Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi problemen door UTP Aansluiting

Pagina: 1
Acties:

• canedje
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 01-03 13:11
Ik zou graag oplossingen horen voor een in mijn ogen vreemd probleem.

Na veel zoeken en eerst 4 nieuwe routers installeren ben ik erachter gekomen dat 1 van mijn pc's welke met utp is verbonden aan mijn thuisnetwerk het wifi signaal verstoord..

Ik heb van alles geprobeerd (nieuwe routers, nieuwe utp kabels, kabels rechtstreeks naar de router ipv via de switch etc) en weet zeker dat het aan mijn utp aangesloten pc ligt.

Ik heb een thuisnetwerk met een asus router ongeveer 4 gebruikers via utp (NAS, 2 x pc en smart tv)
en ongeveer 10 wifi gebruikers.
Tot een week of twee geleden werkte dit uitstekend samen.

Het probleem en de work around:
Als ik sinds twee weken mijn hoofd pc opstart welke aangesloten is via utp op het netwerk valt wifi weg. Dat wil zeggen het wifi signaal is nog maximaal aanwezig maar aanmelden lukt niet meer en de al aangesloten apparatuur kan niet meer communiceren met het network/internet.
Alle op UTP aangesloten apparaten blijven gewoon werken (Inclusief de hoofd pc die wifi verstoord)
Als ik de UTP kabel lostrek van de hoofdpc werkt alles weer naar behoren. Klik ik die er in weer niet.
Deze PC is alleen aangesloten via een utp aansluiting en heeft zelf geen wifi aan board.

De work around is: Eerts de UTP kabel losmaken, dan de pc volledig opstarten en inloggen, daarna de utp kabel aansluiten en alles werkt.

Mijn eerste gedachte was dat mijn (on board LAN) aansluiting stuk was. Deze heb ik via de BIOS uitgezet en een losse PCI LAN kaart geinstalleerd.
Dit heeft niet geholpen, het problem is nog het hetzelfde.

Ik snap hier niks van???? Wat kan het problem zijn, en nog belangrijker hoe los ik het op?

Ik ben benieuwd

mvg,

Canedje

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:59
Mijn eerste gedachte is dat er een stuk software op de pc iets doet bij het opstarten.

Wat dat precies is weet ik ook niet maar misschien is dit een richting waar je nog naar kunt kijken.

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

• canedje
Dank voor de tip.
Ik heb gekeken wat ik ongeveer 2 weken geleden heb geinstalleerd en of er nog eventuele updates waren. beiden heb ik niet kunnen vinden.

De desbetreffende pc is trouwens relatief nieuw en draait op W8

Wat ik trouwens het vreemdste vind is dat een utp aansluiting iets bij wifi verstoord ???? :/ :/

[ Voor 18% gewijzigd door canedje op 26-05-2014 13:37 ]

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Is die PC geaard?

Verwijderd

Ik zou ook alle netwerk "management" software de-installen en dat alles door Windows laten doen. Afgezien van het feit dat ik vanuit beginsel vind dat een client geen invloed zou moeten kunnen uitoefenen, ongeacht software, op het werken van de router valt het niet uit te sluiten.
Wat gebeurd er als je alles laat zoals het is en een andere PC op de probleempositie aansluit?

• canedje
ik ben nu op mijn werk en twijfel of de aansluitin geaard is. Maar volgens mij wel dat moet ik uitzoeken.
Jij denkt aan harmonischen oid?

[ Voor 10% gewijzigd door canedje op 26-05-2014 13:41 ]

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:47
dit draadje ga ik even volgen.. hier hetzelfde probleem.

mijn situatie:

bedraad: synology nas, en asus eeebox als htpc
draadloos:laptop,samsung s3,xperia z, samsung tab2

mijn internet komt via losse upc modem binnen, en vandaar uit naar de systemen verbonden.

ik heb ook een horizon box.

als ik deze nu verbind met een kabel is mijn wifi ook niet te benaderen. maar wel gewoon zichtbaar , als ik wil verbinden krijg ik foutmelding dat dit niet kan.

benieuwd wat dit probleem zou kunnen veroorzaken dus

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• canedje
Verwijderd schreef op maandag 26 mei 2014 @ 13:40:
Ik zou ook alle netwerk "management" software de-installen en dat alles door Windows laten doen. Afgezien van het feit dat ik vanuit beginsel vind dat een client geen invloed zou moeten kunnen uitoefenen, ongeacht software, op het werken van de router valt het niet uit te sluiten.
Wat gebeurd er als je alles laat zoals het is en een andere PC op de probleempositie aansluit?
Goede tip. Dat heb ik wel geprobeerd. Geen probleem.

Wat versta je onder alle network management software? Hoe doe ik dat? Bij apparatenbeheer en dan alle netwerkdrivers verwijderen? Ik heb 4 nieuwe routers geinstallerd, bij elke nieuwe werd er een nieuw network aangemaakt door W8. Ik weet niet of de drivers dan aangepast worden

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

nexhil

BAM!

Heeft die PC misschien het zelfde IP adres als de router? Staat het ip adres vast?
Het verklaart niet alles, maar misschien is het in de richting...

[ Voor 29% gewijzigd door nexhil op 26-05-2014 13:46 ]

• canedje
MaD_co schreef op maandag 26 mei 2014 @ 13:42:
dit draadje ga ik even volgen.. hier hetzelfde probleem.

mijn situatie:

bedraad: synology nas, en asus eeebox als htpc
draadloos:laptop,samsung s3,xperia z, samsung tab2

mijn internet komt via losse upc modem binnen, en vandaar uit naar de systemen verbonden.

ik heb ook een horizon box.

als ik deze nu verbind met een kabel is mijn wifi ook niet te benaderen. maar wel gewoon zichtbaar , als ik wil verbinden krijg ik foutmelding dat dit niet kan.

benieuwd wat dit probleem zou kunnen veroorzaken dus
Heel herkenbaar. Grappig.

Ook hier ook Synology NAS en een aantal van jouw genoemde apparatuur.
Ik heb ook een losse modem van Ziggo (Uvee) en asus router
Heeft het bij jou ook eerst wel gewerkt?

[ Voor 3% gewijzigd door canedje op 26-05-2014 13:48 ]

• canedje
nexhil schreef op maandag 26 mei 2014 @ 13:45:
Heeft die PC misschien het zelfde IP adres als de router? Staat het ip adres vast?
Het verklaart niet alles, maar misschien is het in de richting...
IP adressen worden door DHCP aangemaakt door de router.
Vaste adressen zijn alleen de NAS en een IP webcam.
Deze komen niet dubbel voor in het netwerk

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
canedje schreef op maandag 26 mei 2014 @ 13:40:
Jij denkt aan harmonischen oid?
Meer aan een smerige voeding. Hoewel ik niet zou weten waarom het probleem dan weg is als je wacht met aansluiten tot het systeem geboot is.

• canedje
Mijzelf schreef op maandag 26 mei 2014 @ 14:01:
[...]

Meer aan een smerige voeding. Hoewel ik niet zou weten waarom het probleem dan weg is als je wacht met aansluiten tot het systeem geboot is.
hij is geaard

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

En als je de torrent client uit zet, op die pc?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• canedje
Brahiewahiewa schreef op maandag 26 mei 2014 @ 18:21:
En als je de torrent client uit zet, op die pc?
Er staat geen torrent client aan

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:30
Misschien kun je eens beginnen met een volledig verse Windows-installatie? Het is niet omdat je geen installaties kunt terugvinden van enkele weken terug, dat die er niet zijn. Er is genoeg rotzooi die zich ongemerkt op een computer kan nestelen.

Edit: evt. Ubuntu booten vanop USB waarbij de Windows-installatie geen kans krijgt

[ Voor 14% gewijzigd door Flying op 26-05-2014 19:13 ]

• canedje
Flying schreef op maandag 26 mei 2014 @ 19:12:
Misschien kun je eens beginnen met een volledig verse Windows-installatie? Het is niet omdat je geen installaties kunt terugvinden van enkele weken terug, dat die er niet zijn. Er is genoeg rotzooi die zich ongemerkt op een computer kan nestelen.

Edit: evt. Ubuntu booten vanop USB waarbij de Windows-installatie geen kans krijgt
Als ik dat doe moet ik alles weer opnieuw installeren?
Dan zou ik dat pas als laatste optie willen proberen.

in de basis snap ik niet hoe iets dat niks met wifi heeft toch wifi op mijn router plat kan krijgen 8)7 :| :/

[ Voor 14% gewijzigd door canedje op 26-05-2014 20:18 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:39

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Niet heel vreemd hoor. In dit topic zijn al twee mogelijkheden langs gekomen. Softwarematig en hardwarematig. De eerste kan bijvoorbeeld komen doordat er op de computer iets staat (bedoeld, maar ook onbedoeld) wat het hele netwerkverkeer dicht trekt en de router onderuit haalt (torrents, maar bijvoorbeeld ook malware, virussen of andere brakke software). De tweede zou inderdaad kunnen komen door een niet geaard stopcontact wat er voor zorgt dat er spanning op de kast, en dus ook op de netwerkkabel zou kunnen komen te staan wat voor storing zorgt.

Softwarematig is trouwens redelijk simpel te testen. Regel even een knoppix (of equivalent) en start de computer eens op met een ander OS. Als het probleem vervolgens in het geheel weg is, dan zou een herinstalatie het probleem op kunnen lossen. Heb je het probleem dan nog steeds dan is de kans groot dat het om een hardwarematig probleem gaat. In dat geval zou je kunnen kijken of je stopcontact echt geaard is of je zou kunnen kijken of een andere netwerkkaart het probleem oplost.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:47
canedje schreef op maandag 26 mei 2014 @ 13:46:
[...]

Heel herkenbaar. Grappig.

Ook hier ook Synology NAS en een aantal van jouw genoemde apparatuur.
Ik heb ook een losse modem van Ziggo (Uvee) en asus router
Heeft het bij jou ook eerst wel gewerkt?
voorheen nooit problemen gehad.
heb hem intussen al een tijdje niet meer aan de kabel hangen, i.v.m. te weinig lan kabels in de tv mast
maar een paar dagen geleden even aangesloten om het wifi signaal uit te schakelen op de horizon. maar telkens als de kabel erin zat geen wifi verbinding mogelijk.
zogauw de kabel eruit haalde meteen weer te verbinden.
maar aangezien ik een htpc heb staan bij de tv is die funtionaliteit toch niet nodig. dus kabel er weer uit, via wifi de wifi-radio uitgeschakeld en geen aandacht meer aan besteed

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• canedje
Janoz schreef op maandag 26 mei 2014 @ 20:59:
Heb je het probleem dan nog steeds dan is de kans groot dat het om een hardwarematig probleem gaat. In dat geval zou je kunnen kijken of je stopcontact echt geaard is of je zou kunnen kijken of een andere netwerkkaart het probleem oplost.
Deze opties heb ik al getest. Nieuwe netwerkkaart doet exact hetzelfde. De pc is geaard.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:39

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Test de softwarematige oplossing dan ook even. Even booten vanaf een usbstick of CD.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• canedje
Janoz schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 10:35:
Test de softwarematige oplossing dan ook even. Even booten vanaf een usbstick of CD.
Ga ik doen, Vrijdag heb ik tijd.

• canedje
Het probleem lijkt opgelost. _/-\o_

Ik heb de PC volledig opnieuw geïnstalleerd.
Dat ging niet geheel zonder slag of stoot, maar is uiteindelijk gelukt.
Nadat je Windows opnieuw heb geïnstalleerd besef je hoeveel programma's je niet wist dat je ze had :P 8)
Hierna was het probleem verdwenen

Blijkbaar was het dus toch een SW probleem. Een virus?

Bedankt voor het meedenken

[ Voor 6% gewijzigd door canedje op 29-05-2014 21:31 ]

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:59
Mooi om te horen dat het probleem is verholpen :D

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

Pagina: 1