Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Ik was een schakelaar aan het demonteren en kreeg daarbij een electrische schok. Het gekke is dat ik niet kan verklaren waarom ik die schok kreeg. Misschien dat iemand hier dat weet?

In deze schakelaar wordt de stroomlus gevormd door de bruine draad te onderbreken/verbinden. De blauwe loopt ongestript door de schakelaar heen. Het is dus onmogelijk om kortsluiting te veroorzaken of zelf onderdeel van een lus te worden, want de blauwe draad is volledig geïsoleerd.

Toch kreeg ik een schok toen ik het koperen schakelgedeelte aanraakte (eenmalig, niet vaker geprobeerd en toen toch maar de hoofdschakelaar omgezet). Hoe kan dit? Was ik zelf statisch en voelde ik dat? Het was zeker geen 230V, maar ik voelde het wel in mijn hele onderarm. Het was dus geen klein statisch schokje en ik schrok er behoorlijk van.

Hoe kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Hoe kan dit?
Je rotzooit aan 230V zonder de spanning er vanaf te halen. Lijkt me eenvoudig hoe dat kan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:00

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Jij maakt contact met de bruine draad en de aarde. Daar is je stroomkring.
Als het goed is gaat de bruine draad na de schakelaar over in een zwarte.

Maar als je dit niet zelf kan bedenken moet je niet zelf met elektriciteit gaan rommelen.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:31

Onbekend

...

Statisch geladen kan ook. Als je toevallig dan een geaard gedeelte vastpakt, dan kan er een ontlading voor komen.

Als je het in je gehele onderarm voelt, komt dat bijna zeker van de aanraking met 230V (of hoger)!
Let er op dat de bruine draad de stroomaanvoerende draad is. Die blauwe draad per ongeluk aanraken is vaak minder erg.

Naast dit verhaal is het nooit de bedoeling dat je aan elektriciteit gaat lopen werken zonder dat je de groep uitzet.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-05 13:25

nIghtorius

Poef!

Onbekend schreef op zondag 27 april 2014 @ 09:44:
Statisch geladen kan ook. Als je toevallig dan een geaard gedeelte vastpakt, dan kan er een ontlading voor komen.

Als je het in je gehele onderarm voelt, komt dat bijna zeker van de aanraking met 230V (of hoger)!
Let er op dat de bruine draad de stroomaanvoerende draad is. Die blauwe draad per ongeluk aanraken is vaak minder erg.

Naast dit verhaal is het nooit de bedoeling dat je aan elektriciteit gaat lopen werken zonder dat je de groep uitzet.
Soms uitkijken, ervaring leert dat soms de blauwe draad ook een stroomaanvoerende draad kan zijn. Meestal komt dit door laksheid van een elektromonteur. Sowieso.. werken met 230V?? groep eraf.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:16

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zelfs 30VAC voel je deftig :) tijdje gelden bij ons op het werk tegen zo'n draad gekomen, stond normaal niets op en toch stond er 30VAC op.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:40
Het voltage zegt niet zoveel over de schok die je voelt, zo kan 10.000V amper voelbaar zijn en 50V dodelijk zijn. Het ampère is gevaarlijk.

En zoals ze hier al aangeven, bij het werken aan dit soort installaties gewoon de spanning er af. Je weet niet altijd hoe de installatie precies is aangesloten en je kan altijd fouten maken.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Nu online
Dat de stroom eraf had gemoeten, is duidelijk. Normaal denk ik daaraan, maar je vergeet wel eens wat en iedereen maakt een foutje. Rommelen met elektriciteit gaat me normaal ook prima af, want meer dan de basic dingen (zoals een schakelaar repareren) doe ik niet. Meer dan basiskennis over elektriciteit heb ik ook niet, vandaar dat ik graag wil leren hoe dit heeft kunnen gebeuren. Commentaar dat ik er dus maar vanaf moet blijven lijkt me niet thuishoren op Tweakers. Live and learn.

Ik had er niet bij nagedacht dat ik een kring kon maken door alleen de bruine draad aan te raken. Nu ik erover nadenk is het met mijn dunne rubberzolen vast onmogelijk niet aarde te maken. Kwartje gevallen.
Osiris schreef op zondag 27 april 2014 @ 10:33:
Je hoeft ook niet per se een kring te maken.

Je lichaam heeft een eigen capacitieve waarde, waardoor er ook zonder kring wel een stroom kan lopen. 't Is immers wisselspanning waar we over praten hè :)

Heck, er is een Wikipedia-pagina over :+ Wikipedia: Body capacitance
Kan dat ook zo'n flinke tintelervaring opleveren? Het lijkt me dat die schok dan kleiner zou moeten zijn, toch? Of in ieder geval minder hevig dan een echte 230V kring?

Wat is waarschijnlijker? Een schok door mijn eigen lichaamscapaciteit, of aarde maken via rubberzolen en een laminaatvloer?

[ Voor 34% gewijzigd door SlaadjeBla op 27-04-2014 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Je lichaam heeft een eigen capacitieve waarde, waardoor er ook zonder kring wel een stroom kan lopen. 't Is immers wisselspanning waar we over praten hè :)

[ Voor 24% gewijzigd door Osiris op 27-04-2014 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greymane
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-04 10:11
Ik heb 1 wandcontactdoos, waar ik zelfs al haal ik de stroom er van af, ik nog steeds electriciteit voel. Geen idee waar het vandaan komt, gezien ik in een flat woon. Geen gevaarlijke hoeveelheid stroom, maar ik voel duidelijk tintelingen. En neen het is niet de aarde draad. Vooralnog werkt de contactdoos zelf prima, dus ik doe er niet al te moeilijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBreaker
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-03 14:17
nIghtorius schreef op zondag 27 april 2014 @ 09:51:
[...]

Soms uitkijken, ervaring leert dat soms de blauwe draad ook een stroomaanvoerende draad kan zijn. Meestal komt dit door laksheid van een elektromonteur. Sowieso.. werken met 230V?? groep eraf.
uuuh, ja want er staat altijd een pijltje op de stekker die je in het stopcontact stopt toch? Zodat 'bruin' daadwerkelijk op 'bruin' zit en 'blauw' op 'blauw'. Met andere woorden doe je de stekker andersom, dan is de blauwe nul-draad dus de bruine 'l1' geworden, maar idd is het makkelijker om het op de elektromonteur af te schuiven... Over laksheid gesproken ;)

You may enlighten me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
De elektromonteur installateur legt het vanaf de meterkast aan, als hij in een lasdoos in een lasklem met fasedraden een blauwe draad drukt ipv een bruine dan klopt het dus niet meer.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 27-04-2014 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

nIghtorius schreef op zondag 27 april 2014 @ 09:51:
Als een blauwe draad van je huisinstallatie met fase is verbonden is dat geen laksheid van de betreffende elektromonteur maar levensgevaarlijk prutswerk.
Aan de installatie werken zonder vrij te schakelen is trouwens ook een toonbeeld van onkunde.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:53
Dat blauw ook de "stroomaanvoerende" draad kan zijn is niet meer dan logisch. Maak maar eens een lasdoos open en trek de lasdop van de blauwe draden af en pak de draad maar eens vast die terugkomt van een wcd waar een vermogensapparaat aanhangt. Dit heeft niks met de laksheid van de elektromonteur te maken.

Alleen in installatie's waar gebruik gemaakt wordt van installatiekabel wordt de blauwe regelmatig gebruikt als schakeldraad van schakelaar naar eerste lasdoos. Maar dan hoort hij zwart gecodeerd te worden en dat wordt wel met regelmaat vergeten, als je dat met laksheid bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Voor mij is blauw altijd de nul.
Is er bij mij ingeramt. Voor een schakel draad gebruik ik meestal een dunnere zwarte draad. Dan weet ik meteen dat het een schakeldraad is.
Ook hier kun je kijken eventueel installatiedraad

Voor grondkabel heb je een andere kleuren. Meestal is het Bruin L1 , zwart L2, zwart wit/grijsstreep L3, blauw N en aarde groengeel.
Meten is weten en altijd als je het niet vertrouwd stroom eraf.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:39
Sepp14 schreef op zondag 27 april 2014 @ 12:41:
Voor mij is blauw altijd de nul.
Is er bij mij ingeramt.
Bij mij ook, tot ik de instalatie op zolder (die de vorige bewoner had gemaakt) ging uitpluizen. Zwart voor fase, bruin voor nul. Groen geel voor schakeldraad.
En niet alleen 1 lampje aangesloten, nee wasmachine (zonder aarde) wandcontactdozen en een "soort van" hotelschakeling, toen ben ik wel heel voorzichtig te werk gegaan.
Nu nog als ik iets aan de electra aan mijn huis doe meet ik eerst alles door voordat ik blind van de kleuren hier uit ga (je had moeten zien hoe de indictiekookplaat was aangesloten... wow)

Maar sowieso ALTIJD JE INSTALLATIE SPANINGSLOOS MAKEN

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Philos31 schreef op zondag 27 april 2014 @ 12:47:
Bij mij ook, tot ik de instalatie op zolder (die de vorige bewoner had gemaakt) ging uitpluizen. Zwart voor fase, bruin voor nul. Groen geel voor schakeldraad.
:'( :'( :'(

Is dat een koopwoning? Dan is dit duidelijk een geval van verborgen gebrek.
Is het een huurwoning? Direct verhuurder op de hoogte brengen!

In ieder gaval een situatie waarbij ik niet rustig zou kunnen slapen.....

Tenzij je snel er zo wilt bij lopen: O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik was gister ook bezig met demontage van een plafondlamp. Naar mijn weten heb je een zwarte en bruine draad. Nee blauw en bruin. Dus ik heb geen schakeldraad en dat zal dan wel mijn blauwe weer zijn. Lekker weer zo'n oude troep in huis qua elektra. Werkt ook zo uitstekend, netals mijn dimmer die niet in de muur gemonteerd is maar op mijn houtenplaat van me kast erachter doordat de muur niets meer kan hebben (kalksteen). Maar 1 ding, altijd de stroom eraf met elektra. Geen risico lopen klaar. Ik weet dat bij mij mijn koelkast, vaatwasser en nog een paar dingen blijven doen als de aardlek eraf is. Dus daar blijf ik ook van af.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Sluit ook altijd zelf de blauwe draad in een fitting op het zijcontact en de fase draad op de onderste . Ook een soort van beroeps deformatie en ingeramt zijn.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:52

AvK

Ready Set Go

Sepp14 schreef op zondag 27 april 2014 @ 13:14:
Sluit ook altijd zelf de blauwe draad in een fitting op het zijcontact en de fase draad op de onderste . Ook een soort van beroeps deformatie en ingeramt zijn.
Dat is gewoon zoals het hoort als je tot een vakman opgeleid bent.
Zelfde als TL-buizen altijd met het stempeltje naar beneden en in dezelfde richting monteren. :)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:13
Hmmm is er een duidelijke markering op stopcontacten? Daar heb ik zelf nooit op gelet. Kan dus best dat bij mij de fase en nul omgekeerd zitten.
Ik ben wel altijd heel concequent qua kleurengebruik :

bruin : fase
zwart : fase vanaf schakelaar (schakeldraad)
blauw : nul
geel/groen : aarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Stopcontacten altijd met de fase links en N rechts monteren was een ding, maar misschien was dat OCD van degene die het aangelegd heeft / mijn techniek-leraar die me dr op wees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:13
AlexanderB schreef op zondag 27 april 2014 @ 13:56:
Stopcontacten altijd met de fase links en N rechts monteren was een ding, maar misschien was dat OCD van degene die het aangelegd heeft / mijn techniek-leraar die me dr op wees.
Zo heb ik het ook geleerd van mijn pa.
Evengoed nooit op vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Gebruik ook altijd een Duspol als je die hebt.
Met die kun je ook altijd zien of er nog spanning staat op een draad.
Afbeeldingslocatie: http://www.diesteckdose.net/forum/attachment.php?attachmentid=1836&stc=1&d=1177846042
Dit is een oudere versie en die mag officeel niet meer. Omdat er stof bij kan komen met kans op explosiegevaar

De waaghalzen zouden deze kunnen proberen:
Afbeeldingslocatie: http://www.spotlight-wissen.de/archiv/image/1290752.jpg
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Headshot_NL schreef op zondag 27 april 2014 @ 10:08:
Het voltage zegt niet zoveel over de schok die je voelt, zo kan 10.000V amper voelbaar zijn en 50V dodelijk zijn. Het ampère is gevaarlijk.
En ampere is U/R, oftewel dat is hetzelfde. (Oké, kunnen nog capacitieve effecten enzo zijn, maar punt blijft, spanning en stroom zijn direct aan elkaar gelinkt).

[ Voor 16% gewijzigd door Sissors op 27-04-2014 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:38

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

HeSitated schreef op zondag 27 april 2014 @ 12:59:
[...]

:'( :'( :'(

Is dat een koopwoning? Dan is dit duidelijk een geval van verborgen gebrek.
Is het een huurwoning? Direct verhuurder op de hoogte brengen!

In ieder gaval een situatie waarbij ik niet rustig zou kunnen slapen.....

Tenzij je snel er zo wilt bij lopen: O-)
Bij ons dan, spotjes in het plafond in de woonkamer: Hotelschakeling, nu steken we de stofzuigen normaal in de keuken in, maar ik stak hem eens in een stopcontact in de woonkamer in, zette de stofzuiger aan en de lampjes gingen mooi meebranden, en hoe harder ik de stofzuiger zette hoe harder de lampjes gingen branden 8)7

Een Elektricien gebeld, die had zoiets nog nooit gezien, en binnen een half uur stonden 6 mensen binnen die niet begrepen hoe dat kon, nu zijn we er nog niet achter, circuit losgekoppeld, want veilig leek het ons niet.

Stroom is een raar verschijnsel, en het is duidelijk dat degene die het heeft aangelegd er niet veel van wist.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:29

SA007

Moderator Tweaking
kuusj98: dat effect is heel makkelijk verklaarbaar.
Door een fout staan de lampen in serie met het stopcontact.

Mijn gok zou zijn dat de nul van het stopcontact bij de schakeldraad van de verlichting gestoken is.

Hierdoor krijg je dat de stroom door de sfozuiger ook door de lampen loopt, hoe meer stroom de stofzuiger trekt hoe feller de lampen gaan branden.

Het is (mist goed aangelegd, waar hier de meeste twijfels bij zijn) trouwens niet onveilig, wel aardig vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:38

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

SA007 schreef op zondag 27 april 2014 @ 14:31:
kuusj98: dat effect is heel makkelijk verklaarbaar.
Door een fout staan de lampen in serie met het stopcontact.

Mijn gok zou zijn dat de nul van het stopcontact bij de schakeldraad van de verlichting gestoken is.

Hierdoor krijg je dat de stroom door de sfozuiger ook door de lampen loopt, hoe meer stroom de stofzuiger trekt hoe feller de lampen gaan branden.

Het is (mist goed aangelegd, waar hier de meeste twijfels bij zijn) trouwens niet onveilig, wel aardig vreemd.
Dan ga ik dit eens aandragen :+

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tellavist
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-04 15:16
WvanGeest schreef op zondag 27 april 2014 @ 11:59:
Ik heb 1 wandcontactdoos, waar ik zelfs al haal ik de stroom er van af, ik nog steeds electriciteit voel. Geen idee waar het vandaan komt, gezien ik in een flat woon. Geen gevaarlijke hoeveelheid stroom, maar ik voel duidelijk tintelingen. En neen het is niet de aarde draad. Vooralnog werkt de contactdoos zelf prima, dus ik doe er niet al te moeilijk over.
Wandcontactdoos gaat niet via je groepenkast maar via je kabel provider.
Daar staat inderdaad een klein beetje spanning op!
Hoeveel precies weet ik niet :)

Een handtekening?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

WvanGeest schreef op zondag 27 april 2014 @ 11:59:
Waarschijnlijk liggen er ergens tussen de meterkast en de wcd spanningsvoerende draden parallel aan de draden van de afgeschakelde wcd. Het wisselend magnetisch veld van de spanningsvoerende draden induceert een spanning in de afgeschakelde draden en dat is wat je voelt.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-03 14:15
Of je hebt een wat oudere groepenkast, waarbij de nuldraad niet mee wordt uitgeschakeld samen met de fasedraad. Op de nul draad staat vaak ook nog een klein beetje spanning. Dat kleine beetje spanning is genoeg om de aardlek uit te schakelen als je de nuldraad en de aarde draad met elkaar verbindt. Dus dan kan je de groep wel uitzetten, maar dan wordt je nul draad nog steeds niet niet onderbroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:05
Jullie weten toch wel dat bij netspanning, dus wisselspanning de fase en de "nul" twee maal per seconde van polariteit wisselen? Als je spanningsloos wil werken moeten beide onderbroken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Osiris schreef op zondag 27 april 2014 @ 10:33:

Knappe jongen die dat merkt met een capaciteit van 100 pF. Als de cijfers op die pagina kloppen zakt de stroom binnen een 0,5 _micro_seconde tot onder de 0,1 mA. 1 microseconde later is de stroom gezakt tot onder de micro-ampere en daar zal hij vervolgens onder blijven. 't is wel wisselspanning, maar geen blokgolf... :)
Bravo51 schreef op zondag 27 april 2014 @ 18:20:
Jullie weten toch wel dat bij netspanning, dus wisselspanning de fase en de "nul" twee maal per seconde van polariteit wisselen? Als je spanningsloos wil werken moeten beide onderbroken worden.
Ja hoor. :) Die nuldraait wisselt als een malle tussen +0 en -0. ;) Daarom heet ook de ene fase en de andere 0.

[ Voor 25% gewijzigd door Lustucru op 27-04-2014 18:48 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Lolhozer schreef op zondag 27 april 2014 @ 09:43:
Jij maakt contact met de bruine draad en de aarde. Daar is je stroomkring.
Als het goed is gaat de bruine draad na de schakelaar over in een zwarte.

Maar als je dit niet zelf kan bedenken moet je niet zelf met elektriciteit gaan rommelen.
Helemaal mee eens, want het antwoord is zo uiterst simpel! Verbazend dat in al die antwoorden waarvan sommige toch wel van kundigheid getuigen er niet één is die echt de juiste verklaring geeft van die schok. Je hoeft namelijk met droge schoenen met rubberzolen aan geen contact met de aarde te maken en toch zoiets beleven. Met enkel de fasedraad aanraken voel je dan echt niets.

Maar nu de blauwe draad waarvan naar je zegt geen blanke delen ziet. Je begrijpt toch dat de blauwe draad via de lamp verbonden is met de zwarte draad? Zo simpel als het maar kan de verklaring dat je "wat voelt" :) ) als je bruin en zwart gelijktijdig aanraakt. Inderdaad zoals Lolhozer zegt, als je dat niet zelf kan bedenken, geen schande, versta me niet verkeerd, dan lijkt het me verstandig om er voortaan vanaf te blijven voordat er echt ongelukken gebeuren. Die kans is niet denkbeeldig.

Toch even een praktisch vraagstukje. Alleen voor TS, anderen niet voor hun beurt hierop antwoorden:
Als je toch perse onder spanning wilt werken (ervaren monteurs doen dit om praktische reden ondanks dat het niet mag regelmatig), weet je dan te bedenken hoe je die schok een volgende keer uitsluit? Ik adviseer het je beslist niet, in tegendeel omdat je overduidelijk een leek bent, maar in principe kan het echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Bravo51 schreef op zondag 27 april 2014 @ 18:20:
Ik ga er even op in.

Zie Wikipedia: Driefasenspanning voor de basisinformatie. Lees vooral de eerste en de laatste paragraaf.

Als je een spanning tussen de fase en de nul meet, meet je een wisselspanning van 230V. De ene keer is de spanning van fase naar nul +230V en de andere keer is de spanning van fase naar nul -230V.
De nul verandert niet. Het is het zelfde dat de aarde om de zon heen draait. Hier draait de fase rond de nul rond.

Voor veilig werken kan je het beste alle stroomgeleiders onderbreken. Bij een onbekende elektrische installatie weet je vaak niet wat jouw voorganger heeft uitgevoerd en kan je beter geen risico nemen.
Vooral door een kortsluiting of zelfs onderbreking! in een nul-leider of aardedraad kan je het risico lopen dat je een schok krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parkeerwacht
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-11-2022
Onbekend schreef op zondag 27 april 2014 @ 09:44:
blauw of bruin maakt niet uit met wisselspanning ik heb zelf ook ooit een schok gekregen toen iemand zo slim was om de groep er weer op te zetten zonder dat ik wist en die kwam van de blauwe draad (dit komt omdat de blauwe en de bruine draad 50 keer per seconde van polariteit wisselen)

nu haal ik de zekering uit de kast om dit te voorkomen (zijn het groepsschakelaars leg ik in een lasdoos een kortsluiting die op het moment dat iemand spanning op de draden zet de groep er meteen weer uit gaat

[ Voor 5% gewijzigd door parkeerwacht op 27-04-2014 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ahum .. wellus ...

Dat jij een negativeve ervaring (weer een prutsmontuer oid) hebt wil niet zeggen dat er geen verschil is

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
parkeerwacht schreef op zondag 27 april 2014 @ 19:11:
[...]

blauw of bruin maakt niet uit met wisselspanning ik heb zelf ook ooit een schok gekregen toen iemand zo slim was om de groep er weer op te zetten zonder dat ik wist en die kwam van de blauwe draad (dit komt omdat de blauwe en de bruine draad 50 keer per seconde van polariteit wisselen)
...........
Ongelooflijk wat een volslagen onzin mensen er met al hun goede bedoelingen (dat wel) uit kunnen kramen. Met veel aplomb dingen beweren die de indruk moeten wekken dat ze er echt verstand van hebben, maar waar het in feite neerkomt op een klok-en-klepelverhaal. De werkelijkheid hoef ik niet uit te leggen, dat is inmiddels al door anderen gedaan, overbodig om twee keer hetzelfde liedje te zingen. Blader maar wat berichten terug, dan zie je het wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-05 17:44
Techneut schreef op zondag 27 april 2014 @ 19:34:
[...]
Ongelooflijk wat een volslagen onzin mensen er met al hun goede bedoelingen (dat wel) uit kunnen kramen. Met veel aplomb dingen beweren die de indruk moeten wekken dat ze er echt verstand van hebben, maar waar het in feite neerkomt op een klok-en-klepelverhaal. De werkelijkheid hoef ik niet uit te leggen, dat is inmiddels al door anderen gedaan, overbodig om twee keer hetzelfde liedje te zingen. Blader maar wat berichten terug, dan zie je het wel..
Deze vind ik ook leuk. Hier gaat de stroom ineens via de kabelprovider 8)7
tellavist schreef op zondag 27 april 2014 @ 16:49:
[...]

Wandcontactdoos gaat niet via je groepenkast maar via je kabel provider.
Daar staat inderdaad een klein beetje spanning op!
Hoeveel precies weet ik niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
parkeerwacht schreef op zondag 27 april 2014 @ 19:11:
[...]

Klik die link van Onbekend eens aan...

Je kunt inderdaad een schok krijgen van de blauwe draad, ook al is er geen "prutsmonteur" bezig geweest. Maar dat heeft echt niets met wisselende polariteit te maken.

Hoe komt dat dan wel? Deze reacties gaven al een voorzetje:
Eddie001 schreef op zondag 27 april 2014 @ 12:29:
Dat blauw ook de "stroomaanvoerende" draad kan zijn is niet meer dan logisch. Maak maar eens een lasdoos open en trek de lasdop van de blauwe draden af en pak de draad maar eens vast die terugkomt van een wcd waar een vermogensapparaat aanhangt. Dit heeft niks met de laksheid van de elektromonteur te maken.
Techneut schreef op zondag 27 april 2014 @ 18:49:
[...]
Maar nu de blauwe draad waarvan naar je zegt geen blanke delen ziet. Je begrijpt toch dat de blauwe draad via de lamp verbonden is met de zwarte draad? Zo simpel als het maar kan de verklaring dat je "wat voelt" :) ) als je bruin en zwart gelijktijdig aanraakt.
Als jij het losse uiteinde van een blauwe draad die aan een apparaat (of lamp, whatever) vastzit pakt, terwijl er gewoon een fasedraad op dat apparaat zit, dan vorm je natuurlijk ook gewoon een stroomcircuit. Fasedraad > Apparaat/Lamp > Nuldraad > Jij > Aarde. Je staat dan in serie met de verbruiker. Dat voel je ja...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Alsof ik weer op school zit :)
De leidraad is meten is weten. Ook als de stroom af is meten en dan pas weet je het met bijna 100% zekerheid.
Ook ik heb vaak genoeg een optater gehad.
Sectie kast spanning zetten op bepaalde aansluitingen. Niet goed kijken en dan de groepenkast aansluiten . Had ik ook ineens een electric boogie in mijn arm. Twijfelen en nog een keer mijn schroevendraaier pakken. Weer hetzelfde haha. Toch maar naar de sectie kast gegaan Bleek mijn collega de verkeerde nummering aan gehouden had.
Weet je het meteen voor de volgende keer, toch even met de Duspol meten of er wel of geen spannig op stond.
Heb ooit eens van een maat een GTI bijbel gehad. Stonden alle weetjes en kneepjes in. Hij zit nog steeds in mijn gereedschapskist. Niet alleen voor de stroom maar ook voor mechanische kant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Nu online
Techneut schreef op zondag 27 april 2014 @ 18:49:
[...]
Helemaal mee eens, want het antwoord is zo uiterst simpel!
...

Maar nu de blauwe draad waarvan naar je zegt geen blanke delen ziet. Je begrijpt toch dat de blauwe draad via de lamp verbonden is met de zwarte draad? Zo simpel als het maar kan de verklaring dat je "wat voelt" :) ) als je bruin en zwart gelijktijdig aanraakt.
Inderdaad, nu je het zo uitlegt is het supersimpel. Ik zat vast in een denkfout dat ik op deze manier geen onderdeel van de stroomcirkel zou kunnen worden, maar die stroomcirkel vormde ik zelf door mijn vinger op die koperen geleider te leggen. Daarmee was er een cirkel en hing ik er aan vast :F
Inderdaad zoals Lolhozer zegt, als je dat niet zelf kan bedenken, geen schande, versta me niet verkeerd, dan lijkt het me verstandig om er voortaan vanaf te blijven voordat er echt ongelukken gebeuren. Die kans is niet denkbeeldig.
Zolang ik er altijd aan denk de stroom eraf te halen, loopt dat wel los. Ik snap er genoeg van voor de simpele klusjes in huis, ook al lijkt dat nu wellicht niet zo :) Heb op de middelbare school behoorlijk wat geleerd over elektriciteit, maar dat zakt op den duur allemaal weer weg en als je er in je dagelijks leven maar weinig mee in aanraking komt, snap je zelfs sommige simpele zaken niet meer.
Toch even een praktisch vraagstukje. Alleen voor TS, anderen niet voor hun beurt hierop antwoorden:
Als je toch perse onder spanning wilt werken (ervaren monteurs doen dit om praktische reden ondanks dat het niet mag regelmatig), weet je dan te bedenken hoe je die schok een volgende keer uitsluit? Ik adviseer het je beslist niet, in tegendeel omdat je overduidelijk een leek bent, maar in principe kan het echt.
Ik werk bij voorkeur niet onder spanning :) Ik ben normaal ook best voorzichtig, ik haal bijvoorbeeld altijd mijn decoupeerzaag uit het stopcontact voor ik een zaagje wissel. Dat terzijde.

Ik zou zeggen dat als je geen oplawaai wil krijgen, je moet voorkomen dat je een stroomkring vormt. In het geval van deze schakelaar had ik isolerende tape onder de schakelaar kunnen plakken, zodat ik geen cirkel meer kon maken. Ik weet niet hoe professionele monteurs dit oplossen.
Sepp14 schreef op zondag 27 april 2014 @ 20:50:
Had ik ook ineens een electric boogie in mijn arm. Twijfelen en nog een keer mijn schroevendraaier pakken. Weer hetzelfde haha.
Heb hier hard om gelachen :) Zelfs de beste paarden struikelen wel eens, maar zelfs een ezel... ;)

[ Voor 7% gewijzigd door SlaadjeBla op 27-04-2014 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:56

Stoney3K

Flatsehats!

SlaadjeBla schreef op zondag 27 april 2014 @ 20:50:
Ik zou zeggen dat als je geen oplawaai wil krijgen, je moet voorkomen dat je een stroomkring vormt. In het geval van deze schakelaar had ik isolerende tape onder de schakelaar kunnen plakken, zodat ik geen cirkel meer kon maken. Ik weet niet hoe professionele monteurs dit oplossen.
Als het echt nodig is om spanningsvoerende delen beet te pakken heb je daar ook handschoenen voor hoor. ;)

* Stoney3K herinnert zich nog werken aan een 500A hoofdschakelaar ergens bovenin een theater waar ie het liefst ook niet intiem kennis mee wilde maken. :+

[ Voor 14% gewijzigd door Stoney3K op 27-04-2014 21:00 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Nu online
Stoney3K schreef op zondag 27 april 2014 @ 20:59:
[...]

Als het echt nodig is om spanningsvoerende delen beet te pakken heb je daar ook handschoenen voor hoor. ;)
Daar heb ik aan gedacht, maar dat leek me niet wat Techneut zou bedoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:16

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zekeringen afzetten ;) dat is wat een pro zou doen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

;) Good old mespatronen Hmm link spul
Komen niet voor in een huisaansluiting gelukkig

[...]

Heb hier hard om gelachen :) Zelfs de beste paarden struikelen wel eens, maar zelfs een ezel... ;)
Ik heb het echt de harde weg geleerd _O- Ach en ezels vindt ik lieve dieren.

Zal ik je maar niet vertellen hoe mijn eerste kennismaking met lasdoppen was. Hoef er geen tekening bij te maken hoop ik? :+

[ Voor 110% gewijzigd door Sepp14 op 27-04-2014 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
SlaadjeBla schreef op zondag 27 april 2014 @ 21:00:
[...]

Daar heb ik aan gedacht, maar dat leek me niet wat Techneut zou bedoelen.
Die handschoenen was inderdaad niet wat ik bedoelde. Nogmaals, niet doen wat ik nu zeg, want het is helemaal niet nodig. Dus gewoon spanning er af!
Maar het probleem waar het om gaat is dat je naast de spanning op de fasedraad als de schakelaar uit staat via de lamp nul-potentiaal op de zwarte draad hebt. Welnu, draai die lamp los en je bent van dat probleem af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

[...]Ik zou zeggen dat als je geen oplawaai wil krijgen, je moet voorkomen dat je een stroomkring vormt. In het geval van deze schakelaar had ik isolerende tape onder de schakelaar kunnen plakken, zodat ik geen cirkel meer kon maken. Ik weet niet hoe professionele monteurs dit oplossen...
Je moet - voor je eigen veiligheid - af van het idee van die stroomkring.
Er is geen zichtbare stroomkring nodig om jou een schok te geven; je bent namelijk zelf een aarde.
Weliswaar geen goede aarde, maar dat dat is dan ook de enige reden dat je hier dit verhaal nog hebt kunnen vertellen
offtopic:
OK, er is ook nog zoiets als een aardlekschakelaar, maar daar heb ik TS nog niet over gehoord

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Nu online
Brahiewahiewa schreef op maandag 28 april 2014 @ 11:48:
[...]

Er is geen zichtbare stroomkring nodig om jou een schok te geven; je bent namelijk zelf een aarde.
Weliswaar geen goede aarde, maar dat dat is dan ook de enige reden dat je hier dit verhaal nog hebt kunnen vertellen
offtopic:
OK, er is ook nog zoiets als een aardlekschakelaar, maar daar heb ik TS nog niet over gehoord
Er was gewoon een aardlekschakelaar, maar die ging niet om.

Ik hield mijn vinger bij het demonteren van die schakelaar iets over een stukje koper. Mijn vinger zou ook zonder mijn schrikreactie van die schakelaar gegleden zijn bij een spierverkramping.

Ik vind dat veel mensen in dit topic mijn verhaal nogal opkloppen. Iedereen krijgt wel eens een beetje prik. Is niet fijn, maar wel leerzaam. Als dat domme vragen oplevert, so be it. Ik heb wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Techneut schreef op maandag 28 april 2014 @ 00:26:
[...]
Die handschoenen was inderdaad niet wat ik bedoelde. Nogmaals, niet doen wat ik nu zeg, want het is helemaal niet nodig. Dus gewoon spanning er af!
Persoonlijke beschermingsmiddelen (handschoenen) zijn inderdaad een last resort, maar soms heb je weinig andere keus.

Als je de opdracht krijgt om te meten of de binnenkomende spanning (400V/500A) goed is, dan wordt dat een beetje lastig als je de spanning af moet schakelen. Dus dan moet je wel met een multimeter op die koperen bus-bars gaan prikken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145013

Sissors schreef op zondag 27 april 2014 @ 14:19:
[...]

En ampere is U/R, oftewel dat is hetzelfde. (Oké, kunnen nog capacitieve effecten enzo zijn, maar punt blijft, spanning en stroom zijn direct aan elkaar gelinkt).
Helemaal gelijkt. Die uitspraak slaat kant nog wal.

Het is inderdaad de stroom die dodelijk is. Maar aangezien de weerstand (het lichaam) hetzelfde blijft. Zal het vooral van de hoogte van de spanning afhangen hoeveel stroom er door het lichaam zal gaan lopen.

Dus dan is 50V minder snel fataal dan 230V.

Mocht de weerstand door het lichaam veranderen (natte vingers bijvoorbeeld) dan is inderdaad een lagere spanning al dodelijk dan bij droge vingers. Maar dat komt puur omdat dat door een lage weerstand er meer stroom door het lichaam loopt bij dezelfde spanning.
SlaadjeBla schreef op maandag 28 april 2014 @ 14:07:
Ik vind dat veel mensen in dit topic mijn verhaal nogal opkloppen. Iedereen krijgt wel eens een beetje prik. Is niet fijn, maar wel leerzaam. Als dat domme vragen oplevert, so be it. Ik heb wat geleerd.
230V AC is gewoon dodelijk. Vandaar dat de aardlekschakelaar is uitgevonden. Verder is jouw eerste redding geweest dat de spierreactie de goede kant op werkte. Als je de kabel had vastgepakt dan heb je een grote kans gehad als je verkrampte dat je de kabel nog steviger beet ging pakken. Dan mag je blij zijn als er een aardlek tussen zit. Anders is het gewoon einde verhaal.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 145013 op 28-04-2014 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op maandag 28 april 2014 @ 11:48:
[...]

Helemaal mee eens, daar zouden we het als insiders eigenlijk bij moeten laten. Een te uitgebreide uitleg zou met alle risico's van dien helemaal verkeerd kunnen worden begrepen. Niettemin heb ik de indruk dat TS mijn uitleg over dat via lamp en schakeldraad terugkomende nulpotentiaal wel begreep. Toch nog even dit:
[...]
<knip>
Zolang ik er altijd aan denk de stroom eraf te halen, loopt dat wel los. Ik snap er genoeg van voor de simpele klusjes in huis, ook al lijkt dat nu wellicht niet zo :) Heb op de middelbare school behoorlijk wat geleerd over elektriciteit, maar dat zakt op den duur allemaal weer weg en als je er in je dagelijks leven maar weinig mee in aanraking komt, snap je zelfs sommige simpele zaken niet meer.
<knip>
Laat dat "behoorlijk wat" maar achterwege. Ik heb destijds de havo-natuurkundeboekjes van mijn kinderen doorgebladerd en gezien dat de hoofdstukjes over elektriciteitsleer zich beperkten tot de meest elementaire basisbegrippen. Veel meer stelde het niet voor, geen wonder dat zoiets wegzakt als je het later niet nodig hebt.

Oh ja, "de aardlekschakelaar ging niet om" werd er gezegd. Die gaat natuurlijk ook niet om als je totaal geen aardcontact maakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 28-04-2014 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Nu online
Anoniem: 145013 schreef op maandag 28 april 2014 @ 14:36:
[...]
230V AC is gewoon dodelijk.
...
Anders is het gewoon einde verhaal.
Dat snapte ik hiervoor ook al. Het is ontzettend ergerlijk om hier met een (achteraf simpele) vraag te komen en alleen maar te horen hoe incompetent je bent en hoeveel mazzel je hebt dat je het hebt overleefd.

a) normaal haal ik de stroom eraf
b) ik snap de basis best, maar ik maak vast beginnersfouten. Ik ben geen installateur, vandaar punt a.
c) ik kwam hier vanuit mijn nieuwsgierigheid. Ik kan er niet tegen als ik iets, waarvan ik vind dat ik het zou moeten begrijpen, niet snap. Tweakers was altijd een platform waar we van elkaar konden leren. Het is ongelofelijk vervelend om voortdurend te horen dat je te incompetent bent voor het antwoord.

Ik heb mijn antwoorden. Iedereen die daar aan heeft bijgedragen bedankt.
Techneut schreef op maandag 28 april 2014 @ 15:00:

[...]
Laat dat "behoorlijk wat" maar achterwege.
VWO natuurkunde oude stijl. Ik vind dat de theorie en in iets mindere mate de praktijk best diep gingen en dat is voldoende voor de basiszaken. Mijn situatie had ik daarmee prima kunnen verklaren, als ik niet in een denkfout zat. Het is geen rocket-science, maar als het niet je dagelijks werk is, is het soms toch lastig.

[ Voor 67% gewijzigd door SlaadjeBla op 28-04-2014 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
SlaadjeBla schreef op maandag 28 april 2014 @ 15:01:
Tweakers was altijd een platform waar we van elkaar konden leren. Het is ongelofelijk vervelend om voortdurend te horen dat je te incompetent bent voor het antwoord.
Dat laatste is inderdaad niet leuk om te horen, en vooral niet als het van mensen komt die zelf iets vaags weten over één of andere klepel...
Maar zoals de insiders (de echte dan) al hebben gezegd: iedereen maakt fouten, maar dit is een hele gevaarlijke! Dus knoop het in je oren, altijd spanning eraf en controleren met een spanningszoeker (schroevendraaier met een lampje).

Verder is het jammer dat we door de onzin heen moeten lezen, zeker als het aankomt op wat er nu dodelijk is en niet. Ik begin niet eens met verbeteren van wat er hier fout beweerd is, 50Hz 230V kan makkelijk dodelijk zijn en dus voorzichtig.
Of andere spanningen dodelijk zijn, moet je per geval bekijken maar voorzichtigheid is altijd geboden.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

SlaadjeBla schreef op maandag 28 april 2014 @ 15:01:

Dat snapte ik hiervoor ook al. Het is ontzettend ergerlijk om hier met een (achteraf simpele) vraag te komen en alleen maar te horen hoe incompetent je bent en hoeveel mazzel je hebt dat je het hebt overleefd.
Daar is een simpele verklaring voor:

We hebben een aantal professionele installateurs op GoT zitten die weten waar ze het over hebben en graag mensen het juiste advies geven. Dat is natuurlijk hartstikke prima.

Maar daarnaast zitten er ook een hoop hobbyisten op dit forum die allemaal hun steentje bij kunnen dragen en waarvan je niet 100% op aan kan of hun "advies" juist is of niet.

Stel je nu eens voor dat je het verkeerde advies van zo'n leunstoel-installateur opvolgt en er wat gebeurt, je krijgt een ongeluk, of erger. Dat willen we als GoT niet op ons geweten hebben.

Daarom wordt er heel gauw bij onderwerpen waarvan we weten dat het gevaarlijk is en waarvan een topicstarter zelf maar beperkte kennis heeft gezegd, blijf er maar liever vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

@SlaadjeBla
Ik begrijp je helemaal. De meeste fouten worden ook gemaakt met het welbekende "effe snel".
Iedereen maakt zich daar schuldig aan. Ook ik moest er vandaag weer aan denken aan je topic. Even een plafond witten, lamp eraf gehaald. Wel stroom eraf. Maar toen ik weer ben gaan schilderen toch maar een bouwfitting op gezet en weer de stroom op en er vlak langs gaan. Ja living on the edge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-05 11:05
@ SlaadjeBla. Het komt voor jouw een klein beetje rauw over, je vraagt een antwoord maar je krijgt alleen maar advies om er vanaf te blijven onder spanning.

Ik ga er vanuit dat de mensen die dat zeggen het alleen maar goed voor jouw en de rest bedoelen, er zijn misschien wel elektra monteurs die hier op reageren die hun collega hebben verloren of bijna hebben verloren net als ik.

Het zijn alleen maar goede bedoelingen en tuurlijk willen we je verder helpen ik denk dat het antwoord al is gegeven door Techneut.

Verders is het heel simpel niet onder spanning werken, dit kan een "schakelaartje" nooit waard zijn!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Laatst online: 18:27
Ik kreeg mijn pa 4 maanden terug zover om 3 stopcontacten te vervangen, exemplaren zonder "verhoging". Omdat ik een gruwelijke k.u.t. hekel aan die dingen heb gekregen nadat ik mij als kind er door onder stroom heb gezet....

(Gameboy advance met een accu pack wat altijd op de netspanning moest, per ongeluk met mijn vingers de pootjes van de stekker aangeraakt bij het inpluggen)

Efin, hij liet mij dus zien hoe dat moest.
Maar hij was dus zo slim de stroom er niet af te halen..... Dat heb ik dus zelf maar gedaan omdat ik het totaal niet vertrouwde :/
Uiteindelijk was hij het hier wel mee eens, omdat de kabel te stug was om zonder contact met de handen weer in de nieuwe stopcontacten te krijgen -.-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:56

Ron

mijn vader is zelf erkend electrotechnish installateur (sterkin erkenning)

en zelfs hij haalt de stroom er af wanneer hij met oudere installaties/hobbyspul aan de slag gaat,
vooral omdat je nooit weet of de hobbyist enig idee had waar hij mee bezig was.

verder: meten is weten dus kijk met een spanningzoeker (als de stroom er nog op staat) of er geen spanning op de 0 en/of de aarde loopt,

zeker bij oude installaties zou ik altijd een erkende electicien er naar laten kijken als dit het geval is (electricien is geen beschermd beroep en iedereen mag zich zo noemen, met erkenning weet je zeker dat hij tenminste zijn diplomas heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Het is zelfs zo, dat als het niet echt nodig is, en dat is maar hoogst zelden, dat de spanning er gewoon af moet als je beroepsmatig aan een installatie werkt. Er zijn een paar uitzonderingen, maar die zijn er alleen in bedrijfsinstallaties, echter daar gelden dan wel extra veiligheidsvoorzieningen waaronder handschoenen. Staat gewoon zwart op wit in de voorschriften van veilig werken. Maar nogmaals, dit geldt alleen als het echt niet anders kan en dat is bijna nooit het geval. Dat kan betekenen dat desnoods een hele afdeling wordt stilgelegd, ongeacht of dit voor korte of langere tijd is.

Voor doehetzelvers zijn er natuurlijk geen veilig-werken-voorschriften, gewoon omdat je geen verantwoording hoeft af te leggen aan een werkgever, ARBO of welke instantie dan ook. Er zijn hooguit goede raadgevingen en het is aan de persoon in kwestie of hij/zij die kent c.q. zich daaraan houdt. Het hangt ook van het technisch inzicht af of sowieso van de exacte technische kennis om van geval tot geval de urgentie van dit spanning er af te weten, daarmee bedoel ik dat bijvoorbeeld een lampje ophangen heel wat anders is dan het monteren van een schakelaar of stopcontact. Een volslagen leek weet dit niet en hoeft dat ook niet te weten, voor hem/haar blijft gewoon het spanning er af gelden. Dat de hoofdstukjes uit de natuurkundeboekjes van havo/vwo daarvoor toch niet voldoende zijn bewijst dat TS pas na een korte uitleg volledig begreep hoe hij zonder de terplekke aanwezigheid van een nuldraad toch een schok kon krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
Techneut schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 11:45:
Het is zelfs zo, dat als het niet echt nodig is, en dat is maar hoogst zelden, dat de spanning er gewoon af moet als je beroepsmatig aan een installatie werkt. Er zijn een paar uitzonderingen, maar die zijn er alleen in bedrijfsinstallaties, echter daar gelden dan wel extra veiligheidsvoorzieningen waaronder handschoenen. Staat gewoon zwart op wit in de voorschriften van veilig werken. Maar nogmaals, dit geldt alleen als het echt niet anders kan en dat is bijna nooit het geval. Dat kan betekenen dat desnoods een hele afdeling wordt stilgelegd, ongeacht of dit voor korte of langere tijd is.

Voor doehetzelvers zijn er natuurlijk geen veilig-werken-voorschriften, gewoon omdat je geen verantwoording hoeft af te leggen aan een werkgever, ARBO of welke instantie dan ook. Er zijn hooguit goede raadgevingen en het is aan de persoon in kwestie of hij/zij die kent c.q. zich daaraan houdt. Het hangt ook van het technisch inzicht af of sowieso van de exacte technische kennis om van geval tot geval de urgentie van dit spanning er af te weten, daarmee bedoel ik dat bijvoorbeeld een lampje ophangen heel wat anders is dan het monteren van een schakelaar of stopcontact. Een volslagen leek weet dit niet en hoeft dat ook niet te weten, voor hem/haar blijft gewoon het spanning er af gelden. Dat de hoofdstukjes uit de natuurkundeboekjes van havo/vwo daarvoor toch niet voldoende zijn bewijst dat TS pas na een korte uitleg volledig begreep hoe hij zonder de terplekke aanwezigheid van een nuldraad toch een schok kon krijgen.
Ik weet wat je bedoel Techneut maar elke verdeler kan altijd uit, ongeacht de omstandigheden.

Ik stel dan altijd de vraag " wie schrijft het briefje die verantwoordelijk is als het toch fout gaat naar mijn vrouw" .....!!?
Daar gaat echt niemand met naam en handtekening voor tekenen voor de schadevergoeding en mocht het dan fout gaan gaat deze verdeler alsnog door de ARBO uit.

Onder spanning werken wordt vaak als een grijs gebied gemaakt door een installatie verantwoordelijke of projectleider, maar je mag gewoon niet onder spanning werken staat zwart op wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Hoe vaak zie je ook niet dat als ze een gaatje moeten boren het gewoon doen. terwijl je eigenlijk oor-, oogbescherming en een stofmasker moet dragen. Beetje vergezocht misschien maar dat staat ook zwart op wit en in de VCA.

Maar gewoon werken met stroom, spanning er af halen :) Geen mitsen en maren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

In tegenspraak van wat de laatste post betreft: heel vaak kan je de spanning er domweg niet afhalen. Omdat dan de complete winkel plat ligt, omdat het bedrijf dan stil ligt, what ever. In de praktijk werken elektromonteurs vaak op een leiding die onder spanning staat. Als je dat weet en je verstaat je vak dan hoeft dat helemaal geen probleem te zijn. Zelf heb ik dat heeeeel erg vaak moeten doen. En ja VCA.... Je kunt je verschuilen of je gaat praktisch te werk.
Kortom, als je weet wat je doet ie er niks aan de hand.
Tegelijkertijd: je moet het wel leren. Ergo: soms krijg je een optater! Leer je van.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Toch zal ik er voor pleiten dat ik niet onder stroom ga werken. Ik doe het liever niet. De VCA is in het leven geroepen om veilig en verantwoord te werken. Of het praktisch is is een ander. De eindverantwoording ligt bij je eigen. Niet gaan mauwen als het verkeerd gaat en de baas zijn handen er vanaf trekt.
Ik kan wel weten wat ik doe maar er hoeft er maar een tussen gezeten te hebben die het niet weet wist. Ben ik wel de sjaak. Dus vandaar dat ik ook zeg niet onder stroom werken en spanning eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
AvK schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 21:22:
In tegenspraak van wat de laatste post betreft: heel vaak kan je de spanning er domweg niet afhalen. Omdat dan de complete winkel plat ligt, omdat het bedrijf dan stil ligt, what ever. In de praktijk werken elektromonteurs vaak op een leiding die onder spanning staat. Als je dat weet en je verstaat je vak dan hoeft dat helemaal geen probleem te zijn. Zelf heb ik dat heeeeel erg vaak moeten doen. En ja VCA.... Je kunt je verschuilen of je gaat praktisch te werk.
Kortom, als je weet wat je doet ie er niks aan de hand.
Tegelijkertijd: je moet het wel leren. Ergo: soms krijg je een optater! Leer je van.
Kan best zijn, maar deze zaken vallen al zou je dat misschien wel willen niet onder die zeer zeldzame uitzonderingen die ik in mijn eerdere bericht noemde. Winkel even plat? Dat moet dan maar, al twijfel ik of dat voor een paar lichtpuntjes of zo wel het geval zal zijn. En klussen aan bijvoorbeeld een hoofdverdeler zijn sowieso te gevaarlijk onder spanning. Niet alleen het aanrakingsgevaar, ook de grotere kortsluitstromen en dien ten gevolge gevaar op brandwonden bij een heftige vlamboog. Er zijn ongevallen bekend waar definitieve blindheid het gevolg is.

Dat er in de praktijk vaak anders wordt gehandeld valt moeilijk te ontkennen, een stevige schok wordt dan ook meestal verzwegen, ook als de monteur er even behoorlijk beroerd van is. "Niet zeuren, want voor jou staan tien anderen klaar", dat is helaas maar al te vaak de cultuur.
Niettemin, VCA, ARBO en de voorschriften voor veilig werken met laagspanningsinstallaties zijn er niet voor de kat z'n staart, de leidinggevenden zijn verplicht om zich daar aan te houden en ze zijn strafbaar als ze dat niet doen. En reken er op dat bij een ernstig ongeval zal worden uitgezocht wie er verantwoordelijk was. Dat is een aspect dat bij iedere betrokkene bekend is.
Kortom, Sepp14 heeft het grootste gelijk van de wereld. Ook wat de verantwoordelijkheid betreft, de leidinggevende met z'n foute opdracht, maar daar mag jij je niet achter verschuilen. We leven niet meer in de tijd van Befehl ist Befehl!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Ik verschuil me nergens achter. De praktijk is gewoon anders dan wat de meesten hierboven schrijven. VCA en ARBO zijn er inderdaad niet voor niks. Uiteraard MOET ja altijd de spanning afschakelen. Maar heel vaak kan dat niet wegens de omstandigheden. Voor het bijmaken van een stopcontactje in een kassablok kan je niet de hele winkel plat leggen..... Voor het aanpassen van verlichting kan je niet het hele bedrijf / afdeling in het donker zetten. Dát is de praktijk. En dan nog even afgezien van het feit dat het meestal niet te achterhalen is welke groep je moet afschakelen. Dan moet je dat proef ondervindelijk doen. Dus groep voor groep afschakelen tot je de goede hebt..... Koeling uit, computers plat, beveiliging doet het niet meer, telefoon centrale plat. Ja ja. Het is wat. Nogmaals: idealiter spanningsloos maar meestal kan dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 17:52

Part

Helemaal niets.....

Verdeelkasten zonder schema of leidingplan?
Werken aan kassa blokken onder spanning terwijl de winkel open is (kassa systeem aan)?
Aanpassen verlichting terwijl daar onder iedereen moet doorwerken?
En dat alles onder spanning?

Wat je hier beschrijft heeft meer weg van slecht beunwerk.
Of moet er een paar euro bespaard worden door alleen van 8 tot 5 te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:39
Sepp14 schreef op zondag 27 april 2014 @ 21:11:
;) Good old mespatronen Hmm link spul
Komen niet voor in een huisaansluiting gelukkig
zeker???
http://fcapri.homelinux.com/waregem/elec/Pict0492.jpg
de grijze automatenkast heb ik bijgezet, de originele was dit nog. ook een leuk detail hoe de blauwe fasedraad met een kroonsteentje aan de verdeelrail werd bevestigd:
http://fcapri.homelinux.com/waregem/elec/640/PICT0488.jpg

On topic: bij mij thuis mag je dan ook geen blauwe draden aanraken. daar zit wel degelijk spanning op (3x220V net zonder N). men hele dak stond op spanning hierdoor (metaal dakconstructie en een paar TL lampen hadden de blauwe draad aan constructie hangen). dat weet je snel als je op 4.5meter hoogte de metaal poutrel vasthebt en dan de metaal dakgoot aanraakt...

@TS: alsje weinig van electriciteit kent, zou ik zeker geen apparaten openen met de stekker aangesloten. ook al is het de N draad. als de schakelaar open is, dan loopt er geen stroom. over de belasting van dan geen spanning (wet van ohm) waardoor dus de volle 230V over de open contacten staat. één ervan aanraken is voldoende

[ Voor 11% gewijzigd door fcapri op 07-05-2014 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik begrijp AvK helemaal. Ik ben zelf niet een praktijkman, maar ik weet er beroepshalve genoeg van af om helemaal te begrijpen wat hij bedoelt,. Maar hierover blijven we vrees ik eindeloos door discussiëren. Dus oké dan, afhankelijk van de situatie vergen dat soort situaties als het met de beste wil ter wereld toch niet anders kan de nodige veiligheidsvoorzieningen. Bij min of meer eenvoudige klussen bijvoorbeeld isolerende handschoenen, en sowieso goedgekeurd gereedschap. Maar met alleen dat al tref je vaak zoals bij meer ARBO-voorschriften het geval is een cultuur aan van "stel je niet aan, opschieten" . Ook verneem je meer dan eens dat oude rotten in het vak het beter menen te weten dan de ARBO-mensen. Begrijpelijk, maar niet terecht.

Vervolgens werk aan (hoofd)verdeelinrichtingen. Iedereen die op de een of andere wijze hierin een beroep uitoefent kent de aanvullende veiligheidsvoorzieningen die dan worden voorgeschreven. Bijvoorbeeld gezichtsbescherming, isolerende matten etc. Maar nogmaals, wordt dat altijd consequent in acht genomen? B.v. "ach, het is maar een klusje van een paar minuten, kunnen we met goed uitkijken wel overslaan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tellavist
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-04 15:16
pacificocean schreef op zondag 27 april 2014 @ 19:44:
[...]

Deze vind ik ook leuk. Hier gaat de stroom ineens via de kabelprovider 8)7

[...]
Dat gaat het ook 8)7
Ik heb het even nagevraagd bij de netwerkmonteurs waar we af en toe mee werken.
Er staat spanning op je WCD omdat het door een eindversterker in de wijk versterkt word. jawel met stroom...

Dus ja die stroom komt van de kabelprovider. ;)

Een handtekening?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Sepp14 schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 19:31:
Maar gewoon werken met stroom, spanning er af halen :) Geen mitsen en maren.
Dat wordt natuurlijk een beetje lastig als je aan het testen bent. Dan kun je natuurlijk je device (of installatie) under-test wel afschakelen, maar dan zal het resultaat zijn dat ie niet naar behoren werkt :+
Part schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 09:50:
[...]

Verdeelkasten zonder schema of leidingplan?
Werken aan kassa blokken onder spanning terwijl de winkel open is (kassa systeem aan)?
Aanpassen verlichting terwijl daar onder iedereen moet doorwerken?
En dat alles onder spanning?

Wat je hier beschrijft heeft meer weg van slecht beunwerk.
Of moet er een paar euro bespaard worden door alleen van 8 tot 5 te werken?
Dat zie je toch in heel veel bedijven terug komen, vooral als het om een buitendienst gaat die bij klanten aan de slag moet. Die klanten gaan ook niet voor één of ander klusje aan de kassa of een lampje vervangen de hele winkel lam leggen, want dat kost ze bakken met omzet. En klanten verwachten wel dat ze om 5 uur weer naar huis kunnen voor het avondeten.

Zo gauw er zaken stil gelegd moeten worden of er buiten kantooruren gewerkt moet worden gaat een klant al heel gauw steigeren.

Bovendien is het vaak niet het probleem dat je zelf niet veilig wil werken, maar dat de baas je opdraagt dat het gisteren af moet en we geen geld hebben voor "veiligheidsvoorzieningen". Zelfs als je dan in je recht zou staan om te kappen, lijkt me dat geen bijzonder goed idee voor je carrière.

Sommige zaken zijn natuurlijk prima op te lossen door een voorziening te treffen waardoor je een deel van de installatie af kan schakelen. Je hele winkel achter één automaat hangen is natuurlijk ook niet de bedoeling ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Stoney3K op 07-05-2014 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

fcapri schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 12:27:
[...]

zeker???
http://fcapri.homelinux.com/waregem/elec/Pict0492.jpg
de grijze automatenkast heb ik bijgezet, de originele was dit nog. ook een leuk detail hoe de blauwe fasedraad met een kroonsteentje aan de verdeelrail werd bevestigd:
http://fcapri.homelinux.com/waregem/elec/640/PICT0488.jpg
Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. ;)
In mijn jeugd ooit eens in een huis gelogeerd met zekeringen van 6A als die uitsprongen werden omwikkeld met zilverpapier en koperdraad. Was niet in Nederland maar in het buitenland..
Huis dateerde uit 1890. Uit het jaar kruikje.

On topic:
@ Stoney3K
Ben een praktijk man en de situaties die jij schetst herken ik uit duizenden. Het gaat ook niet altijd op de ideale veilige situatie.
Uiteindelijk moet je het zelf doen en de verantwoording nemen. Tijd is geld is het credo van hogerhand.
Kom zelf ook uit een bedrijfscultuur waar de hillbillies de overhand hadden. Niet lullen en gaan . Werk kwam ook af daar niet van en je gaat er ook in mee.
Voorbeeld:
24 uur voor opstart achter komen dat een machine linksdraaiend is ipv rechtsdraaiend. Met 15 man die machine toch goed weten te krijgen na ombouw. Klant stond er bovenop toen wij met slijptollen en lasapparaten die stonden te verbouwen. Daar ging zijn machine van een dikke Mercedesprijs.
Aan het eind was alles goed maar het is natuurlijk geen werken op die manier. Oorzaak? Vanuit fabriek al slecht voorbereid en de mannen in het veld moesten het oplossen.

Nood breekt wetten als het te maken heeft met stroom lijkt het wel. Ben ik ook mijn degelijk van bewust. Voor in huis lijkt het mij gewoon weg handig stroom eraf in het geval van de TS.

[ Voor 55% gewijzigd door Sepp14 op 07-05-2014 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 08:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

tellavist schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 12:39:
[...]

Dat gaat het ook 8)7
Ik heb het even nagevraagd bij de netwerkmonteurs waar we af en toe mee werken.
Er staat spanning op je WCD omdat het door een eindversterker in de wijk versterkt word. jawel met stroom...

Dus ja die stroom komt van de kabelprovider. ;)
Waarbij jij het als enigste hebt over het wcd van de telefoon of kabel aansluiting. Terwijl de rest van heel dit topic gaat over de electra :?

Overigens zijn de spanningen op die 2 echt verwaarloosbaar als het om veiligheids risico's aangaat.
ronald245 schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 08:29:
mijn vader is zelf erkend electrotechnish installateur (sterkin erkenning)
had het al 3 gelezen als "zelf erkend" electrotechnish installateur , en snapte maar niet hoe dat bij de rest van de post paste :) Titel gaat trouwens wel mooi op voormijn vader.

[ Voor 22% gewijzigd door heuveltje op 07-05-2014 13:40 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat het spannings verschil tussen je cai aarde en huisaarde in ieder geval een pijnlijke ervaring kan zijn.

Daarom hebben de nieuwere aop's een galvanische scheiding met een punt waarmee je hem aan de huisaarde kan leggen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
Sepp14 schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 12:52:
[...]

Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. ;)
In mijn jeugd ooit eens in een huis gelogeerd met zekeringen van 6A als die uitsprongen werden omwikkeld met zilverpapier en koperdraad. Was niet in Nederland maar in het buitenland..
Huis dateerde uit 1890. Uit het jaar kruikje.
mijn huis uit 1964 dacht ik, toen ik die oude zekeringkast demonteerde kwam ik dit dan tegen.
Afbeeldingslocatie: http://fcapri.homelinux.com/waregem/elec/640/PICT0495.jpg

leuk huis, 230V op het dak, dikke 63A mespatronen als eerste zekering, differentieelschakelaar onbestaand, 10 van de 12 doorgebrande zekeringen verbonden met koperdraad en een enige automaat was de hoofdschakelaar die vrolijk 100A was (nu gereduceerd naar 63A). ik ging ECHT GEEN apparaat openschroeven daar op die electriciteit. dat vertel je niet meer na.

er zijn natuurlijk uitzonderingen waardoor je onder spanning werkt, en dan vooral bij onderaanneming (klant wil niet dat de boel uitgeschakeld wordt en voor jouw baas MOET het probleem ASAP opgelost worden). iemand die professioneel defecte apparaten hersteld en hierdoor soms onder spanning moet meter, die heeft voldoende veiligheid ingebouwd op zen werkbank (kleine zekeringen, extra gevoelige differentieelschakelaar, scheidingstransfo's...).

ervaring is .... alle stommiteiten die je in je leven al het gedaan. en laat ons zeggen dat ik best wel veel ervaring heb opgedaan en het nog steeds kan navertellen. TS heeft een schok gekregen en dit zal een les voor hem zijn. ze mogen 100keer zeggen: "raak die draad niet aan". nadat die aangeraakt hebt, zal je voor het leven onthouden die niet meer aan te raken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

En jij je maar afvragen warrom de stoppen nooit doorklappen.....

Voor hetzelfde geld is je bedrading in de buizen volledig aan elkaar gesmolten

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
ik maar zoeken waar de zekeringkast was ja. die zat lekker 3meter hoog op de muur, onder de 'lekke' dakgoot.
als bedrading heb ik soort telefoon/UTP draad gevonden waar elke keer 4 draadjes samen genomen werden als fase. ik maar denk: ohja, beldraad, gewoon afknippen. kniptang heeft dat 1x gedaan, sindsdien is de bek gesmolten.
dan een hoop verstorven looddraad met stof rond die bij elke beweging ferm kortsluiting maakte.
oplossing was: kniptang nemen, ELKE oud edraad overknippen. nieuwe kast hangen en naar elke ruimte met nieuwe kabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

@fcapri

Jij bewoont het echte Villa Volta :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
dat krijg je als er jarenlang knoeiers aan de electra werken.
voor de geintresseerden nog een fototje gevonden van die 8polige draad.
http://fcapri.homelinux.com/waregem/elec/PICT0480.jpg

sindsdien gaat men haar omhoog als personen vragen stellen op het internet over electriciteit waaruit je duidelijk merkt dat ze er weinig kennis van hebben. levensgevaarlijk.
en dit is nu niet persoonlijk naar TS gericht. het is gewoon gevaarlijk zonder de nodige achtergrondkennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je mag nog geluk hebben dat je daardoor geen brand krijgt. dat word letterlijk een gloeispiraal door je hele huis. die 100A klapt er niet uit hoor.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Off topic
Mooie lange neus auto bezit je. Heel denigrerend werd er altijd gezegd arme lui Ferrari. Maar blijf het mooie auto's vinden.

On topic.
Jij kunt wel een hele studieavond verzorgen met hoe het niet moet de elektra aanleggen in een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Laatst online: 11-04 16:08
nog even een tipje, vroeger (voor 1970) waren de kleurcodes anders. Wikipedia: Lichtnet.

zijn er nog tips om makkelijk erachter te komen op welke groep een bepaalde schakelaar of lichtpunt zit? aardlek omzetten betekend altijd alles uit.

p.s. werken met elektra is al spannend genoeg, werk dus zonder prik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 08:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

Hang er een lamp aan , en draai 1 voor 1 de stoppen eruit :?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Laatst online: 11-04 16:08
heuveltje schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 13:56:
Hang er een lamp aan , en draai 1 voor 1 de stoppen eruit :?
als het de laatste blijkt dan is het wekkers opnieuw instellen en magetrons met klokken e.d.

je kunt natuurlijk ook kortsluiting maken. :+ >:) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Met zijn twee doen, een boven of bij de kamer en de ander bij de meterkast een voor een uitdraaien. En meteen alles op schrijven wat wat is. Is even werk maar dan heb je wel wat :)

[ Voor 13% gewijzigd door Sepp14 op 07-05-2014 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
AvK schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 08:23:
Ik verschuil me nergens achter. De praktijk is gewoon anders dan wat de meesten hierboven schrijven. VCA en ARBO zijn er inderdaad niet voor niks. Uiteraard MOET ja altijd de spanning afschakelen. Maar heel vaak kan dat niet wegens de omstandigheden. Voor het bijmaken van een stopcontactje in een kassablok kan je niet de hele winkel plat leggen..... Voor het aanpassen van verlichting kan je niet het hele bedrijf / afdeling in het donker zetten. Dát is de praktijk. En dan nog even afgezien van het feit dat het meestal niet te achterhalen is welke groep je moet afschakelen. Dan moet je dat proef ondervindelijk doen. Dus groep voor groep afschakelen tot je de goede hebt..... Koeling uit, computers plat, beveiliging doet het niet meer, telefoon centrale plat. Ja ja. Het is wat. Nogmaals: idealiter spanningsloos maar meestal kan dat niet.
Zelf ben ik WV-er (werkverantwoordelijke) en bij mij werkt echt niemand onder spanning, en als een leidinggevende of opdrachtgever zegt dat het wel moet dan geef ik hem dat briefje waar hij gaat tekenen voor verantwoording en dat is nog nooit gebeurd.

In de 17 jaar dat ik dit werk doe en ook bij bedrijven/winkels gaat een groep of verdeler echt uit.
Bij ons worden nieuwe klanten van te voren ingelicht en de vaste klanten weten het inmiddels wel.

De rekening of factuur is wat duurder maar bij nader uitleg hebben ze er wel begrip voor...... :)
Als het onderdeel echt zo belangrijk is of was waarom dan geen ups als back up dan durven ze vaak geen antwoord te geven.
Het is maar net hoe je de boodschap overbrengt.

Koeling uit en dergelijke dingen onzin dan had de opdrachtgever van het vorige installatie bedrijf alles maar moeten bijhouden en dat is het probleem, maar was wel lekker goedkoop, totdat de volgende komt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Zal ik dan maar bekennen dat ik ook WV-er ben? En mijn mensen moeten altijd spanningsloos werken. Briefjes en handtekeningen etc. Ik ken het allemaal. Maar ik sta er niet altijd bij. Dat kan ook niet. En als jij echt gelooft dat jouw mensen altijd spanningsloos werken...... Dream on. (Niet vervelend bedoeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nIghtorius
  • Laatst online: 09-05 13:25

nIghtorius

Poef!

MrBreaker schreef op zondag 27 april 2014 @ 12:06:
[...]

uuuh, ja want er staat altijd een pijltje op de stekker die je in het stopcontact stopt toch? Zodat 'bruin' daadwerkelijk op 'bruin' zit en 'blauw' op 'blauw'. Met andere woorden doe je de stekker andersom, dan is de blauwe nul-draad dus de bruine 'l1' geworden, maar idd is het makkelijker om het op de elektromonteur af te schuiven... Over laksheid gesproken ;)
Sorry, als je zo redeneert.. Waarom gebruiken we dan nog blauwe / bruine installatiedraad? Maakt volgens jou toch niet uit. Ik mag hopen dat jij geen elektromonteur bent. Als we toch bezig zijn. Zwarte fase/nuldraad is ook geen probleem zeker?

Niets is vervelender dan blauwe fasedraad. Vooral als je iets uitbreidt. Dan wordt je gauw flauw van blauw fasedraad. B.v. Een extra stopcontact met bruin en blauw fasedraad. En maar afvragen waarom het niet doet. Arrgggh

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Bovendien een nogal irrelevant betoog van MrBreaker.
In de eerste plaats begint het zo langzamerhand steeds meer offtopic te worden, maar goed oftopic-zaken passeren wel vaker de revue, met name als een discussie enige tijd voortduurt, oké dus.
Irrelevant, want de gebruiker hoeft zich helemaal niet te bekommeren om hoe hij of zij de stekker in het stopcontact plaatst, linksom of rechtsom. Dat heeft ook totaal niets met de (voor de leek onzichtbare) voorgeschreven kleuren van de installatiedraden te maken en van deze ter discussie is totaal geen sprake. Verder is de op zich best wel goede gewoonte van elektriciens van fasedraad op een stopcontact links alleen maar een onderlinge afspraak, geen voorschrift. Je kan er uiteraard niet voetstoots op vertrouwen. Bovendien, hoe het ook mag zitten, aan de buitenkant zie je het niet en dat hoeft de leek ook helemaal niet te zien of er zelfs maar weet van te hebben. Verder de opmerking
... want er staat altijd een pijltje op de stekker
Is dat zo? Het komt niet overeen met mijn ervaring. Sterker nog, ik heb zoiets zelfs nog nooit gezien. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik de stekkers die ik ooit aan een snoertje heb gezet bepaald niet tot de nieuwste behoren. Zo'n pijltje zou overigens totaal betekenisloos oftewel overbodig zijn.

Edit:
Het mag duidelijk zijn dat de ondervindingen met onderstaand apparaat van Sepp14 niet normaal zijn, wat de oorzaak ook mag zijn, defect of geknoei, allebei mogelijk nog gevaarlijk ook.

[ Voor 8% gewijzigd door Techneut op 10-05-2014 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Toch heb ik het meegemaakt dat als ik de stekker in het stopcontact plaatste de heater het niet deed. Draaide ik hem om, bijvoorbeeld kabel; naar boven wijzend, hij het wel deed.
Gaf mij eigen eerst de schuld en dat ik misschien die avond ervoor net dat drankje had moeten laten staan maat het was waar. Kabel wijzend naar beneden van de gegoten stekker deed hij het niet. Wijzend naar boven wel. Tell me 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Waarschijnlijk een kabelbreuk. Omdat de kabel anders hangt maakt hij in de ene stand wel contact, en in de andere stand niet. Of een zwaar defect, levensgevaarlijk apparaat en een installatie zonder aardlekschakelaar, of juist een apparaat met een of andere vorm van beveiliging die afdwingt dat er geen spanning mag staan tussen de beoogde nul en de aarde.

[ Voor 24% gewijzigd door Lustucru op 10-05-2014 16:16 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Dacht ik eerst ook maar bleek van de fabriek al zo uit te komen. Franse rommel was het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Sepp14 schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 14:13:
Toch heb ik het meegemaakt dat als ik de stekker in het stopcontact plaatste de heater het niet deed. Draaide ik hem om, bijvoorbeeld kabel; naar boven wijzend, hij het wel deed.
Gaf mij eigen eerst de schuld en dat ik misschien die avond ervoor net dat drankje had moeten laten staan maat het was waar. Kabel wijzend naar beneden van de gegoten stekker deed hij het niet. Wijzend naar boven wel. Tell me 8)7 8)7
Ionisatie ontstekers van (oude) branders zijn soms fase gevoelig.
Dan is het van belang dat de stekker goed om zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Het werd op het bedrijf waar ik toen werkte bijna een running gag het voorval. Tot ze er zelf mee werden geconfronteerd. Het is mij wel altijd bijgebleven.

Deze uitleg had ik trouwens nooit gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Sepp14 schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 21:56:
Het werd op het bedrijf waar ik toen werkte bijna een running gag het voorval. Tot ze er zelf mee werden geconfronteerd. Het is mij wel altijd bijgebleven.

Deze uitleg had ik trouwens nooit gehoord.
Meestal geven ze op een ketel ook aan of deze wel of niet fasegevoelig is.

In Frankrijk heb je dit probleem niet:
Afbeeldingslocatie: http://www.infofrankrijk.com/upload/stopcontact.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Na alle commotie hierboven denk ik dat veel mensen ondertussen wel begrepen hebben dat iets vanzelfsprekends als elektriciteit toch nog zijn geheimen kent. En als je er geen verstand van hebt (wat velen hierboven merkbaar hebben gemaakt) je er beter van af kunt blijven.
Over veiligheid en hoe je er mee om gaat is eigenlijk een andere discussie.
Wat mij betreft kan deze dicht. Genoeg gezegd en beweerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

nIghtorius schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 07:41:
[...]

Sorry, als je zo redeneert.. Waarom gebruiken we dan nog blauwe / bruine installatiedraad? Maakt volgens jou toch niet uit. Ik mag hopen dat jij geen elektromonteur bent. Als we toch bezig zijn. Zwarte fase/nuldraad is ook geen probleem zeker?
Azijnpismodus, maar:

Zwart is volgens NEN1010 gewoon toegestaan als fasedraad. Als het geen groen-gele draad is, dan moet je er als monteur gewoon vanuit gaan dat de draad die je beet hebt spanningsvoerend is. Alleen de nuldraad is gespecificeerd als blauw gekleurd.

Zwart mag voor "al het andere" worden gebruikt, buiten de aanvoerende fase (bruin) is dat over het algemeen schakeldraad. In installatiekasten wordt nogal eens (na de werkschakelaar) zwart voor álles gebruikt, het enige wat dan nog onderscheid maakt zijn adernummers.

In een driefasige installatie zijn de kleuren voor L1, L2 en L3 ook respectievelijk bruin, zwart, en grijs. Dus zwart als fase zul je nog vaak genoeg tegen het lijf lopen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Volgens mij is het zelfs zo dat je voor elke draad een eigen kleur mag kiezen. Alleen de nul-draad mag niet groen-geel wezen en de aarde-draad mag geen blauwe kleur hebben.
Verder dienen wel de uiteinden van de verkeerde draadkleuren gemarkeerd te zijn over de functie van de draad (met isolatietape o.i.d.) . Je mag dus gewoon een blauwe draad als fase gebruiken, maar er moet wel een bruin stukje tape om de uiteinden zitten.

Als ik bij de aanleg van een elektrische installatie installatiedraad van een bepaalde kleur te kort kom, zou ik gewoon kiezen om een extra doos installatiedraad te kopen. Het is universeel en je kunt het altijd voor andere dingen gebruiken of zelfs iemand anders mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Onbekend schreef op zondag 11 mei 2014 @ 09:43:
Volgens mij is het zelfs zo dat je voor elke draad een eigen kleur mag kiezen. Alleen de nul-draad mag niet groen-geel wezen en de aarde-draad mag geen blauwe kleur hebben.
Klopt, alleen over de nul en de aardedraad liggen er regels omtrent kleuren vast, de rest is redelijk 'fair game'.

Gekleurde hulzen of plakbandjes aan het einde van de ader zijn niet verplicht tenzij het om nul of aarde gaat, maar alleen aanbevolen voor de handigheid.

De gouden regel is simpel: Ga er, bij twijfel, altijd vanuit dat je een fase vast hebt, tenzij je hebt gemeten dat de ader spanningsloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Eddie001 schreef op zondag 27 april 2014 @ 12:29:
Ik heb het even nagerekend, maar dan nog snap ik het niet :-p

Koper heeft een soortelijke weerstand van 1.7 x 10^-8 Ωm, dus een 1.6mm² draad heeft een weerstand van 0.01Ω/m. Als ik dan uitga van een apparaat dat 16A trekt, dan levert dat een spanningsverval van 0.17V/m op. Dan moet je toch 150 meter kabel hebben liggen wil je iets kunnen voelen.

Bovendien: ik weet niet of je vermogensapparatuur het fijn vindt om op 230V-60V = 170V te werken.

Enfin, ik zal dus wel iets over het hoofd zien :-p Maar wat?
Pagina: 1 2 Laatste