Nationale back-up dag

Pagina: 1
Acties:

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:14
Goedemiddag Tweakers,

Naar aanleiding van het topic Bijklussen met formatteren/pc herinstalleren waarin veel herkenning is ontstaan voor het moeten oplossen van de computerproblemen van bekenden, is bij mij het idee ontstaan om een nationale back-up dag in het leven te roepen.

Zoals in het topic wordt besproken, is het oplossen van een probleem vaak hetzelfde werk en word je vaak ondankbaar naar de deur verwezen wanneer het is opgelost. Mensen zijn niet bereid te betalen voor het oplossen van computerproblemen omdat ”Je het toch leuk vindt” en het niet tastbaar is zoals het laten schilderen van je huis.

De kosten van het repareren van een computer zijn erg hoog vergeleken met het kopen van een nieuwe computer. Mastermind rekende dit even uit:
Mastermind schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 15:50:
Maar aan de andere kant, als je €90 euro per uur vraagt en je bent 4 uur bezig een oude computer te herstellen, dan kost dat dus 360 euro.
Kun je net zo goed een nieuwe PC kopen met alles geinstalleerd, heb je nog nieuwere hardware ook. }:|
Dit staat als een huis. Echter is het de emotionele waarde, de foto’s, muziek etc.. , die ervoor zorgen dat een computer gerepareerd moet worden. Als iedereen zijn foto’s en andere gegevens regelmatig back-upt is het geen probleem meer om een nieuwe computer te kopen, zoals Rmg aanhaalt:
Rmg schreef op zondag 08 juni 2014 @ 10:37:
Het is ook niet de waarde van de computer die relevant is maar de data die, al dan niet gebackupped, op de PC staat en de kosten die je maakt voor het niet beschikbaar hebben van die computer en data. Dat is veel duurder dan die 300 euro vaak.

Als je je backups e.d op orde hebt dan is een kapotte PC niet zo'n probleem. Schijf leeg, schone Windows erop dat heb je in een middagje geregeld voor 25 euro. of is er hardware kapot dan kan je het gemakkelijk vervangen en door met je werk.
Veel computergebruikers back-uppen niet en zien het nut er niet van in, tot ze een defecte hard disc hebben en alles kwijt zijn. Dan vragen ze je om naar de computer te kijken en moet je het nieuws mededelen dat ze alles kwijt zijn. Een gemiddelde prijs van een 1TB harde schijf is 50 euro. Een 3 TB schijf kost nog geen 100 euro. De prijs van een harde schijf en een schone windows installatie is dus goedkoper dan het proberen te laten fixen van een computer, waar misschien ook nog onderdelen voor moeten worden gekocht. Een simpele 1 TB schijf en een schone windows installatie kost nog geen 25 euro. Daarnaast kan 1 schijf vaker dan eens worden gebruikt.

Om de gebruikers die geen weet hebben van alle problemen die kunnen ontstaan in computers en niet back-uppen zou een nationale back-up dag in het leven geroepen kunnen worden. Dit zou bijvoorbeeld de laatste zaterdag/zondag van augustus kunnen worden gehouden wanneer iedereen van vakantie terug is en alle foto’s en filmpjes hebben opgeslagen op hun computer. Misschien dat met zo’n dag de gevaren van het niet back-uppen tot de mensen gebracht kan worden.

Ik ben benieuwd wat jullie van dit idee vinden.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Goed idee, mijn stem heb je :)

• YassinIT
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-05-2024
Lijkt mij ook een goed idee :)
Hoe gaat dat dan in zijn werking, iedere tweaker zou dan op die dag een backup moeten maken? Of is het de bedoeling dat het viraal gaat en dat ook niet-tweakers een backup maken?

Verwijderd

Gewoon je foto's om de zoveel tijd de cloud in gooien, eventueel verkleinde foto's om ruimte te besparen, maar het is wel de beste oplossing want een externe hardeschijf kan op gewoon de geest begeven.

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

YassinIT schreef op zondag 08 juni 2014 @ 11:59:
Lijkt mij ook een goed idee :)
Hoe gaat dat dan in zijn werking, iedere tweaker zou dan op die dag een backup moeten maken? Of is het de bedoeling dat het viraal gaat en dat ook niet-tweakers een backup maken?
Gewoon lekker doen voor iedereen die het aanspreekt!

• YassinIT
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-05-2024
Verwijderd schreef op zondag 08 juni 2014 @ 12:49:
Gewoon je foto's om de zoveel tijd de cloud in gooien, eventueel verkleinde foto's om ruimte te besparen, maar het is wel de beste oplossing want een externe hardeschijf kan op gewoon de geest begeven.
Dat is inderdaad ook een optie, maar sommige mensen zijn nogal gesteld op hun privacy (ik persoonlijk niet zo want je beslist zelf wat je er op zet). Maar het lijkt mij dat je de kans verkleint als je 2 backups hebt ;)
Jejking schreef op zondag 08 juni 2014 @ 13:09:
[...]

Gewoon lekker doen voor iedereen die het aanspreekt!
Dat kan ook natuurlijk :)

[ Voor 15% gewijzigd door YassinIT op 08-06-2014 13:11 ]

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

blottle schreef op zondag 08 juni 2014 @ 11:46:
Om de gebruikers die geen weet hebben van alle problemen die kunnen ontstaan in computers en niet back-uppen zou een nationale back-up dag in het leven geroepen kunnen worden.
Leuk idee. Maar waarom geen internationale?

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op zich geen slecht idee om mensen eens wat bewuster te maken van het feit dat ze moeten backuppen. Maar ik denk dat veel mensen het gewoon geen kloot interesseert tot er wat mis gaat. Ik ben zelf gestopt met mensen te roepen dat ze moeten backuppen, kost mij teveel moeite :P

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:14
Die kende ik niet. Misschien een idee om deze dan wat beter onder de aandacht te krijgen. Hoewel april nog erg ver weg is haha

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:16
Het is niet zozeer dat de normale gebruikers niet willen backuppen of het nut er niet van in zien, het is dat het niet geautomatiseerd kan zonder extra software (bijv. Acronis) of een uitgebreid AV pakket (Bullguard) Als je mensen eenmaal zover krijgt om zoiets aan te schaffen en het eenmaal instelt dan wordt het gewoon routine.

Windows Backup is geen adequate oplossing, want die komt echt niet met een melding van 'back-up mislukt' midden op je scherm als het niet lukt om wat voor reden dan ook, nee die tovert een lullig vlaggetje onderin het onderhoudscentrum.

Ik ben helemaal voor je initiatief maar het moet iets uitgebreider en sowieso, je moet eens weten hoeveel mensen de foto's en filmpjes NIET eens op de PC of laptop zetten, maar op het memory kaartje van de camcorder/camera :)

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 08 juni 2014 @ 12:49:
Gewoon je foto's om de zoveel tijd de cloud in gooien,
Gewoon, gewoon. Degenen die dat gewoon vinden die backuppen al. Waarheen maakt voor nu even niet uit.

Trek, als je weer eens een computer open hebt, de steker van de harddisk er uit. En bedenk vervolgens de herstelstrategie of het backupplan. En besef wat je allemaal kwijt bent bij het falen van een van die stappen.
En laat de toekomstige klanten, familie en anderen dat ook eens bedenken en beseffen.

De landelijke backupdag mag daar ook op wijzen.

Verwijderd

Ik werk in iedere geval niet in de ICT ;) Maar zo moeilijk is het niet om automatisch je foto's of documenten naar de cloud te synchroniseren.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:54

Onbekend

...

Interessant idee om een backup dag te maken.

Helaas vind ik een backup eens per jaar erg weinig. Mensen die dat nauwelijks doen, zijn al een jaar daarna het alweer vergeten hoe dat moest.
Als men op die dag net iets anders te doen heeft, wordt als eerste die backup overgeslagen aangezien ze zoiets nog nooit nodig hebben gehad.

Ik zou eerder adviseren om altijd op de 13e van de maand te backupen. De datum voor ongeluk is erg herkenbaar en aangezien dit maandelijks is, heb je nooit een erg oude backup. :)

Een externe harde schijf raad ik ook altijd aan als backup. Helaas moet je mensen dan wel 2 á 3x uitleggen dat ze dan niet de foto's van hun c-schijf af moeten halen. :+

Verder denk ik dat geld wel een rol zal spelen, ook al is het maar 50 euro. Mensen bezuinigen de laatste tijd steeds meer (soms ook op verkeerde dingen) om rond te kunnen komen en ik denk dat een backupschijf er dan voorlopig niet in komt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• _matt_
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online

_matt_

Never forget T6

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1363351

Voor de liefhebbers wat tips en truuks.
Zelf heb ik twee jaarlijks een agenda afspraak ingepland staan (herhaling: tot het einde der tijden).
Om mijn back up van de server/ bestanden te maken. Deze gaan op een harde schijf in een brandwerende kluis. Foto's/ bestanden waar ik echt zuinig op ben gaan off site op de server van mijn ouders. (trouwfoto's, administratie scans enz).
(Op de server zijn de foto's al gedupliceerd over verschillende schijven dmv stablebit drivepool).

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Op zich geen slecht idee om mensen eens wat bewuster te maken van het feit dat ze moeten backuppen. Maar ik denk dat veel mensen het gewoon geen kloot interesseert tot er wat mis gaat. Ik ben zelf gestopt met mensen te roepen dat ze moeten backuppen, kost mij teveel moeite :P
Hier herken ik mezelf helemaal in!! elke keer geef je het aan en je krijgt altijd te horen jaja.... totdat het te laat is en ze je bellen om te kijken of je misschien de data terug kunt halen omdat het toch wel belangrijk was |:( |:( |:(

• OB1
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-01 22:50

OB1

Eigenlijk zou zoiets als Time Machine ook standaard in Windows moeten zitten, zou een hoop ellende besparen, het werkt namelijk heel makkelijk, een keer instellen en gaan met die banaan.

AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X

• SpoekGTi
DJ Viem schreef op zondag 08 juni 2014 @ 20:04:
Eigenlijk zou zoiets als Time Machine ook standaard in Windows moeten zitten, zou een hoop ellende besparen, het werkt namelijk heel makkelijk, een keer instellen en gaan met die banaan.
Ja maar helaas is Windows nog steeds een dll hell dus zijn applicitaties vaak afhankelijk van files die in De Windows map zitten, systeemherstel is een lapmiddel en faalt eerder dan dat het goed gaat en dan nog kunnen applicaties vaak toch corrupt zijn

Timemachine is handig maar meer omdat het automatisch backups maakt wat dus de drempel om het zelf te doen en te onthouden weghaalt

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• OB1
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-01 22:50

OB1

Het is gewoon fijn dat je het maar een keer hoeft in te stellen in plaats van dat geklooi met Windows Backup.

Systeemherstel veranderd alleen de register ingangen, bestanden blijven zoals ze zijn, daarom ook niet gebruiken bij ransomware et kan weer actief worden als je niets doet!

AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
DJ Viem schreef op zondag 08 juni 2014 @ 20:04:
Jammer dat dan de virus ook je backup encrypt en geld wil hebben. Want je files staan online(zichtbaar voor os) bij je automatische back-up.
Dus een losse hd of iets extern van je back-up vestiging is nood zakelijk, dus je moet nog steeds handmatig iets doen.
En ja automatisch is zeker een goede idee, maar net niet genoeg.

Verwijderd

1 backup per jaar? Als dat zo is, vind ik het een stom idee.

Maak die mensen maar duidelijk dat als ze geen kopie van hun foto's en andere data maken, het zomaar verdwenen zou kunnen zijn als het opslagmedium ermee nokt.

En dat het handig is een reservekopie (backup) te maken zodra er data op wordt gezet dat als belangrijk wordt aangemerkt.

Als de boodschap dan nog niet aankomt, wachten tot die schijf ermee ophoud.

"I told you so" dan mogen ze flink lappen voor datarecovery en is ineens die data niet meer zo belangrijk.

Niet naar mijn advies luisteren? Sterf! (Richting die gebruikers dan)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2014 09:59 ]

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Nee, niet 1 backup per jaar, maar 1 dag per jaar extra aandacht ervoor. Dat is heel iets anders ;)

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:38
Eind Augustus?
Toen kwam ik van de vakantie thuis , startte mijn 8 jaar oude pc, en bleek dat 3 weken geen stroom de caps zo verrot had, dat er een nieuwe pc nodig was...
De HDD was uiteraard nog in orde :)
Nu back-up ik iets vaker, 3 tot 4 keer per jaar. Echt belangrijke dokumenten staan ook op stick.

gewaarwordingshorizon

• _matt_
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online

_matt_

Never forget T6

http://nl.giveawayoftheday.com/supereasy-1-click-backup/

En... vandaag in de mail;

een refferal voor beide een maand gratis als je iemand aanmeldt.
http://www.backblaze.com/

Toeval? :*)

[ Voor 50% gewijzigd door _matt_ op 09-06-2014 21:00 . Reden: mail gechecked... toeval? ]

Verwijderd

Ik zou het niet doen. Het is zo'n gezeik om mensen weer eens uit de brand te helpen als ze het verpest hebben ( ook hier iemand die dat kent) dat je gewoon resoluut nee moet zeggen tegen iedereen die daarom vraagt. Zorg dat je eigen zaken goed zitten, en laat de anderen het lekker zelf oplossen.

Ik denk ook dat een dergelijke dag te weinig aandacht zou krijgen om succesvol te zijn, en dat als het wel aandacht zou krijgen dat mensen het zouden negeren totdat hun HDD een keer flink crasht. Het idee is leuk, maar ik denk dat de impact klein zou zijn.

• SpoekGTi
beascob schreef op maandag 09 juni 2014 @ 10:39:
Eind Augustus?
Toen kwam ik van de vakantie thuis , startte mijn 8 jaar oude pc, en bleek dat 3 weken geen stroom de caps zo verrot had, dat er een nieuwe pc nodig was...
De HDD was uiteraard nog in orde :)
Nu back-up ik iets vaker, 3 tot 4 keer per jaar. Echt belangrijke dokumenten staan ook op stick.
En die sticks hebben bij mij het vertrouwen van het lampje op het toilet :) maar goed dat terzijde :P

Mijn situatie is als volgt ingericht:

MacBook Pro, Mac Mini en de MacBook Air van de vriendin maken elk uur een Time Machine back-up op een Synology DS412+ waar 4x4TB in Raid 5 in zit. Hiermee heb ik in ieder geval al de data van deze machines en ook nog relatief veilig. Voor stroomuitval zit er een UPSje tussen van 80 euro wat in ieder geval de volledige netwerkinfrastructuur incl. modem en de NAS even voor 25 minuten in de lucht houd.

De Synology draait 1x per week nog een back-up naar een externe disk die er aan hangt van in ieder geval mijn documenten/administratie en belangrijk de foto's.

Dan draait de Synology nog 1x per week deze zelfde back-up ook nog naar een andere Synology NAS die bij mijn schoonouders draait. Dat is een DS207 (+) met 2x 750GB in mirror welke dus een goeie 80GB aan data van mij krijgt en daarnaast voor mijn schoonvader zijn laptop is ingericht met een Acronis back-up welke 1x per week draait. Hij blij dat hij wekelijks zijn back-up heeft op een redundant systeem en ik blij dat ik een off-shore back-up heb.

En zo werkt het al bijna een jaar nu.

Voor onderweg heb ik nog een transcend USB 3.0 Externe 1 TB harddisk liggen welke een Time Machine partitie heeft en een FAT32 partitie voor gebruik onder windows systemen om wat data veilig te stellen of te kopiëren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2014 @ 10:46:
Ik zou het niet doen. Het is zo'n gezeik om mensen weer eens uit de brand te helpen als ze het verpest hebben ( ook hier iemand die dat kent) dat je gewoon resoluut nee moet zeggen tegen iedereen die daarom vraagt. Zorg dat je eigen zaken goed zitten, en laat de anderen het lekker zelf oplossen.

Ik denk ook dat een dergelijke dag te weinig aandacht zou krijgen om succesvol te zijn, en dat als het wel aandacht zou krijgen dat mensen het zouden negeren totdat hun HDD een keer flink crasht. Het idee is leuk, maar ik denk dat de impact klein zou zijn.
Najah, als je duidelijk maakt dat de data drager (n00b taal) in hun computer niet het eeuwige leven heeft, tezamen met de vraag of ze bestanden hebben die ze belangrijk vinden, kan je meestal wel het belang van een kopie v/d bestanden op een extern medium overbrengen.

Sommige kennissen van mij mailen al hun bestanden naar zichzelf, zodat ze een kopie in hun webmail hebben. Zo kan het ook.
Pagina: 1