Ik heb twee temp sensors, op de in- en uitgang van de radiators, en een flow sensor. Eerste keer een eigen waterkoeling bouwen, dan krijg je dat.PilatuS schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:01:
Prachtig om de loop zo strak te maken met de distroplate
Edit: Heb je trouwens wel een watertempsensor om je fancurve op te taten draaien ? Wat CPU en GPU doen qua temps boeit weinig zolang je het water maar netjes binnen een range weet te houden. Verder ook weinig mis met een wat hogere watertemp als je het stil wil hebben. Ik laat mijn watertemp oplopen tot net onder de 40 graden. Fans op 0% bij 35 graden en pas aan op 37 graden. Idle kan daarmee ook prima zonder de fans op de rad te laten draaien.
De pomp zit op een moederbord fan header aangesloten, en het BIOS regelt de pomp dat 'ie nauwelijks hoorbaar is. Ik heb dan een flow rate van ongeveer 100 l/h; volgens mensen die er verstand van hebben (net) voldoende. Harder en hij begint als een vaatwasmachine te klinken.
Idle heb ik een radiator in- en uitlaattemperatuur van 28 resp 26 graden. Onder vollast is dat 41 en 36. Lijkt me prima.
Gisteravond heb ik de fan curves ge-finetuned. Ik mis een mogelijkheid om de fan rpm te laten regelen door meerdere sensors tegelijk. Ik heb de twee top fans geregeld door de CPU temperatuur, de derde fan kijkt naar de koelwater temperatuur, en de vierde past z'n toerental aan al naar gelang de luchttemperatuur in de kast verandert. Een gewogen gemiddelde zou handig zijn.
Deze computer is gebouwd voor Flight Simulator 2020 (en dit najaar natuurlijk Flight Simulator 2024). MSFS is een processor heavy applicatie. De 4090 komt niet boven de 60 graden uit. De processortemperatuur varieert van 60 graden als je 's nachts boven zee vliegt (en er alleen een cockpit gerenderd hoeft te worden), tot 80-85 graden wanner je op voetgangershoogte langs 7th Avenue richting Times Square aan het strietsen bent.
De koelwatertemperatuur is goed te regelen met relatief weinig fan rpm: 400 rpm beneden de 50 graden CPU temp, daarboven 800 rpm tot 75 graden. En daarboven begint de boze wolf echt te blazen, maar normaal gesproken kom ik zelden in dat gebied. 800 Rpm is nog redelijk stil.
May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!