Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankspijker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-02 09:50
De tijd is eindelijk aangebroken. Er komen goedkope 4K monitoren uit! :*) Er zijn twee modellen waar ik zeer geïnteresseerd in ben. Dit zijn de ASUS PB287Q en de Samsung 28D590D. Deze modellen hebben allebei 4K support op 60Hz (De Dell 4K monitor van dezelfde prijsklasse heeft alleen 30Hz support op 4K). Ze worden ook niet door allemaal speciale trucjes aangestuurd om de 4K resolutie te bereiken. De monitoren doen zich bijvoorbeeld niet voor als twee losse schermen. Ook hebben de monitoren allebei een TN paneel waardoor je meteen denkt dat ze daarop het geld bespaard hebben, maar volgens veel reviewers is het een nieuwe vorm van TN en is de beeldkwaliteit zeer goed. Doordat het een TN-paneel is hebben beide monitoren een zeer snelle responstijd. De kosten liggen rond de 600 euro. Dus dat is ongeveer 100 euro meer dan een high-end monitor met een 2560x1440 resolutie.

Ik ben geïnteresseerd of jullie zo'n monitor gaan kopen met een consumentvriendelijke prijs en waarom. Als je er al eentje hebt zou ik dat ook graag willen horen, want eerlijk gezegd als ik naar de reviews/previews kijk kan ik nog steeds niet geloven of het allemaal echt zo geweldig is en dat de monitoren misschien toch grote problemen hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door frankspijker op 28-04-2014 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankspijker
Links naar de pricewatch
Samsung 28D590D
Dell P2815Q (30Hz monitor)
ASUS PB287Q (Staat nog niet in de pricewatch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danot
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
De Samsung vind ik ook erg interessant. En voor 600 euro is het best wel te doen. Ik wacht het alleen nog even af vanwege:
- De Samsung heeft geen vesamount mogelijkheid.
- Voor 4k aansturing heb ik een nieuwe videokaart nodig.
- Wellicht komen er over een paar maanden toch IPS panelen die niet veel duurder zijn.
Dus ik wacht nog tot einde zomer en ga dan nog eens kijken. Wellicht wordt het dan alsnog de Samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankspijker
Danot schreef op maandag 28 april 2014 @ 13:41:
De Samsung vind ik ook erg interessant. En voor 600 euro is het best wel te doen. Ik wacht het alleen nog even af vanwege:
- De Samsung heeft geen vesamount mogelijkheid.
- Voor 4k aansturing heb ik een nieuwe videokaart nodig.
- Wellicht komen er over een paar maanden toch IPS panelen die niet veel duurder zijn.
Dus ik wacht nog tot einde zomer en ga dan nog eens kijken. Wellicht wordt het dan alsnog de Samsung.
De ASUS-monitor heeft wel een VESA mount. En beide TN-monitoren zijn wel geweldig voor gamen. Maar ik denk dat je gelijk hebt. Sinds ASUS en Samsung goedkope 4K monitoren hebben uitgebracht zullen er waarschijnlijk snel nieuwe goedkope monitoren komen die misschien al een IPS paneel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morris123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-08 12:08
Ik heb de Samsung 28D590D al 2 weken in huis, heb hem over laten komen uit zuid-korea. Ik vind het een geweldige monitor. Haarscherp, supersnel, bizar goed kleuren en een enorme helderheid. Ik zou het iedereen aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-09 22:28
Nee. Ik ben tevreden met m'n huidige FullHD monitor en heb dan ook geen behoefte aan een scherm met 4 keer zo veel pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:57

superwashandje

grofheid alom

lijkt me wel leuk maar er is nog niet veel content voor beschikbaar en echt gamen op hoge instellingen is nog niet heel goed te doen met de huidige videokaarten. Ook ga ik van je lang zal ze leven niet terug naar TN (zonder bewijs dat het ondertussen wel werkt).

dus totdat er een 4K IPS 60Hz monitor zonder inputlag uit komt en de videokaarten het gamen op die resolutie aankunnen blijf ik lekker bij mijn QHD schermpje :)

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:26
Ik zag vandaag dus ook de Dell P2815Q, en ben op zoek naar een beeldscherm met een hogere resolutie. Ik heb thuis een Samsung 2493HM (1920x1200) en op het werk een dell U3014 (2560x1600)

Nu vind ik de 3014 een heerlijk scherm, maar om thuis zelf aan te schaffen veel te duur. Daarom was ik aan het kijken voor de U2713HM, maar kwam vandaag dus ook de P2815 tegen.

Is het de moeite waard om de P2815Q te kopen t.o.v. de U2713HM, de resolutie ziet er leuk uit maar ik vraag me of of dit voor thuis niet wat to much is. Dat dingen te klein worden lijkt me het grootste probleem..

Ik gebruik hem voornamelijk voor tekstverwerken, internetten, thuis werken (SAP schermpjes), verslagen/project documentatie uitwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankspijker
morris123 schreef op maandag 28 april 2014 @ 14:38:
Ik heb de Samsung 28D590D al 2 weken in huis, heb hem over laten komen uit zuid-korea. Ik vind het een geweldige monitor. Haarscherp, supersnel, bizar goed kleuren en een enorme helderheid. Ik zou het iedereen aanraden.
Oh, nice. Ik las wel dat het contrast erg laag is. Heb jij daar problemen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankspijker
Het zou heel fijn zijn als er binnen een niet al te lange tijd een round-up review van goedkope 4K monitoren zou zijn op Tweakers of een andere website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankspijker
R____D schreef op maandag 28 april 2014 @ 14:42:
Nee. Ik ben tevreden met m'n huidige FullHD monitor en heb dan ook geen behoefte aan een scherm met 4 keer zo veel pixels.
Wat bij mij het probleem is is dat de game er nooit echt mooi uitziet doordat je toch de scherpe hoekjes en randjes ziet als je op 1080p speelt. AA helpt wel alleen is het toch niet perfect, het is namelijk moeilijk voor een computer om randen realistisch glad te maken. De enige optie om dit bij real-time gerenderde media het realisme te bereiken is door de resolutie op te krikken tot het punt waarin de pixels niet meer goed zichtbaar zijn.

Mij lijkt gewoon rondbrowsen en multitasken erg handig bij 4K.

Trouwens ik las ook laatst dat de beeldverhouding 21:9 erg interessant is. Het heeft een iets kleinere resolutie dan 4K, namelijk 3440x1440, maar is geweldig voor gamen en voor professionele editprogramma's. Linus van Linustechtips op Youtube zei laatst bij de LG 34UM95-P monitor dat hij geen 4K meer hoeft sinds de 21:9 monitor had uitgevonden, omdat de verhouding perfect is voor pc-gebruik. Hij vond de 21:9 verhouding met een resolutie van 3440x1440 zo goed dat het op hem het meeste indruk heeft gemaakt sinds jaren op gebied van monitoren. Alleen is deze verhouding op dit moment nog te exotisch, dus zijn de monitoren niet echt bang for your buck. Die LG monitor kost bijvoorbeeld op dit moment 1000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

superwashandje schreef op maandag 28 april 2014 @ 16:53:
dus totdat er een 4K IPS 60Hz monitor zonder inputlag uit komt en de videokaarten het gamen op die resolutie aankunnen blijf ik lekker bij mijn QHD schermpje :)
Want 10/1000'ste seconden kun jij ook merken 8)7

Voor mij voldoet 1440P of zelfs 1080P, prijzen zijn nog te hoog, wetend dat fabrikanten altijd hoge prijzen hanteren als ze monopoly hebben, dat is gewoon een feit.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morris123
frankspijker schreef op maandag 28 april 2014 @ 23:51:
[...]

Oh, nice. Ik las wel dat het contrast erg laag is. Heb jij daar problemen mee?
Nee eigenlijk niet, het scherm is wel ontzettend helder in de hoogste helderheid en dan is zwart niet echt zwart meer. Ik werk op 65% helderheid en dan wordt het contrast net iets beter dan 100%. Ik vind het zeker voldoende. Er is ook nog een soort gaming stand en een dynamisch contrast stand die allebij wat doen met het contrast, afhangend aan de situatie kan dat erg prettig eruit zien.

Ik heb de AMD R9 290X om het scherm aan te sturen en dat doet ie uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morris123
kuusj98 schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 00:32:
[...]

Voor mij voldoet 1440P of zelfs 1080P, prijzen zijn nog te hoog, wetend dat fabrikanten altijd hoge prijzen hanteren als ze monopoly hebben, dat is gewoon een feit.
Na een aantal meting komt bij mijn scherm de responstijd tussen de 3 en 5 ms afhankelijk van de kleur en situatie. Op de doos staat 1 ms maar dat heb ik nog niet kunnen meten. Afijn, 5ms zie je ook nog bij lange na niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:57

superwashandje

grofheid alom

kuusj98 schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 00:32:
[...]

ja toevallig wel ja (voor jouw duidelijkheid: ik heb het dus over inputlag en niet ghosting/responstijd). ik heb hier op het werk een 2408wfp staan en die werkt niet fijn door de inputlag. met mijn vorige HP LP2475w en huidige dell 2711 heb ik hier geen last van. voordat je met idiote smilies gaat gooien is het handig om te weten waar je het over hebt (evt met achtergrond).

edit2:
om het nog even wat duidelijker voor je te maken: een plaatje met de gemeten inputlag uit de review van tftcentral (goeie site voor monitor reviews)
Afbeeldingslocatie: http://www.tftcentral.co.uk/images/hp_lp2475w/input_lag2.jpg

het gaat dus wel om iets meer als 10/1000ste. (oja: dit word dan vaak 1/100e genoemd)

edit: wacht: " 8)7 " moet er nog bij

[ Voor 19% gewijzigd door superwashandje op 29-04-2014 09:17 ]

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:39

Chiron

Moderator Discord
Nee, alleen al omdat er een TN paneel in zit, hoe goed ze die ook verbeterd hebben. De helderheid is wel goed met de Samsung als je hem onder een hoek bekijkt, maar de kleuren veranderen alsnog. Dat kijkt heel erg onrustig, dus voor mij is dat onacceptabel.

Persoonlijk ben ik meer geinteresseerd in de nieuwe aangekondigde 29" en 34" 21:9 1440p IPS schermen van LG.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 12:46
Ik heb een paar schermen mogen uitproberen, en vindt op zulke formaten 4K eigenlijk helemaal niet interessant meer. Je wilt toch op een beetje relaxte afstand van het scherm zitten, en eigenlijk is dan pas 39" of 40" een goed formaat (en daarbij nog steeds scherper dan m'n huidige 24" scherm). 55" is ook niet verkeerd, als je de mogelijkheid hebt om bijv. een scherm aan de muur te hangen, en het bureau er een eindje vanaf te schuiven (en dat hoeft niet eens heel ver te zijn om toch scherp beeld te hebben).

Dan kom je automatisch bij de 4K tv's uit, maar voor zover ik weet valt daar niet op te gamen. Een betaalbare 4K tv met displayport heb ik nog niet gezien, en voor zover ik weet ondersteunen videokaarten ook geen 4K met 60fps over HDMI.

Mijn ideale setup wordt denk ik een 40" 4K TV aan de muur boven m'n bureau, met een videokaart die dat ook echt een beetje aan kan sturen. Nu nog wachten tot dit eens beschikbaar komt.

[ Voor 7% gewijzigd door Ahrnuld op 29-04-2014 10:25 ]

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:45

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Ik zit er inderdaad al een tijd naar te kijken, maar de 30 Hz is een grote beperking, idem met de aansluitingen. HDMI 2 komt voorlopig nog niet, en MST levert teveel gezeik op met schermen die half wegvallen etc. Daarnaast hoop ik net als Berend op minimaal 32", liefst 35-40", waarmee ik een 4k-scherm als normaal scherm kan inzetten zonder schalings-issues. 1440 in de hoogte vind ik te weinig, ik programmeer, en ik ben verslaafd aan verticale pixels. Daarnaast wil ik wel eens wat (licht) gamen, en dat zou an sich moeten gaan met een moderne GPU.

Dus ja, een TV is een optie, mits redelijke inputlag, en 60 Hz. Let erop dat er al 39 UHD-TVs zijn, en nog maar 9 UHD-monitoren. De schermen-industrie zit gewoon al jaren muurvast.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankspijker
Dus ja, een TV is een optie, mits redelijke inputlag, en 60 Hz. Let erop dat er al 39 UHD-TVs zijn, en nog maar 9 UHD-monitoren. De schermen-industrie zit gewoon al jaren muurvast.
Dat is zeker waar. Ik zie weinig verandering in monitoren de laatste jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcatha
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05-2022
ik wil eigenlijk een ips scherm ipv met hd+ resolutie op 27 inch maar er zijn blijkbaar nog geen snelle geschikt voor fps gaming de laatste keer dat ik keek(zal nu wel een maand of 3 geleden zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Om antwoord te geven op de vraagin de topic:
Ik heb nu 1080p 120hz.
Ik upgrade pas als er een combinatie te koop is voor <600 euro van:
IPS of Oled of een vergelijkbaar paneel
1440p+
21/9 beeld verhouding.
120hz of meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Allemaal leuk en aardig een goedkoop 4K scherm, maar om fatsoenlijk op 60 FPS te kunnen gamen heb je als nog een paar TITAN Blacks in 3-Way SLI nodig.

Ben je toch weer 3000 euro lichter.

[ Voor 5% gewijzigd door TheDeeGee op 01-05-2014 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:01

M2M

medicijnman

Svarog schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 09:38:
Allemaal leuk en aardig een goedkoop 4K scherm, maar om fatsoenlijk op 60 FPS te kunnen gamen heb je als nog een paar TITAN Blacks in 3-Way SLI nodig.

Voor het gamen kun je ook twee dingen doen:
1080P spelen
Instellingen iets lager zetten. AA heb je eigenlijk niet meer nodig

Alleen voor de extra realestate al heb ik zo'n 4K monitor in preorder staan.

[ Voor 8% gewijzigd door M2M op 01-05-2014 09:43 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Niet online
M2M schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 09:42:
[...]

1080P spelen

Wat is dan de meerwaarde van 4K als je toch op 1080P gaat spelen? Kun je net zo goed een 1080P scherm kopen die niet TN is en mooiere kleuren heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankspijker
Svarog schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 09:38:

Nou dat is niet waar. Een R9 290 heeft al geweldige 4K support. Zo liep Battlefield 4 op Ultra op 30fps met AA bij een aantal benchmarks. Bij 4k biedt AA veel minder meerwaarde dus die kan je uitzetten en kan je misschien een prestatiewinst krijgen van 10 fps en zijn er na die benchmark genoeg drivers uitgebracht die de performance verbeterde. Dus dan kom je voor een kaart van 350 euro al snel bij de 60 fps op 4K op medium/ultra. Is nog steeds veel geld maar een veel redelijkere prijs dan men denkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankspijker
Update! Een nieuwe 4K monitor is aangekondigd! Namelijk de Philips 288P6LJEB. Hij heeft zeer vergelijkbare specificaties vergeleken met de Samsung en ASUS monitor. Dus het niet een wilde gok om te zeggen dat hij onder dezelfde prijsklasse valt, maar er werd ook niks gemeld op hoeveel Hz de monitor loopt op 4K dus het kan 30Hz zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Svarog schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 10:52:
[...]

Wat is dan de meerwaarde van 4K als je toch op 1080P gaat spelen? Kun je net zo goed een 1080P scherm kopen die niet TN is en mooiere kleuren heeft.
extra screen realestate buiten het gamen om...?

Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die wel een 4K scherm willen maar nog geen euro's hebben voor ook een nieuwe videokaart. Dan is zo'n 4K scherm voor andere doeleinden toch nog een goede keuze.

[ Voor 24% gewijzigd door M2M op 01-05-2014 14:38 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zie mezelf niet snel een goedkope monitor kopen. Meestal beschikken die over crappy TNpanelen die het niet halen bij een IPSvariant. Gezien de monitor toch hetgene is waar ik de hele dag tegenaan moet kijken investeer ik daar liever genoeg geld in dat ik jaren vooruit kan. Mijn huidige 30" heb ik sinds 2009 staan, en die voldoet zo'n 5 jaar later nog steeds meer dan prima. Het ding was toen weliswaar 1200+ euro, maar verspreid over 5 jaar vind ik dat niet eens zo'n gekke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Hadden jullie dit al gezien: TFT Central - AOC u2868Pqu Coming Soon with 4k Resolution?

Die gaat waarschijnlijk iets van €650 kosten hier en ondersteund wel gewoon 4K @ 60 Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

M2M schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 09:42:
[...]

1080P spelen

Welke extra real estate? Bij 150% DPI settings heb je geen extra real estate ten opzichte van een 27" 1440p scherm. En op 100% DPI is zo'n scherm onbruikbaar op native resolutie.
Een UHD scherm moet je kopen voor het extra detail en niet voor meer real estate want op standaard DPI settings is zo'n scherm niet te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Nee. Pas als een 4K IPS betaalbaar word. En betaalbaar is 200-400 euro.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb absoluut geen behoefte aan een 4k monitor. Als ik al over ga naar een HD versie dan in ieder geval een met een 16:10 ratio. Nu heb ik nog een _heel_ oud beestje met 1280x1024 (ja 4:3 5:4 (thnx voor de correctie... :P ) verhouding)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2014 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
downtime schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 17:05:
...niet voor meer real estate want op standaard DPI settings is zo'n scherm niet te gebruiken.
3840x2160@31.5" is nog net te doen, dat is vergelijkbaar met een 1920x1080@15.6" laptopscherm qua pixeldichtheid. Maar die 28" en al helemaal die 24" 4K schermen kan je inderdaad niet fatsoenlijk op werken op native resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankspijker
Hardware.info had een tijdje terug een zeer positieve review geplaatst over de Samsung monitor. Linkje hierrrrr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

TERW_DAN schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 15:58:
Ik zie mezelf niet snel een goedkope monitor kopen. Meestal beschikken die over crappy TNpanelen die het niet halen bij een IPSvariant. Gezien de monitor toch hetgene is waar ik de hele dag tegenaan moet kijken investeer ik daar liever genoeg geld in dat ik jaren vooruit kan. Mijn huidige 30" heb ik sinds 2009 staan, en die voldoet zo'n 5 jaar later nog steeds meer dan prima. Het ding was toen weliswaar 1200+ euro, maar verspreid over 5 jaar vind ik dat niet eens zo'n gekke prijs.
Er zijn ook goede TN schermen, mijn laptop heeft een goed TN scherm met prima kijkhoeken horizontaal, verticaal boeit niet zo omdat je dat bij een laptop toch beter kan instellen.
zie ook: http://www.notebookcheck....3GE-Notebook.80062.0.html

Wel interessant dat ook losse monitoren nu van betere kwaliteit worden. Toch grappig dat mn ouders 15 jaar geleden een crt hadden van 19" met een resolutie van 1600x1200 vooral omdat de hoogte fijn is voor pc gebruik (minder scrollen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Niet online
TERW_DAN schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 15:58:
Zo heb ik aan paar maanden terug een EIZO CX240 aangeschaft om mijn bijna 5 jaar oude EIZO S2231W te vervangen :)

Als je eenmaal Adobe RBG hebt gehad wil je niet anders meer. Daarnaast is de CX240 een IPS Panel ZONDER Glow :)

Verder heb ik graag een 16:10 resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb er geen behoefte aan. Meestal gebruik ik gewoon mijn laptop en voor films in de slaapkamer voldoet mijn huidige monitor nog prima.

Zijn die 4k monitoren voor een bepaalde doelgroep momenteel? (grafische mensen of gewoon early adopters?)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maus3142
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-09 21:43
Wat ik denk is dat als de eerste reviews van de lg 34um95 uit zijn dat niemand het meer zal hebben over een 28 inch 4k monitoor.
Plus plunte zijn naar mijn mening.
3k. minder belastend voor de gpu
Ruimte. Meerdere tabblads naast elkaar en meer ruimte voor ondwerpers,voor gamers je zit er midden in.
Ips. Kleur/kijkhoek

Min punt
De prijs .850€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
maus3142 schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 21:48:
Wat ik denk is dat als de eerste reviews van de lg 34um95 uit zijn dat niemand het meer zal hebben over een 28 inch 4k monitoor.
Plus plunte zijn naar mijn mening.
3k. minder belastend voor de gpu
Ruimte. Meerdere tabblads naast elkaar en meer ruimte voor ondwerpers,voor gamers je zit er midden in.
Ips. Kleur/kijkhoek

Min punt
De prijs .850€
Dat is ook het scherm waar ik op zit te azen nu m'n 27" langzaamaan de geest aan het geven is :) Ben erg benieuwd naar de reviews van dat scherm, lijkt me ideaal als vervanging van multimonitor en als monitor om m'n foto's op te verwerken.

[ Voor 11% gewijzigd door neographikal op 01-05-2014 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:44
Net sinds een half jaar ongeveer een QHD scherm, Philips Brilliance 272C. 27 inch met 2560x1440@60hz dus. Hiervoor had ik een Samsung 205BW met 1680x1050. Voorlopig kan ik dus normaal gesproken wel weer even vooruit met 2560x1440.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kokmeister
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 31-08 06:39
Zeker interessant, gezien de 1440/1600p monitoren qua prijs op hetzelfde prijs nivo zitten.

Ik was aan het kijken voor een nieuwe monitor voor mijn vrouw. Nu ben ik serieus aan het overwegen om zo'n scherm aan te schaffen.

Eerst nog maar even een 2e 780ti zien te scoren :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

offtopic:
Dat is 5:4.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:55
Ik wil graag deze hebben: pricewatch: Dell Ultrasharp UP2414Q Zwart

Niet goedkoop, maar wel een mooi formaat én IPS.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Laatst online: 10-09 19:33

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

frankspijker schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 12:25:
Update! Een nieuwe 4K monitor is aangekondigd! Namelijk de Philips 288P6LJEB. Hij heeft zeer vergelijkbare specificaties vergeleken met de Samsung en ASUS monitor. Dus het niet een wilde gok om te zeggen dat hij onder dezelfde prijsklasse valt, maar er werd ook niks gemeld op hoeveel Hz de monitor loopt op 4K dus het kan 30Hz zijn.
Van de Philips site:

Optimum resolution: 3840 x 2160 @ 60Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaq
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-02 07:14
ik heb een samsung 28" gehaald en ik moet zeggen alhowel het erg fijn is, is 28" net te klein,
letter zijn net te klein om prettig te lezen, daarom zou ik iedereen sterk aanraden 32-38" te gaan.
dat formaat is toch echt prettiger om te lezen, zeker zolang windows scaling suboptimaal blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:32

3DDude

I void warranty's

Ik zat ook te kijken (nu PVA-paneel 1920*1200 van samsung) die is al best wat jaartjes oud maar achja die was ook destijds 660 euro ofzo.

Maar ik dacht al 28 inch, TN, net helemaal niet in meerdere opzichten (die samsung geloof ik 30Hz op 4K resolutie? Of wat dat al verholpen :P). En ik zat ook sterk te twijfelen over de pixeldichtheid, is het niet net iets te op zo'n scherm.

Wat ik wel zeker wist is dat het 24 inch Dell scherm sowieso te klein is voor 4k. (buiten dat die veel te duur is).

Heeft iemand enig nieuws over een 30 a 32 inch scherm met 4K resolutie? Dan lees ik dat graag terug in dit topic :P. Ik zag een 34 inch LG voorbij komen met 4K, dat lijkt me dan net weer- ietsje te groot haha :)

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Laatst online: 21:55
3DDude schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 02:21:
Wat ik wel zeker wist is dat het 24 inch Dell scherm sowieso te klein is voor 4k. (buiten dat die veel te duur is).
Dat ben ik niet met je eens. Het idee is dat je de DPI scaling op 200% zet, om zo een effectieve resolutie van 1920*1080 te krijgen waarbij alles veel scherper is.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Kid Jansen schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 17:14:
[...]

3840x2160@31.5" is nog net te doen, dat is vergelijkbaar met een 1920x1080@15.6" laptopscherm qua pixeldichtheid. Maar die 28" en al helemaal die 24" 4K schermen kan je inderdaad niet fatsoenlijk op werken op native resolutie.
ik heb nu een 27" scherm, 1440P. 100% schaling en ik zou graag kleinere knopjes willen. Maar misschien dat ik de uitzondering op de regel ben...?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Ja okee, maar vergis je niet in het verschil. De pixel pitch van 2560x1440@27" is 0.233 mm, die van 3840x2160@28" is 0.160 mm. Daar zit een factor van 1.46 tussen, dat is erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1
  • Laatst online: 25-08 13:55
Dat is inderdaad erg veel en ik heb dan ook liever een 26/27" met 1080p.

4K....no way, ik heb vandaag mijn HP LP3065 op vraag & aanbod gezet omdat ik 2560x1600 overkill vind en de bedragen voor high end videokaarten niet meer wil/kan ophoesten. Ik moet er niet aan denken dat ik 4K moet poweren met mijn game rig.

Je kunt heel makkelijk dingen naast elkaar zetten op een groot scherm met hoge reslolutie, maar het nadeel is dan dat je niet meer naar het midden zit te kijken, maar de hele tijd naar rechts of naar links. Niet ergonomisch verantwoord en als je dat maar lang genoeg doet wordt het irritant, of je gaat in een rare houding zitten. Nee, zolang X onder Linux mij in staat stelt te switchen tussen meerdere desktops op hetzelfde beeldscherm hoor je mij niet om meer ruimte janken. Ook met foto bewerking en 3D vond ik 2560x1600 eerder een overbodige luxe dan een noodzaak. Je kunt immers inzoomen of uitzoomen (of slepen) en dan volstaat 1080p ook gewoon.

Als je van fotografie houdt moet je ook even de kosten voor een pro level camera meetellen, als je tenminste nog een mooie desktop achtergrond wilt maken die er strak uit ziet op je 4K beessie. Video content op het web kan ook nog lang niet mee met 4K. Zolang de meeste content (incl. games) met 4K geen rekening houdt, zou ik er niet op overstappen. 8)7 Het is ook pas van de laatste tijd dat games de 2560x1600 en 2560x1440 resoluties consistent zijn gaan ondersteunen. (Nog niet allemaal, en indie games vaak niet.) Nog regelmatig is de engine van een game niet goed genoeg om die resolutie (2560) knap te draaien, ongeacht de kracht van je machine. Net zo vaak gebeurt het dat de tweede videokaart in SLI/Crossfire niet wordt benut omdat een game dát niet ondersteunt met gevolgen voor welke resolutie je kunt gebruiken.

Denk ook aan je stroomrekening en de warmte die er vanaf komt in de zomer (airco installeren, vooral met een high end SLI setup). Een 2560x1440 / 2560x1600 scherm wordt op een warme zomerdag al zo heet dat je nog nauwelijks (of: niet) de rug van je vingers er tegenaan kunt blijven houden.

Boven een bepaald minimum is de scherpte van hetgeen je naar kijkt onbelangrijk. Zolang het maar niet afleidt. Het gaat om de artistieke en/of schrijfvaardige kwaliteit er van. Het gaat er om wat de content met je doet.

Vroegah toen we allemaal nog CRTs hadden, had een bekende een joekel van een Iiyama, die was wel 19 inch. De gebruikte (in-game) resolutie was eigenlijk te laag voor de afmeting, en het zag er een beetje uit alsof er een grid in zat met elke pixel in zijn eigen hokje, dus met ruimte er tussen. (Ik kan het niet echt beter uitleggen.) Slechte pixel pitch dus eigenlijk, minder fijn detail maar specifiek die monitor gaf daarbij juist (vond ik) een mooi effect, vooral bij Starcraft 1. Zo kan het soort coating bijvoorbeeld belangrijker zijn dan het aantal pixels.

Maar goed, we moeten de aardolie toch op de een of andere manier zien op te maken. :X

[ Voor 104% gewijzigd door Roenie1 op 02-05-2014 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
FreezeXJ schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 17:01:
Ik zit er inderdaad al een tijd naar te kijken, maar de 30 Hz is een grote beperking, idem met de aansluitingen. HDMI 2 komt voorlopig nog niet, en MST levert teveel gezeik op met schermen die half wegvallen etc.
...
De allernieuwste monitoren maken geen gebruik meer van Multistream (zowel de Samsung als de Asus), maar hebben via DP 1.2 een native 60Hz 3840*2160 stream :).
frankspijker schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 12:25:
Ik heb hem zelf in de Pricewatch gezet, en ik kan bevestigen dat hij 60Hz doet over DP 1.2 (en 30 over HDMI 1.4b).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1
  • Laatst online: 25-08 13:55
frankspijker schreef op maandag 28 april 2014 @ 13:23:
Doordat het een TN-paneel is hebben beide monitoren een zeer snelle responstijd.
Vermoedelijk eerder doordat ze gretig gebruik maken van overdrive technologie, en daar zitten nadelen aan. Een TN panel zonder overdrive is over het algemeen niet om aan te zien. (In tegenstelling tot een S-IPS die van zichzelf al relatief vlot is.) Dat is mijn ervaring tenminste. Andersoortige panels hebben dan ook niet altijd overdrive. Concluderen dat TN sneller is, lijkt mij dan ook een beetje kort door de bocht. Dat ze aan gamers worden verkocht op een laag prijs punt (omdat die gemiddeld genomen jonger zijn en minder geld hebben) en daarom worden volgestopt met overdrive, wil niet zeggen dat de onderliggende TN technologie zelf sneller is dan de rest.

[ Voor 18% gewijzigd door Roenie1 op 02-05-2014 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankspijker
ankhie schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 23:22:
[...]

Van de Philips site:

Optimum resolution: 3840 x 2160 @ 60Hz
Top thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankspijker
Balance schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 15:08:
[...]

De allernieuwste monitoren maken geen gebruik meer van Multistream (zowel de Samsung als de Asus), maar hebben via DP 1.2 een native 60Hz 3840*2160 stream :).

[...]

Ik heb hem zelf in de Pricewatch gezet, en ik kan bevestigen dat hij 60Hz doet over DP 1.2 (en 30 over HDMI 1.4b).
Mooi, dat vult lekker de 4K categorie. Thanks. Heb zelf ook de nieuwe 4K AOC monitor gesubmit.

[ Voor 3% gewijzigd door frankspijker op 02-05-2014 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
frankspijker schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 17:08:
[...]

Mooi, dat vult lekker de 4K categorie. Thanks. Heb zelf ook de nieuwe 4K AOC monitor gesubmit.
Die AOC ondersteund wel lekker veel aansluitingen :).

Weet iemand hoe de monitor (maakt niet uit welke, is allemaal hetzelfde paneel) presteert in Portrait? Bij andere TN panelen heb ik hier vaak problemen mee gehad, maar deze schijnt erg goed te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Niet online
Roenie1 schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 16:51:
[...]

Vermoedelijk eerder doordat ze gretig gebruik maken van overdrive technologie, en daar zitten nadelen aan. Een TN panel zonder overdrive is over het algemeen niet om aan te zien. (In tegenstelling tot een S-IPS die van zichzelf al relatief vlot is.) Dat is mijn ervaring tenminste. Andersoortige panels hebben dan ook niet altijd overdrive. Concluderen dat TN sneller is, lijkt mij dan ook een beetje kort door de bocht. Dat ze aan gamers worden verkocht op een laag prijs punt (omdat die gemiddeld genomen jonger zijn en minder geld hebben) en daarom worden volgestopt met overdrive, wil niet zeggen dat de onderliggende TN technologie zelf sneller is dan de rest.
TN is zowiezo al niet om aan te zien.

Zeker niet als je S-PVA en IPS hebt gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankspijker
Svarog schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 12:36:
[...]

TN is zowiezo al niet om aan te zien.

Zeker niet als je S-PVA en IPS hebt gehad.
De TN-Panelen van deze 4K monitoren zijn zeer goed geworden. Lees maar de reviews van de Samsung monitor. De beeldkwaliteit is zeer goed.

Hardware.info review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:21

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Grappig dat ik toch "anders" lees. De review geeft aan dat het beter is dan de 200 euro budget tn schermen, maar kijkhoek en contrast wordt toch als een pijnpunt genoemd. En ze raden het niet aan voor echt prof fotobewerking, logisch maar toch. Kortom ik vind de review niet zo lovend, maar het is maar hoe je het leest. Uiteindelijk gaat het om eigen ervaring en al heb ik nog geen 4k tn scherm bekeken, bij een 1080p vind ik een tn paneel toch erg onderdoen voor een fatsoenlijke ips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Niet online
frankspijker schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 20:19:
[...]

De TN-Panelen van deze 4K monitoren zijn zeer goed geworden. Lees maar de reviews van de Samsung monitor. De beeldkwaliteit is zeer goed.

Hardware.info review
TN zal altijd het probleem blijven houden dan de kleuren boven en onderin verschillen, als je maar een centimeter van de perfecte kijk hoek af gaat zitten.

Mijn eerste schermpje was TN en dat wil ik echt NOOIT meer.

Ik heb nu een EIZO CX240 die mijn 5 jaar oude S2231W heeft vervangen. Was wel 900 Euro, maar dan heb je ook wat :) Daarbij heeft ie 5 jaar fabrieksgarantie, en kan ie voor het minst geringste naar EIZO vanwege Pixel Fault Class 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Wat me opvalt aan die review is het volgende:
Verticaal van boven is 25% een prima score en voor een TN-scherm ronduit fantastisch. Wel is sprake van een grote kleurverschuiving wanneer je onder deze hoek kijkt, bijna een inversie. Wit wordt donkergrijs.
en
Ook verticaal van onderen bezien is de resterende helderheid erg goed, zeker voor een TN-scherm, maar ook vergeleken met IPS-modellen. De kleurverschuiving van onderen valt mee, maar als je het scherm zo kantelt dat je er recht naar kijkt, zal je het zelden van onderaf bekijken.
Volgens mij is dit bij alle TN-panelen die ik heb gezien precies andersom. Van onderaf gezien verlies zijn de kijkhoeken het slechtst: laagste helderheid, grootste kleurverschuivingen, vaak bijna inverse kleuren. Je zou haast denken dat ze het paneel er andersom ingezet hebben.

Overigens vind ik die gemeten waarden van de kijkhoeken niet zo interessant. Je weet dan nog niet of de helderheid verhoudingsgewijs gelijkmatig afneemt voor alle kleuren of niet (niet → gammaverschuiving) en nog belangrijker, je weet niet hoeveel de chromaticiteit van een kleur afwijkt. Die kijkhoek test zou eigenlijk pas interessant zijn als ze de dE94 of dE2000 kleurverschillen geven voor op z'n minst 4 grijstinten vergeleken met recht van voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankspijker
Hier is trouwens een filmreview van LinusTechTips over de monitor. Klik hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:19
Inmiddels is de PHILIPS 288P6LJEB ook leverbaar:
pricewatch: Philips P-line 288P6LJEB Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Hij staat nu in de Pricewatch, dat is wat anders. Ik zie nog geen prijzen bij dat scherm staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

4K gaming is redelijk te doen met b.v. een 290x of 780ti : http://www.hardocp.com/ar..._4k_gaming/7#.U3XRX_mSyio (redelijk oude review)

Iets was recentere : http://www.eteknix.com/4k...-nvidia-gtx-780-ti-sli/5/

Waar bij sommige games het grote verschil vandaan komt weet ik niet, er kan een hoop veranderen met een driver update. Bij BF4 staat niet hoe het getest is, DX11 of Mantle.

En als je er over nadenkt om 4K te gaan dan heb je daar toch meer voor over, op dit moment zie ik nog geen voordelen. Ik heb het gezien bij een vriend van me die heeft dan een monster systeem (4930K/32GB/Sapphire 290x Tri-X OC in tripple crossfire met zo'n Asus 28" 4K scherm) En ja het is mooi ja het ziet er strak uit maar het moet leuk blijven we praten over een systeem van 5000 euro of meer.

Hij haalt trouwens ~100fps gemiddeld in BF4 met Mantle @ ultra/maxed (AA aan of uit zie je niet maar geeft wel een performance drop).

Ik ga eerst lekker voor een Benq 24" 144hz monitor @ 1920x1080 en dan kijk ik wel weer verder, mijn systeem is ook niet goedkoop maar mijn schermen gaan al een tijdje mee en zijn maar 60hz wat ondanks vsync aan toch flink wat tearing geeft.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Kid Jansen schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 10:46:
Hij staat nu in de Pricewatch, dat is wat anders. Ik zie nog geen prijzen bij dat scherm staan.
Ja ik zie het. Toen ik de post maakte stonden er wel 2 prijzen bij. Eén van CD-Rom Land en van nog een winkel, maar die zijn nu weer weggehaald. 8)7

Ik had nog een tabje open staan:
Afbeeldingslocatie: https://dl-web.dropbox.com/get/Gedeelde%20mappen/Public/Screenshot%202014-05-18%2011.56.54.png?_subject_uid=61214868&w=AAAxHfXTQhmacPhZX200sEvZkrmGu5zPDSx_yv1ETiHKjA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Laatst online: 05-09 14:03

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Ik zit eigenlijk te wachten op een 28" 5K scherm (2880p). Dan kun je de scaling op 200% zetten en ziet alles er strak uit.

Ik heb nu een 27" 1440p scherm, ook mooi, maar door de hoge ppi ziet het er allemaal wat aan de kleine kant uit. Een dubbele resolutie op 28" met 200% scaling lijkt me dan ook ideaal.

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Op 3840*2160 kan je natuurlijk ook de schaling op 150% zetten, en dan heb je precies 2560*1440. Dit werkt minder goed dan precies *2, maar nog steeds redelijk oké.

Ook vinden veel mensen 125% scaling op 28" prima te doen. Je hebt een effectieve werkruimte van 3072*1728, wat 44% meer is dan 2560*1440. Tegelijker tijd zijn je tekst en iconen 1,252 = 1,5625 maal scherper, waardoor tekst er toch mooi scherp uitziet. Alles is wel 1,16 maal kleiner, maar omdat tekst scherper is zou dat geen probleem moeten zijn.

5120*2880 wordt lastig. Ten eerste haal je met DisplayPort1.2(a) maximaal 17.28 Gbit/s. HDMI 2.0 haalt 14.4 Gbit/s. 5120*2880 x 60 Hz x 24bit = 21.233.664.000, dus 21,2 Gbit/s. Eigenlijk wil je 10 bit kleur i.p.v. 8 bit, wat 26.542.080.000 --> 26,5 Gbit/s is. De huidige standaarden halen dat dus al niet. DisplayPort 1.3 wordt wel verwacht, met een bandbreedte van 32.4 Gbit/s. Daarbij lukt dat dus wel, maar die standaard is nog geen eens uit, er zijn nog geen videokaarten, kabels en monitoren voor, dus voordat dat allemaal geregeld is zijn we wel een jaar verder. Misschien lukt het Apple om het in oktober/november in hun 27" iMac te hebben, maar in 2014 zal dat voor de PC markt nog niet lukken.

Ik heb al wel een paar peperdure 16:10 monitoren gezien, met een resolutie van 4096*2560 (dat is meer dan 9 1366*768 laptop schermen) _/-\o_. Hoger dan dat nog niet (op 8k TV's na), maar het komt vast wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:10
Nadat mijn LG monitor kapot ging ben ik ook toe aan een nieuwe monitor(en) voor aan mijn macbook.
Ik had hiervoor 2x de Samsung Syncmaster S27C590H besteld, helaas was ik hier toch niet tevreden over. De monitor overtuigde me niet op het gebied van scherpte (gewend aan retina en IPS) en maakte toch niet een hele goede indruk op mij, ook ondersteunde hij voor in de toekomst geen VESA mount wat de functies erg beperkt maakte.

Zelf heb ik een 13 inch 2013 Macbook Pro Retina (8GB model), en spreken deze Koreaanse monitoren me wel aan. Wel heb ik echter even goed rondgekeken maar kon helaas weinig informatie en ervaringen vinden in combinatie met een macbook.
Zijn er hier mensen die dit zelf hebben als set, of mensen die hier meer informatie over hebben? Ik liep zelf vast bij de aansluiting, zover ik begreep heb kan ik bij deze monitoren mijn HDMI-poort niet gebruiken en moet ik een specifiek soort adapter hebben voor de 2 thunderbolt aansluitingen.

Ik ben erg benieuwd wij mij hier verder mee kan helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik zit met smart te wachten op hidpi desktopbeeldschermen maar dan het liefst wel een vervanger voor mijn huidige 27 inch Cinema Display. Mijn 15" MBP draai ik op scaled 1920x1200 resolutie (dwz: het beeld wordt gerenderd op 3840x2400 en daarna teruggeschaald naar de 2880x1800 resolutie van het beeldscherm). Dit levert met de juiste content al een enorme verbetering van de beeldkwaliteit. Ik ben nu bezig met het ontwerpen van een website met foto's in 4K-resolutie. Het resultaat is werkelijk bloedgeil.

Het liefst zou ik meteen naar 5120x1880 op 27 inch gaan maar gezien de technische moeilijkheden verwacht ik niet dat dit binnenkort gaat gebeuren. Een 4K-monitor met een diagonaal van rond de 27 inch waar ik een desktop van 2560x1440 retina equivalent op zou weergeven zou ook al een hele verbetering zijn vanwege de ruime verdubbeling van het aantal pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
Denk je niet de functies van je Cinema Display te gaan missen? Zo'n scherm lijkt mij echt schitterend (de Thunderbolt variant) vooral in een dual set-up door de simpelheid en functies. Wanneer er eindelijk eens een grote markt voor deze functies zou komen met redelijke prijzen zou ik deze direct aanschaffen, helaas ben ik bang dat ik deze nooit gaat komen.

Om deze reden was ik zelf ook opzoek naar een monitor met een degelijke resolutie en scherpte, ik merk namelijk gewoon dat mijn ogen verwend zijn geraakt aan de kleuren van mijn apparaten. Helaas tot op heden nog niets passends gevonden voor een goede prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
En toch komt het er aan. Ik heb een LG Display roadmap waar een 27" 5120x2880 paneel op staat, alleen is het paneeltypenummer of release date ervan nog niet bekend. De roadmap gaat t/m Q1 2015, dus zal sowieso wel daarna zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
BlackMonkey schreef op maandag 19 mei 2014 @ 16:54:
Ik ben erg benieuwd wij mij hier verder mee kan helpen!
Ik wil zelf een 4K scherm aan mijn 15" rMBP 2013. Je moet voor 60hz sowieso naar DisplayPort, want HDMI ondersteund max 30hz. Thunderbolt is fysiek identiek aan DP, dus je kunt gewoon een DP scherm direct op je Thunderbolt poort aansluiten met een Thunderbolt kabel afaik.

Anandtech heeft wat nieuwigheidjes met 4K Mac getest, misschien voor jou ook interessant:
http://www.anandtech.com/...0-9-3-improved-4k-display

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
Paul C schreef op maandag 19 mei 2014 @ 18:53:
[...]

Ik wil zelf een 4K scherm aan mijn 15" rMBP 2013. Je moet voor 60hz sowieso naar DisplayPort, want HDMI ondersteund max 30hz. Thunderbolt is fysiek identiek aan DP, dus je kunt gewoon een DP scherm direct op je Thunderbolt poort aansluiten met een Thunderbolt kabel afaik.

Anandtech heeft wat nieuwigheidjes met 4K Mac getest, misschien voor jou ook interessant:
http://www.anandtech.com/...0-9-3-improved-4k-display
Interessant artikel wel inderdaad. Al lees ik dat het voor mij niet heel veel uitmaakt omdat de 13inch niet meer dan 30hz aankan. Echter zou ik voor een resolutie hoger dan 1080p sowieso al naar de displayport moeten stappen omdat de hdmi versie in de macbook dit niet ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Hmmm, ik heb nu een 2048*1152 scherm aan mijn HDMI poort hangen, maar misschien heeft de 13" een andere HDMI versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Wat ik begrijp uit reviews is dat de scaling, zelfs onder windows 8.1, nog behoorlijk te wensen over laat.
Veel, zo niet bijna alle, applicaties schijnen het ook nog niet goed te ondersteunen.

Dat lijkt me een behoorlijk nadeel.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Help!!!! schreef op maandag 19 mei 2014 @ 19:40:
Wat ik begrijp uit reviews is dat de scaling, zelfs onder windows 8.1, nog behoorlijk te wensen over laat.
Veel, zo niet bijna alle, applicaties schijnen het ook nog niet goed te ondersteunen.

Dat lijkt me een behoorlijk nadeel.
En sowieso, is 4K niet een beetje te veel van het goede? Het lijkt me meer om zo'n paneeltje te hebben staan voor de pats-factor dan daadwerkelijk nut hebben.

Zeker, ziet het er beter uit, maar kom op, je zit toch wel minimaal 50CM van je schermpje af en ik zie bij mijn 32" 1080P op 50 CM wel pixels, maar echt hinderlijk of extreem kan ik het absoluut niet noemen, het is ook maar waar je gewend aan raakt.

Zelf zat ik eerst te twijfelen over een Koreaanse 1440P monitor maar het risico is me te groot, dan naar de 27" IPS schermpjes van LG en deze doen een stuk minder pijn in de beurs, we praten over 150 (korea) tot 250 (NL) euro verschil voor een paar pixels extra :X

Maar ja, ik denk dat ik sowieso niet ver kom met m'n 280X (welke anders wel geoverclockt is naar 290/780 niveau) in de 4K sector, toch nog even wachten...

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
Paul C schreef op maandag 19 mei 2014 @ 19:11:
Hmmm, ik heb nu een 2048*1152 scherm aan mijn HDMI poort hangen, maar misschien heeft de 13" een andere HDMI versie?
Door jou reactie het toch nog een keer gaan nazoeken:

Afbeeldingslocatie: http://snapr.pw/i/c025fe24ec.png

Dit zou dan inderdaad via HDMI beperkt worden in het aantal Hz, een vermindering met de helft vind ik toch wel opvallend. Zou dit te "verhelpen" zijn wanneer je de 60Hz HDMI invoer met een adapter omzet naar DisplayPort?

Ik ben hier totaal niet in thuis dus het kan ook zijn dat ik totale onzin aan het verzinnen ben O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Er kan slechts een beperkte hoeveelheid data per seconde door een HDMI kabel gedrukt worden. Niet voldoende voor 4K op 60 beeldjes per seconde. Vergeet niet dat 4K @ 60 Hz op 24bpps neerkomt op ruim 11 gigabit/s. DP kan ruim 16 gigabit over het draadje drukken. Voldoende dus voor 4K op 60Hz.

Betekend dus ook dat je 4K op 120Hz met de huidige video interface standaard kan vergeten :) Dan zal je split screen moeten gebruiken met 2x DP

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
Bedankt voor de verduidelijking!
Om de resolutie van 2560x1600 aan te kunnen spreken moet je dus gebruik maken van een kabel die deze snelheid kan ondersteunen -> Dat wil zeggen een monitor met DP interface of dual DVI om gebruikt te kunnen maken van 60Hz?

De handigste is hierbij dan DP te gebruiken, kan het echter kloppen dat je hier niet echt een goedkopere variant van kan vinden? Dit zou namelijk de ideale oplossing dan zijn. :)

We blijven immers Nederlanders :+ (En in mijn geval student)

EDIT: Deze idioot ziet nu pas dat ie het totaal verkeerde topic voor zich heeft :X Ik typte mijn berichten vanuit het oogpunt in het koreaanse monitoren topic te zitten 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door BlackMonkey op 19-05-2014 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb044
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-08 22:20
Over real-estate, heb zelf de Dell 24" IPS UHD monitor en kan melden dat het wel degelijk uitmaakt.

Workstation zal eerst een stevige upgrade moeten hebben om met dergelijke resoluties te kunnen werken, dus voor nu gebruik ik de monitor als 2e monitor voor mijn rMBP 13", helaas komt ie (de Mac) niet verder dan 3840x2160 @ 30hz wat wel de nodige problemen geeft. Maar goed schaling is met de laatste beta van 10.9.3 wel heel goed voor elkaar. Het grappige is dat dit alles eigenlijk een downgrade was, want kwam van 26.5" 1920x1200, toch is de praktijk anders. Doordat alles zo scherp is, heb je veel minder de behoefte om alles groot te maken. Netto kan ik meer apps tegelijk kwijt dan daarvoor. Zie dit als een groot pluspunt van UHD ook bij een relatief klein scherm, naast de bekende messcherpe iconen en adembenemend mooie wallpapers natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-08 15:18
Janken! Prijsstijging van bijna 150 euro bij de pricewatch: Asus PB287Q Zwart

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb vorige week in de Apple Store even het Sharp 32" 4K scherm uitgeprobeerd en dat is dus zoals ik al dacht een nogal net-niet oplossing. Op kantoor hebben we 'm ook als een gehad en heb er toen een dag op gewerkt op de native resolutie met toen nog een onwerkbare verversingsfrequentie van 30Hz. In de Apple Store liep hij op 60Hz zodat je cursor in ieder geval niet meer lagt.

Probleem met dit beeldscherm: de pixeldichtheid is te laag voor het echte retina-woweffect, maar tegelijkertijd zijn pixels weer aan de kleine kant om 'm op native resolutie te kunnen gebruiken. Op descaled resoluties in OS X zie je zichtbare scaling artefacten, waarschijnlijk mede door de relatief grote pixels in vergelijking met bijvoorbeeld het retinascherm van een MacBook Pro. Ik heb er op mijn MacBook Pro namelijk niet echt last van. Er is wel een klein verlies van scherpte als je een 3840x2400 desktop op het 2880x1600 beeldscherm weergeeft maar echt storend is het niet.

Ik kan me voorstellen dat een 27 inch 4K-scherm ongeveer dezelfde problemen heeft. Voor gebruik in OS X zou mijn voorkeur uitgaan naar 4K op 22-24 inch of meteen 5120x2880 op 27 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Laatst online: 09-09 18:17

SG

SG surft naar info hardewaren

Ik heb een ipad 1 & 3 iphone5. Mac desktop laptop gebeuren ben ik de doelgroep niet voor.
Maar heb niet zoon behoefte aan scherpte. En retina gedoe. Aangezien ik op PC windows 8.1. Gebruik. Ook bijbehorende schaling beperkingen.

Niet zo veel eisend dus.

Met UHD zou ik eerder voor meer real estate gaan. En het mag vooral niet te klein worden.

Nu links een 120hz 1080P 3D TN monitor van 27" nogal verblindende backlight bleeder. Maar geen problemen mee.

Mijn main monitor een TV monitor hybrid van 27" TN uiteraard.

Ik wil gaan voor monitor 1440P of 2160P voor
1 slow pace gaming En grote omgevingen.
2 source code MSVS2012 lekker groot.
3 xs4all digital TV encoder

Met 27" vind ik 100% te klein gebruik 125 of 150%.

dus het mag iets sherper maar ook deels vooral meer real estate.
In dat laaste zou ik voor 52" moeten gaan maar 32" is trade of. Mix van meer sherpte en werkcanvas.

Maar ik hou ook rekening mee met mijn kijk afstand. De setup is krap twee monitoren naast mekaar met elk de twee PC in multimon . Elke PC kan beide monitoren aansturen. Ze zitten op de computer meubel erg diep. Dus kijk afstand van meter. 32" UHD is de sherpte van 16" FHD leuk laptop maat. Ik zou meer werkcanvas creeren door vesa mount op verticale stangen te mounten en de monitor daarvoor te zetten halvering van de afstand dat zal ook grote invloed hebben.

Ik denk dan aan de

Dell UP3214Q
Asus PQ321QE
( die sharp zijn mij nog te duur ) verschil?

Iemand ervaring mee?

Ook kan 5870 of GTX580 schem al aanstuuren met enige beperking. Of meteen Displayport leverende GTX780 erbij.

NB. op ipad1 ingetikt!

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb044
  • Laatst online: 04-08 22:20
No kidding? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
  • Laatst online: 03-05 16:42
Ik heb sinds gisteren de Samsung 4K 28". Ik wilde niet wachten op de AOC of Asus varianten die beter beloven te zijn (in ieder geval betere bevestiging). Ik gebruik Windows 8.1 en ben er wel achter dat 28" te klein is om de monitor zonder scaling te gebruiken. Internet Explorer schaalt content automatisch naar 150%. Verder heb ik voornamelijk met apps zitten werken die zich niets van scaling en dpi aantrekken. Het is wel verdomd handig om veel vensters naast elkaar te kunnen zetten en nog ruimte over te hebben.
Het wachten is wat mij betreft op de 40" 4k monitoren.

BTW het was toch wel even slikken om mijn oude vertrouwde Dell 3007 van mijn bureau af te halen. Staat binnenkort waarschijnlijk op "vraag en aanbod".

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Laatst online: 09-09 18:17

SG

SG surft naar info hardewaren

28" is klein als je dat al op FHD al sherp genoeg vind kan iets meer of minder. Maar wordt dan alsof of je naar 2x2 bezelloos 14" shermpjes in fhd aan het kijken bent.
Ik heb 4K maar laten varen en voor de BenQ BL3200 een 1440P.
4K ja de sherm dia meter van 42" en HDMI 2.0 met 120hz zou interresant zijn met next Gen GPU in sli/ xf

Heb de benq vandaag maar doe er R9 290x bij. Voor de DP aansturing.

[ Voor 6% gewijzigd door SG op 05-06-2014 09:52 ]

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
Nee. 4K vind ik vrij nutteloos en meer bedoeld voor publieke toepassingen zoals een bioscoop ofzo. Voor thuisgebruik zie ik het nut niet zo en is de prijs en het beslag op ruimte veel te hoog.

1440p vind ik heerlijk voor een monitor, meer dan zat 'real estate' en de absolute ondergrens bij 100% scaling om nog leesbare tekst te hebben op een redelijk formaat scherm.

In alles een balans. Bij 4K @ home is die gewoon veel te ver te zoeken.

[ Voor 9% gewijzigd door Vayra op 05-06-2014 17:33 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
Heb zojuist de Asus PB287Q besteld!

Waar zijn displayport naar minidisplayport kabels te bestellen met displayport 1.2? Ik vind enkel 1.1, en die kunnen maximaal 2560x resolutie doorgeven.

De enige die ik kan vinden is deze: http://www.onlinekabelsho...el-profigold-2-meter.html

Maar er moet toch wel meer keuze zijn lijkt mij?

[ Voor 43% gewijzigd door repsaj op 10-06-2014 18:20 ]

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Voor kabels maakt het niet uit. Er zit geen verschil in tussen de verschillende versies. Wel zijn er slechte DisplayPort kabels, die überhaupt niet aan de specificaties voldoen. Je zou kunnen zoeken op VESA compliant kabels. Verder kan het vaak geen kwaad om een kabel te nemen waar pin 20 niet is aangesloten, aangezien dit bij veel schermen problemen geeft wanneer je het scherm op stand-by laat gaan en in sommige gevallen ook wanneer je het scherm uit zet en later weer aan zet terwijl de PC gedurende die periode aan bleef staan.

Mocht je er geen vertrouwen in hebben, deze vier kabels worden allemaal als DP 1.2 kabels met support for 4K gespecificeerd:

http://www.allekabels.nl/...-kabel-professioneel.html

Overigens wel allemaal zelfde kabel, op lengte na

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
@kid jansen, dat zijn normale displayport kabels. Ik zoek displayport naar mini-displayport voor m'n Macbook. Zie link die ik erbij had staan.

En volgens verschillende sites wordt 4K pas ondersteund vanaf DP 1.2. Op bijv. http://www.displayport.org/faq/ staat: "High resolution monitors with 4k x 2k resolution need DisplayPort v1.2".

Ook op http://www.allekabels.nl/...ar-displayport-kabel.html zie je staan bij de specs "WQXGA (2560x1600), QXGA (2048x1536)", dus is v1.1 en ondersteunt geen 4k.

Edit: heb deze maar besteld: http://www.accellcables.c...-to-displayport-1-2-cable

[ Voor 33% gewijzigd door repsaj op 10-06-2014 21:56 . Reden: meer bewijs ]

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Inmiddels een AOC 28" 4K scherm besteld. Nu nog een week geduldig wachten op de levering! :)

Ik moet inderdaad ook een mini-DP naar DP kabel hebben, maar is het niet gewoon zo dat iedere DP kabel die aan de specs voldoet een 4K signaal kan transporteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
@paul c, ja dat is v1.2. Had er maar twee kunnen vinden die ze hebben.

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Jaspur schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 21:37:
@kid jansen, dat zijn normale displayport kabels. Ik zoek displayport naar mini-displayport voor m'n Macbook. Zie link die ik erbij had staan.

En volgens verschillende sites wordt 4K pas ondersteund vanaf DP 1.2. Op bijv. http://www.displayport.org/faq/ staat: "High resolution monitors with 4k x 2k resolution need DisplayPort v1.2".

Ook op http://www.allekabels.nl/...ar-displayport-kabel.html zie je staan bij de specs "WQXGA (2560x1600), QXGA (2048x1536)", dus is v1.1 en ondersteunt geen 4k.

Edit: heb deze maar besteld: http://www.accellcables.c...-to-displayport-1-2-cable
Dat je mDP nodig had, had ik niet gezien. Maar dat verandert niks aan het feit dat de kabels en aansluitingen hetzelfde zijn, alleen de elektronica erachter is anders voor de verschillende versies. De apparaten moeten dus inderdaad DP 1.2 ondersteunen, maar de kabels kunnen best gespecificeerd zijn als DP 1.1, omdat daar geen verschil in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Weet iemand of de samsung U28D590D 1080P op 120Hz aan kan? Ik ben van plan ivm beperkte GPU kracht 1080P te gebruiken voor games en 4K voor normaal desktop werk. Het zou wel een plus zijn als het scherm 120Hz 1080P weer zou kunnen geven. De 60Hz voor 4K maakt me eigenlijk niet zo heel veel uit.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 16:45
kan volgens mij geen 120 aan op 1080...

[ Voor 251% gewijzigd door killer2 op 18-06-2014 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:38
Wat doen al die mensen hier die 4k zo nutteloos vinden?

4K is niet nutteloos vel mensen zijn alleen of niet de doelgroep of niet in staat het nut van deze schermen te zien.

De primaire doelgroepen die dit zeer interessant moeten vinden zijn gamers, grafisch designers en foto editors. Verder is dit ook zeer interessant voor video editor omdat ze 1080p full res. op het beeld weer kunnen geven nen nog zat ruimte op het scherm overhouden om te spelen met filters enz.

Voor mensen die mailen websites bezoeken/maken en minesweeper spelen is dit idd niet interessant maar dat is dan ook niet de doelgroep.

Ikzelf doe aan foto bewerken en gamen en dit staat zeker hoog op mijn verlanglijstje.
Zeker nu we de keuze hebben uit 7 monitoren die betaalbaar zijn en er komen er nog meer!
Echter gaat mijn 7970 games op 4k niet draaien en zullen 1080p games er slechter uit zien dan op mijn huidige scherm aangezien het scherm 4 inch groter is en de pixels dus uitgerekt worden.

Maar over een jaar of 2 als we 2 generaties GPU's verder zijn komt dit er zeker en misschien wel eerder in dual monitor setup zodat ik op mijn FHD scherm game en de rest op een 4k scherm doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 16:45
Let op meeste 4k monitoren werken niet goed met AMD R9 290 (x) kaarten!!! Werken niet goed op 60Hz!
AMD issue!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

computerjunky schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 01:11:
Wat doen al die mensen hier die 4k zo nutteloos vinden?

4K is niet nutteloos vel mensen zijn alleen of niet de doelgroep of niet in staat het nut van deze schermen te zien.

De primaire doelgroepen die dit zeer interessant moeten vinden zijn gamers, grafisch designers en foto editors. Verder is dit ook zeer interessant voor video editor omdat ze 1080p full res. op het beeld weer kunnen geven nen nog zat ruimte op het scherm overhouden om te spelen met filters enz.

Voor mensen die mailen websites bezoeken/maken en minesweeper spelen is dit idd niet interessant maar dat is dan ook niet de doelgroep.
Iedereen heeft er baat bij. De pixeldichtheid van desktopmonitoren ligt nu nog tussen de 90 en 110 ppi en dat is gewoon slecht. Het moet verdubbeld worden om een kwaliteit te krijgen die te vergelijken is met print. Het is hoog tijd dat hier iets aan gedaan wordt (is overigens ook een contentissue, de graphics op websites zijn er ook nog niet op afgestemd). De pixeldichtheid is nauwelijks beter dan uit het tijdperk van 14 inch svga-monitoren. Het is de prijs en technische eisen die HiDPI-monitoren voorlopig nog oninteressant maken voor het grote publiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Prijs begint al aardig in buurt van mainstream te komen. Hoop mensen vinden het denk ik interessant maar komen er al snel achter dat de gebruikservaring nog niet zo gepolished/mainstream is.

Ik denk dat dat pas over een jaar begint te komen.
Voor gamers speelt dan nog mee dat er geen 120hz is en nog geen freesync support.
Ook niet onbelangrijk voor een monitor die meestal een tijd mee moet gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door Help!!!! op 19-06-2014 19:07 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:38
Femme schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 16:51:
[...]

Iedereen heeft er baat bij. De pixeldichtheid van desktopmonitoren ligt nu nog tussen de 90 en 110 ppi en dat is gewoon slecht. Het moet verdubbeld worden om een kwaliteit te krijgen die te vergelijken is met print. Het is hoog tijd dat hier iets aan gedaan wordt (is overigens ook een contentissue, de graphics op websites zijn er ook nog niet op afgestemd). De pixeldichtheid is nauwelijks beter dan uit het tijdperk van 14 inch svga-monitoren. Het is de prijs en technische eisen die HiDPI-monitoren voorlopig nog oninteressant maken voor het grote publiek.
In theorie is dat waar natuurlijk. Maar laten we eerlijk zijn voor mensen die alleen browsen en wat foto's bekijken en niet pixel peepen zoals jij en ik dat misschien doen is het de meerprijs van 300euro/150% extra niet waard natuurlijk.
Ook voor mensen met minder zicht is het gewoon een overbodige luxe.

Verder bedacht ik me net nog iets wat mogelijk interessant kan zijn voor mensen die willen gamen en de luxe hebben 2 computers op hun bureau te hebben.
Een aantal van de 4k monitoren hebben Picture in picture en dus is het mogelijk om de game pc aan te sluiten via HDMI @ 60HZ op 1080P waardoor je een schaalbaar venster krijgt.
Als je deze erg groot maakt kan het Misschien een leuke tijdelijke oplossing zijn totdat de videokaarten beter worden en een single gpu voldoende is.

Of dit er net zo goed uit ziet als de 4k monitor op 2560x1440 draaien met 1 of 2x aa is nog maar de vraag maar iemand die dit al heeft zou et misschien kunnen testen.

1080p op een 4k scherm lijkt iets blurry te zijn van wat ik overal lees maar dit komt doordat de schermen 28 inch zijn ipv 22 a 24 inch.

@Help!!!!

4K heeft idd nog op aardig wat fronten nadelen.
Vooral de ui van applicaties en de benodigde rekenkracht voor gamen zijn een serieus probleem die de komende 4 jaar niet volledig opgelost gaan worden.

Voordat gpu's snel genoeg zijn om met een single gpu goed weg te komen zoals dat nu op 1080P gaat zijn we denk ik wel een aantal generaties verder mits de graphics hetzelfde blijven.
Echter verwacht ik dat games iets mooier zullen worden door nieuwere consoles en daardoor het nog langer duurt voordat 1 gpu voor 4K voldoende is.

UI problemen zijn zowel een probleem bij 3rd party programma's en bij windows programma's.
Games lijken redelijk buiten schot te blijven als het op de ui aankomt omdat deze games al langer op hogere reso draaien door eyefinity enz.

Ik denk dat software en gpu fabrikanten een beetje overrompeld zijn door de bijna spontaken overvloed aan goedkope 4k game monitoren en er compleet niet op gerekend hadden.

Verder is het ook verstandig om nog even een stapje terug te doen en een 2de generatie scherm te kopen waar geen kinderziektes meer inzitten.

[ Voor 23% gewijzigd door computerjunky op 20-06-2014 04:13 ]

Pagina: 1 2 Laatste