Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.
Hurr hurrSeñor Sjon schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:25:
[...]
In zijn vrij zetten is vrij nutteloos. De motorrem ontlast je remmen en je kan sneller acteren als je al in een versnelling zit dan dat je helemaal niets hebt.
Anyway; ik zie niet in waarom je sneller kan acteren in en versnelling dan zonder, zeker als je aan het afremmen bent voor een stoplicht? Als je in zijn 5 komt aanrijden, afremt tot 20 of 30 en dan wil optrekken in zijn 5 moet je alsnog schakelen. Ik zie niet in waarom in zijn vrij+hand op de pook en dan de goede versnelling kiezen niet even effectief is...
Afremmen op de motor doe ik eigenlijk nooit. Uitrollen naar een stoplicht dan weer wel, maar dat is een kwestie van goed inschatten/hopen dat het stoplicht groen wordt/hopen dat je voorligeers tijdig optrekken bij groen. Maar dan doe ik precies hetzelfde als dat ik de eerste ben
[ Voor 17% gewijzigd door Notna op 02-07-2014 14:29 ]
There is no replacement for displacement!
In zijn vrij met koppeling in geeft brandstofverbruik en hogere remslijtage. Dus het is niet de meest handige methode.
Maar in een sportievere bui ga ik wel wat versnellingen langs.
Ik moet overigens wel mijn stijl aanpassen, heb nu een 14% auto met betonbanden en die rolt veel langer door.
[ Voor 39% gewijzigd door Señor Sjon op 02-07-2014 14:30 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Waarom tussengas bij afremmen? Klinkt nogal tegenstrijdig... Ik doe het op dezelfde manier, maar dan zonder gas te geven. Zodra je weer in de versnelling zit klimt je motor wel weer in toeren omdat de wielen nog draaien immers
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Kan je mij die uitleggen? (nee serieus: ik snap (nog) geen reet van autos (met name de techniek erachter)) Hoe kan het indrukken van de koppeling zorgen voor brandstofverbruik? Ik snap dat de remslijtage hoger kan zijn omdat ik puur rem op de remmen (duh), maar brandstof verbruik in zijn vrij?Señor Sjon schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:29:
Omdat je altijd iets hebt in zijn 5 als je de koppeling laat schieten. Anders heb je alleen toeren en geluid.
In zijn vrij met koppeling in geeft brandstofverbruik en hogere remslijtage. Dus het is niet de meest handige methode.
Maar in een sportievere bui ga ik wel wat versnellingen langs.
Ik moet overigens wel mijn stijl aanpassen, heb nu een 14% auto met betonbanden en die rolt veel langer door.
Als ik de koppeling indruk/de auto in zijn vrij zet gaan de platen toch van elkaar af en dus heeft de motor niets te doen en dus heeft er geen brandstof verbruik die paatsvind (afgezien van de motor stationair laten draaien/aanhouden uiteraard)
Klopt dus deels, derp. In zijn vrij is geen brandstof verbruik maar bij het indrukken van de koppeling wel. Duidelijk
[ Voor 17% gewijzigd door Notna op 02-07-2014 14:37 ]
Remmen op de motor kost volgens mij je koppelingsplaten niet.
Ben wel blij dat ik als daily driver een automaat heb, rijdt een stuk ontspannender.
Verwijderd
Bij de auto van vrouwlief schakel ik terug tijdens het remmen, de motor remt (denk ik?) dan harder af en je hebt em direct in de juiste versnelling staan in het geval je voor te stoppen weer door kunt rijden. Dit is mij zo geleerd tijdens mijn rijlessen en ondertussen automatisme geworden.
Als je motor loopt zonder gas te geven staat je gasklep dicht en is je verbruik dus 0, als je de koppeling intrapt gaat ie stationair lopen en is er dus verbruikNotna schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:33:
[...]
Kan je mij die uitleggen? (nee serieus: ik snap (nog) geen reet van autos (met name de techniek erachter)) Hoe kan het indrukken van de koppeling zorgen voor brandstofverbruik? Ik snap dat de remslijtage hoger kan zijn omdat ik puur rem op de remmen (duh), maar brandstof verbruik in zijn vrij?
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2014 14:35 ]
Ik gebruik mijn remschijven liever voor drempels en files, die hebben we toch zat in Nederland. Zelf heb ik nog nooit overmatig onderhoud gehad (3 jaar en 100k km eigen vervoer en 3 jaar en 100k lease). Het voordeel van vroeg uitrollen is meer dat ik minder hoef te acceleren als je wel door mag rijden.Wailing_Banshee schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:23:
[...]
Tja, dat "nieuwe" rijden heeft mij al een paar schijven gekost (mijn eerste grote beurt voor mijn eerste auto na het behalen van m'n rijbewijs)... Je moet wel blijven remmen, en vooral langer remmen om je schijven schoon te houden. Stoplichten zijn hiervoor ideaal.
Ah, dus in zijn vrij en NIET de koppeling indrukken kan wel? Maar dan zit je idd met het gevaar dat er bij een nare situatie de reactie snelheid te laag is om koppeling in te drukken--> te schakelen--> gas te geven. Hmm, toch eens denken aan een andere manier van dit aanpakken dan maar (old habits die hard though)Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:33:
*ANDERS*, want automaat
Bij de auto van vrouwlief schakel ik terug tijdens het remmen, de motor remt (denk ik?) dan harder af en je hebt em direct in de juiste versnelling staan in het geval je voor te stoppen weer door kunt rijden. Dit is mij zo geleerd tijdens mijn rijlessen en ondertussen automatisme geworden.
[...]
Als je motor loopt zonder gas te geven staat je gasklep dicht en is je verbruik dus 0, als je de koppeling intrapt gaat ie stationair lopen en is er dus verbruik
[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 02-07-2014 14:38 ]
Het is inderdaad vrij nutteloos want bakken zijn Sint Juttemes natuurlijk al gesynchroniseerdThinkPadd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:31:
[...]
Waarom tussengas bij afremmen? Klinkt nogal tegenstrijdig... Ik doe het op dezelfde manier, maar dan zonder gas te geven. Zodra je weer in de versnelling zit klimt je motor wel weer in toeren omdat de wielen nog draaien immers
Als ik niet in een sportieve bui ben schakel ik met een beetje anticipatie maar één of max twee keer terug, zonder tussengas uiteraard, zodat ik meestal wel de juiste versnelling heb om weer door te kunnen als ik éénmaal mag. Bijv. als een auto op en 80km-weg flink gaat remmen om af te slaan, dan kies ik bijv. voor de 2e versnelling i.p.v. de eerste als ik denk dat-ie dat wel gaat redden en ik niet helemaal stil kom te staan.
[ Voor 3% gewijzigd door _eXistenZ_ op 02-07-2014 14:41 ]
There is no replacement for displacement!
Dat is om je toerental van de motor weer gelijk te krijgen met de versnellingsbak. Als je het goed doet, kan je schakelen zonder te koppelen omdat de snelheid van het motorgedeelte even hoog is als de snelheid van de versnellingsbak.ThinkPadd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:31:
[...]
Maar goed, dat is met de huidige bakken minder van toepassing en het klinkt vaak leuker en sportiever.
Door je koppeling in te trappen gaat je motor stationair draaien en heeft dus brandstof nodig. De injectie zal deze dan ook inspuiten om te zorgen dat ie niet afslaat. Rem je op de motor af; dus in de versnelling en zonder de koppeling in te drukken, dan drijven de wielen, de motor aan. Daarvoor is geen brandstof nodig en blijft de motor dus aan de gang zonder af te slaan. De meeste boordcomputers laten het tegenwoordig ook zien.Notna schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:33:
[...]
Kan je mij die uitleggen? (nee serieus: ik snap (nog) geen reet van autos (met name de techniek erachter)) Hoe kan het indrukken van de koppeling zorgen voor brandstofverbruik? Ik snap dat de remslijtage hoger kan zijn omdat ik puur rem op de remmen (duh), maar brandstof verbruik in zijn vrij?
Als ik de koppeling indruk/de auto in zijn vrij zet gaan de platen toch van elkaar af en dus heeft de motor niets te doen en dus heeft er geen brandstof verbruik die paatsvind (afgezien van de motor stationair laten draaien/aanhouden uiteraard)
Klopt dus deels, derp. In zijn vrij is geen brandstof verbruik maar bij het indrukken van de koppeling wel. Duidelijk
stationair: 1 liter/uur (even fictief getal)
uitrollen: --- km/l of l/100km
Verwijderd
Het remmen op de motor an sich niet. Maar het wisselen van versnelling (ontkoppelen en weer koppelen) wel, en dat doe je een stuk vaker als je terugschakelt tijdens het afremmen.Pat911 schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:33:
En daarom terugschakelen in een versnelling die zin heeft bij die snelheid. Dan ben je altijd in staat om rem los te laten en gas te geven met zo weinig mogelijk tijdverlies/fouten.
Remmen op de motor kost volgens mij je koppelingsplaten niet.
Ben wel blij dat ik als daily driver een automaat heb, rijdt een stuk ontspannender.
Verwijderd
Bij een Audi maakt het bijv niets uit of je nu probeert af te remmen op de motor ofniet. Die remmen nauwelijks af als je het gas loslaat en als het ware terugschakelt.
Verwijderd
Als je een beetje economisch rijdt hoef je overigens vaak niet zo ontzettend hard te remmen, dan laat je de boel gewoon lekker rollen. Afhankelijk van het verkeer rijd ik bij voorkeur zo, beter voor de slijtage en beter voor de portemonnee. Hoe minder je remt (op motor of remmen), hoe minder benzine je in het putje gooit.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2014 14:54 ]
Normaliter:
* Bij ruim de tijd om snelheid te minderen: terugschakelen, op de motor remmen, terugschakelen, etc.
* Bij minder tijd: remmen, op het einde ontkoppelen en naar de juiste versnelling terug.
Rotonde -> terug naar drie en rem alleen aanraken als er ander verkeer is
En qua slijtage: ik heb al bij meerdere auto's de remmen moeten vervangen omdat ze juist niet versleten waren. Door te weinig remmen krijg je korstvorming op de schijf (zeker bij oudere auto's) waardoor ze uiteindelijk apk afkeur zijn en je alles kunt vervangen
[ Voor 27% gewijzigd door vleesjus op 02-07-2014 15:05 ]
i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;
Ik weet niet of het voor alle automaten opgaat, maar mijn automaat (7-bak DSG en daarvoor 'n 6-bak DSG) schakelt wel degelijk terug bij vertragen.Al gaat het bij een automaat ook op die manier, kan me iig niet herinneren dat ik een automaat terug heb horen schakelen bij remmen.
Ik heb al zo'n tijd niet meer in handbakken gereden, dat ik niet meer zeker weer hoe ik het doe. Het zal ook wel afhankelijk zijn van initiele snelheid, gewenste eindsnelheid en gewenste remafstand. (lange remafstand = terugschakelen door veel of alle versnellingen, korte remafstand = remmen tot motor begint te sputteren, dan koppeling in en bij stilstand direct naar 1 schakelen)
Verwijderd
Verwijderd
Slim. En sommige automaten zijn juist afhankelijk van de Drive-stand omwille de smering.Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:16:
De automaten die ik ken schakelen inderdaad ook terug, die gooi ik dan ook nog wel eens in de neutrale stand. Houdt me een beetje bij de les
Op het moment dat je 'm neutraal zet en door blijft rollen ontneem je de dat de bak gesmeerd worden kan.
Dat deed ik al bij me rijlessen 5 jaar geleden, dat werd niet goedgekeurd door de instructeur en moest ik dus afleren voor me examen, maar sindsdien doe ik het gewoon.
Ik kom welgeteld in mijn dagelijkse woon-werkverkeer 1 drempel tegen als we samen rijden, anders 0.Deveon schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:36:
[...]
Ik gebruik mijn remschijven liever voor drempels en files, die hebben we toch zat in Nederland. Zelf heb ik nog nooit overmatig onderhoud gehad (3 jaar en 100k km eigen vervoer en 3 jaar en 100k lease). Het voordeel van vroeg uitrollen is meer dat ik minder hoef te acceleren als je wel door mag rijden.
Ik kom welgeteld in mijn dagelijkse woon-werkverkeer 0 files tegen, tenzij er ergens een ongeluk gebeurd is...
Ik rijd zo'n 70km per dag woon-werk.
Trouwens, ik heb een bloedhekel aan die mensen die kilometers voor het stoplicht al gaan "uitrijden", zodat ik niet naar de afslaande strook kan gaan. Dus dat zal ik ook nooit doen. Ik rijd lekker vlot op het stoplicht af, begin te remmen zodra het moet (en ik dus geen noodstop hoef te maken) en schakel gewoon in de juiste versnelling zodra het moet/kan (stilstand, groen licht).
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ik doe dat ook alleen als ik niemand hinder (iemand die zo snel mogelijk bij het rode stoplicht wilt staan valt bij mij niet onder gehindert worden).Wailing_Banshee schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:21:
[...]
Ik kom welgeteld in mijn dagelijkse woon-werkverkeer 1 drempel tegen als we samen rijden, anders 0.
Ik kom welgeteld in mijn dagelijkse woon-werkverkeer 0 files tegen, tenzij er ergens een ongeluk gebeurd is...
Ik rijd zo'n 70km per dag woon-werk.
Trouwens, ik heb een bloedhekel aan die mensen die kilometers voor het stoplicht al gaan "uitrijden", zodat ik niet naar de afslaande strook kan gaan. Dus dat zal ik ook nooit doen. Ik rijd lekker vlot op het stoplicht af, begin te remmen zodra het moet (en ik dus geen noodstop hoef te maken) en schakel gewoon in de juiste versnelling zodra het moet/kan (stilstand, groen licht).
Verwijderd
Klopt, dat moet je dan ook gepast doen. Overigens vind ik dat ook niet meer van deze tijd, uitrollen zou gewoon gesmeerd moeten kunnen - al kopen de meeste mensen daar waarschijnlijk geen automaat voor. Luie meukVerwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:20:
Slim. En sommige automaten zijn juist afhankelijk van de Drive-stand omwille de smering.
Op het moment dat je 'm neutraal zet en door blijft rollen ontneem je de dat de bak gesmeerd worden kan.
Overigens lees ik dat het allemaal nogal meevalt. Je moet vooral oppassen dat je de koppeling op hogere snelheden niet steeds belast, maar dat vang je op met netjes tussengas geven.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2014 15:30 ]
Ja, als ik mensen achter me heb zal ik ook niet zo snel lange stukken op de motor gaan remmen. Aan de andere kant overkomt het me ook vaak dat mensen achter me lopen te bumperkleven omdat ze af willen slaan, maar er niet veel verder op de strook voor rechtdoor al een rij auto's stilstaat, dan zal ik toch echt moeten remmen als ik geen ruzie met de verzekering wilWailing_Banshee schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:21:
Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n
Verwijderd
Dat moet je dan ook aangepast op het overige verkeer doen. Met mensen die koste wat kost vol gas tot aan het stoplicht willen rijden om op het laatste moment vol in de remmen te gaan en achteraan de rij aan te sluiten houd ik overigens dan weer geen rekening, aan ongeduld en haast werk ik niet mee. Doorstroming, zoals jij aangeeft, wel. Veiligheid uiteraard ook.Wailing_Banshee schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:21:
Mijn vorige automaat ontkoppelde als je de berg afging zonder gas te geven en dat vond ik juist echt niet relaxed! Die zette ik dan altijd op handVerwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:25:
[...]
Klopt, dat moet je dan ook gepast doen. Overigens vind ik dat ook niet meer van deze tijd, uitrollen zou gewoon gesmeerd moeten kunnen - al kopen de meeste mensen daar waarschijnlijk geen automaat voor. Luie meuk
[ Voor 40% gewijzigd door BCC op 02-07-2014 15:30 ]
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Sta ik te wachten, dan in Neutraal en de rem ingedrukt. Dan treed de start /stop functie in werking.
Zonder die functie zou ik de versnelling al in 1 gezet hebben.
Ik vraag me wel af op welke manier de accu regeneratie sneller gaat; gas los en remmen of koppeling ingedrukt houden en remmen?
Nu de nieuwe auto's remenergie winnen, zal dit ook het autorijden beïnvloeden.
let the past be the past.
Ik heb al heel vaak mijn cyclus van groen licht gemist omdat er zo'n knuppel voor me vond dat hij moest uitrollen voor het stoplicht zodat ik niet op het baanvak voor linksaf kon staan. En de sensor voor dat licht dus ook niet kon zien dat er iemand linksaf wilde... Dus ja, het is meestal wel verstandig om zo snel mogelijk voor het rode licht komen te staan, zeker als je wilt afslaan (de sensors voor rechtdoor zitten vaak al een eindje van het stoplicht af).Deveon schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:23:
[...]
Ik doe dat ook alleen als ik niemand hinder (iemand die zo snel mogelijk bij het rode stoplicht wilt staan valt bij mij niet onder gehindert worden).
Verwijderd
Wat houdt dat zeepkisteffect concreet in?BCC schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:28:
Wat hier nog niet voorbij is gekomen is het stukje controle wat je hebt op het moment dat je wielen aangedreven zijn. Als je de koppeling intrapt, krijg je het 'zeepkist' effect. Dit is uiteraard zuinig, maar bij plotselinge acties zeker niet veilig (is mij op de slipcursus geleerd). Dus daarom in de versnelling laten uitrollen en op het laatst pas terugschakelen.
Overigens kan je zoiets met normaal afstand houden en anticiperen volledig voorkomen. Juist als je uitrolt moet je meer van tevoren nadenken over wat je doet dan wanneer je scherp rijdt.
Koppeling intrappen is bij moderne auto's juist niet zuinig. Als je de koppeling intrapt, heeft de motor brandstof nodig om te blijven draaien. Als je de koppeling niet intrapt, houden de wielen de motor op gang en is je verbruik 0.BCC schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:28:
Wat hier nog niet voorbij is gekomen is het stukje controle wat je hebt op het moment dat je wielen aangedreven zijn. Als je de koppeling intrapt, krijg je het 'zeepkist' effect. Dit is uiteraard zuinig, maar bij plotselinge acties zeker niet veilig (is mij op de slipcursus geleerd). Dus daarom in de versnelling laten uitrollen en op het laatst pas terugschakelen.
Rem altijd af op de motor.. Moet toch alle versnellingen langs bij 't terugschakelen en eventueel zou ik m'n koppelingsplaten note bene zelf kunnen vervangen als 't nodig is..
Verwijderd
Ik heb me wel eens afgevraagd wat zuiniger is. Wat jij zegt klopt, maar het verschil is wel dat je met uitrollen aanzienlijk verder komt. Dat kleine beetje stationaire verbruik stelt niet veel voor en je komt aanzienlijk verder. Als je even wat gas moet bijgeven om dezelfde afstand te halen verbruik je alsnog meer, je verbruikt dan altijd aanzienlijk meer dan stationairanboni schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:31:
Koppeling intrappen is bij moderne auto's juist niet zuinig. Als je de koppeling intrapt, heeft de motor brandstof nodig om te blijven draaien. Als je de koppeling niet intrapt, houden de wielen de motor op gang en is je verbruik 0.
Ik heb sterk de indruk dat uitrollen zuiniger is - niet in de laatste plaats omdat je rustiger gaat rijden omdat je meer anticipeert.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2014 15:34 ]
Verwijderd
Staat met dikke koeieletters in de handleiding van mijn Audi 2.0 TDI met DSG, dat je 'm nooit in neutraal zetten mag op het moment dat je door aan het rollen bent. Nu is 15Kmph niets maar is het bij 100+ wel een serieuze zaak.Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:25:
[...]
Klopt, dat moet je dan ook gepast doen. Overigens vind ik dat ook niet meer van deze tijd, uitrollen zou gewoon gesmeerd moeten kunnen - al kopen de meeste mensen daar waarschijnlijk geen automaat voor. Luie meuk
In duitsland heb je vaak van die up en down heuvels, je kunt daar gewoon door blijven rollen ook in Drive-stand. Audi heeft op 1 of andere manier de aandrijving zeer licht gemaakt waardoor remmen op de motor bijna niet werkt en je toch de remmen gebruiken moet.
Enige dat ik wel doe is bij stoplicht lang wachten 'm wel in neutraal-stand zetten, dit scheelt wrijving met de koppeling.
Ik heb liever snellere slijtage remblokjes dan de bak ofzo. Dat is namelijk een veel duurdere reparatie.
Met de koppeling ingetrapt / neutraal rollen verbruik je meer omwille de neutraalstand. Dynamo en troep moet worden aangedreven. Als je uitrolt, dus op de motor, hoeft er nul diesel/benzine te worden ingespoten om dat minimale te behalen.Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:33:
[...]
Ik heb me wel eens afgevraagd wat zuiniger is. Wat jij zegt klopt, maar het verschil is wel dat je met uitrollen aanzienlijk verder komt. Dat kleine beetje stationaire verbruik stelt niet veel voor en je komt aanzienlijk verder. Als je even wat gas moet bijgeven om dezelfde afstand te halen verbruik je alsnog meer, je verbruikt dan altijd aanzienlijk meer dan stationair
Ik heb sterk de indruk dat uitrollen zuiniger is - niet in de laatste plaats omdat je rustiger gaat rijden omdat je meer anticipeert.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2014 15:36 ]
Verwijderd
Dan rol je wel heel ver uit ;-) Ik moet meestal toch nog bijremmen omdat helemaal uitrollen te lang duurt.Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:33:
[...]
Ik heb me wel eens afgevraagd wat zuiniger is. Wat jij zegt klopt, maar het verschil is wel dat je met uitrollen aanzienlijk verder komt. Dat kleine beetje stationaire verbruik stelt niet veel voor en je komt aanzienlijk verder. Als je even wat gas moet bijgeven om dezelfde afstand te halen verbruik je alsnog meer
Verwijderd
Als ik netjes anticipeer en het niet te druk is moet ik vaak wel nog een relevante hoeveelheid gas bijgeven om het stoplicht te halen als ik op de motor rem. Bij neutraal rollen moet ik bijremmen, omdat ik nog teveel snelheid heb bij het stoplicht. Als ik dan helemaal uitrol is het meestal niet veilig of goed voor de doorstroming.Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:34:
Dan rol je wel heel ver uit ;-) Ik moet meestal toch nog bijremmen omdat helemaal uitrollen te lang duurt.
Als ik wat luier ben rijdt ik wel helemaal op tot aan het stoplicht, met die manier van rijden hoef je toch iets minder op te letten.
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2014 15:39 ]
Verwijderd
Ja, dat erken ik ook gewoon, maar dat is niet het hele verhaal. Je rolt aanzienlijk minder ver door, waardoor je als je op de motor remt dus alsnog gas moet bijgeven. Daarmee verstook je een stuk meer brandstof.Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:34:
Met de koppeling ingetrapt / neutraal rollen verbruik je meer omwille de neutraalstand. Dynamo en troep moet worden aangedreven. Als je uitrolt, dus op de motor, hoeft er nul diesel/benzine te worden ingespoten om dat minimale te behalen.
Verwijderd
Als ik 80km/h rij dan heb ik al meer dan 400m nodig om al remmend op de motor (in de 5e versnelling) stil te komen te staan. Dat vind ik al een heel eind. Nog eerder het gas los is echt niet wenselijk.Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:37:
[...]
Ja, dat erken ik ook gewoon, maar dat is niet het hele verhaal. Je rolt aanzienlijk minder ver door, waardoor je als je op de motor remt dus alsnog gas moet bijgeven. Daarmee verstook je een stuk meer brandstof.
Ik rij liever een constante snelheid door als dat ik telkens moet stoppen/optrekken, maar ieder zijn ding. Daarnaast gaf ik al aan dat ik het alleen doe als ik geen mensen hinder (iemand die mogelijk een andere kant op gaat als mij is wél hinderen).Wailing_Banshee schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:31:
[...]
Dus ja, het is meestal wel verstandig om zo snel mogelijk voor het rode licht komen te staan.
Vooral laat op de avond rijd ik nog wel is gelijk voordat ik ga rollen om vervolgens bij het stoplicht dezelfde stilstaande auto met 40-50 km/u verschil voorbij te komen (gekoppeld in zn 2 en leuk in de toeren trekt sneller weg als vanuit stilstand). Helemaal leuk als ik dan het volgende stoplicht wél haalt en die ander dus niet.
Verwijderd
Of dat wenselijk is hangt nogal af van hoe druk het isVerwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:41:
Als ik 80km/h rij dan heb ik al meer dan 400m nodig om al remmend op de motor (in de 5e versnelling) stil te komen te staan. Dat vind ik al een heel eind. Nog eerder het gas los is echt niet wenselijk.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2014 15:43 ]
Verwijderd
Dan kan je beter het hele stuk 60km/h gaat rijden en wat later remmen, dat is zuiniger en net zo snel.Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:42:
[...]
Of dat wenselijk is hangt nogal af van hoe druk het is
Vooral bij motoren is dit goed merkbaar, maar bij auto's ook wel een beetje. Een voertuig is stabieler als er nog aandrijving is, al dan niet rollend in de versnelling. Het zeepkist effect is dat mensen overcorrigeren als ze moeten uitwijken bijvoorbeeld, omdat ze gewend zijn te rijden met aangedreven wielen en niet een soort karretje.Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:31:
[...]
Wat houdt dat zeepkisteffect concreet in?
Overigens kan je zoiets met normaal afstand houden en anticiperen volledig voorkomen. Juist als je uitrolt moet je meer van tevoren nadenken over wat je doet dan wanneer je scherp rijdt.
Je kan gewoon anticiperen. Als ik uit ga rollen, dan eindig ik drie stoplichten verder. Dus dat heb ik niet nodig. Het is een modus die je moet vinden, afhankelijk van drukte, gevoeligheid van het verkeerslicht en je eigen haast.Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:33:
[...]
Ik heb me wel eens afgevraagd wat zuiniger is. Wat jij zegt klopt, maar het verschil is wel dat je met uitrollen aanzienlijk verder komt. Dat kleine beetje stationaire verbruik stelt niet veel voor en je komt aanzienlijk verder. Als je even wat gas moet bijgeven om dezelfde afstand te halen verbruik je alsnog meer, je verbruikt dan altijd aanzienlijk meer dan stationair
Maar hebben we hier marathonrollers die ver voor een verkeerslicht op een provinciale weg hier al mee bezig zijn?
Verwijderd
Ik kan ook op de fiets, dat is nog zuinigerVerwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:43:
Dan kan je beter het hele stuk 60km/h gaat rijden en wat later remmen, dat is zuiniger en net zo snel.
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan
Verwijderd
Dat vertelde je net ook al, maar ik bedoelde meer of je kunt uitleggen waaromSeñor Sjon schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:44:
Vooral bij motoren is dit goed merkbaar, maar bij auto's ook wel een beetje. Een voertuig is stabieler als er nog aandrijving is, al dan niet rollend in de versnelling.
Zeker bij een voorwielaangedreven auto geldt dat je zo al een deel van je grip opgebruikt dat dan niet meer voor sturen ingezet kan worden. Voor remmen doe je dat makkelijk door simpelweg de rem in te trappen - doorgaans kunnen remmen harder remmen dan het rubber aankan.
Als het qua verkeer kan wil ik er nog wel eens een sport van maken, als ik er geen zin in heb of het wat drukker is rijd ik wat traditioneler.Maar hebben we hier marathonrollers die ver voor een verkeerslicht op een provinciale weg hier al mee bezig zijn?
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2014 15:49 ]
Het technisch uitleggen is wat lastig, maar bv op de motor kan je vallen als je bijvoorbeeld over een band op de weg heenrijdt wanneer je remt of geen gas geeft, terwijl je in principe over alles waar je kuipwerk overheen past heen kan rijden als je de boel maar trekkend houdt. Zelfde als met het achtje en halve draai, wegrijden parkeervak en al die ellendige oefeningen die ik een jaar of 8-9 geleden moest doen.
De reden dat ik niet koppel tussen het terugschakelen en dus rem op de motor, is omdat ik liever m'n remblokken slijt, dan m'n koppelingsplaten. Remblokjes kan ik zelf heel makkelijk vervangen, koppelingsplaten durf ik niet zomaar aan. Dat is dan ook wel het voordeel van een motorfiets, want daar kan je doorgaans direct bij de remblokken. Bij auto's is dat vaak meer gedoe, afaik moet het wiel er zelfs af als je trommelremmen hebt.
In de bergen en op andere stijle hellingen rem ik wel op de motor, omdat een motorfiets niet echt lekker stuurt zonder aandrijving. Het eerder genoemde zeepkisteffect (kende de term niet, maar snap wel wat er bedoeld wordt).
Je bent de eerste van wie ik hoor dat ie echt op de indicators rijdt. Ik doe lekker wat ik zelf wil. Van mij mogen die indicators er wel af, maar dat kan natuurlijk niet.SPee schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:30:
Ik houd het gas los en schakel terug als de motor daarom vraagt (bv 5 naar 3). Indien nodig bijremmen.
Sta ik te wachten, dan in Neutraal en de rem ingedrukt. Dan treed de start /stop functie in werking.
Zonder die functie zou ik de versnelling al in 1 gezet hebben.
Ik vraag me wel af op welke manier de accu regeneratie sneller gaat; gas los en remmen of koppeling ingedrukt houden en remmen?
Nu de nieuwe auto's remenergie winnen, zal dit ook het autorijden beïnvloeden.
Start/stop gebruik ik alleen maar als ik echt lang moet wachten. Als ik in de file sta en regelmatig een paar metertjes naar voren ga, gaat de start/stop functie lekker uit zodat ik 'm wel in z'n vrij kan zetten met de koppeling los, zonder dat de motor afslaat.
Ik kan me niet voorstellen dat het gezond voor je (start)motor is om voor elke scheet maar die start/stop functie te gebruiken.
Ik zou natuurlijk ook tot het laatste moment door kunnen gassen en dan hard remmen zodat de start stop de motor voor een langere tijd kan uitzetten. Maar dat komt me toch inefficiënt voor.
Bij gas los: de koppeling opensmijten en 1200rpm te draaien.
Maar daar zit een snelheidshysteresis aan vast...
Dus afhankelijk hoe dat je rijdt is of een open (sailing) of een gesloten aandrijflijn (coast) de betere keuze
[ Voor 24% gewijzigd door Chevy454 op 02-07-2014 17:05 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Maar over het algemeen schakel ik langzaam terug naar het besbetreffende punt, remmend op de motor en het laatste stukje op de rem.
[ Voor 16% gewijzigd door FabiandJ op 02-07-2014 17:35 ]
Verwijderd
Motor: schakel met tussengas door alle versnellingen terug.
Mijn elke dag uitdaging: nooit remmen door verkeerssituaties goed in te schatten en dat lukt me aardig moet ik zeggen.
De benzinetoevoer blijft dicht totdat je ongeveer bij 1200 - 1500 rpm bent (bij benzine, bij koude motor is het iets meer). Dus als je rond dat moment terugschakelt dan is het ideaal voor lange-afstands-terugschakelen-en-remmen
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Verwijderd
\Sowieso maak ik er een sport van om niet te remmen, al is het maar een beetje. Er is goed aangetoond dat remlichten een golfbeweging veroorzaken door het verkeer, waardoor soms zelfs files kunnen ontstaan. Hoe minder je remlichten branden, hoe beter de doorstroming per saldo gaat zijn.FabiandJ schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 17:34:
Ik denk er eigenlijk weinig over na, ik maak er meer een sport van om gewoon niet tot stilstand te komen. Aangezien als je stilstaat het meer energie kost om weer op snelheid te komen. Tevens als de mensen achter mij ook met wat verstand rijden, hun ook niet tot stilstand hoeven te komen en als iedereen het goed doet je dus een file voorkomt
Bijkomend voordeel is dat je ook weer meer afstand gaat houden en beter gaat anticiperen.
Groot voordeel is sowieso dat zodra het verkeer weer gaat rijden je al in de bijbehorende/goede versnelling staat en aangekoppelt bent, dus weer soepeltjes op kan trekken.
Een vriend van me remt ook alleen af met koppeling in (motor ontkoppeld) en remmen, vind het maar raar en omslachtig... Ook een aantal keren op het laatste moment extra bij moeten remmen en bij weer weg/door rijden zoeken naar versnelling etc...
Het verschil in brandstofverbruik is nihil, zoals hierboven staat.
Bij een automaat gaat de koppelomvormer (hydraulische koppeling) alleen "in" als er koppel/vermogen gevraagd wordt, bij versnellen of snelheid vast houden en "uit" als je gas los laat. Daarom rollen die ook altijd zo door en staan op de rem...
[ Voor 18% gewijzigd door DropjesLover op 02-07-2014 19:25 ]
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
itsalex schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:15:
Ik maak sowieso al hoge toeren (dus moet altijd wel terugschakelen maar ik doe het ook om klaar te zijn voor eventueel door te rijden, bochten etc want anders sta je daarvoor nog weer te roeren in je soepbak) want ik rem altijd al op de motor en gebruik de remmen zo min mogelijk en ik probeer ook op het laagste punt qua toeren (dus rond 900 toeren) pas de koppeling in te trappen. Ik rij met stationeer toerental al weg dus je merkt niets van alleen de auto bromt vaak omdat ik met veel te lage toeren wegtrek.
Ontopic: als ik niet van een helling af rijd: In zijn versnelling laten staan en remmen, koppeling in + naar z'n vrij als ik in de buurt van stationair toerental kom. Verder anticipeer ik natuurlijk op de situatie, mogelijk schakel ik terug tijdens het remmen als ik weet (of verwacht) dat 't verkeerslicht weer op groen gaat. Verder rol ik normaal eigenlijk gewoon uit en rem het laatste stuk vaak wat steviger dan veel andere mensen zouden doen. Mocht ik toch in 1x door kunnen heb ik minder snelheid/tijd/brandstof verloren aan het opnieuw accelereren.
In de bergen natuurlijk gewoon terugschakelen en zo veel mogelijk op de motor remmen.
Verschil is alleen dat sommige stoplichten pas op groen gaan als je over de detectielus rijd en bij sommige stoplichten geld dat dan weer voor enkel de afslaande rijstroken/hebben de rijstroken voor afslaand verkeer wel groen. Snoei irritant zijn mensen die dan dus lekker lang uitrollen waardoor je zelf toch weer het groene licht om af te slaan mist.Deveon schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:23:
[...]
Ik doe dat ook alleen als ik niemand hinder (iemand die zo snel mogelijk bij het rode stoplicht wilt staan valt bij mij niet onder gehindert worden).
Wat is er zo speciaal aan het grote allemachtige Audi dan dat die niet op de motor remt?Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:52:
Je kunt het ook zo zien; wat is duurder? De koppeling laten vervangen wegens slijtage of je remblokjes omdat je deze vaker gebruikt?
Bij een Audi maakt het bijv niets uit of je nu probeert af te remmen op de motor ofniet. Die remmen nauwelijks af als je het gas loslaat en als het ware terugschakelt.
*hint* dat is dus gewoon onzin of je bak ontkoppelt zich van de motor (maar dat lijkt me sterk). In je Versnellingsbak en verdere aandrijflijn zit, stel dat dit een procentje of 20 is dan gaat die 5% minder aandrijfverlies op het geheel wel verschil maken maar niet een verschil alsof je niet merkt dat je op de motor remt.
[ Voor 36% gewijzigd door GoldenSample op 02-07-2014 19:55 ]
Ik laat gewoon gas los, in de versnelling, t/m ongeveer 1200 tpm, dan schakel ik een versnelling terug. Bij rijles is mij geleerd om zo lang mogelijk in de versnelling te blijven, dan de koppeling in te trappen en remmen tot je stilstaat. Ik vind het afremmen op de motor eigenlijk fijner en rij niet graag met de koppeling ingedrukt.
Waar ik me ook altijd over verbaas is de grote hoeveelheid NL'ers in het buitenland die vrolijk de rem ingedrukt houden als ze van een helling af gaan. Nooit van fading gehoord?
Bij de start /stop functie wordt de startmotor niet gebruikt. De motor wordt weer gestart door ontsteking van de motor. Om te werken hangt het dus van een aantal factoren af.InZane schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 16:43:
[...]
Je bent de eerste van wie ik hoor dat ie echt op de indicators rijdt. Ik doe lekker wat ik zelf wil. Van mij mogen die indicators er wel af, maar dat kan natuurlijk niet.
Start/stop gebruik ik alleen maar als ik echt lang moet wachten. Als ik in de file sta en regelmatig een paar metertjes naar voren ga, gaat de start/stop functie lekker uit zodat ik 'm wel in z'n vrij kan zetten met de koppeling los, zonder dat de motor afslaat.
Ik kan me niet voorstellen dat het gezond voor je (start)motor is om voor elke scheet maar die start/stop functie te gebruiken.
Daarbij zijn die motoren erop gemaakt.
Ach de gemiddelde mens is nog net niet te dom om te poepen. Al heb je rijlessen in de bergen wordt het er wel in geramd (lees voor de locals dus) maar hier dus niet. Omgekeerde zie je ook, ken Italiaan die doods bang was voor al het water op de weg en daarom goed midden op reedKnul schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 20:23:
Nieuwe Audi's met S-Tronic ontkoppelen zichzelf awel afaik om een soort van zeil effect te krijgen. Doet worden voor de verbruikscyclus.
Ik laat gewoon gas los, in de versnelling, t/m ongeveer 1200 tpm, dan schakel ik een versnelling terug. Bij rijles is mij geleerd om zo lang mogelijk in de versnelling te blijven, dan de koppeling in te trappen en remmen tot je stilstaat. Ik vind het afremmen op de motor eigenlijk fijner en rij niet graag met de koppeling ingedrukt.
Waar ik me ook altijd over verbaas is de grote hoeveelheid NL'ers in het buitenland die vrolijk de rem ingedrukt houden als ze van een helling af gaan. Nooit van fading gehoord?.
Verwijderd
Voor die controle heb ik inhoudelijk nog geen echte argumenten gezien, gedoseerder afremmen heb je helemaal zelf in de hand want zoals gezegd remmen je remmen harder dan het rubber aankan en remblokjes houden er juist wel van af en toe gebruikt te worden. Bij te weinig remmen gaan ze vaak juist glazen.DropjesLover schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 19:22:
Mij werd bij mn rijlessen altijd gezegd dat je bij terugschakelen + remmen meer controle houdt over de auto, gedoseerder afremt (motor remt je immers ook af), en je remblokjes spaart (bij voldoende vooruit kijken hoef ik alleen vanaf 20km/u bij te remmen).
Ook dat heb je zelf in de hand, je kunt immers prima selecteren tijden het coasten, of even in je achterhoofd houden waar je moet zijn. Als we het dan toch over slijtage hebben is steeds in iedere versnelling schakelen een stuk zwaarder voor koppeling en bak (even los van het smeringsverhaal).Groot voordeel is sowieso dat zodra het verkeer weer gaat rijden je al in de bijbehorende/goede versnelling staat en aangekoppelt bent, dus weer soepeltjes op kan trekken.
Je vriend is gewoon een prutserEen vriend van me remt ook alleen af met koppeling in (motor ontkoppeld) en remmen, vind het maar raar en omslachtig... Ook een aantal keren op het laatste moment extra bij moeten remmen en bij weer weg/door rijden zoeken naar versnelling etc...
SPee schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 20:25:
[...]
Bij de start /stop functie wordt de startmotor niet gebruikt. De motor wordt weer gestart door ontsteking van de motor.
Denk eens na over hoe dat dan zou moeten werken op jouw manier en als je dan nog niet overtuigd bent, ga eens staan luisteren bij een stoplicht naar hoe auto's met een start/stop-systeem klinken als ze starten
Wut..SPee schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 20:25:
[...]
Bij de start /stop functie wordt de startmotor niet gebruikt. De motor wordt weer gestart door ontsteking van de motor. Om te werken hangt het dus van een aantal factoren af.
Daarbij zijn die motoren erop gemaakt.
Wat is 't verschil in een normale situatie volgens jou dan? En waarom hebben auto's überhaupt dan nog startmotoren?
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Verwijderd
Als je weet wat je doet kan dat prima, maar het klinkt niet alsof je dat met beleid doetJoopieboy schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 21:18:
Bij de oude Caddy SDI op het werk doe ik op en terugschakelen vaak zonder te koppelen, kan prima met dat hok.Met de eigen auto doe ik het niet zo snel hoewel het wel prima kan. Keer met mijn 440 gehad toen de schakelrubbers en bijna helemaal uit lagen.
Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.
De SDI? Nee niet altijd maar wel zonder de boel te laten knarsen of kraken. Met de eigen auto's doe ik het minder snel omdat ik er toch wat voorzichtiger mee ben.Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 21:20:
[...]
Als je weet wat je doet kan dat prima, maar het klinkt niet alsof je dat met beleid doet
Maar met gewoon schakelen doe ik vaak al aan rev matching dus met beleid zit het vaak wel goed.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Koude motor, geen brandstof in de cilinders om te kunnen ontsteken.Osiris schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 21:17:
[...]
Wut..
Wat is 't verschil in een normale situatie volgens jou dan? En waarom hebben auto's überhaupt dan nog startmotoren?
Ik merk wel degelijk verschil tussen koud starten en tijdens start /stop; bij die laatste is de motor eerder gestart en hoor ik niet het speciale opstarten.
Maar er zijn verschillende technieken voor.
En door de nieuwere motoren wordt de startmotor inderdaad minder nodig
Hier een filmpje van het effect als er mensen gaan remmenVerwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 18:06:
[...]
\Sowieso maak ik er een sport van om niet te remmen, al is het maar een beetje. Er is goed aangetoond dat remlichten een golfbeweging veroorzaken door het verkeer, waardoor soms zelfs files kunnen ontstaan. Hoe minder je remlichten branden, hoe beter de doorstroming per saldo gaat zijn.
Bijkomend voordeel is dat je ook weer meer afstand gaat houden en beter gaat anticiperen.
noodstop is koppeling + rem vol in.
en tjah verder: Als je geen gas geeft, kom je er nooit
[ Voor 12% gewijzigd door 3DDude op 03-07-2014 02:02 ]
Be nice, You Assholes :)
Tot nu toe zijn er geen aparte technieken voor start-stop systemen, er wordt volop over nagedacht, maar veel meer dan een gecombineerde startmotor/dynamo is daar tot nu toe nog niet uitgekomen. Bij elke auto met start-stop systeem waarin ik heb gezeten, van Polo Bluemotion tot Audi S5, slaat gewoon de startmotor aan.SPee schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 23:51:
[...]
Koude motor, geen brandstof in de cilinders om te kunnen ontsteken.
Ik merk wel degelijk verschil tussen koud starten en tijdens start /stop; bij die laatste is de motor eerder gestart en hoor ik niet het speciale opstarten.
Bij een koude start wordt de motor een aantal keer rondgegooid om de smering op gang te brengen, en genoeg druk in de cylinders te krijgen. Pas na een bepaald aantal omwentelingen van de krukas wordt er brandstof ingespoten en slaat de motor aan. Bij een warme motor spelen de voorgaande problemen geen rol (van betekenis) en slaat de motor aan bij de eerste cylinder die hij tegenkomt. Vandaar het verschil in startgeluid.
Je zult toch echt compressie nodig hebben om de brandstof überhaupt te kunnen ontsteken.. Knappe jongen als je dat voor mekaar krijgt zonder startmotor.SPee schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 23:51:
[...]
Koude motor, geen brandstof in de cilinders om te kunnen ontsteken.
Jep, ik schakel ook gewoon terug. Bij welk toerental ik terugschakel hangt een beetje af van hoe snel ik weer weg wil zijn. Als ik ergens voor wil schieten dan laat ik het blokje gewoon 3000 rpm draaien, want dan heb ik tenminste direct vermogen. Bij rustig/zuinig rijden probeer ik de motor tussen de 1200 en 2000 rpm te houden.Knul schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 20:23:
Waar ik me ook altijd over verbaas is de grote hoeveelheid NL'ers in het buitenland die vrolijk de rem ingedrukt houden als ze van een helling af gaan. Nooit van fading gehoord?.
Ontkoppelen doe ik nooit, daarmee verlies je in mijn ogen wat controle en reactietijd. Wat je ook wilt doen na de remactie (stoppen of doorrijden) je moet altijd eerst een schakelactie doen.
Vriend van mij rijdt ook zo irritant over rotondes: Eerst drukt hij de koppeling, dan gaat hij remmen, dan rijdt hij de rotonde op, ergens halverwege de rotonde wil hij weer versnellen, dan gaat hij terugschakelen en dan laat hij de koppeling weer los
Laatst nog eens in de bergen gereden en op de steile afdalingen rem ik het liefst op de motor: 6000 rpm in zijn één is totaal geen probleem voor mijn blok en dan hoef ik nauwelijks bij te remmen. Je hebt dan ook perfecte controle over de auto
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Vaak al in de juiste versnelling gezet en dan kan ik meteen doorrijden zonder in een te laag toerental te zitten
En ik heb ook altijd geleerd om voor de bocht klaar te zijn met je handelingen. Dat geldt ook voor rotondes. Dus inderdaad, mensen die nog moeten schakelen om weer vooruit te komen zijn niet handig bezig.
Knul schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 20:23:
Toch veel het mij afgelopen maand op hoeveel buitenlanders (voor mij dan) de hele helling zo ongeveer op de rem staan... En dan heb ik het over Fransen en Spanjaarden... (trip dwars door Frankrijk, naar het zuiden van Spanje, via Andorra en Centraal Massief naar de Jura en weer terug naar huis, dus voldoende heuvels en bergen gezien!)GoldenSample schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 20:30:
[...]
Ach de gemiddelde mens is nog net niet te dom om te poepen. Al heb je rijlessen in de bergen wordt het er wel in geramd (lees voor de locals dus) maar hier dus niet. Omgekeerde zie je ook, ken Italiaan die doods bang was voor al het water op de weg en daarom goed midden op reed
Ah, is dat de reden waarom sommige mensen gewoon niet van die rotonde afkomen! (en ik altijd een enorm gat trek als ik van een rotonde wegrijd...)Señor Sjon schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:23:
En ik heb ook altijd geleerd om voor de bocht klaar te zijn met je handelingen. Dat geldt ook voor rotondes. Dus inderdaad, mensen die nog moeten schakelen om weer vooruit te komen zijn niet handig bezig.
Op afgesloten terrein heeft hij mij dat laten ervaren, een bocht in zijn vrij is moeilijker dan een bocht met aandrijving. Ook dit pleit weer voor terugschakelen en koppeling op laten komen in mijn ogen.
Met achterwielaandrijving is het sowieso een ander verhaal, dan moet je zeker voor een bocht klaar zijn met het schakelen. Zeker niet als je een beetje snel door een bocht gaat nog gaan lopen schakelen. Voor je het weet raak je de achterkant kwijt. En helaas spreek ik uit ervaring, gelukkig zonder noemenswaardige schade. Alleen mijn ego was beschadigd.
Dit is ook inderdaad wat ik geleerd heb.Pat911 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:52:
Van mijn rijschoolleraar moest ik vroeger zo weinig mogelijk ontkoppeld rijden.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
- Gas loslaten
- Remmen
- Als motor begint te haperen ontkoppelen
- Indien stil staan, terug naar 1
- Indien weer doorrijden, terug naar de meest handige versnelling
Maar goed ik rijd nu een CVT automaat dus nadenken hoeft niet meer.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Tegenwoordig doe ik het anders: ik rem gewoon (automaat
Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)
- remmen en terugschakelen.
Dan rem je het snelste, het zuinigste en je toont het ook aan het achterop komend verkeer.
Verwijderd
Verder slijt bij remmen + terugschakelen je koppeling harder dan als je remt en hem in de laatst gebruikte versnelling laat staan. Dan slijten je remmen wel wat harder, maar zoals al vaker genoemd zijn remblokken makkelijker te vervangen dan de koppeling. Daarnaast is het vaak ook comfortabeler voor de inzittende.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2014 11:21 ]
Koppeling slijt veel harder door met je voet op het pedaal te leunen, als een hork wegrijden met slippende koppeling en het trekken van karretjes i.c.m. het lomp bedienen van de koppeling.
Ik heb de koppeling van m'n Yaris nooit hoeven te vervangen en die zat op 250K toen ik hem verkocht (30K toen ik hem kocht).Señor Sjon schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 11:25:
Hoe vaak hebben mensen dan een koppeling moeten vervangen? Ik in ieder geval nog nooit, terwijl ik rustig 100.000+ km met dezelfde auto heb gereden.
Koppeling slijt veel harder door met je voet op het pedaal te leunen, als een hork wegrijden met slippende koppeling en het trekken van karretjes i.c.m. het lomp bedienen van de koppeling.
De drukgroep gaat juist kapot als je ontkoppeld voor het remmen. De reden is dat je de koppeling dan veel langer ingedrukt houdt, wat slecht is voor de drukgroep.
Ik schakel doorgaans één of twee versnellingen terug als ik moet remmen voor een verkeerslicht (puur omdat ik in een zo hoog mogelijke versnelling rij en ik anders heel snel onder het stationair toerental van de motor kom). Dus als ik 100 rij en er komt een verkeerslicht, dan ga ik terug naar de 4 en laat de auto rustig rollen. Soms pak ik dan ook nog een extra versnelling terug. En als het toerental onder de 1000rpm zakt, gaat de koppeling onderin en zet ik de versnelling klaar voor het optrekken (de tweede doorgaans). Pas als ik tot bijna stilstand moet remmen, gaat hij in de eerste. En ja, ook als ik nog rol. Bij een BMW gaat dat gewoon en is bij lage snelheden prettiger, omdat de twee vrij lang is en ik anders dus de koppeling langer moet laten slippen voor dat de krukas en versnellingsbak hetzelfde toerental hebben.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Ik ken geen autowegen waar je met 100 op een verkeerslicht aan komt...deepbass909 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 13:49:
Van terugschakelen tijdens het remmen slijt je koppeling niet noemenswaardig en is geen reden om niet terug te schakelen. Optrekken met hoge toeren en slippende koppeling, daar slijt hij van.
De drukgroep gaat juist kapot als je ontkoppeld voor het remmen. De reden is dat je de koppeling dan veel langer ingedrukt houdt, wat slecht is voor de drukgroep.
Ik schakel doorgaans één of twee versnellingen terug als ik moet remmen voor een verkeerslicht (puur omdat ik in een zo hoog mogelijke versnelling rij en ik anders heel snel onder het stationair toerental van de motor kom). Dus als ik 100 rij en er komt een verkeerslicht, dan ga ik terug naar de 4 en laat de auto rustig rollen. Soms pak ik dan ook nog een extra versnelling terug. En als het toerental onder de 1000rpm zakt, gaat de koppeling onderin en zet ik de versnelling klaar voor het optrekken (de tweede doorgaans). Pas als ik tot bijna stilstand moet remmen, gaat hij in de eerste. En ja, ook als ik nog rol. Bij een BMW gaat dat gewoon en is bij lage snelheden prettiger, omdat de twee vrij lang is en ik anders dus de koppeling langer moet laten slippen voor dat de krukas en versnellingsbak hetzelfde toerental hebben.
Maar goed, als ik op een 100 weg zit, laat ik vlak voor het bord 70 het gas los (lekker in z'n 5) en zie ik wel wanneer ik moet gaan remmen (ervan uitgaande dat de baan vanaf dat 70 bord tot aan het stoplicht natuurlijk niet vol staat
Ik heb alleen soms een probleem als ik nog net rol en al in z'n 1 heb geschakeld en het licht springt op groen... Die 1 in mijn auto heb je alleen maar wat aan als je in stilstand staat of een helling van 15+% moet nemen vanuit stilstand... (oftewel, dan kan ik niet snel genoeg doorschakelen naar z'n 2!)
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Er is één leuke aparte techniek voor start-stop systemen en dat is de Toyota HSD. Daar wordt de brandstofmotor via het powersplitdevice aangezwengeld door een van de elektromotoren. Maar inderdaad: bij alle niet-hybrides wordt gewoon de startmotor gebruikt.Peenutzz schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 02:23:
[...]
Tot nu toe zijn er geen aparte technieken voor start-stop systemen, er wordt volop over nagedacht, maar veel meer dan een gecombineerde startmotor/dynamo is daar tot nu toe nog niet uitgekomen. Bij elke auto met start-stop systeem waarin ik heb gezeten, van Polo Bluemotion tot Audi S5, slaat gewoon de startmotor aan.
Ik meen dat BMW heeft zitten spelen met een elekmotor die geïntegreerd is in het vliegwiel en die dan als startmotor en energieterugwinning wordt gebruikt, maar wat daar de status van is?
En hoe ik afrem: tja, Prius, dus er is niet veel keuze. Gas los is direkt een klein beetje stroom naar de accu, niet te hard remmen is meer stroom, hard remmen is de remschijven gebruiken. Niks met terugschakelen of ontkoppelen te doen. Het enige wat ik nog kan doen is de bergversnelling inschakelen, dan gaat de brandstofmotor tegengas geven.
Signatures zijn voor boomers.
Verwijderd
Signatures zijn voor boomers.
Ik rem vooral op de motor, waarbij ik soms het rempedaal gebruik om de remlichten te laten branden, afhankelijk van de afstand tot eventueel achteropkomend verkeer en hoe hard ik afrem. Mijn remblokken zijn nu 80000 kilometer oud (meegenomen van de vorige auto) en ze kunnen nog een paar duizend kilometer mee. Uiteraard gebruik ik de rem wel om helemaal tot stilstand te komen