• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:08
BFmango schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 23:12:
Toevallig dat ik dit topic tegenkom!

Ikzelf wil ook de Intel NUC DN2820FYKH aanschaffen, maar ik ben vooral benieuwd of het ook doeltreffend zou zijn om een interne 2,5" HDD te gebruiken om een hoop films op te zetten en zo af te spelen. Zou dit vlot genoeg gaan?
Qua performance geen enkel probleem

iRacing Profiel

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Ikzelf wil ook de Intel NUC DN2820FYKH aanschaffen, maar ik ben vooral benieuwd of het ook doeltreffend zou zijn om een interne 2,5" HDD te gebruiken om een hoop films op te zetten en zo af te spelen. Zou dit vlot genoeg gaan?
Tuurlijk werkt dat. Investeer in een schijf van degelijke grootte, en je hebt een volledig onafhankelijk mediacenter dat zelf zijn films kan downloaden, bewaren en spelen :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Zou het dan geen probleem vormen dat die interne hdd tegelijk open ELEC, XBMC en de films moet draaien? Ik had namelijk verwacht van wel.

Andere optie is een ssd, en dan via ethernet direct een nas aansluiten. Maar ik weet niet of dat lukt zonder er een switch of router tussen te zetten?

• Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-09 19:49
Saiyan Extreme schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 13:34:
Een Harmony is wel een mooie remote, maar persoonlijk zou ik liever een kleine bescheiden remote er bij willen. Een beetje zoals de Apple TV remote of de remote die bij de Slice XBMC Mediaplayer zit:
Ik had ook een soortgelijke eis. Ik gebruik deze remote (Rii mini i7) met Plex Home Theater op Windows 8.1. Er zit een touchpad op om ook binnen Windows te kunnen navigeren. Werkt met een nano reveiver op 2.4GHz. Binnen XBMC zou de remote ook moeten werken.

Afbeeldingslocatie: http://www.kiwi-electronics.nl/image/cache/data/products/accessoires/remotes/RII-MWK07-WS-1-800x533.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.kiwi-electronics.nl/image/cache/data/products/accessoires/remotes/RII-MWK07-WS-3-800x533.jpg

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

• kroegtijger
BFmango schreef op woensdag 10 september 2014 @ 10:53:
Zou het dan geen probleem vormen dat die interne hdd tegelijk open ELEC, XBMC en de films moet draaien? Ik had namelijk verwacht van wel.
Dat gaat makkelijk OpenElec en XBMC spreken namelijk tijdens gebruik amper de HDD aan, en zelfs als dat wel het geval was, dan nog gaat het vrij makkelijk. De behaalde datatransfer-rates liggen aanzienlijk hoger dan wat je voor playback nodig hebt.
Andere optie is een ssd, en dan via ethernet direct een nas aansluiten. Maar ik weet niet of dat lukt zonder er een switch of router tussen te zetten?
Dat is de betere optie naar mijn mening, omdat je dan zowel het voordeel van een stiller en sneller systeem hebt door gebruik van SSD, en het voordeel van centrale storage (dus vanaf elk device dat XBMC kan draaien, zoals laptop, pc, tablet etc) dezelfde data, library etc kan hebben, maar dan moet je NAS wel voldoen aan de eisen die daarvoor liggen (dus een SQL-database kunnen draaien voor shared library, en voldoende snelheid hebben om fullHD content te kunnen streamen. Met name de goedkope systemen zoals van Sitecom willen nog wel eens bedroevende resultaten hierin laten zien. Gerenommeerde producten zoals van QNAP of Synology hebben hier geen enkele moeite mee.)

Wat betreft netwerk-verbinding kan je natuurlijk een peer-to-peer netwerk maken met 2 fixed IP's, maar dan heb je dus alleen een verbinding tussen je NAS en je HTPC, en niet met de rest van de wereld. Daarbij kan je NAS dan weer zeer waarschijnlijk niet de rest van je netwerk bedienen. Een switch zorgt ervoor dat je in ieder geval in je netwerk alles beschikbaar hebt. Eventueel zal je dan natuurlijk nog moeten gaan routeren naar het internet toe, maar dan wijken we ondertussen al wel weer heel erg van het onderwerp af en gaat het meer over de inrichting van je netwerk dan over je mediaspeler / htpc.

[ Voor 18% gewijzigd door kroegtijger op 10-09-2014 11:43 ]

iRacing Profiel

• kroegtijger
Aurora schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:16:
[...]

Ik had ook een soortgelijke eis. Ik gebruik deze remote (Rii mini i7) met Plex Home Theater op Windows 8.1. Er zit een touchpad op om ook binnen Windows te kunnen navigeren. Werkt met een nano reveiver op 2.4GHz. Binnen XBMC zou de remote ook moeten werken.

[afbeelding]

[afbeelding]
Persoonlijk ben ik meer liefhebber ervan om alles waar mogelijk via CEC te doen, zodat je alle hardware met 1 remote kan bedienen, de factory-remotes van je TV of receiver kan gebruiken én geen line-of-sight nodig hebt naar je device toe (oftewel, die mag ook ergens in een kast staan) omdat je toch via HDMI je sturing naar je device brengt. Helaas is dat niet altijd mogelijk,

iRacing Profiel

• BFmango
kroegtijger schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:41:
[...]

Dat gaat makkelijk OpenElec en XBMC spreken namelijk tijdens gebruik amper de HDD aan, en zelfs als dat wel het geval was, dan nog gaat het vrij makkelijk. De behaalde datatransfer-rates liggen aanzienlijk hoger dan wat je voor playback nodig hebt.

[...]

Dat is de betere optie naar mijn mening, omdat je dan zowel het voordeel van een stiller en sneller systeem hebt door gebruik van SSD, en het voordeel van centrale storage (dus vanaf elk device dat XBMC kan draaien, zoals laptop, pc, tablet etc) dezelfde data, library etc kan hebben, maar dan moet je NAS wel voldoen aan de eisen die daarvoor liggen (dus een SQL-database kunnen draaien voor shared library, en voldoende snelheid hebben om fullHD content te kunnen streamen. Met name de goedkope systemen zoals van Sitecom willen nog wel eens bedroevende resultaten hierin laten zien. Gerenommeerde producten zoals van QNAP of Synology hebben hier geen enkele moeite mee.)

Wat betreft netwerk-verbinding kan je natuurlijk een peer-to-peer netwerk maken met 2 fixed IP's, maar dan heb je dus alleen een verbinding tussen je NAS en je HTPC, en niet met de rest van de wereld. Daarbij kan je NAS dan weer zeer waarschijnlijk niet de rest van je netwerk bedienen. Een switch zorgt ervoor dat je in ieder geval in je netwerk alles beschikbaar hebt. Eventueel zal je dan natuurlijk nog moeten gaan routeren naar het internet toe, maar dan wijken we ondertussen al wel weer heel erg van het onderwerp af en gaat het meer over de inrichting van je netwerk dan over je mediaspeler / htpc.
Kan ik hier even op verderborduren? Ik heb nog een seagate goflex home liggen maar weet niet of deze aan die eisen voldoet. Naar wat zoek ik precies in de specificaties? Zou het mogelijk zijn om de htpc via wifi spul te laten downloaden via coutchpotato naar die nas die ik dan via een switch tussen de htpc en nas bekabeld aansluit? Ik heb namelijk etgens anders een wifi router maar kan geen kabel trekken naar het mediacenter/nas. Kan het anders wel even schetsen zodra ik thuis ben.

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 21:44
kroegtijger schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:44:
[...]

Persoonlijk ben ik meer liefhebber ervan om alles waar mogelijk via CEC te doen, zodat je alle hardware met 1 remote kan bedienen, de factory-remotes van je TV of receiver kan gebruiken én geen line-of-sight nodig hebt naar je device toe (oftewel, die mag ook ergens in een kast staan) omdat je toch via HDMI je sturing naar je device brengt. Helaas is dat niet altijd mogelijk,
Je zou eventueel deze CEC adapter kunnen gebruiken.

productreview: Pulse-Eight USB CEC adapter review door Solarsparc

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 15:15
Dat weet Kroegtijger wel :) Als je op zijn naam zoekt i.c.m. CEC dan kom je een shitload aan posts over de Pulse-Eight USB CEC adapter tegen ;)

Wat hij volgens mij bedoelt is dat dit niet altijd mogelijk is omdat niet alle hardware dit ondersteunt. Oude tv's of receivers bijvoorbeeld.

Waar ik zelf dan weer mee zit is dat het toepassen van CEC geen garantie is dat je Windows redelijk kan bedienen. Het lijkt vooral XBMC te zijn waarin dit goed werkt.

[ Voor 52% gewijzigd door Joster op 10-09-2014 13:30 ]

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Ik heb deze Lenovo MCE remote:
Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/41qO3D4V%2BGL.jpg

Een Harmony was voor mij complete overkill, maar CEC werkt maar half op mijn televisie. MCE remotes hebben als voordeel dat XBMC ze meteen feilloos herkent. Leuk detail is dat je met de nummertoetsen in gsm-stijl ook tekst kan typen in XBMC.

[ Voor 13% gewijzigd door boe2 op 10-09-2014 13:37 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 10:15
boe2 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 13:37:
[afbeelding]

Een Harmony was voor mij complete overkill, maar CEC werkt maar half op mijn televisie. MCE remotes hebben als voordeel dat XBMC ze meteen feilloos herkent. Leuk detail is dat je met de nummertoetsen in gsm-stijl ook tekst kan typen in XBMC.
Die heb ik laatst weggegooid. Dacht hem niet meer nodig te hebben. Was trouwens een Philips MCE remote dus die van jou zal zeker uit dezelfde fabriek komen.

• kroegtijger
BFmango schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:58:
[...]

Kan ik hier even op verderborduren? Ik heb nog een seagate goflex home liggen maar weet niet of deze aan die eisen voldoet. Naar wat zoek ik precies in de specificaties? Zou het mogelijk zijn om de htpc via wifi spul te laten downloaden via coutchpotato naar die nas die ik dan via een switch tussen de htpc en nas bekabeld aansluit? Ik heb namelijk etgens anders een wifi router maar kan geen kabel trekken naar het mediacenter/nas. Kan het anders wel even schetsen zodra ik thuis ben.
Het probleem om wifi op een HTPC toe te passen is dat de bandbreedte nog wel eens tekort kan schieten bij FullHD content (zeker als daar ook nog eens HD-audio bij komt) in combinatie met de stabiliteit van de verbinding. Het kan goed werken, maar het gaat even zo vaak fout met een dergelijke setup. Ik zou er in ieder geval niet op gokken, en de HTPC toch proberen via bekabelde verbinding aan te sluiten. Alleen als het écht niet anders kan, dan maar via Wifi.
Je zou de NAS ook rechstreeks aan de NIC van de HTPC kunnen zetten en via wifi naar de rest van je netwerk, maar dan moet je HTPC altijd aan staan om je NAS beschikbaar te maken voor de rest van de omgeving. Niet handig. Daarnaast is het ook niet heel erg snel om het op die manier te doen, veel kans op storingen en het is duurder (meer hardware nodig). Oftewel, dat lijkt me geen goed plan ;)
Dan kan je beter de NAS ook de downloads laten afhandelen, en is je enige bottleneck dus of wifi snel genoeg is voor de HTPC.

iRacing Profiel

• kroegtijger
Joster schreef op woensdag 10 september 2014 @ 13:28:
Dat weet Kroegtijger wel :) Als je op zijn naam zoekt i.c.m. CEC dan kom je een shitload aan posts over de Pulse-Eight USB CEC adapter tegen ;)

Wat hij volgens mij bedoelt is dat dit niet altijd mogelijk is omdat niet alle hardware dit ondersteunt. Oude tv's of receivers bijvoorbeeld.
:Y Correct inderdaad. Daarnaast is niet alle hardware met elkaar compatible. Zit met name in de merken onderling. Sony, Panasonic, samsung etc gaan meestal wel goed, maar oa LG gaat vaak mis icm CEC (maar zelfs dat geeft geen garantie dat alles ook goed werkt). Het principe is dus heel mooi, maar in de praktijk kan het problemen geven. Als het allemaal goed werkt, wil je bijna niet anders meer ;)
Waar ik zelf dan weer mee zit is dat het toepassen van CEC geen garantie is dat je Windows redelijk kan bedienen. Het lijkt vooral XBMC te zijn waarin dit goed werkt.
De kans is zelfs groot dat je het niet prettig vind functioneren om windows mee te bedienen. Het is prima om een aantal; pre-defined knoppen mee in te stellen waardoor XBMC en andere toepassingen heel goed te gebruiken is in de basis-funcitonaliteit, maar wil je echt wat dieper erop in gaan, dan zou ik eigenlijk ook geen remote meer willen gebruiken, maar ofwel direct met draadloos toetsenbord met touchpad (zoals Lgitech K400) ofwel een TightVNC-achtige oplossing aan de gang gaan vanaf laptop/tablet.

Ik heb er zelf nu een toetsenbord bij liggen en kan via TightVNC m over nemen, en dat laatste gebruik ik eigenlijk uitsluitend nog maar. Vanaf de bank met die kleine lettertjes op 1080p is toch niet ideaal, en met TightVNC wordt het prima leesbaar op de laptop :)

Daarnaast kan je natuurlijk heel erg veel via remote management tools oplossen op de achtergrond en hoef je helemaal niet op die machine zelf te zijn.

iRacing Profiel

• BFmango
kroegtijger schreef op woensdag 10 september 2014 @ 14:03:
[...]

Het probleem om wifi op een HTPC toe te passen is dat de bandbreedte nog wel eens tekort kan schieten bij FullHD content (zeker als daar ook nog eens HD-audio bij komt) in combinatie met de stabiliteit van de verbinding. Het kan goed werken, maar het gaat even zo vaak fout met een dergelijke setup. Ik zou er in ieder geval niet op gokken, en de HTPC toch proberen via bekabelde verbinding aan te sluiten. Alleen als het écht niet anders kan, dan maar via Wifi.
Je zou de NAS ook rechstreeks aan de NIC van de HTPC kunnen zetten en via wifi naar de rest van je netwerk, maar dan moet je HTPC altijd aan staan om je NAS beschikbaar te maken voor de rest van de omgeving. Niet handig. Daarnaast is het ook niet heel erg snel om het op die manier te doen, veel kans op storingen en het is duurder (meer hardware nodig). Oftewel, dat lijkt me geen goed plan ;)
Dan kan je beter de NAS ook de downloads laten afhandelen, en is je enige bottleneck dus of wifi snel genoeg is voor de HTPC.
Bedankt! Dan stop ik gewoon een interne hdd in de htpc die ik gebruik voor het os en xbmc en alle films. Zou er veel verschil tussen sata300 en sata600 zitten als ik dat doe? Ik kan op het internet wat benchmarks vindrn maar daar wordt altijd iets anders gebenchd dan ik in real life zou gebruiken.

• kroegtijger
BFmango schreef op woensdag 10 september 2014 @ 14:23:
[...]

Bedankt! Dan stop ik gewoon een interne hdd in de htpc die ik gebruik voor het os en xbmc en alle films.
Lijkt me de meest logische optie inderdaad. Afhankelijk van het OS zou je eventueel ook kunnen overwegen om te kiezen voor OpenElec (of vergelijkbaar) op een USB3-stick te plaatsen, en de HDD dedicated voor media-content te houden. Zodoende kan je de HDD laten down spinnen als het systeem niet gebruikt wordt of geen content van HDD wordt gebruikt (denk bijvoorbeeld aan YouTube of andere streaming content) wat weer wat geluids-productie reduceert en daarnaast (een minimum aan) energie bespaart. (echter weegt de besparing waarschijnlijk niet op tegen de investering in een USB3-stick ;) )
Zou er veel verschil tussen sata300 en sata600 zitten als ik dat doe? Ik kan op het internet wat benchmarks vindrn maar daar wordt altijd iets anders gebenchd dan ik in real life zou gebruiken.
Nee, daar ga je helemaal niets van merken. Op een SSD merk je al amper verschil, en bij een 2.5" HDD (waarschijnlijk 5400RPM) gaat sata600 je helemaal 0 aan meerwaarde opleveren. SATA300 volstaat al ruimschoots hiervoor. De bottleneck is niet de doorvoersnelheid van je controller, maar de disk zelf die niet meer aan kan.
Uiteraard is SATA600 in benchmark-tests sneller, maar zoals je zelf al aangeeft is dat in real life vaak niet merkbaar, en áls het al merkbaar is, dan zeker niet met een 2.5" diskje.

iRacing Profiel

• kroegtijger
[afbeelding]

MCE-remotes functioneren inderdaad prima, maar kennen 2 nadelen, namelijk dat je een additionele remote erbij krijgt (ik had er op een moment zelfs 7 op tafel liggen, en toen was ik het zat :') ) en daarnaast is dus een line-of-sight nodig met de IR-receiver. Dit geldt voor elke IR-oplossing overigens.
Andere remotes die ook prima functioneren zijn de iMon (pad) devices. Ook hier is heel veel documentatie en support voor te vinden, en valt ook helemaal in te stellen naar eigen wensen.
Met CEC is het overigens vaak ook mogelijk om de numerieke toetsen als alfabetische toetsen te laten functioneren, maar ook hier is weer wat tweaken met instellingen voor nodig.

iRacing Profiel

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 13:16
Recklezz schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 12:53:
Weet iemand of de Intel Celeron N2820 processor in dit model geschikt is om een beetje rap te kunnen unrarren (sabnzb/sickbeard/couchpotato) terwijl er zonder haperen XBMC HD films gekeken worden?

Ik wil namelijk mijn huidige 24/7 HTPC vervangen voor iets zuinigers..
Ik heb windows 8.1 draaien op de nuc. Downloads komen terecht op een 256 ssd en gaan zodra ze klaar zijn over naar de aangesloten usb disc. Dit gaat op zich prima.

De nuc staat dag en nacht aan. Bij mij gaat sabnzb op pauze van 17.00 tot 23.00 dan heb je ook nooit problemen meer.

Problemen kun je denk ik eerder verwachten als je je 100mbit downloads en een dikke bluray streamt van dezelfde fysieke disc..

• Joster
kroegtijger schreef op woensdag 10 september 2014 @ 14:09:
[...]

:Y Correct inderdaad. Daarnaast is niet alle hardware met elkaar compatible. Zit met name in de merken onderling. Sony, Panasonic, samsung etc gaan meestal wel goed, maar oa LG gaat vaak mis icm CEC (maar zelfs dat geeft geen garantie dat alles ook goed werkt). Het principe is dus heel mooi, maar in de praktijk kan het problemen geven. Als het allemaal goed werkt, wil je bijna niet anders meer ;)
Dat streef ik dus ook na ;)
[...]

De kans is zelfs groot dat je het niet prettig vind functioneren om windows mee te bedienen. Het is prima om een aantal; pre-defined knoppen mee in te stellen waardoor XBMC en andere toepassingen heel goed te gebruiken is in de basis-funcitonaliteit, maar wil je echt wat dieper erop in gaan, dan zou ik eigenlijk ook geen remote meer willen gebruiken, maar ofwel direct met draadloos toetsenbord met touchpad (zoals Lgitech K400) ofwel een TightVNC-achtige oplossing aan de gang gaan vanaf laptop/tablet.
Dat snap ik. Voor die handelingen zou ik mezelf inderdaad een toetsenbord of iets dergelijks aanschaffen. Maar wat omvat dan die basis-functionaliteit in Windows? Kan je gemakkelijk andere programma's openen en bedienen? Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan Netflix, Youtube, Spotify, RTL XL, Uitzending Gemist, etc. Desnoods uit de Windows Store...
Ik heb er zelf nu een toetsenbord bij liggen en kan via TightVNC m over nemen, en dat laatste gebruik ik eigenlijk uitsluitend nog maar. Vanaf de bank met die kleine lettertjes op 1080p is toch niet ideaal, en met TightVNC wordt het prima leesbaar op de laptop :)

Daarnaast kan je natuurlijk heel erg veel via remote management tools oplossen op de achtergrond en hoef je helemaal niet op die machine zelf te zijn.
Remote management tools is al snel via telefoon / tablet? Ik zou persoonlijk het liefst zien dat mijn kids (al behoorlijk handig in XBMC en via de apps van de TV zelf ook in Netflix en Youtube) een HTPC kunnen bedienen ( = imo licht gebruik :) ) middels één afstandsbediening :)

• rob3rt
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 00:03
Hoezo overkill, die mening deel ik zeer zeker niet.

De harmony vervangt namelijk vrijwel al je (multimedia) AB's.

Denk aan:
- TV
- dvd/cd
- htpc
- versterker
- radio/tuner
- decoders (upc/ziggo/sat/digitenne/etc)
- etc...

Dus 1 AB voor alles, als je de juiste neemt (bv met RF) heb je ook het probleem van richten niet.
In dat geval plaats je de IR ogen bij je apparatuur (bv in de kast) neer, de harmony zend via RF uit naar de IR ontvanger welke het signaal naar de ogen stuurt (in de kast), of direct zelf via IR kan ook.

Nee overkill vind ik het dus zeer zeker niet, met de harmony kan je vrijwel alles bedienen op multi media gebied.
Verhgeet ok niet het aller sterkste punt is het gecombineerd gebruik, dus 1 instelling waarmee je meerdere apparaten tegelijk bediend bv:
Volume knoppen reageert je versterker, de nummer/channel knop voor je TV decoder en helderheid/contrast/andere instellingen weer de TV zonder dat je iets doet etc...

Je bedient dus meerdere apparaten tegelijk zonder dat je zelf hierbij hoeft na te denken en dat met 1 ab.

Daar je dit (RF+ir blaster) eigenlijk met vrijwel geen enkel andere AB kunt is de harmony voor mij absoluut een must voor de huiskamer.

• Joster
Nu we het toch over CEC hadden, heeft er iemand hier ervaring mee? https://sites.google.com/site/chir21/home/CEC-Tray

• Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-09 19:49
kroegtijger schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:44:
[...]

Je hebt wel een line-of-sight nodig voor het apparaat die de signalen doorstuurt :)

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

• kroegtijger
Joster schreef op woensdag 10 september 2014 @ 17:21:
[...]

Dat streef ik dus ook na ;)

[...]

Dat snap ik. Voor die handelingen zou ik mezelf inderdaad een toetsenbord of iets dergelijks aanschaffen. Maar wat omvat dan die basis-functionaliteit in Windows? Kan je gemakkelijk andere programma's openen en bedienen? Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan Netflix, Youtube, Spotify, RTL XL, Uitzending Gemist, etc. Desnoods uit de Windows Store...
Dat is helaas heel erg afhankelijk van wat je aan het doen bent. Zo kan je bijvoorbeeld app-versie van Skype vrijwel niet via remote bedienen, maar gaat dat weer prima in de desktop-versie. RTL XL, Spotify, YouTube, Netflix, Uitzending gemist etc kan allemaal via XBMC Add-Ons (scheelt ook nog eens reclame) dus daar heb je geen enkel probleem mee om met remote te bedienen. Als het goed is zal je amper nog iets buiten XBMC om moeten doen, en zelfs dat is prima op te starten via de Advanced Launcher.
Kort gezegd kan je stellen dat zo ongeveer alles wat je met keyboard commands kan doen, ook met remote kan.
Remote management tools is al snel via telefoon / tablet? Ik zou persoonlijk het liefst zien dat mijn kids (al behoorlijk handig in XBMC en via de apps van de TV zelf ook in Netflix en Youtube) een HTPC kunnen bedienen ( = imo licht gebruik :) ) middels één afstandsbediening :)
Management is niet echt iets voor kinderen; ik heb het dan over bijvoorbeeld over remote connecten naar de diverse management-tools (meestal in MMC), maar ook via web-interfaces e.d. Daar heb je eigenlijk alleen maar als beheerder behoefte aan voor als de disk bijvoorbeeld vol loopt, een service blijft hangen of er wat fine-tuning gedaan kan / moet worden. Meestal doe je dat dus vanaf een laptop of een ander werk-station. Zeker als het een machine betreft die in de huiskamer staat kan de rest van het gezin het meestal ook wel waarderen als niet de hele avond de TV door papa's hobby niet kan worden gebruikt ;)

Daarnaast heb je natuurlijk ook de remote control apps, maar dat is meer voor bediening van XBMC zelf, en is meer een vervanging voor de afstandsbediening. Dat gebruik ik zelf zelden tot nooit. Het is soms nog wel eens handig als je fanatiek op zoek gaat in YouTube, of bijvoorbeeld je muziek-collectie om dan via het touchscreen ipv via onscreen keyboard je zoekopdrachten in te geven.

iRacing Profiel

• kroegtijger
Aurora schreef op donderdag 11 september 2014 @ 13:12:
[...]

Je hebt wel een line-of-sight nodig voor het apparaat die de signalen doorstuurt :)
Dat klopt, en daarom wordt daar meestal de TV voor genomen. Immers, een TV waar je geen line-of-sight naartoe hebt noemen we in de regel een radio :+

iRacing Profiel

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 21:44
Vanmorgen mijn NUC binnen gekregen, wat een mooi apparaatje. Helaas heeft de webshop niet de RAM module erbij geleverd. (Was een aparte order, 10 min. erna :P) Hopelijk krijg ik deze morgen alsnog geleverd.

Ik ben me nu even in aan 't lezen hoe het werkt om OpenElec vanaf een USB stick te booten. Mijn handen jeuken om te beginnen :)

• Joster
kroegtijger schreef op donderdag 11 september 2014 @ 14:25:
[...]

Dat is helaas heel erg afhankelijk van wat je aan het doen bent. Zo kan je bijvoorbeeld app-versie van Skype vrijwel niet via remote bedienen, maar gaat dat weer prima in de desktop-versie. RTL XL, Spotify, YouTube, Netflix, Uitzending gemist etc kan allemaal via XBMC Add-Ons (scheelt ook nog eens reclame) dus daar heb je geen enkel probleem mee om met remote te bedienen. Als het goed is zal je amper nog iets buiten XBMC om moeten doen, en zelfs dat is prima op te starten via de Advanced Launcher.
Kort gezegd kan je stellen dat zo ongeveer alles wat je met keyboard commands kan doen, ook met remote kan.
Op het dik gedrukte: Mjah, ik weet alleen niet of ik dat wel wil ;) Maar misschien moet ik gewoon compleet "om" en XBMC als de basis gebruiken zodat ik er amper nog buiten moet zoals je schrijft :)

Ben overigens wel benieuwd welke Add-Ons je precies bedoelt, Netflix en Spotify zijn toch verre van officieel voor XBMC? Of doel je op Add-Ons die de applicatie starten met Advanced Launcher..? En ik naam aan dat je dan nog steeds Windows als OS aan raadt i.v.m. Netflix?
[...]

Management is niet echt iets voor kinderen; ik heb het dan over bijvoorbeeld over remote connecten naar de diverse management-tools (meestal in MMC), maar ook via web-interfaces e.d. Daar heb je eigenlijk alleen maar als beheerder behoefte aan voor als de disk bijvoorbeeld vol loopt, een service blijft hangen of er wat fine-tuning gedaan kan / moet worden. Meestal doe je dat dus vanaf een laptop of een ander werk-station. Zeker als het een machine betreft die in de huiskamer staat kan de rest van het gezin het meestal ook wel waarderen als niet de hele avond de TV door papa's hobby niet kan worden gebruikt ;)

Daarnaast heb je natuurlijk ook de remote control apps, maar dat is meer voor bediening van XBMC zelf, en is meer een vervanging voor de afstandsbediening. Dat gebruik ik zelf zelden tot nooit. Het is soms nog wel eens handig als je fanatiek op zoek gaat in YouTube, of bijvoorbeeld je muziek-collectie om dan via het touchscreen ipv via onscreen keyboard je zoekopdrachten in te geven.
Inderdaad, we zijn het eens :) Ik bedoelde dan ook dat management en remote control apps voor mij zijn. De kinderen moeten het kunnen bedienen met de AB :)

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 20:43
Vraagje aan de NUC gebruikers, is geluid via Hdmi en de audio uitgang tegelijk te gebruiken in XBMC? Ik heb nog een receiver zonder hdmi dus wil de NUC ook kunnen gebruiken als de tv uitstaat. Ik wil echter niet elke keer de audio uitgang apart moeten aanzetten als ik alleen muziek wil luisteren..

• kroegtijger
yorroy schreef op donderdag 11 september 2014 @ 16:31:
Vraagje aan de NUC gebruikers, is geluid via Hdmi en de audio uitgang tegelijk te gebruiken in XBMC? Ik heb nog een receiver zonder hdmi dus wil de NUC ook kunnen gebruiken als de tv uitstaat. Ik wil echter niet elke keer de audio uitgang apart moeten aanzetten als ik alleen muziek wil luisteren..
Nee, dat zal niet gaan voor zover ik weet zonder additionele hardware. In XBMC kies je voor een bepaalde output, maar het is niet mogelijk voor meerdere outputs te kiezen. Je zult dit dus steeds om moeten zetten dan.
Je zou kunnen overwegen om een switchbox erbij te zetten die zowel op HDMI als op een andere digitale output simultaan kan uitzenden, maar ik heb ook die eigenlijk nog niet eerder gezien (maar dan ook nog nooit naar gezocht eigenlijk).

iRacing Profiel

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Ze bestaan, alleen zijn ze verrekte duur. Voor dat geld kun je ook een 2ehands receiver met HDMI-aansluitingen aanschaffen.

[ Voor 22% gewijzigd door DaMarcus op 11-09-2014 20:33 ]

• kroegtijger
DaMarcus schreef op donderdag 11 september 2014 @ 20:33:
Ze bestaan, alleen zijn ze verrekte duur. Voor dat geld kun je ook een 2ehands receiver met HDMI-aansluitingen aanschaffen.
Maar kan die ook simultaan de output geven? Dat nog buiten dat het qua prijs totaal niet interessant is.

iRacing Profiel

• nicoho
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-09 23:23
Zou het niet mogelijk zijn om in xbmc een audio output omschakeling knopje te maken?
Er zit al iets dergelijks in yatse maar dat is de enige functie in yatse die ik nog niet werkend heb gekregen.

• kroegtijger
nicoho schreef op donderdag 11 september 2014 @ 22:53:
Zou het niet mogelijk zijn om in xbmc een audio output omschakeling knopje te maken?
Er zit al iets dergelijks in yatse maar dat is de enige functie in yatse die ik nog niet werkend heb gekregen.
Iets dergelijks is er natuurlijk al wel, maar dat werkt niet heel erg praktisch.
Ik heb zelf lange tijd hetzelfde probleem gehad. Receiver heeft geen HDMI. De oplossing was simpel, maar niet altijd even praktisch. Vanaf de HTPC met HDMI naar de TV, en daar vandaan met toslink naar de receiver. In principe werkt dat vrijwel alles, behalve DTS. De tv doet netjes passthrough van DD51, dus incidenteel moet ik ofwel downmixen naar 2.0 wat op de receiver dan wel weer via ProLogic terug wordt gezet (maar dat is aanzienlijk minder mooi) ofwel 2.0 accepteren. Om toch DTS te kunnen doen ligt er nog wel een tosslink van HTPC naar receiver, maar die gebruikte ik eigenlijk nooit, aangezien dan eerst XBMC moet worden aangepast, daarna de receiver naar andere input moet worden gezet, en dan na afloop van de film alles weer terug zetten... Dan is DD51 ook een prima alternatief. Alleen als een film uitsluitend DTS bevat was het de moeite waard, maar anders schoot de set toch eigenlijk al wel te kort om de meerwaarde het werk dat je eraan hebt te overstijgen.

iRacing Profiel

• nicoho
Mijn TV geeft niks door als hij niet aanstaat. En ik wil de HTPC ook gebruiken als muziek speler waarbij ik de bib mode van yatse gebruik. Om even een addon te starten om de audio output om te schakelen vind ik dan geen probleem. Het moet dan wel zonder beeld kunnen. Ik kan met yatse namelijk wel addons starten. Kun je me in de richting van een addon wijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

kroegtijger schreef op donderdag 11 september 2014 @ 21:09:
[...]

Maar kan die ook simultaan de output geven? Dat nog buiten dat het qua prijs totaal niet interessant is.
Simultane output is mogelijk. Dure oplossing maar scheelt je wel het inschakelen van de TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
nicoho schreef op donderdag 11 september 2014 @ 23:36:
Mijn TV geeft niks door als hij niet aanstaat. En ik wil de HTPC ook gebruiken als muziek speler waarbij ik de bib mode van yatse gebruik. Om even een addon te starten om de audio output om te schakelen vind ik dan geen probleem. Het moet dan wel zonder beeld kunnen. Ik kan met yatse namelijk wel addons starten. Kun je me in de richting van een addon wijzen?
Je hebt geluk dat er iemand met hetzelfde probleem zat en het helemaal voor je verholpen heeft:
http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=192480

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Zo, ik heb de NUC en geheugen uit TS ook gekocht :D Morgen binnen hopelijk ^^

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
Ik ook :) Samen met een 2TB HDD en een 8GB USB 3.0 USB-stick.

Maar ik weet nog steeds niet welke remote ik erbij moet nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

kroegtijger schreef op donderdag 11 september 2014 @ 23:22:
[...]
Iets dergelijks is er natuurlijk al wel, maar dat werkt niet heel erg praktisch.
Ik heb zelf lange tijd hetzelfde probleem gehad. Receiver heeft geen HDMI.
Onze Chinese vrinden van DX hebben daar kastjes voor. Heb ik ook heel even gebruikt, tot ik een nieuwe receiver met HDMI kon kopen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Nu een stuk of 10 van deze apparaatjes al bij diverse geplaatst :)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC Kit DN2820FYKH€ 116,67€ 116,67
1Kingston ValueRAM KVR16LS11/4€ 35,82€ 35,82
1Crucial MX100 256GB€ 89,95€ 89,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 242,44

Veelal geleverd met pricewatch: Kingston SSDNow 30GB SSDNow S200 30GB ipv de crucial (alleen openelec). Werkt als een trein!
Even een bios update erop en voilá :) (dit duurde nog het langste van alles)

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 12:39

mvds

Totally awesome!

Web-Brielle schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 09:46:
Veelal geleverd met pricewatch: Kingston SSDNow 30GB SSDNow S200 30GB ipv de crucial (alleen openelec). Werkt als een trein!
Even een bios update erop en voilá :) (dit duurde nog het langste van alles)
Die heb ik inderdaad ook staan:
#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial CT51264BF160BJ€ 34,99€ 34,99
1Kingston SSDNow 30GB SSDNow S200 30GB€ 31,-€ 31,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 182,66

Werkt perfect samen met een Logitech Harmony, gaat aan en uit via de remote. Draait als een zonnetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 17:28
mphilipp schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 09:34:
[...]

Onze Chinese vrinden van DX hebben daar kastjes voor. Heb ik ook heel even gebruikt, tot ik een nieuwe receiver met HDMI kon kopen.
Welke bedoel je precies, net even gezocht maar kon dat dat apparaatje niet vinden.
Zit er aan te denken om mijn HDX-1000 te vervangen door een NUC maar ben wel optical of coax-digital nodig voor audio naar receiver. Verder gebruik ik een NAS voor storage.

Gewenste situatie
HDMI NUC-->HDMI TV
----------------->Optical/Coax Teufel receiver

[ Voor 10% gewijzigd door Appie Heijn op 12-09-2014 10:56 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
Appie Heijn schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:56:
[...]

Welke bedoel je precies, net even gezocht maar kon dat dat apparaatje niet vinden.
Zit er aan te denken om mijn HDX-1000 te vervangen door een NUC maar ben wel optical of coax-digital nodig voor audio naar receiver. Verder gebruik ik een NAS voor storage.

Gewenste situatie
HDMI NUC-->HDMI TV
Misschien een goedkope usb geluidskaart met optical out?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:18
Lol zo te zien ben ik niet de enige die de NUC besteld heeft :). Mijn PCH C200 is eergisteren overleden dus ik zocht iets nieuws en dit leek me wel een goede opvolger. Ik heb gelukkig een versterker met HDMI dus meer heb ik niet nodig. Ik heb er meteen een Harmony 350 bij gekocht. Die voldoet prima, een schermpje op de remote vind ik wat overbodig gezien ik maar 3 "doelen heb"; radio, tv, mediaspeler.

Morgen maar niet teveel plannen zodat ik het eea kan installeren en configureren :+.

Nu alleen nu kijken wat ik met mijn interne HD ga doen van mijn PCH. Die zit namelijk nok vol en kan ik niet meer kwijt.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Ik zit er aan te denken om die NUC gewoon diskless te maken en te laten booten vanaf USB/iSCSI. Dat scheelt weer :) Blijft toch apart dat dat ding gewoon 50GB blu-ray's met DTS-HD met 2 vingers in z'n neus af kan spelen... dat was een paar jaar terug echt een stuk lastiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Appie Heijn schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:56:
[...]

Gewenste situatie
HDMI NUC-->HDMI TV
Misschien is deze Gigabyte Brix dan iets? Volgens wat berichten op websites gaat het om een optische S/PDIF verbinding, maar ik durf dat niet met zekerheid te zeggen. Dit zou dan een voorbeeld van het benodigde kabeltje zijn: http://www.allekabels.nl/...he---Mini-Jack-Kabel.html. Jammer dat de specificaties van Gigabyte of de handleiding niet duidelijker is.

[ Voor 13% gewijzigd door ArChie op 12-09-2014 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicoho
inderdaad op DX hebben ze relatief goedkope splitters voor HDMI naar HDMI + audio. ook met optical
http://www.dx.com/s/hdmi+audio.
maar ik ga eerst de dual audio optie proberen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
nicoho schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 12:01:
inderdaad op DX hebben ze relatief goedkope splitters voor HDMI naar HDMI + audio. ook met optical
http://www.dx.com/s/hdmi+audio.
maar ik ga eerst de dual audio optie proberen:)
Thanks die zocht ik, Toslink is prima :) had gezocht op hdmi to optical en kreeg niet hetgeen wat ik zocht.

Had idd ook al aan een USB geluidskaart met digitale uitgang gekeken. Echter toch weer een extra stukje hardwaren wat wellicht rekenkracht, stroom, drivers nodig heeft. De DX oplossing is als het goed is wat meer fail-proof lijkt mij. Ben je alleen stroom en nog een extra hdmi kabel nodig om het helemaal compleet te maken.

Voor de liefhebbers, deze schijnt ook goed te werken met openelec
http://www.turtlebeach.co...s-accessories/micro-ii/31

Ben nog even aan het oriënteren, zijn wel meer leuke optie's natuurlijk. Gebruiken jullie de NUC behalve als mediaspeler nog voor andere dingen?

Waar ik nog een beetje aan zit te twijfelen.
HDX(met laatste popcorn firmware)
+Eigenlijk alles afspeelbaar zonder te zitten klooien. Zowel vanaf interne HD als vanaf NAS.
-DTSHD kan hij niet omzetten naar DTS of DD(teufel receiver kan max DTS aan)
-Vrij lomp(ivm gebruik in caravan)**
-Zeer traag om films over te zetten op interne HD(voor vakantie)
**Zelfde zal ook gaan gelden voor een nieuwe mediaspeler met interne HDD

NUC
+/-Kan alles afspelen met juiste codecs(als nadeel wellicht vaak geklooi met codecs?)
+Zo'n beetje volledige vrijheid mbt besturingssysteem/media player gedeelte
+Compact
+Volwaardige PC voor basis gebruik, beetje internetten, email checken, inloggen op webbased systeem werk, dit lijkt mij ideaal wanneer ik vanaf een camping toch aan het werk moet wanneer we lange weekeindjes weg gaan.
-Geen digitale audio uitgang(behalve HDMI) out of the box

[ Voor 64% gewijzigd door Appie Heijn op 12-09-2014 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Appie Heijn schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 15:30:
[...]
+/-Kan alles afspelen met juiste codecs(als nadeel wellicht vaak geklooi met codecs?)
Ik heb met XBMC nog nooit geklooi met codes gehad hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
OK, maar jij draait het op openelec of?

Zit nog wel een beetje met DTS-HD, DTS-MA en Dolby TrueHD, deze zie ik steeds vaker opduiken, mijn Teufel Decoder Station gaat max tot DTS.
Weet ieman of deze 3 audiosporen te downmixen zijn naar DTS of Dolby Digital? Is het uberhaupt mogelijk en is de NUC krachtig genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

XBMC met OpenElec speelt alles. En volgens mij doet ie dat op Windows ook. Ik heb een hele tijd XBMC op Windows gedraaid en heb nog nooit een codec moeten installeren. Meestal is dat ook het begin van het einde, dus ben ik erg blij dat ik van die zooi af ben een OpenElec kan gebruiken.
En als je dan persé Windows nodig hebt voor games ofzo, maak 'm dan dual boot, of zet desnoods OpenElec op een stick. Het heeft helemaal niet veel nodig, that's the beauty of it!

BTW: in DTS-HD enzo zit altijd een DTS core track. Die speelt ie altijd af. Ik had eerst een Raspberry Pi nl en die kan geen DTS-HD en al die andere HD formaten. Maar toch speelde hij het af. Dat was dus de DTS track. De receiver verklikte 'm door op DTS te blijven staan. Nu met de NUC gaat ie gewoon naar DTS-HD enzo.

[ Voor 25% gewijzigd door mphilipp op 12-09-2014 16:11 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
mphilipp schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 16:09:
XBMC met OpenElec speelt alles. En volgens mij doet ie dat op Windows ook. Ik heb een hele tijd XBMC op Windows gedraaid en heb nog nooit een codec moeten installeren. Meestal is dat ook het begin van het einde, dus ben ik erg blij dat ik van die zooi af ben een OpenElec kan gebruiken.
En als je dan persé Windows nodig hebt voor games ofzo, maak 'm dan dual boot, of zet desnoods OpenElec op een stick. Het heeft helemaal niet veel nodig, that's the beauty of it!

BTW: in DTS-HD enzo zit altijd een DTS core track. Die speelt ie altijd af. Ik had eerst een Raspberry Pi nl en die kan geen DTS-HD en al die andere HD formaten. Maar toch speelde hij het af. Dat was dus de DTS track. De receiver verklikte 'm door op DTS te blijven staan. Nu met de NUC gaat ie gewoon naar DTS-HD enzo.
Met een officiële Netflix zal je ook wel aan Windows moeten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
mphilipp schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 16:09:

OpenElec is inderdaad prima, maar XBMC draait ook uitstekend onder Windows hoor. Heb hier alle2 in gebruik, en alle2 heeft voor- en nadelen. Met name de add-ons die je wilt gaan gebruiken maken welk OS een handige keuze is. Voor een kale installatie is XBMC op OpenElec ideaal, maar wil je bepaalde additionele functionaliteiten toevoegen, externe programma's aanspreken etc dan is het heel erg afhankelijk van wat je wilt.
Het nadeel van OpenElec is dat het niet zo "Open" is als de naam doet vermoeden. Dat is bewust gedaan, zodat er een heel snel en stabiel systeem ligt, maar daarmee wordt het tweaken van je systeem wel weer lastiger. Met name als je tuners e.d. wilt gaan toevoegen kan dat problemen geven (maar hoeft niet per sé).

[ Voor 20% gewijzigd door kroegtijger op 12-09-2014 17:00 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
XBMC heeft zijn eigen codecs ingebakken op basis van Ffdshow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Voor mij voldoet het iig perfect. Hij speelt alle films af die ik wil en ik heb een TV server (tvheadend) op mijn NAS/downloadserver draaien en zo kan ik ook nog tv kijken. Plugins gebruik ik niet veel. Netflix kan ik via mijn Android naar de (smart)TV sturen.

Als het niet echt hoeft, wil ik geen Windows op zo'n ding. OpenELEC is een gestripte Linux, dus vandaar dat je er niet veel aan kunt rommelen. Maar het is purpose built voor XBMC en uiteraard zijn er weer mensen die er andere dingen mee willen doen, en dat wordt dan lastig.

• kroegtijger
mphilipp schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 18:25:
Voor mij voldoet het iig perfect. Hij speelt alle films af die ik wil en ik heb een TV server (tvheadend) op mijn NAS/downloadserver draaien en zo kan ik ook nog tv kijken. Plugins gebruik ik niet veel. Netflix kan ik via mijn Android naar de (smart)TV sturen.

Als het niet echt hoeft, wil ik geen Windows op zo'n ding. OpenELEC is een gestripte Linux, dus vandaar dat je er niet veel aan kunt rommelen. Maar het is purpose built voor XBMC en uiteraard zijn er weer mensen die er andere dingen mee willen doen, en dat wordt dan lastig.
Klopt inderdaad. OpenElec is ook een prima systeem, maar je moet wel op de hoogte zijn van de beperkingen voordat je ergens een keuze in kan maken natuurlijk, dus is het wel zinvol om er even bij te vermelden dat er voor vrijwel elk OS wel voor- en nadelen te vinden zijn, waarmee het uiteindelijk dus aan de eindgebruiker is om een keuze daarin te maken :)

iRacing Profiel

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Tuurlijk, maar dat geldt voor alles. Als de eisen en randvoorwaarden bekend zijn, kun je een keuze maken. Maar in de basis voldoet OpenElec als mediaplayer prima. Eea is ook nog afhankelijk van wat je onder mediaplayer verstaat. Als je er ook nog op wilt kunnen gamen, is dat imho al geen mediaplayer functionaliteit meer. Evengoed jammer dat zaken als Netflix niet ondersteund worden in XBMC, maar dat ligt niet aan XBMC.

Kijk, met een NAS heb je dat ook. Ik bedoel dan de kant-en-klare NASjes. Allemaal slaan ze data op, en dat is ook het doel van een NAS. Maar niet iedereen wil het daarbij laten, en dan komen er allerlei functies bij: downloaden, streamen, transcoden, online storage, noem maar op. Je moet dus heel goed kijken wat je er precies mee wilt.

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 10:28
Ik heb sinds gisteren dezelfde setup in huis gehaald als de TS, alleen als ik hem via hdmi aansluit op m'n tv blijft m'n beeld zwart... Iemand een idee waar het aan kan liggen? Het powerknopje ligt op en het tekentje daarboven ook, verder gebeurt er niets. Ook op m'n toetsenbord gaan de lampjes aan.

Nevermind, heb de jumper verwijderd en een bios recovery gedaan, nu laadt ie wel

[ Voor 13% gewijzigd door Slaapje op 13-09-2014 12:55 ]

To dare is to do

• DennusB
  • Niet online
Vandaag binnen gekregen :) Normale 2,5" HDD in gepropt, Windows 8.1 & XBMC er op, draait als een tiet :) Ben er tot nu toe erg blij mee. Kwam er alleen achter dat ie onder Windows geen DTS HD kan uitsturen, dus miss toch nog keer OpenElec er op ! Maar voor nu werkt het erg goed :D

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

DennusB schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 15:02:
Kwam er alleen achter dat ie onder Windows geen DTS HD kan uitsturen, dus miss toch nog keer OpenElec er op ! Maar voor nu werkt het erg goed :D
Is dat niet een driverkwestie of instelling? Toen ik mijn mediacenter nog onder Windows 7 draaide, moest ik in de driver aangeven welke formaten hij allemaal moest verwerken.

• DennusB
  • Niet online
mphilipp schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 15:04:
[...]

Is dat niet een driverkwestie of instelling? Toen ik mijn mediacenter nog onder Windows 7 draaide, moest ik in de driver aangeven welke formaten hij allemaal moest verwerken.
Het blijkt een bekend probleem te zijn met dit ding geloof ik? Iemand hier ervaring er mee?

• rob3rt
heeft iemand ervaring met openelec en uefi boot?

Heb dus een intel nuc, 4gb ram en een 128GB SSD erin zitten.
Draai de laatste stable openelec (4.0.6) 64bits versie.

Nu ondersteund de NUC uiteraard ook uefi boot, als ik goed gelezen heb openelec ook.

Heb dus alles draaiende, maar hoe activeer ik nu die eufi boot en profiteer van de voordelen ervan?

Als ik nu in de bios ga, ziet ie geen uefi boot devices

Waarschijnlijk zal ik de eufi shell moeten selecteren en dan iets moeten aanpassen, maar wat?

Is er geen 'kant en klare' install waarbij je zelf niets hoeft te editen, behalve wellicht hier en dan een instellingen in de bios/xbmc?

• DennusB
  • Niet online
Wat zou het voordeel van UEFI zijn dan met booten van linux?

• rob3rt
vooral boot snelheid
Hierdoor zou het nog sneller booten, ook worden geloof ik netwerk/disk/gpu drivers direct geladen bij boot als je vanuit de sleep/standby modus start etc. Windows 8.1 doet dit nu ook, daardoor boot ie ook zo snel.

• Yammie74
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 20:57
Gisteren ook een NUC 2820 aangeschaft, maar ik denk dat ik ermee terug kan.
Zo nu en dan krijg ik de melding CPU FAN Stopped.

En als de fan draait dan maakt deze een herrie (vind ik) en maakt volgens de bios 2700 toeren.
Volgens mij moet je het kastje niet tot nauwelijks horen. Wat is jullie ervaring?

• dimako_
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:38

dimako_

Vogel

Yammie74 schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 20:39:

En als de fan draait dan maakt deze een herrie (vind ik) en maakt volgens de bios 2700 toeren.
Volgens mij moet je het kastje niet tot nauwelijks horen. Wat is jullie ervaring?
Inderdaad, het kastje hoor je zo goed als niet.
Dus als die herrie maakt is wat mij betreft niet normaal.

• BlueHD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:46
Het lijkt erop dat de fan niet helemaal 100% goed is? Die kan inderdaad terug. De Intel NUC hoor je nauwelijks, enkel bij het opstarten en wellicht bij arbeidsintensieve processen. Voor de rest moet je je oor er haast tegenaan houden wil je geluid waarnemen.

• kroegtijger
BlueHD schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 20:52:
Het lijkt erop dat de fan niet helemaal 100% goed is? Die kan inderdaad terug. De Intel NUC hoor je nauwelijks, enkel bij het opstarten en wellicht bij arbeidsintensieve processen. Voor de rest moet je je oor er haast tegenaan houden wil je geluid waarnemen.
Met de fan zal waarschijnlijk niet veel mis zijn, gegeven deze prima op hoge toeren wil draaien. De kans is groter dat ofwel de fan niet goed op de CPU aansluit, en daardoor veel harder moet draaien dan nodig, of dat er een softwarematige fout zit in de settings.

iRacing Profiel

• Yammie74
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 20:57
kroegtijger schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 20:57:
[...]

Met de fan zal waarschijnlijk niet veel mis zijn, gegeven deze prima op hoge toeren wil draaien. De kans is groter dat ofwel de fan niet goed op de CPU aansluit, en daardoor veel harder moet draaien dan nodig, of dat er een softwarematige fout zit in de settings.
Ik heb bios versie 039 er op gezet, maar neem aan dat dit geen invloed heeft op de fan.
Bij aanvang stond versie 032 er op.

• kroegtijger
Yammie74 schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 21:02:
[...]

Ik heb bios versie 039 er op gezet, maar neem aan dat dit geen invloed heeft op de fan.
Bij aanvang stond versie 032 er op.
Uiteraard kan dat invloed hebben, maar dat kan je vrij eenvoudig natuurlijk even controleren of dit een known issue hiervan is.
Waarschijnlijker is dat de montage van de fan niet helemaal goed is, of dat je een fout in je settings hebt gemaakt.
Als het een montage-fout is kan je dat zien aan de temperaturen die oplopen (en dan staat het ding dus terecht op een hoog RPM te draaien), en in het 2e geval zijn je temperaturen laag, en zal je het in APM moeten zoeken vermoed ik.

[ Voor 19% gewijzigd door kroegtijger op 13-09-2014 21:37 ]

iRacing Profiel

• BFmango
Ik heb de Intel NUC met 4GB, een interne 2,5" HDD en OpenElec op een USB nu een paar dagen in bezit en wat een fijn ding is het toch! Komende van een AppleTV is dit een hele verademing.

• DennusB
  • Niet online
BFmango schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 23:20:
Ik heb de Intel NUC met 4GB, een interne 2,5" HDD en OpenElec op een USB nu een paar dagen in bezit en wat een fijn ding is het toch! Komende van een AppleTV is dit een hele verademing.
Jep het draait heel erg fijn! Ben wel benieuwd wat er dan op die HDD staat? Je films en zo?

• BFmango
DennusB schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 23:34:
[...]

Jep het draait heel erg fijn! Ben wel benieuwd wat er dan op die HDD staat? Je films en zo?
Ja, films. Ik had het wel een beetje gehad met NAS vanwege wifi. Ik heb lang nog niet alles ontdekt, maar het is een stuk fijner dan ATV2.

• DennusB
  • Niet online
BFmango schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 23:36:
[...]

Ja, films. Ik had het wel een beetje gehad met NAS vanwege wifi. Ik heb lang nog niet alles ontdekt, maar het is een stuk fijner dan ATV2.
Ja met WiFi snap ik dat inderdaad! Ding kan ook prima zelf downloaden, is ie rap zat voor :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
Ik heb hem nu ook goed draaien, alleen heb ik mijn Harmony ingesteld op Microsoft XBMC. Dit werkt prima, alleen kan ik hem niet goed aan en uitzetten. Ik heb eerst de instelling van MCE genomen, maar toen ging mijn xbox steeds aan... Iemand een idee?

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
Slaapje schreef op maandag 15 september 2014 @ 13:25:
Ik heb hem nu ook goed draaien, alleen heb ik mijn Harmony ingesteld op Microsoft XBMC. Dit werkt prima, alleen kan ik hem niet goed aan en uitzetten. Ik heb eerst de instelling van MCE genomen, maar toen ging mijn xbox steeds aan... Iemand een idee?
Ik heb mijn Harmony op een Media Center Remote ingesteld. Dan werkt alles prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Slaapje schreef op maandag 15 september 2014 @ 13:25:
Uit zetten is geen probleem; dat kan je softwarematig in XBMC zelf instellen. Aanzetten is een ander verhaal. Zonder additionele hardware of een moederbord dat wakeup on usb in S5-status ondersteund (vrijwel geen enkel bord ondersteund dit) gaat dat niet lukken. Je zult daarvoor hardware moeten gebruiken die de aan/uit switch van je computer kan bedienen, anders is er simpelweg geen methode om de boel aan te krijgen.
Alternatief is via WOL en bijvoorbeeld een smartphone.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
Deze nuc heeft toch gewoon een IR protocol? Ik kan hem namelijk wel aanzetten via mijn Harmony app, maar als ik dit wil instellen als een standaard actie binnen met activiteiten dan heb ik de originele AB nodig en die heb ik niet.

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:33
Hmm, ik heb weinig verstand van IR protocol en zo, maar onlangs heb ik een NUC DN2820FYKH met Ubuntu (kaal) geinstalleerd, XBMC er op, flircd geconfigureerd voor IR-communicatie en m'n Harmony remote geconfigureerd als Microsoft Media Center SE device. Ik kan probleemloos de NUC aan- en uitzetten met de remote.

Uitzetten is een XBMC actie, aanzetten zal dus een BIOS configuratie zijn, maar bij mij werkt het in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNFiNiTY-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-07 13:28

iNFiNiTY-

pro

Jammer dat ze de naam van XBMC veranderd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
vanaalten schreef op maandag 15 september 2014 @ 13:55:
Hmm, ik heb weinig verstand van IR protocol en zo, maar onlangs heb ik een NUC DN2820FYKH met Ubuntu (kaal) geinstalleerd, XBMC er op, flircd geconfigureerd voor IR-communicatie en m'n Harmony remote geconfigureerd als Microsoft Media Center SE device. Ik kan probleemloos de NUC aan- en uitzetten met de remote.

Uitzetten is een XBMC actie, aanzetten zal dus een BIOS configuratie zijn, maar bij mij werkt het in elk geval.
Dat laatste lijkt inderdaad te kloppen. Nog even nagezocht, en deze NUC zou het inderdaad moeten kunnen gegeven de specs (ir sensor port aanwezig). Dan zal het zeer waarschijnlijk een bios-setting zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannzyx
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-06 16:05
Heb sinds vorige week de NUC Kit D54250WYK
Alle drivers uiteraard geïnstalleerd en geüpdate, heb er windows 8.1 op draaien omdat ik ook steam in home streaming wilde gebruiken.

Enige wat ie bij mij niet doet is DTS-HD en Dolby True-HD passthrough, moet ik hiervoor openelect / XBMCbuntu draaien?

Daarnaast ook de oude harmony one uit de kast getoverd, ingesteld als MCE remote + MCE keyboard (anders had ik geen "context" menu) maar als ik op de uitknop druk op de remote dan gaat de NUC op standby en niet uit.
Het vreemde is dan dat als ie eenmaal in standby staat ik 'm niet meer met de remote aan krijg, alleen maar door op de powerbutton te drukken. Even gekeken bij device manager en CIR maar de optie "allow this device to wake the computer" is niet aanklikbaar. Iemand enige idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:33
dannzyx schreef op maandag 15 september 2014 @ 15:20:
Daarnaast ook de oude harmony one uit de kast getoverd, ingesteld als MCE remote + MCE keyboard (anders had ik geen "context" menu) maar als ik op de uitknop druk op de remote dan gaat de NUC op standby en niet uit.
Da's volgens mij een instelling in:
.xbmc/userdata/keymaps/remote.xml
... daar heb ik o.a. de regel:
code:
1
      <power>XBMC.PowerDown()</power>

Dat is volgens mij iets dat ik destijds zelf hiervoor heb aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
dannzyx schreef op maandag 15 september 2014 @ 15:20:
Heb sinds vorige week de NUC Kit D54250WYK
Alle drivers uiteraard geïnstalleerd en geüpdate, heb er windows 8.1 op draaien omdat ik ook steam in home streaming wilde gebruiken.

Enige wat ie bij mij niet doet is DTS-HD en Dolby True-HD passthrough, moet ik hiervoor openelect / XBMCbuntu draaien?
Jep, is een bug in de Windows drivers :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
vanaalten schreef op maandag 15 september 2014 @ 15:49:
[...]

Da's volgens mij een instelling in:
.xbmc/userdata/keymaps/remote.xml
... daar heb ik o.a. de regel:
code:
1
      <power>XBMC.PowerDown()</power>

Dat is volgens mij iets dat ik destijds zelf hiervoor heb aangepast.
Dat is inderdaad een van de mogelijkheden om dit werkend te krijgen :Y

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
DennusB schreef op maandag 15 september 2014 @ 15:50:
[...]

Jep, is een bug in de Windows drivers :(
:Y Maar zelf zou ik het de overstap naar OpenElec of een ander Linux-based OS niet waard vinden. De meerwaarde van HD t.o.v. niet-HD audio streams is minimaal, en komt pas eigenlijk echt tot zn recht wanneer je daar een bijpassende audio-set voor hebt (wat dus niet alleen inhoudt dat de receiver de indeling ondersteund, maar ook dat het kwalitatief dermate goed is dat het wat oplevert. Datzelfde geldt ook voor de speakers uiteraard). De meeste consumenten hebben dat niet, en zullen amper tot geen verschil horen.

[ Voor 15% gewijzigd door kroegtijger op 15-09-2014 16:04 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannzyx
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-06 16:05
Klopt ook, was ook niet van plan om over te gaan stappen vanwege de HD streams maar kon me herinneren dat het op me vorige HTPC wel werkte vandaar.

Ook maar eens op me gemak die harmony goed instellen dan, had stiekem gehoopt dat alles meteen goed zou staan als ik 'm in zou stellen als 'MCE remote' maar dat is dus helaas alleen weggelegd voor een beperkt aantal personen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardverschoo
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-07 13:45
mvds schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:04:
[...]

Die heb ik inderdaad ook staan:
#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial CT51264BF160BJ€ 34,99€ 34,99
1Kingston SSDNow 30GB SSDNow S200 30GB€ 31,-€ 31,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 182,66

Werkt perfect samen met een Logitech Harmony, gaat aan en uit via de remote. Draait als een zonnetje!
Mag ik vragen welk type Harmony je gebruikt?
En of dat onder Windows is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
Ik wil graag eens een 4K filmpje afspelen op XBMC met de NUC. Ik weet dat de output maar 1920 x 1080 is maar ik ben nieuwsgierig hoe de NUC zich houdt. Een kort demo filmpje is prima. Op usenet vind ik alleen 4K porno (en daar wordt mijn vriendin niet vrolijk van) en via google alleen maar YUV formaat video (bv hier http://www.harmonicinc.co...lip-center#4k-clip-center). XBMC ziet deze filmpjes ook niet.
Weet iemand waar ik zoiets kan downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
m3gA schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 13:42:
Ik wil graag eens een 4K filmpje afspelen op XBMC met de NUC. Ik weet dat de output maar 1920 x 1080 is maar ik ben nieuwsgierig hoe de NUC zich houdt. Een kort demo filmpje is prima. Op usenet vind ik alleen 4K porno (en daar wordt mijn vriendin niet vrolijk van) en via google alleen maar YUV formaat video (bv hier http://www.harmonicinc.co...lip-center#4k-clip-center). XBMC ziet deze filmpjes ook niet.
Weet iemand waar ik zoiets kan downloaden?
http://www.elecard.com/en/download/videos.html

Zijn 4k h265 bestanden, maar wel relatief kleine samples. Kun je eens proberen.

Of alsnog via usenet en kijken wanneer de vriendin niet thuis is ;)

[ Voor 4% gewijzigd door yorroy op 16-09-2014 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
yorroy schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 15:17:
[...]

http://www.elecard.com/en/download/videos.html

Zijn 4k h265 bestanden, maar wel relatief kleine samples. Kun je eens proberen.

Of alsnog via usenet en kijken wanneer de vriendin niet thuis is ;)
H265 wordt toch vanaf Kodi gesupport?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat heb je aan 4K als je output maximaal 1080p is :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
Verwijderd schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 17:11:
Wat heb je aan 4K als je output maximaal 1080p is :P.
Ik ben nieuwsgierig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripple20
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

Tripple20

- Target Lost -

Misschien heb je wat aan deze site:
http://bbb3d.renderfarming.net/download.html

Het is een open source film in mp4, codec is h264, volgens mij.
Duurt ruim 10 minuten.

Eventueel is er een nog grotere resolutie en/of 3D te downloaden.

Kun je daar ook nog mee proberen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:36

bonyuri

Investigator!

Ik heb ooit de volgende 2 clips getest:

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2wfqngy.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/ml0eax.jpg

Hier staan nog wat filmpjes waar je mee kan testen:
http://box.houkouonchi.jp/4k/

What Do You Call An Alligator In A Vest?

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:19
Heb inmiddels het topic doorgelezen maar heb nog een klein vraagje waar ik niet zo 1,2,3 uitkom;
Ik heb momentel een raspberry Pi, aangesloten op mijn Marantz receiver en vervolgens hdmi naar mijn TV. Ik kan de raspberry pi (XBMC) bedienden met de afstandsbediening van mijn tv.

Nu zit ik er over te denken om een NUC te kopen. Maar ik zie een extra afstandsbediening niet zitten. Ik heb begrepen dat er een ir poort op deze NUC zit, maar daar heb ik zonder cec niet zoveel aan geloof ik? Zijn er al (goedkope) cec adapters die werken met deze nuc?

• m3gA
Robbie T schreef op donderdag 18 september 2014 @ 12:20:
Heb inmiddels het topic doorgelezen maar heb nog een klein vraagje waar ik niet zo 1,2,3 uitkom;
Ik heb momentel een raspberry Pi, aangesloten op mijn Marantz receiver en vervolgens hdmi naar mijn TV. Ik kan de raspberry pi (XBMC) bedienden met de afstandsbediening van mijn tv.

Nu zit ik er over te denken om een NUC te kopen. Maar ik zie een extra afstandsbediening niet zitten. Ik heb begrepen dat er een ir poort op deze NUC zit, maar daar heb ik zonder cec niet zoveel aan geloof ik? Zijn er al (goedkope) cec adapters die werken met deze nuc?
Hij ondersteunt geen CEC. De infrarood poort kan met een RC6 compatible media center remote gebruikt worden. een CEC adapter kost volgens mij +/- 40 euro.
De duurdere NUCs ondersteunen volgens mij wel CEC.

• kroegtijger
m3gA schreef op donderdag 18 september 2014 @ 12:42:
[...]

Hij ondersteunt geen CEC. De infrarood poort kan met een RC6 compatible media center remote gebruikt worden. een CEC adapter kost volgens mij +/- 40 euro.
:Y Klopt inderdaad. De enige fabrikant die ik ken hiervoor is PulseEight.
De duurdere NUCs ondersteunen volgens mij wel CEC.
Heb je daar meer informatie over? want dat ben ik nog nergens tegen gekomen. Wel dat er bordjes voor bestaan die een interne adapter kwijt zouden kunnen op de HTPC-header, maar qua prijs ontloopt dat nauwelijks de externe adapter én dit zijn Socket 1155 borden. Er schijnt wel een hardware-aanpassing mogelijk te zijn op een socket1150 bord met htpc-header, maar hoe dat precies zat moet ik even nazoeken. Eenvoudig is het allemaal in ieder geval niet.

iRacing Profiel

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:17
Ik wilde ook deze nuc kopen maar ik ga nog wat wachten.

http://www.bit-tech.net/n.../2014/04/24/intel-n2820/1

Blijkbaar moet eerst hun stock op zijn voor ze deze nuc shippen met de nieuwe cpu.

• yorroy
Het bericht is al van april, voor hetzelfde geld duurt het nog een half jaar of langer. Lees ook nog weinig over een opvolger van deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:17
yorroy schreef op donderdag 18 september 2014 @ 16:58:
Het bericht is al van april, voor hetzelfde geld duurt het nog een half jaar of langer. Lees ook nog weinig over een opvolger van deze.
Idd je kan blijven wachten. Soit ik moet toch nog wachten van mijn vrouw, we hebben nu andere kosten. Waar is de tijd dat ik met mijn geld nog geen rekeningen moest betalen en dat ik alles kon kopen wat ik wilde :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Toevallig dat ik dit topic tegenkom!

ja

iRacing Profiel

Pagina: 1 2 ... 22 Laatste