Dit roept veel herinnering op :-)!
Toen ik 14-16 jaar was, deed ik voor familie en vrienden veel kleine dingen, maar nadat ik ook de fijne kneepjes van Windows 98/2000/XP herinstallaties & troubleshooting onder de knie had (en de buren & omgeving er lucht van kregen) kwamen de telefoontjes en verzoekjes met steeds grotere regelmaat binnen.
Mijn vader stuurde me zelfs een keer (na schooltijd) naar een collega omdat z'n '4X speed' cd-brander het niet meer deed. Ik de PC opengemaakt, Slave/Master omgewisseld, op IDE 0/1 gezet en iedere mogelijke combinatie getest (op 4x speed dus). Uiteindelijk was dat ding stuk, dus no cure. Beloning? Als 16-jarig jochie zou ik vast wel genoegen nemen met een reep chocolade. En als ik snel mijn spullen zou inpakken, kon ik de tram nog halen en op tijd zijn voor mijn bus richting huis (die ik natuurlijk niet haalde, en ik in totaal 2 uur onderweg was). Die ervaring was dus redelijk 'crappy', maar ik vond het sleutelen aan PC's op zich wel leuk en tot op zekere hoogte leerzaam. Het heeft zeker bijgedragen aan de kennis die ik nu heb en nog dagelijks gebruik.
Daarna heb ik wel één regel ingevoerd: als iemand hulp wil, brengen ze de PC (+ printer/ scannner,etc) maar lekker bij mij thuis voorbij. In die tijd (alweer 15 jaar geleden) was ik volop geïnteresseerd in computers en vooral in het oplossen van problemen. Ik ging echter niet meer 4 uur bij iemand thuis (met schreeuwende koters, stinkende hond) in een bloedheet zolder kamertje zitten ploeteren. Ze weten het altijd beter ("misschien moet dat groene kabeltje daar...? Ja, nee, ik weet het ook niet hoor, ik denk maar even met je mee").
Heb erg vaak vrienden, familie voor nop geholpen. Hun waardering was vaak voldoende, en als ik hun hulp eens nodig had, kon ik ook vaak genoeg op hun rekenen.Mensen uit onze straat (en zelfs via via vrienden) waren eigenlijk altijd erg netjes en gaven altijd wel een degelijke beloning voor de moeite. Dat maakte het helpen ook leuk. Ik had geen uurtarief en maakte ook geen speciale afspraken. Dit was natuurlijk wel voor de tijd van digitale foto's, papierloze overzichten, etc. De 'data' was dus van een andere orde.
Na een herinstallatie maakte ik altijd een data partitie aan (en verplaatste de map Mijn Documenten + shortcut) naar de D:\ schijf. Van de nieuwe installatie maakte ik een Ghost Image op een hidden partitie. Bij problemen kon ik die binnen een paar minuten terug zetten en had ik weer €30 (en een reep chocolade) in the pocket.
Dit leverde me ook een leuke verzameling aan hardware op. Vaak mocht ik oude componenten behouden en kon daarmee verschillende testcomputers bouwen.
Een paar jaar later ging ik op kamers, en was niet vaak meer in het ouderlijke huis te vinden. In het begin kreeg ik nog vaak telefoontjes (ook van me vader:"Ja bel Hans de buurman nou nog even, hij kan niet meer printen"). Mijn interesse in PC's nam rap af, de interesse in vrouwen en parties namen toe :-).
Nu woon ik in Chicago en kan ik me verschuilen achter een enorm tijd verschil :-).
Voor diegene die nog wat jonger zijn en vaak worden gevraagd voor dit soort klusjes:
- Houd er rekening mee dat er dingen mis kunnen gaan. Hardware kan kapot gaan, drivers kunnen een systeem laten crashen (hoewel dat meer een Win98/XP ding was).
- Garenteer nooit een resultaat.
- Als het kennissen van de ouders zijn(en je bent zelf nog wat jonger), laat hun ook nog even benadrukken dat er geen garanties worden gegeven.
- Neem altijd oude hardware aan, probeer een test systeempje te bouwen. Als er iets mis gaat, is iig niet jouw eigen PC kaduuk.
- Maak een selectie met wat software (linux boot cd/ usb stick met tools). Altijd handig om snel bij de hand te hebben.
- Het is niet erg als je een keer 3 uur ergens mee bezig bent, je leert ervan en die ervaring neem je mee. Zolang je er maar plezier aan hebt....toch?
- Laat mensen hun PC bij jou thuis voorbij brengen en stuur ze daarna weg. Dat maakt het werken aan de PC een stuk relaxter.
- Nadat je Windows hebt geïnstalleerd (met updates en office, drivers, firefox):--> maak een image van de C: drive.
Al met al, heb ik veel kunnen leren van het sleutelen aan ander mans PC's. Laatste jaren weinig verzoeken gehad, opzich wel jammer....ik mis het soms wel
[
Voor 5% gewijzigd door
Verwijderd op 08-06-2014 08:28
]