Nadat mijn vorige PC een maand op Marktplaats had gestaan voordat ik eindelijk een fatsoenlijk bod had ontvangen, was het deze week tijd voor een nieuwe build.
Hiervoor een NZXT H200i case gehad, die 5 jaar geleden als behoorlijk compact werd beschouwd, maar de wereld is sindsdien veranderd en ik wilde nog kleiner. Met name omdat de PC regelmatig verplaatst zal worden tussen kantoor en woonkamer. Het kantoor (in onderstaande foto) wordt gebruikt voor keyboard & mouse games (simulatie & strategy games, point & click RPG's, etc.) en ik sluit hem op mijn 65" OLED aan als ik controller based games wil spelen (Shooters, Action RPGs, etc.)
Daarom wilde ik een zo compact mogelijke build die ook in mijn TV kast (IKEA Besta) zou passen.
En voila, meet Black Box:
Plaatje voor al het kabelmanagement:
En na wat proppen tie-wraps:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 7600X Boxed | € 224,04 | € 224,04 |
1 | Moederborden | ASRock B650I Lightning WiFi | € 209,- | € 209,- |
1 | Videokaarten | Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7900 XT | € 786,81 | € 786,81 |
1 | Behuizingen | Lian Li A4-H2O (PCI-e 4.0 riser cable) Zwart | € 144,90 | € 144,90 |
1 | Monitors | Samsung C34H890WJU Zwart | € 628,60 | € 628,60 |
1 | Waterkoeling | EKWB EK-Nucleus AIO CR240 Dark | € 110,90 | € 110,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5 | € 121,- | € 121,- |
1 | Voedingen | Corsair SF750 (2018) | € 167,36 | € 167,36 |
1 | Solid state drives | Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB | € 245,09 | € 245,09 |
1 | Solid state drives | WD Black NVMe SSD SN700 250GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 2.873,59 |
---|
De eerste dragen druk bezig geweest om dit heethoofd onder controle te krijgen. Op Stock instellingen waren de temperaturen OK-ish onder full load (CPU: 85, GPU: 89), maar het lawaai van de fans was me iets te gortig.
Ik wist van te voren dat ik hier tegenaan ging lopen in zo'n compact formaat, dus flink aan het aanpassen geweest.
De CPU heb ik undervolt en het maximum vermogen aangepast naar 87W. Vanwege undervolten zorgt dit gek genoeg voor een vergelijkbare performance en ligt de Cinebench score nog steeds rond de 14400, terwijl de temperatuur niet hoger wordt dan 65 graden (mits de GPU ook niet aan staat).
De PBO settings:
curve offset = -30
PPT = 87 watt
De GPU heb ik ook undervolt en maximum vermogen wat aangepast, maar wel de memory snelheid verhoogt. Ook hier is de impact in Furbench maar 2-3 FPS op het totaal, maar temperaturen zijn nu veel beter controleerbaar.
Spanning: 1050mV
Energy limit: -7%
Ram Speed: 2700
Het grootste probleem van deze case is dat de enige fans (naast die van de GPU) aan de bovenkant zitten en gekoppeld zijn aan de radiator. Hoewel de CPU dus redelijk koel bleef, gingen de fans niet harder draaien als de GPU wel warmer werd. Deze zuigt de lucht van buiten aan en verspreid de hitte in de case, maar die moet er toch boven uit.
Daarom via
Fancontrol een custom sensor aangemaakt die de maximum temperatuur van de CPU
of GPU pakt en op basis daarvan de top fans snelheid aanpast.
Voor de liefhebber, hier de setup:
Resultaat:
- muisstil bij desktop gebruik, je merkt eigenlijk niet eens dat hij aanstaat. Helpt dan ook niet dat er 0 verlichting op of in de case zit lol. Had toch voor RGB moeten gaan.
- op full beans met Cinebench en Furmark komen beiden niet boven de 80 graden uit, met een fangeluid dat ik als acceptabel ervaar.
- In game (Baldur's Gate 3, 3440x1440, Ultra en Cyberpunk, 3440x1440, Ultra (RT OFF)) draait zowel CPU als GPU tussen de 70-75 graden waarbij de fans een aangename en negeerbare achtergrondruis zijn over de game geluiden/muziek. En als ik op de TV speel hoor ik hem sowieso niet omdat hij in een (goed geventileerde) kast staat.
Upgrades die ik nog in mijn hoofd heb:
- de fans nog een keer te vervangen voor Noctua’s.
- custom cables voor de GPU
- 2,5” SSD voor extra opslag
[
Voor 3% gewijzigd door
RobbieB op 12-02-2024 10:32
]