Maikel64 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:02:
Ik ben toch benieuwd wat hier over het algemeen de mening is over de "tegenwoordige" stand van hardcore. Die piepkicks en constante breaks verpesten het naar mijn idee nogal (lees: mijn smaak is anders).
Ten tijde van de opkomst van uptempo waren er ook een hoop mensen die er tegen waren, al is dat er onderhand wel ingesleten naar mijn idee.
Maar wanneer je nu naar een hardcore festival gaat lijkt het wel of op 90% van de stages alleen maar piepkicks e.d. te horen zijn. Variatie is ver te zoeken. Van mij mogen ze dat lekker beperken tot 1 á 2 stages en de rest weer terug naar het sub-genre waarvoor de betreffende stage bedoeld is.
Bij Harmony was de set van Ruffneck en Promo een welkome afwisseling op de main, want verder wist ik op momenten nou niet goed of ik liever rond ging kijken of wilde blijven staan. Normaal gesproken wil ik geen set van Nosferatu missen, al helemaal niet in de Ravezone bij Harmony, maar nu was ik er na 10-15 minuten wel weer klaar mee.
Ik deel je mening volledig. Ik luister het al sinds 1992, en ik ben eigenlijk al vrij vroeg wegbewogen van de mainstream hardcore.
Vroegah in tijde van Thunderdome was het wel nog echt cool en veel onderscheid te vinden tussen de verschillende DJ's en groepen.
Neophyte/Bodylotion hadden een zeer herkenbare eigen stijl met een flink dreunende bass en die typische "trommelgeluiden" die je duidelijk hoort bij Number One Fan, None of ya Left, Real Hardcore. Laten we de echt goeie ouwe niet vergeten: Execute.
Ook Buzz Fuzz had een hele eigen stijl met zeer herkenbare samples en geluiden. Ook Dj Promo/Brian Acardy/Rude Awakening...Dj Waxweazle/Headbanger/Alienator.....
Soms check ik nog wel eens wat er nu zoal uitgebracht wordt, maar ze gebruiken tegenwoordig allemaal dezelfde bass/kick en piew-piew geluidjes, ik kan geen onderscheid meer maken of iets een Neophyte plaat is of een Furyan plaat of een <vul maar in>-plaat. Eenheidsworst als je het mij vraagt en ik ben echt blij dat ik er niet meer zo naar luister.
Het lijkt ook net alsof een liedje alleen maar bestaat uit 3,5 minuut opbouw/ander gepiep en gefrutsel om vervolgens effe 30 seconden te rammen, en dan weer 1,5 minuut één voor één een "instrument" te laten uit faden. De basskicks klinken ook zo clean, zo netjes, waar vroeger gewoon de beuk, scheur en kraak in gegooid werd.
Ik ben al vrij vroeg "overgestapt" (als je het uberhaupt zo kunt noemen) naar de wat meer industrielere uptempo, speedcore en terror (Industrial Strength, DOA, Manu le Malin, Simon Underground e.d.) en dat is eigenlijk alleen maar "harder" geworden. Sarin Assault, Hellfish, Dj Producer, Noisekick e.d. zijn dan de wat bekendere artiesten die ik nog beluister.
Hellfish en Producer hebben wat dat betreft mijns inziens ook hun prime time gehad. Hellfish heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat hij ook meer breakbeat psychedelic electronic muziek maakt, al dan niet uptempo, dus daar kan ik nog wel in meegaan, maar echte goeie rossers die hij vroeger had zoals Speed Drinking, Ultraviolence, Man vs Machine, No more rock n roll, the uridium project e.d. die kan ik niet meer terugvinden nu. De laatste echte goeie rosser die ik de moeite waard vond was I'm not Leaving en A-Team Fight Club.
Ik betrapte mezelf erop dat er veel nummers waren van o.a. Hellfish en Producer waarvan ik met FL studio 12 het tempo verhoogde naar minimaal 230 bpm en dat nummers die van die steeds herhalende irritante vocals erin hadden snel uit mijn playlist verbannen werden. Dj Promo vroeger al, maar Hellfish tegenwoordig ook hadden heel veel van die irritante vocals.
Toch grijp ik vaker terug naar oude platen uit de jaren 90 en 2000: Jack Lucifer - 96 Knights, Delta 9 - Pray, Hellfish - Speed Drinking, DOA - DJ Assfucker, Striker - Travel to Purgatory (opgepitcht tot 238 bpm), Noisekick vs Tripped - Just Stating.
Ik ga ook al een behoorlijke tijd niet meer naar feesten, en ik heb mezelf gezegd dat ik nog eens naar Dominator wil gaan, maar ik vrees dat dat ook z'n beste tijd gehad heeft (qua mijn overeenkomstige smaak dan he).
[
Voor 4% gewijzigd door
Deathchant op 20-07-2023 17:02
]