Stroom voor vakantiehuisje met beperkt budget

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-05 13:27

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Topicstarter
In een vakantiehuisje is geen stroom/spanning aanwezig en kan er ook niet komen tegen normale kosten.
Dus denk ik aan een oplossing met generator en accu's.
Met Google kom ik heel veel tegen met solar of bedrijven die het willen regelen maar we zitten op tweakers dus ik wil het zelf doen.
  • Mijn idee is dat er accu's geladen worden via aggregaat en deze onder een bepaalde spanning opgeladen gaan worden via aggregaat (misschien 1 á 2x per dag als dit reëel is)
  • Geschat aantal dagen nodig per jaar 30-60
  • Geschat benodigd vermogen ong. 1 á 2kW (TV, koelkast, fan, lampjes en misschien nog wat)
  • Thee en koffie gaan via gasfornuis, dus flessengas
  • evt. verwarming > via flessengas maar misschien ook direct via generator/accu
  • Geen solarpanels ivm kosten, aanzienlijke kans op diefstal en geen stroom indien geen zon.
  • Bij afname van grotere stromen zal de generator natuurlijk moeten aanslaan.
  • Aansluiting op net betekend 2km graafwerk, materiaal, arbeidsloon en adminkosten > €€€€€€€€€€
Vragen:
  1. Kan/moet ik grotere stromen (bijv. elektrische kachel, boormachine, betonmolen, slijpschijf enz.) ook via accu's laten lopen of is dit te bypassen (direct aan generator, dit zal natuurlijk incidenteel gebeuren.
  2. Wat heb ik precies nodig (ik denk aan generator 4-6kW, met schone 230V uitgang, acculaaduitgang, elektrische start, accu's, spanningsbewaking, omvormer 12/24VDC>230VAC)
  3. Hoe bereken ik de accu's
  4. 12v of 24v accu's voor/nadelen?
  5. Tips
Budget: Laag mogelijk, maar moet wel voldoen. Kan alles zelf installeren en kopen

Situatie: ik ben wel handig en heb ook wel energietechniek als opleiding en werk, maar ik mis de specifieke kennis op dit gebied.

Graag geen discussie waar alle meest exotische en unieke mogelijke scenario's benoemd worden maar meer een "handvat" overwegingen en tips

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:40

luigi87

Domotica Fanaticus

in antwoord op je vragen:
1. ligt eigenlijk aan welke spanning je accu's hebben. zou het niet doen wat de spanning op je accu zakt naar mate die leeg loopt. en als je dan grote stromen laat lopen belast je ze er veel en worden ze warm. wat weer niet goed is voor de accu's.
2. denk dat je het wel zo beetje hebt. alleen ben ik bang dat op sturing gebied wel wat nodig hebt. zoals afschakelen als je accu's vol zijn. hoe je dit moet doen weer ik niet zo goed.
denk ook nog aan een omvormer van je uitgangs spanning van de accu's naar 220-230Vac!
3. P/U=I
als voorbeeld:
P=4000W
U=48V
4000/48=83,33A

wil je dan 1 uur stroom hebben heb je 84 Ah nodig, 2 uur dan heb je 168 Ah, etc.

4. hoe lager de spanning hoe hoger de stromen. zou dus zeker voor een hogere spanning gaan.

5. als je op een moement een zwaarder apparaat wilt gebruiken (ong. 1000 watt) zou ik direct op je generator aansluiten. dan laat je geen grotere stromen lopen over stukken in je kabelwerk waar het niet nodig is.

Is een elektrische aansluiting echt niet mogelijk? want je maakt het jezelf wel moeilijk zo. en accu's, generatoren en deze technieken zijn niet goedkoop.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimP
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-02 11:31
Ben geen elektro man verder, maar aggregaten draaien toch op diesel (/benzine) hou je ook rekening met die kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
WimPliers schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 14:05:
Ben geen elektro man verder, maar aggregaten draaien toch op diesel (/benzine) hou je ook rekening met die kosten?
Ja, klopt.
luigi87 schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 14:03:
....

Is een elektrische aansluiting echt niet mogelijk? want je maakt het jezelf wel moeilijk zo. en accu's, generatoren en deze technieken zijn niet goedkoop.
Aansluiting op net betekend 2km graafwerk, materiaal, arbeidsloon en adminkosten > €€€€€€€€€€

Verder bedankt voor je antwoorden/tips

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-05 19:52

talin

ES-MA

Pinin schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 13:49:

• Geen solarpanels ivm kosten, aanzienlijke kans op diefstal en geen stroom indien geen zon.

ik denk dat "boeven" meer uit zijn op een leuke generator dan die zonnepanelen van een dak afhalen en de kabels moeten afkoppelen etc.
Heb ik ook stroom op een bewolkte dag?

Een zonnepaneel produceert ook elektriciteit als het bewolkt is. Het systeem werkt immers ook op diffuus indirect zonlicht dat de aarde bereikt door de bewolking heen. Daardoor zijn zonnepanelen ook in Nederland rendabel en verdienen ze uw investering op termijn terug. Uiteraard ligt de opbrengst van uw zonnepanelen wel hoger als het wél in volle zon staat. Het is logisch dat ze meer energie opwekken op lange zomerdagen dan op korte winterdagen.
http://www.zonenco.nl/zonne-energie/vragen/

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:30

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik denk dat de accu's een flinke kostenpost worden. Als je 8 auto accu's in serie zet heb je 96V en ~560Ah. Echter ben je dan wel zo'n 800 euro kwijt en dat elke 4 tot 7 jaar.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Qua boevigheid: kan zijn, maar de generator is beter te beveiligen en vast te leggen.
Solar werkt wel bij een bewolkte dag, maar echt wel prijzig een veelvoud van generator en accu's
Het gaat echter om een aantal dagen per jaar, dus dieselkosten zijn niet heel hoog. Aanschaf generator is toch al nodig als ik een keer wat meer vermogen nodig heb.

Maar het is te overwegen om een simpele generator en een solarpanel te doen, afweging van kosten

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:55
Ik zou eens kijken hoe ze dit op (zeil)bootjes oplossen. Daar zijn mensen met hetzelfde probleem. En daar heb ik ook wel eens over situaties gelezen waar ze gewoon magnetron e.d. vanaf accu laten draaien middels een omvormer.

Ga eens kijken op wat bootfora.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 24-06-2014 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Koelkast zou ik lekker op gas doen. Lekker stil ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-05 22:57
Ik zou eens kijken of het mogelijk is om de stroomverbruikers die je continu nodig hebt op een andere manier op te lossen. Een koeling onder je huis, in de grond maken? Of inderdaad een oplossing op gas.

Als je dat voor mekaar hebt kan je de accu's m.i. helemaal schrappen, en een generator neerzetten voor voor wanneer je stroom nodig hebt.

maar als je écht low-budget wil gaan: http://www.bruna.nl/boeken/thrillers-spanning-site ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Kan ook, maar een koelkast neemt weinig vermogen op hoor (200W) en gaskoelkastjes zijn redelijk prijzig (koelkast is al aanwezig)

Op (zeil)bootjes heb je idd vaak hetzelfde probleem, maar ook daar kom ik toch vaak weer solar tegen of mooie kant en klaar pakketten en ze maken vaak gebruik van "walstroom" ipv generator
L0we schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 14:21:
Ik zou eens kijken of het mogelijk is om de stroomverbruikers die je continu nodig hebt op een andere manier op te lossen. Een koeling onder je huis, in de grond maken? Of inderdaad een oplossing op gas.

Als je dat voor mekaar hebt kan je de accu's m.i. helemaal schrappen, en een generator neerzetten voor voor wanneer je stroom nodig hebt.
Ja daar neig ik misschien ook wel naar, evt. TOCH een solarsetje erbij

[ Voor 45% gewijzigd door Pinin op 24-06-2014 14:24 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:30

Standeman

Prutser 1e klasse

Move van SG naar DED, daar zitten veel meer mensen met verstand van dit onderwerp

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:40

luigi87

Domotica Fanaticus

Pinin schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 14:08:

Aansluiting op net betekend 2km graafwerk, materiaal, arbeidsloon en adminkosten > €€€€€€€€€€

Verder bedankt voor je antwoorden/tips
2 km kabelwerk is inderdaad een draak van een klus.

Ik zou ook nog even goed kijken naar windenergie. er is praktisch altijd wind in Nederland en daar kan je best een leuk rendement uit halen. maar wel in combinatie met een generator voor de winddipjes en vraag naar veel energie.

Heb je kinderen? die kan je ook op een hometrainer zetten en deze aansluiten op een alternator :+

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:30

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het vermogensbudget heb je, dat is goed.
Belangrijker voor accu's is het energiebudget in kWh per dag.
Ik zou persoonlijk voor een off grid solar oplossing gaan met generator backup.
Waarom: de accu's blijven ook bij afwezigheid geladen en gaan dus langer mee. De accu's kunnen kleiner zijn want de opwek overlapt met gebruik. Panelen zijn stil en onderhoudsvrij. Ook zijn ze goedkoper dan accu's.
De generator vindt accu's ook leuk want dan hoeft hij niet in deellast te draaien en luistert de spanning- en frequentieregeling niet zo nauw (want dat regelt de omvormer). De generator kan dus goedkoper.
Kijk eens bij Victron of andere off-grid boer.
Overigens zijn panelen al zo goedkoop dat ze niet diefstalgevoelig meer zijn.

De echte budgetoplossing is een omvormer aan je autoaccu knopen.
1500W is dan wel de max (afhankelijk van je auto) maar daar moet je met kamperen wel mee uit de voeten kunnen :)
Zorg wel voor een starthulpaccu...

[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 24-06-2014 14:50 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
@luigi87: haha, helaas geen kiddo's en het betreft spanje, Qua wind weet ik het niet helemaal op deze plek.
@Proton_ Dat is best een goed idee, en ik had nog niet gedacht aan het feit dat accu's ontladen als je er niet bent dus ik zie het voordeel van solar. Off-grid heet dat dus, dat googled beter

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Random google hits:
Effekta AX 2000 (1500W op 230V) ~€900
1500W aan panelen kun je shoppen voor ~€1000
Accu's zijn ~€200 /kWh.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
http://www.imholz-zonnepa.../Stand_alone_set_2_0.aspx

is dit ook een complete set of is zoiets niets?

edit: ik ben al heel wat wijzer > thx allen

[ Voor 16% gewijzigd door Pinin op 24-06-2014 15:52 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Domme vraag, maar weet je wel zeker dat je die twee km zou moeten graven? Kan dat niet gewoon bovengronds aan palen? Die zie je in het buitenland overal staan tenslotte. Dat scheelt natuurlijk enorm in de kosten ten opzichte van moeten graven...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
ATS schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 15:53:
Domme vraag, maar weet je wel zeker dat je die twee km zou moeten graven? Kan dat niet gewoon bovengronds aan palen? Die zie je in het buitenland overal staan tenslotte. Dat scheelt natuurlijk enorm in de kosten ten opzichte van moeten graven...
Geen domme vraag, want je hebt wellicht gelijk maar de kosten zijn gewoon te hoog en te veel administatieshit

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-05 19:58
Wat betreft de zware machines die je wilt inzetten (betonmolen, lasapparaat? ) Die gaan leidend worden voor de generator. Dusdanig leidend dat je wellicht beter tijdelijk een zware generator kan huren.

Je zit denk ik nog iets teveel in de "wat kan het nou helemaal kosten" modus. Off-grid energie voorziening is nooit goedkoop. Accu's gaan maar heel kort (jaar of 7) mee, of je moet special accu's hebben die een fortuin kosten. Je verdient het meest door eerst goed te bedenken hoeveel vermogen je nodig hebt.

Solar zou ik toch niet afschrijven. Als je het over 30 tot 60 dagen per jaar hebt, dan lijken dat week-ends? Dan kunnen panelen de hele week voorraad opbouwne voor het week-end. Idiaal voor off-grid.

Er zijn een paar bedrijven die op basis van een brandstofcel een generator leveren. Volgens mij maken die alleen stroom bij vraag, je hebt dan geen accu nodig en ze maken geen herrie of rook. Geen idee wat de waterstof navulling kost.

Zelf heb ik ook wel eens gedacht om een hybride auto hiervoor in te zetten. Je rijd ermee naar je zomerhuis en sluit dan het huis aan op de accu van de auto. Kostentechnisch lijkt dat me de goedkoopste manier eventueel af en toe de auto laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:56
Standeman schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 14:12:
Ik denk dat de accu's een flinke kostenpost worden. Als je 8 auto accu's in serie zet heb je 96V en ~560Ah. Echter ben je dan wel zo'n 800 euro kwijt en dat elke 4 tot 7 jaar.
Je gaat uit van 8 accu's 12V 70Ah?

Als je die in serie zet krijg 96V en 70Ah.
Zet je ze parallel dan eindig je met een accupakket van 560Ah bij 12V.

De hoogste cijfers uit beide scenario's plukken en samenvoegen werkt helaas niet. :P

Verder heeft o.a. Victron inderdaad hele mooie oplossingen voor dit soort problemen al dan niet gecombineerd met zonne-energie.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

MeTooPV schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 19:01:
Je verdient het meest door eerst goed te bedenken hoeveel vermogen energie je nodig hebt.
Verder eens met je verhaal :)
Jammer dat Toyota geen 230V stopcontact in de kofferruimte als optie aanbiedt ;)
800 watt is echter geen probleem als je deze pagina moet geloven:
http://www.aprs.org/FD-Prius-Power.html
Inclusief automatisch motor starten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Pinin schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 15:21:
@luigi87: haha, helaas geen kiddo's en het betreft spanje, Qua wind weet ik het niet helemaal op deze plek.
@Proton_ Dat is best een goed idee, en ik had nog niet gedacht aan het feit dat accu's ontladen als je er niet bent dus ik zie het voordeel van solar. Off-grid heet dat dus, dat googled beter
Als je met het huisje in Spanje zit kun je makkelijk af met zonnepanelen. Vrijwel alles is wel in 12V te krijgen dus dan hoef je ook niet te gaan kutten met zware omvormers.

Dit is een mooi topic om wat ideeën op te doen: Off-Grid - Is 12V de betere optie? Een experiment.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-05 17:00
Het belangrijkste is dat je je verbruik identificeert. Hierop moet je de grootte van je accu's bepalen.
Ik neem aan dat je apparaten ook moeten draaien als je er niet bent.

Stel je hebt een base load (continue verbruik) van gemiddeld 200 watt. Dan heb je 4,8 KWh per dag aan consumptie. Reken daar nog een goeie 10% bij voor omvormer verliezen en je komt al op 5,3 KWh er dag. Dat is al een hele stapel batterijen! Vermenigvuldig dan dat verbruik met het aantal dagen dat je afwezig zult zijn (vb: 10 dagen, dan heb je ruim 53 KWh aan batterij nodig en dat is ruim 300 KG aan lood accu).
Zou je hier eerst wat info over kunnen geven? Dan valt de dimensionering veel makkelijker uit te rekenen atm weten we niks.

Dat ter zijde even terug bij het begin beginnen.
Je zoekt een offgrid oplossing, dan heb je de volgende opties:
- Enkel op generator (generator die ctu draait, kan geen optie zijn als je lange periodes weg bent en stroom nodig hebt.)
- Batterij systeem in combinatie met generator en evt. PV + wind + ...

Voor zo'n systeem wil je zoveel mogelijk onafhankelijkheid, enkel op pv of wind is niet aan te raden, dit vraagt voor een ENORME overdimensionering van je productie om de "donkere dagen" door te komen en vaak is dit niet rendabel t.o.v. generators. Je kan pv en wind als ondersteuning combineren, op aparte laad controllers, en dan met de generator de rest aanvullen. Hou in elk geval rekening met murphy's law, what can go wrong will go wrong!

Zo'n systeem kan je redelijk makkelijk tweaken, zolang je kennis van zaken hebt. Je geeft aan actief te zijn in de electro sector dus ik neem aan dat je de competenties hebt.

Voor je vragen:
1) Dit is wat je zelf wil, je kan een grote omvormer aan je accu's hangen maar die kost veel, direct aan de generator is altijd beter en beperkt verlies in de omvormers (~21%). Bereken zorgvuldig je verbruik, 1à2 KW klinkt veel voor wat lampjes en een koelkast... Hoewel het je wel wat marge geeft, dan haal je bijvoorbeeld zoiets: http://azerty.nl/36-3920-...re2kw-24-gelijkstroo.html
2) Dit hangt weer af van je accupakket, loodaccu's laad je idealiter op in 10 uur, let dus op je accu's voor het vermogen en neem extra marge! Ook andere zaken kunnen het verhogen je hele boormachine park. Je gebruikt best niet de acculader van de generator, neem een apart laadsysteem, zo'n generator levert vaak maar 100 watt.
3) Zie boven
4) 12/24 volt zal de grootste compabiliteit geven, ook met eventuele andere systemen. 24 volt heeft een voordeel als er grotere stromen vloeien, minder kabel.
5) Tip: neem zoveel mogelijk verlichting/apparatuur op 12/24 volt, dan moet dit niet via de omvormer en spaart zo heel wat omvormverlies uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

larsg schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 22:30:
Het belangrijkste is dat je je verbruik identificeert. Hierop moet je de grootte van je accu's bepalen.
Ik neem aan dat je apparaten ook moeten draaien als je er niet bent.

Stel je hebt een base load (continue verbruik) van gemiddeld 200 watt.
Een baseload van 200W als je niet eens in je vakantiehuisje aanwezig bent? :?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-05 19:58
@larsg brandstofcell heeft ook wel potentie, zeker als je standaard op solar en/of wind draait en de brandstofcel als back-up gebruikt. Er zitten geen bewegende onderdelen in, dus de bedrijfszekerheid lijkt mij groter dan bij een generator. Maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord dat iemand het ook heeft toegepast.
Er zijn wel sites: http://www.camperscoevorden.nl/brandstofcellen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
@MeTooPV

Zelf ben ik wel bekend in deze wereld. Ik kan niet concreet zeggen waarom ze niet toegepast worden maar ik kan wel enkele argumenten inbeelden. (Kostprijs machine, gevaar, kostprijs en beschikbaarheid H)
Het is een optie, deze kan het hele batterij verhaal achter zich laten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Goed ik ga inventariseren wat ik nodig heb aan vermogen.
  • Koelkast: 230vac 200W (is al aanwezig dus ik ga geen andere kopen)
  • TV: 50W
  • Verlichting (ik denk aan 12/24V) maar ik gok zo'n 50W totaal (3 buitenlampjes en 3 woonkamer/keuken en slaapkamer 2)
  • Lader voor telefoon ofzo 20W
  • Waterpomp (om water uit depot te pompen, er is ook geen wateraansluiting dus dat komt uit reservoir) 500W
  • Alarm systeem (komt misschien op termijn) ???
  • ....
  • ....
Wat ben ik nog vergeten of heb ik verkeerd ingeschat?

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Rioolpomp, wasmachine, waterkoker, koffiezetter?
Hoe maak je warm water?
Maak ook een inschatting van de hoeveelheid draaiuren per dag (max en gemiddeld).
Dat is belangrijk voor de accucapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Proton_ schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 17:00:
Rioolpomp, wasmachine, waterkoker, koffiezetter?
Hoe maak je warm water?
In de openingspost staat:
Pinin schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 13:49:
  • Thee en koffie gaan via gasfornuis, dus flessengas
Dat lijkt me dus helder: warm water wordt op gas gemaakt.
Maak ook een inschatting van de hoeveelheid draaiuren per dag (max en gemiddeld).
Dat is belangrijk voor de accucapaciteit.
Ik denk dat als de bereidheid er niet is om te kijken of een andere koelkast zinnig is, elke speculatie over accu's ook zinloos is. Een nieuwe zuinig koelkast is waarschijnlijk veel goedkoper dan een dik accupakket om de huidige te voeden.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:00

ericplan

5180 Wp PV

Erasmo schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 21:56:
[...]

Als je met het huisje in Spanje zit kun je makkelijk af met zonnepanelen. Vrijwel alles is wel in 12V te krijgen dus dan hoef je ook niet te gaan kutten met zware omvormers.

Dit is een mooi topic om wat ideeën op te doen: Off-Grid - Is 12V de betere optie? Een experiment.
Wat is de gemiddelde jaaropbrengst in Spanje? Iemand?
Pinin schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 16:10:
  • Verlichting (ik denk aan 12/24V) maar ik gok zo'n 50W totaal (3 buitenlampjes en 3 woonkamer/keuken en slaapkamer 2)
  • Waterpomp (om water uit depot te pompen, er is ook geen wateraansluiting dus dat komt uit reservoir) 500W
  • ....
  • ....
In welke periode gebruik je dat huisje? Maakt wel uit of je er in de zomer of in de winter bent.

[ Voor 44% gewijzigd door ericplan op 25-06-2014 17:22 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Pinin schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 16:10:
  • ....
  • ....
Als je mijn post goed had gelezen wist je dat er een verschil is tussen vermogen en capciteit.
Je moet je capaciteit berkenen, anders weet niks!

Hoe lang blijf je weg, geef daar is antwoord op want zo lang moet die koelkast draaien, ik neem aan dat je de rest uitzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Een koelkast zet je toch ook uit als je langere tijd niet in een vakantiehuisje bent? De bederfelijke waar blijft ook in de koelkast toch niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

ATS schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 17:16:
Dat lijkt me dus helder: warm water wordt op gas gemaakt.
Als je eenmaal PV hebt liggen is een waterkoker goedkoper dan flessengas :)
Ik denk dat als de bereidheid er niet is om te kijken of een andere koelkast zinnig is, elke speculatie over accu's ook zinloos is. Een nieuwe zuinig koelkast is waarschijnlijk veel goedkoper dan een dik accupakket om de huidige te voeden.
De bestaande koelkast inpakken met PIR platen is waarschijnlijk goedkoper en zuiniger dan een nieuwe koelkast. Tweakers op vakantie, toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
ericplan schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 17:19:
[...]

Wat is de gemiddelde jaaropbrengst in Spanje? Iemand?
volgens mij was dat in de winter gelijk aan onze zomer uur of 4 . maar je moet een buffer hebben van minimaal 3 dagen in de accu.

tenminste zo rekende we dat uit in 1990 voor tientale off grids in spanje. geen klachten gehad :-)
solarex en bp hadden mooi tabelen daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:29
Voor een globale schatting van de opbrengst even kijken op pvgis: (locatie aanklikken op de kaart, standaard instellingen zijn ok).

http://re.jrc.ec.europa.e...t.php?lang=en&map=europe#

Als ik zo even kijk voor Spanje ligt de opbrengst op ongeveer 1500 kWh/kWp voor een zuid gerichte opstelling. Dat wil dus zeggen dat je met bijvoorbeeld 4 panelen van 250Wp (totaal 1kWp) 1500 kWh per jaar zal opwekken. De verdeling over de maanden is ook via pvgis te raadplegen.

Edit:
Hier een pvgis kaart waarop te zien is wat ongeveer je jaarlijkse opbrengst is per kWp voor heel Europa.

Afbeeldingslocatie: http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/cmaps/eu_cmsaf_opt/PVGIS_EU_201204_presentation.png

[ Voor 21% gewijzigd door MK1o2 op 25-06-2014 22:32 ]

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Proton_ schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 20:04:
[...]

Als je eenmaal PV hebt liggen is een waterkoker goedkoper dan flessengas :)

[...]

De bestaande koelkast inpakken met PIR platen is waarschijnlijk goedkoper en zuiniger dan een nieuwe koelkast. Tweakers op vakantie, toch? ;)
Tja dit zijn dus allemaal dingen die ik ook niet precies weet, momenteel ben ik niet in het huisje en kom er pas weer over enkele maanden. Volgens mij is de koelkast een inbouwmodel en het lijkt mij zonde om deze al te vervangen. Iets gelijk geld voor waterkoker/koffiezetter, het is absoluut handig om deze op stroom te hebben, maar het maakt je meer afhankelijk van een werkend pakket, en het pakket wordt zo groter en groter.

Ik probeer met dit topic te inventariseren wat ik nodig heb aan capaciteit, en het lastige is dat ik veel verschillende oplossingen hoor waar overal iets voor te zeggen valt. Gas/12V/230V er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar wat mijn weg is is nog even lastig omdat ik zelf ook niet alles duidelijk voor ogen heb. Het huisje is gebouwd voor 230V, maar dat wil niet zeggen dat een 12/24V ombouw/installatie uitgesloten is, hetzelfde voor koelkast er staat er nu 1, maar als het echt nodig of raadzaam is om die te vervangen dan kan dat.

p.s. het gevaar van een grote mooie installatie is dat het aantrekkelijk is om te stelen.
larsg schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 17:49:
[...]

Als je mijn post goed had gelezen wist je dat er een verschil is tussen vermogen en capciteit.
Je moet je capaciteit berkenen, anders weet niks!

Hoe lang blijf je weg, geef daar is antwoord op want zo lang moet die koelkast draaien, ik neem aan dat je de rest uitzet?
We zullen (schat ik) 2x per jaar 2 weken 2x 1 week en 2x een weekend gaan.
Capaciteit kan ik idd nog moeilijk geven omdat ik ook niet precies weet wat ik nodig heb. Ik begrijp dat het een beetje kip en ei verhaal begint te worden, maar aangezien ik niet uit ervaring kan spreken (huisje is nieuw voor ons) ben ik mij dus aan het oriënteren wat voor ons de beste oplossing is als je alle voor en tegens afweegt.

Vandaar dat ik eigenlijk neig naar een vrij goedkoop systeem voor een jaar of 2 en dan kan ik een veel beter beeld/situatie schetsen, aan de andere kant is het juist zonde van de eventuele investeringen voor "niets"

[ Voor 26% gewijzigd door Pinin op 26-06-2014 11:04 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-05 17:17
@Pinin
er zijn vele wegen die naar rome leiden.

check in ieder geval eerst de lokale wetgeving, dat kan soms wel eens vreemde dingen geven.

je kunt ook eens denken aan een ikea tuinverlichting set.
(wie heeft er ooit beweert dat de lampjes in de tuin moeten hangen, die kun je ook binnen hangen en het paneel buiten. ;) )
dan heb je vast een stapje gedaan, kost geen drol, en geeft je wat ervaring.

edit:
een voorbeeld setje (geen ervaring mee)
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/807611/

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 26-06-2014 11:35 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Waarom koop je voor de eerste keer dat je gaat niet gewoon een (tweedehands) aggregaat (of je gebruikt je auto?:P) en bekijk je de situatie?

Volgens mij moet offgrid solar oplossing wel voldoende zijn voor jou behoefte. Eventueel zou je het eerder genoemde aggregaat als backup kunnen gebruiken.

In de US zijn ze ook vrij druk met duurzame offgrid systemen, dus er zal zat info over te vinden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Idd ik zit ook te denken om de eerste keer een aggregaat mee te nemen (of daar kopen) het nadeel is dan wel dat hij continue draait en dat is niet goed als hij zijn energie niet kwijt kan. (schijnt)
Tevens denk ik dan "zal ik een 1á2KW ding kopen of meteen een 6kW)

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Kwam deze site nog tegen, ook best prettig leesbaar
http://dewiki.nl/index.ph...nnestroom_systeem_plannen

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Pinin schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 10:57:
Volgens mij is de koelkast een inbouwmodel (...) Het huisje is gebouwd voor 230V.
(...) (huisje is nieuw voor ons)
Hoe deed de vorige eigenaar het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Hij had toen hele andere plannen voor het huisje/perseel (o.a. een nog te bouwen huis)
Die had een hele superdeluxe 16kW installatie (€60k) staan en deze is dus gejat

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Whoa, das wel duur ja :)
Vandaar je angst.
De 16kWp lag vast niet alleen op het dak... dat maakt diefstal wel makkelijker.

Ik denk dat je met eerder gelinkte set + 2kW aggregaat helemaal klaar bent. Je kan dan 's nachts gewoon het licht op de gang aandoen en de koelkast blijft draaien zonder gepruttel en roet.
Als je dan wat moet boren/zagen of de zon valt tegen zwengel je de aggregaat een uurtje aan en krijgt de elektronica ook geen pieken te verduren.

Je kunt er voor zorgen dat de set niet zonder braakschade te verwijderen is; dan is diefstal vooral een verzekeringskwestie (nog steeds vervelend maar geen ramp van €60k).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Vergeet niet dat je ook koelkasten op gas hebt

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Via marktplaats vond ik een paar zeer smakelijke stand alone sets die kwa prijs en uitvoering
er zeer aanlokkelijk uitzien.

http://www.imholz-zonnepa...nhuis_boot_caravan/1.aspx

En als ik het goed begrijp alles inc akku's en zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streepje
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-01-2024

Streepje

noem me maar Streepje

Bij mij in de boot heb ik een Victron phoenix omvormer http://www.victronenergy....r-12v-24v-48v-800va-3kva/ in combinatie met 2x 250A accu's en een klein zonnepaneel. Met normaal gebruik kan ik hier 3-4 dagen stroom mee hebben (alles is nog halogeen verlichting ,inclusief gebruik van magnetron)

Het voordeel dat ik heb is dat ik kan laden tijdens het varen maar met een aggregaat en betere zonnepanelen zou je een heel eind moeten kunnen komen

Asus maximus IV extreme-----Intel Core I7 2600k----- Asus GTX580 SLI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:00

ericplan

5180 Wp PV

Het blijft natuurlijk een vakantiehuisje. Daar is het niet erg als je moet improviseren. Je kan bijvoorbeeld de zonnepanelen demontabel maken en bij afwezigheid binnen zetten. Dat doen ze bij tuinhuisjes ook. Verder een beetje energiemanagement, niet alles tegelijk willen.
De zon maakt geen geluid, een aggregaat wel. Kijk hoe je slimmer om kan gaan met de omgeving. Vlak terrein of heuvelachtig? Je kan bijvoorbeeld kijken of je het waterreservoir naar een hoger punt kan verplaatsen zodat de zwaartekracht z'n werk doet. Televisie in een vakantiehuisje?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

PClop schreef op zondag 29 juni 2014 @ 13:26:
Via marktplaats vond ik een paar zeer smakelijke stand alone sets die kwa prijs en uitvoering
er zeer aanlokkelijk uitzien.

http://www.imholz-zonnepa...nhuis_boot_caravan/1.aspx

En als ik het goed begrijp alles inc akku's en zonnepanelen
Lijkt me een goede oplossing. Als je daar een goedkoop diesel aggregaatje op aan sluit (met vieze goedkope inverter), kun je daarmee een paar uur je accus bijladen, en staat je aggregaat niet de hele dag/avond te loeien.

Overigs zijn er ook relatief stille (meestal benzine...) aggregaatjes. zijn waarschijnlijk makkelijk mee te slepen.

aggregaatjes die vanzelf aanslaan (als....) zijn er niet in de catagorie heel goedkoop voor zover ik zie, dan moet je ook automatisch je batterij nivo bijhouden en dan beslissen of je aggregaat moet aanslaan. Zie ik nog niet gebeuren in de prijscategorie die jij in gedachten hebt.

PS, zowel een aggregaat als veel batterijen moet je uiteraar in een goed geventileerde ruimte gebruiken.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Nogmaals een berekening, nu met vermogen en tijd per 24uur.
Ter info, er zal dus ook een kleine generator komen en sommig spul kan achterwege gelaten worden. De vermogens is een aanname mbv google.

Edit: bepaalde dingen zijn niet persé nodig maar wel makkelijk en ook nodig als je het wilt verhuren.

Eigenlijk wil ik eerst alleen even met een generator werken, maar volgens mij moet hij dat altijd draaien (Koelkast) zonder batterij en dat lijkt mij ook nogal knullig

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/la9bkD6f0wccUi8ptk20tA6R/full.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Pinin op 09-07-2014 21:01 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Welke apparaten blijven er aanstaan als je weg bent en hoelang ben je weg? Deze vraag is zeer belangrijk, als jij soms 100 dagen afwezig bent zal je enkel al van je koelkast een consumptie hebben van 1,2 KWh * 100 * 130% = 156 KWh (30% is voor verlies bij omzetting en verlies uit batterijen). Liefst heb je dan nog een bron die de batterijen oplaad (wind/zon). Weet echter dat er in wintermaanden de kans is dat je niks zal produceren met je zonnepanelen of wind op een dag. Uit eigen cijfers kan ik zeggen dat er in de winter van december 2012 dagen waren dat mijn 3 KWp aan zonnepanelen 0,0 produceerden omdat er een deken aan sneeuw op lag. Over heel die maand had ik slechts 12 KWh (dat zijn maar 10 dagen koelkast dus)
Ik begrijp dat dit in Spanje anders zal zijn, toch blijft het weer een wildcard om rekening mee te houden...

Ik raad je verder aan om 2 netten te creëren.
1: Achter een bank batterijen voor koelkast en alle andere kleine verbruikers
1: Direct achter de generator voor de zware vermogens (wasmachine, gereedschap, lader batterijen...)

Voor je battery bank, kies voor iets ruim 20 à 30 KWh pleit toch voor het veiligste voor deze situatie.
Opladen kan via pv en je generator (laatste niet vereist maar zeer handig.)

Idealiter zou ik je een SMA sunny island adviseren, maar je gaf aan zelf iets ineen te willen tweaken.
Ook met het oog op budget heb je enkel die batterijen, generator, omvormer en 2 charge controllers nodig. Vergeet niet dat je met enorme stromen werkt! Lekker dikke kabels voor je batterijen dus!

PS: waar haal jij die 50 watt vandaan voor die koelkast? Ik heb thuis een (klein) camping modelletje staan met een nameplate vermogen van 75 watt, deze trekt dat natuurlijk niet 24/7 maar een full scale koelkast zal meer trekken. Vergeet ook niet dat door het warm Spaans klimaat de koelkast meer zal draaien. Is er verder nog iets van netwerk/inbraak beveiliging dat je wilt draaien? Ljikt me wenselijk als zonnepanelen jatten daar.

PS2: Lees ik dat je het wilt verhuren? Dit veranderd de zaak namelijk enorm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Onderstaand is dan wel niet voor een vakantie huisje maar is er enkel voor om "het" een beetje
in de vingers te krijgen hoe eea werkt .............. en het werkt, enkel is het nu geen weer om
het dak op te gaan om een 2 x 6 mm² vmvk van het dak naar de kelder te leggen zodat
ook de tracer zonnestroom mppt lader z,n werk kan gaan doen >:)

De kast waar het nu in zit is tijdelijk, is ook enkel voor de proef opstelling.

De lader/omvormer is een 24V / 1500 / 3000W met 4A lader
https://www.autobatterien...annungswandler-Inverter_1

De zonnestroomlader is een Tracer-2210RN met afstand bediening/ LCD

De accu's zijn 100Ah type DC31 ( er zijn wel 5 "merken" die dit type leveren, dit was de goedkoopste )

De Battery Balancer is van Westech, is nodig omdat het een 24V systeem is.

Tevens heb ik er ook maar even een scheider/zekering tussen gezet van 200A
puur voor het gemak.

Het geheel is al getest op 12 uur draaien op enkel de accu's, dus als noodstroom
de koelkast en de cvketel waren er die tijd op aangesloten, de 4A lader had 7 uur nodig
om de accus weer op 100% ( va 70% lading ) lading te krijgen, prima dus.

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Hans%203/IMGP0091.JPG

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Hans%203/IMGP0092.JPG

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Hans%203/IMGP0096.JPG

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Hans%203/IMGP0097.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Leuk, bedankt voor de reactie.

Ik zal even een update geven nav mijn startpost.
De laatste vakantie heb ik gebruik gemaakt van een 24V acculader welke gevoed werd door een generator.
De omvormer 24>230 (2000w) heb ik lokaal gekocht en lijkt wel een beetje zoals hierboven, helaas is het niet zo'n schone spanning en ook het vermogen kan hij niet goed leveren.

Nu ga ik voor een mooier apparaat van waarschijnlijk victron, neem deze mee als bagage en koop lokaal 2x een zonnepaneel

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Had je dan wel voldoende accu capaciteit ( Ah ) om de omvormer goed te laten werken ?
waren de kabels wel dik genoeg, was de lader er wel een met meerdere laad trappen?

De lader die in mijn omvormer zit, masseert duidelijk de lading van de platen naar een hoger nivo
de spanning varieert dan steeds om de 10 seconden van ongeveer 26V naar 28.5V
hij doet dit als de accu's al bijna vol zijn, een accu is nl moeilijk met een konstante
laad spannig 100% te laden.
Pagina: 1