Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het AM1-platform met Athlon-apu - foute eind conclusie

Pagina: 1
Acties:

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-11 14:13

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Ik heb met opzet 4 dagen gewacht met reageren, om te kijken of de reviewer of de redactie na het weekendde de conclusie zou aanpassen, nadat er een stormvloed met hoog gewaardeerde tegen reactie op de eindconclusie kwam.

Daar Willem de reviewer en hoofdredacteur Wilbert beide duidelijk niet geheel op de hoogte zijn hoe verbruik en TDP en totaal verbruik ge-interpreteer moeten worden.

Hier is een goede discussie en uitleg over TDP: Stroomverbruik van een systeem
Hier is een goed stukje dat Anandtech over TDP heeft geschreven.
Ook oud redactie lid Wouter Tinus heeft er over geschreven: reviews: Tdp: minder simpel dan het lijkt

Ik hoopte dat iemand van de redactie de conclusies zou aanpassen, want hoe Willem aan de conclusie is gekomen dat AM1 lastig te plaatsen is begrijp ik echt niet.
  • Lagere totaal kosten ook als je naar de echte TCO kijkt.
  • Lager totaal (24/7) verbruik.
  • Iets betere CPU prestaties.
  • Veel betere video weergave prestaties. (zowel tijdens games als video playback weergave)
  • CPU/APU is vervangbaar/in verschillende smaken met een flexibel AM1 voetje.
  • Uitgebreidere chipset
De AM1 oplossingen zijn imho ideaal voor HTPCs, home servers, internet PCs en alles dat voornamelijk veel idle draait.

Imho is de eindconclusie geheel verkeert, en ik en vele andere lezers met mij zien wel degelijk een plaats voor AM1, en AMD heeft imho juist een slimme zet gedaan door de APU ook los te verkopen gaan de kosten iets omhoog, maar daar tegenover gaan de SKU kosten weer omlaag, en blijven de totaal kosten gelijk of zelfs iets lager, met een meer flexibel ecosysteem.

Vraagt me dan ook af waarom Tweakers de conclusie niet heeft aangepast?

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Het tdp is allerminst de belangrijkste eigenschap van een systeem, ben ik met je eens en is ook allerminst de insteek van de review.
Met je argumenten ben ik het echter niet helemaal eens. Het Bay Trail-systeem durf ik (zoals Gigabyte bv met zijn D3V-bord doet, passief te koelen. Met AM1 zou ik dat niet aandurven.
- Over de tco kan ik niks zeggen. Alle systemen zijn ongeveer even duur; een AM1-systeem is wellicht iets goedkoper te bouwen, maar de kosten op termijn zullen van het gebruik afhangen.
- Lager 24/7 verbruik: wat is dat? Idle? Ja, dat is lager. Maar het hangt heel erg van je gebruikscenario's af wat het werkelijke verbruik zal zijn.
- Iets betere cpu-prestates... dan de J1900 Bay Trail ja, maar dualcore Celerons en Pentiums zijn stukken sneller.
- Video weergave. Afspelen van films hebben we niet getest (lastig meten), gaming wel. Ik zou iig geen game-systeem rond het AM1-platform bouwen (en ook niet rond een van de andere platforms in de test: niet zonder discrete graphics iig)
- Processors zijn upgradeable: dat hebben we uitgebreid belicht en is een positief punt. Staat of valt echter bij het aanbod aan toekomstige processors: komen Beema en Mullins naar AM1 (wss wel)?
- uitgebreidere chipset: dat hangt van je beoogde toepassing af. Je noemt een home server: met twee sata-poortjes? Lijkt me weinig persoonlijk. Voor een htpc'tje of surf-pc kan het goed. Maar dat kan elk getest platform uit de review ook. Een aanpassing van de conclusie lijkt me dan ook niet nodig.

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
willemdemoor schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 13:21:
Het tdp is allerminst de belangrijkste eigenschap van een systeem, ben ik met je eens en is ook allerminst de insteek van de review.
Met je argumenten ben ik het echter niet helemaal eens. Het Bay Trail-systeem durf ik (zoals Gigabyte bv met zijn D3V-bord doet, passief te koelen. Met AM1 zou ik dat niet aandurven.
Laat dan het TDP uit de conclusie en ga alleen in op het feit dat de Bay Trail-bordjes passief gekoeld zijn. AM1 socs zijn overigens wel passief te koelen, maar er zijn gewoon (nog) geen koelers beschikbaar waar dat zonder MacGyveren mee kan. Daarnaast blijkt dat dat de stock AM1 koeler bij gemiddeld gebruik vrijwel niet te horen is. Hebben jullie een geluidsmeting gedaan?
- Over de tco kan ik niks zeggen. Alle systemen zijn ongeveer even duur; een AM1-systeem is wellicht iets goedkoper te bouwen, maar de kosten op termijn zullen van het gebruik afhangen.
- Lager 24/7 verbruik: wat is dat? Idle? Ja, dat is lager. Maar het hangt heel erg van je gebruikscenario's af wat het werkelijke verbruik zal zijn.
Misschien is het beter om dan niet de conclusie te trekken dat AM1 minder energiezuinig is als er geen tests uitgevoerd zijn om dit te ondersteunen.
- Iets betere cpu-prestates... dan de J1900 Bay Trail ja, maar dualcore Celerons en Pentiums zijn stukken sneller.
Welke volgens jullie dan weer een stuk meer energie verbruikt. AMD heeft met het AM1-platform een gat tussen Bay Trail en (onder andere) goedkope Haswells gevuld. Jullie stellen in de conclusie eigenlijk dat AM1 daarmee overbodig is, maar veel mensen zien in AM1 juist een gulden middenweg. De conclusie had best wat minder negatief opgesteld kunnen worden.
- Video weergave. Afspelen van films hebben we niet getest (lastig meten), gaming wel. Ik zou iig geen game-systeem rond het AM1-platform bouwen (en ook niet rond een van de andere platforms in de test: niet zonder discrete graphics iig)
Hier een voorbeeld van hoe Anandtech videoperformance test: http://www.anandtech.com/...ell-an-htpc-perspective/2 . Lijkt me prima te doen.
- Processors zijn upgradeable: dat hebben we uitgebreid belicht en is een positief punt. Staat of valt echter bij het aanbod aan toekomstige processors: komen Beema en Mullins naar AM1 (wss wel)?
Moeten we die vraag dan bij iedere socket stellen? Hoe lang een socket ondersteund zal blijven worden is nooit zeker. Doordat het AM1-platform socs gebruikt zul je in ieder geval nooit met incompatibiliteit vanwege een verouderde chipset te maken krijgen, wat de upgradebaarheid van een moederbord zeker ten goede komt.
- uitgebreidere chipset: dat hangt van je beoogde toepassing af. Je noemt een home server: met twee sata-poortjes? Lijkt me weinig persoonlijk. Voor een htpc'tje of surf-pc kan het goed. Maar dat kan elk getest platform uit de review ook. Een aanpassing van de conclusie lijkt me dan ook niet nodig.
Onder andere de ASRock AM1B-ITX van 27 euro heeft 4 sata poorten. Prik er een extra netwerkkaartje bij en het is een prima goedkoop thuisservertje.

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
willemdemoor schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 13:21:
Ik en de meeste andere lezers maken dat wel op uit jouw slot conclusie.

Of denk je dat de +20 lezers die er een opmerking over hebben gemaakt dit allemaal verkeert hebben gelezen?
Een met Shuriken style koeler kan gemakkelijk ook een 25W TDP AM1 APU koelen, ja het is een iets grotere koeler maar de APU levert ook meer prestatie daar voor.

Heb zelf nog steeds de boxed koeler, en moet zeggen dat zelfs die nauwelijks hoorbaar is op auto fan-speed.

Of vond jij de boxed koeler wel luidruchtig?
Koop je een Bay Trail/AM1 voor bv video editing of voor een laag verbruiksmodel last als HTPC/home-server/internet PC?
Ja de AM1 verbruikt meer onder last, maar is ook sneller klaar, en beide ontwerpen gebruiken ''race to idle'' technieken, dus als je een BT of AM1 systeem steeds zwaar belast dan heb je het verkeerde systeem gekozen en had een sneller S1150 systeem een betere keuze geweest.
Maar verbruiken ook meteen een stuk meer, je moet geen appels met peren gaan vergelijken, Celerons en Pentiums hebben zo een hun doelgroep, en er is zelfs een stuk overlapping, maar dat geld voor meerdere oplossingen.
Maar Bay Trail en AM1 zijn wel de echte directe concurrenten van elkaar.
HQV 2.0 test, test weergave problemen, en met een perfecte score haal 210 punten.
AM1 zit rond de 190~200 punten, waar standaard Intel HD-graphics gebruikt in Bay Trail niet eens 150 punten haalt.

Zou ook geen game systeem rond een AM1 APU bouwen, maar een feit is wel dat games als het verslavende Trackmania nog steeds speel baar is op mijn slaapkamer HTPC, ter ergernis van mijn vriendin soms, ik betwijfel of een J1900 dat kan.
Mee eens, maar AMD heeft iig wel een betere track record dan Intel op dat gebied, en is het wel degelijk in AMDs belang om dat te doen omdat ze niks aan het bord kunnen verdien van wegen het ontbreken van een chipset.

Maar aan het einde van de dag is het zowel voor fabrikanten als leverantsier/winkel interessanter om voor meer flexibelere AMD SKU oplossing te gaan.

Bordjes kosten zeer weinig daar er geen dure chip set of CPU op zit die fabrikanten moeten inkopen, winkels hoeven geen verschillende onboard CPU versies van het zelfde bordje te hebben, het is dus een win-win.

Zelfs als er straks een AM2 socket komt voor de volgende gen.
- uitgebreidere chipset: dat hangt van je beoogde toepassing af. Je noemt een home server: met twee sata-poortjes? Lijkt me weinig persoonlijk.
Heb zelf twee ASRock AM1H-ITX en ASRock AM1B-ITX die beide 4 sata poorten heeft, meer dan genoeg voor een hope home servers, als dat niet genoeg is heeft hij ook nog een PCIe poort.
Voor een htpc'tje of surf-pc kan het goed. Maar dat kan elk getest platform uit de review ook.
Ja alleen doet de AM1 het wel wat beter, ook al gaat dat ten koste van hogere load verbruik.
Een aanpassing van de conclusie lijkt me dan ook niet nodig.
Meeste van de mensen die reageerde met een andere mening dan jouw conclusie deelden die mening niet, en kregen daar naast zelfs meestal een +2 waardering, mijn mening die ook lijnrecht tegen de jouwe staat zelfs een ruime +3.

En Wilbert die je te hulp schoot kreeg niet meer dan een 0 voor zijn poging.

Edit:
evEndzhar schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 15:03:
AM1 socs zijn overigens wel passief te koelen, maar er zijn gewoon (nog) geen koelers beschikbaar waar dat zonder MacGyveren mee kan.
Daar zit ik zoals ik aangaf ook op te wachten, en die zullen zeker komen
Daarnaast blijkt dat dat de stock AM1 koeler bij gemiddeld gebruik vrijwel niet te horen is. Hebben jullie een geluidsmeting gedaan?
Correct, zelfs mijn vriendin die altijd een stille kantoor baan heeft gehad, tegen over mijn werk i de metaal en offshore hoort hem in de slaapkamer niet.

Zelfs in mijn eerste HTPC een gerecyclede 110W S939 X2 4600+ die ik passief koelde met een Mini Ninja en alleen twee 60mm fans voor flow zorgde, de max 25W van dit systeem zal echt geen probleem zijn.
Misschien is het beter om dan niet de conclusie te trekken dat AM1 minder energiezuinig is als er geen tests uitgevoerd zijn om dit te ondersteunen.
Mee eens, en die test dan ook doen met een zuinigere 1x 4GB module ipv 2x 2GB modules, kan zomaar 5W verbruik schelen.
Jullie stellen in de conclusie eigenlijk dat AM1 daarmee overbodig is, maar veel mensen zien in AM1 juist een gulden middenweg. De conclusie had best wat minder negatief opgesteld kunnen worden.
Dit en samen met goede onderbouwing over het hogere energie verbruik is waar ik het grootste probleem mee heb met de conclusies uit de review, zelf zie ik AM1 als een beter alternatief voor Bay Trail, gezien met imho redelijk uitgebreide ervaring in lage verbruiksscenario's.
Prik er een netwerkkaartje bij en het is een prima goedkoop thuisservertje.
Heeft al gewoon een onboard netwerkkaartje hoor.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/thumb/1397112410.jpeg

[ Voor 18% gewijzigd door player-x op 13-05-2014 15:58 ]

• evEndzhar
  • Niet online
player-x schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 15:11:
Daar zit ik zoals ik aangaf ook op te wachten, en die zullen zeker komen
Het lijkt mij ook dat de koelerfabrikanten de kans om nog stillere (passieve) koelers uit te brengen niet onbenut zullen laten. Zoals hier te zien is zijn sommige koelers vrij makkelijk passend te krijgen, dus dat moet voor de fabrikanten ook makkelijk zijn.
Heeft al gewoon een onboard netwerkkaartje hoor.

[afbeelding]
Ik ging even uit van een server die ook als router fungeert. Voor een thuisserver is Bay Trail trouwens niet aantrekkelijker dan AM1: ook BT-bordjes hebben meestal maar 2x sata en een enkele nic. AM1 is sowieso beter geschikt als server vanwege het lagere idle-verbruik. In het thuisserversegment zal AM1 met Haswell moeten concurreren, maar het zal nog even moeten blijken welke een lagere TCO heeft.

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
evEndzhar schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 18:12:
Ik ging even uit van een server die ook als router fungeert.
Dat gaat ook prima met een USB-NIC van 15 euro. ;)
AM1 is sowieso beter geschikt als server vanwege het lagere idle-verbruik. In het thuisserversegment zal AM1 met Haswell moeten concurreren, maar het zal nog even moeten blijken welke een lagere TCO heeft.
Tot voor kort adviseerde ik dual core S115x als server keuze, en FM2 voor HTPCs, beide zijn nu vervangen door AM1 voor basis systemen.

[ Voor 17% gewijzigd door player-x op 13-05-2014 20:16 ]

• frankyds
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-09 19:44
Ik was naar een systeem aan het uitkijken voor een NAS met lokale webserver (dev) toen ik deze review las.
Voor dergelijke NAS & mini-server doeleinden moet dit toch echt populair worden door de voldoende cpu kracht en zeer laag energie verbruik. Voornamelijk idle als deze 24/24 7/7 aan staat.

Een Asrock bordje heeft 4x SATA, en je kan nog altijd 2 extra SATA's toevoegen dmv een extra sata controller.

Ubuntu Server 14.04 erop, en gaan!

Wat CPU kracht betreft is dit toch heerlijk voor een dergelijk stil & zuinig systeem:
(AMD AM1 Athlon 5350 + Radeon HD6850 op 1080p HIGH setting en 50fps)

[ Voor 7% gewijzigd door frankyds op 14-05-2014 19:48 ]

• twooggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 15:09
Jammer dat de redactie zich hier niet meer aan wil wagen.

Op basis van de opmerkingen van mijn collega Tweakers ga ik serieus kijken naar deze processor.

@player-x
HQV 2.0 test, test weergave problemen, en met een perfecte score haal 210 punten.
AM1 zit rond de 190~200 punten, waar standaard Intel HD-graphics gebruikt in Bay Trail niet eens 150 punten haalt.
Hier een verhaal waarom je deze test niet meer wil gebruiken.
http://www.avsforum.com/t/1481293/hqv-2-0-benchmark-flawed

[ Voor 53% gewijzigd door twooggy op 15-05-2014 22:32 ]

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
twooggy schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 22:28:
Jammer dat de redactie zich hier niet meer aan wil wagen.
Ja vind het ook behoorlijk jammer, het lijkt wel of ze het eigenlijk wel weten, maar te trots of arrogant zijn om het toe te geven, het dus jammer dat ze de discussie niet aandurven.

Zeker als zelfs het overgrote deel van de mensen die reageren op het artikel het niet eens zijn met de conclusies, en dat terwijl de reacties van de redactie normaal gesproken het thuis voordeel heeft als mensen negatief reageren, en gemiddeld iets hoger gewaardeerd worden dan die van normale bezoekers reacties.

En als ik het goed heb, is zelfs die reactie van 0 naar +1 verheven nadat nadat moderatie onmogelijk was, vanwege de 2 dagen moderatie limiet, en was dus geblokkeerd voor gewone users.

Heb een ver boven gemiddelde interesse in zuinige HTPC's en (home) servers (wat ook redelijk relevant is voor de desktop).

De boven gemiddelde interesse: *Algemeen Advies* HTPC en Homeserver Advies Guide

Mijn persoonlijke conclusie is dan ook dat Willem een verkeerde interpretatie heeft gemaakt van de test gegevens, en teveel belang stelt aan redelijk onbelangrijke dingen.
  • Geen passieve koeler, alsof dat een absolute noodzaak is. (en die er zeker wel zal komen met der tijd)
  • Niet erkennen/begrijpen dat de AM1 meestal zuiniger zal zijn in 24/7 verbruik.
  • Budget S1150 als echte concurrentie zien, terwijl dat toch echt voornamelijk Bay Trail is.
  • De betere video prestaties niet als een echt plus punt zien, daar je er geen Metro 2033 mee kan spelen.
  • Dat de extra SATA poorten het enige is waar de AMD chipset beter/uitgebreider mee is.
Hier een verhaal waarom je deze test niet meer wil gebruiken.
Ik weet dat de HQV 2.0 test wat achterhaalt is, maar nutteloos is hij zeker ook weer niet, en het feit blijft wel Bay Trail de verouderde Intel HD Grapics heeft welke soms met sommige formaten bekende problemen heeft.

Een betere test is de Spears & Munsil's HD Benchmark (2nd Edition), maar dat is meer en calibratie tool dan een benchmark, en het vergelijken van video weergave is iets lastiger, en vereist meer kennis van de tester.

[ Voor 15% gewijzigd door player-x op 16-05-2014 19:53 ]

• DrIezie
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:07
Ik ben verre van een kenner, maar heb met veel interesse de TDP topics gelezen alsook de conclusies op andere sites (AnandTech en Guru3D) en kom dan toch tot dezelfde conclusie als de meeste tweakers. en het is inderdaad jammer dat de conclusie niet wordt aangepast.

Verder is het jammer (en de laatste tijd merk ik wel meer van dit soort lacunes in reviews) dat er geen stroomverbruiktesten zijn gedaan bvb tijdens het afspelen vaneen 1080p film of een paar uur browsen (in de trend van de batterijtesten van smartphones), en zoals meermaals is vermeld: prestaties van het afspelen van media. De gamebenches zijn een mooie indicatie, maar niet zo relevant voor dit type hardware. Just my two cents...

Ik ben zeker geen fanboy, m'n werklaptop is een schitterende i7 3630QM en thuis heb ik een FX-8320 (zie onderschrift) maar ook een Celeron N2920 laptopje (Medion P2212T).

Assumption is the mother of all F'-ups

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Gezien er ook helemaal niet in is gegaan op media-usage en server usage, is het natuurlijk makkelijk om te zeggen dat je niet weet waar het produkt moet positioneren.

IMHO een veel te beperkte review mat twijfelachtige conclusies. Andere review sites hebben dit toch beter gedaan.
Gezien de t.net conclusies afwijkt van anderen, lijkt het me niet meer als normaal dat t.net zich moet afvragen hoe dat kan..

Dus wees niet te trots en doe een rerun van de review. Kun je ook zeggen dat je naar je gebruikers luistert. We zijn immers tweakers, we gebruiken die produkten voor meer als alleen browsen en casual gaming :)

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:33
Ik kan me volledig vinden in bovenstaand verhaal ...

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
De stilte van de kant van de redactie is oorverdovend.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Yep, maar een paar reacties, niet belangrijk genoeg voor de heren.

• rob_erwt
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:36

rob_erwt

What does this button do?

KillerAce_NL schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 11:43:
Yep, maar een paar reacties, niet belangrijk genoeg voor de heren.
Goed zo! Dat is de houding! Ik denk dat de redactie nu staat te trappelen om het hoofd te buigen, jullie bestraffing over zich heen te laten gaan en een zinnige reactie te geven...

Oftwel: gedraag je een beetje. Constructieve houding heeft iedereen meer aan.

Never underestimate the power of stupid people in large groups

• evEndzhar
  • Niet online
rob_erwt schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 11:57:
Goed zo! Dat is de houding! Ik denk dat de redactie nu staat te trappelen om het hoofd te buigen, jullie bestraffing over zich heen te laten gaan en een zinnige reactie te geven...
De reactie van de redactie en de reacties daar weer op zijn inmiddels negen dagen oud. Ik denk dat we daaruit kunnen concluderen dat de redactie toch niet meer van plan was om te reageren.

Ik volg dit forumdeel al jaren met enkele regelmaat en het is mijn observatie dat bij kritiek over de inhoud van reviews (of deze nu opbouwend is of niet) de redactie hier voornamelijk komt om hun keuzes te verdedigen. Kans op echte discussie is er haast niet en reviews worden zelden aangepast op basis van feedback van gebruikers. Maar goed, dat is dan weer een discussie die al een aantal keer gevoerd is en wat mij betreft niet weer gevoerd hoeft te worden. Veel liever zie ik dat de redactie nog een keer inhoudelijk op de feedback op het AM1-artikel reageert.

• rob_erwt

rob_erwt

Misschien kan de redactie sneller reageren, maar het ging mij om de toon waarop. Als het zo belangrijk voor je is dat er een reactie komt, kun je ook een DM naar de betreffende redacteur of zelfs de hoofdredacteur sturen.

Een toon aanslaan zoals hier gebeurt (en af en toe ook in andere topics) heeft eerder een averechts effect en is in mijn ogen sowieso nooit nodig. Een normale vorm van beleefdheid aanhouden werkt in mijn ervaring altijd beter.

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
rob_erwt schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 13:58:
Een normale vorm van beleefdheid aanhouden werkt in mijn ervaring altijd beter.
Ben het daar geheel met je eens, maar gewoon zeggen ik heb gelijk, en daarna mensen negeren werkt ook behoorlijk averechts, denk dat het een beetje frustratie van de kant van KillerAce_NL was op door te worden genegeerd, door de redactie.

Toen ik jong was schoot ik ook wel een onbedoeld uit mijn slof, en zij online dingen harder dan ik irl zou zeggen, daar het leren van online vriendelijker reageren, ook al lijkt het heel anoniem en onpersoonlijk, iets is dat je moet aan leren, en nog steeds doe ik het nog wel eens zwaarder dan ik iegelijk bedoelt had, achteraf gezien, en ervaren gebruikers weten dat het gebeurd, en reageer ik in eerste instantie nog steeds beleeft, maar ook wel meteen corrigerend.
Een toon aanslaan zoals hier gebeurt (en af en toe ook in andere topics) heeft eerder een averechts effect en is in mijn ogen sowieso nooit nodig.
Ik ga iig niet bijna net zo bot er tegen in als jij nu doet, want hoewel zijn reactie een beetje bot is, zit er vanaf ons kijkpunt, zeker wel een behoorlijk groot gevoel van waarheid in.
Als het zo belangrijk voor je is dat er een reactie komt, kun je ook een DM naar de betreffende redacteur of zelfs de hoofdredacteur sturen.
Dit niet iets dat je bespreekt in een DM, maar in het open, met invoer van andere mensen, want hoewel ik zeker redelijk overtuigt ben van mijn gelijk, is het niet zo dat invoer van andere niet welkom is, zij het met voor of tegen argumenten.

[ Voor 47% gewijzigd door player-x op 22-05-2014 21:22 ]

• Sp3dy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-10 11:13
rob_erwt schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 11:57:
[...]

Oftwel: gedraag je een beetje. Constructieve houding heeft iedereen meer aan.
Dus als 1 persoon in een topic een iets wat ongepaste toon opzet is dit voor de redactie al genoeg om niet meer te reageren op een topic waar toch zeker terechte kritiek wordt geuit op een artikel/review?
Dit lijkt me nou niet echt een houding waarmee je ver komt...

• rob_erwt

rob_erwt

nico-1 schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 17:47:
[...]

Dus als 1 persoon in een topic een iets wat ongepaste toon opzet is dit voor de redactie al genoeg om niet meer te reageren op een topic waar toch zeker terechte kritiek wordt geuit op een artikel/review?
Dit lijkt me nou niet echt een houding waarmee je ver komt...
Ik ben geen redactie. Ik weet niet waarom ze niet of laat reageren. Ik zag alleen een aantal botte reacties die niet nodig zijn en zeker niet bijdragen aan een snellere reactie. Daar was mijn opmerking op gericht.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Nou nou, ik trek een conclusie en ben daarin zeer zeker niet onbeleefd. Lijkt een beetje op een reaktie van iemand met op dat moment lange tenen. Op een forum moet je wel tegen reakties kunnen die je misschien niet leuk vindt, maar gewoon door de beugel kunnen.

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 20:49

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
player-x schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 07:04:
[...]

Mijn persoonlijke conclusie is dan ook dat Willem een verkeerde interpretatie heeft gemaakt van de test gegevens, en teveel belang stelt aan redelijk onbelangrijke dingen.
  • Geen passieve koeler, alsof dat een absolute noodzaak is. (en die er zeker wel zal komen met der tijd)
  • Niet erkennen/begrijpen dat de AM1 meestal zuiniger zal zijn in 24/7 verbruik.
  • Budget S1150 als echte concurrentie zien, terwijl dat toch echt voornamelijk Bay Trail is.
  • De betere video prestaties niet als een echt plus punt zien, daar je er geen Metro 2033 mee kan spelen.
  • Dat de extra SATA poorten het enige is waar de AMD chipset beter/uitgebreider mee is.
Dat er niet wordt gereageerd wil niet zeggen dat er niet wordt meegelezen. De input op basis van deze review is uiteraard welkom en wordt ter harte genomen. Op basis van al het bovenstaande kunnen we concluderen dat we met aanvullende testen een nog beter oordeel hadden kunnen vellen. Het is jammer dat de indruk is ontstaan dat we de tdp belangrijk vinden; zoals inhoudelijk is geprobeerd aan te geven heeft dit bij het vaststellen van de meningsvorming over het platform een aanzienlijk minder grote rol gespeeld dat menigeen uit de tekst dacht te kunnen opmaken. De conclusie compleet herschrijven op basis van metingen die we niet hebben gedaan, wordt lastig.

Het enige dat ik nu kan doen ik toezeggen dat we ons best zullen blijven doen onszelf te verbeteren. Daar kunnen we soms jullie hulp bij gebruiken. Als er mensen zijn die bijvoorbeeld op Core-gebied in onze brainstormfase zouden willen helpen met 'klankborden', bijvoorbeeld via DM of afgesloten forum, dan hoor ik het graag. Als er wat animo voor is, dan willen we dat zeker proberen.

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-11 22:01

WoutF

Hoofdredacteur
En nog aanvullend op Wilberts post, we zijn nu bezig met het uitwerken van een nieuwe manier om stroomgebruik te meten. Daarbij kijken we niet alleen naar wat een systeem uit de muur trekt, maar ook naar het stroomgebruik over een langere periode bij een vaste workload (bijvoorbeeld een combinatie van video afspelen, rar bestanden uitpakken en een stuk idlen).

• dezejongeman
  • Laatst online: 17-10 12:31
WoutF schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 09:10:
we zijn nu bezig met het uitwerken van een nieuwe manier om stroomgebruik te meten. Daarbij kijken we niet alleen naar wat een systeem uit de muur trekt, maar ook naar het stroomgebruik over een langere periode bij een vaste workload.
Ik kijk nu al uit naar een uitgebreide test waarin platformen met elkaar kunnen worden gewogen op gebruik.

een tip die ik alvast kan meegeven is probeer zo realistisch mogelijke thuissystemen neer te zetten. er zitten thuis niet veel mensen met een i7 4930k maar wel veel met de inmens populaire i5 2500k.

misschien kunnen de systemen worden gekozen aan de hand van de 'wil ik hebben' functie van de PW.
op één of andere manier in potentie populaire producten worden gemeten. misschien verstandig om een tweaker als MUX te betrekken met de opzet van de nieuwe test methode. hij heeft al enige ervaring op dit gebied.

bij deze wil ik waar ik kan ook wel dienen als 1 van de personen voor het klank bord.

@medetweakers hierboven de kritiek was in mijn ogen terecht maar de toon waarin werd geschreven vond ook ik nogal storend aanvallend, en dan ging het niet eens over mij.

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Wilbert de Vries schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 09:04:
Dat er niet wordt gereageerd wil niet zeggen dat er niet wordt meegelezen.
Die indruk ontstond wel, er was een reactie, en die reactie was dat de kritiek ongegrond was, waarna uitgebreid op de punten wederom werd gereageerd, en er daarop niet meer werd gereageerd, dan ontstaat al gauw het gevoel, dat de redactie denkt dat lezers het niet moeten denken het beter moeten weten.
De input op basis van deze review is uiteraard welkom en wordt ter harte genomen. Op basis van al het bovenstaande kunnen we concluderen dat we met aanvullende testen een nog beter oordeel hadden kunnen vellen.
De conclusie compleet herschrijven op basis van metingen die we niet hebben gedaan, wordt lastig.
Heb zelf ook de tests gelezen, en hoewel aanvullende test welkom zijn, is het juist de interpretatie van die zelfde test dat ik al een hele andere conclusie trek, daar er teveel naar de verkeerde dingen imho werd gekeken.

Zie mijn punten die je zelf quote.
Hoewel het allemaal min of meer kleine puntjes zijn (op de beduidend betere video prestaties na), is de som onder de streep dat AM1 imho veel meer een ge-balanceert systeem is, die zeker een gat in de markt vult.
Het is jammer dat de indruk is ontstaan dat we de tdp belangrijk vinden; zoals inhoudelijk is geprobeerd aan te geven heeft dit bij het vaststellen van de meningsvorming over het platform een aanzienlijk minder grote rol gespeeld dat menigeen uit de tekst dacht te kunnen opmaken.
Het was zeker niet alleen het TDP verhaal waar velen over vielen, maar het was wel zeker het grootste punt waar ik iig dacht dat Tweakers de plank volledig mis sloeg.

Als ik de review had geschreven, hadden de reacties op het artikel mijn mijn trots als schrijver er van best een beetje zeer gedaan, maar had daar uit ook kunnen opmaken dat ik eigenlijk best wel fout had gezetten, en had ik aan de hand daar van iig mijn review aangepast.

Zeker als al die vele kritische reacties hoge waarderingen krijgen, want imho is bij deze review zeker een beeld ontstaan dat de lezers het beter wisten dan de redactie zelf.
Als er mensen zijn die bijvoorbeeld op Core-gebied in onze brainstormfase zouden willen helpen met 'klankborden', bijvoorbeeld via DM of afgesloten forum, dan hoor ik het graag.
we zijn nu bezig met het uitwerken van een nieuwe manier om stroomgebruik te meten. Daarbij kijken we niet alleen naar wat een systeem uit de muur trekt, maar ook naar het stroomgebruik over een langere periode bij een vaste workload (bijvoorbeeld een combinatie van video afspelen, rar bestanden uitpakken en een stuk idlen).
Ik ben hier best berijd toe om daar mee te helpen als ik kan, ik heb daar zeker wel ideeën over.
dezejongeman schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 09:41:
misschien kunnen de systemen worden gekozen aan de hand van de 'wil ik hebben' functie van de PW.
op één of andere manier in potentie populaire producten worden gemeten. misschien verstandig om een tweaker als MUX te betrekken met de opzet van de nieuwe test methode. hij heeft al enige ervaring op dit gebied.
MUX is zeker iemand met veel relevante kennis, en ook CiPHER heeft die naar mijn mening.

Daarnaast hebben kroegtijger en jaapsander die waarschijnlijk ook bruikbare meningen
@medetweakers hierboven de kritiek was in mijn ogen terecht maar de toon waarin werd geschreven vond ook ik nogal storend aanvallend, en dan ging het niet eens over mij.
Ben daar waarschijnlijk daar ook een beetje mede verantwoordelijk voor, (als dat zo is mijn excuses er voor) maar zo als ik hier boven al zij, als je goed bedoelde kritiek als irrelevant word afgedaan (iig naar mijn gevoel), terwijl je daar verre van alleen in staat, wordt ik iig een beetje kriebelig.

[ Voor 9% gewijzigd door player-x op 24-05-2014 12:29 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

En nog aanvullend op Wilberts post, we zijn nu bezig met het uitwerken van een nieuwe manier om stroomgebruik te meten. Daarbij kijken we niet alleen naar wat een systeem uit de muur trekt, maar ook naar het stroomgebruik over een langere periode bij een vaste workload (bijvoorbeeld een combinatie van video afspelen, rar bestanden uitpakken en een stuk idlen).
Ik zou haast zeggen, vraag mux eens om ideeën/suggesties/commentaar.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Raven schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 12:42:
Ik zou haast zeggen, vraag mux eens om ideeën/suggesties/commentaar.
Hoewel mux zeer waardevolle informatie zou kunnen geven, is het zeker niet verstandig om alleen hem te vragen, daar meerdere mensen meerdere inzichten geven, en zelfs experts niet altijd het gehele plaatje zien.

Ben zelf piping supervisor in de offshore, en soms loop ik tegen problemen aan waar ik ook niet meteen een twee drie een volledig antwoord of oplossing op heb, en soms gooi ik gewoon een balletje op tijdens de pauze en vraag wat pijpfitters denken, en komen er soms zelfs hele creatieve oplossingen van mensen waar ik het minst van had verwacht.

Pagina: 1