Ik wilde een budget pctje die windows, linuxmint, dota2, sc2 en counterstrike kon draaien. Ik was weg van de Sharkoon CA-M kast en de pc moest stil en een deels upgradebaar zijn. Na lang zelf te hebben gezocht en gezworven door guides van budget game pc's en de vele amd builds, kwam ik uiteindelijk toch uit op een intelpad mede dankzij een medetweaker hier op het forum. Uiteindelijk heb ik nog 100 euro meer uitgegeven om e.e.a wat stiller en meer toekomstbestendig te maken met een uiteindelijke prijs van rond de 600,-- (zonder toetsenbord en externe apparaten).
De kast + alle noctua onderdelen + voeding en de open gpu zijn allemaal erg stil, hopelijk is het voldoende voor mijn benchmark "muisstil". De mooiste synergie vind ik de cpu koeler 2 fans heeft, eentje daarvan is 120mm. Als de 120mm systeemfan die bij de kast is meegeleverd teveel lawaai zou maken dan (is niet zeker dat dit een silent versie is), dan is er niks aan de hand. Het moederbord heeft dacht ik ook 2 pwm sturingen voor die systeemfans, dus het zou me aardig moeten lukken dit beestje stil en sneller te krijgen. Helaas is het mobo geen 8P maar 6p, maar dan nog een stukkie stabieler dan 4p. Met een beperkt budget moet je immers keuzes maken. Het mooie van die voeding en die gpu is dat ik maar 1 voedingskabel heb richting het moederbord, meer niet, lekker!
Ik hoop de G3258 op de 5K te krijgen onder 20db, een totaal niet op feiten gefundeerd doel voor de komende weken, gewoon omdat de meeste tot +/-4.6k komen:)
Qua upgradepad heb ik de onderstaande mogelijkheden in de toekomst (naast een m2 slot op het mobo). Als ik via V&A voor 150 euro een top i5 of i7
K-processor kan aanschaffen dan ben ik mooi spekkoper (hoop ik). In de onderstaande grafiek is het overklokken van alle processoren logischerwijs niet meegenomen denk ik.
Dus een superstille dik overklokte budget pc, met outlook op een zeer snelle overklokte computer wanneer ik er ooit wat meer centen voor over zou hebben en de noodzaak ertoe voel. Een en ander komt morgen binnen en heb al extra stoppen aangeschaft, ik hoop maar dat ik niks vergeten ben of fout heb besteld
[
Voor 6% gewijzigd door
govie op 15-07-2015 16:01
]