Toon posts:

Upgrade videokaart + OC i7 760 (2,8 > 3,8)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een?
Ik zoek een nieuwe videokaart voor mijn huidige systeem. Ook wil ik mijn CPU overclocken.

Het plan was eigenlijk om een nieuwe PC te bouwen, maar omdat 4K beeldschermen en Nvidia 800 serie niet opschieten heb ik besloten om toch maar een upgrade te doen.

Ik wil graag met mijn nieuwe videokaart games zoals Assassin's Creed: Unity, Gta V, Far Cry 4 op 1920x1080 ULTRA kunnen spelen. Ik ben niet echt een grote multiplayer-freak maar af en toe een paar potjes Battlefield 4 zou leuk zijn :D . En natuurlijk héél véél GTA V Online _/-\o_

Wat is je budget?
Rond de 300 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nvidia. Ik zit zelf over MSI GeForce GTX 770 Gaming na te denken (of andere uitvoeringen van 770) !

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 760 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P7P55D-E€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GV-N450OC2-1GI€ 0,-€ 0,-
2WD Blue WD10EALX, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Zalman Z11 Plus€ 57,43€ 57,43
1LG IPS277L-BN Zilver, Zwart€ 243,72€ 243,72
2Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1333C9€ 35,95€ 71,90
1Cooler Master Extreme Power Plus 500W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 series 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 373,05

Overclocken i7 760 (Van 2,8 naar 3,8)
Ik wil ook dan gelijk mijn CPU overclocken, gelukkig vond ik deze tutorial op YouTube van iemand met dezelfde moederboord.

Zou dit kunnen met mijn systeem+ 500W voeding?
Sommige mensen hebben zelfs 4,0 en 4,2 eruit gehaalt, zou dat niet zwaar overkill zijn?
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=QFw_BPvaa5o]

Alvast bedankt,

Sebastian.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2014 15:16 ]

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:19
Een 770 is een erg goede kaart,maar ik zou, puur om de looks van je mobo, een ACX halen. En je CPU tja, dat is luck of the draw, misschien heb je er eentje die OC'ed naar de 4.5, misschien haalt ie niet eens 3.2

Verwijderd

Topicstarter
3L3ktr1k schreef op maandag 30 juni 2014 @ 15:16:
Een 770 is een erg goede kaart,maar ik zou, puur om de looks van je mobo, een ACX halen. En je CPU tja, dat is luck of the draw, misschien heb je er eentje die OC'ed naar de 4.5, misschien haalt ie niet eens 3.2
Turbo freq is al 3,2 hoor :P

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:31

br00ky

Moderator Harde Waren
Of een 280X? 3 GB VRAM vs. 2 GB. Op FHD weinig verschil, maar (het vrij matig geoptimaliseerde) Watch_dogs toont al dat 3GB toch wel lekker is.

edit: is je voeding ook niet een keer aan vervanging toe?

[ Voor 17% gewijzigd door br00ky op 30-06-2014 15:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op maandag 30 juni 2014 @ 15:39:
Of een 280X? 3 GB VRAM vs. 2 GB. Op FHD weinig verschil, maar (het vrij matig geoptimaliseerde) Watch_dogs toont al dat 3GB toch wel lekker is.

edit: is je voeding ook niet een keer aan vervanging toe?
Kan ik net zo goed 770 4 GB kopen!

Over mijn voeding weet ik niet, ik heb er geen problemen nu mee, maar een 770 gebruikt natuurlijk meer en als je overclockt gebruikt je cpu ook meer stroom.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Niet echt om 2 redenen
1. De 280X is 100 euro goedkoper, 120 als je kijkt naar beschikbaarheid
2. De 280X heeft een bus van 384 bit, die van de 770 is maar 256, waardoor die niet optimaal gebruik kan maken van de 4GB.
Over mijn voeding weet ik niet, ik heb er geen problemen nu mee, maar een 770 gebruikt natuurlijk meer en als je overclockt gebruikt je cpu ook meer stroom.
Lijkt mij niet onverstandig, zeker omdat deze voeding niet heel goed te boek staat qua interne componenten (geen Capxon, wel Ltec).

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op maandag 30 juni 2014 @ 15:51:
[...]

Niet echt om 2 redenen
1. De 280X is 100 euro goedkoper, 120 als je kijkt naar beschikbaarheid
2. De 280X heeft een bus van 384 bit, die van de 770 is maar 256, waardoor die niet optimaal gebruik kan maken van de 4GB.

[...]

Lijkt mij niet onverstandig, zeker omdat deze voeding niet heel goed te boek staat qua interne componenten (geen Capxon, wel Ltec).
Welke voeding raad je mij dan nu aan? BTW ik neem NIKS mee naar mijn nieuwe pc volgende jaar, deze videokaart ga ik dan weer verkopen :)

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Kies wat leuks. Alles rond 550 uit die lijst is prima voor een setup als dit.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Voeding is prima, ik draaide een i5 750 @ 4,2Ghz en een HD5850 met overclock op een 450 watt BeQuiet voeding. Nu meen ik mij te herinneren dat die coolermaster voedingen niet al te best waren.

Een nieuwe voeding kan een goede inverstering zijn, neem een 650 watt exemplaar en neem die mee naar je nieuwe pc. Wil je de oude verkopen, haal de OC eraf en zet de 500watt voeding er weer in.

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op maandag 30 juni 2014 @ 15:59:
Kies wat leuks. Alles rond 550 uit die lijst is prima voor een setup als dit.
Thanks voor die link, maar is 2 GB geheugen niet gewoon genoeg ? :o
Ik weet dat mensen met een 770 of hoger vooral 2560X1440 draaien.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Op FHD zijn die beide kaarten vergelijkbaar, ene game doet de een het wat beter, de andere game dat de ander het beter. Als je hem snel weer wil verkopen maakt het dus eigenlijk weinig uit.

Verwijderd

Topicstarter
Brilsmurfffje schreef op maandag 30 juni 2014 @ 16:05:
Voeding is prima, ik draaide een i5 750 @ 4,2Ghz en een HD5850 met overclock op een 450 watt BeQuiet voeding. Nu meen ik mij te herinneren dat die coolermaster voedingen niet al te best waren.

Een nieuwe voeding kan een goede inverstering zijn, neem een 650 watt exemplaar en neem die mee naar je nieuwe pc. Wil je de oude verkopen, haal de OC eraf en zet de 500watt voeding er weer in.
Als ik volgende jaar een nieuwe PC koop, ga ik deze nog bewaren als BACK-UP pc :)
Niet zoveel nut om hem te verkopen voor ~ 200 euro :P

Maar wat voor problemen hebben CoolerMaster voedingen precies ? Deze draait al bijna 4 jaar prima (misschien omdat ik mijn pc afsluit als ik weg ga of ga slapen)

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Deze voeding heeft Ltec condensatoren. Hoewel het geen CapXon is (die staan als erg onbetrouwbaar te boek), wil je het liefst een goede kwaliteit voeding hebben. Een upgrade van een videokaart is mijns inziens een goed moment. Een GTX450 verbruikt minder dan een 770/280X dus dan kan je voeding er ineens genoeg van hebben.

edit: als je het 100% wil weten vraag je het hier.

[ Voor 16% gewijzigd door br00ky op 30-06-2014 16:21 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-11 15:29
Die cpu overklokken is een aanrader!. Ik kan het filmpje nu niet kijken, dus ben niet zeker of ze onzin verkopen, maar 3,8GHz is in elk geval wel een realistische waarde. Ik heb een i5 750 die draait op 3,6 GHz met EIST aan maar Turbo uit, base clock 180MHz en multiplier 20. Mijn moederbord ondersteunt wel de "turbo 4 core" multiplier van 21 maar ik kreeg dat niet stabiel en wou geen hogere voltages. Voltages zijn 1,25V core voltage en ik dacht 1,2V op de uncore maar dat moet ik even nakijken. De i5-760 heeft een multiplier van 21-22 dus met mijn instellingen moet jij 3,78GHz halen.

De procedure vind je waarschijnlijk op meerdere plaatsen op internet: eerste cpu multiplier en geheugen multiplier ver naar beneden, VTT voltage vast zetten (1,2V?), base clock wat verhogen en een tijdje stress testen. Geen fouten, dan terug naar BIOS, baseclock verhogen (5 - 10 MHz) en weer stress testen. Dit blijven doen tot je de gewenste baseclock bereikt of het systeem onstabiel wordt. Bij onstabiliteit VTT spanning 25mV verhogen en opnieuw proberen. Als je de VTT niet verder wilt verhogen, die aanhouden en kloksnelheid iets terugschroeven (2MHz?). Zo is de baseclock bepaald, dan kun je ongeveer hetzelfde doen maar dan met je core voltage, zet baseclock terug lager, beetje hoger dan standaard, multiplier op maximum (21 of 22 als jij die stabiel krijgt) en core voltage op 1,25V. Dat weer stress testen en bij onstabiliteit core voltage verhogen maar dat was bij mij niet nodig. Geheugen heb ik niet overklokt maar ik gebruik al 1866MHz geheugen dat op 1800 draait met mijn baseclock en max geheugen multiplier.

Let wel op dat je het geheugen ook overklokt met de baseclock, dus je moet een geheugen multiplier instellen in de buurt van de snelheid van je geheugen. Ik denk dat 4 (of 8 afhankelijk van hoe dat in je BIOS weergegeven wordt) wel een goede is bij 180MHz baseclock, dat is dan 1440MHz op je geheugen. Als dat niet stabiel is, lagere geheugen multiplier of timings losser zetten.

Wel belangrijke zijnoot, als je die snelheden wilt halen, moet je wel een andere koeler dan de stock koeler gebruiken en ik zie dat niet in jouw lijstje terug. Bv ik gebruik een Gelid Tranquillo rev2, die is wel niet zo stil meer onder load maar blijft wel onder 70°C.

Voor kloksnelheden van 4GHz of hoger ga je waarschijnlijk teveel spanning moeten toevoegen en dat zou ik maar zo laten voor een pc die dagelijks gebruikt wordt.

Ik ga wel vanavond even de spanningen van mijn pc nakijken dat ik je een goede richtwaarde kan geven.

Over GPU, GTX 770 is de enige mogelijke kandidaat met dat budget en als het een Nvidia kaart moet zijn. Ik heb een MSI GTX 760 Gaming, ook met Twinfrozr, ben ik best tevreden van in mijn pc, heb niet echt bottlenecks (behalve mijn te kleine SSD).

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

ultra en alle games nu en over een jaartje op ultra? R9 280x nemen, of als je wat meer prestaties voor je prijs wilt, een leuke R9 280. Je komt dan namelijk zeker niet in de problemen met je geheugen, wat bij de GTX770 een gok gaat zijn.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
VasZaitsev schreef op maandag 30 juni 2014 @ 17:44:
ultra en alle games nu en over een jaartje op ultra? R9 280x nemen, of als je wat meer prestaties voor je prijs wilt, een leuke R9 280. Je komt dan namelijk zeker niet in de problemen met je geheugen, wat bij de GTX770 een gok gaat zijn.
Net gekeken naar de Instellingen van Watch_Dogs, alleen voor ultra textures raden ze 3 GB aan, verder kunnen andere opties met 2 GB.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

het is jouw keuze, maar de GTX770 en R9 280x presteren nagenoeg hetzelfde, met het verschil dat de ene wél voorbereidt is op de toekomst, en de andere zit nu al op het randje. Ik zou wel weten welke ik zou laten liggen.

People as things, that’s where it starts.

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-07 20:54
Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2014 @ 17:49:
[...]

Net gekeken naar de Instellingen van Watch_Dogs, alleen voor ultra textures raden ze 3 GB aan, verder kunnen andere opties met 2 GB.
ULTRA staat toch in je TS? Zoek anders gewoon wat vergelijkingen tussen de 770 en de 280x op, genoeg van te vinden.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD || Pixel 3a - Huawei P10 ||

Verwijderd

Topicstarter
jorisvdelsen schreef op maandag 30 juni 2014 @ 17:52:
[...]

ULTRA staat toch in je TS? Zoek anders gewoon wat vergelijkingen tussen de 770 en de 280x op, genoeg van te vinden.
Ik zal eventjes kijken :)
Pagina: 1