Hoi mede-tweakers,
Ik ben zo stilaan aan het uitzien naar een nieuwe pc. Mijn huidige systeem, opgebouwd rondom een Intel E6600, wordt binnenkort 8 jaar oud en mag langzaam aan op pensioen.
Het OS waarin ik werk is Ubuntu 14.04.
Ik ga het systeem niet overklokken.
Liefst heb ik ook een stil en energiezuinig systeem.
DarkBlaze merkte terecht op dat de 4790K variant out-of-the-box al 400 Mhz sneller geklokt is dan de 4790 (non-K), namelijk op 4 Ghz. Bovendien is de 4790K de eerste K-variant die vt-d en tsx-ni ondersteunt (bron: hier en hier).
Ook de geïntegreerde TIM (thermal interface material) zou verbeterd moeten zijn en zou moeten zorgen voor een betere warmtegeleiding, en dus lagere temperaturen. (bron: de buren)
Met andere woorden, zelfs zonder overklokken zou je ongeveer 10% meer performantie moeten hebben dan de non-K versie.
Het mobo komt eveneens uit de Ultra Durable reeks en zou kwalitatief betere condensatoren hebben.
Dit is tevens het goedkoopste Z97 mobo van Gigabyte met M.2 aansluiting en optische (digitale) audio uitgang.
De driver ondersteuning in Linux voor Nvidia kaarten is tot op heden nog steeds beter dan die van AMD (toch voor de closed source drivers van Nvidia). Deze kaart is bovendien de populairste 750 ti kaart in de pricewatch.
Het is mij echter niet duidelijk of deze kaart ultra hd resoluties ondersteund. Op de website van MSI zegt men van wel (HDMI 1.4a), maar bovenaan de pagina staat HMDI 1.2, wat dan weer doet vermoeden van niet. Iemand een idee?
Na navraag in het videokaarten forum toch maar beslist om voor de EVGA versie te gaan. Deze ondersteunt namelijk DisplayPort wat toch meer future proof is, gezien de trend naar ultra-hd monitoren gaat. De huidge kaarten ondersteunen echter nog geen hdmi 2.0, en bijgevolg is de enige mogelijkheid om ultra-hd op 60 hz te gebruiken DisplayPort. Jammer genoeg ontbreekt deze aansluiting bij de meeste kaarten.
Verder geeft EVGA 3 jaar garantie op deze kaarten.
Een andere mogelijkheid is dit DDR3L-1600 CL8 XMP setje van Crucial. Zou volgens de website van Crucial eveneens compatibel moeten zijn met het Gigabyte moederbord en is bovendien een 13-tal euro goedkoper. Ook ondersteund dit setje XMP en is het DDR3L geheugen i.p.v. DDR3.
M.a.w., best een DDR3-1866 CL9 setje, of een iets goedkoper DDR3L-1600 CL8 XMP setje?
Het Corsair DDR3-1866 CL9 setje vervangen door het iets goedkopere Crucial DDR3L-1600 CL8 setje, aangezien het prestatieverschil niet merkbaar zou zijn.
Het Crucial Ballistix Tactical DDR3L geheugen is relatief duur bij de shop waar ik wil bestellen (€ 143,07). In de plaats daarvan zou ik Crucial Ballistix Sport geheugen kunnen bestellen aan € 114,94. Integenstelling tot het oorspronkelijk gekozen geheugen is dit CL9 (i.p.v. CL8) en 1,5V (i.p.v. 1,35V). Verder zijn de eigenschappen identiek. Ik veronderstel dat de meerprijs van 30 euro voor het Tactical geheugen zinloos is?
Eigenlijk wou ik voor de V550S gaan, maar aangezien de V650S goedkoper is op moment van schrijven denk ik toch maar deze te nemen.
Op aanraden van nlbuurman de voeding aangepast naar het 450 watt model. Dit zou ruimschoots voldoende moeten zijn voor dit systeem.
De Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 is voorts nauwelijks verkrijgbaar hier. In de plaats zou ik de CoolerMaster Hyper 412S kunnen bestellen voor € 31,34. Uit deze test komt de CoolerMaster er zelfs beter uit dan de Gelid, dus ik denk niet dat deze verandering een negatieve impact heeft op de temperatuur / het geluid.
Uiteindelijk toch maar besloten om voor de Scythe Mugen 4 PCGH Edition te gaan, aangezien die momenteel niet veel extra kost en toch beter presteert dan de bovenvermelde koelers. Zo hou ik ook de overklok optie open naar de toekomst toe.
Eigenlijk wou ik voor deze gaan (Thermalright True Spirit 140) maar de shop waar ik wil bestellen heeft deze niet. Jammer...
Deze staat wel niet op de officiële Gigabyte memory list, maar zou volgens de crusial website compatibel moeten zijn. Is bovendien iets goedkoper dan het Corsair setje en heeft ondersteuning voor XMP.
Wat raden jullie aan: het iets duurdere DDR3-1866 CL9 geheugen van Corsair, of het iets goedkopere DDR3L-1600 CL8 XMP geheugen van Crucial? Sommige website claimen dat het verschil in preformantie tussen 1600 en 1866 verwaarloosbaar is.
Bedankt alvast voor jullie input!
Ik ben zo stilaan aan het uitzien naar een nieuwe pc. Mijn huidige systeem, opgebouwd rondom een Intel E6600, wordt binnenkort 8 jaar oud en mag langzaam aan op pensioen.
Wat wil ik doen met het nieuwe systeem
- Website ontwikkeling: onze website bijwerken en updaten (Drupal in een gevirtualiseerde (VirtualBox) Ubuntu omgeving).
- Basis foto bewerking met GIMP.
- Basis video bewerking met OpenShot.
- Administratie.
- Af en toe een spelletje (genre Civilization, Football Manager).
Het OS waarin ik werk is Ubuntu 14.04.
Ik ga het systeem niet overklokken.
Liefst heb ik ook een stil en energiezuinig systeem.
Wat mag het systeem kosten
Rond de 1.000 euro, exclusief monitor.Wat heb ik reeds bij elkaar gezocht
De volgende componenten heb ik na wat research reeds bij elkaar gezocht:# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i7-4790K Boxed | € 306,- | € 306,- |
1 | Gigabyte GA-Z97X-UD3H | € 114,99 | € 114,99 |
1 | EVGA GeForce GTX 750 Ti 2GB | € 129,49 | € 129,49 |
1 | WD Black SATA 6 Gb/s WD1003FZEX, 1TB | € 66,50 | € 66,50 |
1 | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 87,- | € 87,- |
1 | Scythe Mugen 4 PCGH Edition | € 37,- | € 37,- |
1 | Logitech MK520 Wireless Combo (QWERTY) | € 38,90 | € 38,90 |
1 | Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU | € 123,73 | € 123,73 |
1 | Samsung SH-224DB Zwart | € 13,- | € 13,- |
1 | Cooler Master V450 Semi-Modular | € 64,51 | € 64,51 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 981,12 |
Waarom deze componenten
Intel Core i7-4790K
Aangezien het de bedoeling is wat fotobewerking en videobewerking te doen, alsook (website) development en virtualisatie lijkt een core-i7 mij de ideale processor. De 4790 is het Haswell topmodel voor socket 1150.DarkBlaze merkte terecht op dat de 4790K variant out-of-the-box al 400 Mhz sneller geklokt is dan de 4790 (non-K), namelijk op 4 Ghz. Bovendien is de 4790K de eerste K-variant die vt-d en tsx-ni ondersteunt (bron: hier en hier).
Ook de geïntegreerde TIM (thermal interface material) zou verbeterd moeten zijn en zou moeten zorgen voor een betere warmtegeleiding, en dus lagere temperaturen. (bron: de buren)
Met andere woorden, zelfs zonder overklokken zou je ongeveer 10% meer performantie moeten hebben dan de non-K versie.
Gigabyte GA-Z97X-UD3H
Ik heb reeds enkele malen met Gigabyte mobo's gewerkt en toe nu toe geen slechte ervaringen gehad met Gigabyte producten. De reden waarom ik een Z97 mobo kies i.p.v. een H97 mobo is omwille van de M.2 aansluiting voor SSD's (vooral toekomstgericht). Deze zou een enorme performance boost kunnen opleveren t.o.v. het huidige SATA. Ook heeft dit mobo een optische audio uitgang (gebruik ik momenteel niet, maar in het verleden al verschillende malen bruikbaar geweest).Het mobo komt eveneens uit de Ultra Durable reeks en zou kwalitatief betere condensatoren hebben.
Dit is tevens het goedkoopste Z97 mobo van Gigabyte met M.2 aansluiting en optische (digitale) audio uitgang.
MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING EVGA GeForce GTX 750 Ti 2GB
Deze grafische kaart is reeds gebaseerd op de Maxwell architectuur. Aangezien de low-end en high-end Maxwell kaarten nog moeten gelanceerd worden verwacht ik een relatieve lange ondersteuning van deze grafische kaart. Aangezien ik slechts af en toe een spelletje speel lijkt deze kaart me ideaal. Bovendien is deze kaart zeer zuinig t.o.v. andere modellen.De driver ondersteuning in Linux voor Nvidia kaarten is tot op heden nog steeds beter dan die van AMD (toch voor de closed source drivers van Nvidia). Deze kaart is bovendien de populairste 750 ti kaart in de pricewatch.
Het is mij echter niet duidelijk of deze kaart ultra hd resoluties ondersteund. Op de website van MSI zegt men van wel (HDMI 1.4a), maar bovenaan de pagina staat HMDI 1.2, wat dan weer doet vermoeden van niet. Iemand een idee?
Na navraag in het videokaarten forum toch maar beslist om voor de EVGA versie te gaan. Deze ondersteunt namelijk DisplayPort wat toch meer future proof is, gezien de trend naar ultra-hd monitoren gaat. De huidge kaarten ondersteunen echter nog geen hdmi 2.0, en bijgevolg is de enige mogelijkheid om ultra-hd op 60 hz te gebruiken DisplayPort. Jammer genoeg ontbreekt deze aansluiting bij de meeste kaarten.
Verder geeft EVGA 3 jaar garantie op deze kaarten.
WD Black WD1003FZEX
Ik heb de laatste tijd veel slechte verhalen gelezen over HD's die na 2 jaar kapot zijn. Bijna elke normale consumer HD lijkt t.o.v. enkele jaren geleden veel onbetrouwbaarder te zijn. Aangezien ik thuis ook nog een NAS heb heb ik daarom gekozen voor een WD black schijf van 1 TB om lokaal wat videobewerking en fotobewerking te doen. Deze schijf zou wel betrouwbaar moeten zijn, zeer goed moeten presteren en heeft 5 jaar garantie.Fractal Design Define R4 Pearl Black
Deze kast is immens populair, heeft zeer goede reviews en is stil.Crucial MX100 256GB
Na het lezen van het artikel Gerucht: prijsoorlog ssd's op komst heb ik besloten om mijn huidige Sandisk Extreme 128GB ssd te hergebruiken in m'n nieuwe pc, en nog enkele maanden de kat uit de boom te kijken wat betreft het aanbod M.2 ssd's en hun prijzen.Samsung SH-224DB
Aangezien ik af en toe nog een CDtje of DVDtje brand neem ik er waarschijnlijk nog een DVD-brander bij. De Samsung is momenteel iets goedkoper dan de LG variant.Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1866C9 Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU Crucial Ballistix Sport
Deze set zou iets sneller moeten zijn dan standaard DDR3-1600 geheugen. Volgens Anandtech zou DDR3-1866 CL9 geheugen aan te raden zijn (prijs/performance) voor Haswell systemen. Bovendien staat dit setje op de officiële memory list van het Gigabyte mobo.Een andere mogelijkheid is dit DDR3L-1600 CL8 XMP setje van Crucial. Zou volgens de website van Crucial eveneens compatibel moeten zijn met het Gigabyte moederbord en is bovendien een 13-tal euro goedkoper. Ook ondersteund dit setje XMP en is het DDR3L geheugen i.p.v. DDR3.
M.a.w., best een DDR3-1866 CL9 setje, of een iets goedkoper DDR3L-1600 CL8 XMP setje?
Het Corsair DDR3-1866 CL9 setje vervangen door het iets goedkopere Crucial DDR3L-1600 CL8 setje, aangezien het prestatieverschil niet merkbaar zou zijn.
Het Crucial Ballistix Tactical DDR3L geheugen is relatief duur bij de shop waar ik wil bestellen (€ 143,07). In de plaats daarvan zou ik Crucial Ballistix Sport geheugen kunnen bestellen aan € 114,94. Integenstelling tot het oorspronkelijk gekozen geheugen is dit CL9 (i.p.v. CL8) en 1,5V (i.p.v. 1,35V). Verder zijn de eigenschappen identiek. Ik veronderstel dat de meerprijs van 30 euro voor het Tactical geheugen zinloos is?
Cooler Master VS V650S V450S
Deze voeding komst zeer goed uit verschillende reviews en zou kwalitatief zeer goed moeten zijn alsook zeer efficiënt (80 plus gold). De betrouwbaarheid wordt gestaafd met 5 jaar garantie.Eigenlijk wou ik voor de V550S gaan, maar aangezien de V650S goedkoper is op moment van schrijven denk ik toch maar deze te nemen.
Op aanraden van nlbuurman de voeding aangepast naar het 450 watt model. Dit zou ruimschoots voldoende moeten zijn voor dit systeem.
Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 CoolerMaster Hyper 412S Scythe Mugen 4 PCGH Edition
Eveneens op aanraden van nlbuurman een aftermarket cooler in het systeem gestoken. Uitgaande van deze review en volgens de beoordelingen in de pricewatch zou deze aftermarket cooler de processor aanzienlijk cooler moeten kunnen houden, en stiller zijn, dan de stock Intel cooler (al werd er in de review wel getest met een stock Intel 1156 cooler; geen idee of de stock Intel Haswell cooler beter presteert?)De Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 is voorts nauwelijks verkrijgbaar hier. In de plaats zou ik de CoolerMaster Hyper 412S kunnen bestellen voor € 31,34. Uit deze test komt de CoolerMaster er zelfs beter uit dan de Gelid, dus ik denk niet dat deze verandering een negatieve impact heeft op de temperatuur / het geluid.
Uiteindelijk toch maar besloten om voor de Scythe Mugen 4 PCGH Edition te gaan, aangezien die momenteel niet veel extra kost en toch beter presteert dan de bovenvermelde koelers. Zo hou ik ook de overklok optie open naar de toekomst toe.
Eigenlijk wou ik voor deze gaan (Thermalright True Spirit 140) maar de shop waar ik wil bestellen heeft deze niet. Jammer...
Vragen die ik nog heb
1. RAM geheugen
Een andere mogelijkheid is dit setje: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU.Deze staat wel niet op de officiële Gigabyte memory list, maar zou volgens de crusial website compatibel moeten zijn. Is bovendien iets goedkoper dan het Corsair setje en heeft ondersteuning voor XMP.
Wat raden jullie aan: het iets duurdere DDR3-1866 CL9 geheugen van Corsair, of het iets goedkopere DDR3L-1600 CL8 XMP geheugen van Crucial? Sommige website claimen dat het verschil in preformantie tussen 1600 en 1866 verwaarloosbaar is.
2. Processor koeler
Is de stock koeler goed genoeg of is er een reden om toch voor een aparte koeler te gaan?3. Grafische kaart
Iemand die weet of de MSI ultra HD resoluties ondersteund? Ik kan bijvoorbeed ook een Gigabyte 750 ti versie nemen.4. Overige componenten
Zijn er suggesties met betrekking tot de overige componenten? Ik ben zelf vrij zeker van mijn keuzes, maar suggesties of bedenkingen zijn natuurlijk altijd welkom!Bedankt alvast voor jullie input!
[ Voor 255% gewijzigd door melwasul op 04-07-2014 17:45 ]
Experience the mountains!