Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:26

Stoney3K

Flatsehats!

ValHallASW schreef op zondag 11 mei 2014 @ 11:57:
[...]

Ik heb het even nagerekend, maar dan nog snap ik het niet :-p

Koper heeft een soortelijke weerstand van 1.7 x 10^-8 Ωm, dus een 1.6mm² draad heeft een weerstand van 0.01Ω/m. Als ik dan uitga van een apparaat dat 16A trekt, dan levert dat een spanningsverval van 0.17V/m op. Dan moet je toch 150 meter kabel hebben liggen wil je iets kunnen voelen.

Bovendien: ik weet niet of je vermogensapparatuur het fijn vindt om op 230V-60V = 170V te werken.

Enfin, ik zal dus wel iets over het hoofd zien :-p Maar wat?
Als er geen gesloten stroomkring is en de nuldraad zit nog aan het apparaat vast, dan is de spanning op die nuldraad gewoon 230VAC.

Immers, spanning (over draden + apparaat) is stroom maal weerstand, en bij nul stroom valt er ook geen spanning over.

De 'stopcontact kant' van de nuldraad zit aan 0V. Jouw berekening klopt, maar alleen als je het over een gesloten stroomkring hebt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-09 09:18
Stoney3K schreef op zondag 11 mei 2014 @ 11:17:
[...]

Klopt, alleen over de nul en de aardedraad liggen er regels omtrent kleuren vast, de rest is redelijk 'fair game'.

Gekleurde hulzen of plakbandjes aan het einde van de ader zijn niet verplicht tenzij het om nul of aarde gaat, maar alleen aanbevolen voor de handigheid.

De gouden regel is simpel: Ga er, bij twijfel, altijd vanuit dat je een fase vast hebt, tenzij je hebt gemeten dat de ader spanningsloos is.
Ik heb zelf altijd begrepen maar de NEN1010 heb ik nu niet bij de hand, dat je aders niet mag omcoderen met een tape/krimpkous of iets anders.
Je mag de kleuren aders wel gebuiken voor iets anders als het een maar logisch en zichtbaar is waarvoor deze ader voor gebruikt word, behalve de groen/gele die dient alleen voor aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Stoney3K schreef op zondag 11 mei 2014 @ 12:10:
Als er geen gesloten stroomkring is en de nuldraad zit nog aan het apparaat vast, dan is de spanning op die nuldraad gewoon 230VAC.
Ah, natuurlijk. Ik had het stuk 'draden niet meer in contact' even over het hoofd gezien.
Pagina: 1 2 Laatste