Techneut schreef op zondag 27 april 2014 @ 18:49:
[...]
Helemaal mee eens, want het antwoord is zo uiterst simpel!
...
Maar nu de blauwe draad waarvan naar je zegt geen blanke delen ziet. Je begrijpt toch dat de blauwe draad via de lamp verbonden is met de zwarte draad? Zo simpel als het maar kan de verklaring dat je "wat voelt"

) als je bruin en zwart gelijktijdig aanraakt.
Inderdaad, nu je het zo uitlegt is het supersimpel. Ik zat vast in een denkfout dat ik op deze manier geen onderdeel van de stroomcirkel zou kunnen worden, maar die stroomcirkel vormde ik zelf door mijn vinger op die koperen geleider te leggen. Daarmee was er een cirkel en hing ik er aan vast

Inderdaad zoals Lolhozer zegt, als je dat niet zelf kan bedenken, geen schande, versta me niet verkeerd, dan lijkt het me verstandig om er voortaan vanaf te blijven voordat er echt ongelukken gebeuren. Die kans is niet denkbeeldig.
Zolang ik er altijd aan denk de stroom eraf te halen, loopt dat wel los. Ik snap er genoeg van voor de simpele klusjes in huis, ook al lijkt dat nu wellicht niet zo

Heb op de middelbare school behoorlijk wat geleerd over elektriciteit, maar dat zakt op den duur allemaal weer weg en als je er in je dagelijks leven maar weinig mee in aanraking komt, snap je zelfs sommige simpele zaken niet meer.
Toch even een praktisch vraagstukje. Alleen voor TS, anderen niet voor hun beurt hierop antwoorden:
Als je toch perse onder spanning wilt werken (ervaren monteurs doen dit om praktische reden ondanks dat het niet mag regelmatig), weet je dan te bedenken hoe je die schok een volgende keer uitsluit? Ik adviseer het je beslist niet, in tegendeel omdat je overduidelijk een leek bent, maar in principe kan het echt.
Ik werk bij voorkeur niet onder spanning

Ik ben normaal ook best voorzichtig, ik haal bijvoorbeeld altijd mijn decoupeerzaag uit het stopcontact voor ik een zaagje wissel. Dat terzijde.
Ik zou zeggen dat als je geen oplawaai wil krijgen, je moet voorkomen dat je een stroomkring vormt. In het geval van deze schakelaar had ik isolerende tape onder de schakelaar kunnen plakken, zodat ik geen cirkel meer kon maken. Ik weet niet hoe professionele monteurs dit oplossen.
Heb hier hard om gelachen

Zelfs de beste paarden struikelen wel eens, maar zelfs een ezel...
[
Voor 7% gewijzigd door
SlaadjeBla op 27-04-2014 20:58
]