Dat is inderdaad erg veel en ik heb dan ook liever een 26/27" met 1080p.
4K....no way, ik heb vandaag mijn HP LP3065 op vraag & aanbod gezet omdat ik 2560x1600 overkill vind en de bedragen voor high end videokaarten niet meer wil/kan ophoesten. Ik moet er niet aan denken dat ik 4K moet poweren met mijn game rig.
Je kunt heel makkelijk dingen naast elkaar zetten op een groot scherm met hoge reslolutie, maar het nadeel is dan dat je niet meer naar het midden zit te kijken, maar de hele tijd naar rechts of naar links. Niet ergonomisch verantwoord en als je dat maar lang genoeg doet wordt het irritant, of je gaat in een rare houding zitten. Nee, zolang X onder Linux mij in staat stelt te switchen tussen meerdere desktops op hetzelfde beeldscherm hoor je mij niet om meer ruimte janken. Ook met foto bewerking en 3D vond ik 2560x1600 eerder een overbodige luxe dan een noodzaak. Je kunt immers inzoomen of uitzoomen (of slepen) en dan volstaat 1080p ook gewoon.
Als je van fotografie houdt moet je ook even de kosten voor een pro level camera meetellen, als je tenminste nog een mooie desktop achtergrond wilt maken die er strak uit ziet op je 4K beessie. Video content op het web kan ook nog lang niet mee met 4K. Zolang de meeste content (incl. games) met 4K geen rekening houdt, zou ik er niet op overstappen.

Het is ook pas van de laatste tijd dat games de 2560x1600 en 2560x1440 resoluties consistent zijn gaan ondersteunen. (Nog niet allemaal, en indie games vaak niet.) Nog regelmatig is de engine van een game niet goed genoeg om die resolutie (2560) knap te draaien, ongeacht de kracht van je machine. Net zo vaak gebeurt het dat de tweede videokaart in SLI/Crossfire niet wordt benut omdat een game dát niet ondersteunt met gevolgen voor welke resolutie je kunt gebruiken.
Denk ook aan je stroomrekening en de warmte die er vanaf komt in de zomer (airco installeren, vooral met een high end SLI setup). Een 2560x1440 / 2560x1600 scherm wordt op een warme zomerdag al zo heet dat je nog nauwelijks (of: niet) de rug van je vingers er tegenaan kunt blijven houden.
Boven een bepaald minimum is de scherpte van hetgeen je naar kijkt onbelangrijk. Zolang het maar niet afleidt. Het gaat om de artistieke en/of schrijfvaardige kwaliteit er van. Het gaat er om wat de content met je
doet.
Vroegah toen we allemaal nog CRTs hadden, had een bekende een joekel van een Iiyama, die was wel 19 inch. De gebruikte (in-game) resolutie was eigenlijk te laag voor de afmeting, en het zag er een beetje uit alsof er een grid in zat met elke pixel in zijn eigen hokje, dus met ruimte er tussen. (Ik kan het niet echt beter uitleggen.) Slechte pixel pitch dus eigenlijk, minder fijn detail maar specifiek die monitor gaf daarbij juist (vond ik) een mooi effect, vooral bij Starcraft 1. Zo kan het soort coating bijvoorbeeld belangrijker zijn dan het aantal pixels.
Maar goed, we moeten de aardolie toch op de een of andere manier zien op te maken.
[
Voor 104% gewijzigd door
Roenie1 op 02-05-2014 16:42
]