[WHS2011] HDD Replacement after broken drive

Pagina: 1
Acties:

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:57

masauri

aka qwybyte

Topicstarter
Men server draait nu een kleine 3 jaar in raid 5 en helaas is 1 van de hdd's overleden.
Dit is de eerste maal dat ik dit mee maak en ik kan nergens de juiste stappen vinden hoe ik mijn nieuwe hdd de kapotte hdd kan vervangen/herstellen in de raid5. (niet via google, technet, andere sites)
Ik heb de kapotte hdd eruit gehaald en de nieuwe erin gestoken. (ook een 2TB schijf)
Deze word bij de opslagmanager wel herkent, maar doet er verder niets mee.

Hoe moet ik nu verder gaan om de hdd automatisch te laten rebuilden in de raid5?
Op dit moment is de hdd weergegeven als: dynamisch, Niet-toegewezen.

Ik had al het volgende geprobeerd:
- De hdd dynamisch maken, rebooten
- De hdd formatteren (maar hij krijgt dan ook niet de juiste grootte zoals de vorige schijf met 127mb niet toegewezen)
- Afwijkende schijven importeren is grijs dus kan ik niet toepassen. (ook niet bij de nog werkende schijven)
- Via de andere schijven schijf opnieuw activeren werkt ook niet.

Aangezien het erg makkelijk om data te verliezen durf ik niet veel verder te zoeken naar andere mogelijkheden.

Mijn serverhardware is:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2400S€ 0,-€ 0,-
1Asus P8P67€ 0,-€ 0,-
1Asus ENGT520 SL/DI/1GD3(LP)€ 0,-€ 0,-
6Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 68,35€ 68,35
1Fractal Design Define R3 (Zwart)€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows Home Server 2011 64bit Nederlands OEM 10clients€ 0,-€ 0,-
1Scythe Big Shuriken€ 0,-€ 0,-
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY)€ 32,-€ 32,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 0,-€ 0,-
1be quiet! Straight Power E8 600W€ 0,-€ 0,-
1OCZ Onyx SATA II 2.5" SSD 64GB€ 114,03€ 114,03
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 214,38

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Verwijderd

Wat voor RAID-engine gebruik je? Windows, Intel (wit + lichtblauwe SATA poorten) of toch Marvell (donkerblauwe SATA poorten)?

Omdat je een schijf aan een RAID set toevoegt, formatteer je die schijf niet; je formatteert alleen de RAID array (virtuele schijf) vlak nadat je de RAID hebt aangemaakt. Nu heb je al een RAID aangemaakt en daar staat live data op, en je wilt een disk rebuilden. Dit doe je in de RAID management utility. Bij Intel is dat de via RST configuratie panel - een Windows appliatie. Maar via de BIOS Option ROM setup kan het vaak ook.

Bedenk wel dat rebuilden een risicovolle operatie is. Als het tussentijds mis gaat - bijvoorbeeld door bad sectors - dan kan dat veel problemen geven en zelfs permanent dataverlies. Is de data heel belangrijk, dan zou ik zeker eerst proberen te recoveren naar een paar losse schijven zonder RAID. Sowieso is de gedachte 'RAID is geen backup' hier van toepassing. Het is niet alsof je met RAID5 onder Windows nu opeens je bestanden hebt beveiligd. Dit soort RAID-arrays kan makkelijk op zijn bek gaan en een backup biedt superieure bescherming.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2014 10:19 ]

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je zal waarschijnlijk handmatig een rebuild moeten forceren, dit gaat niet automatisch als je er een nieuwe schijf in stopt. Dit ter voorkoming van mogelijke issues en data verlies tijdens een rebuild.

Ik zou inderdaad eerst de echt belangrijke zaken backupen naar een aparte losse schijf voordat je een rebuild probeert. Als er tijdens het rebuilden iets niet goed gaat met 1 van de andere disks ben je het bokje. Aangezien je deze opstelling nu 3 jaar hebt staan is het goed mogelijk dat de schijven tegelijk gekocht zijn of uit dezelfde batch komen. Op zich zegt dit niet veel maar het zou mogelijk kunnen dat je andere schijven eenzelfde slijtage vertonen. Meestal vervang je de koplampen van een auto ook tegelijk aangezien als er 1 'op' is de ander niet lang op zich zal laten wachten.

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:57

masauri

aka qwybyte

Topicstarter
3 jaar geleden wist ik helaas nog niet wat ik nu wist. En kwam ik er nadien ook achter dat raid5 geen backup is. Het is meer data dan ik apart kan plaatsen op externe hdd's op dit moment. Maar de echt belangrijke dingen zoals familiefoto's had ik nu al op meerdere schijven staan. Er zal wel meer zijn dat pijn doet als ik de data verlies, maar daar wil ik nu nog liever niet aan denken.
Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 10:18:
Wat voor RAID-engine gebruik je? Windows, Intel (wit + lichtblauwe SATA poorten) of toch Marvell (donkerblauwe SATA poorten)?
Als ik naar de kleuren kijk, heb ik zowel 2 lichtblauwe, 1 grijze en 1 donkerblauwe poort. De boot ssd is aangesloten op de donkerblauwe.
De raid is softwarematig met windows gemaakt.
Omdat je een schijf aan een RAID set toevoegt, formatteer je die schijf niet; je formatteert alleen de RAID array (virtuele schijf) vlak nadat je de RAID hebt aangemaakt. Nu heb je al een RAID aangemaakt en daar staat live data op, en je wilt een disk rebuilden. Dit doe je in de RAID management utility. Bij Intel is dat de via RST configuratie panel - een Windows appliatie. Maar via de BIOS Option ROM setup kan het vaak ook.
Ik wil de server op dit moment starten en ik krijg geen beeld dus dat word even bekijken wat er nog meer mis zou kunnen zijn. Anders kon ik die opties bekijken. Een klein detail is dat er een uefi bios is. Maakt dit ook wat uit?
Bedenk wel dat rebuilden een risicovolle operatie is. Als het tussentijds mis gaat - bijvoorbeeld door bad sectors - dan kan dat veel problemen geven en zelfs permanent dataverlies. Is de data heel belangrijk, dan zou ik zeker eerst proberen te recoveren naar een paar losse schijven zonder RAID. Sowieso is de gedachte 'RAID is geen backup' hier van toepassing. Het is niet alsof je met RAID5 onder Windows nu opeens je bestanden hebt beveiligd. Dit soort RAID-arrays kan makkelijk op zijn bek gaan en een backup biedt superieure bescherming.
Mijn idee was om binnen +-2-3 jaar, zo lang deze server het nog uit houd te sparen voor een nieuwe server en dan alles om te gooien en uit te breiden. Naar een oplossing zoals Freak1 het gedaan heeft met zijn Synology project. En zoals ik al zei, de familiefoto's e.d. staan op aparte hdd's nog is dus die zijn veilig. Maar intussen moet ik deze dus opgelapt krijgen :/
Viper® schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 10:23:
Je zal waarschijnlijk handmatig een rebuild moeten forceren, dit gaat niet automatisch als je er een nieuwe schijf in stopt. Dit ter voorkoming van mogelijke issues en data verlies tijdens een rebuild.

Ik zou inderdaad eerst de echt belangrijke zaken backupen naar een aparte losse schijf voordat je een rebuild probeert. Als er tijdens het rebuilden iets niet goed gaat met 1 van de andere disks ben je het bokje. Aangezien je deze opstelling nu 3 jaar hebt staan is het goed mogelijk dat de schijven tegelijk gekocht zijn of uit dezelfde batch komen. Op zich zegt dit niet veel maar het zou mogelijk kunnen dat je andere schijven eenzelfde slijtage vertonen. Meestal vervang je de koplampen van een auto ook tegelijk aangezien als er 1 'op' is de ander niet lang op zich zal laten wachten.
De belangrijkste zaken zijn dus al apart. De familiefoto's. Het is goed mogelijk dat er meerdere schuiven zouden kunnen uitvallen, en ik hoop dat dat niet gaat gebeuren. Maar indertijd meende ik dus dat ik dit kon opvangen door de raid5 te gebruiken.

De volgende stappen die ik dus ga uitvoeren nu zijn kijken waarom ik geen beeld krijg.
En dan proberen te zoeken waar ik de rebuild optie kan vinden. Ik veronderstel dat ik er via het dashboard wel bij uit kom ipv via opslagbeheer waar ik voordien zat te kijken.

Edit: Beeld werkt weer, vaag.
Ik probeer de mogelijkheid te vinden om de raid te laten rebuilden maar heb deze voorlopig nog niet gevonden.
In het dashboard kan ik de schijven niet terug vinden dus zal het via het schijfbeheer moeten gebeuren vermoed ik.
Voor nu moet ik mijn zoektocht staken, vanavond ga ik er terug aan verder.

Edit 2:
Ik kan nergens geen optie vinden om de raid geforceerd te herbouwen.
Ofwel noemt die compleet anders...

Edit 3:
Ik heb even de oude drive erin gezet. En buiten de eerste drive die ontbreekt (ik vermoed dat dat de weergave is van de drive die ik erin wilde steken om de andere te vervangen) Geeft hij perfect weer wat er voordien was voor ik begon te klooien met de nieuwe hd. (schijf 7 staat net buiten beeld maar is zoals schijf 0,1,2,3,4)
Redunantie mislukt, schijf 1 geeft een waarschuwing.
Wanneer ik deze selecteer en aanduid schijf opnieuw activeren begint hij met opnieuw te syncroniseren.
Ik laat deze even doen en kijken wat hij dan weergeeft.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PG3DAwI5y0vcooXhdhweT8L9/medium.jpg
Note to self: http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc780665

Edit 4: Bij het rebuilden loopt hij vast en crasht hij.
Ctrl+alt+del werkt niet meer, zwart scherm en ik kan enkel afsluiten door de power knop ingedrukt te houden.

Edit 5: Intussen 2 nieuwe hd's gekocht om alles op over te zetten. Aan het overwegen een raid kaart te kopen voor erin.

Edit 6: Nog een 3e nieuwe hd gekocht om alles op over te zetten, alles is nu omgezet en staat veilig. Advies voor een raid kaart is gevraagd: [CAA] Hardeschijfcontroller - Raid Kaart

[ Voor 14% gewijzigd door masauri op 31-08-2014 11:57 . Reden: Edit 6 toegevoegd ]

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)