Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

wifi onwerkbaar . Te druk in de lucht of toch wat anders?

Pagina: 1
Acties:

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-11 11:10
hallo

Ik ben flink aan het stoeien met het netwerk bij mijn ouders. De wifi werkt voor geen meter maar ik ben nog niet helemaal zeker over de oorzaak.

Als eerste:
bedraad werkt prima. gewoon volle snelheid en prima stabiel.

De oude router is een TP-link WR1043ND met stock firmware (laatste versie), om te testen is hij nu even vervangen door een (voorheen bij iemand anders prima werkende) Sitecom WL-150, eveneens met stock firmware.

In beide gevallen stoort de wifi enorm. De TP-link verloor vaak verbindingen, websites laden traag etc.

Om uit te sluiten dat het aan de TP-link lag heb ik nu de sitecom neergezet, maar ook hier werkt het internet slecht. Weliswaar geen disconnects, maar regelmatig komt er een dip voor van misschien 1 of 2 minuten waarbij websites niet (timeout errors) of amper (zeer traag en vaak zonder opmaak) laden. Ineens lost dat ook weer op en werkt het weer even.

Deze dips zijn ook te zien bij de speedtests. De ene keer heb je >40Mbit, daarna stort het in naar <7 Mbit.

Pings zijn daarentegen wel redelijk goed. Tweakers kon ik net wel gewoon pingen. Veel pings waren 5-10ms en regelmatig losse uitschieters richting de 25 of soms zelf 100ms, maar de website kon ik niet bereiken.

Behalve 2 verrotte routers is het enige dat ik kan bedenken de drukte op de 2.4GHz band. Er zijn ongeveer 18 netwerken te zien:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3264324/Screenshot%202014-06-14%2020.24.17.png

Ik heb ze even genummerd, Er zijn bijvoorbeeld 2 kantoortjes die flink verslaaft zijn aan AP's plaatsen.
Netwerk 2 heeft 4 AP's in beeld, maar allemaal op hetzelfde kanaal (1) met aparte namen (netwerknaam1 tot netwerknaam4),
maar netwerk 4 heeft er 10 (5x gewoon en 5 keer guest) verdeeld over de kanalen.

Dergelijke drukte lijkt me niet heel gezond voor de snelheid, maar wat is jullie idee hierover?

routers stuk? of gewoon te druk en probeer op te schuiven naar 5 GHz (ik weet zo niet of de spullen hier 5GHz ondersteunen). Of iets waar ik niet aan gedacht heb?

alvast bedankt
timberleek

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-11 15:45
Ik zou eens proberen op kanaal 3 of 4 te gaan werken, naar mijn inzicht zit je daar een stukje vrijer op.

• timberleek
Ik ga het proberen.

Dacht dat dat juist werd afgeraden omdat je dan aan beide kanten deels overlapt met andere netwerken.

edit:
Ik kijk het nog even aan, maar er was net alweer een dip. De ping bleef goed (5 à 6 ms), maar de website was niet te laden (connection timed out)
Voorbarige conclusie, een andere site laadde wel gewoon 8)7

[ Voor 49% gewijzigd door timberleek op 14-06-2014 21:32 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:56

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik heb hier 48 netwerken en ik moet bekennen dat het wel heel erg gesplitst is in 1-6-11, en hier testen, merk ik dat al het andere inderdaad qua bandbreedte een stuk lager is. Dit soort tests geven helaas de activiteit op andere kanalen niet aan, als ik kanaal 6 vol met torrentverkeer gooi, dan kan niemand anders er meer op werken... ik zou, als ik jou was, het op 5GHz proberen, of meer AP's neerzetten... en kabels waar het kan. Overigens: die 40MHz gast... boeeeeeeeee!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Het ligt ook aan de activiteit van de netwerken. Als op kanaal 1 een stuk of 10 netwerken zitten die weinig gebruikt worden, maar op kanaal 6 zitten maar twee netwerken, die echter stevig gebruikt worden dan ben je waarschijnlijk beter af met kanaal 1. Lastige is alleen dat je dit niet kunt meten.

Is 5Ghz geen optie overigens?

De routers zijn ook niet helemaal je-van-het trouwens. De 1043ND zijn sommigen helemaal lyrisch over, maar ik heb er alleen maar problemen mee gehad. Heb toen een WRT54GL op Marktplaats gekocht voor een tientje, daar Tomato opgeknald en nooit weer klachten gehoord over uitvallend internet. Is wel een 54Mbit apparaat, en kan maar tot ~55Mbit WAN>LAN routeren, maar stabiel is hij wel. Misschien dat dat nog een optie is.

• timberleek
De activiteit lijkt me nu niet al te hoog, maar dat is lastig te controleren denk ik. Die 2 netwerken met veel AP's zijn 2 kantoren, daar zal nu niemand te vinden zijn. Die 40MHz is een kantoor aan huis (misschien gebruiken ze die in huis ook). verder grotendeels huizen.

Ja die 1043 heb ik er meerdere van gehad en met allemaal uiteindelijk wel wat problemen, vandaar dat ik de sitecom er even bij gepakt had. Die stond voorheen bij mijn zus, die had er (voor zover ik weet) nooit problemen mee.

Ik zat ook al te denken aan een andere router, maar om te voorkomen dat er onnodig geld uitgegeven wordt dacht ik dit topic nog even te openen.

5 GHz zou ook mijn idee zijn, maar ik weet niet hoe het zit met de 5 GHz ondersteuning van de apparatuur hier. Dat zou ik even na moeten gaan

Mocht het uitmaken. Waar ik vandaag steeds wifi gebruikte was +/- 4 meter afstand van de router met een houten plankje en een enkelvoudig ytong (kalkzandsteen) wandje ertussen

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:41
In de laptop die je gebruikt toevallig een Intel 7260 WLAN kaart zitten? Gister een geval gehad waarbij een laptop een continue haperende wlan verbinding had, een driver update van de wlan kaart verminderde dit.

Hyundai Ioniq 28kWh

• timberleek
Nee een intel 6300 AGN.

Kan nog wel even kijken naar een driver update, maar op de laptop van mijn moeder was het ook een probleem (intel 5300 agn)

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-11 15:45
Hier in de laptop ook een centrino 6300 met een oude 1043nd en dat werkt echt als een zonnetje. Rock solid. Ik weet wel dat er destijds een driver probleem was, een driver update zou dat verholpen hebben.

• Koen g
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:51
Ha Bas

Hier ook een 1043nd, deze heeft meer dan een jaar zonder een enkel probleem gewerkt.
Sinds de laatste firmware update is het echter waardeloos ( voornamelijk met smartphones :? ).
Websites laden erg langzaam of helemaal niet, en regelmatig valt de verbinding weg ( nog wel verbonden, maar geen internet toegang ).
Op de 4 jaar oude acer laptop met een intel 5100 agn werkt wifi daarentegen perfect.

Ik gebruik kanaal 11, deel dit kanaal met 1 netwerk welke ik nog net kan ontvangen. Wisselen van kanaal heeft ook geen enkel effect .Met een asus wl-330NUL werkt de wifi wel stabiel, dus het zal toch aan de 1043nd liggen denk ik.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Waar je ook nog naar zou kunnen kijken.

-De client (laptop van je ouders), heb je die wel een vervangen door je eigen laptop waarvan je weet dat de wifi goed is? Want sommige (budget) laptops hebben een rotte wifi module die je niet met een router kunt oplossen.
-Probeer het wifi netwerk eens terug te schakelen naar b/g (niet n)
-kabel werkt wel goed? is niet gewoon de provider rot?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• timberleek
leuk_he schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 22:57:
-De client (laptop van je ouders), heb je die wel een vervangen door je eigen laptop waarvan je weet dat de wifi goed is? Want sommige (budget) laptops hebben een rotte wifi module die je niet met een router kunt oplossen.
-Probeer het wifi netwerk eens terug te schakelen naar b/g (niet n)
-kabel werkt wel goed? is niet gewoon de provider rot?
Ik ben het hele.weekend al bezig op mijn eigen laptop (elitebook 8570w met intel 6300agn), die heeft er ook last van. De laptop van mijn ouders is mijn oude elitebook 8530w met intel 5300 agn.

Bedraad werkt prima. Waar draadloze speedtests ontzettend fluctueren drukt bedraad gewoon de volle 100 Mbit weg elke keer weer

Enkel b/g zal ik morgen nog even proberen

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Zeer slecht wifi bereik in huis*

Conclusie was uiteindelijk: de overbuurman heeft iets van een draadloos camerasysteem of babyfoon of nucleaire reactor in huis.

Als je iemand met een ubertooth kent dan kun je eens kijken of er iets stoort. En anders kun je misschien die ubertooth zelf kopen, maar dan alleen als je het € 100 waard vindt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als trouwens alle netwerken in de buurt de US default 1-6-11 config gebruiken kun je in een overvol gebied als dit aardig wat winnen door op kanaal 13 te gaan zitten. Zolang al je apparatuur EU-geschikt is (dus kanalen 12 en 13 ook kunnen gebruiken). Daarmee overlap je natuurlijk wel voor 50% met alles op 11, maar voor 50% heb je het rijk voor jezelf alleen.

Heb van de week een collega geholpen die in een 17e-eeuwse huis in de grachtengordel on A'dam woont, en wel in een stuk met zeer veel kleine oude appartementjes vol met gadget-geile yuppen (Jan Modaal kan daar niet eens een bezemkast betalen) zonder ook maar iets wat WiFi tegenhoudt. In haar woonkamer detecteerde ik 68 SSID's in de 2.4GHz band (en trouwens 12 in de 5GHz-band, eerste keer dat ik zie dat het daar ook druk wordt - geeft aan hoe transparant muren en vloeren zijn :o ). Het is trouwens niet zo erg als het lijkt, die 68 SSID's destilleren tot hooguit 50 unieke AP's, veel zijn multi-SSID AP's (alle "WifiSpots" en nog een aantal guest-netwerken, zelfde als wat TS constateert met "Netwerk 2 heeft 4 AP's in beeld, maar allemaal op hetzelfde kanaal (1) met aparte namen (netwerknaam1 tot netwerknaam4)". Maar dan nog, 50 AP's waarvan meerdere ook significant gebruikt werden was een totale soep. WiFi-performace was pulserend: eens per paar seconden kon het volle bak gaan, maar werd daarna voor meerdere seconden bijna tot nul weggedrukt. Kanalen 1-11 waren dus zo goed als onbruikbaar. En door een iPhone4S (2.4GHz-only :( ) was 5GHz geen optie. Nu waren alle 50 AP's verdeeld over de kanalen tot en met 11 (90% op 1, 6 of 13, met een paar op 2, 5 en 8), maar niets boven 11. Dus 13 ingesteld. En warempel: in plaats van pulserend 15Mbps strak continu 60Mbps. Over WiFi. In de 2.4GHz-band. In een extreem drukke wijk :D

Moraal: zolang fabrikanten uit angst voor compatibility issues kanalen 12 en 13 blijven negeren en nagenoeg alle netwerken op 1-6-11 gaan zitten kun je als beter wetende EU burger vrolijk op 13 zitten en daar de vruchten van plukken.

Zodra fabrikanten ontdekken dat je sinds 802.11g en OFDM-modulatie prima 4 kanalen naast elkaar in de 2.4GHz-spectrum kunt hangen, dus 1-5-9-13. Dan gaat dat niet meer en moet je alsnog naar 5GHz voor een betrouwbare verbinding.

Oslik blyat! Oslik!

• timberleek
enkel b/g loste het niet op.

Ik heb hem nu op kanaal 13 gezet, eens kijken hoe de ervaringen daarmee zijn deze week (ben pas weer einde van de week daar).

• canedje
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 01-03 13:11
Ik had een vergelijkbaar problem (zoek op dit forum naar een threat op mijn naam). Na een x-aantal nieuwe routers geprobeerd te hebben, en Lan-kaart te hebben geprobeerd, heb ik de pc opnieuw geformatteerd en alles opnieuw geinstalleerd.
Daarna geen enkel problem meer.
Het kan dus ook een software, cq virus probleem zijn.

• timberleek
Het probleem speelt zich op zeker 3 draadloze apparaten (twee laptops en een telefoon). Dat lijkt me wel heel toevallig

• canedje
Bij mij was het op alle draadloze apparaten, terwijl UTP perfect werkte.
Een van mijn pc's (alleen via UTP aangesloten, geen wifi) veroorzaakte het problem.

Lees dit: Wifi problemen door UTP Aansluiting

• timberleek
Oh dat klinkt wel vervelend. Van het weekend maar even proberen om een voor een wat apparatuur van het netwerk te halen. Kijken of het dan oplost.

• canedje
timberleek schreef op maandag 16 juni 2014 @ 15:41:
Oh dat klinkt wel vervelend. Van het weekend maar even proberen om een voor een wat apparatuur van het netwerk te halen. Kijken of het dan oplost.
Ja zo kwam ik er ook achter

• timberleek
Ok er is nog niet echt verbetering.

Ik heb net de kabel van de server en de desktop er uit getrokken (alleen nog een 2 laptops en een telefoon op het netwerk, maar die zijn nog even in gebruik).

Het viel me net op dat een website even totaal onbereikbaar was (in dit geval large.nl), maar ik ze wel kon pingen (ping < 15ms). Andere sites laadde toen wel (nu.nl, tweakers.net, autoblog.nl).

ipconfig /flushdns haalde niks uit

• kaopadkai
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-10-2017
Omdat je 2 routers hebt geprobeerd, wordt het wel aannemelijker dat het niet aan de router ligt.
Ik sluit het nog niet uit.

WIRELESS SETTINGS
Ik ben wel benieuwd naar de wireless settings van je router.
Hoe staan deze ingesteld? Heb je wellicht een screendump van de webinterface?

LOGGING MET DD-WRT
Wat je ook kan doen is DD-WRT op je router installeren.
http://www.dd-wrt.com/site/support/router-database

Zoek bijv. op WR1043N

Reden is niet zozeer dat het dan ineens wel werkt, maar eerder dat je logging aan kan zetten.
Ben benieuwd of er errors worden gegenereerd.

LED'S ROUTER
Zie je trouwens LED-lampjes op je router die van aan- en/of uitgaan als je performance problemen ervaart? Wellicht veranderen deze van kleur. Welke zijn dat dan?

OSCE | OSCP | CISSP

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als je apparatuur hebt welke op kanaal 14 kan werken.. scheelt nog weer meer overlap met 11 :P

404 Signature not found

• timberleek
De instellingen van de sitecom (die nu draait) zijn:

BAND: 2.4GHz (B+G+N)
Channel: 13
channel width: 20MHZ (extention channel staat uit)
Encryption: WPA pre shared key
WPA type: WPA2 (AES)
Pre shared key type: Passphrase
WPS: disabled.

Verder overal vanaf gebleven.

Aan de leds op de routers is niet heel veel af te leiden. Die knipperen er gewoon rustig op los. Ik heb nog geen verschil kunnen ontdekken eigenlijk.

DD-WRT heeft voorheen op de 1043 gestaan. Alleen was dat me te onstabiel, de router crashte regelmatig. Toen ben ik weer stock gaan draaien. Ik had ook geen extra features meer nodig die dd-wrt kon bieden en de standaard firmware niet.
Het terugzetten op standaard firmware is al zeker 3-4 maanden geleden, en de problemen zijn pas iets van de afgelopen maand ofzo. Dat lijkt me niet gerelateerd aan elkaar.

Kanaal 14 is op de sitecom in elk geval geen keuzemogelijkheid

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Als je buurman op de 2.4GHz een stoorzender heeft kun je hoog en laag springen, dan gaat niks je helpen.

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
extender erbij plaatsen, of ook eens met 20 en 40 MHz wisselen.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Met mr verstekbak: in mijn ervaring los je wifi problemen bijna nooit op door tweaken van je instellingen behalve verhuizen van frequentie naar de 5ghz. Veel wifi netwerken hoeven niet erg te zijn (dat houdt nog enigszins rekening met elkaar) maar ander spul als bv babyfoon drukt gewoon alles weg. Aan de lag met spectrum analyzer dus :)

CISSP! Drop your encryption keys!

• timberleek
om nog maar een praktijkvoorbeeldje op te noemen (Dit gebeurt nu net)

Ik ben op zoek naar motor onderdelen en kom uit op motorshopper.nl. De homepage laad zonder problemen. klik wat dingen in de menu's aan en ineens is de pagina niet meer te benaderen (ERR connection timed out). ook de homepage niet. Pingen naar motorshopper.nl werkt zonder problemen.

Om verder te testen laad ik een paar andere sites. nu.nl, autoblog.nl en facebook.com laden zonder probleem (die laatste heeft er ook wel eens last van). Een paar seconde later doet autoblog het ook niet meer (maar wel pingbaar). nu.nl en facebook blijven bereikbaar.

En nog eens 10 seconden later, alsof er niks gebeurd is, werken alle pagina's ineens weer.

edit:
en een halve minuut later doen motorshopper en autoblog het weer niet |:(

Een extender lijkt me weinig nut hebben gezien de afstand. Voor het gebruik boven is dit inderdaad wel nodig (voorheen stond die er ook). Maar nu zit ik hemelsbreed een meter of 5 van de router af. met enkel een kalkzandsteen wandje ertussen. Dat is 13 jaar (of in elk geval zolang als we hier draadloos hebben) geen enkel probleem geweest.

Een spectrum analyzer heb ik hier jammer genoeg niet liggen. Wel scoops, maar die gaan tot 250MHz. Net iets te kort :+

[ Voor 27% gewijzigd door timberleek op 25-06-2014 23:30 ]

• kaopadkai
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-10-2017
Dat ben ik wel eens met Laurens.

Probleem isoleren
Het is moeilijk om een aanwijsbare oorzaak te vinden, dus ik zou het probleem eerst zoveel mogelijk proberen te isoleren.

Switch eens naar 5GHz en kijk of je hier ook problemen ervaart. Als dit wel prima werkt, dan kun je met meer zekerheid zeggen dat het probleem waarschijnlijk bij de 2.4GHz band ligt.

Zo niet, dan ligt het misschien aan je router. Probeer gewoon eens wat dingen.
Eventueel ook een '30-30-30 reset' van je router. Let wel dat je dan weer teruggaat naar 'fabriekinstellingen'.

Performance
Dit zal waarschijnlijk niet je probleem oplossen, maar om je overall performance te verbeteren kun je het beste je Wifi mode op alleen 'N' zetten i.p.v. 'B,G,N' (als al je devices dit tenminste supporten).

Als je 'm op 'N' zet kun je de bandwidth denk ik het beste op 40MHz zetten

Afstanden?
Kun je iets zeggen over de afstanden tussen de router en de devices?
Merk je verschil in performance bij andere locaties? Zijn er misschien obstakels?

Externe factoren
Het zou - zoals al is aangegeven - goed kunnen zijn dat een externe factor dit veroorzaakt.
Probeer dat eens zoveel mogelijk uit te sluiten.

Misschien een keertje bij de buren aanbellen - welke ook op 2.4GHz zitten - en vragen of zij dit probleem ook sinds kort ervaren?

[ Voor 4% gewijzigd door kaopadkai op 25-06-2014 23:54 ]

OSCE | OSCP | CISSP

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
chuai schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 23:42:

Performance
Dit zal waarschijnlijk niet je probleem oplossen, maar om je overall performance te verbeteren kun je het beste je Wifi mode op alleen 'N' zetten i.p.v. 'B,G,N' (als al je devices dit tenminste supporten).

Als je 'm op 'N' zet kun je de bandwidth denk ik het beste op 40MHz zetten
Eens met d rest maar nooit je 2.4 netwerk op 40mhz zetten tenzij je op het platteland woont ;) . Voor 40mhz heb je een zuiver signaal nodig op de 2.4 wat je extra snelheid oplevert. Nu heb je instabiel signaal dus juist stap terug naar 20mhz.

Sowieso is 40@2.4 bijna crimineel. Het is niets voor niets dat Apple dit geblokkeerd heeft op zijn hardware om de 2.4 bruikbaar te houden

CISSP! Drop your encryption keys!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sambalbaj schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 22:13:
extender erbij plaatsen, of ook eens met 20 en 40 MHz wisselen.
Waar haal je deze wijsheid vandaan??

- 40MHz is alleen sneller als er totaal geen interferentie is, en het is altijd minder stabiel dan 20MHz. Bij stabiliteitsproblemen dus stomste wat je kunt doen en sowieso in 2.4GHz nooit goed idee.
- Een repeater moet werken met zelfde WiFisignaal als je PC. Als dat al brak is schiet je dus 0,0 op :X

Het is leuk dat je wilt helpen, maar zorg dat je enigszins weet waar je het over hebt ipv adviezen om geld uit te geven waar de ander niets aan heeft :o

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 26-06-2014 11:52 ]

Oslik blyat! Oslik!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 11:51:
[...]

Waar haal je deze wijsheid vandaan??

- 40MHz is alleen sneller als er totaal geen interferentie is, en het is altijd minder stabiel dan 20MHz. Bij stabiliteitsproblemen dus stomste wat je kunt doen en sowieso in 2.4GHz nooit goed idee.
- Een repeater moet werken met zelfde WiFisignaal als je PC. Als dat al brak is schiet je dus 0,0 op :X

Het is leuk dat je wilt helpen, maar zorg dat je enigszins weet waar je het over hebt ipv adviezen om geld uit te geven waar de ander niets aan heeft :o
of je kruipt weer even terug in bed en probeert het nogmaals met je andere been vooruit. |:(

Hadden beiden best opties kunnen zijn: 20 /40 daar zijn de meningen nogal verdeeld over en is in sommige gevallen het proberen waard en extender was handig geweest als het op bepaalde plaatsen was maar de ts gaf daarna al aan dat hij normaal vlak naast z'n router zit dus verder zoeken naar wat anders.
Pagina: 1