Ten eerste: je snapt dat die vrachtwagen op streetview er niet hoeft te zijn geweest toen de TS daar langskwam?

Bovendien: de TS zegt helemaal niet dat hij op straat stond. Aan de situatieschets te zijn lijkt het me logisch dat hij op de drempel van de zijstraat stond, waarom zou je op de weg wachten tot je kunt oversteken?
Verder: Als ik iedereen die langs de kant van de weg staat te wachten stapvoets moet passeren (wat uitermate veilig zou zijn inderdaad) kom je niet vooruit en heel laat op werk. Een fietser die langs de kant van de weg staat te wachten, wacht duidelijk op het moment dat het rustig wordt en hij veilig kan oversteken. Dat neemt niet weg dat ik, zoals hierboven ook al aangehaald wordt, met de voet op de rem passeer, maar snelheid minderen voor iedereen die langs de kant van de weg staat? Nee, echt niet. Op die manier suggereer je dat je gaat stoppen en dat wekt erg gevaarlijke situaties op. Zo heeft mijn rijinstructeur het me overigens geleerd: geen onduidelijke signalen afgeven in het verkeer, dus ook niet remmen/stoppen voor iemand die geen voorrang heeft (behalve om een ongeluk te voorkomen natuurlijk).
50 is alleen de theoretische maximumsnelheid binnen de bebouwde kom. Je mag 50 zolang het goed gaat. Als het een keer fout gaat met 50 zal iedere rechter jouw vertellen dat 50 klaarblijkelijk te hard was.
Het is achteraf altijd makkelijk redeneren dat 50 klaarblijkelijk te snel was en ik wil zeker niet beweren dat je altijd overal de maximumsnelheid moet rijden, maar je doet nu net alsof je rond moet rijden alsof iedereen overal en altijd maar rare en onvoorspelbare moves uithaalt. Met kinderen doe ik dat, omdat die ook echt onvoorspelbaar zijn, maar met volwassenen die de regels in het verkeer horen te kennen is het ondoenlijk om overal doemscenario's te zien

Bovendien stond deze fietser te wachten tot hij kon oversteken, dan kijkt hij dus al uit. Als het nu een fietser was die zonder te kijken en te remmen richting de weg reed, dan zou de automobilist moeten anticiperen.
Dat bepaal jij gelukkig niet
[
Voor 10% gewijzigd door
Grrrrrene op 04-05-2014 14:02
]