Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-09 08:28
Hoi!

Ik ben momenteel een nieuw systeem aan het samenstellen (zie dit topic). Ik heb ondertussen al m'n onderdelen uitgezocht, enkel de graka blijft nog een (klein) vraagteken.

Nvidia GTX 750 TI

Ik ben zeer gecharmeerd door de GTX 750 TI.
Redenen:
  • Het lage energieverbruik (beste performance / Watt).
  • Kostprijs: < € 150.
  • Linux support van de proprietary Nvidia drivers.
Als niet-regelmatige gamer die geen probleem heeft om enkele grafische instellingen terug te schroeven indien nodig lijkt dit me een mooie kaart.

Maar...

Ik heb momenteel een HD monitor (die ik niet onmiddellijk wil vervangen). Ik verwacht in de toekomst wel een hogere resolutie monitor aan te schaffen. Afhankelijk van de marktevolutie mogelijks een ultra-hd monitor (alleszins een resolutie tussen HD en ultra-hd). Laat net hier het schoentje wringen bij de meeste graka's, want ultra-hd op 60 Hz wordt enkel ondersteund door
  • HDMI 2.0
  • DisplayPort
HDMI 2.0 is helemaal nog niet terug te vinden op de GTX 750 TI kaartjes, en DP slechts bij ee selecte minderheid van niet-A-merk kaarten. De bekende A-merken (voor mij zijn dit Asus, Gigabyte en MSI) bieden geen 750 ti kaarten aan met DP ondersteuning.

Help!

De kaarten met DP worden gefabriceerd door Galaxy, PNY, EVGA en Zotac. Zelf ben ik niet bekend met deze merken, maar ik heb in verschillende reviews o.a. gelezen dat bv. de Zotac en de EVGA (OC versie) significant warmer worden dan bv de Gigabyte of de MSI variant. Voorbeeld hier.

Bovendien vraagt de EVGA een extra 6-pins power aansluiting, en laat net de zuinigheid en het niet nodig zijn van de extra power aansluiting één van de redenen zijn waarom ik de 750 TI interessant vind.
EVGA heeft ook een non-OC versie, maar die komt dan weer met een schijnbaar flut-koelertje dat relatief veel herrie maakt en de kaart minder goed koelt.

PNY en Galaxy ken ik dan weer niet en onbekend maakt onbemind...

In mijn ogen onbegrijpelijk dat de A-merken hun kaarten niet uitrusten met DP :(

De vraag is dan wat te doen: een goede A-merk kaart kopen, en mocht ik ooit een ultra-hd monitor kopen een nieuwe graka aanschaffen, of een niet-A-merk kaart kopen met DP ondersteuning?

Bedankt voor jullie input!

Experience the mountains!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
4K gaming met een 750ti is toch onmogelijk, dus ik zou gewoon later een nieuwe kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
4K gaming is voor de meeste graka's een probleem (zeker als je de grafische instellingen niet wat naar beneden bijschroeft). Maar dit is sowieso niet de bedoeling. Gamen doe ik weinig, en als ik dan al eens game zijn het eerder strategy games, zoals Civilization, of Football Manager.

Ik dacht eerder aan het gewone computer gebruik (developing, multi-media). 60 Hz lijkt me toch wel een minimum. Daarom dat ik dacht aan een DisplayPort uitgang. Alleen hebben de grote A-merken geen DP-750 kaartjes met DP.

Daarom mijn vraag of er iemand ervaring heeft met PNY, Galaxy, EVGA en Zotac. Uit de reviews die ik heb gevonden blijken de grafische cores namelijk behoorlijk warm te worden (Zotac en EVGA) wat me niet zo goed lijkt en toch wat zorgen baart. Is het in dit opzicht beter een A-merk graka te kopen (welliswaar zonder DP), of toch te gaan voor één van deze kleinere spelers?
Ik ben eerder geneigd voor een A-merk te gaan, zonder DP, maar wel stil en koel, dan voor een minder bekend merk met luidruchtigere koeler en behoorlijk hogere temperaturen. Met het risico om binnen 2 jaar een nieuwe kaart te moeten kopen wegens het ontbreken van ultra-hd...

Tenzij iemand mij van het tegendeel kan overtuigen?
Iemand die één van deze kaarten heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Hoezo warm? De reviews die ik gezien heb waren de temps gewoon netjes, graad of 70 is normaal (vrij koel) in videokaarten land. Neem bijvoorbeeld een 290x welke is getuned op 94C, wat volgens AMD geen enkel probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
EVGA staat volgens mij bekent als een zeer degelijk merk, en zeker geen budgetmerk. Galaxy was volgens mij wel budget, en van PNY heb ik nooit eerder gehoord. Zotac komt mij bekend voor maar durf ik niets concreets over te zeggen. Hitte hoeft niet persee een probleem te zijn voor gpu's aangezien ze hierop berekend zijn. (tenzij ze echt boven de 100 graden uitkomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
Met relatief warm bedoel ik t.o.v. een Gigabyte of een MSI. Ik zie in deze review bijvoorbeeld dat de geteste Gigabyte kaart netjes rond de 47°C blijft, terwijl de EVGA rond de 61°C zit en de Zotac rond de 63°C. Dat is ongeveer 30% warmer...

Zelf heb ik geen idee hoe warm een graka mag worden. 60+ °C is dus geen probleem?
Dan lijkt het mij ofwel zeer netjes van Gigabyte dat men de temperatuur zo laag kan houden, ofwel een koelingsprobleem bij de Zotac en EVGA kaart.

Kanttekening: al de geteste kaarten zijn OC modellen, maar de EVGA is wel nog iets hoger overklokt dan bijvoorbeeld de Gigabyte. Dit kan natuurlijk een deel van de extra hitte verklaren bij de EVGA kaart (niet die van de Zotac).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-08 18:49
Het kan ook zijn dat de ene leverancier de fan harder laat draaien dan de ander. Zo kan de MSI bv op 3000 toeren draaien waar de EVGA het bv maar op 1500 doet omdat hij vindt dat 60 graden een goede temperatuur is voor de kaart. Even goed kijken in reviews wat beide kaarten op maximale toeren doen en op welk toerental ze de metingen hebben gedaan waar de 1 maar 41 graden wordt en de ander 60.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
http://www.hardwareluxx.d...0-ti-im-test.html?start=5

De zotac is iig het stilst, daarom kan deze ook wat warmer zijn..
Maar zoals ik al zei, een graad of 90 is opzich geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
OK, bedankt voor de feedback!

Misschien dan toch maar voor de EVGA versie gaan met enkele koeler, met DP. Dit maakt het toch wat meer future-proof. Ik had wat schrik van de koeler, maar als ik de reacties lees op bijvoorbeeld newegg (dit zijn natuurlijk niet de meest betrouwbare "reviews", maar het geeft wel een indicatie) dan lijkt het allemaal wel mee te vallen met de temperatuur van de grafische core, alsook het geluid van de koeler.
Ik heb ook gemerkt dat EVGA 3 jaar garantie geeft op hun grafische kaarten, wat ook mooi meegenomen is. En blijkbaar is hun support dik in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuse
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-08 15:08
Zeker de moeite waard iets meer te investeren voor de EVGA versie vanwege de gebruikte componenten en dat je uiteindelijk kunt beroepen op de DP.

Niet persé nodig, dual-hdmi ondersteun hij vast voor de hogere resoluties; mijn dvi kabel kon makkelijk 75hz trekken op 1080p.

Stealth3D, RAGE3D,i740, Voodoo, Viper V770, Voodoo3 2000, Geforce 256, GF2 GTS, Ti4200, FX5700, 6600GT, Radeon 9600, 9800, x800, HD2400, HD3850, HD5770, HD7950, GTX690, 780ti, 970, 980ti, 980m, 1050Ti, 1060, 1070, 1080, 3060m, 2060S, RTX3060ti, 4060

Pagina: 1