Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Terugschakelen of remmen met koppeling ingetrapt?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11 16:13
SPee schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 23:51:
[...]

Koude motor, geen brandstof in de cilinders om te kunnen ontsteken.
Ik merk wel degelijk verschil tussen koud starten en tijdens start /stop; bij die laatste is de motor eerder gestart en hoor ik niet het speciale opstarten.
Maar er zijn verschillende technieken voor.

En door de nieuwere motoren wordt de startmotor inderdaad minder nodig :)
Tot nu toe zijn er geen aparte technieken voor start-stop systemen, er wordt volop over nagedacht, maar veel meer dan een gecombineerde startmotor/dynamo is daar tot nu toe nog niet uitgekomen. Bij elke auto met start-stop systeem waarin ik heb gezeten, van Polo Bluemotion tot Audi S5, slaat gewoon de startmotor aan.

Bij een koude start wordt de motor een aantal keer rondgegooid om de smering op gang te brengen, en genoeg druk in de cylinders te krijgen. Pas na een bepaald aantal omwentelingen van de krukas wordt er brandstof ingespoten en slaat de motor aan. Bij een warme motor spelen de voorgaande problemen geen rol (van betekenis) en slaat de motor aan bij de eerste cylinder die hij tegenkomt. Vandaar het verschil in startgeluid.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
SPee schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 23:51:
[...]

Koude motor, geen brandstof in de cilinders om te kunnen ontsteken.
Ik merk wel degelijk verschil tussen koud starten en tijdens start /stop; bij die laatste is de motor eerder gestart en hoor ik niet het speciale opstarten.
Maar er zijn verschillende technieken voor.

En door de nieuwere motoren wordt de startmotor inderdaad minder nodig :)
Je zult toch echt compressie nodig hebben om de brandstof überhaupt te kunnen ontsteken.. Knappe jongen als je dat voor mekaar krijgt zonder startmotor.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 16:11

DaWaN

'r you wicked ??

Knul schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 20:23:
Ik laat gewoon gas los, in de versnelling, t/m ongeveer 1200 tpm, dan schakel ik een versnelling terug. Bij rijles is mij geleerd om zo lang mogelijk in de versnelling te blijven, dan de koppeling in te trappen en remmen tot je stilstaat. Ik vind het afremmen op de motor eigenlijk fijner en rij niet graag met de koppeling ingedrukt.

Waar ik me ook altijd over verbaas is de grote hoeveelheid NL'ers in het buitenland die vrolijk de rem ingedrukt houden als ze van een helling af gaan. Nooit van fading gehoord? :X.
Jep, ik schakel ook gewoon terug. Bij welk toerental ik terugschakel hangt een beetje af van hoe snel ik weer weg wil zijn. Als ik ergens voor wil schieten dan laat ik het blokje gewoon 3000 rpm draaien, want dan heb ik tenminste direct vermogen. Bij rustig/zuinig rijden probeer ik de motor tussen de 1200 en 2000 rpm te houden.

Ontkoppelen doe ik nooit, daarmee verlies je in mijn ogen wat controle en reactietijd. Wat je ook wilt doen na de remactie (stoppen of doorrijden) je moet altijd eerst een schakelactie doen.

Vriend van mij rijdt ook zo irritant over rotondes: Eerst drukt hij de koppeling, dan gaat hij remmen, dan rijdt hij de rotonde op, ergens halverwege de rotonde wil hij weer versnellen, dan gaat hij terugschakelen en dan laat hij de koppeling weer los 8)7 Op de rotonde wil je toch je aandacht bij het overige verkeer houden en niet je tijd besteden aan schakelen / koppelen lijkt mij?

Laatst nog eens in de bergen gereden en op de steile afdalingen rem ik het liefst op de motor: 6000 rpm in zijn één is totaal geen probleem voor mijn blok en dan hoef ik nauwelijks bij te remmen. Je hebt dan ook perfecte controle over de auto :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-11 00:16
Mij is geleerd rem + koppeling ( ~10 jaar geleden ) in te drukken bij het remmen. Terugschakelen van zn 6 naar zn 1 vind ik onzin en te veel werk. Ben sowieso een late remmer dus dit is voor mij de beste methode.

Vaak al in de juiste versnelling gezet en dan kan ik meteen doorrijden zonder in een te laag toerental te zitten

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 09:01
Naar zijn 1 doe ik eigenlijk alleen vlak voor dat ik stilsta. Normaal 2 of 3.

En ik heb ook altijd geleerd om voor de bocht klaar te zijn met je handelingen. Dat geldt ook voor rotondes. Dus inderdaad, mensen die nog moeten schakelen om weer vooruit te komen zijn niet handig bezig.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-11 11:11

Wailing_Banshee

You're Next

Knul schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 20:23:
Waar ik me ook altijd over verbaas is de grote hoeveelheid NL'ers in het buitenland die vrolijk de rem ingedrukt houden als ze van een helling af gaan. Nooit van fading gehoord? :X.
GoldenSample schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 20:30:
[...]

Ach de gemiddelde mens is nog net niet te dom om te poepen. Al heb je rijlessen in de bergen wordt het er wel in geramd (lees voor de locals dus) maar hier dus niet. Omgekeerde zie je ook, ken Italiaan die doods bang was voor al het water op de weg en daarom goed midden op reed :X
Toch veel het mij afgelopen maand op hoeveel buitenlanders (voor mij dan) de hele helling zo ongeveer op de rem staan... En dan heb ik het over Fransen en Spanjaarden... (trip dwars door Frankrijk, naar het zuiden van Spanje, via Andorra en Centraal Massief naar de Jura en weer terug naar huis, dus voldoende heuvels en bergen gezien!)
Señor Sjon schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:23:
En ik heb ook altijd geleerd om voor de bocht klaar te zijn met je handelingen. Dat geldt ook voor rotondes. Dus inderdaad, mensen die nog moeten schakelen om weer vooruit te komen zijn niet handig bezig.
Ah, is dat de reden waarom sommige mensen gewoon niet van die rotonde afkomen! (en ik altijd een enorm gat trek als ik van een rotonde wegrijd...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-11 14:21
Van mijn rijschoolleraar moest ik vroeger zo weinig mogelijk ontkoppeld rijden. Als je de koppeling indrukt heb je geen aandrijving op de wielen (bij voorwiel/vierwielaandrijving) en ook minder controle.

Op afgesloten terrein heeft hij mij dat laten ervaren, een bocht in zijn vrij is moeilijker dan een bocht met aandrijving. Ook dit pleit weer voor terugschakelen en koppeling op laten komen in mijn ogen.

Met achterwielaandrijving is het sowieso een ander verhaal, dan moet je zeker voor een bocht klaar zijn met het schakelen. Zeker niet als je een beetje snel door een bocht gaat nog gaan lopen schakelen. Voor je het weet raak je de achterkant kwijt. En helaas spreek ik uit ervaring, gelukkig zonder noemenswaardige schade. Alleen mijn ego was beschadigd.

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:53
Ik rem meestal tot de motor begint te sputteren. Daarna zet ik de bak in z'n vrij. Mijn auto heeft helaas een zware koppeling. De koppeling houd je dan vanzelf zo min mogelijk ingedrukt, wat dus vooral irritant is met files.
Pat911 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:52:
Van mijn rijschoolleraar moest ik vroeger zo weinig mogelijk ontkoppeld rijden.
Dit is ook inderdaad wat ik geleerd heb.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:43
Ik heb dan weer geleerd om vooral niet terug te schakelen en vooral je koppeling niet in te trappen.

- Gas loslaten
- Remmen
- Als motor begint te haperen ontkoppelen
- Indien stil staan, terug naar 1
- Indien weer doorrijden, terug naar de meest handige versnelling

Maar goed ik rijd nu een CVT automaat dus nadenken hoeft niet meer.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-11 21:21

Dima_2005

T.net-verslaafde

Paar jaar geleden drukte ik koppelpedaal in en dan remmen, wel enkel bij lagere snelheden (dus niet op de snelweg ^^)
Tegenwoordig doe ik het anders: ik rem gewoon (automaat :+)

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• Killforyou
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-07-2023
Automaat FTW:)

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-11 23:36
Eigenlijk doe je best beide:
- remmen en terugschakelen.

Dan rem je het snelste, het zuinigste en je toont het ook aan het achterop komend verkeer.

Verwijderd

Het snelste remmen is de rempedaal tot de bodem intrappen en terugschakelen. Dat is vaak niet nodig dus ben je vrijer in de verdeling remmen op de motor/remschijven.

Verder slijt bij remmen + terugschakelen je koppeling harder dan als je remt en hem in de laatst gebruikte versnelling laat staan. Dan slijten je remmen wel wat harder, maar zoals al vaker genoemd zijn remblokken makkelijker te vervangen dan de koppeling. Daarnaast is het vaak ook comfortabeler voor de inzittende.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2014 11:21 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 09:01
Hoe vaak hebben mensen dan een koppeling moeten vervangen? Ik in ieder geval nog nooit, terwijl ik rustig 100.000+ km met dezelfde auto heb gereden.

Koppeling slijt veel harder door met je voet op het pedaal te leunen, als een hork wegrijden met slippende koppeling en het trekken van karretjes i.c.m. het lomp bedienen van de koppeling.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Señor Sjon schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 11:25:
Hoe vaak hebben mensen dan een koppeling moeten vervangen? Ik in ieder geval nog nooit, terwijl ik rustig 100.000+ km met dezelfde auto heb gereden.

Koppeling slijt veel harder door met je voet op het pedaal te leunen, als een hork wegrijden met slippende koppeling en het trekken van karretjes i.c.m. het lomp bedienen van de koppeling.
Ik heb de koppeling van m'n Yaris nooit hoeven te vervangen en die zat op 250K toen ik hem verkocht (30K toen ik hem kocht).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Peenutzz
De enige reden dat ik mijn koppeling laatst heb moeten vervangen was omdat de diafragmaveer kapot was getrild na 60000 kilometer. Ik vervang altijd alles, drukgroep, vliegwiel en dus ook een nieuwe plaat erin. Naast de gebruikte gehouden vóór monteren en er was weinig aan te zien. Oude plaat ligt nu in de schuur als reserve, maar die zal ik dit autoleven waarschijnlijk niet meer nodig hebben.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-11 15:16

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Van terugschakelen tijdens het remmen slijt je koppeling niet noemenswaardig en is geen reden om niet terug te schakelen. Optrekken met hoge toeren en slippende koppeling, daar slijt hij van.

De drukgroep gaat juist kapot als je ontkoppeld voor het remmen. De reden is dat je de koppeling dan veel langer ingedrukt houdt, wat slecht is voor de drukgroep.

Ik schakel doorgaans één of twee versnellingen terug als ik moet remmen voor een verkeerslicht (puur omdat ik in een zo hoog mogelijke versnelling rij en ik anders heel snel onder het stationair toerental van de motor kom). Dus als ik 100 rij en er komt een verkeerslicht, dan ga ik terug naar de 4 en laat de auto rustig rollen. Soms pak ik dan ook nog een extra versnelling terug. En als het toerental onder de 1000rpm zakt, gaat de koppeling onderin en zet ik de versnelling klaar voor het optrekken (de tweede doorgaans). Pas als ik tot bijna stilstand moet remmen, gaat hij in de eerste. En ja, ook als ik nog rol. Bij een BMW gaat dat gewoon en is bij lage snelheden prettiger, omdat de twee vrij lang is en ik anders dus de koppeling langer moet laten slippen voor dat de krukas en versnellingsbak hetzelfde toerental hebben.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:47

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik vraag me serieus af of je dit gaat merken op het geheel van slijtage, er zijn genoeg andere zaken die je kan doen met de koppeling/remmen/bak die veel meer bijdragen aan slijtage dan wat remmen/schakelen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

deepbass909 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 13:49:
Van terugschakelen tijdens het remmen slijt je koppeling niet noemenswaardig en is geen reden om niet terug te schakelen. Optrekken met hoge toeren en slippende koppeling, daar slijt hij van.

De drukgroep gaat juist kapot als je ontkoppeld voor het remmen. De reden is dat je de koppeling dan veel langer ingedrukt houdt, wat slecht is voor de drukgroep.

Ik schakel doorgaans één of twee versnellingen terug als ik moet remmen voor een verkeerslicht (puur omdat ik in een zo hoog mogelijke versnelling rij en ik anders heel snel onder het stationair toerental van de motor kom). Dus als ik 100 rij en er komt een verkeerslicht, dan ga ik terug naar de 4 en laat de auto rustig rollen. Soms pak ik dan ook nog een extra versnelling terug. En als het toerental onder de 1000rpm zakt, gaat de koppeling onderin en zet ik de versnelling klaar voor het optrekken (de tweede doorgaans). Pas als ik tot bijna stilstand moet remmen, gaat hij in de eerste. En ja, ook als ik nog rol. Bij een BMW gaat dat gewoon en is bij lage snelheden prettiger, omdat de twee vrij lang is en ik anders dus de koppeling langer moet laten slippen voor dat de krukas en versnellingsbak hetzelfde toerental hebben.
Ik ken geen autowegen waar je met 100 op een verkeerslicht aan komt...

Maar goed, als ik op een 100 weg zit, laat ik vlak voor het bord 70 het gas los (lekker in z'n 5) en zie ik wel wanneer ik moet gaan remmen (ervan uitgaande dat de baan vanaf dat 70 bord tot aan het stoplicht natuurlijk niet vol staat :P)

Ik heb alleen soms een probleem als ik nog net rol en al in z'n 1 heb geschakeld en het licht springt op groen... Die 1 in mijn auto heb je alleen maar wat aan als je in stilstand staat of een helling van 15+% moet nemen vanuit stilstand... (oftewel, dan kan ik niet snel genoeg doorschakelen naar z'n 2!)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-11 15:16

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

De N11, daar rij ik meerdere keren per week. Dat is een autoweg (dus 100, tenzij anders aangegeven) met verkeerslichten, waar een vmax van 70 geldt met camera's. Inmiddels heb ik mijn rijstijl daar wel speciaal op aangepast. Ik weet waar ik in de 5de versnelling het gas los moet laten, om met exact 70 over de stopstreep te rijden. En moet ik remmen, is daar dan ook meer dan genoeg ruimte voor.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:45

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Peenutzz schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 02:23:
[...]

Tot nu toe zijn er geen aparte technieken voor start-stop systemen, er wordt volop over nagedacht, maar veel meer dan een gecombineerde startmotor/dynamo is daar tot nu toe nog niet uitgekomen. Bij elke auto met start-stop systeem waarin ik heb gezeten, van Polo Bluemotion tot Audi S5, slaat gewoon de startmotor aan.
Er is één leuke aparte techniek voor start-stop systemen en dat is de Toyota HSD. Daar wordt de brandstofmotor via het powersplitdevice aangezwengeld door een van de elektromotoren. Maar inderdaad: bij alle niet-hybrides wordt gewoon de startmotor gebruikt.

Ik meen dat BMW heeft zitten spelen met een elekmotor die geïntegreerd is in het vliegwiel en die dan als startmotor en energieterugwinning wordt gebruikt, maar wat daar de status van is?

En hoe ik afrem: tja, Prius, dus er is niet veel keuze. Gas los is direkt een klein beetje stroom naar de accu, niet te hard remmen is meer stroom, hard remmen is de remschijven gebruiken. Niks met terugschakelen of ontkoppelen te doen. Het enige wat ik nog kan doen is de bergversnelling inschakelen, dan gaat de brandstofmotor tegengas geven.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Er zit natuurlijk weinig verschil tussen een elektromotor en de startmotor. Sterker nog het is hetzelfde. Alleen de elektromotor heeft meer vermogen omdat deze ook voor de aandrijving gebruikt wordt. Op de startmotor kan je ook rijden alleen niet zo hard ;)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:45

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het grote verschil is hoe het allemaal aangekoppeld wordt. Een startmotor zit niet constant aan de verbrandingsmotor gekoppeld. Bij een Prius is die constante koppeling er wel.

Signatures zijn voor boomers.

• Peenutzz
Mazda heeft geëxperimenteerd met een ander systeem: De ecu kijkt welke cylinder het gunstigst staat om daarin vervolgens wat brandstof te injecteren en te ontsteken, om de motor een stukje achteruit te laten draaien, zodat in een andere cilinder goede compressie wordt opgebouwd, brandstof wordt ingespoten, en wordt ontstoken, waarna de motor aanslaat in de goede draairichting. Het is uiteindelijk bij experimenteren gebleven.

Ik rem vooral op de motor, waarbij ik soms het rempedaal gebruik om de remlichten te laten branden, afhankelijk van de afstand tot eventueel achteropkomend verkeer en hoe hard ik afrem. Mijn remblokken zijn nu 80000 kilometer oud (meegenomen van de vorige auto) en ze kunnen nog een paar duizend kilometer mee. Uiteraard gebruik ik de rem wel om helemaal tot stilstand te komen :P. Op de snelweg rem ik eigenlijk nooit, behalve als het niet anders kan. Ik schakel gewoon een versnelling (of twee) terug.

Pagina: 1 2 Laatste