Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Terugschakelen of remmen met koppeling ingetrapt?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
N.a.v. dit topic: Navigatie en het nemen van rotondes schoot mij ook ineens een vraag te binnen:

Wat doen jullie als je aan komt rijden en moet stoppen voor een verkeerslicht?
Ik heb met rijles (2,5j geleden) namelijk geleerd om gas los te laten, terug te schakelen en ondertussen te remmen, dus stel dat ik 50 rijd (in 4):
  • terug naar 3, ondertussen remmen,
  • terug naar 2, ondertussen blijven remmen.
  • En dan als ik bijna stil sta de koppeling intrappen zodat de motor niet afslaat.
M'n vriendin heeft met rijles (1,5j geleden) geleerd:
  • Gas los
  • Koppeling intrappen
  • Remmen tot je stil staat
Maar ik vind dat een nogal vreemde manier. Op die manier slijten je remblokken toch veel harder?
Al gaat het bij een automaat ook op die manier, kan me iig niet herinneren dat ik een automaat terug heb horen schakelen bij remmen.

Dat ik in een parkeergarage in de 1 zonder te remmen de auto naar beneden liet rollen vond ze maar vreemd 8)7

Voor het gemak even een poll toegevoegd:
Poll: Ik rem af door:
Ontkoppelen + remmen
Terugschakelen + remmen
In versnelling laten + remmen
Anders...
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=391343&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 02-07-2014 14:20 ]

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:16

YellowCube

Wait...what?

bij die eerste slijt je koppeling.
al is dat bij mij, als ik in een handgeschakelde auto rij, wel de preferente methode.

[ Voor 60% gewijzigd door YellowCube op 02-07-2014 14:03 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Niet ontkoppelen (tot je bijna stilstaat), gewoon gas los en remmen. Terugschakelen zou ik niet doen, een nieuwe koppeling is een stuk duurder dan een setje remblokken.

• Cornelison
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-11 12:33
Ik rem totdat mijn motor begint te mopperen. Dan koppeling in en anticiperen welke versnellig ik nodig ga hebben om weer weg te rijden.
Bijvoorbeeld:

Kom aanrijden met 100km\j bij een stoplicht. Trap op de rem tot +/- 50km/h. Trap de koppeling in en ze hem in de tweede versnelling. Stoplicht springt op groen en ik rijd weer verder vanaf 20km/h

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:13
Radiant schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:03:
Niet ontkoppelen (tot je bijna stilstaat), gewoon gas los en remmen. Terugschakelen zou ik niet doen, een nieuwe koppeling is een stuk duurder dan een setje remblokken.
Dit.

En pas naar ze 1 schakelen als je helemaal still staat.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Maar dan belast je de koppeling toch ook?
Ik heb idd ook geleerd om terug te schakelen en deels op de motor te remmen. Je bent natuurlijk ook flexibeler, als het stoplicht op groen springt voordat je stilstaat kan je gelijk weer optrekken.

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-11 16:16

Tijntje

Hello?!

Radiant schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:03:
+1 inderdaad.
Is ook beter voor je brandstof verbruik. Als je namelijk geen gas geeft en niet ontkoppeld word er ook geen brandstof gebruik om de moter te laten lopen.
Zodra je ontkoppeld moet er brandstof worden verbruikt om de moter draaiend te houden.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Je remmen slijten dan iets meer, maar je motor gaat weer wat langer mee.
Ikzelf laat me gas los en laat me uitrollen en het laatste stukje rem ik, maar heb dan ook een automaat.
Vroeger in schakelbak trapte ik ook me koppeling in en remde zachtjes zodat ik stil stond voor het stoplicht.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:49

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik zet de motor in zijn vrij en rem gewoon af, terwijl ik de koppeling ingedrukt houd en de hand op de pook. Zo kan ik mij aan de situatie aanpassen aldaar. (dat wil zeggen: doorrijden, compleet stoppen, gas bijgeven enz.) Hoelang kost het je om te schakelen? Tenzij je 70+ bent niet meer dan een seconde lijkt mij

Overigens rem ik wel af op de moter EN de rem als ik een rotonde nader :+

Om je vraag te beantworoden dus: methode van je vriendin en mijn rijbewijs heb ik toch al een jaar of 5. Howel de koppeling ingedrukt houden niet stikt noodzakelijk is vind ik het wel handig ;)

[ Voor 61% gewijzigd door Notna op 02-07-2014 14:13 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• ThinkPad
Mektheb schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:05:
[...]

Dit.

En pas naar ze 1 schakelen als je helemaal still staat.
Dat is ook nog een methode inderdaad. En dat schakelen naar de 1 als je helemaal stilstaat doet m'n vriendin ook niet, wat als gevolg heeft dat je in de versnellingsbak hoort dat er iets gaat draaien (synchromesh?). Klinkt niet heel goed. En als je dan perongeluk de koppeling op zou laten komen heb je een probleem, als je nog met 50km/h rolt :X

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 02-07-2014 14:09 ]

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

ThinkPadd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:01:

Dat ik in een parkeergarage in de 1 zonder te remmen de auto naar beneden liet rollen vond ze maar vreemd 8)7
het idee van heuvel af op de motor afremmen is prima.
Al denk ik dan eerder aan het afdalen in de bergen dan bij de afrit van een parkeergarage.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Radiant
  • Niet online

Radiant

chucky666 schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:06:
Je remmen slijten dan iets meer, maar je motor gaat weer wat langer mee.
Waarom zou je motor korter meegaan?

• ThinkPad
YellowCube schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:08:
[...]

het idee van heuvel af op de motor afremmen is prima.
Al denk ik dan eerder aan het afdalen in de bergen dan bij de afrit van een parkeergarage.
In de bergen doe ik het ook, dan moet je wel, anders heb je je remmen in de fik staan. En parkeergarage kan soms ook best steil zijn. Dan is het afremmen op de motor toch wel fijn. Als je alleen remt en je zou de rem loslaten dan ga je gelijk harder rollen.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

ThinkPadd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:11:
[...]

In de bergen doe ik het ook, dan moet je wel, anders heb je je remmen in de fik staan. En parkeergarage kan soms ook best steil zijn. Dan is het afremmen op de motor toch wel fijn. Als je alleen remt en je zou de rem loslaten dan ga je gelijk harder rollen.
zit wat in.
Op zo'n kort eindje heb ik echter liever wat meer controle.
Je kunt makkelijker wat harder bijremmen

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:06

Bob

Geanticipeerd remmen: terugschakelen en remmen, tijd genoeg om dat op zo'n manier te doen dat je de koppeling niet significant belast.

Noodstop: remmen volledig in, koppeling ook als ik tijd heb om er aan te denken.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik maak sowieso al hoge toeren (dus moet altijd wel terugschakelen maar ik doe het ook om klaar te zijn voor eventueel door te rijden, bochten etc want anders sta je daarvoor nog weer te roeren in je soepbak) want ik rem altijd al op de motor en gebruik de remmen zo min mogelijk en ik probeer ook op het laagste punt qua toeren (dus rond 900 toeren) pas de koppeling in te trappen. Ik rij met stationeer toerental al weg dus je merkt niets van alleen de auto bromt vaak omdat ik met veel te lage toeren wegtrek.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:50
In de bergen moet je inderdaad op je motor afremmen en als dat niet genoeg is is 't beter om kort en krachtig bij te remmen en dan de rem weer los te laten ipv constant op de rem trappen.

Verder inderdaad gewoon gas los, remmen en pas de koppeling intrappen als je bijna stil staat / de motor moeilijk gaat doen. Dat is mij iig geleerd 9 jaar geleden. Als het licht op groen springt tijdens het remmen gewoon naar de gewenste versnelling schakelen op dat moment.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Voor mij is "het nieuwe rijden" gebasseerd op zo min mogelijk je rem gebruiken en zoveel mogelijk een stabiele snelheid aanhouden. Dit houd in dat ik bijna 90% rem op de motor. Alleen het laatste stukje rem ik wanneer ik hem al naar zn 2 schakel. á la "one pedel driving".

Tevens schakel ik rustig met 80 terug naar zn 3 (en kijkt mn vriendin me raar aan) als ik wil remmen.

Voor stoplichten probeer ik altijd zo hard mogelijk langs te rijden, dus zonder teveel af te remmen en vaak dus al ver van te voren "remmen" op de motor.

[ Voor 20% gewijzigd door Deveon op 02-07-2014 14:18 ]

Verwijderd

Uitlatenrollen in de versnelling waar ik al in reed (0,0 brandstof verbruik) eventueel bijremmen waarneer meer remkracht vereist en dan als de motor begint de moppperen de koppeling intrappen, alvast terug naar z'n 2 en pas bij stilstand in zijn 1.

Als je ontkoppeld tijdens het remmen vanaf het begin slijten je remmen (nog) sneller en verbruik je meer brandstof. Want als de motor stationair draait gebruikt deze brandstof. Bij het afremmen op de motor niet.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2014 14:21 ]

• ThinkPad
Ik ga het eens proberen zonder terugschakelen, dat lijkt namelijk wel de tendens hier.

Heb ook even een poll toegevoegd.

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 20-11 11:11

Wailing_Banshee

You're Next

Deveon schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:16:
Voor mij is "het nieuwe rijden" gebasseerd op zo min mogelijk je rem gebruiken en zoveel mogelijk een stabiele snelheid aanhouden. Dit houd in dat ik bijna 90% rem op de motor. Alleen het laatste stukje rem ik wanneer ik hem al naar zn 2 schakel. á la "one pedel driving".

Tevens schakel ik rustig met 80 terug naar zn 3 (en kijkt mn vriendin me raar aan) als ik wil remmen.

Voor stoplichten probeer ik altijd zo hard mogelijk langs te rijden, dus zonder teveel af te remmen en vaak dus al ver van te voren "remmen" op de motor.
Tja, dat "nieuwe" rijden heeft mij al een paar schijven gekost (mijn eerste grote beurt voor mijn eerste auto na het behalen van m'n rijbewijs)... Je moet wel blijven remmen, en vooral langer remmen om je schijven schoon te houden. Stoplichten zijn hiervoor ideaal.

Wat ik nu doe, is lekker in de versnelling laten staan waar hij in staat, en rustig afremmen, en pas in z'n 1 zetten als ik stil sta, of terugschakelen indien het licht op groen springt en ik niet tot stilstand ga komen.

Op (rustige) rotondes doe ik dat niet, dan zet ik hem in de versnelling waarmee ik de rotonde wil nemen, laat de auto op de motor afremmen en rem eventueel wat bij om de juiste snelheid te bereiken.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:55

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Remmen en ontkoppelen voordat de motor te laag in z'n toeren komt. Zo heb ik het ook geleerd op mijn rijles.

Echter kan ik me herinneren dat ik in het begin veel sneller deed ontkoppelen dan dat ik tegenwoordig doe.

• Señor Sjon
  • Laatst online: 20-11 09:01
Notna schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:06:
Ik zet de motor in zijn vrij en rem gewoon af, terwijl ik de koppeling ingedrukt houd en de hand op de pook. Zo kan ik mij aan de situatie aanpassen aldaar. (dat wil zeggen: doorrijden, compleet stoppen, gas bijgeven enz.) Hoelang kost het je om te schakelen? Tenzij je 70+ bent niet meer dan een seconde lijkt mij

Overigens rem ik wel af op de moter EN de rem als ik een rotonde nader :+

Om je vraag te beantworoden dus: methode van je vriendin en mijn rijbewijs heb ik toch al een jaar of 5. Howel de koppeling ingedrukt houden niet stikt noodzakelijk is vind ik het wel handig ;)
In zijn vrij zetten is vrij nutteloos. De motorrem ontlast je remmen en je kan sneller acteren als je al in een versnelling zit dan dat je helemaal niets hebt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:07
Als ik in een sportieve bui ben terugschakelen + tussengas + remmen op de motor tot je bijna stil staat >:)

Vier naar vrij
Tussengas
In drie en op de motor laten remmen
Drie naar vrij
Tussengas
In 2 en op de motor laten remmen
Twee naar vrij
tussengas
In 1 en op de motor laten remmen

Heb je hier dan iets aan? Nee niks, maar de Eisenmann plopt zo mooi :9~

En inderdaad altijd zorgen dat je in de versnelling zit, zodat je snel weg kan als het nodig is (ook al doe ik het ook niet altijd netjes)

[ Voor 16% gewijzigd door _eXistenZ_ op 02-07-2014 14:30 ]

There is no replacement for displacement!

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:04
Dat hele terugschakelen tijdens het afremmen heb nooit gedaan, veel te veel werk :P

Meestal is het bij mij afremmen, ontkoppelen bij een wat lager toerental en als het stoplicht op groen mocht springen kan de auto zo in de versnelling drukken.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• Notna

Notna

Where are you?®

Señor Sjon schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:25:
[...]

In zijn vrij zetten is vrij nutteloos. De motorrem ontlast je remmen en je kan sneller acteren als je al in een versnelling zit dan dat je helemaal niets hebt.
Hurr hurr :+

Anyway; ik zie niet in waarom je sneller kan acteren in en versnelling dan zonder, zeker als je aan het afremmen bent voor een stoplicht? Als je in zijn 5 komt aanrijden, afremt tot 20 of 30 en dan wil optrekken in zijn 5 moet je alsnog schakelen. Ik zie niet in waarom in zijn vrij+hand op de pook en dan de goede versnelling kiezen niet even effectief is...

Afremmen op de motor doe ik eigenlijk nooit. Uitrollen naar een stoplicht dan weer wel, maar dat is een kwestie van goed inschatten/hopen dat het stoplicht groen wordt/hopen dat je voorligeers tijdig optrekken bij groen. Maar dan doe ik precies hetzelfde als dat ik de eerste ben :)

[ Voor 17% gewijzigd door Notna op 02-07-2014 14:29 ]

• _eXistenZ_
Notna, hence mijn methode, het enige doel is dan is dat je maximaal snel weg kan knallen omdat je in de goeie versnelling en vrij hoog in de toeren zit.

• Señor Sjon
Omdat je altijd iets hebt in zijn 5 als je de koppeling laat schieten. Anders heb je alleen toeren en geluid. ;)
In zijn vrij met koppeling in geeft brandstofverbruik en hogere remslijtage. Dus het is niet de meest handige methode.

Maar in een sportievere bui ga ik wel wat versnellingen langs. >:)

Ik moet overigens wel mijn stijl aanpassen, heb nu een 14% auto met betonbanden en die rolt veel langer door. :p

[ Voor 39% gewijzigd door Señor Sjon op 02-07-2014 14:30 ]

• ThinkPad
Waarom tussengas bij afremmen? Klinkt nogal tegenstrijdig... Ik doe het op dezelfde manier, maar dan zonder gas te geven. Zodra je weer in de versnelling zit klimt je motor wel weer in toeren omdat de wielen nog draaien immers

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Naar beneden ga ik nooit de versnellingen langs... Het gaat dan van z'n 5 naar 3 (voor rotondes) of 1 voor een rood stoplicht (of hoger indien het stoplicht op groen springt ondertussen)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Notna

Notna

Where are you?®

Señor Sjon schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:29:
Omdat je altijd iets hebt in zijn 5 als je de koppeling laat schieten. Anders heb je alleen toeren en geluid. ;)
In zijn vrij met koppeling in geeft brandstofverbruik en hogere remslijtage. Dus het is niet de meest handige methode.

Maar in een sportievere bui ga ik wel wat versnellingen langs. >:)

Ik moet overigens wel mijn stijl aanpassen, heb nu een 14% auto met betonbanden en die rolt veel langer door. :p
Kan je mij die uitleggen? (nee serieus: ik snap (nog) geen reet van autos (met name de techniek erachter)) Hoe kan het indrukken van de koppeling zorgen voor brandstofverbruik? Ik snap dat de remslijtage hoger kan zijn omdat ik puur rem op de remmen (duh), maar brandstof verbruik in zijn vrij?

Als ik de koppeling indruk/de auto in zijn vrij zet gaan de platen toch van elkaar af en dus heeft de motor niets te doen en dus heeft er geen brandstof verbruik die paatsvind (afgezien van de motor stationair laten draaien/aanhouden uiteraard)

Klopt dus deels, derp. In zijn vrij is geen brandstof verbruik maar bij het indrukken van de koppeling wel. Duidelijk :)

[ Voor 17% gewijzigd door Notna op 02-07-2014 14:37 ]

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 12:18
Automaat met een 6 bak....

Bing

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-11 14:21
En daarom terugschakelen in een versnelling die zin heeft bij die snelheid. Dan ben je altijd in staat om rem los te laten en gas te geven met zo weinig mogelijk tijdverlies/fouten.

Remmen op de motor kost volgens mij je koppelingsplaten niet.

Ben wel blij dat ik als daily driver een automaat heb, rijdt een stuk ontspannender.

Verwijderd

*ANDERS*, want automaat :)

Bij de auto van vrouwlief schakel ik terug tijdens het remmen, de motor remt (denk ik?) dan harder af en je hebt em direct in de juiste versnelling staan in het geval je voor te stoppen weer door kunt rijden. Dit is mij zo geleerd tijdens mijn rijlessen en ondertussen automatisme geworden.
Notna schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:33:
[...]
Kan je mij die uitleggen? (nee serieus: ik snap (nog) geen reet van autos (met name de techniek erachter)) Hoe kan het indrukken van de koppeling zorgen voor brandstofverbruik? Ik snap dat de remslijtage hoger kan zijn omdat ik puur rem op de remmen (duh), maar brandstof verbruik in zijn vrij?
Als je motor loopt zonder gas te geven staat je gasklep dicht en is je verbruik dus 0, als je de koppeling intrapt gaat ie stationair lopen en is er dus verbruik

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2014 14:35 ]

• Deveon
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:23:
[...]

Tja, dat "nieuwe" rijden heeft mij al een paar schijven gekost (mijn eerste grote beurt voor mijn eerste auto na het behalen van m'n rijbewijs)... Je moet wel blijven remmen, en vooral langer remmen om je schijven schoon te houden. Stoplichten zijn hiervoor ideaal.
Ik gebruik mijn remschijven liever voor drempels en files, die hebben we toch zat in Nederland. Zelf heb ik nog nooit overmatig onderhoud gehad (3 jaar en 100k km eigen vervoer en 3 jaar en 100k lease). Het voordeel van vroeg uitrollen is meer dat ik minder hoef te acceleren als je wel door mag rijden.

• Notna

Notna

Where are you?®

Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:33:
*ANDERS*, want automaat :)

Bij de auto van vrouwlief schakel ik terug tijdens het remmen, de motor remt (denk ik?) dan harder af en je hebt em direct in de juiste versnelling staan in het geval je voor te stoppen weer door kunt rijden. Dit is mij zo geleerd tijdens mijn rijlessen en ondertussen automatisme geworden.

[...]

Als je motor loopt zonder gas te geven staat je gasklep dicht en is je verbruik dus 0, als je de koppeling intrapt gaat ie stationair lopen en is er dus verbruik
Ah, dus in zijn vrij en NIET de koppeling indrukken kan wel? Maar dan zit je idd met het gevaar dat er bij een nare situatie de reactie snelheid te laag is om koppeling in te drukken--> te schakelen--> gas te geven. Hmm, toch eens denken aan een andere manier van dit aanpakken dan maar (old habits die hard though)

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 02-07-2014 14:38 ]

• _eXistenZ_
ThinkPadd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:31:
[...]

Waarom tussengas bij afremmen? Klinkt nogal tegenstrijdig... Ik doe het op dezelfde manier, maar dan zonder gas te geven. Zodra je weer in de versnelling zit klimt je motor wel weer in toeren omdat de wielen nog draaien immers
Het is inderdaad vrij nutteloos want bakken zijn Sint Juttemes natuurlijk al gesynchroniseerd :) Spaart (als je het goed doet, en ik doe het lang niet altijd goed) wel de koppeling, maar eigenlijk dus gewoon omdat het kan en zoals gezegd voor men uitlaatgeluid (Eisenmann).

Als ik niet in een sportieve bui ben schakel ik met een beetje anticipatie maar één of max twee keer terug, zonder tussengas uiteraard, zodat ik meestal wel de juiste versnelling heb om weer door te kunnen als ik éénmaal mag. Bijv. als een auto op en 80km-weg flink gaat remmen om af te slaan, dan kies ik bijv. voor de 2e versnelling i.p.v. de eerste als ik denk dat-ie dat wel gaat redden en ik niet helemaal stil kom te staan.

[ Voor 3% gewijzigd door _eXistenZ_ op 02-07-2014 14:41 ]

• Señor Sjon
ThinkPadd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:31:
[...]

Dat is om je toerental van de motor weer gelijk te krijgen met de versnellingsbak. Als je het goed doet, kan je schakelen zonder te koppelen omdat de snelheid van het motorgedeelte even hoog is als de snelheid van de versnellingsbak.

Maar goed, dat is met de huidige bakken minder van toepassing en het klinkt vaak leuker en sportiever. :P
Notna schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:33:
[...]

Als ik de koppeling indruk/de auto in zijn vrij zet gaan de platen toch van elkaar af en dus heeft de motor niets te doen en dus heeft er geen brandstof verbruik die paatsvind (afgezien van de motor stationair laten draaien/aanhouden uiteraard)

Klopt dus deels, derp. In zijn vrij is geen brandstof verbruik maar bij het indrukken van de koppeling wel. Duidelijk :)
Door je koppeling in te trappen gaat je motor stationair draaien en heeft dus brandstof nodig. De injectie zal deze dan ook inspuiten om te zorgen dat ie niet afslaat. Rem je op de motor af; dus in de versnelling en zonder de koppeling in te drukken, dan drijven de wielen, de motor aan. Daarvoor is geen brandstof nodig en blijft de motor dus aan de gang zonder af te slaan. De meeste boordcomputers laten het tegenwoordig ook zien.
stationair: 1 liter/uur (even fictief getal)
uitrollen: --- km/l of l/100km

Verwijderd

Pat911 schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:33:
En daarom terugschakelen in een versnelling die zin heeft bij die snelheid. Dan ben je altijd in staat om rem los te laten en gas te geven met zo weinig mogelijk tijdverlies/fouten.

Remmen op de motor kost volgens mij je koppelingsplaten niet.

Ben wel blij dat ik als daily driver een automaat heb, rijdt een stuk ontspannender.
Het remmen op de motor an sich niet. Maar het wisselen van versnelling (ontkoppelen en weer koppelen) wel, en dat doe je een stuk vaker als je terugschakelt tijdens het afremmen.

Verwijderd

Je kunt het ook zo zien; wat is duurder? De koppeling laten vervangen wegens slijtage of je remblokjes omdat je deze vaker gebruikt?

Bij een Audi maakt het bijv niets uit of je nu probeert af te remmen op de motor ofniet. Die remmen nauwelijks af als je het gas loslaat en als het ware terugschakelt.

Verwijderd

Het hangt nogal van de situatie af, want soms moet je de optie om input te geven open houden. Als ik snel van snel naar langzaam ga is het koppeling in en alleen remmen.

Als je een beetje economisch rijdt hoef je overigens vaak niet zo ontzettend hard te remmen, dan laat je de boel gewoon lekker rollen. Afhankelijk van het verkeer rijd ik bij voorkeur zo, beter voor de slijtage en beter voor de portemonnee. Hoe minder je remt (op motor of remmen), hoe minder benzine je in het putje gooit.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2014 14:54 ]

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:52
Onze Corsa loopt niet helemaal lekker (gasklep / gasklepversteller) en bokt dus bij accelereren of remmen. Dat is niet zo als je ontkoppelt, en zodoende ontkoppel ik wat meer.

Normaliter:
* Bij ruim de tijd om snelheid te minderen: terugschakelen, op de motor remmen, terugschakelen, etc.
* Bij minder tijd: remmen, op het einde ontkoppelen en naar de juiste versnelling terug.

• vleesjus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-11 21:56

vleesjus

echte vleesjus!

Verkeerslicht -> remmen en gelijk terug naar 2 (auto kan best met 60 terug in de 2 met wat tussengas)daar in laten staan tot de auto bijna stil staat en dan ontkoppelen. Pas als de auto echt stil staat terug naar 1 anders gelijk weer door vanuit 2 terwijl de auto nog iets rolt.

Rotonde -> terug naar drie en rem alleen aanraken als er ander verkeer is :P

En qua slijtage: ik heb al bij meerdere auto's de remmen moeten vervangen omdat ze juist niet versleten waren. Door te weinig remmen krijg je korstvorming op de schijf (zeker bij oudere auto's) waardoor ze uiteindelijk apk afkeur zijn en je alles kunt vervangen :+

[ Voor 27% gewijzigd door vleesjus op 02-07-2014 15:05 ]

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

• anboni
  • Laatst online: 23:39
Al gaat het bij een automaat ook op die manier, kan me iig niet herinneren dat ik een automaat terug heb horen schakelen bij remmen.
Ik weet niet of het voor alle automaten opgaat, maar mijn automaat (7-bak DSG en daarvoor 'n 6-bak DSG) schakelt wel degelijk terug bij vertragen.

Ik heb al zo'n tijd niet meer in handbakken gereden, dat ik niet meer zeker weer hoe ik het doe. Het zal ook wel afhankelijk zijn van initiele snelheid, gewenste eindsnelheid en gewenste remafstand. (lange remafstand = terugschakelen door veel of alle versnellingen, korte remafstand = remmen tot motor begint te sputteren, dan koppeling in en bij stilstand direct naar 1 schakelen)

Verwijderd

De automaten die ik ken schakelen inderdaad ook terug, die gooi ik dan ook nog wel eens in de neutrale stand. Houdt me een beetje bij de les :p

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:16:
De automaten die ik ken schakelen inderdaad ook terug, die gooi ik dan ook nog wel eens in de neutrale stand. Houdt me een beetje bij de les :p
Slim. En sommige automaten zijn juist afhankelijk van de Drive-stand omwille de smering.

Op het moment dat je 'm neutraal zet en door blijft rollen ontneem je de dat de bak gesmeerd worden kan.

• Die Bolle14
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-08-2023
Ik trap altijd me koppeling in als ik weet dat ik moet gaan remmen of stoppen en rem daarna rustig af

Dat deed ik al bij me rijlessen 5 jaar geleden, dat werd niet goedgekeurd door de instructeur en moest ik dus afleren voor me examen, maar sindsdien doe ik het gewoon.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Deveon schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:36:
[...]

Ik gebruik mijn remschijven liever voor drempels en files, die hebben we toch zat in Nederland. Zelf heb ik nog nooit overmatig onderhoud gehad (3 jaar en 100k km eigen vervoer en 3 jaar en 100k lease). Het voordeel van vroeg uitrollen is meer dat ik minder hoef te acceleren als je wel door mag rijden.
Ik kom welgeteld in mijn dagelijkse woon-werkverkeer 1 drempel tegen als we samen rijden, anders 0.
Ik kom welgeteld in mijn dagelijkse woon-werkverkeer 0 files tegen, tenzij er ergens een ongeluk gebeurd is...

Ik rijd zo'n 70km per dag woon-werk.

Trouwens, ik heb een bloedhekel aan die mensen die kilometers voor het stoplicht al gaan "uitrijden", zodat ik niet naar de afslaande strook kan gaan. Dus dat zal ik ook nooit doen. Ik rijd lekker vlot op het stoplicht af, begin te remmen zodra het moet (en ik dus geen noodstop hoef te maken) en schakel gewoon in de juiste versnelling zodra het moet/kan (stilstand, groen licht).

• anboni
Bij 'n lange uitrol-helling (afrit A13 bij Blijdorp bijvoorbeeld) wil ik m'n automaat nog wel 'ns met de hand door de versnellingen halen - beetje hoog in de toeren blijven en dus vooral remmen op de motor. Spaart weer wat remblokken (ofzo ;) )

• Deveon
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:21:
[...]

Ik kom welgeteld in mijn dagelijkse woon-werkverkeer 1 drempel tegen als we samen rijden, anders 0.
Ik kom welgeteld in mijn dagelijkse woon-werkverkeer 0 files tegen, tenzij er ergens een ongeluk gebeurd is...

Ik rijd zo'n 70km per dag woon-werk.

Trouwens, ik heb een bloedhekel aan die mensen die kilometers voor het stoplicht al gaan "uitrijden", zodat ik niet naar de afslaande strook kan gaan. Dus dat zal ik ook nooit doen. Ik rijd lekker vlot op het stoplicht af, begin te remmen zodra het moet (en ik dus geen noodstop hoef te maken) en schakel gewoon in de juiste versnelling zodra het moet/kan (stilstand, groen licht).
Ik doe dat ook alleen als ik niemand hinder (iemand die zo snel mogelijk bij het rode stoplicht wilt staan valt bij mij niet onder gehindert worden).

• Señor Sjon
Komen al die koppelingsrollers weleens in de bergen? Dan ga je alleen maar harder bergaf met die methode. ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:20:
Slim. En sommige automaten zijn juist afhankelijk van de Drive-stand omwille de smering.

Op het moment dat je 'm neutraal zet en door blijft rollen ontneem je de dat de bak gesmeerd worden kan.
Klopt, dat moet je dan ook gepast doen. Overigens vind ik dat ook niet meer van deze tijd, uitrollen zou gewoon gesmeerd moeten kunnen - al kopen de meeste mensen daar waarschijnlijk geen automaat voor. Luie meuk :p

Overigens lees ik dat het allemaal nogal meevalt. Je moet vooral oppassen dat je de koppeling op hogere snelheden niet steeds belast, maar dat vang je op met netjes tussengas geven.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2014 15:30 ]

• GreatDictator
  • Laatst online: 22:44
Ja, als ik mensen achter me heb zal ik ook niet zo snel lange stukken op de motor gaan remmen. Aan de andere kant overkomt het me ook vaak dat mensen achter me lopen te bumperkleven omdat ze af willen slaan, maar er niet veel verder op de strook voor rechtdoor al een rij auto's stilstaat, dan zal ik toch echt moeten remmen als ik geen ruzie met de verzekering wil :9

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Verwijderd

Dat moet je dan ook aangepast op het overige verkeer doen. Met mensen die koste wat kost vol gas tot aan het stoplicht willen rijden om op het laatste moment vol in de remmen te gaan en achteraan de rij aan te sluiten houd ik overigens dan weer geen rekening, aan ongeduld en haast werk ik niet mee. Doorstroming, zoals jij aangeeft, wel. Veiligheid uiteraard ook.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:06

BCC

Wat hier nog niet voorbij is gekomen is het stukje controle wat je hebt op het moment dat je wielen aangedreven zijn. Als je de koppeling intrapt, krijg je het 'zeepkist' effect. Dit is uiteraard zuinig, maar bij plotselinge acties zeker niet veilig (is mij op de slipcursus geleerd). Dus daarom in de versnelling laten uitrollen en op het laatst pas terugschakelen.
Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:25:
[...]

Klopt, dat moet je dan ook gepast doen. Overigens vind ik dat ook niet meer van deze tijd, uitrollen zou gewoon gesmeerd moeten kunnen - al kopen de meeste mensen daar waarschijnlijk geen automaat voor. Luie meuk :p
Mijn vorige automaat ontkoppelde als je de berg afging zonder gas te geven en dat vond ik juist echt niet relaxed! Die zette ik dan altijd op hand :)

[ Voor 40% gewijzigd door BCC op 02-07-2014 15:30 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:14
Ik houd het gas los en schakel terug als de motor daarom vraagt (bv 5 naar 3). Indien nodig bijremmen.
Sta ik te wachten, dan in Neutraal en de rem ingedrukt. Dan treed de start /stop functie in werking. ;)
Zonder die functie zou ik de versnelling al in 1 gezet hebben.

Ik vraag me wel af op welke manier de accu regeneratie sneller gaat; gas los en remmen of koppeling ingedrukt houden en remmen?
Nu de nieuwe auto's remenergie winnen, zal dit ook het autorijden beïnvloeden.

let the past be the past.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Deveon schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:23:
[...]

Ik doe dat ook alleen als ik niemand hinder (iemand die zo snel mogelijk bij het rode stoplicht wilt staan valt bij mij niet onder gehindert worden).
Ik heb al heel vaak mijn cyclus van groen licht gemist omdat er zo'n knuppel voor me vond dat hij moest uitrollen voor het stoplicht zodat ik niet op het baanvak voor linksaf kon staan. En de sensor voor dat licht dus ook niet kon zien dat er iemand linksaf wilde... Dus ja, het is meestal wel verstandig om zo snel mogelijk voor het rode licht komen te staan, zeker als je wilt afslaan (de sensors voor rechtdoor zitten vaak al een eindje van het stoplicht af).

Verwijderd

BCC schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:28:
Wat hier nog niet voorbij is gekomen is het stukje controle wat je hebt op het moment dat je wielen aangedreven zijn. Als je de koppeling intrapt, krijg je het 'zeepkist' effect. Dit is uiteraard zuinig, maar bij plotselinge acties zeker niet veilig (is mij op de slipcursus geleerd). Dus daarom in de versnelling laten uitrollen en op het laatst pas terugschakelen.
Wat houdt dat zeepkisteffect concreet in?

Overigens kan je zoiets met normaal afstand houden en anticiperen volledig voorkomen. Juist als je uitrolt moet je meer van tevoren nadenken over wat je doet dan wanneer je scherp rijdt.

• anboni
BCC schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:28:
Koppeling intrappen is bij moderne auto's juist niet zuinig. Als je de koppeling intrapt, heeft de motor brandstof nodig om te blijven draaien. Als je de koppeling niet intrapt, houden de wielen de motor op gang en is je verbruik 0.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Motorrijder hiero.. :)

Rem altijd af op de motor.. Moet toch alle versnellingen langs bij 't terugschakelen en eventueel zou ik m'n koppelingsplaten note bene zelf kunnen vervangen als 't nodig is.. :+ Maar in principe horen die 't blok wel mee te kunnen gaan, tenzij je ze echt mishandelt.

Verwijderd

anboni schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:31:
Koppeling intrappen is bij moderne auto's juist niet zuinig. Als je de koppeling intrapt, heeft de motor brandstof nodig om te blijven draaien. Als je de koppeling niet intrapt, houden de wielen de motor op gang en is je verbruik 0.
Ik heb me wel eens afgevraagd wat zuiniger is. Wat jij zegt klopt, maar het verschil is wel dat je met uitrollen aanzienlijk verder komt. Dat kleine beetje stationaire verbruik stelt niet veel voor en je komt aanzienlijk verder. Als je even wat gas moet bijgeven om dezelfde afstand te halen verbruik je alsnog meer, je verbruikt dan altijd aanzienlijk meer dan stationair :)

Ik heb sterk de indruk dat uitrollen zuiniger is - niet in de laatste plaats omdat je rustiger gaat rijden omdat je meer anticipeert.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2014 15:34 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:25:
[...]

Staat met dikke koeieletters in de handleiding van mijn Audi 2.0 TDI met DSG, dat je 'm nooit in neutraal zetten mag op het moment dat je door aan het rollen bent. Nu is 15Kmph niets maar is het bij 100+ wel een serieuze zaak.

In duitsland heb je vaak van die up en down heuvels, je kunt daar gewoon door blijven rollen ook in Drive-stand. Audi heeft op 1 of andere manier de aandrijving zeer licht gemaakt waardoor remmen op de motor bijna niet werkt en je toch de remmen gebruiken moet.

Enige dat ik wel doe is bij stoplicht lang wachten 'm wel in neutraal-stand zetten, dit scheelt wrijving met de koppeling.

Ik heb liever snellere slijtage remblokjes dan de bak ofzo. Dat is namelijk een veel duurdere reparatie.
Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:33:
[...]

Ik heb me wel eens afgevraagd wat zuiniger is. Wat jij zegt klopt, maar het verschil is wel dat je met uitrollen aanzienlijk verder komt. Dat kleine beetje stationaire verbruik stelt niet veel voor en je komt aanzienlijk verder. Als je even wat gas moet bijgeven om dezelfde afstand te halen verbruik je alsnog meer, je verbruikt dan altijd aanzienlijk meer dan stationair :)

Ik heb sterk de indruk dat uitrollen zuiniger is - niet in de laatste plaats omdat je rustiger gaat rijden omdat je meer anticipeert.
Met de koppeling ingetrapt / neutraal rollen verbruik je meer omwille de neutraalstand. Dynamo en troep moet worden aangedreven. Als je uitrolt, dus op de motor, hoeft er nul diesel/benzine te worden ingespoten om dat minimale te behalen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2014 15:36 ]

Verwijderd

[...]

Ik heb me wel eens afgevraagd wat zuiniger is. Wat jij zegt klopt, maar het verschil is wel dat je met uitrollen aanzienlijk verder komt. Dat kleine beetje stationaire verbruik stelt niet veel voor en je komt aanzienlijk verder. Als je even wat gas moet bijgeven om dezelfde afstand te halen verbruik je alsnog meer :)

Dan rol je wel heel ver uit ;-) Ik moet meestal toch nog bijremmen omdat helemaal uitrollen te lang duurt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:34:
Dan rol je wel heel ver uit ;-) Ik moet meestal toch nog bijremmen omdat helemaal uitrollen te lang duurt.
Als ik netjes anticipeer en het niet te druk is moet ik vaak wel nog een relevante hoeveelheid gas bijgeven om het stoplicht te halen als ik op de motor rem. Bij neutraal rollen moet ik bijremmen, omdat ik nog teveel snelheid heb bij het stoplicht. Als ik dan helemaal uitrol is het meestal niet veilig of goed voor de doorstroming.

Als ik wat luier ben rijdt ik wel helemaal op tot aan het stoplicht, met die manier van rijden hoef je toch iets minder op te letten.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2014 15:39 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:34:
Met de koppeling ingetrapt / neutraal rollen verbruik je meer omwille de neutraalstand. Dynamo en troep moet worden aangedreven. Als je uitrolt, dus op de motor, hoeft er nul diesel/benzine te worden ingespoten om dat minimale te behalen.
Ja, dat erken ik ook gewoon, maar dat is niet het hele verhaal. Je rolt aanzienlijk minder ver door, waardoor je als je op de motor remt dus alsnog gas moet bijgeven. Daarmee verstook je een stuk meer brandstof.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:37:
[...]

Ja, dat erken ik ook gewoon, maar dat is niet het hele verhaal. Je rolt aanzienlijk minder ver door, waardoor je als je op de motor remt dus alsnog gas moet bijgeven. Daarmee verstook je een stuk meer brandstof.
Als ik 80km/h rij dan heb ik al meer dan 400m nodig om al remmend op de motor (in de 5e versnelling) stil te komen te staan. Dat vind ik al een heel eind. Nog eerder het gas los is echt niet wenselijk.

• Deveon
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:31:
[...]

Dus ja, het is meestal wel verstandig om zo snel mogelijk voor het rode licht komen te staan.
Ik rij liever een constante snelheid door als dat ik telkens moet stoppen/optrekken, maar ieder zijn ding. Daarnaast gaf ik al aan dat ik het alleen doe als ik geen mensen hinder (iemand die mogelijk een andere kant op gaat als mij is wél hinderen).

Vooral laat op de avond rijd ik nog wel is gelijk voordat ik ga rollen om vervolgens bij het stoplicht dezelfde stilstaande auto met 40-50 km/u verschil voorbij te komen (gekoppeld in zn 2 en leuk in de toeren trekt sneller weg als vanuit stilstand). Helemaal leuk als ik dan het volgende stoplicht wél haalt en die ander dus niet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:41:
Als ik 80km/h rij dan heb ik al meer dan 400m nodig om al remmend op de motor (in de 5e versnelling) stil te komen te staan. Dat vind ik al een heel eind. Nog eerder het gas los is echt niet wenselijk.
Of dat wenselijk is hangt nogal af van hoe druk het is :) Ik heb gemerkt dat je met correct rollen niet zelden de goede snelheid rijdt bij de diverse borden van een getrapte snelheidsbeperking.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2014 15:43 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:42:
[...]

Of dat wenselijk is hangt nogal af van hoe druk het is :)
Dan kan je beter het hele stuk 60km/h gaat rijden en wat later remmen, dat is zuiniger en net zo snel.

• Señor Sjon
Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:31:
[...]

Wat houdt dat zeepkisteffect concreet in?

Overigens kan je zoiets met normaal afstand houden en anticiperen volledig voorkomen. Juist als je uitrolt moet je meer van tevoren nadenken over wat je doet dan wanneer je scherp rijdt.
Vooral bij motoren is dit goed merkbaar, maar bij auto's ook wel een beetje. Een voertuig is stabieler als er nog aandrijving is, al dan niet rollend in de versnelling. Het zeepkist effect is dat mensen overcorrigeren als ze moeten uitwijken bijvoorbeeld, omdat ze gewend zijn te rijden met aangedreven wielen en niet een soort karretje.
[...]

Je kan gewoon anticiperen. Als ik uit ga rollen, dan eindig ik drie stoplichten verder. Dus dat heb ik niet nodig. Het is een modus die je moet vinden, afhankelijk van drukte, gevoeligheid van het verkeerslicht en je eigen haast. ;)

Maar hebben we hier marathonrollers die ver voor een verkeerslicht op een provinciale weg hier al mee bezig zijn?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:43:
Dan kan je beter het hele stuk 60km/h gaat rijden en wat later remmen, dat is zuiniger en net zo snel.
Ik kan ook op de fiets, dat is nog zuiniger :+

• PvT.Arj
  • Laatst online: 17-11 13:19
Ik ben ook fan van het laten uitrollen in de versnelling. Daarbij wel rekeninghoudend met mensen achter me die misschien willen afslaan. Hard moeten remmen vlak voor het stoplicht is voor niemand prettig.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Verwijderd

Señor Sjon schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:44:
Vooral bij motoren is dit goed merkbaar, maar bij auto's ook wel een beetje. Een voertuig is stabieler als er nog aandrijving is, al dan niet rollend in de versnelling.
Dat vertelde je net ook al, maar ik bedoelde meer of je kunt uitleggen waarom :) Zeker in het geval van een motor kan je het voertuig ook destabiliseren door iets te ruig door de versnellingen heen te trappen.

Zeker bij een voorwielaangedreven auto geldt dat je zo al een deel van je grip opgebruikt dat dan niet meer voor sturen ingezet kan worden. Voor remmen doe je dat makkelijk door simpelweg de rem in te trappen - doorgaans kunnen remmen harder remmen dan het rubber aankan.
Maar hebben we hier marathonrollers die ver voor een verkeerslicht op een provinciale weg hier al mee bezig zijn?
Als het qua verkeer kan wil ik er nog wel eens een sport van maken, als ik er geen zin in heb of het wat drukker is rijd ik wat traditioneler.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2014 15:49 ]

• Señor Sjon
Als je op de motor te snel terugschakelt met koppeling erbij op laten komen, dan slinger je opeens weer naar de 10k+ RPM. Haal je de begrenser, dan kan je achterwiel even blokkeren. Niet zo heel handig.

Het technisch uitleggen is wat lastig, maar bv op de motor kan je vallen als je bijvoorbeeld over een band op de weg heenrijdt wanneer je remt of geen gas geeft, terwijl je in principe over alles waar je kuipwerk overheen past heen kan rijden als je de boel maar trekkend houdt. Zelfde als met het achtje en halve draai, wegrijden parkeervak en al die ellendige oefeningen die ik een jaar of 8-9 geleden moest doen. :P

• XBL
  • Laatst online: 01-10 12:52

XBL

Motorrijder hier. Ik ontkoppel als ik ga remmen en ga de versnellingen langs naargelang de snelheid, zonder weer te koppelen. Je kan ook vlak voor stilstand snel naar beneden, maar dat is onhandig als er een kans bestaat dat je weer moet optrekken voor stilstand. Een motorfiets heeft een sequentiële bak en dus moet je alle versnellingen langs (dus je kan niet van 6 naar 3 oid). Daarnaast heeft zo'n versnellingsbak geen synchromesh, maar zijn ze altijd meshed, dus je kan ook niet al rollend zomaar in z'n 1 rammen (bij een auto vangt de synchromesh dat op). Doe je dat wel en je laat de koppeling opkomen, dan gaat je achterwiel leuk heen-en-weer ;) (tenzij je een slipperclutch hebt).

De reden dat ik niet koppel tussen het terugschakelen en dus rem op de motor, is omdat ik liever m'n remblokken slijt, dan m'n koppelingsplaten. Remblokjes kan ik zelf heel makkelijk vervangen, koppelingsplaten durf ik niet zomaar aan. Dat is dan ook wel het voordeel van een motorfiets, want daar kan je doorgaans direct bij de remblokken. Bij auto's is dat vaak meer gedoe, afaik moet het wiel er zelfs af als je trommelremmen hebt.

In de bergen en op andere stijle hellingen rem ik wel op de motor, omdat een motorfiets niet echt lekker stuurt zonder aandrijving. Het eerder genoemde zeepkisteffect (kende de term niet, maar snap wel wat er bedoeld wordt).

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:14
SPee schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:30:
Ik houd het gas los en schakel terug als de motor daarom vraagt (bv 5 naar 3). Indien nodig bijremmen.
Sta ik te wachten, dan in Neutraal en de rem ingedrukt. Dan treed de start /stop functie in werking. ;)
Zonder die functie zou ik de versnelling al in 1 gezet hebben.

Ik vraag me wel af op welke manier de accu regeneratie sneller gaat; gas los en remmen of koppeling ingedrukt houden en remmen?
Nu de nieuwe auto's remenergie winnen, zal dit ook het autorijden beïnvloeden.
Je bent de eerste van wie ik hoor dat ie echt op de indicators rijdt. Ik doe lekker wat ik zelf wil. Van mij mogen die indicators er wel af, maar dat kan natuurlijk niet.

Start/stop gebruik ik alleen maar als ik echt lang moet wachten. Als ik in de file sta en regelmatig een paar metertjes naar voren ga, gaat de start/stop functie lekker uit zodat ik 'm wel in z'n vrij kan zetten met de koppeling los, zonder dat de motor afslaat.
Ik kan me niet voorstellen dat het gezond voor je (start)motor is om voor elke scheet maar die start/stop functie te gebruiken.

• Bouli
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-10 11:18

Bouli

9000 rpm

Heel Toe :)

Afbeeldingslocatie: http://stream1.gifsoup.com/view2/4325936/heel-and-toe-shifting-o.gif

K20A daily :-)

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Ik maak er de laatste tijd sport van om bij spoorwegovergangen en verkeerslichten tot stilstand te komen zonder de rem aan te raken. Dat is een combinatie van de versnellingsbak in vrij zetten en terug schakelen om de juiste mate van remwerking van de motor te krijgen.
Ik zou natuurlijk ook tot het laatste moment door kunnen gassen en dan hard remmen zodat de start stop de motor voor een langere tijd kan uitzetten. Maar dat komt me toch inefficiënt voor.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Bij automaten is de toekomst om naar sailing mode te gaan.
Bij gas los: de koppeling opensmijten en 1200rpm te draaien.

Maar daar zit een snelheidshysteresis aan vast...

Dus afhankelijk hoe dat je rijdt is of een open (sailing) of een gesloten aandrijflijn (coast) de betere keuze

[ Voor 24% gewijzigd door Chevy454 op 02-07-2014 17:05 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zet 'm altijd in de vrij en laat de auto lekker uitrollen tot het rode licht. Als er onverwachts groen komt dan kan ik m snel genoeg in een versnelling drukken om weer verder te rijden. Elke keer terugschakelen en die koppeling op laten komen geeft volgens mij veel slijtage aan de koppeling.

• FabiandJ
  • Niet online
Ik denk er eigenlijk weinig over na, ik maak er meer een sport van om gewoon niet tot stilstand te komen. Aangezien als je stilstaat het meer energie kost om weer op snelheid te komen. Tevens als de mensen achter mij ook met wat verstand rijden, hun ook niet tot stilstand hoeven te komen en als iedereen het goed doet je dus een file voorkomt :)

Maar over het algemeen schakel ik langzaam terug naar het besbetreffende punt, remmend op de motor en het laatste stukje op de rem.

[ Voor 16% gewijzigd door FabiandJ op 02-07-2014 17:35 ]

Verwijderd

Auto: laat mijn gas los schakel niet terug en trap op de rem. Heb ik ooit zo geleerd.

Motor: schakel met tussengas door alle versnellingen terug.

Mijn elke dag uitdaging: nooit remmen door verkeerssituaties goed in te schatten en dat lukt me aardig moet ik zeggen.

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:07

Sorcerer8472

Mens sana?

Te snel terugschakelen betekent dat je uiteindelijk misschien nog een beetje gas moet geven om op de goede plek stil te staan. Zeker als het gaat over erg lange afstanden kan het vaak handiger zijn om pas laat terug te schakelen.

De benzinetoevoer blijft dicht totdat je ongeveer bij 1200 - 1500 rpm bent (bij benzine, bij koude motor is het iets meer). Dus als je rond dat moment terugschakelt dan is het ideaal voor lange-afstands-terugschakelen-en-remmen :+

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Verwijderd

FabiandJ schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 17:34:
Ik denk er eigenlijk weinig over na, ik maak er meer een sport van om gewoon niet tot stilstand te komen. Aangezien als je stilstaat het meer energie kost om weer op snelheid te komen. Tevens als de mensen achter mij ook met wat verstand rijden, hun ook niet tot stilstand hoeven te komen en als iedereen het goed doet je dus een file voorkomt :)
\Sowieso maak ik er een sport van om niet te remmen, al is het maar een beetje. Er is goed aangetoond dat remlichten een golfbeweging veroorzaken door het verkeer, waardoor soms zelfs files kunnen ontstaan. Hoe minder je remlichten branden, hoe beter de doorstroming per saldo gaat zijn.

Bijkomend voordeel is dat je ook weer meer afstand gaat houden en beter gaat anticiperen.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:28

DropjesLover

Dit dus ->

Mij werd bij mn rijlessen altijd gezegd dat je bij terugschakelen + remmen meer controle houdt over de auto, gedoseerder afremt (motor remt je immers ook af), en je remblokjes spaart (bij voldoende vooruit kijken hoef ik alleen vanaf 20km/u bij te remmen).

Groot voordeel is sowieso dat zodra het verkeer weer gaat rijden je al in de bijbehorende/goede versnelling staat en aangekoppelt bent, dus weer soepeltjes op kan trekken.

Een vriend van me remt ook alleen af met koppeling in (motor ontkoppeld) en remmen, vind het maar raar en omslachtig... Ook een aantal keren op het laatste moment extra bij moeten remmen en bij weer weg/door rijden zoeken naar versnelling etc...

Het verschil in brandstofverbruik is nihil, zoals hierboven staat.

Bij een automaat gaat de koppelomvormer (hydraulische koppeling) alleen "in" als er koppel/vermogen gevraagd wordt, bij versnellen of snelheid vast houden en "uit" als je gas los laat. Daarom rollen die ook altijd zo door en staan op de rem...

[ Voor 18% gewijzigd door DropjesLover op 02-07-2014 19:25 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

itsalex schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:15:
Ik maak sowieso al hoge toeren (dus moet altijd wel terugschakelen maar ik doe het ook om klaar te zijn voor eventueel door te rijden, bochten etc want anders sta je daarvoor nog weer te roeren in je soepbak) want ik rem altijd al op de motor en gebruik de remmen zo min mogelijk en ik probeer ook op het laagste punt qua toeren (dus rond 900 toeren) pas de koppeling in te trappen. Ik rij met stationeer toerental al weg dus je merkt niets van alleen de auto bromt vaak omdat ik met veel te lage toeren wegtrek.
;w drijfstanglagers ;w

Ontopic: als ik niet van een helling af rijd: In zijn versnelling laten staan en remmen, koppeling in + naar z'n vrij als ik in de buurt van stationair toerental kom. Verder anticipeer ik natuurlijk op de situatie, mogelijk schakel ik terug tijdens het remmen als ik weet (of verwacht) dat 't verkeerslicht weer op groen gaat. Verder rol ik normaal eigenlijk gewoon uit en rem het laatste stuk vaak wat steviger dan veel andere mensen zouden doen. Mocht ik toch in 1x door kunnen heb ik minder snelheid/tijd/brandstof verloren aan het opnieuw accelereren.

In de bergen natuurlijk gewoon terugschakelen en zo veel mogelijk op de motor remmen.
Deveon schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:23:
[...]

Verschil is alleen dat sommige stoplichten pas op groen gaan als je over de detectielus rijd en bij sommige stoplichten geld dat dan weer voor enkel de afslaande rijstroken/hebben de rijstroken voor afslaand verkeer wel groen. Snoei irritant zijn mensen die dan dus lekker lang uitrollen waardoor je zelf toch weer het groene licht om af te slaan mist.
Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:52:
Je kunt het ook zo zien; wat is duurder? De koppeling laten vervangen wegens slijtage of je remblokjes omdat je deze vaker gebruikt?

Bij een Audi maakt het bijv niets uit of je nu probeert af te remmen op de motor ofniet. Die remmen nauwelijks af als je het gas loslaat en als het ware terugschakelt.
Wat is er zo speciaal aan het grote allemachtige Audi dan dat die niet op de motor remt?
*hint* dat is dus gewoon onzin of je bak ontkoppelt zich van de motor (maar dat lijkt me sterk). In je Versnellingsbak en verdere aandrijflijn zit, stel dat dit een procentje of 20 is dan gaat die 5% minder aandrijfverlies op het geheel wel verschil maken maar niet een verschil alsof je niet merkt dat je op de motor remt.

[ Voor 36% gewijzigd door GoldenSample op 02-07-2014 19:55 ]

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:26
Nieuwe Audi's met S-Tronic ontkoppelen zichzelf awel afaik om een soort van zeil effect te krijgen. Doet worden voor de verbruikscyclus.

Ik laat gewoon gas los, in de versnelling, t/m ongeveer 1200 tpm, dan schakel ik een versnelling terug. Bij rijles is mij geleerd om zo lang mogelijk in de versnelling te blijven, dan de koppeling in te trappen en remmen tot je stilstaat. Ik vind het afremmen op de motor eigenlijk fijner en rij niet graag met de koppeling ingedrukt.

Waar ik me ook altijd over verbaas is de grote hoeveelheid NL'ers in het buitenland die vrolijk de rem ingedrukt houden als ze van een helling af gaan. Nooit van fading gehoord? :X.

• SPee
InZane schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 16:43:
[...]
Je bent de eerste van wie ik hoor dat ie echt op de indicators rijdt. Ik doe lekker wat ik zelf wil. Van mij mogen die indicators er wel af, maar dat kan natuurlijk niet.

Start/stop gebruik ik alleen maar als ik echt lang moet wachten. Als ik in de file sta en regelmatig een paar metertjes naar voren ga, gaat de start/stop functie lekker uit zodat ik 'm wel in z'n vrij kan zetten met de koppeling los, zonder dat de motor afslaat.
Ik kan me niet voorstellen dat het gezond voor je (start)motor is om voor elke scheet maar die start/stop functie te gebruiken.
Bij de start /stop functie wordt de startmotor niet gebruikt. De motor wordt weer gestart door ontsteking van de motor. Om te werken hangt het dus van een aantal factoren af.
Daarbij zijn die motoren erop gemaakt.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Knul schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 20:23:
Nieuwe Audi's met S-Tronic ontkoppelen zichzelf awel afaik om een soort van zeil effect te krijgen. Doet worden voor de verbruikscyclus.

Ik laat gewoon gas los, in de versnelling, t/m ongeveer 1200 tpm, dan schakel ik een versnelling terug. Bij rijles is mij geleerd om zo lang mogelijk in de versnelling te blijven, dan de koppeling in te trappen en remmen tot je stilstaat. Ik vind het afremmen op de motor eigenlijk fijner en rij niet graag met de koppeling ingedrukt.

Waar ik me ook altijd over verbaas is de grote hoeveelheid NL'ers in het buitenland die vrolijk de rem ingedrukt houden als ze van een helling af gaan. Nooit van fading gehoord? :X.
Ach de gemiddelde mens is nog net niet te dom om te poepen. Al heb je rijlessen in de bergen wordt het er wel in geramd (lees voor de locals dus) maar hier dus niet. Omgekeerde zie je ook, ken Italiaan die doods bang was voor al het water op de weg en daarom goed midden op reed :X

Verwijderd

DropjesLover schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 19:22:
Mij werd bij mn rijlessen altijd gezegd dat je bij terugschakelen + remmen meer controle houdt over de auto, gedoseerder afremt (motor remt je immers ook af), en je remblokjes spaart (bij voldoende vooruit kijken hoef ik alleen vanaf 20km/u bij te remmen).
Voor die controle heb ik inhoudelijk nog geen echte argumenten gezien, gedoseerder afremmen heb je helemaal zelf in de hand want zoals gezegd remmen je remmen harder dan het rubber aankan en remblokjes houden er juist wel van af en toe gebruikt te worden. Bij te weinig remmen gaan ze vaak juist glazen.
Groot voordeel is sowieso dat zodra het verkeer weer gaat rijden je al in de bijbehorende/goede versnelling staat en aangekoppelt bent, dus weer soepeltjes op kan trekken.
Ook dat heb je zelf in de hand, je kunt immers prima selecteren tijden het coasten, of even in je achterhoofd houden waar je moet zijn. Als we het dan toch over slijtage hebben is steeds in iedere versnelling schakelen een stuk zwaarder voor koppeling en bak (even los van het smeringsverhaal).
Een vriend van me remt ook alleen af met koppeling in (motor ontkoppeld) en remmen, vind het maar raar en omslachtig... Ook een aantal keren op het laatste moment extra bij moeten remmen en bij weer weg/door rijden zoeken naar versnelling etc...
Je vriend is gewoon een prutser :P

• Radiant
  • Niet online

Radiant

SPee schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 20:25:
[...]

Bij de start /stop functie wordt de startmotor niet gebruikt. De motor wordt weer gestart door ontsteking van de motor.
8)7
Denk eens na over hoe dat dan zou moeten werken op jouw manier en als je dan nog niet overtuigd bent, ga eens staan luisteren bij een stoplicht naar hoe auto's met een start/stop-systeem klinken als ze starten :+

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
SPee schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 20:25:
[...]

Bij de start /stop functie wordt de startmotor niet gebruikt. De motor wordt weer gestart door ontsteking van de motor. Om te werken hangt het dus van een aantal factoren af.
Daarbij zijn die motoren erop gemaakt.
Wut..

Wat is 't verschil in een normale situatie volgens jou dan? En waarom hebben auto's überhaupt dan nog startmotoren? 8)7

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Bij de oude Caddy SDI op het werk doe ik op en terugschakelen vaak zonder te koppelen, kan prima met dat hok. :+ Met de eigen auto doe ik het niet zo snel hoewel het wel prima kan. Keer met mijn 440 gehad toen de schakelrubbers en bijna helemaal uit lagen. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Verwijderd

Joopieboy schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 21:18:
Bij de oude Caddy SDI op het werk doe ik op en terugschakelen vaak zonder te koppelen, kan prima met dat hok. :+ Met de eigen auto doe ik het niet zo snel hoewel het wel prima kan. Keer met mijn 440 gehad toen de schakelrubbers en bijna helemaal uit lagen. :P
Als je weet wat je doet kan dat prima, maar het klinkt niet alsof je dat met beleid doet :X

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11 16:13
Als je dat maar lang genoeg doet gaat het vanzelf steeds makkelijker.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 21:20:
[...]

Als je weet wat je doet kan dat prima, maar het klinkt niet alsof je dat met beleid doet :X
De SDI? Nee niet altijd maar wel zonder de boel te laten knarsen of kraken. Met de eigen auto's doe ik het minder snel omdat ik er toch wat voorzichtiger mee ben.

Maar met gewoon schakelen doe ik vaak al aan rev matching dus met beleid zit het vaak wel goed. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• SPee
Osiris schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 21:17:
[...]

Wut..

Wat is 't verschil in een normale situatie volgens jou dan? En waarom hebben auto's überhaupt dan nog startmotoren? 8)7
Koude motor, geen brandstof in de cilinders om te kunnen ontsteken.
Ik merk wel degelijk verschil tussen koud starten en tijdens start /stop; bij die laatste is de motor eerder gestart en hoor ik niet het speciale opstarten.
Maar er zijn verschillende technieken voor.

En door de nieuwere motoren wordt de startmotor inderdaad minder nodig :)

• FabiandJ
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 18:06:
[...]

\Sowieso maak ik er een sport van om niet te remmen, al is het maar een beetje. Er is goed aangetoond dat remlichten een golfbeweging veroorzaken door het verkeer, waardoor soms zelfs files kunnen ontstaan. Hoe minder je remlichten branden, hoe beter de doorstroming per saldo gaat zijn.

Bijkomend voordeel is dat je ook weer meer afstand gaat houden en beter gaat anticiperen.
Hier een filmpje van het effect als er mensen gaan remmen :)

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verschild natuurlijk wel qua situatie. Het treintje van je video geld idd voor de snelweg maar niet voor bij een stoplicht. Verder alles met mate, teveel afstand houden op een drukke weg verlaagd de maximum capaciteit of zorgt er voordat dr halve rrechterbaan hem er tussen wringt -> remacties

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:22

3DDude

I void warranty's

Afremmen op de motor, als eerste, dus terug schakelen naar de gewenste snelheid op de motor laten remmen + meetje bijremmen indien nodig.. (maar als je geen gas geeft, rem je ook al af :))
noodstop is koppeling + rem vol in.

en tjah verder: Als je geen gas geeft, kom je er nooit >:)

[ Voor 12% gewijzigd door 3DDude op 03-07-2014 02:02 ]

Be nice, You Assholes :)

Pagina: 1 2 Laatste