Generator als backup bij stroomuitval

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-06 22:52
Onlangs was er in België in het nieuws dat, door het stilliggen van verschillende kerncentrales, er mogelijk een stroomtekort is volgende winter. In zo n geval zouden landelijke gebieden afgesloten (kunnen) worden om het net te beschermen.
Los van het feit of ze dit wel kunnen doen (veel PV installaties staan bij landbouwers, dus sluiten ze ook productie af), wil ik voor mezelf eens weten wat een eigen noodvoorziening kost.

Het meest belangrijke dat ik wil draaiende houden is m'n warmtepomp (verwarming / warm water) en een minimum aan licht / toestellen).
De warmtepomp heeft volgens de brochure een piek bij het opstarten van 22A en anders 11A bij 400V.
In de praktijk meet ik een "real power" van 3000a 3500W. Het meest frequente maximum "real power" is 5000W voor m'n volledige installatie.
Voor mij is het niet belangrijk dat het geheel zelf overschakeld op noodstroom. De belangrijke dingen zitten op een kleine UPS en we kunnen wel een uurtje zonder stroom.

Online kan je tal van (diesel) generatoren vinden, waarvan sommigen 400V kunnen leveren, die 7500W kunnen leveren. De prijzen vallen meestal wel mee (rond de 1000 euro)

Ik kwam echter ook tegen dat de kwaliteit van de stroom (50Hz, exacte voltage, mooie sinus) van belang is als je elektronica wil gaan voeden. Hiervoor prijzen sommigen "invertoren" aan. Dit zijn in principe generatoren die hun stroom omzetten naar DC om dit dan terug om te zetten naar een mooie AC.
Deze laatste kan ik enkel terugvinden in 230V

Omdat ik vermoed dat er hier wel mensen zitten die hierover wat meer weten, had ik graag jullie mening / aanbevelingen gehoord. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:36

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wat is een 'gernator' (titel)? :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:41
Heb je ook zonnepanelen, want dat maakt het een stuk complexer?
Kan je je UPS op een noodstroomaggregaat zetten en is er ruimte om meer verbruikers bij te zetten op UPS?

Mijn UPS heeft maar 0,4kWh bruikbare accuvermogen en kan overweg met het noodstroomaggregaat en ik kan dan tot 2000 Watt aan verbruikers bijpluggen (internet, circulatiepompen verwarming, (zijn standaard, voldoende om 2 uur te overbruggen) maar warmtepomp kan er niet op om buffer op temp te houden, daarvoor moet ik dan houtCV aanstoken) , mijn oude enkele fase generator past zich snel genoeg aan de afname (in een vorige woning was dat de stroomvoorziening voor in werkplaats om o.a. te kunnen lassen etc er was daar niet meer dan 10A beschikbaar, tot de netwerkbeheerder een nieuwe kabel heeft gelegd)

Ik moet handmatig noodstroomaggregaat aansluiten (werkschakelaar omhalen) en starten en die zit op één fase (heb 3 fasen) en dat kan pas na uitschakelen hoofdschakelaar en werkschakelaar omvormer zonnepanelen voor die fase

Ik heb nog geen echte accu opslag van enkele kWh, ben wel aan het meten voor hoe groot, vorige maand zat ik nog even 4 uur zonder stroom in de ochtend wat al jaar niet meer voorgekomen was, ik heb toen geen zonnepanelen durven bij te zetten en ik kan alle 3 in paar seconden van 3 op 1 fase zetten, maar dan moet ik wel voldoende en stabiele verbruikers hebben om het vermogen kwijt te raken van 1,6-6kW

Ik heb geen realtime meting, delay opwek en verbruiksmeting is 15-20sec en zonder een fatsoenlijke accu opslag is dat gewoon te lang.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Zonnepanelen heb ik hier niet liggen, dus dat is relatief eenvoudig.
Om over te schakelen dacht ik inderdaad ook manueel de hoofdzekering uit te zetten en de generator (typfoutje in de topictitel...) inpluggen een een 3-fase stopcontact en opstarten.

De ups die ik hier staan heb is een MGE Ellipse 800, die enkel m'n domotica (diy met raspberry pi) en nas mooi laat afsluiten na enkele minuten. Het is geen ramp als ik even zonder stroom zit op de rest.
Voor stroomonderbrekingen van korte duur lijkt het me zelfs niet nodig de generator op te zetten (tenzij het dringend is bv elektrische poort openen ofzo)

Voor mij zou het wel nodig zijn dat alle 3 de fases (dus 3fase + N) van stroom wordt voorzien, omdat alles verdeeld is over de fases en de warmtepomp zoiezo 3fase 400V nodig heeft.

Klopt het dat jouw UPS dan eigenlijk de stroom van de generator gaat opschonen zodat ze bruiktbaar blijft voor de verbruikers erachter? Voor 230V (en 1 fase) lijkt me dat inderdaad haalbaar, maar hoe doe je dat voor 400V 3fase+N?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Ik heb 3 fase+N, maar ik heb alleen 230V voor woning essentiële (enkele fase) verbruikers
Ik ben een geheel scheve belasting gebruiker in de zomer van de 3 fase,
fase 1 zitten essentiële gebruikers o.a. magnetron en 2 pitten inductiekoken
fase 2 L/W WP en hobbyruimte gebruikers (CNC,stofafzuiging of TIG/MMA lassen
fase 3 wasmachine, vaatwasser, L/L WP (airco/verwarming)

Ik gebruik inderdaad dan UPS voor opschonen in zo'n situatie voor die er normaal (max 180W) niet opzitten en heb daar kabels naar 2 ruimte voorgetrokken met normaal een leeg stekkerblok (slaapkamer en woonkamer)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Of het zou kunnen:
Ik weet dat ze in Katmandu (Nepal) een chronisch capaciteitstekort hebben. Daar rouleren ze en zit permanent 1/3 van de stad zonder stroom. Dat is een betere oplossing dat de hele stad constant met spontaan stroomuitval te maken heeft, want nu weet iedereen wanneer welk deel stroom heeft en welk deel niet. Je kunt dan ook voor een geplande uitval even de thermostaat omhoog zetten en het 2 graadjes warmer stoken, zodat je de periode van uitval kunt overbruggen zonder het koud te hebben. Heb je meteen een veel kleinere stroombron nodig. Eventueel extra isoleren, dat heeft namelijk ook rendement als de stroom het wel doet! :)

Ik denk trouwens dat het risico heel klein is dat België echt met grootschalige uitval komt te zitten. Dan zal eerst de stroomprijs oplopen naar een extreem hoog bedrag (lees: €0,50 tot 1,- per kale kWh). Bij dergelijke bedragen gaan de grootverbruikers afschakelen (slecht voor de economie, maar jij hebt nog steeds stroom). Bij dergelijke bedragen gaan alle grensoverschrijdende verbindingen maximaal importeren. Iedere oude centrale, hoe inefficiënt ook, wordt afgestoft en aangeslingerd. Verder zijn er ook allerlei noodaggregaten die aangezet kunnen worden. Deze kunnen eventueel ook uit de buurlanden ingeleend worden. Netbeheerders hebben dit soort aggregaten al voor andere noodsituaties.

Ik denk dat dit vooral bangmakerij is van mensen die belang hebben het open blijven van die kerncentrales.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 309539

Ik heb al jaren een 2kW 1-fase (benzine) generator klaar staan om in zulke gevallen in te kunnen gaan zetten. Maar die is nog nooit de doos uitgekomen en eigenlijk weet ik ook niet hoe goed die starten wil.
En als je hem al hebt gebruikt, moet je hem dan toch ook regelmatig onderhouden/schoonmaken?

Maar voor die warmtepomp van je heb je dus een wat forser 3-fase model nodig, die je noemt zou prima kunnen.
Ik heb er geen dikke hoeveelheid electronica in zitten om de 50Hz sinus te maken (van iets anders). Bij mijn weten zit er gewoon een electromechanisce dynamo in die vanzelf een fraaie sinus zal maken. Maar misschien niet altijd 50 Hz, ergens tussen de 45 en 55 Hz misschien... En daar zal de meeste electronica niet zoveel moeite mee hebben, die richten het toch direct weer gelijk voor ze er iets mee gaan doen. Ik verwacht geen hogere harmonische van een (diesel-) generator in ieder geval. (lees blokgolf i.p.v. sinusvormige golf)

Daarnaast zal het voltage niet altijd even fraai 230V or 400V zijn, dus al snel 10 a 20% af kunnen wijken, en ja, dát kan wel een probleempje worden. Als de warmtepomp aanslaat kan de spanning wel eens fors in elkaar zakken, een halve seconde of zo totdat de generator weer voldoende brandstof inspuit. En ja, dan gaat je computer of andere electronica (inclusief misschien dat van je warmtepomp) echt even uit met alle gevolgen van dien. Of heeft de generator ook een zwaar vliegwiel om dit soort pieken op te vangen?

Is het wat om een generator te huren en daar aan te gaan meten door een flinke belasting bij in en uit te gaan schakelen? Bijvoorbeeld een dikke pomp-motor in de vijver? Kun je er ook direct bij huren.
1 seconde aan, 1 seconde uit etc. Liefst met een geheugenscope ofzo. :P
Bevalt dat goed, dan kan je de rest van je huis er aan toevertrouwen (en de echte euro's te gaan uitgeven). 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Omdat ik vermoed dat er hier wel mensen zitten die hierover wat meer weten, had ik graag jullie mening / aanbevelingen gehoord. :)
Niet aan beginnen, ik zou me niet zo druk maken.

En anders, leesvoer:
Wikipedia: California electricity crisis
zelfbouw mini wkk op ppo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:18
Er zijn hybride generator-zon-accu systemen te krijgen. Ze worden meestal ingezet op plekken waar helemaal geen net is, zoals bij een telecom mast in Afrika waar het net nogal onvoorspelbaar is.
Misschien dat zoiets te gebruiken is.
Kosten van zoiets zullen wel snel in de 3 cijfers lopen, het is maar wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:14
Ik woon zelf ook op het vlaamse platteland dat zogenaamd bedreigd wordt door blackouts aanstaande winter.

Ik heb kennis van de markt en ken enkele contacten die er dagelijks mee te maken hebben en ik kan je verzekeren dat het risico op een feitelijke blackout uiterst klein is. Er is wel een probleem, dat kan ik je verzekeren!

Het probleem zit em dat er te weinig productie capaciteit is. Groene energie (zon, wind) is onvoorspelbaar maar heeft wel een enorme invloed op ons net. Zon en wind kunnen makkelijk 3,5 GW het net op drukken als de codities ideaal zijn. Atm trekt ons net zo'n 9GW, dat is dus een aanzienlijk percentage! Deze groene energie is dirt cheap, wat negatief is voor andere methodes van productie. Verder hebben we nog 2 grote delen NU en GAS. Kerncentrales kan je niet aan en uit zetten, dat duurt weken, dus die productie wil je constant aan hebben als baseload, ook deze energie is goedkoop omdat die lekker constant draait. In België hebben we daar een 6 GW van staan, daar is nu 33% van weg volgende winter. Dit verhoogt de prijs aanzienlijk. Dan hebben we nog een hele resem aan gas centrales, deze kan je snel aan en uit schakelen, dit zorgt ervoor dat ze de dupe zijn van dit verhaal. Ze draaien in principe enkel als de vraag hoog is en de natuur het laat afweten (en in winters). Dat maakt hun energie duur, ze kunnen over minder draaitijd afgeschreven worden. Dit zorgt ervoor dat veel van deze centrales de handdoek in de ring gooien.

Momenteel is er geen groot probleem voor de energie toevoer, het productie park is nog groot genoeg. De toekomst dat is een ander verhaal!

Elia (de belgische transmissie beheerder) werkt de volgende procedures uit bij een tekort:
- Grote klanten worden gevraagd vrijwillig te minderen.
- Piekcentrales en oude centrales draaien in gang.
- (Groot tekort) bevolking wordt gevraagd vrijwillig te minderen.
- (Groot tekort) gecontracteerde grootverbruikers worden afgesloten.
- (Groter tekort) bevolking wordt gevraagd vrijwillig te minderen.
- (Enorm groot tekort) bepaalde gebieden krijgen een blackout of brownout.

Verder dan stap 2 zijn we nog nooit geraakt, en wil je helemaal naar beneden moet je nog wel een GW of 2 van het net trekken :)

Nu stel dat we toch in deze situatie komen dan zullen bepaalde gebieden geen of beperkte energie krijgen voor een bepalade tijd, dat zal 30min à een uur per regio zijn. Als jij het waard vind dat voor die 1 à 2 keer per jaar dat dit mogelijk gebeurt een generator te zetten dan kan dit, het zal wel een lekkere kost hebben.

Je stelt dat je je warmte pompt primair wilt laten draaien?
Deze verbruikt 400 v / 11 A, volgens mijn berekeningen is dat 7600 watt (uitgaande van 3 fases en geen 2). Je wilt een generator die minstens over de piekstroom gaat dus dat wordt een model dat minstens 22A levert over elke fase. Dat betekend ene model van minstens 19 KVA, die zijn toch al redelijk groot en expensive!

Technisch, je zegt dat je dit met een schakelaar wil doen, don't go there! Als jij per ongeluk beide tegelijk aanzet ontploft jou generator en de wijktrafo. Ons platteland kennende komen er dan wat hooivorken naar je toe :+) Wat je zoekt is een automatisch transferswitch die na x-seconden overschakelt op generator stroom. Je laat een schakeling een signaal sturen naar je generator als de electriciteit uitvalt.

Ik kan je beloven dat dit een project wordt dat in de 5 cijfers loopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:59

Onbekend

...

Promy schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 18:09:
Onlangs was er in België in het nieuws dat, door het stilliggen van verschillende kerncentrales, er mogelijk een stroomtekort is volgende winter. In zo n geval zouden landelijke gebieden afgesloten (kunnen) worden om het net te beschermen.
Los van het feit of ze dit wel kunnen doen (veel PV installaties staan bij landbouwers, dus sluiten ze ook productie af), wil ik voor mezelf eens weten wat een eigen noodvoorziening kost.
Opvallend dat je als particulier hier zorgen om maakt, terwijl bedrijven die in de buurt zitten veel zwaarder getroffen kunnen worden door stroomuitval.

Verder moet je wel bedenken dat in de winter de zon minder fel schijnt en zonnepanelen minder energie leveren.
Daarnaast zouden de brandstofprijzen tijdelijk een stuk hoger kunnen gaan liggen indien meer mensen een eigen generator willen neerzetten.

Weet je ook hoe lang de stroom wordt uitgeschakeld? Bijvoorbeeld dat ze regio's indelen die om-en-om maximaal 3 uur per dag geen elektriciteit krijgen.
En het geld wat je gaat investeren in een energiebackup. Weegt dat op tegen de kosten om een kleine generator te huren?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
De nodige kosten zullen inderdaad vermoedelijk niet gaan opwegen tegenover de voordelen.
Het is inderdaad die warmtepomp die het geheel moeilijk maakt (en vooral duur).
@larsg: volgens de opgegeven vermogens zou er inderdaad +-7500W nodig zijn, en het dubbele bij de opstart. Volgens m'n metingen (zowel met een Kwh meter en CT klemmen), meet ik dat het verbruik bij draaiende compressor telkens +-3000W is. Volgens dezelfde brochure is de elektr. vermogensopname 2.57kW , wat nog lager ligt dan wat er gemeten is.
Het overschakelen moet inderdaad met een beveiliging gebeuren, want een onoplettendheid zal inderdaad veel vonken geven....

Maar het blijft natuurlijk een mooie denkoefening en een hobby project (maar het mag geen handen vol geld kosten...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:14
Als je een hobby project wil laat die warmtepomp varen en zet je verlichtingsgroep ofzo achter een ups :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-06 20:44
idd en plaats een houtkachel ofzo :-)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
larsg schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 21:58:
Als je een hobby project wil laat die warmtepomp varen en zet je verlichtingsgroep ofzo achter een ups :)
Mijn ervaring in NL is dat na hooguit 8 uur er containers met noodgenerator staan.
Met een warmtepomp kan je ook een buffer verwarmen of deze uitbreiden en daarmee een periode overbruggen en heb je veel minder nodig voor rest
Ik had al een generator en houtCV uit een vorige woning (die woning is pas eind 2004 op gas aangesloten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-06 17:09
Domba schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 22:07:
[...]

Mijn ervaring in NL is dat na hooguit 8 uur er containers met noodgenerator staan.
Met een warmtepomp kan je ook een buffer verwarmen of deze uitbreiden en daarmee een periode overbruggen en heb je veel minder nodig voor rest
Ik had al een generator en houtCV uit een vorige woning (die woning is pas eind 2004 op gas aangesloten)
Na 8 uur? Huh? Wishful thinking. Voor bejaardentehuizen misschien, niet voor de particulier. Herinner je die Apche nog uit 2007 die de Bommelerwaard zonder stroom zette? Heeft 48 uur geduurd....

Mijn interesse zou zijn -los van verbruik van e.e.a.- hoe je zo iets veilig op je installatie aansluit? Hoe regel je dat in de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Mij lijkt een pelletkachel de beste oplossing voor verwarmen zonder stroom. De rest van je elektra is veel makkelijker te "bufferen".

Daarnaast kan je de pelletkachel in de koude winter gebruiken als goedkoper alternatief als het echt koud wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
martin2005 schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 22:22:
[...]

Na 8 uur? Huh? Wishful thinking. Voor bejaardentehuizen misschien, niet voor de particulier. Herinner je die Apche nog uit 2007 die de Bommelerwaard zonder stroom zette? Heeft 48 uur geduurd....

Mijn interesse zou zijn -los van verbruik van e.e.a.- hoe je zo iets veilig op je installatie aansluit? Hoe regel je dat in de meterkast?
Of bedrijven in de buurt, als de verwachting langer is als een kabel in de grond gesmolten is
Tussen half 2006 en 2010 de nodige uitvallen gehad tot het verdeelstationtje gedeeltelijk uitbrandde en er nieuw materiaal inging, sinds dien is gekwakkel voorbij.

Voor een vaste opstelling heb je een switch nodig, als het niet in hoofdmeterkast gaat vanwege de ruimte dan in de kabel bij de onderverdeler waar je gebruikers opzitten.
Mijn hoofdmeterkast heeft maar 2 aangesloten groepen (buitenverlichting en 1 groep verlichting) en 2 kabelafzekeringen voor de onderverdelers elders in de woning, 1 onderverdeler voor opwek waar omvormers zonnepanelen op zitten en 1 voor alle verbruikers (16 groepen)

Edit: 1 fase kan handmatig met zo'n change-over en 3 fase en automatische zijn kastjes al snel 30cm breed en 30cm hoog eerder 50cm voor RTS

[ Voor 10% gewijzigd door Domba op 19-06-2014 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:48

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik heb pas 1 keer een stroomuitval gehad en dat was maar liefst 1 minuut s'nachts...
Ik denk niet dat je veel last gaat hebben van die verlamde Kernreactor want zou er een tekort komen halen ze wel stroom uit andere landen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-06 22:17
[...]

...

Goedkoop, maar redelijk betrouwbaar systeem:
Gebruik een relais die zijn stuurspanning van het lichtnet krijgt.
Als je dan een wisselcontact gebruikt van het relais kun je op de NO-zijde de lichtnet spanning zetten en op de NC-zijde de aggregaat/alternatieve spanningsbron. Op de common zet je dan de apparatuur.

Normaal krijgt je apparaat dan spanning van het lichtnet via het NO-contact. Als de spanning wegvalt valt het relais af en verbreekt het lichtnet en maakt het daarna nagenoeg direct contact met het alternatieve net.

Nadeel is als je een knipperende of een zeer lage voltage/slechte frequentie binnen krijgt dit nog steeds ongewenste effecten zorgt.

Uiteraard weet wat je doet! Dit is echt levensgevaarlijk als je een klein foutje maakt en/of niet precies weet wat je doet! Gesmolten hoofdkabels/ontplofte meterkasten/ontplofte trafohuizen zijn echte mogelijkheden!
(Als je niet weet waarom je veel beter voor een echt wisselcontact kan gaan i.p.v. een losse NO en NC contact, begin hier dan echt niet aan!)

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06 14:45
Ik zou me niet druk maken.

Ik weet niet hoe het in België is, maar in Nederland staat er 2x zoveel capaciteit als we nodig hebben. Degene die het verlies van kerncentrales opvangen zijn helaas wel de vieze oude kolencentrales. Maar je hoeft niet bang te zijn dat je in de winter zonder stroom komt te zitten.

Als je zonder stroom komt te zitten dan is het namelijk in de zomer. Ook al is het verbruik dan wat lager (langer licht enzo). Omdat het water in rivieren dan soms te warm is mogen energiecentrales het niet meer gebruiken om te koelen (anders gaan de vissen dood). Hierdoor moeten veel centrales stilgelegd worden als het te warm wordt.

Mocht dat gebeuren dan doen ze rollende stroomuitval. Dat betekent dat delen van het land of de stad om de beurt een paar uurtjes geen stroom hebben. Op die manier ontdooit je vriezer niet.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 21:38
[...]

In 2007 was dat allemaal nog nieuw inderdaad. Brandweer zorgt vaak voor zorgcomplexen ect.
De brand in een verdeelstation in Enschede liet zien dat het dus anders kan, uiteraard moet men eerst kabels omleggen na die brand maar in die tijd komen 3 trailers (trekker met oplegger 18mtr) voorrijden met elk een generator die 1 fase is, vervolgens een tankwagen met brandstof en kabels waar je u tegen zegt.
Iets wat mij ook flink verbaasde, want aggregaat (230) dat volg ik nog, groot aggregaat (230-400) ook nog, maar dergelijke aggregaten daar valt wel even je bek van open.
Er zijn er ook maar een paar van in Europa altijd standby voor dergelijke langdurige calamiteiten. En ze leveren niet eens 230volt maar hoogspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:18
Ik weet niet hoe het in België is, maar in Nederland staat er 2x zoveel capaciteit als we nodig hebben.
Winst, kunnen we energie verkopen.

Uiteindelijk zal er toch energie moeten worden geïmporteert vanuit Frankrijk of Nederland.

Overigens heb je vrij dure en gecertificeerde schakelaartjes en regelaars nodig als je twee actieve netten aan elkaar wil knopen. Dus dat kun je maar beter niet willen.
Inverters kunnen natuurlijk wel, daar kan de stroom maar één kan op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Hmmm het is natuurlijk geen doomsday prepping, maar komt er IMHO wel redelijk in de buurt.

Maar ja "preppen" hoort er ook bij, oftewel wat zijn je acties na 12 uur, 24 uur etc ..
Voor hoelang ga je stroomuitval verwachten en met welke frequentie ?

Sluit jezelf maar eens af van het lichtnet ... en kijk eens hoeveel je afhankelijk bent...
CV die uitvalt (geen warmwater?) of gas fornuis die niet meer wilt onsteken (elektrische ontsteking)
klok op Magnetron die uitvalt ... oftewel kleine dingen waar je niet bij stilstaat.

Ik vind het vreemd dat je vloerverwarming ziet als "noodzaak" om te blijven draaien met stroomuitval.
ik zou zelf toch belangrijker vinden om
- gsm te kunnen laden.
- radio te ontvangen (analoog/digitaal)
- cv (verwarmings lichtje en pomp etc ..)
- vriezer(s)
- elektrische verwarming (gasverwarming produceert co2 + vocht = gevaarlijk, minder is hout maar toch...)

Onze cv viel uit tijdens de zeer koude winter en dat is niet leuk met een baby + 2 jarige in huis, beide in onze slaapkamer met elektrische kachel was wel een uitkomst, als het niet hoeft is 15graden toch wel minimum wat we aan willen houden.

"roelerende" stroom tijdens een dip klinkt theoretisch heel gaaf maar het gebeurt vaker dat je een cascade effect hebt en er meer uit klapt en dus kans hebt dat de "last" niet gedragen kan worden door de backup.
Dit zie je bv ook in computer backup .. de fallback server klapt omdat het niet gewend is zoveel last te dragen. en dus alsnog fallout..

Als IT-er heb ik serverparken onderuit zien en horen gaan wegens slechte UPS-accu, of dat iemand dacht dat er voor 40 uur capaciteit was maar in realiteit maar 4 uur (0 verkeerd geplaatst in de berekeing) .. of dat het nog nooit getest was en de UPS gewoon de load niet aankon en leeggezogen word, bijvoorbeeld de airco ook op de UPS .. (handig NOT)
Of generator die vastslaat, kapot is .. (of niet uit de doos zoals in dit topic verteld werd)

Hierom zou ik toch een "doomsday" scenario aanhouden ..
Oftwel test jezelf zoveel mogelijk, aanname is pijnlijk wanneer je het nodig hebt .. en het niet werkt.
en minimaal 2 van het zelfde, zoals 2 (kleinere) generators is beter als 1 grote..

Als ik zou kunnen (huur huis en locatie niet geschikt + budget) zou ik zelf alles via een "onafhankelijke" opzet bouwen en min/max een week tot 2 weken zelfstandig kunnen draaien .. rekenen.. met een test clyclus van een week op eigen "kracht" en 3 op "leverancier" dit zou dan wel solar powerd zijn niet generator ... ;)

ps Een week off-grid is extreem lang echter je dwingt jezelf je verbruik in de gaten te houden maar ook manieren te vinden waardoor je zuiniger omgaat .. en in dit geval verdien je sneller je investering(en) terug en dus vriendelijker voor je cashflow.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Laatst online: 10:37

OgWok

U.N.C.L.E.

Onlangs was er in België in het nieuws dat, door het stilliggen van verschillende kerncentrales, er mogelijk een stroomtekort is volgende winter. In zo n geval zouden landelijke gebieden afgesloten (kunnen) worden om het net te beschermen...............

Denk dat het allemaal wel los zal lopen. De grote spelers op de energiemarkt kunnen zo een paar draadjes naar het buitenland openzetten om vandaar de nodige MegaWatts te laten toestromen.

Paar dagen zonder stroom? Zal je ook wel overleven. Zonde van die volle vrieskist en ja, dat zal je ook overleven. Topic heeft een redelijk hoog Doomsday-Preppers gehalte ;)

Overigens zullen je buren niet blij zijn met een dieselgenerator die 24/7 staat te snorren of je moet zo'n ultra silent bak kopen die ze bij filmproducties gebruiken en die zijn niet klein/goedkoop.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

OgWok schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 08:34:
[...]
Overigens zullen je buren niet blij zijn met een dieselgenerator die 24/7 staat te snorren of je moet zo'n ultra silent bak kopen die ze bij filmproducties gebruiken en die zijn niet klein/goedkoop.
Volgens mij zitten we hier op GOT niet op "koop maar alles kant en klaar forum".

Oftewel je kan met een normale goedkope(re) ook aan de slag mooie van het internet is dat er ook hier oplossingen voor zijn, via " DIY silent generator" kwam ik op "baffle box" uit.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:33
Waarom niet gewoon een generator hebben staan en enkele goede kabelhaspels. Op het moment dat alles uit zou vallen dan sluit je gewoon de voor jou belangrijke apparaten aan.

Voordeel is dat je zo'n generator geheel losgekoppeld ook voor andere gelegenheden zou kunnen gebruiken.

Of andere oplossing, zo'n wkk CV ketel. Die wekken ook stroom op uit gas. Ik weet alleen niet of die een sinus van het net nodig hebben, dit zou je zelf eens uit kunnen zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
OgWok schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 08:34:
[...]

Denk dat het allemaal wel los zal lopen. De grote spelers op de energiemarkt kunnen zo een paar draadjes naar het buitenland openzetten om vandaar de nodige MegaWatts te laten toestromen.

Paar dagen zonder stroom? Zal je ook wel overleven. Zonde van die volle vrieskist en ja, dat zal je ook overleven. Topic heeft een redelijk hoog Doomsday-Preppers gehalte ;)

Ik ken de "off-grid" situatie uit het verleden
Al heel snel laat je die generator geen 24/7 lopen, maar een paar uur per dag, om accu's op te laden en wasmachine te laten draaien. (reken eerder op 600-1000uur/jaar dat was in een tijd dat PV nog niet zo betaalbaar was)
Het is geheel afhankelijk van het perspectief, als de verwachting is dat niet in een week voorgoed opgelost is dan heb je na een week die accu's wel geregeld en een oplossing voor warmwater en voor eten koken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Laatst online: 16-06 12:59
Pv setje kopen als backup, niet gaan morren met aggregaten die ook weer een fossiele brandstof nodig hebben

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Nu heb je het over iets wat 7 jaar geleden een zeer klein aantal (50.000?) huishoudens trof. Laat dit eens in de 10 jaar gebeuren, dan nog is de kans dat je dit gedurende je leven meemaakt slechts enkele procenten. Gedurende je leven zal je de generator meerdere keren moeten vervangen, dan ben je voordeliger en makkelijker af door gewoon een hotel te boeken mocht het voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
RemcoDelft schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 11:26:
[...]

Nu heb je het over iets wat 7 jaar geleden een zeer klein aantal (50.000?) huishoudens trof. Laat dit eens in de 10 jaar gebeuren, dan nog is de kans dat je dit gedurende je leven meemaakt slechts enkele procenten. Gedurende je leven zal je de generator meerdere keren moeten vervangen, dan ben je voordeliger en makkelijker af door gewoon een hotel te boeken mocht het voorkomen.
Ik deel je mening niet, Bommelerwaard was een grote in verhouding, ik heb nu 2 keer meegemaakt dat directe omgeving sneller veranderde dan het verdeelstationtje en bekabeling aangepast werd door de jaren(ca 30 en ca 50 aansluitingen) Als je voor de zoveelste keer in een maand thuiskomt en het licht gaat niet aan, dan is het heel handig dat die generator er staat dat met klein beetje moeite gewoon je dingen kunt doen en de volgende ochtend zie je wel weer.
De oorzaak doet er dan niet toe die is heel divers (breuk door inklinken/verdichten, graafwerkzaamheden, overbelasting) en achteraf terug kijken welke beslissing je had moeten nemen is altijd makkelijk, op beslismoment standaard info herinner ik me niet anders dan " over 1-2 uur dan heeft U weer stroom"
Edit: De mensen die bezig zijn met oplossen tot laat in de nacht doen hun stinkende best en krijgen koffie van me
Het nadeel is het kost ook tijd voor onderhoud om het stand-by te houden,
In de zomer gekochte brandstof in de winter nog in de tank, is ook niet zo handig

Edit: Belgie heeft sinds 2010 geen opwek capaciteit bijgebouwd als NL en als larsg al aan geeft ca 2 GW spelling, ongeveer de interconnect met Frankrijk en een energie mix met als basis kernenergie met haarscheurtjessyndroom.
Het is dan een glazen bol om vooruit te kijken naar de winters en of nu dure weinig draaiende gascentrales door de merit orde, de deuren geheel sluiten, of als nog opgepoest kunnen worden om te draaien als beide grootste kerncentrale stil liggen of dat er tegen die tijd extra interconnects zijn.

Dit is wel of niet anticiperen, geheel iets anders dan het reageren mij op een lopende situatie.

[ Voor 19% gewijzigd door Domba op 19-06-2014 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 15:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

shure-fan schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 11:05:
Pv setje kopen als backup, niet gaan morren met aggregaten die ook weer een fossiele brandstof nodig hebben
Heb je hoegenaamd niets aan in de winter.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Maasluip schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 13:24:
[...]

Heb je hoegenaamd niets aan in de winter.
Je hebt er überhaupt niets aan als backup, want zonder netstroom gaan je panelen ook niets leveren. Die schakelen af als ze geen netstroom krijgen, omdat ze synchroniseren aan de netspanning en geen spanning op het systeem mogen zetten als er niet al spanning op staat (anders wordt het onmogelijk om er veilig aan te werken).

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Laatst online: 16-06 12:59
@ats: ik bedoel niet als terugleverings setje, ik bedoel als offgrid set

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dan blijf je houden dat je er in de winter niets aan hebt. Sowieso als backup is het onbetrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Als je gaat regelen op het moment van uitval ben je vrijwel te laat.

In europa is een uitval van elektra/gas en een aanvoer probleem van voedsel relatief korte duur.
is het langer zijn er andere dingen aan de hand en dan is de vraag wat wijsheid is.
In de USA met de doomsday preppers zit er veel meer achter, ze zijn veel meer afhankelijker en hun prep is daarom ook meer noodzakelijk/realistischer..alhoewel ik wel mijn "vragen" heb ..
bv je ziet ze bergen "voedsel, wapens" maar benzine, gereedschap en andere zaken word niet echt aan gedacht.

Het off-grid leven is dus in Europa minder een "groot" probleem dan bv USA. De kans dat je langer dan 12 uur zonder stroom zit is minimaal, maar dit is ook per locatie verschillend.
Zelf bijvoorbeeld 1x per 4 a 6 jaar, terwijl voor mijn schoonouders 2x per jaar niet ongewoon is.

Waarom een generator geen nut tijdens winter, je hoeft ze toch niet buiten te laten staan? en als je PV alleen levert wanneer er netspanning is zou ik wel een manier willen om te activeren tijdens off-grid (mits je de accu's hebt om het op te vangen) ..

De TopicStarter doet er wellicht wijs aan om te kijken of de pomp vervangbaar is door een economischer warmte pomp model of het wordt veel $$$$ voor een backup tijdens power-outage.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
ik zou bij prepping voor een outage inderdaad kijken naar iets ter vervanging van die warmtepomp, en die pomp bij langer verlies van het stroomnet bv om de zoveel dagen eens starten en even laten draaien, ter voorkoming dat ze bv aanloopt en je achteraf dure herstelkosten hebt.
bv. houtkachel, of zelfs elektrisch kacheltje in de te warmen ruimte - en leren deuren te sluiten naar ruimtes waar je niet zit.
en lees even na in de handleiding of vraag bij de leverancier of die pomp echt 24/7 dient te draaien, en wat de gevolgen kunnen zijn bij een langdurige stroomonderbreking na bv werken in de straat.

Je spaart er al serieus wat mee omdat je niet opzoek moet naar een +8Kw-3f alternator/generator, maar kunt bv toekomen met één veel lichter enkelfasig model - of zelfs 3 lichte modelletjes die elk een fase bedienen zodat je wat flexibiliteit hebt of zelfs backups.

ps: denk je ook aan bv een benzine/dieseltank - voor als je wat langer moet overbruggen?
voordeel is natuurlijk wel dat je een dieselgenerator gerust op stookmazout kunt draaien ipv gewone diesel, dan bespaar je al serieus wat in taksen ;-)

en denk natuurlijk ook even aan het - wat als het wat langer duurt dan ingeschat. Wat is je plan dan?
Denk dus na over een 'noodplan B' ;)

bovenbuur: je pv zal stroom/spanning leveren zodra er zon opschijnt, maar je convertor/invertor is vaak een on-grid-model waardoor die spanning moet krijgen om gesynchroniseerd er spanning bij op te zetten. Anders gaat je elektriciteitsboer wel eens aanbellen omdat jij het net vervuild met je toevoer en er door harmonische allerlei dingen ergens op de lijn gaan flippen...
Als je een volledig apart net hebt, een volledige wissel kunt doen tussen on- en off-grid, of het net enkel gebruikt als 2de invoer voor het opladen van je batterijbank (waardoor het interne net met zelf opgewekte wisselspanning dus volledig gescheiden is van het algemene stroomnet), dan kan je met een pv-installatie, batterij-bank, en een geschikte invertor/convertor gerust off-grid werken.
veel van die systemen leveren echter een gemodifieerde sinus af, of kunnen maar een beperkt vermogen aan. True-sinus, veel vermogen, off-grid en 3fasig loopt volgens mij dik in de cijfers.

[ Voor 11% gewijzigd door soulrider op 20-06-2014 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

vso schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 10:08:

Waarom een generator geen nut tijdens winter, je hoeft ze toch niet buiten te laten staan?
Volgens mij zegt hier niemand dat een generator geen nut heeft in de winter. PV heeft geen nut in de winter. PV is sowieso een slechte keus als backup bij een stroomstoring.
a) onbetrouwbaar (meer dan de helft van de tijd nutteloos omdat er geen/te weinig zon is en je kunt niet voorspellen of je bij een stroomstoring voldoende opwek hebt)
b) niet autonoom, of je moet iets gaan uitvogelen met 12V laden of misschien met een generator een basisspanning opwekken zodat je omvormer ook weer opstart. Maar dan heb je dus ook al een generator.

[ Voor 5% gewijzigd door Maasluip op 20-06-2014 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
gewoon een offgrid-omvvormer gaan gebruiken:
1 google verder: http://www.steca.com/index.php?PV_Off_Grid
en dat is er maar eentje van de velen...

ook een handige - en dan vooral de brochure gelinkt bovenaan de pagina:
http://www.victronenergy.nl/markets/off-grid/
Daarin vind je enige ideetjes van mogelijke on/off/hybride-grid en hoe een isntallatie met offgrid-noodstroom er dus kan uitzien.

niets uit te vogelen dus, gewoon de juiste omvormer gebruiker.
(wilt natuurlijk ook zeggen dat je niet dezelfde omvormer kunt gebruiken om in de zomer je overschot terug te sturen naar je leverancier: dan moet je ongrid-versies gebruiken...)

[ Voor 24% gewijzigd door soulrider op 20-06-2014 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik kwam echter ook tegen dat de kwaliteit van de stroom (50Hz, exacte voltage, mooie sinus) van belang is als je elektronica wil gaan voeden. Hiervoor prijzen sommigen "invertoren" aan. Dit zijn in principe generatoren die hun stroom omzetten naar DC om dit dan terug om te zetten naar een mooie AC.
Deze laatste kan ik enkel terugvinden in 230V
Volgens mij is dit niet zo'n issue met een aggregaat. Meer met een invertor. Een aggregaat werkt met een wisselspanningsgenerator die dus sowieso een mooie sinus opwekt.
Het zijn juist de slechte invertors die een slechte sinus maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soulrider
je hebt daar echter wel problemen met juiste frequentie en juiste spanning ;-)
Als je plots een zware belasting inschakelt, zal je de frequentie of de spanning (tijdelijk) zien dalen, en bij slechte alternators (juiste benaming voor wisselstroomgenerator) beiden.

De meeste toestellen kunnen wel overweg met bv 48-62HZ wegens 'geschikt voor europees en amerikaans net', maar wat als het bv even richting de 45 Hz gaat omdat je bv de boiler - of die warmtepomp - inschakelt?
Wat als je dan niet veel later die zware last uitschakelt en de spanning even doorschiet naar +240V ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:48

heuveltje

KoelkastFilosoof

Om even eens "buiten de doos denk " oplossing.
Je gebruikt nu een benzine motor om stroom op te wekken, om daar vervolgens weer een electro motor op aan te sluiten. Bestaan er niet gewoon aandrijvingen op benzine voor die warmtepomp ?

Of het nodig is :?
Heb nu in 35 jaar 1 keer meegemaakt dat de stroom er 3 uur onaangekondigd af was (brand in trafohuis) en 1 keer aangekondigd een voormiddag. Geen flauw idee of dat gemiddeld is, maar kan me niet voorstellen dat dat voor een particulier zo'n probleem is dat de aanschaf en onderhoud van een generator rendabel maakt.
(al bedenk ik net dat ik voor de zekerheid de 2e keer wel mijn aquarium aan een ups had gehangen)

[ Voor 50% gewijzigd door heuveltje op 20-06-2014 11:01 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04:49
Doomsday-prepper of niet. Iedereen heeft zijn eigen beweegredenen om zich hierop voor te bereiden. Het is helemaal niet verkeerd om stil te staan bij welke delen van je leven (nagenoeg) stil komen te liggen bij een stroomuitval, geen drinkwater en dergelijke.

Om terug te komen op het vraagstuk van OP. Ik denk dat je moet zorgen dat je stroom hebt voor alle essentiële onderdelen. Stel eens een scenario op.

Hoe lang zal een blackout duren?
Hoe lang blijft je huis warm?
Kan je ook zonder warmte (een dik pak dekens, goede kleding)?
Hoeveel energie verbruik ik als ik alleen verlichting en radio gebruik?

My 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
zoals hierboven en ook al eerder dus al gezegd werd:
is het gestelde probleem (warmtepomp draaiend houden op noodstroom) echt wel een probleem?

Zijn er geen andere - makkelijkere - alternatieven/oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Het is zoals velen zeggen wat richting "preppen", maar het leek me, vooral na een onaangekondigde avondlijke stroomonderbreking, eens interssant om hierover na te denken. >:)
In mijn specifieke geval is lawaai en plaats niet echt een probleem aangezien ik landelijk zit, en de naastliggende boeren ook regelmatig met traktoren etc de nacht doorwerken. (en zelf generatoren staan hebben voor hun stallen)

De warmtepomp is inderdaad het grootste probleem, omdat die 3fase 400V vraagt. Op een zeer koude (-10°C) winterdag, zonder zonnewinsten, dan draait die ongeveer 60% van de tijd om het volledige huis (en dokterspraktijk) warm te houden. Je zou dat natuurlijk kunnen beperken, maar langs de andere kant betekend draaien dat er weinig opstartmomenten zijn (piekspanningen)

Zoals ik het nu bekijk na de vele reacties hierboven te hebben gelezen, dan is het financieel niet aangewezen om die draaiende te houden.

De meest eenvoudige manier is inderdaad een kleine generator op 1fase met een set verlengkabels zodat je de basis (radio / gsm / kleine elektrische verwarming) kunt draaien.

Ik zie hier wel af en toe dat landbouwers hun "oude" generatoren vervangen. Aangezien die "oude" meestal wel in de grootte orde zitten qua vermogen (15kva bv) en soms een vliegwiel hebben, vroeg ik me net af of je eenvoudig de stroom kunt opschonen (frequentie en voltage), ook bij inschakelen van zwaardere gebruikers?

PS zoals de meeste "tweaker" dingen is het natuurlijk niet noodzakelijk, maar wel leuk om mee bezig te zijn O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Waarom generators vervangen ? tenzij ze defect zijn natuurlijk.
Je kan beter berekenen of het "goedkoper" is om bv een vriezer te vervangen. Meten is weten hierbij ..

Mijn PC voeding een 850W verbruikt maar 250W zit hierom op zijn "piek" efficientie, 2,50- per jaar retour als ik investeer in een 300W voeding. Dus niet handig

Het "preppen" is vaak een way of life .. en niet alleen "wat ga je doen als de pleuris uitbreekt" ..
brandmelders plaatsen, deuren gesloten houden en zuiniger(besparend) leven hoort hier ook bij, maar ook camperen tijdens vakantie(s). Het is makkelijk als je thuis uit de "kast" een camping gasfles + pitje(s) kan trekken.

Reken maar eens mee:
Je hebt een 1500VA UPS (950W voor 5 min)
en een 650W generator " FERM PGM1009 (Luchtgekoelde generator 650W 2PK)"
4,5L tank (houd 8 uur uit)
kosten varieren .. zeg 125,- tot 600 euro ?
Hoe lang zou je hiermee kunnen draaien ?

Ik denk toch dat ik dat ik zelf meerdere UPS-en moet hebben, koelkast/vriezers zullen niet continue stroom nodig hebben maar alles vanaf 1 is niet wijsheid, daarnaast een ups voor gsm, elektrische ontlading voor gasfornuis, (wekker)Radio enzv ..
Daarnaast een rapsberryPi ingesteld om de UPS-en te monitoren is wel handig zodat ik waarschuwing krijg wanneer ze " opgeladen" moeten worden ... daarnaast het liefst 2 generatoren waarmee ik ze off grid kan opladen .. en 20L of 40L benzine lijkt me wel handig .. :)
of een auto die spanning teruglevert het net op :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
@vso: dat vervangen gaat meestal samen met het "vervangen" van stallingen, maw de ganse boel afbreken en een groter zetten, dus ook grotere generator etc nodig

Ik heb nog geen test gedaan naar een minimaal verbruik, maar bij "gewoon" verbruik zit ik ongeveer op een 800 a 900W (pc, nas, tv, digicorder, verluchting, sturing domotica en verwarming,enkele lampen....)
Als ik dus een generator van 1 fase zou kopen, dan ga ik eerder voor eentje van 5000W, dan kan er nog een elektrische verwarming bij van 3500W zonder het ding te overbelasten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-06 10:28
1 Fase is toch altijd gezekerd op 16 Ampere? Dus kan maar 3680W doorheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:48

heuveltje

KoelkastFilosoof

harmz schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 01:42:
1 Fase is toch altijd gezekerd op 16 Ampere? Dus kan maar 3680W doorheen?
Nee de individuele groepen in jouw meterkast zijn afgezekerd op 16A ivm de dikte van de stroomdraden in je huis. Zolang je de kabels maar dik genoeg houd kun je gewoon hoger. Die groepen worden dan ook vaak gevoed door 1 fase/ader op bv 35A afgezekerd

[ Voor 32% gewijzigd door heuveltje op 21-06-2014 01:53 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Promy schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 20:47:
Als ik dus een generator van 1 fase zou kopen, dan ga ik eerder voor eentje van 5000W, dan kan er nog een elektrische verwarming bij van 3500W zonder het ding te overbelasten :)
Of zorg dat de afvalwarmte van de generator in je huis komt. Dan heb je veel meer vermogen... en minder diesel nodig.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Meest efficiënte is om te kijken of je met minder stroom af kan,
Eventueel (nog intressanter?) men kan Peltier elementen inzetten als power "generators". Hiermee kan je wellicht sneller opladen en meer stroom genereren van een simpele generator.

Het zou natuurlijk leuk zijn als je hitte van apparaten kan "vangen" en bv water kan voorverwarmen (in de zomer) ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:07
Proton_ schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 15:27:
[...]

Of zorg dat de afvalwarmte van de generator in je huis komt. Dan heb je veel meer vermogen... en minder diesel nodig.
Nog efficiënter wordt het als je de diesel of huisbrandolie in de woning verbrand. He dat klinkt bekend :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

blissard schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 20:29:
[...]

Nog efficiënter wordt het als je de diesel of huisbrandolie in de woning verbrand. He dat klinkt bekend :-)
Op zich valt dat wel mee. Als je de restwarmte van de generator goed opvangt en de elektriciteit in huis gebruikt gaat er weinig energie verloren terwijl je wel het voordeel heb dat alles in huis gewoon werkt. En een afwasmachine de afwas laten doen is eigenlijk efficiënter dan het zelf doen omdat je dan zelf wat anders kunt doen. Alleen is dat laatste bij veel mensen dus op de bank hangen voor de tv...

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teizman
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-03-2021
Hoi,

Misschien een domme piste, maar is een 12v - 230v omvormer voor in de auto een oplossing voor noodgevallen?

Ik zit nl met een zwembad dat absoluut moet kunnen pompen bij stevige vrieskoude, anders bevriest den boel uiteraard. Dit wil zeggen dat ik mijn pomp van 750w zeker van stroom moet kunnen voorzien.

Ik neem aan dat de auto (continu draaiend) dit wellict niet aankan zeker?

Mocht het toch lukken, bespaart me dit uiteraard de aankoop (+ onderhoud) van een generator..

thx,
teizman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
teizman schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 20:57:
Hoi,

Misschien een domme piste, maar is een 12v - 230v omvormer voor in de auto een oplossing voor noodgevallen?

Ik zit nl met een zwembad dat absoluut moet kunnen pompen bij stevige vrieskoude, anders bevriest den boel uiteraard. Dit wil zeggen dat ik mijn pomp van 750w zeker van stroom moet kunnen voorzien.

Mocht het toch lukken, bespaart me dit uiteraard de aankoop (+ onderhoud) van een generator..
Met een plugin prius + conversiekit die alleen in Japan te verkrijgen is, heb je een auto die als 2KW generator te gebruiken is. Met een gewone auto kun je dit vergeten, efficientie is dan bovendien sub-zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06 14:45
Hoi,

thx,
teizman
Om 750 Watt te krijgen uit je 12V alternator moet die 62.5A leveren + verliezen. Reken voor het gemak maar op 90A.
De alternator van een personenauto levert max 30 tot 70A, afhankelijk van het model.

Je kan dus beter een generator kopen. Dat is nog een stuk praktischer ook.
Als de stroom uitvalt met stevige vrieskou wil je waarschijnlijk ook dat je CV werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door RocketKoen op 20-08-2014 21:34 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik zit nl met een zwembad dat absoluut moet kunnen pompen bij stevige vrieskoude, anders bevriest den boel uiteraard.
Een zwembad bevriest echt niet in een paar dagen mits je 'm afdekt.
We hebben het over België?
Beter kun je de leidingen isoleren, eventueel met verwarmingskabel en de pomp een kwartier per dag aanzetten. Heel veel goedkoper en zuiniger.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teizman
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-03-2021
Thanks Proton,

Het is inderdaad Belgie, meer bepaald het gematigde zuid-West-Vlaanderen.

groets

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:33
RocketKoen schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 21:33:
[...]

Om 750 Watt te krijgen uit je 12V alternator moet die 62.5A leveren + verliezen. Reken voor het gemak maar op 90A.
De alternator van een personenauto levert max 30 tot 70A, afhankelijk van het model.

Je kan dus beter een generator kopen. Dat is nog een stuk praktischer ook.
Als de stroom uitvalt met stevige vrieskou wil je waarschijnlijk ook dat je CV werkt.
Onzin, er zijn genoeg alternators welke 100A of meer leveren in auto's. In de mijne zit een 100A alternator en dat is een middenklasse auto van 15 jaar oud.

Eens met de stelling dat een generator praktischer is. Ik heb wel eens de CV ketel op een jumpstarter met omvormer draaiend gehouden.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Is het een ingegraven zwembad?
http://www.zwembadfun.be/?p=178
Daar wordt aangeraden alle leidingen, filters en pompen leeg te laten lopen en het bad goed af te dekken.
Met wat drijvers of iets dergelijks zorg je dat oppervlakteijs niets zal beschadigen.

• Promy
Omdat door geklungel van de overheden de uitval of afkoppeling blijkbaar actueel wordt even een update...
een generator om mn warmtepomp draaiende te houden zal blijkbaar wat moeilijk worden door de aanloopstroom die 35A kan zijn.(over de 3 fase 16A zekering...) Maar dat is maar een fractie van een seconde ofzo.... voor de rest gebruikt alles (excl elektrisch fornuis en wasmachine enzo) maar 3000 watt verdeeld over de fases.
kan je niet met een loodbatterij ofzo die startstroom opvangen? Na de start kunnen ze terug paar uur druppelladen...
veaag me alleen af hoe je dat combineert tot 1 goed geheel? Misschien omvormer van zonnepaneel ofzo?

[ Voor 11% gewijzigd door Promy op 21-08-2014 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:18

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Ik volg de energieproblematiek zelf ook op de voet en ben inmiddels ook begonnen met een klein noodstroom systeem aan te leggen.

De bedoeling is om de verlichting, koelkast, circulatiepomp en sturing van de verwarming draaiende te houden voor minstens 5 uur. Optioneel kan hier ook de reciever, TV, modem en evenueel een kleine kookplaat bij.

Een generator is geen optie in deze, omdat ik op een appartement woon. De generator op het terras zetten zouden de buren niet echt apprecieren.

De oplossing is een 1500W sinus omvormer geworden die gevoed wordt door een 12V batterijbank met een capaciteit van 300Ah.
De DC zijde is afgezekerd op 160A door middel van een slow blow fuse om kortstondige overbelasting toe te laten. Bvb het starten van de koelkastcompressor.
De bekabeling is 24mm².

Bij een black-out is het gewoon kwestie van de hoofdzekering uit te zetten en de omvormer in te schakelen middels back-feeding via een afgezekerde (10A) kabel in het stopcontact.

Inmiddels heb ik het systeem getest en het werkt naar behoren.

Naar budget toe : de omvormer kost een 200 Euro, de batterijen had ik nog had liggen en de bekabeling en afzekering was een 40 euro. (Scrap kabel heropgewerkt)

Een foto van de testopstelling hier.

[ Voor 3% gewijzigd door DatraxZ op 08-09-2014 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:07
Datrax, hoe ga je deze aan de apparatuur schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

DatraxZ schreef op maandag 08 september 2014 @ 12:11:

[...] en de omvormer in te schakelen middels back-feeding via een afgezekerde (10A) kabel in het stopcontact.
[...]
uhm, stopcontact?

Je bedoelt hopelijk niet dat je een stekker aan de verkeerde kant voedt?
Ik hoef niet uit te leggen dat dat een heel slecht idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:47

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Promy schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 13:18:
Omdat door geklungel van de overheden de uitval of afkoppeling blijkbaar actueel wordt even een update...
een generator om mn warmtepomp draaiende te houden zal blijkbaar wat moeilijk worden door de aanloopstroom die 35A kan zijn.(over de 3 fase 16A zekering...) Maar dat is maar een fractie van een seconde ofzo.... voor de rest gebruikt alles (excl elektrisch fornuis en wasmachine enzo) maar 3000 watt verdeeld over de fases.
kan je niet met een loodbatterij ofzo die startstroom opvangen? Na de start kunnen ze terug paar uur druppelladen...
veaag me alleen af hoe je dat combineert tot 1 goed geheel? Misschien omvormer van zonnepaneel ofzo?
Je zou een condensatorbank moeten hebben oid.
Maar volgens mij schakelen overigens de meeste omvormers af als de netstroom wegvalt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:18

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Proton_ schreef op maandag 08 september 2014 @ 13:34:
[...]

uhm, stopcontact?

Je bedoelt hopelijk niet dat je een stekker aan de verkeerde kant voedt?
Ik hoef niet uit te leggen dat dat een heel slecht idee is.
Is er een 'verkeerde kant' aan een stopcontact? Leg eens uit.
(Als je doelt op spanning op de mannelijke connector, die wordt pas ingeschakeld als deze reeds IN het stopcontact zit)

De kast staat zonder spanning, de hoofdonderbreker is uitgeschakeld. er is dus geen verbinding meer met het net. Het geheel draait dus in eilandwerking.

De omvormer is verbonden met een stopcontact ( afgezekerd op 20 A in de kast). De andere stopcontacten op hetzelfde circuit hebben dan geen afzekering, dat klopt. Vandaar de extra zekering (10A) die in de backfeed kabel zit. De omvormer kan zowiezo maar 6.5A leveren maximaal.

De kring die de backfeed ontvangt is een kring die voor de 30mA differentieel zit. Maw, de kringen die beveiligd moeten zijn door de differentieel zijn dat nog steeds.

De aarding van alle kringen is nog steeds aanwezig, en is doorverbonden met de omvormer.

Het hoeft geen betoog dat de omvormer pas ingeschakeld wordt als alles ingeplugd is, en er dubbel gechecked is of aan alle voorwaarden voldaan is.

Dus waar zie je een gevaar / probleem? Misschien heb ik iets gemist.

[ Voor 5% gewijzigd door DatraxZ op 08-09-2014 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Bij 'kabel in het stopcontact' stelde ik me voor dat er een stekker tussen zit.
Als je die stekker er dus in bedrijf uit trekt (of over de kabel struikelt of een eenvoudige menselijke fout in de procedures) staat er 230V op de pinnen.
Een vaste verbinding met DPDT omschakelaar of een connector die aan beide zijden aanraakveilig is (MC4 connectors komen in me op) is een beter idee.

Ik ga er vooralsnog vanuit dat ik verkeerde aannames doe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
kom je wel zonder elektriciteit te zitten?
http://nieuws.vtm.be/binn...tails-nieuw-afschakelplan

http://economie.fgov.be/n...schakeling/afschakelplan/

het is goed om voorbereid te zijn, maar mogelijk is het minder dringend dan gedacht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Promy schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 13:18:
een generator om mn warmtepomp draaiende te houden zal blijkbaar wat moeilijk worden door de aanloopstroom die 35A kan zijn.(over de 3 fase 16A zekering...) Maar dat is maar een fractie van een seconde ofzo....
Beste is de leverancier een softstarter te laten monteren.
Overigens zal een domme generator met een flink vliegwiel een kortstondige overbelasting nog wel trekken, een elektronisch geregelde waarschijnlijk niet.

Pagina: 1