advies gezocht voor een "op-maat streaming media player"

Pagina: 1
Acties:

• wouterk21
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-06-2020
Beste Tweakers,

Ten eerste wil ik graag een gemeende waardering uiten voor deze website/community. Ik vind het echt fantastisch wat jullie allemaal doen! Ik kom ook regelmatig/dagelijks op de website om het een en ander te volgen. _/-\o_

Maar dan nu mijn vraagstuk, het is er een waar ik al langere tijd mee stoei. Voor mijn thuis situatie ben ik zoek naar een “ future-proof streaming media player” achtige oplossing.

Mijn thuis situatie is als volgt: In de woonkamer heb ik een LG LED tv (pricewatch: LG 32LV4500) staan voor het (broodnodige) televisie/series/films kijken. (Deze TV heef geen wifi/internet verbinding).
Daarnaast heb ik een Playstation 4 voor het gamen. Als geluid heb ik het Logitech Z906 (pricewatch: Logitech Z906) setje staan.
Qua bekabeling gaat het geluid van de PS4 over de HDMI naar de TV. De TV is verbonden met de Logitech Z906 d.m.v. een digitale optische kabel. En voor het gemak van 1 afstandsbediening heb ik een Logitech Harmony 650 (pricewatch: Logitech Harmony 650).

Ik ben erg te spreken over mijn bovenstaande “setup”. Maar dan nu mijn vraagstuk. Momenteel gebruik ik voor het afspelen van mijn series/films/muziek een oudere laptop (van mijn vriendin). Maar hiervoor ben ik op zoek naar een vervanger.

Maar met de apparaten/services zoals een chromecast, netflix, XBMC, roku 2, synology NAS, media players zie ik door de bomen het bos niet meer. Hopelijk kunnen jullie mij, aan de hand van het onderstaande lijstje, advies geven voor deze “streaming media player”.

Met mijn toekomstige apparaat zou ik graag het volgende willen kunnen doen:
  1. Airplay support.
    Zodat ik gemakkelijk een filmpje/youtube/vimeo kan afspelen met mijn iphone/ipad op de tv. Of muziek van mijn soundcloud/spotify over de speakers (via de televisie).
  2. Bluetooth (audio) support
    Voor als vrienden met hun android apparaat een lekker nummertje op willen zetten.
  3. Plex
    Lijkt me duidelijk waarom. Een mooie media player interface, bestuurbaar met mijn afstandsbediening?, voor het afspelen van mijn films op de tv maar ook op mijn iphone of ipad.
  4. Aansluiting (HDMI) voor afspelen van films
    Ik zou het fijn vinden als het apparaat films/geluid kan afspelen (over de TV). Maar tegelijkertijd vind ik dit niet echt belangrijk. Ik kan ook over de TV afspelen via een chromecast voor een paar tientjes.
  5. Downloaden
    Ik ben erg te spreken over sickbeard/sabnzbd downloaden i.c.m. met nieuwsgroepen (voor series). En op zijn tijd een filmpje binnen halen via Torrents. Ik weet dat diensten zijn als netflix voor het afspelen van films en series. Maar over de snelheid van het aanbod ben ik niet erg te spreken, helemaal niet voor series. Dus ik zie mezelf nu en de toekomst nog het een en ander downloaden. Of zien jullie het aanbod snelheid in de nabije toekomst veranderen?
  6. USB 3.0 aansluiting
    Voor als ik bestanden, van een externe HD wil kopiëren.
    *Is geen must-have
  7. “Afstandsbediening”
    Ik zou het fijn vinden als het apparaat kan besturen met een muis en toetsenbord. Maar ook met een telefoon/ipad met behulp van een app (bijvoorbeeld teamviewer). Besturen met mijn logitech harmony zou ook niet verkeerd zijn.
  8. “Scheduler”
    Het lijkt me ergens prettig als mijn apparaat zichzelf kan opstarten/afsluiten. Aangezien ik doordeweeks overdag werkzaam ben. Bespaart toch stroom en dus beter voor milieu.
    *Is geen must-have
  9. Performance/snelheid
    Aangezien ik 1080p films van een bijvoorbeeld 12gb wil afspelen is performance belangrijk. Daarnaast zal een download programma, sabnzbd, sickbeard, virus scanner etc. mogelijk op de achtergrond draaien. Misschien speelt er zelfs ook nog een filmpje op mijn ipad tegelijkertijd. Of er komt later een SMART TV in de slaapkamer en op beide schermen tegelijkertijd speelt er een film via PLEX. Of stel ik nu te hoge eisen en praten we over een bakbeest?
  10. Stil
    Waarschijnlijk zal het apparaat ergens in de woonkamer staan. Dus zou het fijn als er intensieve processen draaien het niet klinkt alsof er een helikopter opstijgt midden in de woonkamer.
Dat zijn zo’n beetje wel mijn eisen voor het apparaat. Simpelweg een apparaat dat automatisch series download, via spotify op mijn mobiel muziek over de boxen kan spelen, films streamt naar mijn tv of iphone/ipad en nog veel meer :P

Ik heb momenteel geen budget voor ogen. Maar ik neem aan dat ik voor een paar honderd euro een apparaat binnen budget is?

Hopelijk kunnen jullie mijn helpen/adviseren,
alvast bedankt!

Groet,
Wouter

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:44
Ik lees dat je het hebt over een streaming media player, dus ik neem aan dat je ergens een NAS hebt staan.
Heb je nog geen NAS dan raad ik je aan om er eerst een icm. een Raspberry Pi aan te schaffen, dan kan je later nog altijd besluiten om een volwaardige HTPC aan te schaffen. (Thuis staat hier een Zyxel van €90 en dat werkt perfect.)

In het geval van streaming zou ik zelf naar een NUC of BRIX kijken en daar XBMC op gaan draaien. Die apparaatjes zijn goed weg te werken en maken weinig herrie. Het nadeel is echter dat je er geen HDD('s) in kwijt kunt.

Een RaspberryPi werkt in de meeste gevallen ook prima, maar je levert wel wat in aan snelheid. Het voordeel is echter dat je grote kans hebt dat je het apparaatje direct met de TV-afstandsbediening (of harmony) kan bedienen (HDMI-CEC). Plus dat het natuurlijk erg Tweakerwaardige apparaatjes zijn.

Als je wel opslagruimte nodig hebt of je kan je beter zelf een HTPC bouwen, de Best Buy Guide van afgelopen November is een goede start. Het mooie is dat je een HTPC ook gelijk als nas kan inrichten, al valt het stroomverbruik dan wel wat tegen.

Om even terug te komen op je eisen:

1. Airplay is te ontvangen via XBMC. Met filmpjes ed. heb ik het nog nooit kunnen testen, maar muziek en afbeeldingen werken prima.

2. Bluetooth wil je liever niet mee werken :+ Met android kun je met apps als upnplay over het netwerk van alles afspelen, zonder kwaliteitsverlies. Er is met bluetooth zover ik weet geen kant en klare oplossing voor een PC, maar als de nood er echt is kan je nog altijd met een bluetooth -> 3.5mm dongle werken.

3. Ik neem aan dat er een plex-server op je NAS draait. PLEX heeft een pc-client die bijzonder goed is uitgewerkt, al zijn er ook addons voor XBMC te vinden. Verder zoekt XBMC alle fanart ed. er zelf bij, waardoor PLEX niet perse nodig is.

4. HDMI is met een HTPC/PI geen enkel probleem :+

5. Downloaden is minder. Aangezien je met een NUC/BRIX/PI maar weinig ruimte hebt kan je lokaal niks opslaan. Met een zelfbouwHTPC gaat het al veel beter omdat je daar wel 1-2 HDD's in kwijt kunt.

6. Een NUC/BRIC/HTPC hebben over het algemeen USB3 aansluitingen, de Raspberry Pi heeft alleen USB2. Je kan dus altijd een film van een externe schijf draaien.

7. XBMC heeft zowel voor Android als IOS 'remote' apps die erg fijn werken. Verder werkt een zgn. 'fly mouse' ook heel behoorlijk voor de besturing. Wat betreft de harmony, Met een Pi heb je grote kans dat het out of the box werkt. Verder zijn er op internet legio USB IR-oogjes te vinden die je kunt gebruiken.

8. Met een HTPC zou je met Wake-On-Lan kunnen werken om hem aan te zetten. Eigenlijk start XBMC icm. OpenElec (vanaf een 32GB SSD) binnen luttele seconden op, dus automagisch aan en uit is meer luiheid wat dat betreft ;) De Pi verbruikt pakweg 3-4 Watt, dus die staat bij mij 24/7 aan.

9. 1080P is tegenwoordig voor geen enkel platform meer lastig. Mijn Pi begint te hikken bij films van 30GB, dus wat dat betreft zit je wel goed. Een x86 PC heeft er al helemaal geen moeite mee.

10. Pi -> passief -> 0Db in een NUC/BRIX zit een klein fannetje dat je af en toe hoort bij hoge CPU-loads. Idle en bij films ed. hoor je er niks van. Bij een zelfbouw zal/zullen de HDD('s) nog wel het meeste geluid geven. Al is geluidsoverlast ook daar amper een probleem.

• wouterk21
Ten eerste bedankt voor de snelle en uitgebreide reactie Sven!

Ik heb geen NAS,
Ik gebruik de laptop ook voor download/opslag.

Uit je bovenstaande reactie kan ik opmaken dat ik dan 2 opties heb,
a. Een NAS voor de opslag/download en een "player" als bv pi.
b, een htpc, een opslag/download/player in 1.

Dan lijkt mij een htpc interessanter. Een alles in 1 computertje, net wat gemakkelijker. En kleine mini computer kan altijd nog van pas komen in de toekomst. Of is dit te kort door de bocht, en zijn er nadelen aan een htpc? Heeft een nas een groot voordeel? Is het financieel trouwens interessant t.o.v. bv een NAS + pi?

1. Top!
En als ik muziek van me soundcloud/spotify of filmpje van me YouTube wil afspelen op de tv (speakerset)? Kan ik op Windows? htpc airplay gebruiken dmv een airserver/airfoil software? *Ik heb geen ervaring met deze software, maar lees er veel positiefs over op internet.

2. Dit klinkt idd veel beter dan via Bluetooth. Thx voor de suggestie!

3. Plex of xbmc. Wat voor mij het beste werkt.

4. Top!

5. Zoals ik al eerder aangaf, wordt wss een htpc en lost download probleem direct op

6. Duidelijk

7. Paar vraagjes.
Stel het wordt een htpc. Zou ik daarop de xbmc/plex software kunnen besturen met de harmony, over HDMI cec? Of komt een htpc ("standaard") met een ir ontvanger? Voor mobiel/tablet zijn er idd al genoeg mooie app's

8. Koel

9. Top

10. Hoe dan ook dus goed opletten op de hdd geluid productie. Fijn om te weten dat het hoe dan ook geen bak lawaai zal opleveren.

Mijn eerste gevoel zegt een htpc. SSD voor snelheid en een hdd voor genoeg opslag. Al zal een 500gb meer dan genoeg zijn. Allerlei mooie programma"'s erop om alles te kunnen afspelen twee richtingen op een mobiel, ipad.

Heb er nu al zin in haha

• svenvv2
Dit zijn in grote lijnen inderdaad de twee opties die je hebt. Een alles-in-1 oplossing heeft voor- en nadelen. Het grote voordeel is dat je met een sneller platform dan een NAS werkt, met alle voordelen van dien. Het nadeel is het stroomverbruik, dit zal op jaarbasis (bij 24/7 aan) al snel 130kWh meer zijn dan een nas+Pi. Als je de pc echter netjes aan- en aflsluit maakt het weinig meer uit, al ben je dan wel de voordelen van sickbeard ed. kwijt.

Qua prijs ontloopt het elkaar ook niet erg ver. Voor een simpel HTPC'tje (met 2tb opslag) betaal je zo'n 340 euro. Een goedkope nas van 90 + 3tb HDD kost 190, een Pi+toebehoren zo'n 70 Dus samen ongeveer 260 euro.

Hier komen bij allebei de oplossingen natuurlijk nog de eventuele kosten bij om een bedraad netwerk naar de TV te leggen.

Ik heb voor een HTPC de BBG van afgelopen Mei eens tevoorschijn gehaald. Hier staat een minisysteem in dat zich volgens de reviews erg goed leent voor HTPC-toepassingen. Klik.

Met wat kleine aanpassingen kwam ik op ongeveer dit uit: (Ter indicatie, het heeft altijd zin om dit even ter discussie te stellen :) )

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 48,03€ 48,03
1Asus AM1I-A€ 29,07€ 29,07
1WD Green WD20NPVX, 2TB€ 124,24€ 124,24
1Akasa Crypto VESA incl. 60W adapter€ 62,90€ 62,90
1Belkin USB Verlengkabel (1,8m A>A)€ 0,-€ 0,-
1Flirc Media Center Companion€ 26,95€ 26,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,-€ 29,-
1Samsung SN-506AB Zwart€ 55,50€ 55,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 375,69

Over het algemeen een klein kastje welke makkelijk is weg te werken en tevens vrij energiezuinig is.

Die Samsung BluRay lezer is natuurlijk niet nodig, maar vaak wel de meerprijs waard bij een HTPC.
Verder weet ik dat mediacollecties met de tijd enorm groeien, dus een 2TB HDD is echt geen overbodige luxe :+
Het grote twistpunt is het feit dat je geen SSD/extra HDD kwijt kunt, al zou je er eventueel (met wat gehannes) een kwijt kunnen in de drivebay.

Ik heb ter indicatie een IR-oogje in de lijst opgenomen. Nu is er in het HTPC/mediaspeler forum ongetwijfeld veel meer kennis over dit soort zaken, dus ik raad je aan daar eerst eens goed rond te kijken. Een HDMI-CEC adapter zou ook kunnen, maar die werken niet altijd vlekkeloos samen met de TV.

Qua geluidsproductie is de stock-AM1 koeler geruisloos en een 2.5' WD-green zal je ook niet snel gaan horen. (laptophardeschijfje)

Zelf heb ik de volgende setup staan en daar is ook niks mis mee:

#ProductPrijsSubtotaal
1Raspberry Pi model B (512MB)€ 31,49€ 31,49
2WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 103,51€ 207,02
1Zyxel NSA325 v2€ 86,96€ 86,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 325,47

Hier komen voor de Pi natuurlijk nog een voeding, kastje, sdkaart, HDMI-kabel, draadloos tobo en usb-stick bij.

• wouterk21
Dan kies ik voor optie 1, een HTPC (hogere snelheid en alles in 1).
De hogere stroomkosten, een 130kWh op jaarbasis neem ik voor lief. Ik heb rond gekeken op het internet en 1 kilowatt kost momenteel ca 0,25 cent. Dus die 130kWh komt uit op ca €32,5 op jaarbasis. Iets wat ik voor lief neem.

Momenteel bewaar een ca 8gb (foto's, filmpjes, werk/belangrijke bestanden etc) in de cloud. Dus met een 2TB HDD verwacht ik nu en in de toekomst geen opslag problemen.

Het HTPC/mediaspeler forum was ik niet zo 1 2 3 tegengekomen toen ik op zoek was naar een plek om deze topic te starten. Het kan natuurlijk geen kwaad om een second opinion te vragen ;)
Trouwens echt super gaaf dat je een collectie hebt willen samenstellen, waardeer het zeer!

Om voor mezelf het een en ander duidelijk te krijgen heb ik een documentje getyped.
(https://docs.google.com/d...ib34CDXLXgNvGM/edit?pli=1).

Daaruit kwamen nog een paar vragen:

1. Is er voor op de HTPC DLNA software, voor zowel android als ios. Zodat ik gemakkelijk bijvoorbeeld spotify of youtube op een android/ios device kan streamen naar de HTPC (en daarmee naar de boxen)?

2. Wat voor "wake on" mogelijkheden zijn. Kan ik de HTPC opstarten met mijn harmony afstandsbediening. Of met mijn iphone/ipad via de wifi?

3. Is er geluidskwaliteit tussen de volgende 2 verbindingen. Ikzelf denk van niet aangezien het alllebei digitaal is.
a. HTPC > HDMI > TV > digitale optische kabel > boxen
b. HTPC > digitale optische kabel > boxen?

4. Is Teamviewer een van de betere softwares voor het besturen van de HTPC met een iphone/ipad. Of is er een beduidend betere?

5. De HTPC hoeft geen disc bay. Aangezien ik een PS4 heb en hiermee (blu-ray) discs kan afspelen. Hiervoor lijkt mij de PS4 geschikt?

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-02 12:46

CeesKees

I rest my Kees

Tsja.... Persoonlijk ben ik toch altijd voorstander van het scheiden van functies...

Dus een NAS voor de opslag en download.
Voordelen (al dan niet belangrijk voor TS):
- Laag stroomverbruik
- op willekeurige locatie te plaatsen (geen herrie in huis)
- heeft slechts een beperkt aantal taken; zit elkaar dus niet in de weg bij (bijvoorbeeld) downloaden en afspelen tegelijk
- (in geval van Synology) erg makkelijk in gebruik

En een (mini) HTPC (bijvoorbeeld Intel NUC) voor afspelen
- kan gewoon uit wanneer je niet afspeelt (en je data is wel beschikbaar op je NAS)
- specifiek voor een taak, mocht je ooit willen upgraden (16k, 8d enz enz) kan dit makkelijker
- Doet zn werk stil en snel
- te bedienen met de remote van je TV (bij XBMC en CEC module) of App
- XBMC heeft mooie software (incl bibliotheek, geen rare mappenstructuur om doorheen te bladeren)
-(in geval van XBMC) airplay ontvanger

Bovenstaande setup heb ik ook in gebruik en ben er erg tevreden over.

Succes met het maken van je keuze!

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• svenvv2
wouterk21 schreef op maandag 12 mei 2014 @ 14:24:
[...]

Daaruit kwamen nog een paar vragen:

1. Is er voor op de HTPC DLNA software, voor zowel android als ios. Zodat ik gemakkelijk bijvoorbeeld spotify of youtube op een android/ios device kan streamen naar de HTPC (en daarmee naar de boxen)?
XBMC kan zich aanbieden als DLNA-client. Ikzelf gebruik het echter nooit omdat het niet ideaal werkt. Er zijn echter wel YouTube en spotify(premium) plugins beschikbaar voor XBMC die prima werken.

2. Wat voor "wake on" mogelijkheden zijn. Kan ik de HTPC opstarten met mijn harmony afstandsbediening. Of met mijn iphone/ipad via de wifi?
volledige boot: Het enige wat ik me kan bedenken is WOL (wake-on-lan). Hier zijn apps voor op ios/Android
De andere oplossing is om de slaapstand wat vaker te gebruiken, dan kun je gewoon de Harmony icm. de FLIRC ontvanger gebruiken.

3. Is er geluidskwaliteit tussen de volgende 2 verbindingen. Ikzelf denk van niet aangezien het alllebei digitaal is.
a. HTPC > HDMI > TV > digitale optische kabel > boxen
b. HTPC > digitale optische kabel > boxen?
Maakt volgens mij ook niet uit (correct me if i'm wrong) zolang de audiostreams niet worden gedecodeerd door de TV (DTS passthrough). Iets wat meestal valt in te stellen. De eerste optie is iig wel gebruiksvriendelijker.

4. Is Teamviewer een van de betere softwares voor het besturen van de HTPC met een iphone/ipad. Of is er een beduidend betere?
NOPE! Op een HTPC wil je het liefste een lichte Linuxdistro als OpenElec/XBMCBuntu welke speciaal om XBMC heen is gebouwd. Deze boot direct naar XBMC en kan je dus met de XBMC-remote apps besturen. Dit terwijl ook SB/CP/SAB nog altijd geinstalleerd kunnen worden.

5. De HTPC hoeft geen disc bay. Aangezien ik een PS4 heb en hiermee (blu-ray) discs kan afspelen. Hiervoor lijkt mij de PS4 geschikt?
1 Woord: Uiteraard.

• wouterk21
@CeesKees

Ten eerste bedankt voor je reactie. Ik waardeer het dat jij de tijd wilt nemen om mij te helpen met mijn vraagstuk.

Ik snap waarom jij liever kiest voor zowel een NAS als HTPC kiest. Maar daarbij komt ook een duurder prijskaartje dan enkel een HTPC, neem ik aan?

Nou geef je aan door het scheiden van de apparaten taken elkaar niet in de weg zitten. Maar hoe erg zal ik ervan last hebben als enkel een HTPC aanschaf.
voorbeeld: ik speel een film 12gb 1080p film af en op de achtergrond is sabnzbd een aflevering aan het downloaden + uTorrent download een film. Een goede HTPC (met SSD) zal dan toch de film alsnog (perfect) vloeiend afspelen. Of zijn deze meerdere taken tegelijkertijd te intensief voor de HTPC?

in je reactie praat je over "- specifiek voor een taak, mocht je ooit willen upgraden (16k, 8d enz enz) kan dit makkelijker".
Volgens mij is dit meer toekomst muziek. Is het daarnaast niet zo dat deze TV's waarschijnlijk app's hebben

[ Voor 8% gewijzigd door wouterk21 op 13-05-2014 11:12 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-02 11:54
wouterk21 schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 10:44:
@CeesKees

Ten eerste bedankt voor je reactie. Ik waardeer het dat jij de tijd wilt nemen om mij te helpen met mijn vraagstuk.

Ik snap waarom jij liever kiest voor zowel een NAS als HTPC kiest. Maar daarbij komt ook een duurder prijskaartje dan enkel een HTPC, neem ik aan?

Nou geef je aan door het scheiden van de apparaten taken elkaar niet in de weg zitten. Maar hoe erg zal ik ervan last hebben als enkel een HTPC aanschaf.
voorbeeld: ik speel een film 12gb 1080p film af en op de achtergrond is sabnzbd een aflevering aan het downloaden + uTorrent download een film. Een goede HTPC (met SSD) zal dan toch de film alsnog (perfect) vloeiend afspelen. Of zijn deze meerdere taken tegelijkertijd te intensief voor de HTPC?

in je reactie praat je over "- specifiek voor een taak, mocht je ooit willen upgraden (16k, 8d enz enz) kan dit makkelijker".
Als ik enkel voor een HTPC kies is deze upgrade mogelijkheid er toch nog steeds? Of begrijp ik je verkeerd?
Ik ben het eigenlijk wel met CeesKees eens, vanwege 2 (naar mijn mening belangrijke) punten, stroomverbruik nog buiten beschouwing gelaten.
Ten eerste het geeft het scheiden van taken je meer flexibiliteit. Doordat HTPC en storage/download elkaar niet meer in de weg zitten kan je dus ook zonder verstoring voor eventuele andere clients veilig je HTPC rebooten, uit zetten of wat dan ook. Oftewel, hetgeen jij in de huiskamer doet heeft geen effect op de dienstverlening naar anderen toe. Daarnaast geeft een centrale storage je een prima basis om je gehele netwerk vanuit op te gaan bouwen, en ook daar dus dienstverleningen, zoals dus storage, maar ook bijvoorbeeld een database, printing of welke andere dienst dan ook centraal aan te bieden met een zo hoog mogelijke up-time. Je zou het zelfs nog kunnen uitbreiden naar domotica-oplossingen toe. Door de dienstverlening zo hoog mogelijk te krijgen op een zo bereikbaar mogelijke manier, zal het voor de eindgebruiker(s) (dus jezelf, maar ook eventuele andere gezinsleden bijvoorbeeld) veel prettiger werken, waardoor de acceptatie en daaraan gerelateerd dus het gebruik van het systeem zal toenemen.
Ten tweede ontlast het enorm de clients. Of dat nu een Pi, een HTPC of welk device dan ook is, er zal een stuk minder van gevraagd hoeven worden. Daardoor kunnen ze goedkoper, compacter en stiller en zuiniger worden dan wanneer je ze moet voorzien van lokale storage en lokale diensten.

iRacing Profiel

• wouterk21
Volgens mij ben ik in de war.

Ik kan geen "DLNA server" installeren op een pc. Waarmee ik simpelweg op mijn ios/android device de audio/video kan doen afspelen op de pc => tv? Of is dit geen DLNA, is DLNA enkel bestanden?

Praktisch voorbeeld: ik druk op play in mijn soudcloud app, en het geluid wordt afgespeeld op mijn pc => tv? Of ik speel een youtube filmpje en speel het af op mijn tv. Of in de auto, zet bluetooth aan alle muziek die afspeel op me iphone gaat over de auto boxen?

volgens deze link van apple ziet het er heel gemakkelijk => https://www.apple.com/nl/airplay/

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-02 11:54
wouterk21 schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 11:21:
Volgens mij ben ik in de war.

Ik kan geen "DLNA server" installeren op een pc. Waarmee ik simpelweg op mijn ios/android device de audio/video kan doen afspelen op de pc => tv? Of is dit geen DLNA, is DLNA enkel bestanden?

Praktisch voorbeeld: ik druk op play in mijn soudcloud app, en het geluid wordt afgespeeld op mijn pc => tv? Of ik speel een youtube filmpje en speel het af op mijn tv. Of in de auto, zet bluetooth aan alle muziek die afspeel op me iphone gaat over de auto boxen?

volgens deze link van apple ziet het er heel gemakkelijk => https://www.apple.com/nl/airplay/
Airplay en DLNA zijn niet hetzelfde, alhoewel het redelijk met elkaar overeen komt.
DLNA is Digital Living Network Alliance, en is gebaseerd op een vorm van uPnP. Heel in het kort komt het erop neer dat devices, zoals TV's, maar ook receivers, telefoons, pc;s, tablets, fotocamera's etc allemaal met elkaar via 1 gestandaardiseerde manier met elkaar kunnen communiceren. Het principe daarin lijkt erg mooi, maar in de praktijk blijkt er toch een hele hoop gedoe bij te komen met betrekking tot ondersteuning voor bestandsformaten (vaak zijn de playback-devices zoals tv's erg beperkt in wat ondersteund wordt, zodat het server-sided moet worden afgehandeld wat in de praktijk weer bijna geen doen is bij grote formaten), en gaat het ook (erg) vaak mis met subtitles. Alhoewel DLNA wel steeds beter begint te worden zou ik me er (nog) niet aan wagen, en voor een conventionele oplossing kiezen waarbij je content via een centrale storage-locatie beschikbaar stelt en de client deze content zelf verwerkt en weergeeft. Hierdoor heb je weliswaar iets krachtigere clients nodig, maar in de regel kan je met heel weinig hardware al bijna alles doen (bijvoorbeeld een Raspberry Pi; deze kan prima 1080p weergeven).

Qua software zijn er diverse mogelijkheden. De meest bekende zijn PS3MediaServer en Twonky. PS3MediaServer wordt over het algemeen wel gezien als de beste optie, alhoewel de laatste releases van Twonky ook behoorlijk goed begint te worden, met name voor muziek.

Wat je voorbeeld betreft klopt ook dit niet helemaal. In de auto verstuur je gewoon je audio-stream over BT naar je autoradio die het vervolgens versterkt en over je speakers afspeelt. Dat heeft dus niets met DLNA te maken.

iRacing Profiel

• wouterk21
Ten eerste bedankt allen voor de reacties!
En oke, oke, ik ben overtuigd maar correct me if i'm wrong :)

Ik heb besloten toch te gaan voor een NAS, want:

1. (SMART) TV's
De huidige/toekomstige (SMART) TV's met hun apps zijn prima "players". Denk aan een plex, spotify, youtube apps. Wie weet wat toekomstige TV'S allemaal wel niet meer kunnen ;)

2. Download/storage
Hoogstwaarschijnlijk zal ik nu en in de toekomst blijven downloaden (series, films, whatever).
Hiervoor en vele andere doeleinden (altijd beschikbare) schijfruimte nodig hebben. En de mogelijkheid om (gemakkelijk) te kunnen downloaden

3. Energie (kosten) besparen
Een NAS is laag in zijn energie verbruik

4. Scheiding NAS & HTPC
Door de scheiding van een NAS + HTPC ontlast ik de HTPC van zijn download/opslag processen

5. **?*?*???
Is er nog een groot/belangrijk/crusiaal argument die ik vergeet?

Aangezien ik voor een NAS ga, dan rest nog vraag welke HTPC.
Ikzelf zit te denken aan een Chromecast (geen Intel NUC / Rasp Pi zoals hierboven gesuggereerd).
Een Chromecast want:
- Goedkoop
- "Out of the box" gereed voor gebruik (t.o.v. Rasp Pi of een HTPC waarop linux system etc geinstalleerd op moeten worden)
- Plex om alle locale bestanden (van de NAS) af te spelen.
- Dankzij zijn apps kan ik mijn streams (spotify,youtube,soundcloud) vanaf mijn iphone/ipad op de TV afspelen.
- de app interface/ operatie systeem lijkt me erg praktisch voor afstandsbediening

En ik begin me hier onderhand schuldig over te voelen,
wederom een paar vragen:
1. Welke NAS?
Een van dezen => reviews: Tweakers Awards 2013/2014: de uitslag
*Mensen om mij heen op het werk waren duidelijk van mening dat ik een een Synology moet halen.

2. Is een Chromecast de beste als HTPC?
Een Chromecast is zo simpel/krachtig als ik denk dat het is?
Zal mijn logitech harmony werken met de Chromecast?
Een Raspberry Pi / Intel NUC is niet beter / meer waard voor het geld?
Een Chromecast ondersteunt GEEN 4k? Hoe interessant is deze ondersteuning?

[ Voor 6% gewijzigd door wouterk21 op 14-05-2014 00:07 ]

• svenvv2
Een chromecast lijkt me niet zo'n al te best idee. Het is een heel fijn dingetje voor Netflix ed., maar bij films gaat het mis. Dan moet je via Plex eerst gaan transcoden, iets wat zwaar is en zeker niet op een nas gaat werken. Plus, probeer maar eens 12GB over een 2,4Ghz netwerkje te rammen. Stotteringen gegarandeerd!

Een harmony kan die Chromecast hoogstwaarschijnlijk niet besturen. Er is een kleine kans dat je wat basale besturing (pauze ed.) via HDMI-CEC kan doen, maar dat is het dan ook.

In mijn ogen is een Pi/NUC nog altijd de betere keuze. Al zou je een Chromecast er nog altijd nog bij kunnen steken.

• wouterk21
Bedankt voor de reactie Sven!

1. Kun je mij advieseren in een NAS? Wellicht die DS214+/DS214, aangezien deze 2 bays heeft en de goedkoopste is? Wat is het verschil tussen 214+ en 214?

2. Een Chromecast zou je dus afraden. Ik kan mij voorstellen dat locale media streamen moeizaam gaat. Alhoewel ik hierover op internet nog niet echt signalen ben tegengekomen.

Welke NUC zou je aanraden? http://www.intel.com/content/www/us/en/nuc/overview.html
Aan welk kosten plaatje moet ik denken?

Ik neem liever geen Pi, hoor van mensen om mij heen dat het geen snel of krachtig apparaat is. Tenzij het financieel aanzienlijk scheelt met een NUC ;) Dan leef ik zulke "nadelen" voor lief

[ Voor 5% gewijzigd door wouterk21 op 14-05-2014 10:41 ]

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:33

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Een Pi is zeker veel goedkoper dan een NUC. Een volledige kit bij bijvoorbeeld KIWI electronics of SOS Solutions kost zo'n € 60-65, terwijl je voor een NUC moet denken aan zo'n combinatie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Next Unit of Computing (V3) Core i3-4010U€ 241,-€ 241,-
1Crucial CT51264BF160BJ€ 29,50€ 29,50
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 326,50

Hierbij kan je uiteraard nog wat spelen met geheugen, soort processor (dit is de goedkoopste volgens mij) en grootte van harde schijf/ssd, maar zoals je zit ga je al gauw over de € 300 heen.

Zo'n Raspberry Pi setje is meestal een Pi, behuizing, voeding, HDMI-kabel en SD-kaart met OpenELEC voorgeïnstalleerd. Het enige wat je dan moet doen is de boel in elkaar zetten (4 schroefjes) en aansluiten. Daarna moet je in XBMC de bronnen aanwijzen. Als je er een toetsenbord en muis aanhangt is dat net zo makkelijk/moeilijk als bij een 'gewone' PC met XBMC.
Na het indexeren van al je media (binnenhalen van serie/aflevering informatie, plaatjes van acteurs/series/seizoenen) kan je het prima bedienen met een Android/iOS app of je Harmony.
Het bladeren door je collectie is waarschijnlijk wat langzamer dan een NUC, maar ik vind het snel genoeg. Tijdens het afspelen zal je geen verschil merken. Of je mediaspeler/HTPC nou 50 of 1000 MB/s aankan maakt niet uit als je maar 20-25 MB/s nodig hebt.

Bij een NUC moet je ook nog denken aan het installeren van Windows (licentie?) en XBMC of zoals hierboven genoemd een linux distributie die gericht is op XBMC. Qua moeilijkheid ontloopt het elkaar dus niet. Als je de HTPC/Pi alleen gaat gebruiken om media af te spelen zou ik zeker voor de Pi gaan. Als je ook allerlei PC-dingen wil doen ben je wel beter af met de NUC of een vergelijkbare PC

De Synology die je noemt is prima. Het verschil tussen de 214 en 214+ die je noemt is hier te vinden. Het grootste verschil is dat de + meer geheugen heeft en twee netwerkpoorten ipv één. Ik heb zelf een DS114, die het in combinatie met een Raspberry Pi ook prima doet. Ik maak backups naar een Synology van een vriend van me, dus vond ik twee schijven niet nodig. De DS114 download automatisch nieuwe afleveringen, AutoSub download ondertitels en ik heb XBMC zo ingesteld dat er eens in de paar uur gekeken wordt naar nieuwe media. Het is één keer tijd steken in het instellen, en daarna draait het moeiteloos. Mijn vrouw kan de boel prima bedienen met de afstandsbediening van de TV, dus heel moeilijk kan het niet zijn.

Als je Plex Media Server wil draaien zijn geen van deze drie geschikt, omdat het daarvoor niet beschikbaar is. Ik gebruik Plex zelf niet omdat de Pi alles prima vanaf de NAS kan trekken en afspelen op mijn TV.

[ Voor 36% gewijzigd door gwystyl op 14-05-2014 11:25 ]

• wouterk21
kan deze post niet deleten... delete...

[ Voor 172% gewijzigd door wouterk21 op 14-05-2014 11:39 ]

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:33

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ja ik zou ook de Pi kiezen boven de Chromecast. De chromecast is echt bedoeld om er vanaf andere apparaten iets naartoe te sturen/streamen over Wi-Fi, de Pi haalt media van een externe locatie (NAS of USB harde schijf) af en speelt dat af. Ik zou de Pi wel bedraad aansluiten.

Welke Synology/NAS is een beetje afhankelijk van je wensen. Zoals gezegd heb ik een 1-bay versie, voornamelijk omdat ik backup extern geregeld heb en het een stuk goedkoper was dan een 2-bay versie. Daarnaast heb ik Plex niet nodig. De DS114 is krachtig genoeg om te dienen als fileserver en downloadstation in mijn geval. Ik gebruik torrents om mijn series te downloaden. Meestal komen die 's nachts beschikbaar, dus ik merk overdag/'s avonds niets van overbelasting.
Kijk voor advies over welke Synology bijvoorbeeld in [Synology] Vraag en antwoord, en over ervaringen met de Rasperry Pi met XBMC in [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC. Naast Synology zijn er uiteraard andere NAS merken zoals QNAP, Lenovo/Iomega of Asus, maar Synology staat goed bekend en is uit eigen ervaring ook zeer makkelijk in gebruik. Met andere merken heb ik geen ervaring.

• wouterk21
Oke, een duidelijk waarom een CC niet de beste HTPC keuze is.

Aangezien een HTPC voor media afspelen zoek valt een oplossing als NUC ook af.

Dan is de beste prijs/kwaliteit oplossing een rasp pi?
Hoorde laatst iemand over een Roku (3), is zo iets interessant?
Dan zijn er nog meer http://www.techradar.com/...-which-is-better--1239332 ... Is zo iets nog interessant vergelken met een Rasp Pi?

Als het een Rasp Pi zal worden, dan ga ik wss voor een Rasp Pi met Rasplex (http://www.rasplex.com/).

Wil graag Plex eens proberen, want:
- hoor er veel goed nieuws over. van bekenden
- bevat airplay support (dus kan me online muziek (spotify/soundcoud)/video's (youtube etc) streamen van mijn iphone/ipad naar de tv -> speakers)
- hoef me IOS apparaten niet te jailbreaken (bv XBMC app te kunnen gebruiken)
- heb in het verleden XBMC geprobeerd maar vond het teveel instellingen / niet prettig aanvoelen
- kan altijd, als Plex niet bevalt, switchen op een alternatief, bv XBMC.

[ Voor 9% gewijzigd door wouterk21 op 14-05-2014 14:00 ]

Pagina: 1