiddel dat de lease auto is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Denk goed na voordat je een leaseauto pakt die 300 euro per maand boven je budget is.

Als deze voor 4 jaar geleased wordt en je wisselt na 2 jaar van baan, krijg je ineens een rekening van bijna 5000 euro. (24 maanden 300 euro). Tenminste dat is bij vrijwel alle werkgevers zo.

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Bij de meeste wel idd. Of je moet hem meenemen. Hoe het ook zij: als je vertrekt voor het einde van het leasecontract, mag jij opdraaien voor de kosten.
Sterker nog: er zijn ook genoeg werkgevers waar zoiets ook geldt als je niet boven budget least. Zeker bij de wat kleinere bedrijven die zonder poule werken zie je dat terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Oogje schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 15:52:
[...]

Of je rijdt spotgoedkoop, of je tarief ligt >€100 per uur als je met 1 dag werken je leaseauto al hebt verdiend.

Ik hoef ook geen eigen bijdrage te betalen, bij mn vorige werkgever wel en dat vond ik ook niet heel vreemd eigenlijk. Maar in de huidige situatie klaag ik niet, scheelt toch weer aan het einde van de maand :)
Even een kleine berekening :)

Renault Megane 2012 Gt-Line.. wat opties en extra's zoals Boze pakket, imperial, Mattenset, kleur enz.. inc onderhoud ex brandstof..

580 euro..
Snelle berekening naar uurloon leert mij dat ik als uurtarief moet hebben.. 72,80 euro per uur..

Laat mijn uur tarief bij mijn voorgaande opdracht op 85 euro hebben gelegen. nu zit ik iets lager kwa uur prijs. Dus ja binnen 1 dag werken heeft mijn baas de vaste kosten van de auto er al uit..

Ik rij zo'n 50 Km zakelijk per dag naar mijn werk. Ik rij zo'n 900 kilometer op een tank grof weg.. op 25 werkbare dagen kost mijn werkgever dat 1250 Kilometer per maand.. Dat is iets meer dan 1 tank :)

Dus ja.. na 1 dag werken heeft mijn werkgever de lease kosten van de auto terug verdiend :)..

Mijn werkgever geeft inzicht in de kosten die ze maken over mij.. Dus een vrij open boek.. ik heb alleen geen inzicht in de brandstof kosten :) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
V-Hyper schreef op zondag 20 juli 2014 @ 20:38:
Ik werk bij Sogeti en kan dus met enige zekerheid stellen dat je daar geen bijdrage eigen gebruik betaalt. Een bijdrage eigen gebruik staat los van de bijtelling die je aan de belastingdienst betaalt. Het is een bedrag dat je aan de werkgever betaald voor het prive gebruik van het bedrijfsmiddel dat de lease auto is.
Heb je bij Sogeti ook te maken met x aantal KMs privé? Ik weet dat ze bij Atos bv wel een eigen bijdrage moeten dokken bij gebruik privé. Dit zou dus echter alleen de bijtelling betreffen? Dit tenzij je over je budget zit?

750 is een junior budget? Ik weet namelijk van iemand bij Ordina dat zij voorheen 650 hadden en dit nu terug is geschroefd naar 550? Ook bij Atos zitten ze op 600. Ik dacht mede dat 750 vrij royaal was maar?

Dank voor de reacties/tips overigens, stel het op prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Nee, bijtelling is iets van de belasting. Eigen bijdrage bij privegebruik is iets van de werkgever. Maar die eigen bijdrage mag je dan wel weer van je belasting aftrekken (gaat overigens, net als de bijtelling, automatisch met je salarisstrook mee).

Wat het bedrag bij de genoemde werkgevers is weet ik niet. Maar gezien de genoemde bedragen zal het het bedrag ex brandstof zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-06 17:07

Bolletje

Moderator Harde Waren
Bedragen verschillen ook nog of het benzine of diesel is (scheelt ongeveer 50 euro). Maar die bedragen die je noemt bij Ordina en Atos zijn ex brandstof.

Die 750 kan wel inc. brandstof zijn. Dat kan je gewoon vragen aan je contactpersoon bij het bedrijf.
To_Tall schreef op zondag 20 juli 2014 @ 21:13:
[...]
Dus ja.. na 1 dag werken heeft mijn werkgever de lease kosten van de auto terug verdiend :)..
En dan de andere kosten die de werkgever aan je heeft moet die maar verdelen over de andere dagen?

[ Voor 37% gewijzigd door Bolletje op 20-07-2014 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Vraag eens aan je (toekomstige) collega's of ze een brandstofpas van de leasemaatschappij hebben, of een generieke. Wij hebben beide, mijn auto heeft een pas van de LM en daar zit (ergens onder water) een budget aan vast maar ongeacht wat ik tank (of waar) hoor ik daar nooit wat van.

Als ze allemaal een LM-pas hebben is de brandstof waarschijnlijk inclusief in dat bedrag.

Over die eigen bijdrage: Ik betaal mijn fair share aan bijtelling via de loonstrook, en mijn werkgever houdt 25 euro per maand in voor mijn privegebruik (brandstof, onderhoud, banden etc). Dat bedrag word ingehouden van het bruto bijtellingsbedrag dat je aan de belastingdienst betaalt (in mijn geval ~805 euro) en vervolgens bij het nettobedrag (nadat de inkomensbelasting e.d. eraf zijn gegaan) weer opgeteld. Je krijgt dus niet de volledige eigen bijdrage terug, maar het scheelt iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb even navraag gedaan en het volgende is bekend: Leasebudget 848 inc brandstof. Mag hier met een max van 250 boven zitten. Brandstof diesel of benzine/lpg. Dealer is naar keuze. Hebben jullie tip wat de dealer betreft? Kan ik beter naar de BWM dealer zelf of directlease gebruiken?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZaag
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:10
Anoniem: 314063 schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 17:23:
Heb even navraag gedaan en het volgende is bekend: Leasebudget 848 inc brandstof. Mag hier met een max van 250 boven zitten. Brandstof diesel of benzine/lpg. Dealer is naar keuze. Hebben jullie tip wat de dealer betreft? Kan ik beter naar de BWM dealer zelf of directlease gebruiken?

Dank!
Voor een Peugeot 508 Hybrid moet je in ieder geval niet bij de BMW-dealer zijn...

Met bovenstaande leasebudget neemt een Peugeot van 40k sowieso een enorme hap uit je maandelijkse nettoloon. BMW 1-serie, gokkende dat je niet voor een 3 of 5 gaat, lijkt me een verstandige keuze. 14% Megane, Focus, V40, Golf etc. kan qua prijs-kwaliteitsverhouding zeer interessant zijn met jouw leasebudget. Ik zou de dealers afgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DeZaag, Tis maar dat jij zo scherp bent anders zat ik straks bij de BMW dealer 508`s te zoeken ;!)
Heel even over die dealers: Ik weet bv van collega`s bij bedrijf x dat ze via een bepaald lease maatschappij een auto konden kiezen. Dit lijkt bij mijn werkgever niet het geval te zijn? Ja vraag staat daar al uit. Ik heb ook vernomen dat je kon onderhandelen bij de dealer? Kun je zo wat opties goedkoper afdwingen? Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Anoniem: 314063 schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 17:23:

Dank!
848 incl brandstof, 48 maanden, 40.000 km/jaar --> ik zou een Mini Cooper D overwegen, of een DS3, of met wat bijbetalen een 116d of 118d of een V40. Als je wat meer ruimte zoekt kun je kijken naar een 308 of Golf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Anoniem: 314063 schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 17:43:
Ik heb ook vernomen dat je kon onderhandelen bij de dealer? Kun je zo wat opties goedkoper afdwingen? Iemand ervaring hiermee?
Dealers zijn niet dol op de leaserijders voor zover ik weet. Ze worden op de prijs van de auto al enorm uitgeknepen door de leasemaatschappij. Daarnaast stelt de leasemaatschappij ook prijzen op voor het onderhoud en reparaties. Feitelijk verdienen ze nauwelijks aan je. Vermoedelijk zal je dan weinig te onderhandelen hebben, er is voor de dealer geen ruimte meer om je iets cadeau te doen. Als je gewoon koopt hebben ze voldoende marge, dan kan er ineens een gratis trekhaak op.

Voor wat betreft de maandlasten van de auto, meestal moet je een offerte van de auto met de uitrusting die je wil opsturen naar de leasemaatschappij. Die geeft je dan een prijs wat het je per maand moet kosten. Heb nog nooit gezien dat je zelf ergens iets mag regelen en ze het dan vergoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
The Eagle schreef op zondag 20 juli 2014 @ 20:45:
Bij de meeste wel idd. Of je moet hem meenemen. Hoe het ook zij: als je vertrekt voor het einde van het leasecontract, mag jij opdraaien voor de kosten.
Sterker nog: er zijn ook genoeg werkgevers waar zoiets ook geldt als je niet boven budget least. Zeker bij de wat kleinere bedrijven die zonder poule werken zie je dat terug.
En dat is een regeling die je dus NOOIT moet accepteren. Extra kosten, prima, maar een beetje op gaan draaien voor het ondernemersrisico van de werkgever.. Opdonderen met zulke kansloze werkgevers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Odiebla schreef op zondag 20 juli 2014 @ 17:28:
[...]

De hoogte is afhankelijk van de cataloguswaarde en het bijtellingspercentage, wat weer direct gekoppeld is aan de 'zuinigheid' van de auto in zijn klasse. (zuinigheid is een heel rekbaar begrip). A
Nee hoor, de bijtelling is gekoppeld aan de CO2 uitstoot. Niet aan de zuinigheid van een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:32
@Hierboven

CO2 is direct gevolg van de zuinigheid van auto.

Want in de berekeningen om CO2 uitstoot te bepalen wordt de verbruikte brandstofmassa genomen.
1liter=0,72kg Benzine is 2,2kg CO2.

@Hieronder
Ik had het zelf even uitgerekend in excel op basis van octaan.
Dus het kan zijn dat er in werkelijkheid met iets andere waardes wordt gerekend.

[ Voor 36% gewijzigd door leonbong op 30-07-2014 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik meen dat er gerekend wordt met benzine: 2350 gr/liter en diesel 2650 gr/liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• def1987
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:56
CMD-Snake schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 19:04:
[...]

Dealers zijn niet dol op de leaserijders voor zover ik weet. Ze worden op de prijs van de auto al enorm uitgeknepen door de leasemaatschappij. Daarnaast stelt de leasemaatschappij ook prijzen op voor het onderhoud en reparaties. Feitelijk verdienen ze nauwelijks aan je. Vermoedelijk zal je dan weinig te onderhandelen hebben, er is voor de dealer geen ruimte meer om je iets cadeau te doen. Als je gewoon koopt hebben ze voldoende marge, dan kan er ineens een gratis trekhaak op.

Voor wat betreft de maandlasten van de auto, meestal moet je een offerte van de auto met de uitrusting die je wil opsturen naar de leasemaatschappij. Die geeft je dan een prijs wat het je per maand moet kosten. Heb nog nooit gezien dat je zelf ergens iets mag regelen en ze het dan vergoeden.
Mijn ervaring is dat er wel het een en ander te regelen valt. Als ik de auto maar expliciet bij deze dealer liet bestellen, en niet via de lease maatschappij een dealer liet kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:23
Mijn ervaring is dat er helemaal niets valt te regelen bij de dealer, nog niet eens een setje vloermatten.
Offertetraject en dergelijke hebben wij ook niet mee te maken, je krijgt toegang tot een 'calculatie website' waar je auto's kunt configureren en bestellen die binnen je lease budget vallen (inclusief max eigen bijdrage) en daar klik je de boel bij elkaar.
Nadat je de bestelling ingevoerd hebt worden er offertes opgevraagd bij twee vaste lease maatschappijen en de goedkoopste mag leveren.
Dealer keuze opties veranderen nog wel eens gedurende de jaren, eerst was er helemaal geen keuze, ik kon vier jaar geleden kiezen uit een lijst met dealers en nu schijnt het weer volledig vrije keus te zijn.
Een aantal collega's proberen het iedere keer weer om wat te regelen met de dealer maar tot op heden is dat nog nooit gelukt.
Mogelijk dat dat de ene combinatie werkgever/lease maatschappij harder uitknijpt dan de andere combinatie van die twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb even een lijstje gemaakt van mogelijke auto`s met de prijzen eronder (directlease hiervoor gebruikt). Budget is nogmaals 848 inc brandstof. Wat vinden jullie? Op zich vind ik de C4 Cactus erg aantrekkelijk qua auto en vooral qua prijs:

A3. 1 accessoires
888 Inc brandstof
228 Bijtelling
--------
268

BMW3. 1 accessoires
963 Inc brandstof
228 Bijtelling
----
343

BMW1. 1 accessoires
910 Inc brandstof
232 Bijtelling
---
294

Citroen C4 Cactus. 8 opties, 3 accessoires
707 Inc brandstof
162 Bijtelling
---
21

Mercedes A. 2 Opties 1 accessoires
855 Inc brandstof
224 Bijtelling
---
230

Mercedes CLA 1 accessoires
904 Inc brandstof
224 Bijtelling
---
280

Peugeot 2008 7 opties 2 accessoires
775 Inc brandstof
198 Bijtelling
---
271

Skoda superb 1 accessoires
865 Inc brandstof
198 Bijtelling
---
215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik vermoedde al dat dit topic deze richting op zou kunnen gaan. Normaliter zou ik hem dan doorschuiven naar VV, maar omdat: Keuze leaseauto al bestaat, sluit ik dit topic en kunnen jullie daar verder discussiëren. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.