Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afuni
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:05
Ik werk overdag als ICT coördinator voor een aantal scholen en heb in het verleden eigenlijk altijd de boot wat afgehouden om bij te klussen met het onderhoud en/of herinstalleren van thuispc's van collega's.

Recent kwam echter weer de vraag, met aandrang en melding dat ervoor betalen geen probleem is. Misschien wil ik er wel op ingaan om alzo toch iets bij te verdienen.

Concreet vraagt deze collega zijn p.c. van een aantal jaren oud ter herinstalleren en terug gebruiksklaar te maken maar nu heb ik eigenlijk geen flauw idee wat ik ervoor zou vragen.

Een uurloon, zo ja hoeveel? een vast bedrag maar wat is redelijk?

Kent er iemand gangbare tarieven voor zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:38
35 euro voor clean install ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Een vast bedrag? Jij hebt lef. Nee, ik vraag voor niet-leuke klussen altijd rond de 15 euro per uur. M'n ondergrens is 10 euro. Ik blijf altijd onder het minimum dat je mag bijverdienen, dus ik reken daar geen toeslag voor.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:46
Ik zou er ver vanaf blijven. Stuur ze lekker naar de lokale computerwinkel. Voor je het weet wordt je te pas en te onpas gevraagd om dat ene probleem. Als je dan niet snel genoeg reageert omdat je ook nog andere dingen te doen hebt worden ze nog boos op je ook.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:51
Je weet waar het begint (bij deze vraag dus), maar je weet niet waar het eindigt.

Besef wel, dat als je geld enz begint te vragen, en die PC sterft ineens terwijl hij bij jou is, dat je het nog kan betalen bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:02

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Er zijn hier een aantal topics over geweest. In feite komt het steeds op hetzelfde neer: als 12 jarig jochie die wat wil bijklussen: doen, voor zolang het leuk blijft.
Als volwassene: begin er niet aan, je roept meer shit over je af dan je lief is.
- betalen blijkt plots wel een probleem, want het is een klusje van niks
- Dat klusje van niks leidt al snel tot een hele avond zoeken naar een vaag probleem
- Het handige neefje heeft een paar aanpassingen doorgevoerd.
- vreemden gaan je bellen
- onbekende en slecht onderhouden hardware
- goedkope hardware met slechte ondersteuning van de fabrikant
- wil je "even" die gekraakte versie van windows er op zetten? (tip: niet doen ;) )
- om 3 weken daarna terug te moeten omdat de computer niet meer wil updaten en raar doet. Irritante meldingen over illegale software of zo?
- hardware gaat na een tijdje kapot (het is tenslotte oude hardware), en dan komen ze garantie claimen. Dat jij geen garantie geeft is dan opeens selectief vergeten.

Als je het doet, zorg dan voor een starttarief, en een uurloon. 25 euro per uur of zo, en het eerste uur wordt sowieso betaald. Vrije tijd is immers waardevol. Vinden ze dat te duur: prima, even goede vrienden, dan heb jij tenminste die avond vrij. En: ga geen hardware voor anderen kopen. Geef ze hoogstens advies en een boodschappenlijstje, en help met dat aan te sluiten.
Als je hardware moet aanbevelen, kies dan merkapparatuur waarvan je weet dat het betrouwbaar is en makkelijk werkt. Dat scheelt je een hele hoop ergernis.

Maar mijn advies: Doe. Het. Niet.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:26
Ervaring mee en ik vind me dan ook compleet in bovenstaande opmerkingen! Het is echt een rotwerk, en achteraf komen ze altijd met vragen als "Waar zijn mijn documenten gebleven?" of "Ik had in C:\tmp\magweg\map een programma staan, heb je dat weg gegooit?!" of "Ik mis nog deze programma's, kan je die nog ff installeren?". Begin er niet aan, echt waar, doet het niet! Het is ontzettend ondankbaar werk en je bent altijd de sjaak. Als je die mensen daarna ook nog eens tegen komt hebben ze altijd een computer gerelateerde vraag, en daar kom je echt niet meer vanaf.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-10 14:41

weebl

YARR!

Ook ik heb dit een hele tijd gedaan toen ik op de middelbare school zat. Ik heb er destijds hele zaterdag-middagen aan verspild. Ging uiteindelijk vaak wel weer weg met €60, lekker voor in de kroeg die avond :P

Echter werd ik er op een gegeven moment een beetje gek van... Op een gegeven moment werd ik gebeld door random mensen die m'n nummer van een klant van me hadden gekregen. Of dat je 20 minuten heen fietst, 20 minuten bezig bent om iets sufs op te lossen, weer 20 minuten terug fietst en dan geen geld hebben gekregen want: "je was toch zo klaar, je krijgt de volgende keer wel wat meer...". Zoontje was leuk bezig geweest en had het halve systeem naar de kloten geholpen, of ik NU langs kon komen: bestand x & y van de zaak zijn verdwenen... En het eeuwige gedoe met illegale software natuurlijk: "ja, deze office cd heb ik van m'n oom gekregen, kan je die er even opzetten?"... Of de echte hardware problemen: beeldschem wat kaduuk is: "ja, maar kan je dat niet oplossen dan???", ik: "jawel hoor, zullen we nu met de auto naar de computer-winkel?". Was er natuurlijk even geen geld voor, kon je ook weer naar huis, zonder geld...
Op een gegeven moment vond ik het wel weer mooi en heb ik besloten alleen nog maar familie te helpen. Zo zit ik alleen af en toe nog bij m'n oma, maar dat vind ik juist leuk en gezellig :)
Dus: doe dit niet! Computer-winkels hebben hier de tijd en middelen voor en kunnen gewoon glashard een hoge factuur presenteren. Iets wat jij bij collega's en kennissen toch niet zo snel zal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
LOL ja bovenstaande reacties ben ik het wel mee eens. Ik doe het alléén voor mensen die ik vertrouw dat ze niet gaan lopen mokken als het niet zo gaat als gepland of als het langer duurt dan voorspeld. ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Volledig eens met het grootste deel van bovenstaande reacties. Ik zou er absoluut niet meer aan beginnen of je moet die persoon wel heel erg aardig vinden.

Ik heb in het verleden wel mensen geholpen met dergelijke problemen en ook wel op aanvraag complete systemen gebouwd/verkocht. Als je een jaar of 16 bent en een zakcentje wil verdienen is het best leuk. Ik vermaakte mij er in die tijd prima mee en hield alles (garantie, bonnetjes etc) netjes bij. Als je wat ouder bent en ook je normale werk en inkomen hebt weegt de tijd die je er insteekt mi. niet meer op tegen de opbrengsten. In de meeste gevallen verdien je een keer een paar tientjes, misschien een keer een euro of honderd voor een moeilijkere klus maar daar houdt het dan echt wel op. Heb jij zin om je kostbare vrije tijd voor die paar centen op te offeren? Ik studeer nog en heb er nu al geen zin meer in. Dat komt ook doordat je vrijwel altijd weer vervolg vragen krijgt of 'even' telefonische ondersteuning moet geven. Voor mijn grootouders doe ik het nog wel, gratis uiteraard, maar ook daar word ik langzaam aan gek van. Eens in de zoveel tijd beginnen er wat 'problemen' op te komen maar het meest frustrerende is dat het in de meeste gevallen echter helemaal geen problemen zijn. 90% van dat soort dingen zijn gewoon een kwestie van lezen, 5 minuten googlen en een heel klein beetje voor jezelf nadenken. Vervolgens heb je alles netjes ingesteld en is er een of andere oom/neef/nichtje//buurman/etc etc die de boel weer verprutst en uiteraard kan jij weer voor een habbekrats op komen draven. Als je dan aangeeft er geen zin in of tijd voor te hebben zijn ze nog in staat om jou de schuld te geven ook.

Wat dat betreft dus volledig met DrivinUCrazy: Doe. Het. Niet.

Tenzij je 14 bent en het een aanvulling is op je zakgeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Oh oh oh... zie ik die doos van Pandora weer voorbijkomen...

Zijn al een aantal topics over geweest en het devies was vrij algemeen: begin er niet aan!

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afuni
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:05
Antwoorden genoeg om er eerst nog eens goed over na te denken...

Bedankt voor alle reacties:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Volgens mij is het probleem van iedereen die hiermee tegen narigheid aanloopt (mijzelf included, ik heb ook in de periode 12-18 computerproblemen opgelost), dat je niet of onvoldoende de verwachtingen managed. Als je eerst goed met elkaar afspreekt wat je mag verwachten (bellen met vragen, wat los je wel op, wat is het probleem van de winkel, wat VERWACHTEN jouw 'klanten' dat je voor ze doet, etc), dan kom je volgens mij een heel eind. Als je alleen roept 'voor 25 euro per uur los ik je computerproblemen op' dan raad ik je aan om direct 20 uur te factueren en een iPad voor ze te kopen. En je telefoonnummer te veranderen. Twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Volledig eens met de bovenstaande adviezen om er niet aan te beginnen.
Ik heb een hele tijd gezocht naar een redelijk groot topic waar deze vraag (ongeveer) ook aan de orde kwam, helaas (nog) niet teruggevonden, maar in ieder geval het lezen waard, al was het maar voor de horrorverhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMoes
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-10-2023
Vroeger wel veel gedaan voor collega's en kennissen etc. Hier vroeg ik €10 per uur voor. Ik ben hiermee gestopt omdat ik zelf geen vrije tijd meer overhield voor hobbies.

Nu doe ik alleen nog wat dingen voor goede vrienden en familie. Ik vraag hier niets voor, ik vind het allemaal wel gezellig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-09 13:13

André

Analytics dude

Deze mag niet ontbreken:
http://theoatmeal.com/comics/computers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Salo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024
DrivinUCrazy schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 22:53:
Er zijn hier een aantal topics over geweest. In feite komt het steeds op hetzelfde neer: als 12 jarig jochie die wat wil bijklussen: doen, voor zolang het leuk blijft.
Als volwassene: begin er niet aan, je roept meer shit over je af dan je lief is.
- Dat klusje van niks leidt al snel tot een hele avond zoeken naar een vaag probleem
- wil je "even" die gekraakte versie van windows er op zetten? (tip: niet doen ;) )
- om 3 weken daarna terug te moeten omdat de computer niet meer wil updaten en raar doet. Irritante meldingen over illegale software of zo?
- hardware gaat na een tijdje kapot (het is tenslotte oude hardware), en dan komen ze garantie claimen. Dat jij geen garantie geeft is dan opeens selectief vergeten.

Als je het doet, zorg dan voor een starttarief, en een uurloon. 25 euro per uur of zo, en het eerste uur wordt sowieso betaald. Vrije tijd is immers waardevol. Vinden ze dat te duur: prima, even goede vrienden, dan heb jij tenminste die avond vrij. En: ga geen hardware voor anderen kopen. Geef ze hoogstens advies en een boodschappenlijstje, en help met dat aan te sluiten.
Als je hardware moet aanbevelen, kies dan merkapparatuur waarvan je weet dat het betrouwbaar is en makkelijk werkt. Dat scheelt je een hele hoop ergernis.

Oh my god! getting flashbacks...the horror !!!
Ben al 4 jaar afgekicked met repareren van computers en laptops. Geloof me, het geeft een goddelijke gevoel _/-\o_ . Verwijs ze door naar een lokale computerboer, begin er niet aan.

Als ik mijn ervaringen moet typen, denken jullie dat ik klaar ben om opgenomen te worden. :X

Ik maak/update alleen mijn eigen laptop/computers/navigatiesystem/gameconsoles. Punt is ik maak ze wanneer ik het wil, zin in heb, tijd voor heb.
De rest wil liever dat je NU tijd voor ze vrijmaakt, al gisteren klaar was en niks kost.

More flashbacks! where..are..my..heart pills!

Illegale software niet aan beginnen..helemaal niet aan illegale games. Je krijgt alleen maar problemen mee. Willen ze games, laat ze Steam installeren ofzo.

I closed my eyes and closed myself, and closed my world and never opened, up to anything...and then it fell apart..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:38
Kan je niet teruggeven dat 't bij een computerzaak veel verstandiger is omdat ze dan garantie etc kunnen claimen en ze weinig duurder uit zijn op die manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Kurkentrekker schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 07:53:
Volgens mij is het probleem van iedereen die hiermee tegen narigheid aanloopt (mijzelf included, ik heb ook in de periode 12-18 computerproblemen opgelost), dat je niet of onvoldoende de verwachtingen managed. Als je eerst goed met elkaar afspreekt wat je mag verwachten (bellen met vragen, wat los je wel op, wat is het probleem van de winkel, wat VERWACHTEN jouw 'klanten' dat je voor ze doet, etc), dan kom je volgens mij een heel eind. Als je alleen roept 'voor 25 euro per uur los ik je computerproblemen op' dan raad ik je aan om direct 20 uur te factueren en een iPad voor ze te kopen. En je telefoonnummer te veranderen. Twice.
Juist. Als je leeftijd boven de 18 is verwachten mensen veel meer van je dan als je na schooltijd nog wat bijklust. Dat was exact mijn punt. :P Je klanten worden plotseling heel selectief vergeetachtig als het ze uitkomt.

Dat wil niet zeggen dat ik niemand meer help: ik beheer op dit moment alleen nog de computers van mijn ouders en van mijn oom. Dat gaat perfect:
Standaard computertje van bij de Paradigit (of vergelijkbaar), windows 7 erop, zij zijn normale user en ik ben admin. Automatische updates staan aan, microsoft security essentials erop, en Teamviewer.
Onedrive eraan koppelen en ze leren daar hun documenten in op te slaan: als er iets crasht hebben ze automatisch een backup. Als ze per ongeluk wat bestanden hebben weggegooid kun je ze vaak via Onedrive ook nog wel terughalen.

Als ze eens een keer iets ongeoorloofds willen doen krijgen ze netjes de vraag om het wachtwoord in te vullen. En helaas, dat hebben ze niet. Dan mogen ze bellen, en ik kijk wel of dat echt nodig is. Meestal is dat niet het geval.
In 2 jaar tijd heb ik pas 3 keer op hun verzoek hoeven inloggen, en die computers draaien nog steeds perfect.
Henk007 schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 08:32:
Ik heb een hele tijd gezocht naar een redelijk groot topic waar deze vraag (ongeveer) ook aan de orde kwam, helaas (nog) niet teruggevonden, maar in ieder geval het lezen waard, al was het maar voor de horrorverhalen.
Het ligt dus niet aan mij dat ik dat topic niet meer kan terugvinden. :P

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:47
Ik heb dit ook gedaan, maar dan heb ik er wel duidelijk bij gezegd dat ik geen garantie geef en dat ik met de klant wil testen of het allemaal werkt ( met windows installeren is dit niet zo moeilijk om te testen ;) ). Als er dan iets opnieuw kapot ging was ik niet aansprakelijk en als ik het dan zou moeten oplossen vraag ik er wel geld voor.

Daarnaast werkte ik alleen met legale software, enkele ilegale software bij mijn ouders/schoonouders maar daar vroeg ik dan ook niets voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harkov
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Om bij te klussen zou ik er niet meer aan beginnen. Teveel tijd aan kwijt op te trage systemen waar altijd meer mee aan de hand is dan de gebruikers zelf weten/laten blijken.

Ik heb het beperkt tot directe familie, ouders, zus, schoonouders, zwager, schoonzus. Zodra die laatste twee een eigen gezin hebben met meerdere pc's houdt het waarschijnlijk ook op. Van deze mensen weet ik ook dat ze redelijk goed met hun systemen omgaan en na de eerste keer gaan de klussen meestal niet verder dan het verlengen van de Avast licentie of het instellen van een router.

Edit: Oh en inderdaad als ze geen licentie voor iets hebben is dat mooi pech.

[ Voor 6% gewijzigd door Harkov op 06-06-2014 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holland1994
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-09 13:50
Deze reacties zijn voor mij ook wel herkenbaar maar dan veel kleiner. Ik herinnerde dat je er netto toch vaak minder uitkrijgt dan een gewone baan.
Dit onderstaande topic is waarschijnlijk wat veel mensen zoeken. Het gaat over een tweaker die de pc van zijn schoonvader jaren onderhoudt, en verwacht dat hij wel gratis naar een vakantie huisje kan in de ardennen , gezien al zijn uren werk.
Maar dat ligt niet in lijn met de schoonvader...

"Vriendenprijsje" voor jaren bewezen diensten, wrang gevoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:05
Het enige wat ik nog doe is iemand adviseren met de aanschaf van nieuwe apparatuur, meestal is ouderdom van de bestaande pc/laptop het grootste probleem. Indien het veel scheelt bestel ik het nog via mijn werk zodat ze de dealer korting krijgen, maar daarbij houdt het wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egelalexander
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-09 13:40
Vroeger deed ik ook bijklussen in mijn vrije tijd. Maar op een gegeven moment was ik iedere avond bezig en ook nog in het weekend bij kennissen aan het werk. Dit terwijl ik door de weeks precies het zelfde doe, op een gegeven moment werd het gewoon te veel en heb ik met iedereen afgesproken dat wanneer ze problemen met de computer hebben ze naar mijn werk kunnen komen. Daar betalen ze gewoon een normaal tarief en word het probleem opgelost. Dus nu kan ik ook gewoon van mijn weekend genieten :P

According to my calculations the problem doesn't exist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:09
Na alle negatieve reakties..... zeg ik gewoon doen. Ik help graag mensen uit de brand en met teamviewer hoef je niet eens de deur uit. En wat is nu een PC installeren? Terwijl ik zelf zit te gamen ram ik een paar keer op Enter en Next.

Maar durf ook nee te zeggen. Zoals alle negatieve reakties je duidelijk willen maken, pas op voor de valkuilen. Gebruik NOOIT illigale software. Altijd legaal of freeware. Loopt iemand constant je adviezen in de wind te slaan, drop m als klant. Het idee wat hierboven is geopperd van admin en geen wachtwoord meegeven is een goed advies.

Ik zal er nooit rijk van worden, maar de blijdschap of een fles whiskey is mijn moeite meer dan waard.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07 12:47
Wat een herkenningen in een aantal berichten van jullie. Als programmeur ben ik degene in de familie die "verstand heeft van computers". Nou, hardware en windows installeren zou mij werkelijk waar niets minder kunnen interesseren.

Meerdere keren de fout gemaakt om toch op het verzoek van kennissen/familie ingegaan om hun te helpen met computer problemen.

Een aantal voorbeelden:

- Na een half jaar een boos telefoontje dat er ineens voor AVG betaald moet worden. Tjah, dan moet je maar niet klikken op "Probeer de gratis pro versie voor 30 dagen".
- De computer doet na onze vakantie ineens raar. "Tjah ik kan zien dat shadyprogramma.exe net de avond voor jullie vakantie is gedownload, afkomstig van shadysite.com".
- Onze computer is sloom en hij koste wel 300 euro (na 3 jaar op dezelfde windows installatie)

Nee, op mijn ouders na help ik niemand meer. Ga maar naar de lokale computerboer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
In mijn vorige functie was ik systeembeheerder voor het MKB. Hier is het me zelfs voorgekomen dat ik bij een directeur thuis (grote, belangerijke klant) naar z'n Apple TV aan het kijken was. Ach ja, voor 75 euro per uur wil ik dat wel eventjes doen hoor, maar altijd duidelijk vermeld dat ik er even naar kan kijken, maar geen garanties en het totaal niet mijn expertise is. Uiteindelijk begon deze persoon me wel te bellen buiten kantoor tijd voor dit soort ongein, maar dit heb ik altijd direct afgehouden.

Dus als je wél gaat doen; hoog uurloon vragen en geen garantie op arbeid. Stel daarnaast een bepaalde lijn voor jezelf waar vriendelijkheid/klantgerichtheid stopt en de zakelijke klootzak naar boven komt. ;)

Durf nee te zeggen tegen klanten die het niet eens zijn met jou profesionele mening. Jij bent de expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpele1986
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-07 11:07
Heel herkenbaar @Deveon :-)

En inderdaad, nee durven zeggen! nee is ook een antwoord. En laat je vooral niet omverlullen, want jij bent de expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Hey! Windows XP wordt niet ondersteund, maar de computer is nog niet oud, kan je Windows 7 komen installeren?

Pentium 4 met 512MB RAM, en 80GB harde schijf.

Oh, en die key, die moet ik maar in mijn hoofd genereren...

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Salo
bregweb schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 09:46:
Na alle negatieve reakties..... zeg ik gewoon doen. Ik help graag mensen uit de brand en met teamviewer hoef je niet eens de deur uit.
Ik zal er nooit rijk van worden, maar de blijdschap of een fles whiskey is mijn moeite meer dan waard.
Dat je graag mensen helpt uit 'liefde' is totaal anders wanneer je een kleine bijdrage voor je dienst vraagt. Op dat moment denken ze dat ze recht hebben op garantie, volledige (telefonische) support.

Effe op enter rammen?!? Toen met XP installeren, daarbij alle benodige drivers installeren, programma's, installeren, later nog printer installeren, internet opnieuw instellen, flash/java/shockwave, geen geld uit willen geven aan goede internet security prog en later piepen wat er mall-spyware/trojan opzit EN dan heb n ik nog niet over de continue updaten/binnen halen en installeren van XP update's !!

Week later hangen ze weer aan de telefoon dat hun computer zo langzaam is geworden omdat zoontje lief een illegaal spel heeft geinstalleerd of een pop-up hijack melding hebben, want mannelijke moest zodig aan z'n trekken komen.. Als ik dat met paar rammen om Enter kon oplossen. Nee dank je koekoek, en die blijdschap op hun smoel is omdat ze geld hebben bespaard om NIET naar een lokale computerboer te gaan.

Flashbacks!!! :P :P

Update: een degelijke fles wiskey kost ca. 15-20 euro. Voor dat geld uren tijd aan spenderen...koop ik liever zelf een fles. :9~

[ Voor 4% gewijzigd door Lord_Salo op 06-06-2014 10:13 ]

I closed my eyes and closed myself, and closed my world and never opened, up to anything...and then it fell apart..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

Brrr dit doet me er aan denken dat m'n ouders elke week aan me vragen of ik hun antieke laserjet netwerkprinter met proprietary software & protocol even wil installeren op een Windows 8.1 & Mac OS X systeem. :D * Bob Popcorn krijgt rillingen

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ik heb een MacBook gekocht, en heb nu accuut geen verstand meer van Windows en alles wat ermee te maken heeft. Als iemand iets aan me vraagt zeg ik dat ik het alleen weet als ze eerst een MacBook kopen. Helaas zit nu mijn halve schoonfamilie ineens aan de MacBook en nu moet ik een nieuw excuus verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Salo
Tip voor T.S.
Pas ook op, als ze vragen of je 'simpel' / 'eventjes' website wilt maken. Geloof me, niks is simpel.
Ik geef ze een A4'tje met daarop alle gegevens die ik nodig heb om een website te maken.
Hoor daarna nooit weer van ze.

Misschien hoor ik ook niks van ze omdat onderaan de A4 een startbedrag van 800 euro staat en elke extra info/aanpassingen een bedrag van 45 euro erbij komt. :9 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurice_l
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Heerlijk nostalgisch dit. :9

Vanaf mijn 15e tot ongeveer 20e jaar heb ik dit ook gedaan. Zeker als je zo jong bent kan en durf je niet goed je grenzen aan te geven. Dus ja, dan hebben ze een levenslang premium abonnement bij je voor al hun vragen. Na mijn studie snel mee gestopt. Na een jaar(!) stopte bepaalde figuren pas met bellen over hun gecrashte p*rno pc met 36 zeer betrouwbare virusscanners enz.

Nu alleen nog directe familie en vrienden. Gratis uiteraard(fles sterke drank sla ik niet af). Gelukkig heb ik een nette familie die me voor elk klein klusje geld in me strot duwt ook al wil ik dat niet. Daar gelukkig nooit last mee gehad.

Je kan het dus prima doen, mits je goed je grenzen en garantie aangeeft.

[ Voor 3% gewijzigd door maurice_l op 06-06-2014 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:09

Rick-Jan

always connected

Ik doe zelf ook regelmatig computer probleempjes verhelpen, en mijn ervaring is als je maar goede afspraken maakt, desnoods via mail etc. Het best leuk kan zijn! Duidelijk afspraken maken wat je wel en niet ondersteund, denk aan illigiale software, games, etc.

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:33

Rmg

Lord_Salo schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 10:41:
Tip voor T.S.
Pas ook op, als ze vragen of je 'simpel' / 'eventjes' website wilt maken. Geloof me, niks is simpel.
Ik geef ze een A4'tje met daarop alle gegevens die ik nodig heb om een website te maken.
Hoor daarna nooit weer van ze.

Misschien hoor ik ook niks van ze omdat onderaan de A4 een startbedrag van 800 euro staat en elke extra info/aanpassingen een bedrag van 45 euro erbij komt. :9 :9
Geh, ik heb dat op de volgende manier opgelost:

Hey Rmg, zou je een simpele website voor me willen maken?

Maar natuurlijk, zeg eens wat zou jij daar een fatsoenlijk uurloon voor vinden?

Euhh jah eurotje of 15 per uur. zwart natuurlijk he. heheheh.

Prima doen we, wat wil je ongeveer?

Jah designtje, plaatjes kunnen uploaden, texten zelf kunnen aanpassen, ohja webwinkel natuurlijk.

Ok, weet je doen we het zo, pakken we eerst een paar avondjes om even rond de tafel te zitten wat je nou wil, zeg 3 avondjes 4 uurtjes, dan moeten we een heel eind komen he. Dan moet ik het design omzetten in een website, joh schud ik ff uit mn mouw 20 uur lijkt me redelijk. gaan we er nog even 2 avondjes over bakkeleien, dus daar hebben we de eerste 40 uur.

<slik>

Dan nog design in CMS zetten, weer 2 avondjes overleg en nog wat aanpassingen, zeg ook 40 uur, en die webwinkel die moet ook naadloos in de complete site passen zeker, ook nog een beetje uitleg over hoe alles werkt en wat ondersteuning is ook wel fijn voor je, houden we voor het gemak even op 60 uur, vriendentarief zeg maar.

<SLIK>

180 uur gaat er wel inzitten denk ik en dan heb je iig iets waar je zelf mee vooruitkan. 15 euro voor elk uurtje zei je he?

Jahh euuh, tis wel een hoop werk he, ik ga er eens over nadenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:47

Basszje

Reisvaap!]

Bob Popcorn schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 10:29:
Brrr dit doet me er aan denken dat m'n ouders elke week aan me vragen of ik hun antieke laserjet netwerkprinter met proprietary software & protocol even wil installeren op een Windows 8.1 & Mac OS X systeem. :D * Bob Popcorn krijgt rillingen
brr :{

Zelfs tegen mijn ouders heb ik gezegd dat ze hun oude rammeltroep maar eruit moesten gooien en bij de computerboer iets niets moeten halen. En gemeld dat ik absoluut niets kom repareren als ze via gare oude IE's rommel binnenhalen.

Sindsdien is het rustig, maar voor andere mensen zou ik het echt nooit doen. Om de redenen hier al beschreven :)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Salo
Rmg schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 11:34:
[...]

Jah designtje, plaatjes kunnen uploaden, texten zelf kunnen aanpassen, ohja webwinkel natuurlijk.
Webshop begin ik helemaal niet aan, daar kom ik nooit uit. >:)
1000 euro vinden ze al te duur :9
Had een keer voor de gein 200 euro gezegd voor een webshop, volledig ingericht in Magento :) Moest die vent even met zijn vrouwlief over het bedrag hebben. 8)7 ( Zijn vrouw wilde een leuke webshop voor zelfgemaakte sieraden). Ik heb vaak lol met eigenwijze arrogante krenterige gasten.

Kreeg vorige een belletje van een vage kennis. Hij had blijkbaar BMW gekocht met navigatiesysteem ingebouwd en wilde dat ik zijn systeem ging updaten met nieuwste mappen.
Ik: Ja dat kan ik, dat kost je wel ca 2000 euro.
Hij: Ja maar die mappen heb je al voor paar honders euro, waarom is het zo duur bij jou.
Ennu ikke (dit is wat ik letterlijk zei): Achterlijke knieperd, je geeft meer dan 20.000 euro uit aan een auto, maar paar honderd euro voor legale navigatiemappen wil je niet uitgeven? Wat gebeurd als je systeem bricked raakt en niet meer werkt, wat dan? ben ik dat de schuldige?
Hij: Ja, jij update hem toch.
Ik: F* You! en telefoon opgehangen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reacher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:55

Reacher

oldschool

Vind je je werk leuk? If yes. Dan moet je hier zeker niet aan beginnen.

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger128
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 19:03
Ik vind alle reacties een beetje negatief.

Punt is: regel je het niet goed dan krijg je de verschillende ramp-scenario´s die voor mij al zijn aangegeven.

Echter, zet je het op als een bedrijfsvorm, met duidelijke algemene voorwaarden (als de computer kapot gaat wat niet mijn schuld is dan is het niet mijn verantwoordelijkheid) dan zou het best wel te doen moeten zijn,
De vraag is: is het je de tijd waard om dit goed op te zetten?

Ik ben dit jaar langzaam aan begonnen met zoiets dergelijks en ik moet zeggen: het bevalt me prima. (vrij) leuk werk en het betaald ook nog best ok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reacher

Reacher

oldschool

roger128 schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 12:06:

Punt is: regel je het niet goed dan krijg je de verschillende ramp-scenario´s die voor mij al zijn aangegeven.

Echter, zet je het op als een bedrijfsvorm, met duidelijke algemene voorwaarden (als de computer kapot gaat wat niet mijn schuld is dan is het niet mijn verantwoordelijkheid) dan zou het best wel te doen moeten zijn,

Ik ben dit jaar langzaam aan begonnen met zoiets dergelijks en ik moet zeggen: het bevalt me prima. (vrij) leuk werk en het betaald ook nog best ok
Want een collega gaat het helemaal begrijpen als hij documenten kwijt is, of wat dan ook.

dont shit where you eat

born to do porn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger128
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 19:03
Reacher schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 12:07:
[...]

Want een collega gaat het helemaal begrijpen als hij documenten kwijt is, of wat dan ook.

dont shit where you eat
Ik heb het niet helemaal goed gelezen, ik had niet door dat het om collega´s ging.

Wat dat betreft is het moeilijker: als er een discussie tussen jou en de klant ontstaat kan het wel eens tot een meningsverschil komen. Om dan nog met die collega te moeten werken is niet zo slim.
Ik zou zeggen: "zakelijke" klanten doen, maar niet iets wat zo dicht bij je staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-09 21:39
Als je het leuk vindt om te doen, wat let je. Maar wel een reeel starttarief en uurtarief hanteren en duidelijke afspraken maken. Nadeel hiervan is dat je zaken vast gaat leggen en dan zou je al bijna een bedrijfje moeten oprichten.

Heb het ook wel gedaan bij familie/vrienden/buren. Maar niets te ingewikkeld. Ook regelmatig advies in de wind geslagen en dan wel komen klagen dat iets niet werkt (ja, had het dan ook bij xxx gekocht in plaats van die computerzaak om de hoek die een superaanbieding had).
Doe het nu alleen bij goede familie die er genoeg van weet om een computer te gebruiken en even wat hulp nodig heeft bij het installeren van een printer of zo.
Lord_Salo schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 10:04:
[...]

Update: een degelijke fles wiskey kost ca. 15-20 euro. Voor dat geld uren tijd aan spenderen...koop ik liever zelf een fles. :9~
Een degelijke fles begint pas bij 25 (in de aanbieding) en dan heb je een wegdrinker... een goede fles is al gauw een euro of 50. Ook bij mij nog steeds niet de moeite waard om iemand te helpen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 21:19

Onbekend

...

Ik klus niet echt bij, maar help 's avonds graag mensen met hun computerproblemen omdat ik vind dat als iemand een computer in huis heeft, deze ook moet kunnen gebruiken.
Afhankelijk van het probleem, reken ik tussen de 10 en 15 euro per uur, maar met een max. van 50 euro. Ik doe dit namelijk niet voor het geld, en ik ben er veel blijer mee als de mensen ook weer blij zijn.
Voor een verse installatie van Windows reken ik gewoon 50 euro, en dat is inclusief het werkend afleveren, installeren printer, netwerk en updates.
Bij mensen die gaan zeuren reken ik hard 15 euro per uur, terwijl ik bij andere mensen meestal korting geef.

Illegale software installeren? Geen probleem. Het aantal problemen met legale software is even groot als bij illegale, en bij beiden zijn het aantal licentie-en activeringsproblemen gelijk!

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 21:26

FreakNL

Well do ya punk?

Zoals zovelen hier heb ik dit ook (voor geld) tijdens mijn studententijd gedaan. Toen ik fulltime ging werken ben ik ermee gekapt, had er gewoon geen tijd meer voor, zeker niet zoals ik het vroeger deed (complete backup maken, windows installeren, software installeren, backup uitzoeken, dingen terugzetten)..

Tegenwoordig doe ik het nog wel, voor familie en vrienden. Zowel laptops als desktops. Maar dat beperkt zich wel tot een keertje of 4, 5 per jaar. En ik stel duidelijk regels:

1) Ik hoef er niets voor te hebben (soms krijg ik alsnog wat, maar ik vraag er dus niets voor)
2) Het kan weleens 2 weken duren
3) PC gaat bij aankomst onmiddelijk leeg. Dus als je nog foto's en documenten wilt bewaren moet je daar zelf voor zorgen. Iedereen heeft tegenwoordig wel een USB schijfje, dus dit is meestal geen probleem
4) Ik installeer de standaard software (OS en wat freeware stuff + gratis virusscan). Eigen pakketten (bijvoorbeeld Office) moet je zelf installeren.

Wat ik dan doe als er zo'n pc of laptop binnenkomt:

0) Eenmalig windows opstarten en double-driver draaien. De driver backup zet ik ergens op mijn netwerk. Zo klote als je na een re-install een drivertje moet gaan zoeken. Met Windows 7 heb je hier trouwens inmiddels minder last van dan bij Windows XP (wat ik nu niet meer installeer uiteraard)
1) Daarna de windows CD erin, reboot en OS install.
2) OS installatie (ondertussen kun je best andere dingen doen)
3) Na OS installatie zet ik RDP aan

De rest regel ik dan op afstand (kan op mijn werk ook prima tussendoor ff wat windows updates aanslingeren bijvoorbeeld, heb vanaf daar toegang tot mijn thuisnetwerk)

4) Alle Windows updates
5) Virusscanner installeren
6) Een hele zut software (bijvoorbeeld Firefox, Chrome, MPC, Flash, etc) via NiNite (aanrader!).
7) Ik zet de NiNite executable in een scheduled task die elke dag loopt (zodat de software up-to-date blijft)
8 ) Ik "verberg" IE (verwijderen shortcuts).

In totaal ben ik misschien een paar uurtjes kwijt, maar dat gaat eigenlijk ongemerkt. Ik zet wat Windows updates aan en ga dan weer wat anders doen.

Heb nu ook de PC van mijn oom thuis staan. Die staat al 2 weken aan ofzo, heb gewoon af-en-toe wat opgestart en geregeld, maar soms ook weleens 2 dagen niks gedaan. Hij is nu klaar, dus mijn ouders kunnen hem ophalen.

Ik heb er geen moeite mee om het op deze manier te doen. Het kost mij weinig moeite en ik maak er iemand blij mee. Ik vind het ook fijn als mijn vader om oom iets voor mij regelen (waar hun handig in zijn!), aangezien ik twee linkerhanden heb qua klussen. Dus ik zet dan mijn skills maar in als tegenprestatie. :)

Als ik ze naar een computerwinkel stuur zijn ze ook zo 100 euro kwijt, dan kan ik het beter (tussendoor) zelf doen. Heb weinig klachten over deze werkwijze, meeste mensen zijn erg blij als ze hun PC terug krijgen :)

/edit:
"Reparaties" doe ik dus ook niet meer. Vroeger deed ik dat nog weleens. Een hele avond bij iemand thuiszitten met allerlei virus removal tools om twee weken later weer een belletje te krijgen dat alles weer traag/vreemd/vaag is.. Standaard antwoord op traagheid/vaagheid van een OS is nu gewoon: "Dat wordt een re-install".

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 06-06-2014 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
Ik help ook nog wel eens wat familie uit de brand , mits de hardware recent is. Gratis, trouwens.

Oude troep oplappen is dweilen met de kraan open, daar begin ik niet aan. Let trouwens op valkuilen als bepaalde software en randapparatuur, die kosten vaak het meeste tijd / leveren de meeste ellende op.

[ Voor 7% gewijzigd door ongewoongewoon op 06-06-2014 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Salo
Ik geef ze ook af en toe tips 8) maar kijken mij dan aan alsof ik glas water in de fik steekt.
Maar vraag is aan ze "waarom heb je 48 programma's geinstaleerd en waarom staan er 10 programma's in je systemtray.
Ik vertel ze dan hoe ik het doe, leg het haarfijn in hun 'taal' uit. Tegen inkoop prijs krijgen ze een USB stick met alle benodige portable programma's in het Nederlands. Daarbij staat een txt bestand + PDF waar de mappen structuur opgebouwd is en welke programma voor wat dient. Een maand later krijg ik weer een telefoon dat hun systeem weer langzaam is, zie weer dat er 50 programma's geinstalleerd zijn en USB stick nooit is gebruikt.

Op mijn systeem staat Steam (doh :P ) , Firefox en paar essentiele programma's als printerstuff, niet meer.
Op mijn USB sticks staan de overige portable programma's.
Vraag aan mezelf is, gebruik ik elke dag:
VLC
Filezilla
Office
torrentprog
uitpakprog
Adobe (draak van een prog)
etc etc
Zoniet alles portable.
Ik heb niet elke dag VLC nodig, of Office pakket. 1x per week hooguit, waarom zou ik mijn systeem van bevuilen voor alle dagen.

Zo het ik het op mijn eigen computers , laptops en op de computers van mijn dochters, nooit problemen en loopt jaren perfect. Hebben ze een prog nodig, gebruiken ze een USB stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-09 14:01
Ik zeg geen Nee, maar weet wat je doet. Belangrijke factoren zijn leeftijd (dat bepaalt de verwachtingen van je klanten), je tarief dat je vraagt (hoger tarief = mensen verwachten meer) en stel een document op met algemene voorwaarden van wat je service wel en vooral NIET biedt.

De valkuilen zitten hem vooral in dat ze je om de haverklap gaan bellen en dat ze denken dat je garantie geeft op het een of ander.

Begin voorzichtig, en ga niet te groots denken, doe 't vooral uit hobby, en het zou kunnen werken.

Ik heb zelf weleens een PC in elkaar geflanst voor iemand, en alle componenten besteld bij CDRomLand. Die bieden systeemgarantie als je alle componenten daar bestelt en hij doet het niet, kun je daar terecht, en ik heb gewoon afgesproken dat ze daarnaartoe moeten bij problemen.

Als je dat soort dingen doet maak je het jezelf gemakkelijk door:
- Geen garantie te bieden
- Enkel losse taken te doen (geen serviceabonnementen of mensen laten denken dat ze je "altijd" mogen bellen)
- Haal eventuele componenten bij 1 gerenommeerde winkel, of laat de consument zelf shoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

In de computerwinkel waar ik werkte hadden we voordat we de computer leeghaalden en opnieuw installeerden een document,.
Waar in letterlijk stond dat zodra ze dit ondertekenden ze snapten dat wij de complete pc leeghalen,
alle documenten, programma's alle rest. En ALLEEN windows installeren en geen office, behalve als men LEGALE versie aanlevert.

Dat ze hulp kunnen krijgen bij het maken van eventuele backups maar dat na het ondertekenen van dit document wij niet meer aansprakelijk zijn voor het missen van documenten, programma's of andere dingen.

Hoevaak ik niet huilende, kwade of zelfs dreigende mensen voor me heb gehad omdat ze hierna iets kwijt waren is niet meer op 2 handen te tellen ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:38
Even een klusser inhuren die een middag wat timmerwerk of ander bouw vakwerk doet geven mensen zo 300 euro excl. Materiaal uit, maar als het iets met computers is willen mensen dat niet. Als het zo makkelijk is waarom leren en doen ze het dan niet zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reacher

Reacher

oldschool

Omdat het niet tastbaar is.

born to do porn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 11:55

garriej

Ik las ondertieten.

Deveon schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 09:52:
In mijn vorige functie was ik systeembeheerder voor het MKB. Hier is het me zelfs voorgekomen dat ik bij een directeur thuis (grote, belangerijke klant) naar z'n Apple TV aan het kijken was. Ach ja, voor 75 euro per uur wil ik dat wel eventjes doen hoor, maar altijd duidelijk vermeld dat ik er even naar kan kijken, maar geen garanties en het totaal niet mijn expertise is. Uiteindelijk begon deze persoon me wel te bellen buiten kantoor tijd voor dit soort ongein, maar dit heb ik altijd direct afgehouden.

Dus als je wél gaat doen; hoog uurloon vragen en geen garantie op arbeid. Stel daarnaast een bepaalde lijn voor jezelf waar vriendelijkheid/klantgerichtheid stopt en de zakelijke klootzak naar boven komt. ;)

Durf nee te zeggen tegen klanten die het niet eens zijn met jou profesionele mening. Jij bent de expert.
"wie is hier de snackbar, gij of ik? :+ "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loes88
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-12-2023
haha dit is zo herkenbaar.
Ik moet ook wat harder worden met mensen helpen. Kost veel vrije tijd. (help alleen nog bekende)
Als ik weer eens ergens geweest ben dan krijg ik iedere dag weer een mail van..computer is traag, kan geen mail sturen (behalve naar mij) . En of ik maar weer even langs wil komen. iedere keer zo opgelost maar kost toch veel tijd. Enja ik heb een veel te goedkoop uurloon (10 euro) en als ik een kwartiertje bezig ben dan durf ik er ook niks voor te vragen. Owja en ik leg iets uit, vervolgens zeg ik van je moet het echt zelf gaan oefenen anders vergeet je het..volgende maand kom ik en hebben ze niks goefend en of ik het weer even opnieuw wil uitleggen..zucht..bovendien zijn het heel vaak geen computer problemen maar gewoon onkunde van de mens.

Het ergste was dat ik ooit bij een vrouw kwam en die wist helemaal niks. Wou ik een handig tooltje installeren, flipt ze meteen van nee niet doen dalijk haal je virussen binnen! Dus ik doe alleen het hoogst noodzakelijke.
De dag erna (nadat ik dus bijna niks kon doen) belde ze met mijn pc is kapot en voordat jij kwam deed die het nog goed..dus het verwijt dat ik die kapot gemaakt had. Ik teruggaan en alles laten zien totdat ze weer tevreden was, maar nooit meer naar haar toe gegaan haha ik dacht stik maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1994
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:29
Ik heb me beperkt tot directe familie en mijn eigen vrienden kring.
Vraag er nooit geld voor en kom ook alleen als ik zin en tijd heb.
Gebruik alleen op eigen risico illegale software.
Bij de meeste heb ik teamviewer geïnstalleerd zodat ik niet weer een hele avond daar zit.
Voor alle andere mensen die me vragen heb ik "geen verstand van computers".
Dat ik in de IT werk weet ik dan altijd wel zo te draaien dat ik niks doe met Windows en andere programma's.

Verschrikkelijk om te zien hoe zo veel mensen zo veel virussen op hun computer binnnen halen en er zelf totaal geen erg in hebben....
Dealply , UnityWebPlayer , Conduit, SearchProtect etc etc etc etc bah krijg er al weer trauma's van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 11:55

garriej

Ik las ondertieten.

Help alleen nog (echte)vrienden en ouders, laatst een klantje van m'n moeder geholpen omdat ze een macbook had gekocht en haar foto's niet kon vinden :'), logisch natuurlijk! Gelukkig had ze gewoon een externe hardgeschrijf(did that really happen?) Harddisk waar alles opstond. Ze was ook al druk bezig met boeken over Mac lezen :) hele vrolijke vrouw, heb eigenlijk veel meer tijd gestoken in het kijken naar oude foto's als het oplossen van het probleem. Die vrouw heeft me ook wat geld gegeven, het is tevens ook een buurvrouw; die help ik volgende keer wel weer. Het is nu een half jaar geleden en niks van haar gehoord(is rond de 80) maar ze snapt inmiddels beter hoe die mac werkt als ik.

[ Voor 3% gewijzigd door garriej op 06-06-2014 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loes88
en inderdaad, mensen kopen een desktop en verwachten dat office erbij zit, en ik uitleggen dat dat een probeer versie is. Dan heb ik het gedaan en helemaal als ze horen hoe duur dat is. Dan wil ik open office er gratis opzetten maar dan hebben ze geen outlook waar ze niet zonder kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

loes88 schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 14:51:
De dag erna (nadat ik dus bijna niks kon doen) belde ze met mijn pc is kapot en voordat jij kwam deed die het nog goed..dus het verwijt dat ik die kapot gemaakt had.
Dit is ook zó herkenbaar!

De zin om computers open te schroeven vergaat je trouwens ook wel als je een computer hebt van een kettingroker die continu wegens oververhitting uitvalt. (de computer dan, niet de roker) Dikke kans dat de cpu fan vol zit met nicotine. Ranzig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-10 19:01

boesOne

meuh

Ik werk ook als IT coordinator op een school en soms, als ik tijd heb wil ik weleens wat oplossen voor aardig personeel, maar alleen op het werk. Ik ga niet bij mensen langs. Ze gooien de pc om de hoek en ik fix hem als er tijd is. Tarief is minimaal een fles single malt. Vaak heb ik geen tijd en is het gewoon nee.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:11
Afuni schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 19:48:
Ik werk overdag als ICT coördinator voor een aantal scholen en heb in het verleden eigenlijk altijd de boot wat afgehouden om bij te klussen met het onderhoud en/of herinstalleren van thuispc's van collega's.

Recent kwam echter weer de vraag, met aandrang en melding dat ervoor betalen geen probleem is. Misschien wil ik er wel op ingaan om alzo toch iets bij te verdienen.

Concreet vraagt deze collega zijn p.c. van een aantal jaren oud ter herinstalleren en terug gebruiksklaar te maken maar nu heb ik eigenlijk geen flauw idee wat ik ervoor zou vragen.

Heb jarenlang ong 400 klanten gehad. Daarna bijna 10 jaar niets meer gedaan onder het mom geen tijd/zin. Nu komen er toch weer een aantal binnen druppelen.

20 euro per uur, geen cent minder :-) Zit er niet om te springen om mn vrije zaterdag op te geven dus dan moeten ze maar betalen. Vind je het te duur? Prima dan ga je ergens anders heen ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
Afuni schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 19:48:

Om op je vraag terug te komen:
Doe het gewoon niet.

Wij hadden laatst iemand die een dakraam die wij gekocht hadden in het dak plaatste. Hij is daar ongeveer 3 uur mee bezig geweest, en heeft ons 250 euro gekost. (Het dakraam e.d. hadden we zelf al).
Dat kan hij kennelijk er voor vragen.

Maar als je 3 uur met een computerprobleem bezig bent, lachen ze je keihard uit als je 250 euro vraagt. Een automonteur van een dealer kost ook 80 euro uurloon voor het repareren van je auto. En niemand die daar problemen mee heeft.

Maar voor computers geldt dat niet. Het is ondankbaar werk, en mensen reageren altijd maar lafjes als je iets gefixed hebt. Wanneer je het resultaat laat zien dat het lekker snel is, dan krijg je vaak alleen maar commentaar van waar is dat en dat programma gebleven en verwachten ze dat je nog vanalles ernaast installeert, hun Outlook opnieuw instelt waarvan ze de gegevens kwijt zijn etc. Of willen dat jij de e-mails exporteert en importeert in de nieuwe installatie enz.

Onbegrijpelijk dat dat zo ondergewaardeerd wordt, terwijl wij Tweakers dat ook hebben moeten leren.

Maar als je het echt leuk vindt om te doen, en meer als hobby ziet moet je het vooral doen... Verwacht geen waardering voor je werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 07:29
Ik doe dit alleen bij familie en vrienden. Het komt gewoon te vaak voor dat je bij mensen de problemen oplost en dat problemen die erna ontstaan ineens allemaal jouw schuld zijn. Nou bedankt, ik kan mijn vrije tijd wel beter besteden.

I am thinking it's a sign that the freckles in our eyes are mirror images and when we kiss they're perfectly aligned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:40
Ik fix alleen pc's voor directe familie (ouders, zusje) en mijn eigen vriendenkring (3 personen).

Voor eigen kennissen geef ik nog adviezen als ze iets willen kopen.

De reden dat ik zelfs voor ooms en tantes etc. geen spullen repareer is omdat het toch totale digiveten zijn die na een dag al vergeten hoe ze een freaking programma installeren of een error moeten oplossen :/

Mijn moeder heeft zo nu en dan nog wel eens wat problemen, maar ze kan beter met haar pc overweg dan mijn zusje :s
Al blijft het grote probleem dat mensen niks lezen, ze zien een melding en raken in paniek.... Gewoon even lezen wat er staat -.-" als je het ze voorleest kunnen ze het daarna meestal zelf oplossen...

Verder heb ik wel de regel:
Jullie willen dat ik er naar kijk, dan brengen jullie het naar mij toe.

Vorig jaar had een van mijn vrienden overigens iets leuks, zijn toshiba laptop kon niet meer draasloos op het internet...
Bleek uiteindelijk een gemeenschappelijke vriend er al naar gekeken had en om de een of andere rede de wifi driver had verwijderd..... Logisch dat het dus niet werkte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:58
Dit gaat vervelen op een poosje en net als een baan bij de maffia.... je komt er niet zomaar vanaf ;)

Vaak betreft het oude PC's waaraan je je al ergert als je ze 1 keer opstart.
Men verwacht garantie
Wat als het sneuvelt bij jou thuis?
Wat moet je vragen?
Heb je eigenlijk wel zin/tijd op die zonnige zaterdag middag?
Hoe goed is je band met je klant? Vrienden/familie? is die band bestand tegen onenigheid m.b.t. verantwoordelijkheden?

Ga zo maar door. Ik ken maar weinig voordelen en heel veel nadelen (ervaring ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:41
Ik sluit me aan bij de meerderheid; doe het maar gewoon niet.

Als 18 jarige (15 jaar geleden) zat ik nog wel eens met een soldeerbout aan een mobo te prutsen om het e.e.a. op te lossen voor 'kennissen' (werkte bij de compaq als troubleshooter van hardwaredefecten).
Ondankbaar werk is het gewoon.

Mensen hebben altijd wel wat te zeiken en te mekkeren. Hun op 2 na heiligste bezit (telefoon 1, auto 2, PC 3) is ze geen ene kloot aan investering / onderhoud waard.
Maar ondertussen mag jij ze wel tegen een tarief waar een auto monteur nog niet voor uit zijn nest komt alles oplossen?

Enige wat ik tegenwoordig nog doe is netwerken aanleggen (bekabeling) tegen normale prijzen (€75/uur ex materiaal). En mensen die het écht willen, betalen er ook netjes voor. Dat zijn er gelukkig niet zo veel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Laatst online: 01-10 14:41

weebl

YARR!

Ik heb ooit een keer bij een zeer vage kennis, hij is verhuizer, een loer gedraaid. Hij had me al een paar keer eerder om hulp gevraagd, een keer bij hem langs geweest om een avondje te helpen.

Ik: "Zeg, wat kost het als ik jou in wil huren voor een dagje verhuizen van Hilversum naar Amsterdam?"
Hij: "Mwah, zonder een vrachtwagen huren zit je al op ongeveer €400,- hoor"
Ik: "Hmm ok..."

Maand later: "Ja, kan je m'n PC even helemaal opnieuw installeren en alles?"
Ik: "Ja hoor is goed, wanneer moet ik komen?"
Hij: "Kan je aanstaande zaterdag?"
Ik: "Ja prima, maar let wel op: dat kost je weekendtoeslag he!"
Hij: " :S "
Ik: "Normaal tarief voor een dag is toch wel €400, maar met weekendtoeslag is het €600."
Hij: "..."
Ik: "Ik zie je zaterdag, ik ben er gewoon om 09:00 :) "
Hij: "Nah, laat maar..."
Ik: "Oh ja, dat verhuizen waar ik je laatst over vroeg, over 3 maanden willen we dat gaan doen, kan je dan?"
Hij: "..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 17:57
(jarig!)
Mwah,,, als ik zin heb zeg ik wel eens ja...

Ik help mijn ouders en opa en oma altijd meteen. Uiteraard gratis. Die mensen hebben al genoeg voor mij gedaan in het leven.

Daarnaast heb ik nog "de familie" die is vrij vors en gelukkig erg krentig. Ik vraag hun meestal rond de 20 euro per uur dat vindt men dan te duur. Problem solved. ;)

Vrienden en hele goede relaties vraag ik meestal maar 10 euro per uur als het geen al te groot probleem is. Dit in ruil voor andere diensten die dan ook zo goedkoop zijn.

Komt hooguit 6x in het jaar voor dat ik iets moet doen. Dat is wel te behappen ;-) ...

[ Voor 5% gewijzigd door Alpha89 op 06-06-2014 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loes88
haha daar heb ik ook last van..ik stel iemands mail in en de week erna is er iets met zijn pcaan de hand en dan is het mijn schuld! :o
Tupel schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 16:59:
Ik doe dit alleen bij familie en vrienden. Het komt gewoon te vaak voor dat je bij mensen de problemen oplost en dat problemen die erna ontstaan ineens allemaal jouw schuld zijn. Nou bedankt, ik kan mijn vrije tijd wel beter besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik doe het wel, ook voor zakelijke klanten. En reken daar gewoon 39 ex btw voor per uur, willen ze niet betalen prima dan zoeken ze iemand anders. Ik lever echter kwaliteit, daar sta ik ook voor in, en dat kost geld. En mijn tijd moet ook gewoon geld opbrengen, net als die van elke vakman.

Familie en vrienden help ik uiteraard gratis, of ze stoppen mij wat in de zak. Maar die helpen mij weer met klussen, verhuizen of iets anders.

Nog nooit gezeik gehad, stel ook altijd de kaders duidelijk. Klant mag ook altijd naast mij komen zitten en meekijken.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2014 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Particulieren helpen is vragen om gezeik. 155 euro per uur is heel normaal, maar toch zullen er een aantal particulieren zijn die gaan zeiken om de prijs. Ik blijf er liever van weg, maar als het dan toch moet dan hanteer ik aangepaste tarieven:

155 euro per uur, mits de software wordt ondersteund door Microsoft.
405 euro per uur voor Windows XP en ouder, no cure wel pay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Henk007 schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 08:32:
tadaa:
Pc's fixen als bijbaantje
Ik help alleen nog directe familieleden en één buurvrouw daar vraag ik geen geld voor, de laatste kan wel erg lekker koken overigens :9

[ Voor 12% gewijzigd door Henk007 op 06-06-2014 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G4H
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

G4H

Ik heb het altijd bij familie of zéér goede vrienden gehouden, waarbij de relatie op een dusdanig niveau is dat deze niet kan stuklopen door een 'geschil' wat voortvloeit uit een computerprobleem. Geld (of liever: een krat bier o.i.d. of een tegenprestatie) vragen is dan ook geen probleem. Natuurlijk kun je dan nog wel is gebeld worden met een vraag, maar omdat je de persoon daadwerkelijk waardeert is dat niet zo erg (tenzij het uit de klauwen loopt, maar dat is me nooit overkomen).

Ik heb zo nooit problemen gehad. Maar goed, bij jou gaat het om een collega en dat is natuurlijk andere koek. Een persoon waar je niet close mee bent, maar die je wel iedere dag ziet op het werk, geld laten betalen voor een 'zo-gepiept-dienst'. Nee, daar zou ik heel ver van wegblijven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel

Succes! Zit je daar in de woonkamer achter de laptop met totall loss hard disk (zonder enige backup, uiteraard), die dingen gebeuren nu eenmaal helaas... en zit de vrouw des huizes tranen met tuiten te huilen dat alle foto's van de geboorte van "onze Pieter" daar op staan en dat jij die maar effe moet gaan redden en als dat niet lukt, wat voor IT-er van mijn voeten ben jij dan... schaam je je niet... (let wel, dit soort scène zélf meegemaakt)... wil je dan alsnog je "bedrijfje" opzetten om na je werkuren 20 Euri bij te verdienen?

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Dell levert bijvoorbeeld ook een 24uurs service waarbij bijvoorbeeld een defecte harddisk ter plekke kan worden vervangen. Die doen ook alleen dat en zullen zicht niet bekommeren tegen dataverlies. Ditzelfde gebeurt ook bij het onder garantie terugsturen van een laptop of mobile telefoon. Je kunt je data kwijtraken.

En in jouw voorbeeld geef ik dan het advies om een gespecialiseeerd bedrijf in te schakelen wat minimaal € 1.000,-- zal gaan kosten, en dan is die data ineens niet zo belangrijk meer......

Ik vraag als ik een computer voor reparatie meeneem altijd naar hun backupschijven, maar bijna niemand heeft die. ;) In dat geval zeg ik bijna altijd "Ik hoop dat ik nog wat data kan terugvinden.", en dan vinden ze het allemaal veel minder erg dat als de data daadwerkelijk niet meer teruggehaald kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
@Onbekend:

Precies. Meestal ontbreekt het aan een stukje verwachtingsmanagement. Moet zeggen dat ik dit zelf ook pas vrij laat heb geleerd, oftewel, ik doe mijn stinkende best, en zie wat ik kan doen. Ik heb dankzij verwachtingsmanagement eigenlijk ook nooit last van het gebrek aan waardering :)

Wat verder helpt is uitleggen hoe een harde schijf ongeveer werkt, en ook uitleggen wat voor soorten HDD crashes er zijn. Mensen begrijpen dan echt wel waarom je de data niet terug kan halen, en vinden het hooguit jammer voor hunzelf dat het terughalen niet gelukt is, terwijl als het wel lukt, men extra euforisch is.

Een ander voordeel van verwachtingen uitspreken is dat ik meteen de klant kan inschatten. Als er iemand komt die de foto's van "onze Pieter" kwijt is geraakt, probeer ik aan de hand van mijn verhaaltje over HDD's ook te achterhalen of men in staat is te begrijpen dat er een aanzienlijke kans is dat terughalen niet altijd lukt.. Begrijpt men dat niet, dan schroom ik er ook niet voor om de opdracht terug te geven. Juist dat scheelt enorm veel ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Laatst online: 16:09
Ik lees de horrorverhalen van iedereen, maar het probleem is gewoon dat klootzakken bestaan en die moet je eerst vinden om ze de rest van je leven te kunnen ontwijken. Even langs gaan bij de buren om een malware programma te deinstalleren, binnen 10 minuten klaar, gratis, maar de volgende dag krijg ik wel een fles drank, kijk, dan kom je de volgende keer gewoon terug.

Ben je 2 uur bezig met een hoop rotzooi als resultaat, wees dan blij dat je die mensen binnen 2 uur hebt leren kennen, kun je ze de rest van je leven negeren ;-)

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Probleem is ook dat je, als Oracle database man bijvoorbeeld, met absoluut ongeloof wordt onthaald als je zegt dat je helemaal niks van die iPhone af weet of dat je geen idee hebt hoe dit of dat nieuwe flashy gadget in te stellen.

Ze geloven je helemaal niet, "als je het niet wil doen, zeg het dan gewoon!" hoor ik dan. Sorry hoor, maar ik weet écht niet hoe ik die DVD van je op je tablet moet krijgen en ik heb geen tijd, zin en interesse om het uit te zoeken.

[ Voor 6% gewijzigd door demichel op 07-06-2014 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Het is apart te zien dat zoveel mensen toch bepaalde ervaringen delen.

Zelf ben ik bijna volledig gestopt met het ondersteunen van mensen hun computers in mijn vrije tijd. Er komt gewoon te veel gezeur uit voort. Mensen denken ineens dat ze het recht hebben je 24/7 te bellen als er iets is.

Je moet ook telkens de meeste vage klachten aanhoren en veel problemen zijn nog eens zelf veroorzaakt door mensen.

Beloning of waardering is er niet of nauwelijks bij. Je moet het maken en moet gratis gebeuren. Een advies om iets te vervangen wordt altijd weggelachen. Het mag geen geld kosten, of nog beter, omdat je IT'er bent moet jij dat toch gratis kunnen regelen? Ik weet nog de reactie van een paar mensen toen ze ontdekten dat ik MSDN toegang had. Meteen gratis Office etc. eisen. En maar niet willen snappen dat MSDN software niet bedoeld is voor verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
demichel schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 10:52:
Probleem is ook dat je, als Oracle database man bijvoorbeeld, met absoluut ongeloof wordt onthaald als je zegt dat je helemaal niks van die iPhone af weet of dat je geen idee hebt hoe dit of dat nieuwe flashy gadget in te stellen.

Ze geloven je helemaal niet, "als je het niet wil doen, zeg het dan gewoon!" hoor ik dan. Sorry hoor, maar ik weet écht niet hoe ik die DVD van je op je tablet moet krijgen en ik heb geen tijd, zin en interesse om het uit te zoeken.
Beter uitleggen:

"Boer Derk heeft koeien en weet alles van koeien. Boer Piet heeft schapen en weet alles van schapen. Boer Derk kan echter geen schapen herderen, en Boer Piet kan geen koeien melken. Beiden hebben op de Agrarische Hogeschool immers een andere richting gekozen."

Maar eigenlijk hoeft dat niet zo te worden uitgelegd, want ze begrijpen het wel, maar ze proberen het juist niet te begrijpen. Je hebt helemaal gelijk. Particulieren helpen is gewoon irritant omdat ze statisch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
CMD-Snake schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 12:13:
Beloning of waardering is er niet of nauwelijks bij. Je moet het maken en moet gratis gebeuren.
Dit is al vaker voorbijgekomen, ook in andere topics, maar het blijft een oud zeer: die computer moet gratis gemaakt worden, en wel nu onmiddellijk direct want heeeelp ik kan écht geen week zonder Internet overleven hoor, maar als je de vriend schilder vraagt om na 10 keer de rotzooi op zijn PC opgeruimd te hebben, je woonkamer eens te komen helpen schilderen, dan spreekt het voor zich dat dat 60€ per uur kost en pas binnen 6 tot 8 maanden kan ingepland worden, want "ik heb wel een zaak te runnen hoor!" (tuurlijk begrijp ik, in tegenstelling to mezelf dan, ik ga als IT-er gratis en voor niks uit idealisme werken! - want "jij doet dat toch graag, beetje met computers klooien").

Maar "mijn Internet" werkt niet, eigenlijk moet je nu direct onmiddellijk langs komen om dat te maken, want ik moet offertes kunnen versturen voor mijn zaak!

denk het niet, ik doe het niet meer, voor niemand uitgezonderd mijn pa

Om nog maar te zwijgen van vage vrienden van vrienden van wie ik in het verleden de twijfelachtige eer had de PC's te mogen opruimen ("ja hoor, demichel kent jullie dan wel niet, maar hij komt dat wel even oplossen, hij doet dat graag - vroeger was ik vééls te braaf, da's ook wel even voorbij ondertussen), die dan wantrouwig reageerden wanneer ik vroeg waar de foto's en documenten en dergelijke opgeslagen waren, om die te kunnen backuppen voor de clean install.

"Waarom moet je dat weten? Onze foto's zijn privé hoor!". Je houdt het niet voor mogelijk, nee, echt, 8)7

[ Voor 37% gewijzigd door demichel op 07-06-2014 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
Maar aan de andere kant, als je €90 euro per uur vraagt en je bent 4 uur bezig een oude computer te herstellen, dan kost dat dus 360 euro.
Kun je net zo goed een nieuwe PC kopen met alles geinstalleerd, heb je nog nieuwere hardware ook. }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Ergste wat ik ooit heb meegemaakt was het volgende. Voeding gaan vervangen bij iemand en 3 weken later belt die persoon om 23.30 dat ik NU moet langskomen want het internet werkt niet meer. Ik zeg dat ik met het internet niets te maken heb en dat de computer nog altijd werkt en dat hij maar met zijn isp moet bellen. Dreigt die met klacht indienen als ik nu niet langskom ...... nooit meer iets van gehoord.

2de feit. Een kennis van mijn broer belt mij om zijn computer te herstellen. Ik ga langs en zit 2 uurtjes wat spyware te verwijderen. Als het gedaan is zegt hij tegen mij dat als ik zijn computer problemen gratis oplos dat hij mij dan veel klanten kan bezorgen. Ik zeg dat me dat niet interesseert en hij geeft me een boek en zegt dat hij geen geld in huis heeft. Een maand later belt die me terug op en weet je wat ik zei :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
Je zei, ga naar de bieb en haal "Windows XP voor dummy's" op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 21:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Familie en vrienden is nooit een probleem geweest bij me.
Ouders zijn digbeter, en teamviewer lostte daar veel problemen op :)
Dat ze 50km verderop wonen scheelt ook ;)
Ooms, neven en nichten bellen zelden. En als die al bellen, is het voor simpel advies of is er echt iets loos. Meestal laptops, en aangezien ik niet in de buurt woon is dan de vraag hoe lang ze zo'n ding kwijt willen zijn en of dan langs een PC boer gaan niet handiger is. Meestal uiteindelijk wel ;)

Enige uitdaging die ik heb is mijn zusje. Mijn zwager is gelukkig redelijk handig met PC's, maar zisje heeft een eigen logopediepraktijk en daar dus speciale software voor. Dan moet ik dus al op bedrijfsniveau advies gaan geven, maar mag uiteraard zo weinig mogelijk kosten. Gelukkig is consultancy mijn vak en kan ik haar naar de helpdesk van de softwareboer verwijzen. Maar toch, als een office licentie al prijzig is (betaalt ze uit eigen zak) dan wil je wel ff 2x nadenken. MS maakt schofterig dure producten voor de kwaliteit die ze leveren. Helaas kun je meestal niet zonder.w

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
The Eagle schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 16:10:
Enige uitdaging die ik heb is mijn zusje. Mijn zwager is gelukkig redelijk handig met PC's, maar zisje heeft een eigen logopediepraktijk en daar dus speciale software voor. Dan moet ik dus al op bedrijfsniveau advies gaan geven, maar mag uiteraard zo weinig mogelijk kosten. Gelukkig is consultancy mijn vak en kan ik haar naar de helpdesk van de softwareboer verwijzen. Maar toch, als een office licentie al prijzig is (betaalt ze uit eigen zak) dan wil je wel ff 2x nadenken. MS maakt schofterig dure producten voor de kwaliteit die ze leveren. Helaas kun je meestal niet zonder.w
Ik help ook iemand die ik ken met een eigen bedrijf. Daar was behoefte aan professionelere infra maar het moest goedkoop. :') Maar goed, uiteindelijk SBS 2011 bak neergezet en het werkt erg goed. Een keer per maand hoef ik slechts in te loggen om even de server te patchen.

Persoonlijk vind ik MS spul kwalitatief goed. Je kan nu niet met droge oogjes bewaren dat met Linux/Unix ook niet soms aangeklooid wordt. Het zijn doorgaans meer de applicaties die brak zijn dan het platform. En overigens, RHEL en SUSE zijn echt niet gratis.

Maar goed, ik probeer het zoveel mogelijk buiten de deur te houden. Gewoon omdat als je het toelaat elk uurtje van je eigen tijd op gaat eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Ik heb als proef weleens OpenOffice i.p.v. MS Office geïnstalleerd. Mijn ervaring was dat mensen die Word alleen gebruikten om te lezen, gewoon OpenOffice konden gebruiken. Maar zodra ze iets meer wilden dan teksten typen, is MS Office toch wel gemakkelijker en iets soepeler. Office 2010 bedoel ik dan natuurlijk :) , want Windows en Office 2013 werken totaal nog niet gebruikersvriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Onbekend schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 16:39:
Ik heb als proef weleens OpenOffice i.p.v. MS Office geïnstalleerd. Mijn ervaring was dat mensen die Word alleen gebruikten om te lezen, gewoon OpenOffice konden gebruiken. Maar zodra ze iets meer wilden dan teksten typen, is MS Office toch wel gemakkelijker en iets soepeler. Office 2010 bedoel ik dan natuurlijk :) , want Windows en Office 2013 werken totaal nog niet gebruikersvriendelijk.
Ach, Office voor thuisgebruik is niet duur. De Home & Student versie is geloof ik rond de 100 euro en je mag die op drie PC's zetten. Om nog maar te zwijgen over Office 365 die op vijf apparaten mag.

Maar het punt is, mensen willen graag de Professional Plus versie hebben. Ondanks dat ze niet meer gebruiken dan Word en Excel. Dat is vaak nog mijn ervaring. Oh ja, en vooral niet betalen. Je bent IT'er dus moet je ook gratis software kunnen leveren. Van gratis Windows tot en met gratis Photoshop etc. etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Mastermind schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 15:50:
Maar aan de andere kant, als je €90 euro per uur vraagt en je bent 4 uur bezig een oude computer te herstellen, dan kost dat dus 360 euro.
Kun je net zo goed een nieuwe PC kopen met alles geinstalleerd, heb je nog nieuwere hardware ook. }:|
En daar vergissen mensen zich in. Een aanschafprijs van 300 euro of 2000 euro is een verschil van niets. Vaak is de PC van 2000 euro zelfs goedkoper dan die van 300 euro, als je alle kosten meerekent.

Ik installeer niet graag consumenten PC'tjes van 300 euro. Maar ze leveren wel veel geld op. Een herinstallatie kost al snel 700 euro met behoud van data. Dat terwijl een herinstallatie van een snelle PC misschien al voor 50 euro kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Laatst online: 19:02
The Eagle schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 16:10:
Familie en vrienden is nooit een probleem geweest bij me.
Ouders zijn digbeter, en teamviewer lostte daar veel problemen op :)
Dat ze 50km verderop wonen scheelt ook ;)
Ooms, neven en nichten bellen zelden. En als die al bellen, is het voor simpel advies of is er echt iets loos. Meestal laptops, en aangezien ik niet in de buurt woon is dan de vraag hoe lang ze zo'n ding kwijt willen zijn en of dan langs een PC boer gaan niet handiger is. Meestal uiteindelijk wel ;)

Het gaat me net zo. Vroeger was dat allemaal wel leuk en aardig, maar ik bedank er nu ook voor hoor.
Puur en alleen voor directe familie en goede buren. Als ik al wat doe moeten ze zelf maar de licenties verkrijgen, legaal of anders maar niet. Oh je wilt Office 2013 Professional plus, die kost €210,-. Dan is Thunderbird opeens ook goed genoeg :+. Het levert allemaal niets tot weinig op, in feite is het vrijwilligerswerk (soms nog ondankbaar werk ook, maar soms ook niet).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ik kwam deze poster net tegen:

Beschrijft precies hoe de meeste 'klanten' zich gedragen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Capacitor schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 17:25:
Ik kwam deze poster net tegen:

Beschrijft precies hoe de meeste 'klanten' zich gedragen :+
André in "Bijklussen met formatteren/pc herinstalleren" ;)

Wat betreft dat Office verhaal, ik wijs mensen altijd op de online oplossing van o.a. Google (
Drive) en OpenOffice/LibreOffice voldoet meestal ook bij de meesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:02
DrivinUCrazy schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 22:53:

Beste advies is dat je het voor familie kennis en vrienden niet moet doen anders gaat het je veel vrijetijd kosten. Voor onbekende is het leuk om bij te verdienen.

[ Voor 3% gewijzigd door polli_ op 08-06-2014 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit roept veel herinnering op :-)!

Toen ik 14-16 jaar was, deed ik voor familie en vrienden veel kleine dingen, maar nadat ik ook de fijne kneepjes van Windows 98/2000/XP herinstallaties & troubleshooting onder de knie had (en de buren & omgeving er lucht van kregen) kwamen de telefoontjes en verzoekjes met steeds grotere regelmaat binnen.

Mijn vader stuurde me zelfs een keer (na schooltijd) naar een collega omdat z'n '4X speed' cd-brander het niet meer deed. Ik de PC opengemaakt, Slave/Master omgewisseld, op IDE 0/1 gezet en iedere mogelijke combinatie getest (op 4x speed dus). Uiteindelijk was dat ding stuk, dus no cure. Beloning? Als 16-jarig jochie zou ik vast wel genoegen nemen met een reep chocolade. En als ik snel mijn spullen zou inpakken, kon ik de tram nog halen en op tijd zijn voor mijn bus richting huis (die ik natuurlijk niet haalde, en ik in totaal 2 uur onderweg was). Die ervaring was dus redelijk 'crappy', maar ik vond het sleutelen aan PC's op zich wel leuk en tot op zekere hoogte leerzaam. Het heeft zeker bijgedragen aan de kennis die ik nu heb en nog dagelijks gebruik.

Daarna heb ik wel één regel ingevoerd: als iemand hulp wil, brengen ze de PC (+ printer/ scannner,etc) maar lekker bij mij thuis voorbij. In die tijd (alweer 15 jaar geleden) was ik volop geïnteresseerd in computers en vooral in het oplossen van problemen. Ik ging echter niet meer 4 uur bij iemand thuis (met schreeuwende koters, stinkende hond) in een bloedheet zolder kamertje zitten ploeteren. Ze weten het altijd beter ("misschien moet dat groene kabeltje daar...? Ja, nee, ik weet het ook niet hoor, ik denk maar even met je mee").

Heb erg vaak vrienden, familie voor nop geholpen. Hun waardering was vaak voldoende, en als ik hun hulp eens nodig had, kon ik ook vaak genoeg op hun rekenen.Mensen uit onze straat (en zelfs via via vrienden) waren eigenlijk altijd erg netjes en gaven altijd wel een degelijke beloning voor de moeite. Dat maakte het helpen ook leuk. Ik had geen uurtarief en maakte ook geen speciale afspraken. Dit was natuurlijk wel voor de tijd van digitale foto's, papierloze overzichten, etc. De 'data' was dus van een andere orde.
Na een herinstallatie maakte ik altijd een data partitie aan (en verplaatste de map Mijn Documenten + shortcut) naar de D:\ schijf. Van de nieuwe installatie maakte ik een Ghost Image op een hidden partitie. Bij problemen kon ik die binnen een paar minuten terug zetten en had ik weer €30 (en een reep chocolade) in the pocket.

Dit leverde me ook een leuke verzameling aan hardware op. Vaak mocht ik oude componenten behouden en kon daarmee verschillende testcomputers bouwen.

Een paar jaar later ging ik op kamers, en was niet vaak meer in het ouderlijke huis te vinden. In het begin kreeg ik nog vaak telefoontjes (ook van me vader:"Ja bel Hans de buurman nou nog even, hij kan niet meer printen"). Mijn interesse in PC's nam rap af, de interesse in vrouwen en parties namen toe :-).
Nu woon ik in Chicago en kan ik me verschuilen achter een enorm tijd verschil :-).

Voor diegene die nog wat jonger zijn en vaak worden gevraagd voor dit soort klusjes:
- Houd er rekening mee dat er dingen mis kunnen gaan. Hardware kan kapot gaan, drivers kunnen een systeem laten crashen (hoewel dat meer een Win98/XP ding was).
- Garenteer nooit een resultaat.
- Als het kennissen van de ouders zijn(en je bent zelf nog wat jonger), laat hun ook nog even benadrukken dat er geen garanties worden gegeven.
- Neem altijd oude hardware aan, probeer een test systeempje te bouwen. Als er iets mis gaat, is iig niet jouw eigen PC kaduuk.
- Maak een selectie met wat software (linux boot cd/ usb stick met tools). Altijd handig om snel bij de hand te hebben.
- Het is niet erg als je een keer 3 uur ergens mee bezig bent, je leert ervan en die ervaring neem je mee. Zolang je er maar plezier aan hebt....toch?
- Laat mensen hun PC bij jou thuis voorbij brengen en stuur ze daarna weg. Dat maakt het werken aan de PC een stuk relaxter.
- Nadat je Windows hebt geïnstalleerd (met updates en office, drivers, firefox):--> maak een image van de C: drive.

Al met al, heb ik veel kunnen leren van het sleutelen aan ander mans PC's. Laatste jaren weinig verzoeken gehad, opzich wel jammer....ik mis het soms wel 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2014 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik moet zeggen dat het vroeger ook makkelijker was om een zakcentje bij te verdienen. Benodigdheden: een goede tang om RJ stekkers aan te knijpen, een rol goede kabel, en RJ stekkers.

- Eerst had iedereen maar één computer. Maar, ze wilden toch ook wel op dat internet, dan hoorde je er helemaal bij. Ze kochten dus een 56K modem, en die ging je dan installeren. (telefoonaansluiting aanleggen)
- Na een tijdje was het toch niet zo handig dat de telefoonlijn bezet was tijdens het internetten; massaal ging men aan de ISDN. Kon je bij bijna ieder adres de telefoonlijn gaan aanpassen en het modem uitwisselen.
- Hmm, dat ISDN is toch wel langzaam, ADSL en kabel zijn in opkomst --> Weer een nieuwe internetaansluiting aanleggen.
- Die oude pc die hebben we nog wel, maar er komt toch een nieuwere die wat meer bij de tijd is. Nu heb ik gehoord dat je die kunt koppelen, klopt dat? --> Netwerkje aanleggen.
- Plotseling kwamen de laptops op, en de draadloze netwerken daarmee ook. Maar die instellingen allemaal, dat was toch wel moeilijk hoor. Kon je weer alle adressen af om een draadloze router te gaan installeren.

In die tijd en de jaren daarna nog regelmatig wat storingen gehad aan internetverbindingen. Op het moment dat je van een KPN-monteur een direct telefoonnummer krijjgt buiten de helpdesk om om een storing door te geven weet je dat je bent doorgeschoten... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrawlFish
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-07-2024
Ik heb twee vaste klanten die ik af en toe help. Vanaf het begin duidelijk geweest dat ik niet altijd tijd heb, of het zou kunnen zijn dat ik geen verstand heb van het genoemde probleem. Daarnaast reken ik 35 euro per uur en ik langskom wanneer het mij uitkomt. Dit i.v.m. HBO en werktijden.

Na 1,5 jaar nog geen problemen gehad wat betreft betalingen. Hiervoor echter wel ''huisvrouwen/huismannen'' die ineens gingen reclameren over het geleverde werk. Hier ben ik gelijk mee gestopt.

Dus ja, je moet een beetje mazzel hebben met je klantjes denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Mastermind schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 15:50:
Het is ook niet de waarde van de computer die relevant is maar de data die, al dan niet gebackupped, op de PC staat en de kosten die je maakt voor het niet beschikbaar hebben van die computer en data. Dat is veel duurder dan die 300 euro vaak.

Als je je backups e.d op orde hebt dan is een kapotte PC niet zo'n probleem. Schijf leeg, schone Windows erop dat heb je in een middagje geregeld voor 25 euro. of is er hardware kapot dan kan je het gemakkelijk vervangen en door met je werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op zondag 08 juni 2014 @ 08:17:
- Garenteer nooit een resultaat.
- Als het kennissen van de ouders zijn(en je bent zelf nog wat jonger), laat hun ook nog even benadrukken dat er geen garanties worden gegeven.
Tja, daar gaat het toch vaak mis. Mensen verwacht gek genoeg wel garantie op al het geleverde werk en advies. Omdat jij hun PC/laptop hebt aangeraakt ben je ook verantwoordelijk als er over twee maanden iets heel anders niet werkt. |:(

Of je nou 12 of 25 of 40 bent, je moet je serieus afvragen of je dit wel wil. Er gaat bakken aan tijd in zitten, mensen hebben het idee dat ze je 24/7 mogen bellen en de schuld geven van iets. En de dank is doorgaans minimaal. Mensen willen er eigenlijk niet voor betalen, anders gingen ze namelijk wel naar een computerzaak toe met hun problemen.

Zoals ik al zei, ik heb de computerhulp sterk beperkt. Enkel nog een paar mensen in mijn familie en vriendenkring. Maar het aantal is echt op een hand te tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Bij het afleveren controleren we alles (e-mail, printer, software e.d.), en vraag ik of er nog meer dingen zijn om te controleren en/of hij nog vragen heeft. Als ik garandeer verder niet dat het een week daarna nog steeds goed werkt, maar als er problemen zijn wil ik het wel graag weten en mogelijk oplossen.
Het enige wat ik wel doe is no cure no/low pay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:30
De afgelopen jaren heb ik ook redelijk veel PC's gerepareerd, windows geherinstalleerd, noem maar op.
Redelijk leerzaam, en inderdaad vaak redelijk leuk werk. Vooral als mensen dankbaar zijn met je (simpele) oplossing.
De laatste jaren houd ik de boot steeds wat meer af, want het is maar de vraag in hoeverre je wat eraan kunt verdienen.

Laatst kreeg ik toch weer de vraag of ik de buurvrouw op pad wilde helpen met haar PC. Aangezien het een aardige vrouw is, had ik haar geholpen, en niets gevraagd. Toch kreeg ik voor 1,5 uur werk EUR 40. Dat vind ik netjes (ik ben 23).

Niet veel later belde er een vriendin van die buurvrouw mij. Ze had een PC crash gehad. Het was dinsdag en ik ga niet mijn sportavondjes overslaan om een PC te maken. Vooral omdat ik het niet per sé doe voor het geld. Ik zeg dus, ja, ik kan zaterdag wel. Twee uur?

Krijg ik te horen dat het een heel simpel probleem is. Het enige dat hoeft te gebeuren is het overharken van de bestanden en instellingen van de oude PC naar de nieuwe, en die oude daar moest windows even opnieuw op. Of ik toch echt niet vanavond of morgenavond kon.

Ik gaf aan dat dit toch echt wel zeker 2-3 uur werk is, dus dat gaat al moeilijk in 1 avondje passen.

Reactie: "De vorige keer dat "dit" gebeurde was het in een half uurtje voor elkaar! En ik heb niets aan het weekend, want ik heb een eigen zaak, en ik moet deze week nog facturen sturen. Ik geloof niet dat het zo veel werk is!"

Ik gaf aan "Luister, ik heb dit honderd keer gedaan, ik weet echt wel waar ik over praat". Maar ze bleef vol ongeloof, en ik praatte toch echt onzin, want het is bijna geen werk. :')

Het was me duidelijk dat het geen goed idee was om daar langs te gaan. Dat was absoluut op een drama uitgelopen ........ En dan had ik het nog niet eens over het (te lage) uurtarief gehad (20 EUR) voor 'kennissen'.

Sommige mensen moet je gewoon ontlopen. En daar word je met wat levenservaring steeds beter in :P

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas90
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-10 23:18

Bas90

Addicted2bass

3 jaar terug de overstap gemaakt van ICT naar de zorg... Nog steeds weet familie en dergelijke mij te vinden. Mijn hobby is fotografie. "Goh, kun je foto's maken op mijn feestje?". Scheelt dat ik wel voldoening heb van de mensen die er blij mee zijn en de €20 die je zo nu en dan krijgt. Maar als je er niet tegen kan, niet aan beginnen...
Pagina: 1