Er kan sprake zijn van drie vaste kosten-componenten voor de leaserijder: (afgezien van schades en boetes):
1) bijtelling, opgelegd door de belastingdienst: iedereen die meer dan 500 km per jaar prive rijdt krijgt een bijtelling op z'n salaris. De hoogte is afhankelijk van de cataloguswaarde en het bijtellingspercentage, wat weer direct gekoppeld is aan de 'zuinigheid' van de auto in zijn klasse. (zuinigheid is een heel rekbaar begrip). Als je de bijtelling wilt ontlopen zul je een waterdichte administratie MOETEN bijhouden van ELKE rit. Datum, tijd, km stand, vertrek adres, aankomst adres. Voor elke rit... steeds... maar... weer.
2) eigen bijdrage prive-gebruik, soms opgelegd door de werkgever. De werkgever kan vinden dat hij niet hoeft op te draaien voor jouw prive-kilometers en kan verwachten dat je een deel of alles daarvan zelf betaalt. De hoogte is iets dat geheel tussen werknemer en werkgever wordt afgesproken. Pas hiermee goed op, want zeker in combinatie met de bijtelling kan een leaseauto al snel niet meer interessant zijn, zeker als de bijtelling en de eigen bijdrage erg hoog zijn en je keuze voor de lease auto beperkt zijn (bv: je MOET een bestelbus rijden van je baas).
3) de 'meerkosten' wanneer je over je leasebudget heen gaat. Als jij 750 per maand 'nat' mag verleasen (dus de rekening van de leasehut mag per maand inclusief brandstofvoorschot niet meer dan 750 euro zijn) en je neemt een auto van 1000 euro per maand (wat veel bazen al niet leuk zullen vinden om 'scheef-leasen' te voorkomen) dan kost je dit dus netto 250 euro van je salaris.
Stel dat je 75 euro per maand aan je baas af moet tikken voor privegebruik, je 250 euro over je budget heen gaat en je een bijtelling van 200 euro per maand krijgt dan kost de auto jou netto dus 525 euro. Dat is 6300 euro op jaarbasis. Aan de ene kant is dat een fors bedrag, aan de andere kant moet je je afvragen of je voor dat geld een nieuwe luxe prive auto kan rijden inclusief alle variabele kosten EN zonder enig financieel risico op onverwacht groot onderhoud (want dit is inclusief in je leasecontract). Alleen als je schade rijdt heb je een financieel risico en dat is vaak gemaximeerd op iets van 150 tot 300 euro per incident, zelfs als je je auto totaal in de prak rijdt.
Echter, het wordt al weer totaal anders als jij een busje oid MOET rijden en het kreng je toch 525 euro per maand gaat kosten, dan moet je je toch eens goed afvragen of dat zinvol is
Ik heb al heel wat leaseauto's gereden en inmiddels ben ik zover dat ik het ding beschouw als een vervoersmiddel van A naar B. Ik kies dus een relatief goedkope auto om de bijtelling laag te houden, zal zeker niet over mn budget heen gaan omdat ik niet zelf wil bijdragen en kies ook nog eens een auto met de laagst mogelijke bijtelling. Nu is dat een Ampera en rij ik dus gratis, maar dat is een eenmalige luxe die we nooit meer terug krijgen. Maar reken er maar op dat mijn volgende auto er weer een uit de lage bijtellingscatagorie zal worden.