Wat een leuk topic over WCD's met USB aansluiting!
Laat ik me even voorstellen, ik ben Jean-Paul van
Smarterliving, het bedrijf achter de 2USB wandcontactdozen.
Ik wil meteen even van de gelegenheid gebruik maken om te reageren op iets wat koksie schreef:
koksie schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 23:18:
Hebben we hier niet te maken met een paar kleine importeurtjes die deze dingen uit China importeren en onder een zelf bedachte brand hier verkopen? Of eigenlijk veel belangrijker: hebben we hier niet te maken met dezelfde goedkope rommel in een iets vernieuwder uiterlijk maar van binnen nog steeds gevaarlijk etc? Er wordt met met TuV en Kema-Keur geschermd, maar hoe controleer je dat? Heeft die 2USB idd Kema-Keur op het product staan?
Bij al die 1-day shops werd ook steeds Kema en TuV geroepen maar stond het nergens op en was meer reclame dan echt goedgekeurd.
Een zeer begrijpelijke reactie! Er zijn veel fabrikanten in China en niet elke fabrikant neemt de Europese regeltjes in acht. Regelmatig schermen importeurs met niet onderbouwde kreten als "TUV" en "KEMA" of zijn van mening dat het "CE" echt waarde heeft... En voor de gemiddelde consument is het moeilijk om het kaf van het koren te scheiden.
Omdat ik mij ergerde aan de beperkte oplaadcapaciteit van de bekende USB Lader van Busch-Jaeger (700mA) ben ik op zoek gegaan of er andere merken waren die dit wel boden. Helaas. Geen van de bekende fabrikanten heeft brood gezien in een dergelijk product.
Model 86
In de loop van 2014 ben ik in contact gekomen met een aantal fabrikanten in het verre oosten die "European Style" wandcontactdozen met USB maken. Ik heb tientallen samples laten komen - met verschillende uiterlijke, maar ook innerlijke kenmerken, en deze uitvoerig getest en laten testen.
Qua elektronica is er overigens een hoop mogelijk. Een USB WCD met 2.1A is niet gelijk aan een USB WCD met 2.1A. De uitgangs-specificaties kunnen hetzelfde zijn, de elektronica is dat zeker niet: Ik heb recent voor €6,95 (!) een USB WCD gekocht bij een niet nader te noemen actie-winkel, het ding is gemaakt van waaibomen kunststof en de elektronica ruist aan alle kanten. Ondanks dat er een TÜV sticker opgeplakt zit wil ik 't ding niet in mijn muur hebben..
Eind 2014 hebben wij onze eerste eigen USB WCD op de markt gebracht, het model wat we nu verkopen als
model 86. Voor mij was (en is) van belang dat de elektronica in orde is. Een WCD zit over het algemeen 10 tot 20 jaar in de muur en de USB-lader moet net zo lang meegaan. Aankoopprijs is over deze periode gezien van ondergeschikt belang. Model 86 is een prima WCD, met degelijke componenten en een lange levensduur. Mijn eigen pre-productie sample zit inmiddels al meer dan anderhalf jaar in m'n keukeneiland en laad nog dagelijks iPads en iPhones op. In ons bed zitten er zelfs twee gemonteerd, aan elke kant één. Laden probleemloos en zijn stil (je wilt niet in je bed wakker blijven door een vaag gezoem).
Maar mijn eigen huis is een Gira bolwerk, bij de bank heb ik een dubbel Gira Esprit stopcontact, dus onze eigen WCD past daar echt niet... En ook van veel van onze klanten kregen we de vraag: Hebben jullie niet een model wat ook in mijn merk X schakelmateriaal past?
Model 55
Dus zijn we aan het ontwerpen gegaan, overleg met de fabrikant, en meerdere bezoeken ter plaatse. En dat heeft eind 2015 geresulteerd in wat we nu verkopen als Model 55. Een USB WCD die past in een standaard inbouwdoos en past in de afdekraampjes van Gira, Jung, Merten, Peha en vele anderen.
Dat de ontwikkeling bijna een jaar (!) geduurd heeft is niet voor niets. Er zijn zoveel details belangrijk: Het montageframe. Van welke kwaliteit maken we dat? Blik of toch iets steviger zodat het bij 't monteren niet verbuigt? (Dat laatste dus). De kleur van de randaarde. Koper geleid het beste, maar alle WCD's van de grote duitse merken hebben zilverkleurige randaarde. Het moet er wel bijpassen.
En praat me niet van de kleur en kwaliteit van het thermoplast --> Het moet als het even kan goed kleuren bij zowel Gira als Jung als Berker, maar geen van deze partijen is het zelf eens over wat nu precies RAL9010 is. "gelijk aan RAL9010" is een ruim begrip! Tientallen samples hebben we afgekeurd.
Simpele dingetjes als de schroef waarmee je 't vastzet...: Dit model is niet ontworpen voor de partijenhandel of de actie-winkels, maar met name voor de elektro-installateur die per dag tientallen stopcontacten in de muur schroeft. Die wordt gek als 't schroefje steeds kwijtraakt bij het monteren. Voor de installateur zijn ook de dubbele steekklemmen van belang: Er in met 2,5mm2 en eruit met 1,5mm2 (doorlussen).
TÜV & KEMAkeur
Maar het allerbelangrijkste is toch wel de TÜV en KEMAkeur. Voor het nieuwe model stond één ding buiten kijf: Het ding moet door één of meer instanties goedgekeurd worden. Een kostbare zaak! Denk aan €15.000 eenmalig en €5.000 per jaar, per fabricatielocatie. Onderdeel van deze keuringen is niet alleen dat het product getest wordt, maar ook de fabriek en fabricagemethoden aan strenge Europese eisen moet voldoen.
Ik ben dan ook beretrots op het feit dat we zowel TÜV als KEMAkeur verkregen hebben. En omdat het geen loze "reclamekreten" zijn:
En hier de link naar onze TÜV certificering:
http://www.certipedia.com/certificates/50329192?locale=en
En dit is een screenshot van onze KEMA certificering (het adres van de fabriek heb ik eruit gefotoshopt, maar wie er belang bij heeft mag gerust van mij het originele certificaat inzien):
Vragen?
Zoals ik aan het begin al schreef (het is best een lang stukje geworden, sorry!): Wat een leuk topic! Ik zal proberen hier regelmatig terug te keren en als iemand vragen heeft over USB WCD's deze vanuit mijn perspectief als fabrikant/importeur te beantwoorden.
Ik hoor het graag, mag ook in een PM!
[
Voor 1% gewijzigd door
SA007 op 31-01-2016 22:18
. Reden: Beetje bijgestuurd mbt policy mbt bedrijven. ]