Als ik hoor dat je ouders alles met post en telefoon doen, dan durf ik aan te nemen dat je ouders geen belastingaangifte doen, en geen toeslagen ontvangen: dat moet je tegenwoordig met de pc doen. Afhankelijk van de huur kan dat op huurtoeslag tot € 350 per maand schelen, en voor zorgtoeslag € 120 per maand. Als ze geen recht hebben op huurtoeslag omdat de huur te hoog is, kun je controleren of de huurprijs wel toegestaan is, en in dergelijke gevallen soms verlaging afdwingen. somd kom je hierdoor dan toch in aanmerking voor huurtoeslag. Tevens heeft je moeder, als ze zelf geen inkomen heeft, recht op de algemene heffingskortingen, ook zo'n € 150 per maand. Ook bijzondere ziektekosten en bijv. dieetkosten konden (en in zeer beperkte mate kunnen) afgetrokken worden zodat je weer belastingteruggave kan krijgen.
Huur- en zorgtoeslag kunnen ze nog met terugwerkende kracht over 2013 aanvragen en dat kan zo maar een paar duizend euro opleveren.
Belastingaangifte kan tot 5 jaar terug gedaan worden, € 150 X 12 X 5 = € 9.000. En daar bovenop vanaf het moment dat ze het aanvraagt ook weer € 150 per maand.
Als je vader een groot deel van z'n leven niet in Nederland gewoond heeft, dan gaat er van de AOW 2% per jaar af, dit rekenen ze vanaf z'n 15e. Dus stel dat hij vanaf z'n 35e in Nederland is, dan wordt hij voor 40% gekort. De AOW voor een gehuwd stel is ongeveer € 1.450 per maand, minus 40% is dus slechts € 870 - een verschil van € 840, bijna de helft dus.
Dit verschil (minus de algemene heffingskortingen) kan aangevuld worden, hetzij door een regeling bij de Sociale Verzekeringsbank, hetzij vanuit de bijstand.
Zoals je ziet kan ik dus op basis van een paar gegevens al heel wat "educated guesses" maken en het lijkt erop dat de mogelijkheid groot is dat je ouders erg veel geld laten liggen.
Krijg je zelf wel zorgtoeslag? Dat scheelt jouzelf ook weer zo'n € 70 per maand, als je tenminste een inkomen van maximaal +/- € 1.400 netto per maand hebt. Je kan dit zelf ook met terugwerkende kracht over heel 2013 aanvragen, en dus over 2014.
Overigens moet je de sites "zorgtoeslag.nl" en "huurtoeslag.nl" mijden als de pest, zij vragen geld voor iets dat je even snel en makkelijk zelf kunt doen: ze vragen exact dezelfde gegevens als de belastingdienst en doen verder niets.
Tevens zou je ook aangifte kunnen doen, zeker als je in de afgelopen 5 jaar sterk in inkomen bent gestegen, kun je ook "middeling" aanvragen, wat je weer een paar honderd euro op kan leveren.
Brummen valt voor schuldhulpverlening onder de gemeente Apeldoorn, en daar heb ik redelijk goede verhalen over gehoord. Zij doen ook aan advisering en stabilisering: het in kaart brengen van de inkomsten en uitgaven, en deze in evenwicht brengen.
Overigens denk ik wel degelijk dat jijzelf ook hulp nodig hebt: als jij de wereld als "de grote boze buitenwereld" omschrijft, en alles af laat hangen van anderen, bijv. dat je pas aan het op orde krijgen van je zaken wil gaan denken als je een vriendin hebt, dat je niet echt aantrekkelijk bent voor een fatsoenlijke vriendin. Ik wil echt niet heel bot overkomen, maar hoeveel vrouwen zitten er denk je te wachten op een man die weinig zelf wil doen en geen verantwoordelijkheid neemt? En een nog belangrijkere vraag: wil jij wel een vrouw die op zo'n man zit te wachten? Of wil je graag een relatie waarin je gelijkwaardig bent en graag samen iets opbouwt?
Ik heb al veel mannen én vrouwen aan m'n tafel gekregen die hun partner waren verloren, hetzij door een relatie-breuk, hetzij door een overlijden. Heel vaak heeft de achterblijver dan geen enkel idee van wat hij/zij moet doen en is volslagen hulpeloos. Dat is echt niet iets wat je wil laten gebeuren.
Stel dat jij er, om wat voor reden ook, en ik hoop uiteraard dat het niet zal gebeuren, er alleen voor komt te staan, heb je ook geen huis meer, en geen enkel idee hoe verder te gaan. Echt, doe jezelf en de mensen om je heen een groot plezier en ga aan de slag. Zo moeilijk is het niet: een pc in elkaar sleutelen is lastiger
Als je zelf een jobcoach hebt, vermoed ik dat je bezig bent met een reïntegratie- of overstaptraject. Grijp die kans aan, speel maar een keer open kaart. Het zal je misschien verbazen hoe hulpvaardig mensen kunnen zijn, zie maar dit topic.
[
Voor 47% gewijzigd door
Ardana op 14-04-2014 03:36
]